abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25887795
quote:
al·le·go·rie (de ~ (v.), ~ën)
1 symbolische voorstelling van een idee of een ander abstract begrip in de kunst
Wat zeggen kunstwerken en wat stellen ze voor? Heeft de kunstenaar er een boodschap in verborgen? Schilders putten uit een buitengewoon uitgebreid repetoire van symbolen, maar vaak is de sleutel voor de interpretatie van hun werk verloren gegaan. Die symbolen zijn wezelijke onderdelen van het kunstwerk. Slechts wanneer we ze herkennen zijn we in staat de betekenis van de voorstellingen te begrijpen.
(uit Symbolen en Allegorieen)

Als je aan allegorieen of symboliek denkt dan denk je misschien dat dat alleen in oude schilderijen voorkomt, maar dat is niet zo. Bijvoorbeeld dit werk van Chagall (de titel zegt het eigenlijk al):

De tijd is een oeverloze rivier (1930-1939)

• De gevleugelde vis is een symbool van Christus die aan de wereld ontstijgt.
  • De klok staat voor de menselijke lotsbestemming.
  • De rivier staat o.a. voor de wegstromende tijd.
  • Het verliefde paartje verbeelt de 'bevruchtende kracht' van het water.

Het kan ook wel wat concreter:

Pieter Bruegel - Nederlandse spreekwoorden

Er zijn ongeveer 100 spreekwoorden verwerkt in dit schilderij.

En nog een voorbeeld van een Allegorie:

Allegorie met Venus en Amor - Agnolo Bronzino

• De duif staat al eeuwen voor de liefde
  • De krijsende figuur staat waarschijnlijk voo jaloezie of wanhoop
  • De maskers staan voor bedrog/schijnheiligheid
  • Venus, de liefde, is de centrale figuur, en het centrale thema.
  • De man met de baard is 'Tijd'. Vijand van de frisse/jonge liefde
  • Het jongetje met de krullen staat voor de zotte/vrolijke kant van de liefde

Kortom een allegorie van de liefde.

Dit topic lijkt mij wel leuk, en leerzaam, en een mooie mogelijkheid om wat met je kennis te patsen. En er kunnen natuurlijk niet genoeg 'Raad de/je...' topics zijn!

Laten beginnen met het raden van deze:

• Aldus.
    pi_25888168
    Allegorie van de onregelmatige stoelgang, eind zeventiende eeuw.
    pi_25888453
    Waar twee vechten om een been ...
    toch wel handig als je titel en maker vermeldt ... zo dreigt het te ontaarden in een tweede BdT
    pi_25888951
    Mjah de titel verraad de allegorie ...

Schiderij is van eind 16e eeuw Gellius.

De meneer is het midden is Hercules!
    Aldus.
    pi_25891640
    heeft het iets te maken met het kleurgebruik in de kleding?

sorry, maar ik kan hier de allegorie - nog - niet in vinden...
      donderdag 31 maart 2005 @ 21:53:41 #6
    62129 De-oneven-2
    Wir sind so leicht...
    pi_25891826
    Meneer in het midden wil meneer rechts behoeden voor het kwaad dat lijkt te schuilen in mevrouw...

Tvp, dus.
    ...dass wir fliegen.
    pi_25891835
    Waarschijnlijk wel, ik weet het alleen niet zeker. Het gaat vooral om de keuze tussen de twee vrouwen ... (reactie op Suus-chan).

Het is vrouw(en) vs. man DO!
    Aldus.
    pi_25891993
    quote:
    Op donderdag 31 maart 2005 21:53 schreef Z het volgende:
    Waarschijnlijk wel, ik weet het alleen niet zeker. Het gaat vooral om de keuze tussen de twee vrouwen ... (reactie op Suus-chan).

ja, nu je t zo stelt, inderdaad...
    pi_25892055
    Do = De-oneven-2 .

En ook nog een vrouw tegen vrouw bedenk ik me nu.
    Aldus.
      donderdag 31 maart 2005 @ 22:03:30 #10
    62129 De-oneven-2
    Wir sind so leicht...
    pi_25892072
    quote:
    Op donderdag 31 maart 2005 21:53 schreef Z het volgende:
    Waar bemoeit die Hercules zich dan mee, .
    ...dass wir fliegen.
    pi_25892095
    Heeft gajus dan niet een beetje gelijk? er is dan wel geen derde die er mee heen gaat... maar het zijn wel 'twee die vechten om een been'
    pi_25892148
    quote:
    Op donderdag 31 maart 2005 22:04 schreef Suus-chan het volgende:
    Heeft gajus dan niet een beetje gelijk? er is dan wel geen derde die er mee heen gaat... maar het zijn wel 'twee die vechten om een been'
    Een beetje wel, maar vooraln om de keus van Hercules.
    Aldus.
    pi_25901054
    Al tijd voor een nieuwe?

De titel geef ik er toch maar niet bij; anders wordt het wel heel makkelijk opzoeken. Maar waarschijnlijk is de schilder toch niet zo moeilijk te raden...
    pi_25901150
    De mijne is nog niet geraden, maar misschien een beetje te lastig, want er zijn wat weinig aanknopingspunten. In tegestelling tot die van BTM.

Ik laat de mijne tot vanavond staan, en daarna kunnen verder met die van BTM.
    Aldus.
    pi_25901510
    quote:
    Op vrijdag 1 april 2005 10:48 schreef Z het volgende:
    De mijne is nog niet geraden, maar misschien een beetje te lastig, want er zijn wat weinig aanknopingspunten.
    Ik ken het schilderij zelf niet, maar dit moet van een Venetiaanse schilder zijn - niet Titiaan zelf, maar wel iemand uit dezelfde kring. Hercules moet kiezen tussen... eh, Trouw en Ontrouw?
    pi_25901749
    Trouw en ontrouw, deugd en ondeugd allemaal 1 pot nat

Ik reken het goed; 'Allegory of Virtue and Vice' geschilderd door Paolo Veronese. Het preciese verhaal moet ik jullie even schuldig blijven, dat weet ik niet uit m'n hoofd.

Verder met die van BTM.

ik ga me er later even in verdiepen
    Aldus.
    pi_25903722
    quote:
    Op vrijdag 1 april 2005 10:44 schreef BTM het volgende:
    Al tijd voor een nieuwe?

[afbeelding]
    De titel geef ik er toch maar niet bij; anders wordt het wel heel makkelijk opzoeken. Maar waarschijnlijk is de schilder toch niet zo moeilijk te raden...
    Die dame ter linkerzijde lijkt zo weggelopen uit het schilderij "de geboorte van Venus". Ik neem aan dat beide schilderijen door dezelfde meester zijn geconcipieerd, door Sandro Botticelli dus.
    pi_25903785
    Zoals ik al zei: niet zo moeilijk te raden, die schilder...

nou die allegorie nog.
    pi_25903809
    Maar wat doet ze met die slang om haar lichaam. De slang staat vaak voor wedergeboorte iig. Het zou ook Eva kunnen zijn natuurlijk, en dan wijst ze naar God? En er what's de deal met al dat getrek en gepiel aan haar ...?
    Aldus.
      vrijdag 1 april 2005 @ 12:52:39 #20
    15967 Frollo
    You know I am a righteous man
    pi_25903991
    Die vrouw links zal inderdaad Eva zijn die naar de appel reikt, terwijl een duistere figuur handenwrijvend staat toe te kijken. Het groepje helemaal rechts is denk ik een koning die zich van alles laat influisteren.
    Het middelste groepje snap ik nog niet helemaal, maar zou het al met al misschien een waarschuwing kunnen zijn tegen slechte raadgevers?
    pi_25903994
    Allegorische gedachte: de naakte waarheid ligt op straat.
    pi_25904017
    Da's geen slang, maar een streng van heur haar waarmee ze d'r schaamte bedekt; als je de grote versie van het plaatje bekijkt is het net te zien (hoewel ik toegeef dat het nogal onduidelijk is). Haar naaktheid is belangrijk - ze is geen Bijbelse figuur. Wat dat gepriegel met kapsels betekent weet ik eigenlijk ook niet...
    pi_25904044
    quote:
    Op vrijdag 1 april 2005 12:52 schreef Gajus het volgende:
    Allegorische gedachte: de naakte waarheid ligt op straat.
    De Naakte Waarheid: da's één!
    pi_25904074
    quote:
    Op vrijdag 1 april 2005 12:52 schreef Frollo het volgende:
    Het middelste groepje snap ik nog niet helemaal, maar zou het al met al misschien een waarschuwing kunnen zijn tegen slechte raadgevers?
    Dat komt al erg dicht bij de kern.
    pi_25904203
    Heur haar

Heeft vroomheid er ook iets mee te maken?
    Aldus.
    pi_25904347
    quote:
    Op vrijdag 1 april 2005 13:00 schreef Z het volgende:
    Heur haar

Heeft vroomheid er ook iets mee te maken?
    Niks! Laat iedere gedachte aan christelijke symboliek/christelijke deugden varen en concentreer je op de Klassieken!
    pi_25904596
    Bedoel je dit?
    quote:
    Classical Greek philosophers considered the foremost virtues to be prudence, temperance, courage, and justice.
    Maar in dit rijtje ontbreekt truth !
    pi_25904720
    Justice -> Die persoon die aan het haar mee wordt gesleept, staat die terrecht oid? Daar past 'de naakte waarheid' dan weer bij, en wellicht 'Spijt'?
    Aldus.
    pi_25904869
    quote:
    Op vrijdag 1 april 2005 13:20 schreef Z het volgende:
    Justice -> Die persoon die aan het haar mee wordt gesleept, staat die terrecht oid? Daar past 'de naakte waarheid' dan weer bij, en wellicht 'Spijt'?
    Alsmede boete.
    Allegorie: het boetekleed dragen, zoals de in het zwart gehulde vrouw.
    pi_25905028
    Er zijn nogal wat klassieke Deugden en Ondeugden (die laatste zijn trouwens prominenter in dit plaatje!), waaronder de vier die je nu noemt - hoewel ik 'courage' een nogal vrije vertaling vind van 'Fortitudo'. Er zijn ook personificaties die niet in die categorieën vallen, zoals Tijd en Waarheid. De personificaties in deze voorstelling zijn helaas niet de meest gangbare. De vermeende bedenker van deze allegorie - niet Botticelli! - naar wie de voorstelling is vernoemd, zag zichzelf in de figuur van de jongeman die over de grond wordt gesleept.
    pi_25905078
    quote:
    Op vrijdag 1 april 2005 13:20 schreef Z het volgende:
    Spijt of Wroeging (de oude vrouw die zich van het tafereel afwendt en naar de naakte Waarheid kijkt): da's twee!
      vrijdag 1 april 2005 @ 15:22:18 #32
    62129 De-oneven-2
    Wir sind so leicht...
    pi_25907786
    Ik denk aan verloochening van idealen en wensen; droombeelden die in de kiem gesmoord dienen te worden...
    ...dass wir fliegen.
      vrijdag 1 april 2005 @ 15:44:16 #33
    62129 De-oneven-2
    Wir sind so leicht...
    pi_25908256
    Ja, ik roep ook maar wat...
    ...dass wir fliegen.
    pi_25908606
    Zo etherisch is het allemaal niet... iedereen op het schilderij is een personificatie, maar de centrale vrouwenfiguur in het blauw-witte gewaad is de belangrijkste: aan haar (en aan de schilder die verantwoordelijk zou zijn geweest voor de inventie van de voorstelling) is de titel van het schilderij ontleend. Let ook op de koning: kijk goed en je zou hem kunnen identificeren...

Nog een (beetje elliptische) hint: 'schoenmaker, blijf bij je leest'.

EDIT: sorry, heb me vergist... niet de centrale vrouwenfiguur maar de bebaarde man die voor de troon staat is degene waar het allemaal om draait...

[ Bericht 8% gewijzigd door BTM op 01-04-2005 16:06:34 ]
    pi_25930424
    heeft het misschien iets te maken met het verdervelijke leven dat mensen op aarde leven (de vrouwen die verleiden) en dat ze meer moeten denken aan het hiernamaals (in de hemel komen, o.i.d.)?
    pi_25994322
    Whoa... het ligt helemaal stil hier (en dat komt door mij natuurlijk)...

Ik zal nog eens een vette hint geven... de voorstelling die hier door Botticelli op doek is gezet zou het geesteskind zijn van een antieke Griekse schilder... diens originele werk ging al lang geleden verloren, maar wat er op te zien was stond op schrift, en naar die beschrijving maakte Botticelli zijn schilderij. Zoals ik al zei zag de antieke schilder zichzelf in de figuur van de onschuldige jongeman (of de Onschuld) die over de grond wordt gesleept...

ideas, anyone?
    pi_26016627
    Er is geen haast hoor BTM.

De meneer wordt dus berecht, en is onschuldig.
    Aldus.
    pi_26016772
    Dan zijn er ook zeker wel figuren als 'Verdenking' en 'Bedrog' te vinden
    Aldus.
    pi_45913476
    De plaatjes zijn kapot, doe s maken dan.
    pi_45915330
    Ik zal eens opzoek gaan naar een nieuwe.
    Aldus.
      vrijdag 2 februari 2007 @ 13:45:14 #41
    15967 Frollo
    pi_45915345
    Handig zo'n MyAT
    pi_45915984
    Nee, ik wil die oude!
      vrijdag 2 februari 2007 @ 14:08:35 #43
    15967 Frollo
    pi_45916025
    pi_45916071
    offtopic: Waar haal je die mooie plaatjes vandaan?

ontopic: zijn dit die ouwe?
      vrijdag 2 februari 2007 @ 14:12:44 #45
    15967 Frollo
    pi_45916165
    quote:
    Op vrijdag 2 februari 2007 14:09 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
    offtopic: Waar haal je die mooie plaatjes vandaan?

ontopic: zijn dit die ouwe?
    offtopic: geen idee

ontopic: het plaatje dat ik zojuist geplaatst heb komt eigenlijk uit deze post

Die uit de OP zijn niet meer terug te halen
    pi_46274181
    Gelegenheids allegorie:

Aldus.
    pi_46274264
    .

Hm, hm... zinnelijkheid en afgunst - zoiets?
    pi_46274324
    Heeft er zeker iets mee te maken.
    Aldus.
    pi_46274505
    wat zien we allemaal: een plezierig vormgegeven vrouw, met een gouden appel. Een theatermasker. Iemand die groen van jaloezie zich naar het hoofd grijpt. Een vrij boze oudere man. Het overhandigen van het een of ander. Een duif. Het moet allemaal toch iets met de liefde te maken hebben lijkt me zo.
    pi_46274878
    Juist!

Links in het midden een krijzend figuur; Jalouzie of wanhoop.
    Maskers zijn het symbool voor bedrog en schijn.
    Linksonder de duif die symboliseert de liefde.
    De persoon rechtsboven symboliseert de Tijd (vijand van de frisse/jonge liefde).
    De vrouwfiguur is Venus, zie ook de gouden appel.
    Venus wordt geknuffeld (oid) door Amor of Cupido.

De liefde dus.

Schilderij is van Agnolo Bronzino en heet Allegorie met Veus en amor,
    Aldus.
    pi_46277131
    quote:
    Op dinsdag 13 februari 2007 21:27 schreef Z het volgende:

Venus wordt geknuffeld (oid) door Amor of Cupido.

Leerzaam! Leuk!
    I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
    pi_46277277
    Slowchat!
    Aldus.
    pi_46277952
    Post nog even van wie het schilderij is, hoe het heet en waar het hangt en hoeveel bij hoeveel centimeter het is enzo, Z.
    pi_46278423
    Befoezeld?

146,5 bij 116,8 cm en het hangt in de National Gallery in Londen.
    Aldus.
    pi_46278690
    Wat een leuk spelletje is dit toch eigenlijk .
    pi_46279596
    Nog een?
    pi_46279710
    Graag!
      woensdag 14 februari 2007 @ 03:04:23 #58
    85129 dikkedorus
    connaisseur van de wansmaak
    pi_46286304
    Demn dit is echt te hoog gegrepen voor mijn Neanderthaler hersenen.
    Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
    pi_46288015
    Vier in één.

Aldus.
    pi_46288196
    Het ligt voor de hand, maarehm: de vier seizoenen (herfst, zomer, lente,winter).

Geinige oorbellen, trouwens.
    pi_46288244
    Is dat een kweepeer? Ik zag laatste kweeperen liggen. Ze klinken zo fijn, maar ik heb geen idee wat je er eigenlijk mee kan.
    pi_46288283
    Welke bedoel je, Gellius?
    pi_46288327
    Die gele vrucht uit de keel van meneer Winter. Het zal wel een citroen zijn. Maar ik wilde zo graag even het woord "kweepeer" laten vallen.
    pi_46288400
    Dat tuutje onderaan lijkt me vrij karakteristiek voor citroenen inderdaad (en niet kweeperen).

Wat ik niet begrijp, is waarom citroenen bij meneer Winter horen. "Lemons grow in tropical and sub-tropical climates and cannot withstand frosts and very cold temperatures. Their favored temperature is between 15–30 °C (60–85 °F) and they need ample quantities of sunlight." Heb jij daar een verklaring voor, Gellius? (Medicinale werking ofzo?)
    pi_46288477
    Ik heb er géén verklaring voor.
    pi_46288496
    Die citroenen groeien ook niet van die boom, of zie ik dat verkeerd?
    pi_46288525
    Zo makkelijk kan het zijn! De vier jaargetijden inderdaad. Geschilderd door Giuseppe Arcimboldo.

Winter hangt in het Kunsthistorisches Museum, Wenen. Lente in de Real Academia de Bellas Artes de San Fernando in Madrid. Zomer en herfst in het Louvre. Afmetingen kan ik even niet vinden.

Leuk linkje:
    http://de.wikipedia.org/wiki/Jahreszeiten_(Ikonographie)
    Aldus.
    pi_46288581
    pi_46288585
    Die 16e-eeuwers hadden natuurlijk de ballen verstand van buitenlands fruit. Het kan ook iets te maken hebben met de associatie zijn die ze met het fruit hadden. Ik zal eens kijken of ik er iets meer over kan vinden.
    Aldus.
    pi_46288635
    Ik heb al zitten googelen en vond dit:
    quote:
    Arcimboldo made the four seasons according to the 12 Astrological signs.

The Spring: is a portrait made from flowers. The rose is a symbol for Venus and Mars, and the Lily on his head is a symbol of Mercury. Hear we have the three Spring signs. Aries that is ruled by Mars, Taurus that is ruled by Venus and Gemini ruled by Mercury.

The Summer: is a portrait made from fruit as vegetables. The cucumber is ruled by Cancer, the peach is ruled by Leo and the corn is the symbol of Virgo.

The Autumn: is a portrait of a man made of fruits. The pomegranate is the symbol of Venus that is rulings Libra. The cask is the symbol to Scorpio and the grape is the symbol of Jupiter.

The Winter: is a portrait of a tree. The lemon is hanged on the tree and not growing from the tree so its the symbol of the illusions of the Pisces. The leafs and the tree
    is the symbol of Aquarius. The heavy coat is a symbol of Capricorn.

That is the symbolic way of Arcimboldo painting to show us the the twelve signs as rulings the four seasons that are rulings people, because nature is rulings us.

Bron
    pi_46288684
    Ach, de citroen is voor de Vissen. Ik pik mijn eigen sterrenbeeld er gelijk uit.
    pi_46289333
    Citroen en vis

Ik herken het schilderij Gellius, maar waar het ook alweer voor stond moet ik even over nadenken.
    Aldus.
    pi_46289413
    Het is niet een heel moeilijke, meerlagige allegorie. Ik heb rekening gehouden met de Neanderthalers.

[ Bericht 2% gewijzigd door Gellius op 14-02-2007 10:42:21 ]
    pi_46289499
    Waar is dikkedorus als je 'm nodig hebt.
    Aldus.
    pi_46289980
    Ik ken het schilderij niet, maar wat opvalt zijn de twee leeuwen waarvan er één naar het westen kijkt en één naar het oosten. Misschien heeft dat iets te maken met de baan van de zon? Misschien is er een relatie tussen wat ze op hun rug hebben en de zon?

Naar aanleiding van dat schilderij moest ik denken aan een epos waarin de elementen 'goud', 'rug' en 'onkwetsbaarheid' voorkwamen. Dat zal dan wel het Nibelungenlied zijn (Siegfried), maar ik herinner me echt iets met een 'gouden blad' op een rug en daar kan ik niks over vinden. Bah. Daarom heb ik nou zo'n hekel aan spelletjes.
    pi_46290026
    Dat zou goed kunnen. Ik heb geen extensieve uitleg van deze allegorie gevonden. De leeuwen beschermen haar, in ieder geval. Hoewel ze er al vrij onneembaar uitziet, moet ik zeggen. .
    pi_46290151
    Ja, zie, ik denk weer te ver door. Daarom heb ik letterkunde ook laten vallen.
    pi_46290274
    Geen letterkunde en geen spelletjes. Wat leidt je toch een ascetisch leven, Claudia.
    pi_46290832
    Staat ze symbool voor de maagdelijkheid?
    Aldus.
    pi_46290880
    Zo goed als, Z!
    pi_46291325
    Reinheid?
    Aldus.
    pi_46291340
    Njááá-nee. Niet helemaal.
    pi_46291568
    Goddelijke liefde?
    Aldus.
    pi_46291805
    Nee, nee, nu drijf je weg. Maagdelijkheid was al heel close. Laat ik zeggen dat je je maagdelijkheid maar één keer kunt verliezen, maar dat je ook na een losbandig leven nog terug kunt keren tot de alhier verbeelde deugd.
    pi_46291856
    Zedelijkheid?
    Aldus.
    pi_46291895
    Njèèmwwwwnee. Je kunt die deugd waar ik het over heb ook afdwingen met een gordel. maar da's lang zo mooi niet natuurijk.
    pi_46292037
    Nu ga ik natuurlijk geen antwoord meer geven. Wellicht weet dikkedorus het.
    Aldus.
    pi_46292172
    Ik kon je toch niet langer zo laten spartelen, Z.
    pi_46292239
    Ik was er bijna.
    Aldus.
    pi_46292302
    Ik zal het nooit meer doen!
    pi_46294629
    Iemand anders dan?
      woensdag 14 februari 2007 @ 13:38:57 #92
    63594 Lienekien
    Sunshower kisses...
    pi_46294670
    Kuisheid.
    The love you take is equal to the love you make.
    pi_46294779
    Krek. De kuise vrouw als onneembare vesting.

Ga je nog voor de bonuspunten voor titel, schilder en afmetingen?
      woensdag 14 februari 2007 @ 13:43:28 #94
    63594 Lienekien
    Sunshower kisses...
    pi_46294824
    Laat ik dat maar niet doen.
    The love you take is equal to the love you make.
    pi_46295018
    Allegorie van de Kuisheid, door Hans Memling (1475, olieverf op paneel), Musée Jacquemart-Andre, Paris. Ik kan de afmetingen niet vinden.
      woensdag 14 februari 2007 @ 14:10:43 #96
    85129 dikkedorus
    pi_46295609
    quote:
    Op woensdag 14 februari 2007 10:36 schreef Z het volgende:
    Waar is dikkedorus als je 'm nodig hebt.
    Ik knik wel gewoon virtueel mee, en doe net of ik het zelf allang had uitgevogeld.

Ik had zelf gegokt om onschuld trouwens, en ik zat nog te denken iets met dat water. Maar wat die leeuwen daar nou doen met hun kekke schildjes.

[ Bericht 18% gewijzigd door dikkedorus op 14-02-2007 14:18:38 ]
    pi_46295640
    Potverdorie dikkedorus, je bent wel een beetje laat.
      woensdag 14 februari 2007 @ 14:47:05 #98
    85129 dikkedorus
    pi_46296758
    Ja verdorie, ik kon niet eerder deze pagina bezoeken. Ik wist niet dat jullie zo "vroeg" de oplossing al zouden vinden. De slak was gewoon te snel.
    pi_46300164
    Post maar 'n verse allegorie dan.
      woensdag 14 februari 2007 @ 17:29:11 #100
    85129 dikkedorus
    pi_46301362
    Iik weet absoluut niets van dit soort dingen, ik zie geen verschil tussen Karel Appel of Frans Hals. Ik onderscheid een Da Vinci niet van een Picasso.
    Allegoriën, ik weet net wat ze zijn.
    Onwetendheid is een slecht excuus, maar ik wil het toch proberen.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')