wat denk je wat dat witte is op brie en camembert?quote:Op zaterdag 9 april 2005 17:00 schreef Faithy het volgende:
ik ben vooral van de brie en de Camembert.. schimmelkazen vind ik niet echt heel lekker..
nou ja, ik heb het ook meer over de groene/paarse/blauwe doordrongen kazen..quote:Op zaterdag 9 april 2005 17:02 schreef Prego het volgende:
[..]
wat denk je wat dat witte is op brie en camembert?
liverot
Alledrie de vormen, uit het vuistje als de kaas bijna op is. Lekker schaamteloos schransen.quote:Op zondag 10 april 2005 02:55 schreef Libris het volgende:
Hoe eten jullie je kaas, uit het vuistje? met brood? op een toastje?
quote:Op zondag 10 april 2005 02:58 schreef Dr_Crouton het volgende:
[..]
Alledrie de vormen, uit het vuistje als de kaas bijna op is. Lekker schaamteloos schransen.
En niet te vergeten, Limburgse kaasquote:Op zondag 10 april 2005 03:04 schreef krakkemieke het volgende:
Doe eens een hollands kaasplankje: Kernhem, Beemster in verschillende leeftijden, Brandnetelkaas...
Of dat het in de auto ligt als je het 200 kilometer verder in Limburg gekocht heb en dan nog naar huis moet... Wat een stank, wat een smaakquote:Op zondag 10 april 2005 03:30 schreef krakkemieke het volgende:
Ja het is lekker, ja, zorg ervoor dat je partner/scharrel niet de koelkast opendoet......
Wil je nog steeds niet met me trouwen? We passen zo goed bij elkaar....quote:Op zondag 10 april 2005 02:40 schreef BBQ-kip het volgende:
Franse kaas, zooo heerlijk!
Geitenkaas (crotins en alle andere vormen), blauwschimmelkazen, rauwmelkkazen, brie, schapenkaas, alles is heerlijk!
Er is bijna geen kaas die ik niet lust
Ik vind kaas echt heerlijk!
Tartiflette?quote:Op woensdag 13 april 2005 22:12 schreef krakkemieke het volgende:
Reblochon! *juicht*
Tuurlijk, waarom ook nietquote:Op woensdag 13 april 2005 20:40 schreef snijder het volgende:
[..]
Wil je nog steeds niet met me trouwen? We passen zo goed bij elkaar....
quote:ontopic:
Franse kaas, gruwelijk lekker. Reblochon, chèvre, rocquefort, rauwmelkse camembert/brie, bleu d'Auvergne, vacherin, munster, noem maar op.
Eentje die ik alleen niet door mijn strot krijg is een boule'Avesnes, maar ik betwijfel of deze in NL te krijgen is...
OK waar en wanneer trouwen we?quote:Op donderdag 14 april 2005 00:23 schreef BBQ-kip het volgende:
[..]
Tuurlijk, waarom ook niet![]()
[..]
Blue d'Auvergne is super lekker!
Wat is boule'Avesnes?
Die gevulde brie en calvadoscamembert vind ik trouwens 3 keer niks, zonde van de kaas.
Hebben jullie overigens weleens de combinatie van een warme camembert (eventueel met knapperig cornflakeskorstje) met cranberrycompote gegeten?
Heerlijk!![]()
En makkelijkk ook, in de supermarkt hebben ze die "camembertburgers" gewoon met saus en al liggen, in de frituurpan of oven mikken en klaar!
Echt wel lekker!![]()
Probeer dan een een tartiflette te maken: http://www.meilleurduchef(...)tartiflette_ill.htmlquote:Op woensdag 13 april 2005 22:12 schreef krakkemieke het volgende:
Reblochon! *juicht*
quote:
Je kan altijd een koelbox met koelelementen gebruiken voor dat soort kazenquote:Op zaterdag 16 april 2005 11:52 schreef bloodymary het volgende:
Ik ben gek op Munster! Jammer dat de hele koelkast er naar gaat meuren..............
quote:Op donderdag 16 februari 2006 23:51 schreef outcast_within het volgende:
Had ik in dit topic
Wat vind je het lekkerst uit blik of pot
Al een geweldig recept gekregen voor tonijn. (ipv tonijn op brood met mayo erop, mayo tonijn peper, zout, uienpoeder, alles doorelkaar hussellen mmmmm)
Ik vind camembert in het zelfde straatje als tonijn passen. kost minder als een euro. Vult goed. smaakt lekker.
Alleen kaal op een boterham is ook zo kaal. Iemand nog een goed recept/leuke variatie?![]()
quote:Ingrediënten (voor 4 personen)
Voor het deeg:
150 gram bloem
2 eieren
1,5 dl melk
1,5 dl cider
mespuntje zout
30 gram boter om te bakken
Voor de vulling:
4 zachtzure appels
20 gram boter
1 eetlepel fijne kristalsuiker
klein borrelglaasje calvados
200 gram camembert
pannenkoeken deeg bereiden en 30 minuten laten rusten.
8 pannenkoeken bakken.
Oven voorverwarmen op 180 graden.
Appels schillen, in plakjes snijden en aan weerszijden bakken in hete boter. Bestrooien met de suiker en even laten carameliseren.
Flamberen met calvados.
Camembert in plakjes snijden.
Doe op de pannenkoeken wat gebakken appel en beleg met plakjes camembert, plooi dicht, leg in een licht ingeboterde ovenschaal en besprenkel met een beetje gesmolten boter.
Plaats even in de oven om de camembert te doen smelten.
quote:Op vrijdag 17 februari 2006 00:13 schreef Bluezz het volgende:
Deze dan, ik was al wat simpels aan het zoeken
mmmm
quote:Op vrijdag 17 februari 2006 00:18 schreef Bluezz het volgende:
camembert en/of brie is gewoon zooooooo![]()
om het warm te eten
Een erg lekker hapje!!!quote:Ham met camembert-hapje
12 plakjes rauwe ham (het is handig om te vragen om kleine stukjes plastic tussen de plakjes omdat ze anders nogal lastig los van elkaar komen).
een rondje camembert
honing (een beetje vloeibare)
Snijd de camembert in 12 stukjes. Wikkel elk stukje kaas in een stukje ham.
Prik in alle pakketjes een cocktailprikker en rangschik ze in een vuurvast schaaltje.
Schenk er per pakketje een theelepel zachte honing overheen.
Voor-verwarm de grill op de hoogste stand.
Zet het schaaltje onder een nog steeds hoge grill vrij hoog in de oven.
Na een minuut of 5 is het klaar.
De kaas wordt dan een beetje zacht en de honing loopt uit.
Niet te lang anders wordt de kaas helemaal vloeibaar en/of verbrandt de ham.
men neme een stukje brie en stop het in je mondquote:Op dinsdag 21 februari 2006 19:56 schreef Camplo het volgende:
Bah hoe leer je zoiets eten?
Ik weet niet zo goed hoe ik het heb gedaan, want ik vond het vroeger ook maar niks. Misschien in combinatie met een lekkere worst, die zijn toch altijd wat toegankelijker, en dan wat afwisselen. En veel wijn erbij drinkenquote:Op dinsdag 21 februari 2006 19:56 schreef Camplo het volgende:
Bah hoe leer je zoiets eten?
Of een Port Salut als je niet van die witte schimmel houdtquote:Op woensdag 22 februari 2006 11:15 schreef Bluezz het volgende:
Begin met een zachte brie, wat een poosje uit de koelkast is, en dat op een toastje
Port Salutquote:Op woensdag 22 februari 2006 12:08 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Of een Port Salut als je niet van die witte schimmel houdt![]()
Ik ben het aant proberen, maar ging over me nek van iets zachts met witte randquote:Op woensdag 22 februari 2006 11:06 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik weet niet zo goed hoe ik het heb gedaan, want ik vond het vroeger ook maar niks. Misschien in combinatie met een lekkere worst, die zijn toch altijd wat toegankelijker, en dan wat afwisselen. En veel wijn erbij drinken.
quote:Op woensdag 22 februari 2006 12:37 schreef Camplo het volgende:
Ik ben het aant proberen, maar ging over me nek van iets zachts met witte rand![]()
Dat is een Blue Stilton en die is errug lekker! Zeker met nog een glaasje Port ernaast.quote:Op dinsdag 12 april 2005 16:48 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik had laatst een kaas, daar was een grote fles port op zn kop ingezet, en dat heeft tijden liggen trekken, die was lekker!
geen idee hoe die heette
Uiteraardquote:Op dinsdag 21 februari 2006 11:49 schreef speknek het volgende:
Reblochon vond ik ook erg lekker. En je kunt het door meer dan alleen tartiflette gooien natuurlijk. Ook in de kaasfondue smaakt het erg prettig.
quote:De Reblochon stamt uit de 13e eeuw. De geschiedenis van de naam van de kaas ligt in het feit dat in die tijd de alpenboer een proportioneel deel van zijn melk moest afstaan aan de eigenaar van de weide. Wanneer de eigenaar kwam, dan werd het vee niet volledig gemolken. Na inlevering van de verplichte hoeveelheid en na het vertrek van de controleurs werd het vee opnieuw gemolken (re-blocher) en van die melk werd de Reblochon gemaakt.
Maar kaasfondue vind je wel lekker toch? Maak je dat meestal met jonge kaas?quote:Op woensdag 22 februari 2006 16:59 schreef XcUZ_Me het volgende:
Dit is echt zo'n topic wat ik met volle verbazing zit te lezen
Ik vind kaasjes echt zó ontstellend smerigIk krijg echt kokhalsneigingen als ik die geur ruik. Ooit wel eens een stukje brie geprobeerd, maar ik wist niet hoe snel ik dat moest lozen.. Ik proef het ook meteen als er ergens van die vieze beschimmelde troep door zit en dan eet ik níet verder.
Hele jonge kaas (graskaas enzo) vind ik best lekker, licht belegen lust ik al niet meer.
Ja kaasfondue lust ik dan weer wel... En ook de gebruikelijke varianten. Misschien omdat 't warm en gesmolten is ofzoquote:Op woensdag 22 februari 2006 18:16 schreef Vava het volgende:
[..]
Maar kaasfondue vind je wel lekker toch? Maak je dat meestal met jonge kaas?
Grappig welquote:Op woensdag 22 februari 2006 18:17 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Ja kaasfondue lust ik dan weer wel... En ook de gebruikelijke varianten. Misschien omdat 't warm en gesmolten is ofzo
Op een toastje gruwel ik ervan in ieder geval
Ja, maar jij bent gekquote:Op woensdag 22 februari 2006 18:49 schreef Vava het volgende:
[..]
Grappig welkaasfondue heeft toch ook wel een uitgesproken smaak, ik vind kaasfondue van oude kaas het lekkerst
![]()
Maar Stilton is toch een Engelse kaas? Of zo je zo iets ook met Franse kaas kunnen?quote:Op woensdag 22 februari 2006 16:55 schreef Doekes het volgende:
[..]
Dat is een Blue Stilton en die is errug lekker! Zeker met nog een glaasje Port ernaast.
quote:Kaas en port: een perfect duo
Na een lekker etentje is een stukje kaas met een glaasje port verrukkelijk. Er zullen weinig mensen zijn die dat niet weten.
Naast een goede port is het natuurlijk heel belangrijk om de "goede" kaas te kiezen. De bekende Franse kaas (Camembert, Brie, Boursin, etc), kaas met een sterk aroma of kaas gemengd met kruiden bederven de portsmaak en moet je dus nooit bij port serveren.
Kies bij port voor een pure Nederlandse of Engelse kaas.
Kies je voor Nederlandse kaas denk dan bijvoorbeeld aan een pittige oude Edammer, een boeren Goudse, of een lekkere overjarige kaas - die prikkelt op de tong. Deze kazen smaken verrukkelijk bij port.
Bekend is dat in Oporto in Portugal veel Edammer kaas wordt ingevoerd, die ook daar gegeten wordt bij een glaasje port.
Engelse kaas en port zijn de beste combinatie.
Neem een pittige cheddar of een blauw dooraderde stilton en dan een slokje port. Het is of er een "engeltje........." Er is zelfs een stilton op de markt die gedrenkt is in port. Een heerlijk mengsel voor op een toastje.
Leuk om te weten is dat veel blauwe kazen zo goed tot hun recht komen bij zoete wijnen.
Stilton en port zijn misschien wel de beste combinatie. Maar neem een Franse roquefort die verrukkelijk smaakt bij een zoete Sauternes. Misschien ook eens proberen als dessert?
Maar.....maak nooit de grove fout om bij kaas en port stokbrood of toastjes te serveren. Stokbrood en toast horen bij Franse kaas en wijn
quote:Op woensdag 22 februari 2006 20:15 schreef Bluezz het volgende:
Er is zelfs een stilton op de markt die gedrenkt is in port. Een heerlijk mengsel voor op een toastje.
[..]
Maar.....maak nooit de grove fout om bij kaas en port stokbrood of toastjes te serveren.
jaquote:Op woensdag 22 februari 2006 19:43 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Maar Stilton is toch een Engelse kaas?
Wat zijn nog meer lekkere Engelse kazen dan Piet?quote:Op donderdag 23 februari 2006 09:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
ja
En Engelse kazen worden erg onderschat,
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |