Alleen al dat je de straf te laag vindt zonder de details van de zaak te kennen, getuigt al niet echt van het feit dat je nuance in het oog houdt.quote:Op maandag 4 april 2005 12:51 schreef nikk het volgende:
[..]
Niemand wil nuance uit het oog verliezen. Wel ben ik van mening dat 2 jaar straf voor het misbruiken van 4 kinderen een veel te lage straf is. Daarnaast: "De Valthermonder heeft bekend dat hij seks heeft gehad met drie jongens en een meisje in de leeftijd van 7 tot 13 jaar."
Ik zou niet weten wat je nog meer zou moeten willen weten. Vier kinderen misbruikt. Of het nu keiharde anale seks is geweest of de kinderen seksueel betasten, 2 jaar is schandalig weinig.quote:Op maandag 4 april 2005 13:34 schreef rob_de_rechter het volgende:
[..]
Alleen al dat je de straf te laag vindt zonder de details van de zaak te kennen, getuigt al niet echt van het feit dat je nuance in het oog houdt.
Maar daaronder word niet een streling of een kus op de mond (of iets in die geest) verstaan.quote:En seks omvat in het normale taalgebruik meer dan penetratie alleen.
Een genuanceerde straf, zolang het maar niet schandalig weinig is? Lijkt me niet helemaal met elkaar in verhouding staan, maar goed.quote:Op maandag 4 april 2005 13:50 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik zou niet weten wat je nog meer zou moeten willen weten. Vier kinderen misbruikt. Of het nu keiharde anale seks is geweest of de kinderen seksueel betasten, 2 jaar is schandalig weinig.
Hoe hoog de straf dan wel had moeten zijn hangt dan weer af hoe ver het allemaal ging in onder welke onstandigheden. De nuance.
[..]
Maar daaronder word niet een streling of een kus op de mond (of iets in die geest) verstaan.
quote:Op maandag 4 april 2005 13:53 schreef rob_de_rechter het volgende:
[..]
Een genuanceerde straf, zolang het maar niet schandalig weinig is? Lijkt me niet helemaal met elkaar in verhouding staan, maar goed.
Die kinderen hebben waarschijnlijk levenslang, maar dat boeit natuurlijk niet.quote:Op maandag 4 april 2005 14:10 schreef rob_de_rechter het volgende:
Je wilt nuanceren, maar stelt wel - zonder op de hoogte te zijn van de finesses van de zaak - een ondergrens in.
óf je nuanceert, en erkent dat een straf van 2 jaar best wel eens passend zou kunnen zijn, óf je doet dat niet en noemt 2 jaar schandalig weinig.
Overigens, heb je überhaupt wel eens gezeten? Weet jij hoe lang 2 jaar zitten is? Hoe dat voelt, wat er met je gebeurt, zeker als het je eerste keer is?
Ik ben zelf misbruikt door de "beste vriend" van mijn ouders van mijn 2-de tot mijn 8-ste. Mijn omgeving wist hier niets van (behalve naaste familie) en het trauma is groot genoeg. En wat ik hoor van andere lotgenoten, is het trauma overal even erg.quote:Op maandag 4 april 2005 11:23 schreef rob_de_rechter het volgende:
[..]
Ik zal het je sterker melden. Wanneer sexueel misbruik plaatsvindt op jonge leeftijd, gepleegd door een onbekende en zonder dat penetratie plaatsvindt, is het trauma groter door de reactie van de samenleving dan door het misbruik zelf.
Overigens is sexueel misbruik een ernstig misdrijf. Ik heb nooit beweerd dat het niet zo erg is. Je moet alleen niet aanstoots aannemen dat ieder misbruik zal leiden tot een levensgroot trauma waar je nooit meer bovenop komt. Ook binnen het sexueel misbruik is er sprake van gradatie en daarom is het fijn dat een straf toegesneden kan worden op het geval.
Heb jij enig idee wat er met je gebeurt als je 6 jaar lang misbruikt wordt door iemand waarvan je ouders weg zijn, zodat je het ze niet durft te vertellen. Constant bedreigt worden met het fabeltje dat als je het zegt je ouders boos worden? Met het feit dat je ouders zich hun leven lang schuldig voelen omdat ze het niet hebben gezien. Dat een familie kapot wordt gemaakt. Dat je uit je omgeving gehaald wordt naar een nieuwe stad en altijd beschadigt bent, geen zelfvetrouwen hebt met alle bijkomende problemen als pesten etc.quote:Op maandag 4 april 2005 14:10 schreef rob_de_rechter het volgende:
Overigens, heb je überhaupt wel eens gezeten? Weet jij hoe lang 2 jaar zitten is? Hoe dat voelt, wat er met je gebeurt, zeker als het je eerste keer is?
Nee, ik wil graag ruimte open laten voor nuance maar stel tegelijkertijd vast dat 2 jaar belachelijk weinig is. Het een sluit het ander niet uit. Of mag ik van jou ook niet stellen dat bijvoorbeeld voor moord 1 dag celstraf belachelijk weinig is?quote:Op maandag 4 april 2005 14:10 schreef rob_de_rechter het volgende:
Je wilt nuanceren, maar stelt wel - zonder op de hoogte te zijn van de finesses van de zaak - een ondergrens in.
óf je nuanceert, en erkent dat een straf van 2 jaar best wel eens passend zou kunnen zijn, óf je doet dat niet en noemt 2 jaar schandalig weinig.
Vind je het heel erg als ik dat niet interessant vind? Je mag toch hopen dat een gevangenisstraf onplezierig is...quote:Overigens, heb je überhaupt wel eens gezeten? Weet jij hoe lang 2 jaar zitten is? Hoe dat voelt, wat er met je gebeurt, zeker als het je eerste keer is?
Ik heb niet gezeten, maar ik weet wel hoe het voelt als een pedo een aantal keer met zijn zweterige kladden aan je zit.quote:Op maandag 4 april 2005 14:10 schreef rob_de_rechter het volgende:
Dan hebben we het ook over langdurig misbruik door een bekende. Dat is een compleet andere situatie.quote:Op maandag 4 april 2005 14:13 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Ik ben zelf misbruikt door de "beste vriend" van mijn ouders van mijn 2-de tot mijn 8-ste. Mijn omgeving wist hier niets van (behalve naaste familie) en het trauma is groot genoeg. En wat ik hoor van andere lotgenoten, is het trauma overal even erg.
Dat kan ik me nog wel voorstellen ook. Maar het maakt jou gelijk niet de meest objectieve deelnemer aan deze discussie.quote:Binnen sexueel misbruik is inderdaad een gradatie, maar ze mogen van mij voor ALLES levenslang krijgen. Dat heb ik en alle andere die hetzelfde meegemaakt hebben, ook namelijk.
Dat boeit wel. De gevolgen van het misbruik tellen natuurlijk mee met de straftoemeting. Er wordt echter nogal snel geconcludeerd dat die kinderen levenslang hebben, terwijl dat niet eens bekend is.quote:Op maandag 4 april 2005 14:12 schreef Gia het volgende:
[..]
Die kinderen hebben waarschijnlijk levenslang, maar dat boeit natuurlijk niet.
Nee maar wel een ervaringsdeskundige lijkt mij. Jij hebt GEEN ENKEL idee wat het met je doet en dat kun je je never nooit niet voorstellen. Dit is een trauma die je altijd meedraagt en nooit weggaat hoe hard je het probeert te verdringen, hoe veel je er over praat.quote:Op maandag 4 april 2005 14:21 schreef rob_de_rechter het volgende:
[..]
Dan hebben we het ook over langdurig misbruik door een bekende. Dat is een compleet andere situatie.
[..]
Dat kan ik me nog wel voorstellen ook. Maar het maakt jou gelijk niet de meest objectieve deelnemer aan deze discussie.
Ik bestrijd ook niet dat sexueel misbruik ernstig is.quote:Op maandag 4 april 2005 14:19 schreef Verbal het volgende:
[..]
Ik heb niet gezeten, maar ik weet wel hoe het voelt als een pedo een aantal keer met zijn zweterige kladden aan je zit.
En ik weet ook hoe het is om daar 23 jaar na dato nog dermate veel last van te hebben dat een psychotherapeut ervan op vakantie kan.
Dus kom niet aan met 'twee jaar zitten'.
V.
Hoe kan 2 jaar nou teveel zijn, leg mij dat eens uit?quote:Op maandag 4 april 2005 14:24 schreef rob_de_rechter het volgende:
[..]
Ik bestrijd ook niet dat sexueel misbruik ernstig is.
Ik bestrijd niet dat de gevolgen daarvan jaren later nog steeds merkbaar zijn, nog steeds levens bepalen of verwoesten.
Ik bestrijd ook niet dat 2 jaar te lang is.
Ik bestrijd niet eens dat 2 jaar te kort is.
Ik zeg alleen dat ik het niet weet. Dat ik zat zaken voorbij heb zien komen waar 2 jaar passend was, of zelfs teveel.
Godzijdank ben ik geen ervaringsdeskundige met betrekking tot misbruik.quote:Op maandag 4 april 2005 14:23 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Nee maar wel een ervaringsdeskundige lijkt mij. Jij hebt GEEN ENKEL idee wat het met je doet en dat kun je je never nooit niet voorstellen. Dit is een trauma die je altijd meedraagt en nooit weggaat hoe hard je het probeert te verdringen, hoe veel je er over praat.
en eigenlijk baal ik nu alweer als een stekker dat ik gereageerd heb verdomme.
Als je het 'niet weet', hoe kun je dat laatste dan beoordelen?quote:Op maandag 4 april 2005 14:24 schreef rob_de_rechter het volgende:
Ik zeg alleen dat ik het niet weet. Dat ik zat zaken voorbij heb zien komen waar 2 jaar passend was, of zelfs teveel.
Een voorbeeldje, geval van een dader die beperkte geestelijke vermogens had, (kwamen overeen met een 8 jarige) die een 10 jarige misbruikt had, waarbij het slachtoffer het initiatief nam.quote:Op maandag 4 april 2005 14:25 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Hoe kan 2 jaar nou teveel zijn, leg mij dat eens uit?
Natuurlijk kan het een erger zijn dan het ander. Maar dat neemt niet weg dat het allebei gevallen zijn zeer erge gevallen zijn.quote:Op maandag 4 april 2005 14:21 schreef rob_de_rechter het volgende:
[..]
Dan hebben we het ook over langdurig misbruik door een bekende. Dat is een compleet andere situatie.
Misschien niet objectief, maar ze is wel iemand die weet waarover ze het heeft. Als iemands mening ertoe doet dan is het die van haar wel.quote:Dat kan ik me nog wel voorstellen ook. Maar het maakt jou gelijk niet de meest objectieve deelnemer aan deze discussie.
De gevolgen spelen nauwelijks een rol. Dat kan ook niet. Een rechter is geen waarzegger en kan niet aan een kind van 7 zien wat de gevolgen zullen zijn over 20 jaar. De directe gevolgen worden wel meegenomen, maar daar hebben we het nu niet over.quote:Dat boeit wel. De gevolgen van het misbruik tellen natuurlijk mee met de straftoemeting. Er wordt echter nogal snel geconcludeerd dat die kinderen levenslang hebben, terwijl dat niet eens bekend is.
Bij die zaken wist ik het wel, omdat ik daar wél op de hoogte was van het dossier en de inhoud.quote:Op maandag 4 april 2005 14:27 schreef Verbal het volgende:
[..]
Als je het 'niet weet', hoe kun je dat laatste dan beoordelen?
Het seksueel misbruik dat ik heb ondervonden op mijn dertiende was niet van de allerergste soort, maar het heeft een partij íngegrepen, daar duizelt het mij nu nog van.
Laat staan bij de ECHT zware gevallen...
Ik kan me niet voorstellen dat twee jaar 'te veel ' zou KUNNEN zijn.
V.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |