abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25973419
quote:
Op maandag 4 april 2005 11:38 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik ben groot geworden zonder dat de naaste omgeving maar iets wist van het misbruik dat mijn grootvader van mij gemaakt had van mijn 4 tot mijn 9de. Ik ondervond hier vanaf mijn 13de al de gevolgen van, namelijk problemen met sexualiteit, verwarring enz...
Pas op mijn 23ste is de familie erachter gekomen, maar het trauma had ik al veel eerder. Daar hadden de reacties van de familie verder weinig invloed op.

Dus jouw verhaaltje gaat niet op. En ik denk niet dat ik een uitzondering ben wat dat betreft.
Geloof ook absoluut niet dat het iets had uitgemaakt als het een onbekende was geweest. Want na één of twee keer is die onbekende ook een bekende. En aangezien zo iemand toegang heeft tot een kind is het vrijwel nooit een onbekende. Behalve bij een eenmalige gebeurtenis.
Het feit dat het een bekende betreft maakt idd. erg veel uit, zoals je zelf al opmerkte. En meervoudig misbruik impliceert een bekende, dus mijn verhaaltje blijft helaas wel opgaan. Het is niet iets dat ik zelf heb verzonnen, maar onderzoek toont het aan. Misbruik blijft natuurlijk vreselijk.
Love me, Hate me.
Mijn doel hier is vrienden krijgen.
  maandag 4 april 2005 @ 11:55:44 #102
3542 Gia
User under construction
pi_25973576
quote:
Op maandag 4 april 2005 11:49 schreef rob_de_rechter het volgende:

[..]

Het feit dat het een bekende betreft maakt idd. erg veel uit, zoals je zelf al opmerkte. En meervoudig misbruik impliceert een bekende, dus mijn verhaaltje blijft helaas wel opgaan. Het is niet iets dat ik zelf heb verzonnen, maar onderzoek toont het aan. Misbruik blijft natuurlijk vreselijk.
Jou verhaaltje gaat alleen maar op in gevallen van een eenmalige gebeurtenis. In die gevallen speelt vaak ontvoering ook nog eens een rol. Hoe kan anders een onbekende bij een kind komen?

Ook in het geval waar het hier over gaat is sprake van een bekende. Iemand die het gezin en de kinderen in eerste instantie vertrouwden. Dus kan dit ook heel traumatisch zijn, zelfs al was dit pas aan het licht gekomen als deze kinderen volwassen waren. Het is zo'n onzin te denken dat een trauma het gevolg is van reacties van de omgeving. Juist in veel gevallen waar het misbruik pas jaren later aan het licht komt is vaak sprake van een ernstig trauma. Hoe sneller het misbruik ontdekt wordt hoe eerder begonnen kan worden met verwerking en hoe beter zo'n kind hier dan mee om kan gaan.
pi_25973608
quote:
Op maandag 4 april 2005 11:49 schreef rob_de_rechter het volgende:

[..]

Wat je stelt is an sich natuurlijk zeer logisch. Wanneer een samenleving bepaalde gebeurtenissen beschouwt als slecht en verkeerd is het niet geheel onlogisch dat wanneer iets dergelijks je overkomt je dat gedachtenpatroon overneemt. Hetzelfde zie je gebeuren bij meisjes die gelovig zijn opgevoed die abortus ondergaan. Dat neemt niet weg dat kindermisbruik terecht gezien word als iets zeer, zeer slecht.

Ik vraag me ook af waar je naartoe wil met je verhaal. Natuurlijk moet je er alles aan doen om misbruikte kinderen niet het gevoel te geven dat er iets mis is en dat ze net zo normaal zijn als alle andere kinderen. Echter, stellen dat het de schuld van de samenleving is, wanneer kinderen denken dat er wel iets mis is, omdat kindermisbruik zo negatief word behandeld is wel een enorme open deur intrappen.
pi_25973929
quote:
Op maandag 4 april 2005 11:56 schreef nikk het volgende:

[..]

Ik vraag me ook af waar je naartoe wil met je verhaal. Natuurlijk moet je er alles aan doen om misbruikte kinderen niet het gevoel te geven dat er iets mis is en dat ze net zo normaal zijn als alle andere kinderen. Echter, stellen dat het de schuld van de samenleving is, wanneer kinderen denken dat er wel iets mis is, omdat kindermisbruik zo negatief word behandeld is wel een enorme open deur intrappen.
The point being is dan ook dat kindermisbruik ook gradatie kent en derhalve nuancering in de strafmaat vereist is. Rücksichtlos roepen: 'Kindermisbruik dus levenslang' is dus wat overdreven.
Love me, Hate me.
pi_25974135
quote:
Op maandag 4 april 2005 12:12 schreef rob_de_rechter het volgende:

[..]

The point being is dan ook dat kindermisbruik ook gradatie kent en derhalve nuancering in de strafmaat vereist is. Rücksichtlos roepen: 'Kindermisbruik dus levenslang' is dus wat overdreven.
Uiteraard, maar hoeveel van dat soort reacties tel je? Inhoudelijke reacties wel te verstaan.
pi_25974187
quote:
Op maandag 4 april 2005 12:22 schreef nikk het volgende:

[..]

Uiteraard, maar hoeveel van dat soort reacties tel je? Inhoudelijke reacties wel te verstaan.
Dit hele topic gaat over straftoemeting, al dan niet gecombineerd met discussies over minimumstraffen, info uit nieuwsberichten, pedo's in de bajes etc. Waar dacht jij dat het over ging?
Love me, Hate me.
  maandag 4 april 2005 @ 12:26:21 #107
3542 Gia
User under construction
pi_25974199
quote:
Op maandag 4 april 2005 12:12 schreef rob_de_rechter het volgende:

[..]

Denk dat je dan verschil moet maken tussen verkrachting en alleen misbruik.
Ik ben bijvoorbeeld nooit verkracht.

Maar het maakt het trauma niet minder erg. Ik denk niet dat het trauma erger geweest had kunnen zijn als dat wel was gebeurd.

Ik denk wel dat een verkrachtingstrauma, waar een onbekende in het spel was, makkelijker te verwerken is dan jarenlang sexueel misbruik door een bekende. Maar dat zou dan weer impliceren dat verkrachting minder erg is. En dat kan natuurlijk niet.
pi_25974315
quote:
Op maandag 4 april 2005 12:26 schreef Gia het volgende:

[..]

Denk dat je dan verschil moet maken tussen verkrachting en alleen misbruik.
Ik ben bijvoorbeeld nooit verkracht.

Maar het maakt het trauma niet minder erg. Ik denk niet dat het trauma erger geweest had kunnen zijn als dat wel was gebeurd.

Ik denk wel dat een verkrachtingstrauma, waar een onbekende in het spel was, makkelijker te verwerken is dan jarenlang sexueel misbruik door een bekende. Maar dat zou dan weer impliceren dat verkrachting minder erg is. En dat kan natuurlijk niet.
Vandaar dat ik ook die voorwaarden opnoemde: op jonge leeftijd, door een onbekende (en dus eenmalig) en zonder penetratie (dus geen verkrachting). Dat zijn factoren die meespelen in de ernst van het trauma. Om het heel 'open-deur' te stellen: éénmalig in een kroeg door een onbekende bij je borsten gegrepen worden, is minder traumatisch dan veelvuldig verkracht worden door je vader.
Love me, Hate me.
pi_25974346
quote:
Op maandag 4 april 2005 12:25 schreef rob_de_rechter het volgende:

[..]

Dit hele topic gaat over straftoemeting, al dan niet gecombineerd met discussies over minimumstraffen, info uit nieuwsberichten, pedo's in de bajes etc. Waar dacht jij dat het over ging?
Dat klopt ook wel, maar hoeveel reacties in de zin van "bweh, levenslang en castreren!" tel je?
  maandag 4 april 2005 @ 12:36:24 #110
3542 Gia
User under construction
pi_25974455
quote:
Op maandag 4 april 2005 12:30 schreef rob_de_rechter het volgende:

[..]

Vandaar dat ik ook die voorwaarden opnoemde: op jonge leeftijd, door een onbekende (en dus eenmalig) en zonder penetratie (dus geen verkrachting). Dat zijn factoren die meespelen in de ernst van het trauma. Om het heel 'open-deur' te stellen: éénmalig in een kroeg door een onbekende bij je borsten gegrepen worden, is minder traumatisch dan veelvuldig verkracht worden door je vader.
Maar vaker komt het voor dat iemand eenmalig verkracht wordt op straat. Vaker komt het voor dat een kind meermaals betast wordt door een bekende.

Ik vind wel dat je moet kijken naar wat vaker voorkomt.

Daarbij hebben zeer jonge kinderen nog geen borsten en tegen de tijd dat ze die wel hebben kunnen ze wat dat betreft wel wat hebben. Slaan ze zo'n gast gewoon een keer in zijn gezicht en het trauma is al verwerkt. Dus beetje raar voorbeeld, het gaat hier namelijk om kinderen die misbruikt worden.
pi_25974512
quote:
Op maandag 4 april 2005 12:32 schreef nikk het volgende:

[..]

Dat klopt ook wel, maar hoeveel reacties in de zin van "bweh, levenslang en castreren!" tel je?
Ik heb ze niet geteld, hoewel ze er wel zijn. Waar het om gaat is dat de algemene tendens in dit topic is dat de straffen omhoog moeten. En dáár wil ik enige nuance in aanbrengen.
Love me, Hate me.
  maandag 4 april 2005 @ 12:39:43 #112
3542 Gia
User under construction
pi_25974518
quote:
Op maandag 4 april 2005 12:32 schreef nikk het volgende:

[..]

Ik vind steriliseren in het geval van langdurig sexueel misbruik met penetratie nog niet zo overdreven of een of andere behandeling waarbij de sexdrive vermindert. Ben daar geen expert in.

Gaat mij erom dat in dergelijke gevallen alles gedaan mag worden om herhaling te voorkomen en ik vind 2 jaar echt veel te weinig. Zelfs al is hij zelf als kind misbruikt. Dat is geen excuus en maakt het misdrijf niet minder erg.
pi_25974559
quote:
Op maandag 4 april 2005 12:36 schreef Gia het volgende:

[..]

Maar vaker komt het voor dat iemand eenmalig verkracht wordt op straat. Vaker komt het voor dat een kind meermaals betast wordt door een bekende.

Ik vind wel dat je moet kijken naar wat vaker voorkomt.

Daarbij hebben zeer jonge kinderen nog geen borsten en tegen de tijd dat ze die wel hebben kunnen ze wat dat betreft wel wat hebben. Slaan ze zo'n gast gewoon een keer in zijn gezicht en het trauma is al verwerkt. Dus beetje raar voorbeeld, het gaat hier namelijk om kinderen die misbruikt worden.
Het is dan ook een open-deur voorbeeld, een voorbeeld waarvan iedereen denkt: ja, duh, dat klopt. Bij kinderen geldt het evenzo, indien het bijvoorbeeld strelen van de geslachtsdelen door een onbekende oude vieze man is, terwijl het kind 6 is en het daarna nooit meer voorkomt, is het trauma naar alle waarschijnlijkheid veel minder dan bij langdurig misbruik (met penetratie) door de buurman. Beide is misbruik van kinderen.
Love me, Hate me.
  maandag 4 april 2005 @ 12:42:11 #114
3542 Gia
User under construction
pi_25974561
quote:
Op maandag 4 april 2005 12:39 schreef rob_de_rechter het volgende:

[..]

Ik heb ze niet geteld, hoewel ze er wel zijn. Waar het om gaat is dat de algemene tendens in dit topic is dat de straffen omhoog moeten. En dáár wil ik enige nuance in aanbrengen.
Jawel maar je voorbeelden zijn zo ver gezocht.
Jij neemt als voorbeeld iets wat zeer weinig voorkomt en nauwelijks tot niet tot een trauma leidt, terwijl het daar in dit topic echt niet over gaat.

Ik denk echt dat een eenmalige verkrachting door een onbekende sneller verwerkt kan worden dan jarenlang sexueel misbruik (zonder verkrachting) door een bekende.

Vind jij dan dat verkrachting dus minder erg is?
pi_25974583
quote:
Op maandag 4 april 2005 12:39 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik vind steriliseren in het geval van langdurig sexueel misbruik met penetratie nog niet zo overdreven of een of andere behandeling waarbij de sexdrive vermindert. Ben daar geen expert in.

Gaat mij erom dat in dergelijke gevallen alles gedaan mag worden om herhaling te voorkomen en ik vind 2 jaar echt veel te weinig. Zelfs al is hij zelf als kind misbruikt. Dat is geen excuus en maakt het misdrijf niet minder erg.
En als die andere behandeling nu eens ambulant is? Niet te verenigen met detentie? Wil je dan straffen of voorkomen?
Love me, Hate me.
pi_25974628
quote:
Op maandag 4 april 2005 12:42 schreef Gia het volgende:

[..]

Jawel maar je voorbeelden zijn zo ver gezocht.
Jij neemt als voorbeeld iets wat zeer weinig voorkomt en nauwelijks tot niet tot een trauma leidt, terwijl het daar in dit topic echt niet over gaat.

Ik denk echt dat een eenmalige verkrachting door een onbekende sneller verwerkt kan worden dan jarenlang sexueel misbruik (zonder verkrachting) door een bekende.

Vind jij dan dat verkrachting dus minder erg is?
Ik zeg dat dieverkrachting dan minder ernstig is dan dat misbruik. Dat betekent echter niet dat alle verkrachtingen minder erg zijn dan ieder misbruik.

Mijn voorbeelden zijn zo ver gezocht omdat, wanneer je een spectrum tracht te duiden, het makkelijk is om de uitersten te noemen. Wat ertussen zit, kun je dan zelf bedenken.
Love me, Hate me.
  maandag 4 april 2005 @ 12:45:17 #117
3542 Gia
User under construction
pi_25974632
quote:
Op maandag 4 april 2005 12:43 schreef rob_de_rechter het volgende:

[..]

En als die andere behandeling nu eens ambulant is? Niet te verenigen met detentie? Wil je dan straffen of voorkomen?
Wat is dat nou weer voor een rare vraag. Waarom zou een behandeling niet in de bak plaats kunnen vinden?

Dus, beide.
pi_25974720
quote:
Op maandag 4 april 2005 12:45 schreef Gia het volgende:

[..]

Wat is dat nou weer voor een rare vraag. Waarom zou een behandeling niet in de bak plaats kunnen vinden?

Dus, beide.
Bijvoorbeeld een behandeling waarbij iemand gewoon in de maatschappij moet zijn. Ik verzin maar wat: een (tijdelijke) chemische castratie gecombineerd met intensieve psychotherapie, waarbij de 'pedo' moet opschrijven wat hij voelt.

Zo'n behandeling heeft niet zoveel zin als hij in de bak zit. Weinig kans dat hij dan in de supermarkt kinders tegenkomt, lijkt mij...
Love me, Hate me.
pi_25974770
quote:
Op maandag 4 april 2005 12:39 schreef rob_de_rechter het volgende:

[..]

Niemand wil nuance uit het oog verliezen. Wel ben ik van mening dat 2 jaar straf voor het misbruiken van 4 kinderen een veel te lage straf is. Daarnaast: "De Valthermonder heeft bekend dat hij seks heeft gehad met drie jongens en een meisje in de leeftijd van 7 tot 13 jaar."
pi_25974818
quote:
Op maandag 4 april 2005 12:43 schreef rob_de_rechter het volgende:

[..]

De behandeling is m.i een tweede zorg. Eerste zorg is deze man zo lang mogelijk uit de samenleving verwijderen.
pi_25975701
quote:
Op maandag 4 april 2005 12:51 schreef nikk het volgende:

[..]

Niemand wil nuance uit het oog verliezen. Wel ben ik van mening dat 2 jaar straf voor het misbruiken van 4 kinderen een veel te lage straf is. Daarnaast: "De Valthermonder heeft bekend dat hij seks heeft gehad met drie jongens en een meisje in de leeftijd van 7 tot 13 jaar."
Alleen al dat je de straf te laag vindt zonder de details van de zaak te kennen, getuigt al niet echt van het feit dat je nuance in het oog houdt.

En seks omvat in het normale taalgebruik meer dan penetratie alleen.
Love me, Hate me.
pi_25976015
quote:
Op maandag 4 april 2005 13:34 schreef rob_de_rechter het volgende:

[..]

Alleen al dat je de straf te laag vindt zonder de details van de zaak te kennen, getuigt al niet echt van het feit dat je nuance in het oog houdt.
Ik zou niet weten wat je nog meer zou moeten willen weten. Vier kinderen misbruikt. Of het nu keiharde anale seks is geweest of de kinderen seksueel betasten, 2 jaar is schandalig weinig.

Hoe hoog de straf dan wel had moeten zijn hangt dan weer af hoe ver het allemaal ging in onder welke onstandigheden. De nuance.
quote:
En seks omvat in het normale taalgebruik meer dan penetratie alleen.
Maar daaronder word niet een streling of een kus op de mond (of iets in die geest) verstaan.
pi_25976080
quote:
Op maandag 4 april 2005 13:50 schreef nikk het volgende:

[..]

Ik zou niet weten wat je nog meer zou moeten willen weten. Vier kinderen misbruikt. Of het nu keiharde anale seks is geweest of de kinderen seksueel betasten, 2 jaar is schandalig weinig.

Hoe hoog de straf dan wel had moeten zijn hangt dan weer af hoe ver het allemaal ging in onder welke onstandigheden. De nuance.
[..]

Maar daaronder word niet een streling of een kus op de mond (of iets in die geest) verstaan.
Een genuanceerde straf, zolang het maar niet schandalig weinig is? Lijkt me niet helemaal met elkaar in verhouding staan, maar goed.
Love me, Hate me.
pi_25976158
quote:
Op maandag 4 april 2005 13:53 schreef rob_de_rechter het volgende:

[..]

Een genuanceerde straf, zolang het maar niet schandalig weinig is? Lijkt me niet helemaal met elkaar in verhouding staan, maar goed.

In welk opzicht niet?
pi_25976467
Je wilt nuanceren, maar stelt wel - zonder op de hoogte te zijn van de finesses van de zaak - een ondergrens in.

óf je nuanceert, en erkent dat een straf van 2 jaar best wel eens passend zou kunnen zijn, óf je doet dat niet en noemt 2 jaar schandalig weinig.

Overigens, heb je überhaupt wel eens gezeten? Weet jij hoe lang 2 jaar zitten is? Hoe dat voelt, wat er met je gebeurt, zeker als het je eerste keer is?
Love me, Hate me.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')