abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26110813
er wordt in Nederland in het algemeen door niet-islamieten rekening gehouden met de gewoontes van (soennitische) moslims, zoals gebedstijden en ruimtes ed. in oa bedrijven en in het aanbod van schoolprogramma's , dus waarom zou de islam geen onderdeel zijn van de hedendaagse cultuur in Nederland?
pi_26110942
quote:
Op zaterdag 9 april 2005 22:55 schreef zakjapannertje het volgende:
er wordt in Nederland in het algemeen door niet-islamieten rekening gehouden met de gewoontes van (soennitische) moslims, zoals gebedstijden en ruimtes ed. in oa bedrijven en in het aanbod van schoolprogramma's , dus waarom zou de islam geen onderdeel zijn van de hedendaagse cultuur in Nederland?
Dus als je dingen tolereert maken die dingen gelijk uit van je cultuur?

Imo is onze cultuur juist dat we mensen bepaalde vrijheiden geven en niet de precieze invulling daarvan.
  zaterdag 9 april 2005 @ 23:06:38 #53
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_26111155
quote:
Op zaterdag 9 april 2005 22:55 schreef zakjapannertje het volgende:
Is daarmee de bezopen hollandse laller aan de Costa Brava ook onderdeel van de spaanse cultuur?
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_26111194
quote:
Op zaterdag 9 april 2005 22:59 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Dus als je dingen tolereert maken die dingen gelijk uit van je cultuur?

Imo is onze cultuur juist dat we mensen bepaalde vrijheiden geven.
ja, dat is de eerste stap denk ik, de tweede stap is bepalen wat in onze cultuur ih algemeen niet geaccepteerd wordt en wat in de islam ea van oorsprong niet-Nederlandse levensovertuigingen en hoe je ermee om moet gaan, de meeste elementen vd islam heeft de nederlandse bevolking aanvaard en maken mi dan ook onderdeel uit vd cultuur in nederland, maar andere dingen zoals vrouwenbesnijdenis bij sommige moslims weer niet en er is nu ook discussie of er andere dingen wel kunnen zoals wat de kleedstijl moet zijn in openbare ruimtes
pi_26111263
quote:
Op zaterdag 9 april 2005 23:06 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Is daarmee de bezopen hollandse laller aan de Costa Brava ook onderdeel van de spaanse cultuur?
Of de siësta dan ook?
pi_26112067
quote:
Op zaterdag 9 april 2005 23:07 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

ja, dat is de eerste stap denk ik, de tweede stap is bepalen wat in onze cultuur ih algemeen niet geaccepteerd wordt en wat in de islam ea van oorsprong niet-Nederlandse levensovertuigingen en hoe je ermee om moet gaan, de meeste elementen vd islam heeft de nederlandse bevolking aanvaard en maken mi dan ook onderdeel uit vd cultuur in nederland, maar andere dingen zoals vrouwenbesnijdenis bij sommige moslims weer niet en er is nu ook discussie of er andere dingen wel kunnen zoals wat de kleedstijl moet zijn in openbare ruimtes
Yeh, maar in hoeverre kunnen we nog die dingen bepalen? I mean, op dit moment krijgen die (islamitische) immigranten veel meer kinderen en zal de andere Europese bevolking af gaan nemen. Wordt nog een lekker probleem in de toekomst.
pi_26114840
dan zal je dit vast wel interesseren, leuk vergelijkingsmateriaal iig: Huntington: Latinos nieuwe vijand VS

persoonlijk interesseert het mij niet zo dat de bv. typische Urker cultuur verdwijnt (behalve wb musea ed.) of verwatert en dat bv. er Antilliaanse/Latijns Amerikaanse culturele elementen zoals hoe ze hun carnaval vieren in Nederland meer en meer geaccepteerd worden, ik zou niet weten waar hiervan dreiging uitgaat voor mijn eigen vrijheid en ook die voor (de meeste) anderen, en vind het ook onzin de schuld voor de verdwijning of verwatering van oude cultuurelementen te zoeken in de aanwezigheid van mensen die hun eigen cultuurelementen meebrengen dat ook aanvaard wordt hier, omdat die oorzaak-gevolg niet mi voldoende aangetoond is, de ontzuiling is bv. vooral tot stand gekomen door de mensen die zelf de verzuiling hebben meegemaakt en dat zijn vooral mensen met voorouders die hier minstens 150 jaar familiegeschiedenis hebben, bovendien moet ook nog worden aangetoond waarom het grote deel vd (toekomstige) allochtonen in Nederland niet of nooit zouden kunnen integreren hier, dwz de Nederlandse Leitkultur aanvaarden
pi_26115423
quote:
Op zaterdag 9 april 2005 16:51 schreef Lithion het volgende:

[..]

Welke concrete elementen van de Islam die ook daadwerkelijk op een brede maatschappelijke acceptatie zouden kunnen rekenen zie je dan als een verrijking van onze cultuur?
Ik zei element - in de zin van onderdeel, een gegeven dus. Het begrip verrijking is subjectief.
  zondag 10 april 2005 @ 10:24:31 #59
85889 lucida
équilibre
pi_26117283
quote:
Frits Bolkestein: "Ik ben niet triomfantelijk"

"Een momentje. Even een citaat opzoeken." Frits Bolkestein (71) beent door zijn nieuwe kantoor in Amsterdam tussen netjes opgestapelde boeken die een behoefte aan geestelijke ordening verraden. De vroegere VVD-leider die net zijn carrière als Europees Commissaris heeft afgesloten, keert terug met een dik boek over kunstgeschiedenis waarin William Blake aan het woord komt. De Engelse dichter en vooraanstaande vertegenwoordiger van de romantiek merkte zo'n twee eeuwen geleden op dat de denkers van de Verlichting verzuimd hebben een antwoord te geven op een aantal essentiële vragen en daarmee een leegte hebben gecreëerd.

Dit probleem houdt Bolkestein al geruime tijd bezig, vertelt hij."Vroeger vulde het christendom die geestelijke leegte. Dat is niet langer het geval. In West-Europa heeft het christendom een groot deel van zijn zeggingskracht verloren.

Wat Bolkestein ergert, is de onderschatting van de historische betekenis van de christelijke traditie. Hij vond het ongepast dat zijn partij achteloos de verwijzing naar de joods-christelijke wortels van de westerse beschaving uit het beginselprogramma schrapte. (Want) ik besef dat wij diep zijn getekend door het christendom.

Het groeiende aantal moslims in Nederland vergroot in de ogen van Bolkestein de wenselijkheid van een bezielend verband. Je kunt onmogelijk zeggen dat het alleen maar religieuze uitwassen zijn die ons zorgen baren, dat het extremisme niets met het wezen van de islam te maken heeft. De Koran en de uitspraken van Mohammed bieden te veel aanknopingspunten voor een agressieve opstelling jegens andere culturen. Het fundamentalistische geweld zie ik vooral als een uiting van ressentiment. De macht en rijkdom die Allah heeft beloofd aan de gelovigen, zijn in de ogen van moslims ingepikt door het Westen."

De meeste moslims zijn volgens Bolkestein eerder jaloers op de welvaart en luxe in het Westen dan dat ze die principieel afwijzen.

Door de secularisatie valt het de samenleving lastiger een duidelijk antwoord op morele vragen te formuleren en om te gaan met de eisen en verlangens van een uitgesproken minderheid als de moslims. Het CDA heeft het in zekere zin makkelijker, omdat het kan terugvallen op de christelijke traditie die voor de partij nog altijd een richtsnoer vormt.
N.a.v. dit artikel stelt sizzler zichzelf de volgende vragen:
quote:
Nederland is geseculariseerd. Toch lijkt Bolkestein de bezieling behouden, of er zoveel mogelijk naar teruggaan. Is dat een goed idee? Een Christelijke bezieling om een egoïsme en versplintering tegen te gaan? Om een land te verbroederen? Om een tegenwicht tegen de invloeden van de Islam te bieden?
Bolkestein stelt:
quote:
De Engelse dichter en vooraanstaande vertegenwoordiger van de romantiek merkte zo'n twee eeuwen geleden op dat de denkers van de Verlichting verzuimd hebben een antwoord te geven op een aantal essentiële vragen en daarmee een leegte hebben gecreëerd.
Dat heeft Blake zeer scherp opgemerkt. Ook de Duitse Filosoof en vrijgeest Friedrich Nietzsche heeft in verschillende boeken, maar hoofdzakelijk in zijn Wille zur Macht, nadrukkelijk gewezen op die leegte. Hij noemde het alleen een proces van nihilisme dat is ontstaan nadat de christelijke leer en diens moraal onverbiddelijk door de zeef van verlichting zijn gehaald. Het heeft geleid tot bezinning en een verlichtingsproces van verregaande secularisatie. De leegte waar Bolkenstein het over heeft, sluit naadloos aan bij de ideologische leegte die daarop is gevolgd en, zich tegenwoordig bijvoorbeeld zeer nadrukkelijk manifesteert binnen het sociaaldemocratische gedachtegoed. Nietzsche typeert dit proces zeer treffend wanneer hij stelt:
quote:
Dit antagonisme: dat wij hetgeen wij voor waar houden niet onder ogen durven zien, maar dat wij tevens dat, wat wij onszelf als leugen graag willen voorliegen, niet meer weten te waarderen - dat bewerkstelligt een ophelderingproces.
Nietzsche vervolgt en schrijft over de leegte (lees: het nihilisme)
quote:
het nihilisme vertegenwoordigt een pathologische tussentoestand - pathologisch is de ongehoorde relativering met als conclusie dat alles zonder enige zin geschiedt - hetzij, de productieve en revisionistische krachten zijn nog niet sterk genoeg; hetzij, de christelijke verval(s)cultuur aarzelt en heeft zijn ideologische stoottroepen nog niet weten te mobiliseren.
Nietzsche concludeert dan ook zeer scherp dat
quote:
Het meest algemene verschijnsel van de moderne (Westerse) wereld: de mens heeft - zichzelf in ogenschouw nemend - ongelooflijk aan waardigheid ingeboet. Gedurende lange tijd gold de christenmens als centraal uitgangspunt en tragische held van het bestaan, die door zijn devotie volledig in beslag werd genomen en, door zijn geloof, werd aangespoord een interactie met de essentiële en waardevolle kant van het bestaan aan te tonen (het zogenaamde ideaal van een maakbare samenleving). Een ideaal dus, zoals het door alle ideologen wordt nagestreefd die aan de waardigheid van de mensen willen vasthouden, met hun ideologie, dat morele waardeoordelen kardinale kernwaarden zijn. Wie zijn geloof in God laat varen, houdt des te krampachtiger vast aan het geloof in de moraal.
Bolkestein stelt terecht dat het CDA nog beginselvast genoeg is om niet door een allesverzengende leegte te worden verzwolgen. Juist omdat alle grote ideologieën in de kern van de zaak nog immer teruggrijpen op christelijke basisprincipes, zie je dat met name de sociaaldemocratie een existentiële crisis doormaakt. Deze legitimiteitscrisis zie je zeer duidelijk terug in de beginselloosheid en de ideologische leegte waardoor het sociaaldemocratisch gedachtegoed thans zo nadrukkelijk wordt geschraagd.

[ Bericht 1% gewijzigd door lucida op 10-04-2005 20:12:06 ]
het is zoals het is
freedom from want and fear
non-conforming link
  zondag 10 april 2005 @ 11:13:48 #60
85889 lucida
équilibre
pi_26117895
quote:
Op vrijdag 8 april 2005 18:17 schreef Monidique het volgende:
Of het christendom het antwoord is, dat betwijfel ik, maar het is niet verkeerd om ons eens af te vragen wat voor 'n maatschappij wij hebben, wat voor een we willen en hoe we zelf proberen daar aan bij te dragen. Maatschappelijke zingeving? Of wil men dat niet horen? Of is dat er al en hoor ik het niet?

De opmerking van Bolkestein dat het christendom ervoor heeft gezorgd dat onze beschaving, wat dat ook moge zijn, als enige aan ontwikkelingshulp doet, is denk ik niet correct. In ieder geval de islam heeft namelijk ook een religieus systeem waarbij geld wordt gebruikt voor religieuze doeleinden, maar ook armenzorg, als ik het goed heb.
Bron.
het is zoals het is
non-conforming link
  zondag 10 april 2005 @ 11:21:14 #61
85889 lucida
équilibre
pi_26117990
quote:
Op zaterdag 9 april 2005 14:47 schreef SCH het volgende:

[..]

Dat maakt het relaas ook zo vaag en dat maakt het ook zo onduidelijk. Dat valt me tegen van Bolkestein die wel eens duidelijker was in zijn statements over cultuur en maatschappij. Het leukste wat ik van hem heb gezien deze week is die foto in het AD met die voetballer.
off-topic: gecondoleerd met SC Heerenveen, die Tukkers hebben het toch weer mooi geflikt, met tien man nog net even voor het einde de winnende treffer er in prikken, mooier kan het niet!...
quote:

Voor de rest denk ik dat Nederland nog steeds een redelijk christelijke cultuur kent, althans de fundamenten daarvan en dat nu de secularisatie en het nieuwe zoeken de belangrijkste kenmerken zijn. Daar vind ik ook niet veel mee mis. Ik zie de islam niet als een bedreiging maar als een nieuwe element van onze cultuur.
Want?...
het is zoals het is
non-conforming link
  zondag 10 april 2005 @ 12:17:02 #62
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_26121011
quote:
Op zondag 10 april 2005 11:21 schreef lucida het volgende:
off-topic: gecondoleerd met SC Heerenveen, die Tukkers hebben het toch weer mooi geflikt, met tien man nog net even voor het einde de winnende treffer er in prikken,
Leuk dat je probeert mee te praten over voetbal maar je bent niet echt op de hoogte, dat is dan weer vergelijkbaar met je politieke kennis trouwens. (het was niet vlak voor tijd, de rode kaart kwam na de winnende treffer).
pi_26121020
quote:
Op zondag 10 april 2005 11:21 schreef lucida het volgende:
Want?...
Zoals het er staat, het is een constatering van mijn kant. Niks aan toe te voegen.
pi_26121200
zakjapannertje, tis wel een interessant boek idd. Heb er ook al wat andere reviews over gelezen. Maar het lijkt me een kleiner probleem dan wat Europa gaan tegenkomen.
pi_26121523
quote:
Op zondag 10 april 2005 11:13 schreef lucida het volgende:

[..]

Bron.
Bron van wat?
  zondag 10 april 2005 @ 15:24:26 #67
85889 lucida
équilibre
pi_26123445
quote:
Op zondag 10 april 2005 14:08 schreef Monidique het volgende:

[..]

Bron van wat?
Van met name jouw tweede passage.
quote:
De opmerking van Bolkestein dat het christendom ervoor heeft gezorgd dat onze beschaving, wat dat ook moge zijn, als enige aan ontwikkelingshulp doet, is denk ik niet correct. In ieder geval de islam heeft namelijk ook een religieus systeem waarbij geld wordt gebruikt voor religieuze doeleinden, maar ook armenzorg, als ik het goed heb.
het is zoals het is
non-conforming link
pi_26123472
quote:
Op zondag 10 april 2005 15:24 schreef lucida het volgende:

[..]

Van met name jouw tweede passage.
[..]

http://www.risallah.com/islam/#zakaat
  zondag 10 april 2005 @ 15:35:39 #69
85889 lucida
équilibre
pi_26123676
quote:
Op zondag 10 april 2005 13:45 schreef SCH het volgende:

[..]

Leuk dat je probeert mee te praten over voetbal maar je bent niet echt op de hoogte, dat is dan weer vergelijkbaar met je politieke kennis trouwens. (het was niet vlak voor tijd, de rode kaart kwam na de winnende treffer).
Off topic. Jij begon over Bolkestein met een of andere voetballer en zo. Wat de wedstrijd betreft Ik had wat flarden opgevangen, maar kon duidelijk horen dat FC Enschedese Boys aan het langste end hadden getrokken.
Kijk ik vond SC Heerenveen onder leiding van Foppe altijd wel iets verrassends bood. Maar onder de huidige coach is het allemaal net wat vlakker, net iets minder sprankelend, en ontbreekt net dat beetje extra, zo'n noeste sjorrende Hansma staat model voor huidige werkvoetbal van SC Heerenveen. kortom sub-top op z'n smalst.

Als ik me niet vergis is in dit land voor velen niet God, maar Voetbal het koninkrijk op aarde.
het is zoals het is
non-conforming link
pi_26123685
quote:
Maar dan alleen aan mede-moslims he? .

De verpakking van Rode Kruis-hulpgoederen uit het Westen werd wel vervangen door verpakking met daarop de halve maan...
  zondag 10 april 2005 @ 15:42:16 #71
85889 lucida
équilibre
pi_26123825
quote:
Neem me niet kwalijk maar nu beroep jij je op een (religieuze) intentie verklaring, die slaat op hoe een moslim moet leven. Waar het Bolkenstein om gaat zijn praktijkvoorbeelden. En kennelijk zijn die er niet.
het is zoals het is
non-conforming link
pi_26124013
quote:
Op zaterdag 9 april 2005 22:54 schreef PJORourke het volgende:
Ik zou eerder boedelscheiding willen voorstellen. Kansloze migranten en linkse rakkers mogen het Noorden hebben (en Den Haag), het Zuiden gaat naar fatsoenlijke mensen met ambitie.
Alle aapjes in limburg met de steenkool en een sociaal paradijs door flinke aardgasbaten in het noorden .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_26124188
quote:
Op zondag 10 april 2005 15:42 schreef lucida het volgende:

[..]

Neem me niet kwalijk maar nu beroep jij je op een (religieuze) intentie verklaring, die slaat op hoe een moslim moet leven. Waar het Bolkenstein om gaat zijn praktijkvoorbeelden. En kennelijk zijn die er niet.
Bolkenstein beweert dat de westerse ontwikkelingshulp voortgekomen is uit het christendom, daar ging het het om. De intentie, als je het zo wilt noemen, van het Christendom heeft gezorgd voor ontwikkelingshulp. Echter, ook de Islam heeft zo'n systeem, zoals aangegeven, dat kennelijk, zoals DennisMoore al zei, anders is dan dat van het Christendom, maar niettemin bestaat er zo'n systeem. Om dan op de praktijkvoorbeelden, waarvan jij gretig lijkt te beweren (of moet ik zeggen: hopen?) dat die er niet zijn, te komen, ja, die zijn er, heel eenvoudig te vinden als we even snel op Googlen.

Het is ongetwijfeld anders dan het Christendom en in de ogen van velen inferieur, dat doet alleen niet af aan het feit dat de Islam in zich, net zoals het Christendom, heeft om armenzorg te geven, of een soort onwikkelingshulp, en dat dat ook in de praktijk wordt waargemaakt.
pi_26125570
Kan iemand nou even uitleggen wat Bolkestein wil voordat het een lucida-islam-topic wordt?
  zondag 10 april 2005 @ 19:56:46 #75
85889 lucida
équilibre
pi_26130097
quote:
Op zondag 10 april 2005 17:01 schreef SCH het volgende:
Kan iemand nou even uitleggen wat Bolkestein wil voordat het een lucida-islam-topic wordt?
Ik denk dat je - zoals gewoonlijk - spijkers op laag water zoekt. Toon aan waar ik één keer in dit topic de islam (negatief) noem en anders scheer je weg met je zuigend geneuzel. Want vanwege dit soort infantiel getroll zijn door jou al heel wat serieuze topics om zeep geholpen.

Dus in plaats om op de meest schaamteloze wijze over alles en nog wat mee te willen praten, kun je in zaken waar je aantoonbaar geen kaas van hebt gegeten beter gewoon je kaak- en kakelwerk op elkaar en, de eer aan je zelf houden.

Als sizzler consequent is en doet wat hij zegt te zullen doen, dan mod hij jouw misplaatste reactie(s) gewoon weg. Want ik ga niet - zoals we van jouw inmiddels gewend zijn - ook nog elders lopen klagen over users die de zaak lopen te verzieken. Als de betreffende mods het niet (willen) zien, zijn ze wat mij betreft, met al hun praatjes over hoe zaken beter te stroomlijnen, geen knip voor de ogen waard.

[ Bericht 4% gewijzigd door lucida op 10-04-2005 20:09:48 ]
het is zoals het is
non-conforming link
  zondag 10 april 2005 @ 20:06:06 #76
92803 Bela
homo ludens
pi_26130373
quote:
Op zondag 10 april 2005 17:01 schreef SCH het volgende:
Je demonstreert aardig hoe stigmatisering werkt SCH.
De helden van de opiniepeiling worden de schlemielen van de dagelijkse bestuurlijke verantwoordelijkheid.
Ook al geanalyseerd door het computersysteem van Team Support Systems, in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen?
pi_26133253
quote:
Op zondag 10 april 2005 20:06 schreef Bela het volgende:

[..]

Je demonstreert aardig hoe stigmatisering werkt SCH.
Dank je, je hebt blijkbaar ook door hoe lucida te werk gaat.
  zondag 10 april 2005 @ 23:05:31 #78
85889 lucida
équilibre
pi_26135459
quote:
Op zondag 10 april 2005 21:50 schreef SCH het volgende:

[..]

Dank je, je hebt blijkbaar ook door hoe lucida te werk gaat.
[b]Offtopic getroll. Kom met feiten zuigende neuzelaar! En anders, scheer je weg geniepig stuk onderkruipsel....

[ Bericht 2% gewijzigd door lucida op 10-04-2005 23:38:47 ]
het is zoals het is
non-conforming link
pi_26136869
quote:
Op zondag 10 april 2005 23:05 schreef lucida het volgende:

[..]

[b]Offtopic getroll. Kom met feiten zuigende neuzelaar! En anders, scheer je weg geniepig stuk onderkruipsel....
Denk toch aan je bloeddruk.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  maandag 11 april 2005 @ 00:29:24 #80
85889 lucida
équilibre
pi_26137599
quote:
Op zondag 10 april 2005 23:54 schreef OllieA het volgende:

[..]

Denk toch aan je bloeddruk.
Bedankt voor je goede raad, maar je weet hoe het gezegde luidt: het bloed kruipt waar het niet gaan kan!....
het is zoals het is
non-conforming link
pi_26137745
quote:
Op maandag 11 april 2005 00:29 schreef lucida het volgende:

[..]

Bedankt voor je goede raad, maar je weet hoe het gezegde luidt: het bloed kruipt waar het niet gaan kan!....
Als mijn bloed de neiging krijgt om te gaan kruipen waar het niet gaan kan, dan denk ik altijd: Goh, een goeie grap zou er wel in gaan.
Oftewel: waarom moet het allemaal zo verbeten en serieus. Een lichte toets kan geen kwaad, imho.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  maandag 11 april 2005 @ 00:44:53 #82
85889 lucida
équilibre
pi_26137833
quote:
Op maandag 11 april 2005 00:38 schreef OllieA het volgende:

[..]

Als mijn bloed de neiging krijgt om te gaan kruipen waar het niet gaan kan, dan denk ik altijd: Goh, een goeie grap zou er wel in gaan.
Oftewel: waarom moet het allemaal zo verbeten en serieus. Een lichte toets kan geen kwaad, imho.
Verbeten is het slechts dan, wanneer anderen het bloed onder je nagels vandaan willen halen!... Verder wordt ik er koud noch warm van.
het is zoals het is
non-conforming link
pi_26137968
quote:
Op maandag 11 april 2005 00:44 schreef lucida het volgende:

[..]

Verbeten is het slechts dan, wanneer anderen het bloed onder je nagels vandaan willen halen!... Verder wordt ik er koud noch warm van.
Maar dat kunnen anderen helemaal niet: het bloed onder je nagels vandaan halen. Dat doe je gewoon zelf.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  maandag 11 april 2005 @ 01:19:34 #84
85889 lucida
équilibre
pi_26138326
quote:
Op maandag 11 april 2005 00:53 schreef OllieA het volgende:

[..]

Maar dat kunnen anderen helemaal niet: het bloed onder je nagels vandaan halen. Dat doe je gewoon zelf.
Zo bezien valt het dus met die hoge bloeddruk allemaal wel mee!
het is zoals het is
non-conforming link
pi_26138508
quote:
Op maandag 11 april 2005 01:19 schreef lucida het volgende:

[..]

Zo bezien valt het dus met die hoge bloeddruk allemaal wel mee!
Inderdaad, ik hoef je helemaal niet te waarschuwen, want je weet eigenlijk wel dat je jezelf zit op te naaien.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_26138565
Maar, lucida, ik mag concluderen dat mijn antwoord bevredigend was?
pi_26143219
Van een liberaal als Bolkestein zou je wat anders verwachten dan het leggen van een koppeling tussen geloof en beschaving, want op dat laatste komt het min of meer neer. Ik heb nog nooit zo goed begrepen waarom veel Christenen menen dat zijn een soort alleenrecht hebben op fatsoen en normaal gedrag. Alsof het volgen van de Christelijke leer de enige manier is om je normaal te gedragen. Onderlinge samenhang en binding in een samenleving hangen niet met een geloof samen. Sterker nog: geloof zit dat eerder in de weg, omdat mensen toch veelal 'gemeenschappen' vormen met hun eigen geloofsgenoten. Tja, en waar Nederland vroeger een volledig Christelijk land was, leverde dat relatief weinig problemen op. Anno 2005 heb je moslims en een nog veel grotere stroming: niet-gelovigen. Veel gelovigen zien gelukkig ook wel in dat je in de huidige samenleving niet alleen in je eigen geloofsgroep kunt blijven steken. Er spelen in onze samenleving heel andere problemen. Problemen die nota bene niet los te zien zijn van geloofsovertuigingen. Juist daarom lijkt het me goed om ons te baseren op andere uitgangspunten en waarden dan het geloof.
quote:
Op zaterdag 9 april 2005 22:54 schreef PJORourke het volgende:
Ik zou eerder boedelscheiding willen voorstellen. Kansloze migranten en linkse rakkers mogen het Noorden hebben (en Den Haag), het Zuiden gaat naar fatsoenlijke mensen met ambitie.
Mag ik hieruit afleiden dat je zelf in het zuiden woont? Dat is toch het landsdeel waar de overheid tal van kunstmatige ingrepen pleegde om de economie wat op te krikken?
pi_26145518
Geeft Japan geen ontwikkelingshulp? Ik dacht zelfs meer dan de VS, Bolkenstein lult weer eens uit zijn nek zonder flauw benul van hoe de feiten werkelijk liggen.
deze account is gehacked door GreyHatHacks
pi_26145719
quote:
Op maandag 11 april 2005 13:17 schreef EnderOnline het volgende:
Geeft Japan geen ontwikkelingshulp? Ik dacht zelfs meer dan de VS, Bolkenstein lult weer eens uit zijn nek zonder flauw benul van hoe de feiten werkelijk liggen.
Als ik het goed heb geeft Japan volgens hun ODA budget 857 miljard yen aan (5 miljard euro) aan ontwikkelingshulp, dat is exclusief noodhulp. Dat budget is de laatste jaren sterk verlaagd als ik de cijfers goed lees.

http://www.mofa.go.jp/policy/oda/budget/2005-4.html

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 11-04-2005 13:27:48 ]
  maandag 11 april 2005 @ 13:37:40 #90
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_26145932
quote:
Op maandag 11 april 2005 11:29 schreef dVTB het volgende:
Mag ik hieruit afleiden dat je zelf in het zuiden woont?
Jij mag alles, dVTB.
quote:
Dat is toch het landsdeel waar de overheid tal van kunstmatige ingrepen pleegde om de economie wat op te krikken?
Idd, zonder veel succes en door mij ongevraagd.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_26146022
http://www.ipsnews.be/nieuwsbrief/focus/2003_4_nr4.htm
Japan gaf tot voor kort in absolute cijfers het meeste ontwikkelingshulp en staat nou nog steeds op de tweede plaats. (alhoewel die bron uit 2003 is maar goed) en toch is maar 0.7% van de mensen daar christen volgens het world factbook. In your face Bolkenstein
deze account is gehacked door GreyHatHacks
pi_26146183
Japan is natuurlijk enorm veranderd na WW2.
De vraag is dan ook wat de motivatie is dat men aan ontwikkelinghulp is gaan doen.
Komt dat vanuit de samenleving zelf, uit de Japanse religie/wereldbeeld?
  maandag 11 april 2005 @ 13:52:24 #93
85889 lucida
équilibre
pi_26146232
quote:
Op maandag 11 april 2005 01:43 schreef Monidique het volgende:
Maar, lucida, ik mag concluderen dat mijn antwoord bevredigend was?
Met jouw antwoord was niets mis, en ja, het heeft inderdaad mijn vermoedens bevestigd.

[ Bericht 1% gewijzigd door lucida op 11-04-2005 14:32:26 ]
het is zoals het is
non-conforming link
  maandag 11 april 2005 @ 14:09:25 #94
85889 lucida
équilibre
pi_26146620
quote:
Op maandag 11 april 2005 11:29 schreef dVTB het volgende:
Van een liberaal als Bolkestein zou je wat anders verwachten dan het leggen van een koppeling tussen geloof en beschaving.
Wat zou jij dan wel van een liberaal verwachten?
quote:
.

Ik heb nog nooit zo goed begrepen waarom veel Christenen menen dat zijn een soort alleenrecht hebben op fatsoen en normaal gedrag.
Wat of wie heeft je de ogen doen openen?...
quote:
Alsof het volgen van de Christelijke leer de enige manier is om je normaal te gedragen.
Vraagje m.b.t. de OP: waar blijkt volgens jou uit het artikel met Bolkestein dat, deze de christelijke leer - wat dat ook moge zijn - aanprijst als de enige manier om, als mens, fatsoenlijk en normaal gedrag te kunnen vertonen?
quote:
Onderlinge samenhang en binding in een samenleving hangen niet met een geloof samen. Sterker nog: geloof zit dat eerder in de weg, omdat mensen toch veelal 'gemeenschappen' vormen met hun eigen geloofsgenoten.
Wat vormt volgens jou dan het cement waarmee de onderlinge samenhang en de gemeenschappelijke binding bijeen worden gehouden?
quote:
Tja, en waar Nederland vroeger een volledig Christelijk land was
Over welke periode van de geschiedenis praten we dan precies en, over welk land hebben we het dan?
quote:

leverde dat relatief weinig problemen op.
Wel eens van de vele geloofstwisten gehoord die deze natie heeft gekend? (En die nu, zeker met de komst van de islam, weer massaal dreigen op te laaien!.)
quote:
Anno 2005 heb je moslims en een nog veel grotere stroming: niet-gelovigen. Veel gelovigen zien gelukkig ook wel in dat je in de huidige samenleving niet alleen in je eigen geloofsgroep kunt blijven steken. Er spelen in onze samenleving heel andere problemen. Problemen die nota bene niet los te zien zijn van geloofsovertuigingen. Juist daarom lijkt het me goed om ons te baseren op andere uitgangspunten en waarden dan het geloof.
Hier ben ik het wel mee eens.
het is zoals het is
non-conforming link
pi_26146707
quote:
Op maandag 11 april 2005 13:52 schreef lucida het volgende:

[..]

Met jouw antwoord was niets mis, en ja, het heeft inderdaad mijn vermoedens bevestigt.
Daar twijfel ik niet aan.
  maandag 11 april 2005 @ 14:29:56 #96
85889 lucida
équilibre
pi_26147106
quote:
Op maandag 11 april 2005 13:50 schreef DennisMoore het volgende:
Japan is natuurlijk enorm veranderd na WW2.
De vraag is dan ook wat de motivatie is dat men aan ontwikkelinghulp is gaan doen.
Komt dat vanuit de samenleving zelf, uit de Japanse religie/wereldbeeld?
Japan heeft zich pro-actief gecommitteerd aan allerlei globale instituties, zoals de VN veiligheidsraad. Instituties die ontegenzeggelijk vanuit een christelijke beschavingstraditie tot stand zijn gekomen. Vanuit zijn solidariteit met de beginselen die door veel van deze globale instituties worden nagestreefd, kan Japan dus mede geplaatst worden in de christelijke traditie zoals Bolkestein die schetst. Namelijk de traditie van naastenliefde, vergiffenis en verzoening.
het is zoals het is
non-conforming link
pi_26147124
Eensch.
  maandag 11 april 2005 @ 14:54:26 #98
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_26147697
quote:
Op maandag 11 april 2005 14:29 schreef lucida het volgende:

[..]

Japan heeft zich pro-actief gecommitteerd aan allerlei globale instituties, zoals de VN veiligheidsraad.
Ieder VN-lid dus.

Maar toch knap om vrijwel elk land te plaatsen in een christelijke traditie.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  maandag 11 april 2005 @ 15:00:07 #99
85889 lucida
équilibre
pi_26147866
quote:
Op maandag 11 april 2005 14:54 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Ieder VN-lid dus.
In beginsel wel, maar het verschil zit 'm in het begrip 'pro-actief'.
quote:

Maar toch knap om vrijwel elk land te plaatsen in een christelijke traditie.
De Duitse wiskundige en filosoof Kant zou als antwoord hebben kunnen geven: "Gewoon een kwestie van wat metafysisch pas en meetwerk!..."

[ Bericht 3% gewijzigd door lucida op 11-04-2005 15:06:51 ]
het is zoals het is
non-conforming link
  maandag 11 april 2005 @ 15:07:12 #100
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_26148046
quote:
Op maandag 11 april 2005 15:00 schreef lucida het volgende:

[..]

In beginsel wel, maar het verschil zit 'm in het begrip 'pro-actief'.
En hoe komt het verschil van het begrip precies in uiting?
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')