Wat zeggen kunstwerken en wat stellen ze voor? Heeft de kunstenaar er een boodschap in verborgen? Schilders putten uit een buitengewoon uitgebreid repetoire van symbolen, maar vaak is de sleutel voor de interpretatie van hun werk verloren gegaan. Die symbolen zijn wezelijke onderdelen van het kunstwerk. Slechts wanneer we ze herkennen zijn we in staat de betekenis van de voorstellingen te begrijpen.quote:al·le·go·rie (de ~ (v.), ~ën)
1 symbolische voorstelling van een idee of een ander abstract begrip in de kunst
ja, nu je t zo stelt, inderdaad...quote:Op donderdag 31 maart 2005 21:53 schreef Z het volgende:
Waarschijnlijk wel, ik weet het alleen niet zeker. Het gaat vooral om de keuze tussen de twee vrouwen ... (reactie op Suus-chan).
Het is vrouw(en) vs. man DO!
Waar bemoeit die Hercules zich dan mee,quote:Op donderdag 31 maart 2005 21:53 schreef Z het volgende:
Het is vrouw(en) vs. man DO!
Een beetje wel, maar vooraln om de keus van Hercules.quote:Op donderdag 31 maart 2005 22:04 schreef Suus-chan het volgende:
Heeft gajus dan niet een beetje gelijk? er is dan wel geen derde die er mee heen gaat... maar het zijn wel 'twee die vechten om een been'
Ik ken het schilderij zelf niet, maar dit moet van een Venetiaanse schilder zijn - niet Titiaan zelf, maar wel iemand uit dezelfde kring. Hercules moet kiezen tussen... eh, Trouw en Ontrouw?quote:Op vrijdag 1 april 2005 10:48 schreef Z het volgende:
De mijne is nog niet geraden, maar misschien een beetje te lastig, want er zijn wat weinig aanknopingspunten.
Die dame ter linkerzijde lijkt zo weggelopen uit het schilderij "de geboorte van Venus". Ik neem aan dat beide schilderijen door dezelfde meester zijn geconcipieerd, door Sandro Botticelli dus.quote:Op vrijdag 1 april 2005 10:44 schreef BTM het volgende:
Al tijd voor een nieuwe?
[afbeelding]
De titel geef ik er toch maar niet bij; anders wordt het wel heel makkelijk opzoeken. Maar waarschijnlijk is de schilder toch niet zo moeilijk te raden...
De Naakte Waarheid: da's één!quote:Op vrijdag 1 april 2005 12:52 schreef Gajus het volgende:
Allegorische gedachte: de naakte waarheid ligt op straat.
Dat komt al erg dicht bij de kern.quote:Op vrijdag 1 april 2005 12:52 schreef Frollo het volgende:
Het middelste groepje snap ik nog niet helemaal, maar zou het al met al misschien een waarschuwing kunnen zijn tegen slechte raadgevers?
Niks! Laat iedere gedachte aan christelijke symboliek/christelijke deugden varen en concentreer je op de Klassieken!quote:Op vrijdag 1 april 2005 13:00 schreef Z het volgende:
Heur haar
Heeft vroomheid er ook iets mee te maken?
Maar in dit rijtje ontbreekt truth !quote:Classical Greek philosophers considered the foremost virtues to be prudence, temperance, courage, and justice.
Alsmede boete.quote:Op vrijdag 1 april 2005 13:20 schreef Z het volgende:
Justice -> Die persoon die aan het haar mee wordt gesleept, staat die terrecht oid? Daar past 'de naakte waarheid' dan weer bij, en wellicht 'Spijt'?
Spijt of Wroeging (de oude vrouw die zich van het tafereel afwendt en naar de naakte Waarheid kijkt): da's twee!quote:Op vrijdag 1 april 2005 13:20 schreef Z het volgende:
Justice -> Die persoon die aan het haar mee wordt gesleept, staat die terrecht oid? Daar past 'de naakte waarheid' dan weer bij, en wellicht 'Spijt'?
offtopic: geen ideequote:Op vrijdag 2 februari 2007 14:09 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
offtopic: Waar haal je die mooie plaatjes vandaan?
ontopic: zijn dit die ouwe?
quote:Op dinsdag 13 februari 2007 21:27 schreef Z het volgende:
Venus wordt geknuffeld (oid) door Amor of Cupido.
quote:Arcimboldo made the four seasons according to the 12 Astrological signs.
The Spring: is a portrait made from flowers. The rose is a symbol for Venus and Mars, and the Lily on his head is a symbol of Mercury. Hear we have the three Spring signs. Aries that is ruled by Mars, Taurus that is ruled by Venus and Gemini ruled by Mercury.
The Summer: is a portrait made from fruit as vegetables. The cucumber is ruled by Cancer, the peach is ruled by Leo and the corn is the symbol of Virgo.
The Autumn: is a portrait of a man made of fruits. The pomegranate is the symbol of Venus that is rulings Libra. The cask is the symbol to Scorpio and the grape is the symbol of Jupiter.
The Winter: is a portrait of a tree. The lemon is hanged on the tree and not growing from the tree so its the symbol of the illusions of the Pisces. The leafs and the tree
is the symbol of Aquarius. The heavy coat is a symbol of Capricorn.
That is the symbolic way of Arcimboldo painting to show us the the twelve signs as rulings the four seasons that are rulings people, because nature is rulings us.
Bron
Ik knik wel gewoon virtueel mee, en doe net of ik het zelf allang had uitgevogeld.quote:Op woensdag 14 februari 2007 10:36 schreef Z het volgende:
Waar is dikkedorus als je 'm nodig hebt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |