Dus als je dingen tolereert maken die dingen gelijk uit van je cultuur?quote:Op zaterdag 9 april 2005 22:55 schreef zakjapannertje het volgende:
er wordt in Nederland in het algemeen door niet-islamieten rekening gehouden met de gewoontes van (soennitische) moslims, zoals gebedstijden en ruimtes ed. in oa bedrijven en in het aanbod van schoolprogramma's , dus waarom zou de islam geen onderdeel zijn van de hedendaagse cultuur in Nederland?
Is daarmee de bezopen hollandse laller aan de Costa Brava ook onderdeel van de spaanse cultuur?quote:Op zaterdag 9 april 2005 22:55 schreef zakjapannertje het volgende:
er wordt in Nederland in het algemeen door niet-islamieten rekening gehouden met de gewoontes van (soennitische) moslims, zoals gebedstijden en ruimtes ed. in oa bedrijven en in het aanbod van schoolprogramma's , dus waarom zou de islam geen onderdeel zijn van de hedendaagse cultuur in Nederland?
ja, dat is de eerste stap denk ik, de tweede stap is bepalen wat in onze cultuur ih algemeen niet geaccepteerd wordt en wat in de islam ea van oorsprong niet-Nederlandse levensovertuigingen en hoe je ermee om moet gaan, de meeste elementen vd islam heeft de nederlandse bevolking aanvaard en maken mi dan ook onderdeel uit vd cultuur in nederland, maar andere dingen zoals vrouwenbesnijdenis bij sommige moslims weer niet en er is nu ook discussie of er andere dingen wel kunnen zoals wat de kleedstijl moet zijn in openbare ruimtesquote:Op zaterdag 9 april 2005 22:59 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Dus als je dingen tolereert maken die dingen gelijk uit van je cultuur?
Imo is onze cultuur juist dat we mensen bepaalde vrijheiden geven.
Of de siësta dan ook?quote:Op zaterdag 9 april 2005 23:06 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Is daarmee de bezopen hollandse laller aan de Costa Brava ook onderdeel van de spaanse cultuur?
Yeh, maar in hoeverre kunnen we nog die dingen bepalen? I mean, op dit moment krijgen die (islamitische) immigranten veel meer kinderen en zal de andere Europese bevolking af gaan nemen. Wordt nog een lekker probleem in de toekomst.quote:Op zaterdag 9 april 2005 23:07 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
ja, dat is de eerste stap denk ik, de tweede stap is bepalen wat in onze cultuur ih algemeen niet geaccepteerd wordt en wat in de islam ea van oorsprong niet-Nederlandse levensovertuigingen en hoe je ermee om moet gaan, de meeste elementen vd islam heeft de nederlandse bevolking aanvaard en maken mi dan ook onderdeel uit vd cultuur in nederland, maar andere dingen zoals vrouwenbesnijdenis bij sommige moslims weer niet en er is nu ook discussie of er andere dingen wel kunnen zoals wat de kleedstijl moet zijn in openbare ruimtes
Ik zei element - in de zin van onderdeel, een gegeven dus. Het begrip verrijking is subjectief.quote:Op zaterdag 9 april 2005 16:51 schreef Lithion het volgende:
[..]
Welke concrete elementen van de Islam die ook daadwerkelijk op een brede maatschappelijke acceptatie zouden kunnen rekenen zie je dan als een verrijking van onze cultuur?
N.a.v. dit artikel stelt sizzler zichzelf de volgende vragen:quote:Frits Bolkestein: "Ik ben niet triomfantelijk"
"Een momentje. Even een citaat opzoeken." Frits Bolkestein (71) beent door zijn nieuwe kantoor in Amsterdam tussen netjes opgestapelde boeken die een behoefte aan geestelijke ordening verraden. De vroegere VVD-leider die net zijn carrière als Europees Commissaris heeft afgesloten, keert terug met een dik boek over kunstgeschiedenis waarin William Blake aan het woord komt. De Engelse dichter en vooraanstaande vertegenwoordiger van de romantiek merkte zo'n twee eeuwen geleden op dat de denkers van de Verlichting verzuimd hebben een antwoord te geven op een aantal essentiële vragen en daarmee een leegte hebben gecreëerd.
Dit probleem houdt Bolkestein al geruime tijd bezig, vertelt hij."Vroeger vulde het christendom die geestelijke leegte. Dat is niet langer het geval. In West-Europa heeft het christendom een groot deel van zijn zeggingskracht verloren.
Wat Bolkestein ergert, is de onderschatting van de historische betekenis van de christelijke traditie. Hij vond het ongepast dat zijn partij achteloos de verwijzing naar de joods-christelijke wortels van de westerse beschaving uit het beginselprogramma schrapte. (Want) ik besef dat wij diep zijn getekend door het christendom.
Het groeiende aantal moslims in Nederland vergroot in de ogen van Bolkestein de wenselijkheid van een bezielend verband. Je kunt onmogelijk zeggen dat het alleen maar religieuze uitwassen zijn die ons zorgen baren, dat het extremisme niets met het wezen van de islam te maken heeft. De Koran en de uitspraken van Mohammed bieden te veel aanknopingspunten voor een agressieve opstelling jegens andere culturen. Het fundamentalistische geweld zie ik vooral als een uiting van ressentiment. De macht en rijkdom die Allah heeft beloofd aan de gelovigen, zijn in de ogen van moslims ingepikt door het Westen."
De meeste moslims zijn volgens Bolkestein eerder jaloers op de welvaart en luxe in het Westen dan dat ze die principieel afwijzen.
Door de secularisatie valt het de samenleving lastiger een duidelijk antwoord op morele vragen te formuleren en om te gaan met de eisen en verlangens van een uitgesproken minderheid als de moslims. Het CDA heeft het in zekere zin makkelijker, omdat het kan terugvallen op de christelijke traditie die voor de partij nog altijd een richtsnoer vormt.
Bolkestein stelt:quote:Nederland is geseculariseerd. Toch lijkt Bolkestein de bezieling behouden, of er zoveel mogelijk naar teruggaan. Is dat een goed idee? Een Christelijke bezieling om een egoïsme en versplintering tegen te gaan? Om een land te verbroederen? Om een tegenwicht tegen de invloeden van de Islam te bieden?
Dat heeft Blake zeer scherp opgemerkt. Ook de Duitse Filosoof en vrijgeest Friedrich Nietzsche heeft in verschillende boeken, maar hoofdzakelijk in zijn Wille zur Macht, nadrukkelijk gewezen op die leegte. Hij noemde het alleen een proces van nihilisme dat is ontstaan nadat de christelijke leer en diens moraal onverbiddelijk door de zeef van verlichting zijn gehaald. Het heeft geleid tot bezinning en een verlichtingsproces van verregaande secularisatie. De leegte waar Bolkenstein het over heeft, sluit naadloos aan bij de ideologische leegte die daarop is gevolgd en, zich tegenwoordig bijvoorbeeld zeer nadrukkelijk manifesteert binnen het sociaaldemocratische gedachtegoed. Nietzsche typeert dit proces zeer treffend wanneer hij stelt:quote:De Engelse dichter en vooraanstaande vertegenwoordiger van de romantiek merkte zo'n twee eeuwen geleden op dat de denkers van de Verlichting verzuimd hebben een antwoord te geven op een aantal essentiële vragen en daarmee een leegte hebben gecreëerd.
Nietzsche vervolgt en schrijft over de leegte (lees: het nihilisme)quote:Dit antagonisme: dat wij hetgeen wij voor waar houden niet onder ogen durven zien, maar dat wij tevens dat, wat wij onszelf als leugen graag willen voorliegen, niet meer weten te waarderen - dat bewerkstelligt een ophelderingproces.
Nietzsche concludeert dan ook zeer scherp datquote:het nihilisme vertegenwoordigt een pathologische tussentoestand - pathologisch is de ongehoorde relativering met als conclusie dat alles zonder enige zin geschiedt - hetzij, de productieve en revisionistische krachten zijn nog niet sterk genoeg; hetzij, de christelijke verval(s)cultuur aarzelt en heeft zijn ideologische stoottroepen nog niet weten te mobiliseren.
Bolkestein stelt terecht dat het CDA nog beginselvast genoeg is om niet door een allesverzengende leegte te worden verzwolgen. Juist omdat alle grote ideologieën in de kern van de zaak nog immer teruggrijpen op christelijke basisprincipes, zie je dat met name de sociaaldemocratie een existentiële crisis doormaakt. Deze legitimiteitscrisis zie je zeer duidelijk terug in de beginselloosheid en de ideologische leegte waardoor het sociaaldemocratisch gedachtegoed thans zo nadrukkelijk wordt geschraagd.quote:Het meest algemene verschijnsel van de moderne (Westerse) wereld: de mens heeft - zichzelf in ogenschouw nemend - ongelooflijk aan waardigheid ingeboet. Gedurende lange tijd gold de christenmens als centraal uitgangspunt en tragische held van het bestaan, die door zijn devotie volledig in beslag werd genomen en, door zijn geloof, werd aangespoord een interactie met de essentiële en waardevolle kant van het bestaan aan te tonen (het zogenaamde ideaal van een maakbare samenleving). Een ideaal dus, zoals het door alle ideologen wordt nagestreefd die aan de waardigheid van de mensen willen vasthouden, met hun ideologie, dat morele waardeoordelen kardinale kernwaarden zijn. Wie zijn geloof in God laat varen, houdt des te krampachtiger vast aan het geloof in de moraal.
Bron.quote:Op vrijdag 8 april 2005 18:17 schreef Monidique het volgende:
Of het christendom het antwoord is, dat betwijfel ik, maar het is niet verkeerd om ons eens af te vragen wat voor 'n maatschappij wij hebben, wat voor een we willen en hoe we zelf proberen daar aan bij te dragen. Maatschappelijke zingeving? Of wil men dat niet horen? Of is dat er al en hoor ik het niet?
De opmerking van Bolkestein dat het christendom ervoor heeft gezorgd dat onze beschaving, wat dat ook moge zijn, als enige aan ontwikkelingshulp doet, is denk ik niet correct. In ieder geval de islam heeft namelijk ook een religieus systeem waarbij geld wordt gebruikt voor religieuze doeleinden, maar ook armenzorg, als ik het goed heb.
off-topic: gecondoleerd met SC Heerenveen, die Tukkers hebben het toch weer mooi geflikt, met tien man nog net even voor het einde de winnende treffer er in prikken, mooier kan het niet!...quote:Op zaterdag 9 april 2005 14:47 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat maakt het relaas ook zo vaag en dat maakt het ook zo onduidelijk. Dat valt me tegen van Bolkestein die wel eens duidelijker was in zijn statements over cultuur en maatschappij. Het leukste wat ik van hem heb gezien deze week is die foto in het AD met die voetballer.![]()
Want?...quote:
Voor de rest denk ik dat Nederland nog steeds een redelijk christelijke cultuur kent, althans de fundamenten daarvan en dat nu de secularisatie en het nieuwe zoeken de belangrijkste kenmerken zijn. Daar vind ik ook niet veel mee mis. Ik zie de islam niet als een bedreiging maar als een nieuwe element van onze cultuur.
Leuk dat je probeert mee te praten over voetbal maar je bent niet echt op de hoogte, dat is dan weer vergelijkbaar met je politieke kennis trouwens. (het was niet vlak voor tijd, de rode kaart kwam na de winnende treffer).quote:Op zondag 10 april 2005 11:21 schreef lucida het volgende:
off-topic: gecondoleerd met SC Heerenveen, die Tukkers hebben het toch weer mooi geflikt, met tien man nog net even voor het einde de winnende treffer er in prikken,
Van met name jouw tweede passage.quote:
quote:De opmerking van Bolkestein dat het christendom ervoor heeft gezorgd dat onze beschaving, wat dat ook moge zijn, als enige aan ontwikkelingshulp doet, is denk ik niet correct. In ieder geval de islam heeft namelijk ook een religieus systeem waarbij geld wordt gebruikt voor religieuze doeleinden, maar ook armenzorg, als ik het goed heb.
Off topic. Jij begon over Bolkestein met een of andere voetballer en zo. Wat de wedstrijd betreft Ik had wat flarden opgevangen, maar kon duidelijk horen dat FC Enschedese Boys aan het langste end hadden getrokken.quote:Op zondag 10 april 2005 13:45 schreef SCH het volgende:
[..]
Leuk dat je probeert mee te praten over voetbal maar je bent niet echt op de hoogte, dat is dan weer vergelijkbaar met je politieke kennis trouwens. (het was niet vlak voor tijd, de rode kaart kwam na de winnende treffer).
Maar dan alleen aan mede-moslims he?quote:
Neem me niet kwalijk maar nu beroep jij je op een (religieuze) intentie verklaring, die slaat op hoe een moslim moet leven. Waar het Bolkenstein om gaat zijn praktijkvoorbeelden. En kennelijk zijn die er niet.quote:Op zondag 10 april 2005 15:25 schreef Monidique het volgende:
[..]
http://www.risallah.com/islam/#zakaat
Alle aapjes in limburg met de steenkool en een sociaal paradijs door flinke aardgasbaten in het noordenquote:Op zaterdag 9 april 2005 22:54 schreef PJORourke het volgende:
Ik zou eerder boedelscheiding willen voorstellen. Kansloze migranten en linkse rakkers mogen het Noorden hebben (en Den Haag), het Zuiden gaat naar fatsoenlijke mensen met ambitie.
Bolkenstein beweert dat de westerse ontwikkelingshulp voortgekomen is uit het christendom, daar ging het het om. De intentie, als je het zo wilt noemen, van het Christendom heeft gezorgd voor ontwikkelingshulp. Echter, ook de Islam heeft zo'n systeem, zoals aangegeven, dat kennelijk, zoals DennisMoore al zei, anders is dan dat van het Christendom, maar niettemin bestaat er zo'n systeem. Om dan op de praktijkvoorbeelden, waarvan jij gretig lijkt te beweren (of moet ik zeggen: hopen?) dat die er niet zijn, te komen, ja, die zijn er, heel eenvoudig te vinden als we even snel op Googlen.quote:Op zondag 10 april 2005 15:42 schreef lucida het volgende:
[..]
Neem me niet kwalijk maar nu beroep jij je op een (religieuze) intentie verklaring, die slaat op hoe een moslim moet leven. Waar het Bolkenstein om gaat zijn praktijkvoorbeelden. En kennelijk zijn die er niet.![]()
Ik denk dat je - zoals gewoonlijk - spijkers op laag water zoekt. Toon aan waar ik één keer in dit topic de islam (negatief) noem en anders scheer je weg met je zuigend geneuzel. Want vanwege dit soort infantiel getroll zijn door jou al heel wat serieuze topics om zeep geholpen.quote:Op zondag 10 april 2005 17:01 schreef SCH het volgende:
Kan iemand nou even uitleggen wat Bolkestein wil voordat het een lucida-islam-topic wordt?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |