Wat zeggen kunstwerken en wat stellen ze voor? Heeft de kunstenaar er een boodschap in verborgen? Schilders putten uit een buitengewoon uitgebreid repetoire van symbolen, maar vaak is de sleutel voor de interpretatie van hun werk verloren gegaan. Die symbolen zijn wezelijke onderdelen van het kunstwerk. Slechts wanneer we ze herkennen zijn we in staat de betekenis van de voorstellingen te begrijpen.quote:al·le·go·rie (de ~ (v.), ~ën)
1 symbolische voorstelling van een idee of een ander abstract begrip in de kunst
ja, nu je t zo stelt, inderdaad...quote:Op donderdag 31 maart 2005 21:53 schreef Z het volgende:
Waarschijnlijk wel, ik weet het alleen niet zeker. Het gaat vooral om de keuze tussen de twee vrouwen ... (reactie op Suus-chan).
Het is vrouw(en) vs. man DO!
Waar bemoeit die Hercules zich dan mee,quote:Op donderdag 31 maart 2005 21:53 schreef Z het volgende:
Het is vrouw(en) vs. man DO!
Een beetje wel, maar vooraln om de keus van Hercules.quote:Op donderdag 31 maart 2005 22:04 schreef Suus-chan het volgende:
Heeft gajus dan niet een beetje gelijk? er is dan wel geen derde die er mee heen gaat... maar het zijn wel 'twee die vechten om een been'
Ik ken het schilderij zelf niet, maar dit moet van een Venetiaanse schilder zijn - niet Titiaan zelf, maar wel iemand uit dezelfde kring. Hercules moet kiezen tussen... eh, Trouw en Ontrouw?quote:Op vrijdag 1 april 2005 10:48 schreef Z het volgende:
De mijne is nog niet geraden, maar misschien een beetje te lastig, want er zijn wat weinig aanknopingspunten.
Die dame ter linkerzijde lijkt zo weggelopen uit het schilderij "de geboorte van Venus". Ik neem aan dat beide schilderijen door dezelfde meester zijn geconcipieerd, door Sandro Botticelli dus.quote:Op vrijdag 1 april 2005 10:44 schreef BTM het volgende:
Al tijd voor een nieuwe?
[afbeelding]
De titel geef ik er toch maar niet bij; anders wordt het wel heel makkelijk opzoeken. Maar waarschijnlijk is de schilder toch niet zo moeilijk te raden...
De Naakte Waarheid: da's één!quote:Op vrijdag 1 april 2005 12:52 schreef Gajus het volgende:
Allegorische gedachte: de naakte waarheid ligt op straat.
Dat komt al erg dicht bij de kern.quote:Op vrijdag 1 april 2005 12:52 schreef Frollo het volgende:
Het middelste groepje snap ik nog niet helemaal, maar zou het al met al misschien een waarschuwing kunnen zijn tegen slechte raadgevers?
Niks! Laat iedere gedachte aan christelijke symboliek/christelijke deugden varen en concentreer je op de Klassieken!quote:Op vrijdag 1 april 2005 13:00 schreef Z het volgende:
Heur haar
Heeft vroomheid er ook iets mee te maken?
Maar in dit rijtje ontbreekt truth !quote:Classical Greek philosophers considered the foremost virtues to be prudence, temperance, courage, and justice.
Alsmede boete.quote:Op vrijdag 1 april 2005 13:20 schreef Z het volgende:
Justice -> Die persoon die aan het haar mee wordt gesleept, staat die terrecht oid? Daar past 'de naakte waarheid' dan weer bij, en wellicht 'Spijt'?
Spijt of Wroeging (de oude vrouw die zich van het tafereel afwendt en naar de naakte Waarheid kijkt): da's twee!quote:Op vrijdag 1 april 2005 13:20 schreef Z het volgende:
Justice -> Die persoon die aan het haar mee wordt gesleept, staat die terrecht oid? Daar past 'de naakte waarheid' dan weer bij, en wellicht 'Spijt'?
offtopic: geen ideequote:Op vrijdag 2 februari 2007 14:09 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
offtopic: Waar haal je die mooie plaatjes vandaan?
ontopic: zijn dit die ouwe?
quote:Op dinsdag 13 februari 2007 21:27 schreef Z het volgende:
Venus wordt geknuffeld (oid) door Amor of Cupido.
quote:Arcimboldo made the four seasons according to the 12 Astrological signs.
The Spring: is a portrait made from flowers. The rose is a symbol for Venus and Mars, and the Lily on his head is a symbol of Mercury. Hear we have the three Spring signs. Aries that is ruled by Mars, Taurus that is ruled by Venus and Gemini ruled by Mercury.
The Summer: is a portrait made from fruit as vegetables. The cucumber is ruled by Cancer, the peach is ruled by Leo and the corn is the symbol of Virgo.
The Autumn: is a portrait of a man made of fruits. The pomegranate is the symbol of Venus that is rulings Libra. The cask is the symbol to Scorpio and the grape is the symbol of Jupiter.
The Winter: is a portrait of a tree. The lemon is hanged on the tree and not growing from the tree so its the symbol of the illusions of the Pisces. The leafs and the tree
is the symbol of Aquarius. The heavy coat is a symbol of Capricorn.
That is the symbolic way of Arcimboldo painting to show us the the twelve signs as rulings the four seasons that are rulings people, because nature is rulings us.
Bron
Ik knik wel gewoon virtueel mee, en doe net of ik het zelf allang had uitgevogeld.quote:Op woensdag 14 februari 2007 10:36 schreef Z het volgende:
Waar is dikkedorus als je 'm nodig hebt.
Zie ook de slangenvoet.quote:Op woensdag 14 februari 2007 21:27 schreef Gellius het volgende:
Die kuit! Helemaal niet gezien! Heel scherp, dikke!
Almelo op de groene mat.quote:Op woensdag 14 februari 2007 21:42 schreef Rewimo het volgende:
Groen = jaloezie, afgunst?
Jij geeft natuurlijk niets om voetbal he?quote:Op woensdag 14 februari 2007 21:55 schreef Z het volgende:
Die kuit is een zogenaamde sfinx, en er staat een mes tegen haar borst. De 'groene' is de goede. Het doek is overigens 219 bij 169,5 Gellius.
Plaats gewoon een nieuwe.quote:Op donderdag 15 februari 2007 18:47 schreef dikkedorus het volgende:
Ik heb het topic stuk gemaakt geloof ik.
Ja! Ja! Je hebt 'm bijna!quote:Op dinsdag 20 februari 2007 11:08 schreef Claudia_x het volgende:
Link is trouwens de profeet Jesaja (OT) en rechts Johannes de Doper (NT).
God's wil is Wet, denk daaraan. Zowel in het NT als in het OT.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 11:16 schreef Claudia_x het volgende:
Links is wat er allemaal in het OT gebeurt en rechts wat er allemaal in het NT plaatsvindt?
Ik vond de Heere God van het oude testament altijd zo gemeen. Mozes deed zijn best. Hij heeft zijn volk verlost van de Egyptenaren en geleid naar het beloofde land. Al die jaren, al die moeite, al die ondankbaarheid van dat rotvolk. En dan komt hij uiteindelijk bij dat beloofde fuckin' land - mag hij niet naar binnen van God! Zó gemeen!
(En die God staat in contrast met de God van het nieuwe testament die een vergevende God is).
Geenquote:Hans Holbein the Younger (1497/8–1543)
Allegory of the Old and New Law (1533–5)
Oil on oak
490 x 600 mm
In the centre of the painting is ‘miserable’ man, the sinner who turns from the Old Law on the left, represented by the prophet Isaiah and Old Testament scenes, towards the New Law on the right. John the Baptist directs his gaze towards Christ, shown on the cross saving mankind and again with his disciples. Many versions of a similar composition were produced in Protestant Germany.
The fact that the painting is on oak suggests Holbein’s composition was made in England for a patron sympathetic to the Reformation.
quote:Op dinsdag 20 februari 2007 11:33 schreef Gellius het volgende:
Allegorie van de volksdichtkunst?
de wolf die de spiegel ophoudt zal ook wel wat te betekenen hebbenquote:Op dinsdag 20 februari 2007 11:55 schreef Gellius het volgende:
Spiegeltjes, juwelen, vrouwen: IJdelheid?
er staat 'Superbia' onder:quote:Op dinsdag 20 februari 2007 13:49 schreef Viking84 het volgende:
[..]
de wolf die de spiegel ophoudt zal ook wel wat te betekenen hebben.
Wat staat er onder in? Volgens mij Latijn, maar verder kan ik niet zien welke letters het zijn.
als je dat weet, wordt het meteen wel erg makkelijkquote:Op dinsdag 20 februari 2007 15:02 schreef KroJo het volgende:
[..]
er staat 'Superbia' onder:
dat is één van de 7 Hoofdzonden en staat voor de Hoogmoed en trots, welke veelal de bron is van ook de andere hoofdzonden..
idd zat gelius er al gelijk goed op
quote:Op dinsdag 20 februari 2007 15:27 schreef Viking84 het volgende:
[..]
als je dat weet, wordt het meteen wel erg makkelijk.
Nee, het is een spelletje om de allegorie te raden. Degene met het scherpste inzicht slaagt daar meestal het beste in. In dit geval dus Claudia.quote:Op woensdag 21 februari 2007 08:45 schreef Lienekien het volgende:
Oh, is het een wedstrijd om te zien wie de slimste is.![]()
quote:Op woensdag 21 februari 2007 09:47 schreef Gellius het volgende:
Het is me niet helemaal duidelijk wat Danny de Munck op dat schilderij doet.
*jee*, m'n eerste goed. En het stomme is: ik zat er al een hele tijd mee in m'n hoofd, maar ik dacht: "Jullie weten het hier vast beter"quote:Op woensdag 21 februari 2007 12:14 schreef Lienekien het volgende:
Heel goed, Viking. Matigheid, oftewel temperantia.
dan laat ik iemand anders evenquote:Op woensdag 21 februari 2007 12:17 schreef Lienekien het volgende:
Moet niet, mag.
Ik heb nog geen uitleg kunnen vinden.quote:Op woensdag 21 februari 2007 12:24 schreef Gellius het volgende:
Hoe zit het nu met die molen?
wat is de titel van de prent?quote:Op woensdag 21 februari 2007 13:00 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik heb nog geen uitleg kunnen vinden.
Deze informatie stond erbij: Allegory of Temperantiaquote:
Ik zou zeggen: vlijt.quote:Op woensdag 21 februari 2007 12:24 schreef Gellius het volgende:
Hoe zit het nu met die molen?
Ja, de uitleg van de windmolen als symbool voor de matigheid.quote:Op woensdag 21 februari 2007 13:11 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik. Maar het ging specifiek over de molen.
Nee, wij ook niet.quote:Op woensdag 21 februari 2007 13:14 schreef LXIV het volgende:
Ik snap de windmolen niet als symbool voor de matigheid.
quote:Symbool voor huwelijk en voortplanting
Voor onze voorouders stond de molen onbetwistbaar symbool voor huwelijk en voortplanting. Dit is treffend te illustreren met een bekend schilderij van Breughel “De bruiloftstoet”. In het korte leven van de 16de eeuw was er weinig ruimte voor vreugde en overvloed. Het feestelijk hoogtepunt in het mensenleven was het huwelijk: het was een essentiële schakel in het levens- en overlevingsproces. Het huwelijk is de ruimte van feestelijke vruchtbaarheid, in verbondenheid met landschap dat leven gaf en geeft. Het is niet toevallig dat bruid én molen in dit moralistisch schilderij van Brueghel centraal staan. De bruidegom daarentegen loopt er wat verloren bij. De bruid is duidelijk zwanger, terwijl de molenaar toekijkt, zijn volle zak klaar hangt om het graan binnen te halen, in het kropgat te storten om het te malen tot levensverschaffend meel. Dit is geen eenmalige interpretatie: er zijn tientallen schilderijen en liederen aan te duiden met diezelfde symboliek.
Symbool en metafoor voor sexuele beleving
Onze voorouders zagen sterke sexuele symboliek in de molen. Dat is niet zo verwonderlijk omwille van de vruchtbaarheidssymboliek: graan of zaad wordt via een gat (het kropgat) tot levensbrengend meel omgezet.
Jacob Cats dichtte het in de zeventiende eeuw als volgt: "den man is met de vrouw gelijk twee molenstenen. Want als er een zijn beweging staakt, ofschoon de tweede maalt, daar wordt geen bloem gemaakt !" Het is trouwens een onloochenbaar gegeven dat in de oude plastische Nederlandse taal “malen” een tweede betekenis had. Geef toe: “malen” klinkt toch heel wat menselijker en plezanter (in elke betekenis van het woord) dan het harteloze hedendaagse (en Noord-Nederlandse) woord “neuken”.
Molenaars worden daarom in tal van liederen en verhalen bezongen om hun seksuele exploten. Maar ook de molenaarsvrouwen lieten zich volgens de volksmond niet onbetuigd. Het is niet toevallig dat, "des winters als het regent", het “loze vissertje” wordt aangeklampt door het molenarinnetje. In de Nederlandse volkscultuur, in liedjes en kluchtige tonelen, waren het dikwijls de molenaarsvrouwen die gretig gebruik maakten van de molen om hun seksuele lusten bot te vieren.
Symbool van de liefde
Daarbij aansluitend werd de molen meermaals aangehaald als symbool voor de liefde: liefde is als de windmolen: zonder de wind of het water (uw liefde) kan hij niet draaien (leeft hij niet). Dit wordt treffend verbeeld in een prent, emblemata, van de Leidense hoogleraar van Gentse afkomst, Heinsius. “Een windmolen, die niet in beweging is gebracht als de wind niet waait, staat stil: zo zal ik, zonder de bezieling van uw genegenheid, een (zielloze) klomp vlees zijn”.
Symbool, metafoor van de blinde liefde
De molen, en meer bepaald de rosmolen, aangedreven door een paard (met oogkleppen), stond dan weer symbool voor de blinde liefde. Hier wordt dit verduidelijkt door eveneens een prent van Heinsius. “Waar vlucht je, o dwaas? De straf achtervolgt je, zoals de zware gewichten van een sjofele molen het lastdier volgen”. De metafoor is duidelijk: blinde liefde stort een mens in het ongeluk !
Symbool van de terugkerende jeugd
De molen was ook symbool van de terugkerende jeugd, en dat werd treffend gesymboliseerd met de zogenaamde “oude wijvenmolen”. Er bestaan honderden varianten van dit thema in beeld en gedicht. Oude mannen brengen hierin hun vrouw naar de molenaar, die haar maalt – jawel – en die de echtgenoot een nieuwe jonge echtgenote aflevert.
Symbool van nijverheid en gezond verstand
En natuurlijk fungeert de molen als symbool van taak en inzet, noeste en zinvolle arbeid, nijverheid en gezond verstand. Ook dat vinden we weer bij Breughel in overvloed terug: bijvoorbeeld “De Misantroop”, “De Heks van Mallegem”, “De toren van Babel”. In zijn verachting voor de mensheid gaat de misantroop voorbij aan de concrete dingen van het leven. Molen, paarden en karren verzinnebeelden het geëngageerde bestaan.
Symbool en metafoor voor de verbondenheid tussen hemel en aarde
De molen stond ook symbool voor de verbondenheid tussen hemel en aarde. Samen met de even onafscheidelijke kerktoren in het Vlaamse landschap reikte de windmolen naar de hemel. In vele schilderijen kreeg de windmolen een haast menselijke gedaante, die met zijn armen letterlijk naar de hemel reikte en tegelijkertijd een kruis maakte.
Metafoor van offer en vervulling
Tegelijk was hij een metafoor voor offer en vervulling. In het schilderij "De Kruisdraging" van Breughel neemt ook hier de windmolen een centrale plaats in, malend hoog op de rots en reikend naar de hemel. Zoals het graan wordt omgezet tot meel: zo is hier de molen de omzet van het offer en het lijden in overwinning en vervulling. Het is geen toeval dat “mola”, Latijn voor molen(steen), ook “offergave” betekent!
Daarbij aansluitend was de molen het symbool van de eucharistie en de daaraan verbonden verlossing. De molen was met nog andere woorden het symbool van de heilsboodschap van de Menswording, kruisdood en verrijzenis. De molen was dit nog veel meer dan de wijnpers. Aan dit instrument dankt de mens zijn brood, en dus indirect het behoud van zijn leven. De molen is de schakel tussen het woord van Christus en het voedzame leven. Die schakel is Christus, verzinnebeeld door de molen. De windmolen fungeert zo ook als een allegorisch instrument van Christus. Lees in de tentoonstelling het molengedicht uit Heist van omstreeks 1800: “uw ziel zal uit het kwaad niet draaien, zo gods gratie niet wilt waaien !”
Symbool van het leven
Molens werden dus ook beschouwd als uitgesproken symbolen van het leven. Nu nog kennen de molenaars de betekenis van de stand der wieken, die belangrijke gemoedstoestanden en belangrijke keerpunten in het leven kunnen symboliseren: rouw, vreugde, rust.
Symbool van verval
Een recenter symbool is de molen als teken van verval, als teken van het einde van een menselijke, begrijpbare wereld. Dikwijls krijgt de molen dan antropomorfe of menselijke trekken, schreeuwend om aandacht en hulp. Het beeld van een windmolen of watermolen in verval schept nog altijd sterk onbehagen. Het zal blijken in deze tentoonstelling.
Molens zijn dus overbeladen met symboliek. Hier werden maar enkele historische symboolswaarden van de molens aangehaald: er zijn er tientallen meer.
Bij de dingen stilstaan?quote:Op woensdag 21 februari 2007 13:32 schreef Claudia_x het volgende:
Maar wat is dan het verband tussen een zandloper en matigheid? En wat heeft dat klokje op haar hoofd er nu mee te maken?
quote:Een stilleven met een waarschuwende boodschap heet een vanitasstilleven: een schilderij in de vorm van een stilleven waarbij de afgebeelde voorwerpen een symbolische betekenis hebben. De eindigheid van het leven en de dood staan hierbij centraal. Veel voorkomende voorwerpen zijn: een schedel, een zandloper en een uitgebluste of bijna opgebrande kaars. Het genre werd vooral in de 17e eeuw beoefend door Nederlandse schilders. Johannes van der Beek schildert allegorie op matigheid. Boodschap= matigheid duurt het langst. Voor wie geen maat weet zal het slecht aflopen.
Nee hoor. En ik vind ook bronnen waar de windmolen als symbool van matigheid wordt genoemd, alleen uitleg ontbreekt.quote:Op woensdag 21 februari 2007 13:40 schreef Z het volgende:
Is het niet een verzamelprent van diverse deugden?
Wat zou een faculteit van de Weense universiteit nou met de zondeval moeten?quote:Op woensdag 21 februari 2007 16:23 schreef Lienekien het volgende:
Is het de zondeval?
Waarom zou dat niet kunnen?quote:Op woensdag 21 februari 2007 16:26 schreef Gellius het volgende:
[..]
Wat zou een faculteit van de Weense universiteit nou met de zondeval moeten?
Dat reken ik goed: Medizin is de titel.quote:Op woensdag 21 februari 2007 16:26 schreef Lienekien het volgende:
Artsenij?
quote:Despite the attacks, Klimt presented Medicine (figure) at the 10th exhibition of the Secession group in 1901. Medicine resembled Philosophy, with a column of naked figures beside which a nude young female, representing Life, floated in space, with a newborn infant in front of her feet. Death was represented as a skeleton placed centrally, in the river of life, which was formed by the human bodies. At the bottom of the picture the dominating figure of Hygieia confronted the spectator with the Aesculapian snake around her arm, holding the cup of Lethe [oblivion]. The only links between the drifting bodies and Life were provided by Life's extended arm and the arm of a male nude shown from the back. It was obvious that the painter wanted to emphasise the powerlessness of the healing arts and made no attempt to represent the triumph of medicine in the way that doctors would expect. An editorial in the Medizinische Wochenschrift complained that the painter had ignored doctors' two main achievements, prevention and cure. At a time when Vienna was leading the world in medical research thanks to the pioneering work of doctors such as Theodor Billroth (1829-94), Frantisek Chvostek (1835-84), and Ludwig Türck (1810-68) Klimt presented medicine's field as “a fantasmagoria of half dreaming humanity, sunk in instinctual semisurrender, passive in the flow of fate.”
Art critics attacked Klimt's work, saying that the project was beyond his intellectual level. Vienna's most trenchant journalist, Karl Kraus, scornfully described Medicine as a painting in which the chaotic confusion of decrepit bodies symbolises the situation in a state hospital. Accusations of pornography were also raised; the public prosecutor was called in, and, although he did not proceed to action, the issue reached parliament —the first time that a cultural debate had ever been raised there. The education minister again defended Klimt's work, but when Klimt was once again elected to a professorship at the Academy in 1901, the government refused to ratify the election. He was never offered a teaching post anywhere again.
Klopt! Allegory of the linking of the two seas: de Middellandse Zee en de Rode Zee.quote:Op donderdag 22 februari 2007 10:52 schreef Lienekien het volgende:
Het Suez-kanaal.
Hallelujah, hallelujah - dat 't weer terecht is- hallelujah !quote:Op donderdag 22 februari 2007 12:23 schreef KroJo het volgende:
Nog een erg mooie allegorie (en een erg bekend werk, dat een tijdje terug gestolen werd maar godzijdank weer terecht is):
[afbeelding]
het is en toepasbaar serviesstuk. wat dus met een bepaald doel op (eet)tafel kan staan, de allegorische figuren symboliseren ook weer de toepassingquote:Op donderdag 22 februari 2007 12:37 schreef Gellius het volgende:
Enfin, aan het werk: Poseidon/Neptunus, hmmn?
Kloptquote:
Kom, plaats jij dan een nieuwe. Die vorige heb je ook heel goed gedaan.quote:Op donderdag 22 februari 2007 12:18 schreef Z het volgende:
Het raden van zelfgeplaatste allegorieen is net zoiets als het uitleggen van een mop, en dan heb ik ook nog eens een hekel aan moppen.
Jij houdt TTK liever zo klein mogelijk?quote:Op donderdag 22 februari 2007 15:42 schreef Automatic_Rock het volgende:
JAM, grappen en grollen worden hier niet zo gewaardeerd. Dus graag serieus posten, of niet posten
topic-killer...quote:Op donderdag 22 februari 2007 22:53 schreef Z het volgende:
Ik vond het ook wel een goede, hij had alleen niet het antwoord moeten posten, masturbantje dat hij is.
gematigdheid? zou goed kunnen...quote:Op vrijdag 23 februari 2007 10:33 schreef Gellius het volgende:
Nee, ik denk dat we hier te maken hebben met een zeldzame raamallegorie..
Ik zou zeggen: wederom 'de gematigdheid'?
Ja sorryquote:Op dinsdag 13 maart 2007 17:56 schreef Gellius het volgende:
Kunnen we nog een verlossend antwoord tegemoet zien?
quote:Op woensdag 14 maart 2007 12:37 schreef KroJo het volgende:
het lijkt me een allegorie over de mecencas, de steun aan de kunsten en wetenschappen...
de schilder, muzikanten, dichters, beeldhouwers en disputerende wetenschappers die door de dame in het midden waarschijnlijk financieel op de been gehouden worden, terwijl het 'gewone volk' aan de rand bewonderend toekijkt
quote:Allegory of the Arts and Sciences Gerard Thomas (Antwerp 1663 – Antwerp 1720/21), Second half of 17th century, National Museum in Poznań.
The artist depicted a scene with a multitude of figures in groups which were to symbolize various branches of knowledge and art. The artists and scholars follow their crafts under the patronage of Jove, Athena and Mercury in the clouds high above, while ancient men of wisdom are watching the artists and scholars from the balcony above the entrance to the temple-academy.
Gerard Thomas – Flemish painter, son of Pieter, in 1680- 1681 he was a pupil of Gottfried Maes, in 1688/89 becoming a master in the painters’ guild in Antwerp. Under the influence of David Teiniers the Younger he painted multifigural allegorical scenes, and also particulary alchemists’ rooms and artists’ studios, frequently as pendants.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |