Mijn part. Als Mohammed of Paulus of Petrus (zijn visioen over dat tafellaken met alle gerechten, ook varkensvlees, zal wel verzonnen zijn. Zoveel temporaalkwab epilepsiepatienten bij elkaar lijkt mij echt niet www.aanneembaarheidsgodsdienst.nl.) hun visioenen verzonnen hadden, moeten hun volgelingen echt niet gaan janken dat ik ze temporaalkwab epilepsie patienten noem.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 20:27 schreef Alicey het volgende:
1. Er is geen zekerheid of er sprake is van een geestesziekte.
Doe ik dat dan ?quote:2. Openlaten is iets anders dan door de strot douwen.
Leer het begrip omkering van bewijslast Het zijn niet de "ongelovigen" die het ongelijk van de gelovigen moeten bewijzen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!quote:4. Bij de bewering dat ze geestesziek zijn ligt het echter wel op je weg om hiervoor bewijs aan te dragen.
Paulus en Mohammed konden dus ook gewoon gelogen hebben.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 20:34 schreef Alicey het volgende:
Je laat dus niet de mogelijkheid open dat er misschien in het geheel geen sprake is van een geestesziekte, Akje?
Een andere mogelijkheid is natuurlijk ook dat er 2 goden zijn die allebei beweren dat ze enige zijn.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 20:37 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Paulus en Mohammed konden dus ook gewoon gelogen hebben.
of
Over Paulus en Mohammed is gelogen.
In elk geval konden beiden geen profeten zijn geweest. Anders zou God immers schizofreen zijn.
ik zeg niks..quote:Paulus en Mohammed konden dus ook gewoon gelogen hebben.
of
Over Paulus en Mohammed is gelogen.
In elk geval konden beiden geen profeten zijn geweest. Anders zou God immers schizofreen zijn.
Inderdaad. In onze cultuur zijn we immers opgegroeid (ver-hersenmisvormd) met het geloof dat er maar één God zou zijn. Misschien dat Mohammed visioenen gehad zou hebben van een God. Een hele slechte dat dan wel. En daarvoor de aartsengel Gabriel (als die bestaat) heeft omgekocht om zijn boodschappen door te geven.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 20:37 schreef Alicey het volgende:
1. Er is natuurlijk ook nog de mogelijkheid dat er echt op een of andere manier een boodschap gegeven is door iets of iemand.
Volgens mij vat jij het begrip omkering van bewijslast niet: IK HOEF ALS NIET-GELOVIGE NIETS TE BEWIJZEN.quote:4. Bewijslast geldt dat iemand die een claim maakt dat bewijst. Jij claimt in dit geval dat er sprake was van een geestesziekte, aan jou om dat te bewijzen dan.
Ik krijg eerder de indruk dat jij het begrip bewijslast niet begrijpt. Wie een claim maakt, bewijst dat. Dat jij stelt niet in profeten te geloven, hoef je niet te bewijzen. Je stelling dat ze geestesziek zijn dient echter wel onderbouwd te worden.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 20:45 schreef Akkersloot het volgende:
Volgens mij vat jij het begrip omkering van bewijslast niet: IK HOEF ALS NIET-GELOVIGE NIETS TE BEWIJZEN.
Hoef ik me niet te verdiepen in het leven van Hz Paulus ?quote:Op zaterdag 26 maart 2005 20:41 schreef iZiL het volgende:
oké ..
ik wil 1 ding kwijt; verdiep je eens in het leven van Hz. Mohammed en kom dan pas terug met:
Je bewering dat ik moet onderbouwen dat ze geestesziek waren, onderbouwt mijn stelling dat het hameren op het feit dat die sekteleiders geestesziek waren weldegelijk zinvol is. Want ik hoeft echt niet te onderbouwen als ik beweer dat personen die "visioenen" hebben gehad geestesziek waren. Dat is én blijft immers omkering van bewijslast. Het zijn de gelovigen die maar moeten bewijzen dat die "visioenen" echte boodschappen van God waren (en als aanhangers van Paulus en Mohammed vechten ze het dan zelf maar uitquote:Op zaterdag 26 maart 2005 20:47 schreef Alicey het volgende:
Je stelling dat ze geestesziek zijn dient echter wel onderbouwd te worden.
Wat is daar zo moeilijk aan te begrijpen?
En net zoals de gelovigen moeten bewijzen dat het boodschappen van God waren, dien jij te bewijzen dat het een gevolg van tk-epilepsie was.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 20:54 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Dat is én blijft immers omkering van bewijslast. Het zijn de gelovigen die maar moeten bewijzen dat die "visioenen" echte boodschappen van God waren (en als aanhangers van Paulus en Mohammed vechten ze het dan zelf maar uit)
Het gaat mij om je uiting over Hz. Mohammed.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 20:49 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Hoef ik me niet te verdiepen in het leven van Hz Paulus ?
Heb jij je al verdiept in het leven van Hz Paulus?
Ik kan alleen nog maar in herhaling treden.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 20:56 schreef Alicey het volgende:
En net zoals de gelovigen moeten bewijzen dat het boodschappen van God waren, dien jij te bewijzen dat het een gevolg van tk-epilepsie was.
Waarom de ene niet en de andere wel ? Over hun "profeet" zijn is van beiden toch even veel "bewijs".quote:Op zaterdag 26 maart 2005 21:38 schreef iZiL het volgende:
Het gaat mij om je uiting over Hz. Mohammed.
Hz. Paules interesseert me niet.
Jij leest kennelijk iets anders dan ik schreef.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 21:50 schreef Akkersloot het volgende:
en is het moeten bewijzen dat Paulus en Mohammed geen profeten waren de omkering van bewijslast
Juist.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 21:52 schreef Alicey het volgende:
[en is het moeten bewijzen dat Paulus en Mohammed geen profeten waren de omkering van bewijslast ]
Jij leest kennelijk iets anders dan ik schreef.
Er zijn genoeg andere verklaringen, dus ik zie niet in waarom je die verklaring zou moeten kiezen.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 21:58 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Juist.Ik vergat er bij te zetten "en aangezien hun "visioenen" anders alleen maar verklaard kunnen worden door een geestesziekte kunnen wij als niet-christenen en niet-moslims Paulus en Mohammed gewoon geestesziek / temporaalkwab epilepsiepatient noemen".
ik denk niet dat jij het begrip omkering van bewijslast begrijpt:quote:Op zaterdag 26 maart 2005 21:58 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Juist.Ik vergat er bij te zetten "en aangezien hun "visioenen" anders alleen maar verklaard kunnen worden door een geestesziekte kunnen wij als niet-christenen en niet-moslims Paulus en Mohammed gewoon geestesziek / temporaalkwab epilepsiepatient noemen".
Volgens mij betekent visionair iets heel anders dan iemand die visioenen had à la Mohammed en Paulus.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 22:39 schreef Reya het volgende:
("Mohammed was geen visionair ... )
Inderdaad. Als ik het temporaalkwabepileptie patient vinden van "profeten" als Paulus, Johannes en Mohammed zie uit religieuze gronden zal niemand mij iets kwalijk kunnen nemen.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 22:45 schreef DionysuZ het volgende:
Laten we een nieuwe religie beginnen, waarin alle profeten temporaalkwabepilepsiepatienten zijn.
preciesquote:Op zaterdag 26 maart 2005 23:01 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Inderdaad. Als ik het temporaalkwabepileptie patient vinden van "profeten" als Paulus, Johannes en Mohammed zie uit religieuze gronden zal niemand mij iets kwalijk kunnen nemen.
( Behalve die domme atheisten dan.)
Samengevat [antwoord aan iemand die die sekteleiders profeten noemt]quote:Op zaterdag 26 maart 2005 23:10 schreef DionysuZ het volgende:
preciesmaar zodra jij mij die mening begint op te dringen begin ik daar uiteraard wel een probleem mee te hebben
![]()
quote:Op vrijdag 25 maart 2005 18:29 schreef Akkersloot het volgende:
Jij noemt die godsdienststichters profeten. Ik noem ze temporaalkwab epilepsie patienten.![]()
jij mag ze noemen hoe jij ze wil noemenquote:Op zaterdag 26 maart 2005 23:25 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Samengevat [antwoord aan iemand die die sekteleiders profeten noemt]
[..]
Laat ik het dan anders stellen: Iemand die visioenen had die ook voor de waarheid mogen worden aangenomen.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 22:59 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Volgens mij betekent visionair iets heel anders dan iemand die visioenen had à la Mohammed en Paulus.
Dit is overigens wel een discussietactiek die veel door fundamentalisten wordt toegepast. Proberen je eigen gelijk te bewijzen door het ongelijk van anderen te bewijzen.quote:Op zondag 27 maart 2005 09:05 schreef Reya het volgende:
[..]
Laat ik het dan anders stellen: Iemand die visioenen had die ook voor de waarheid mogen worden aangenomen.
Maar intussen heb ik nog steeds geen goed argument gehoord voor de stelling dat profeten aan temporaalkwab epilepsie lijden.
Mohammed, Paulus en Johannes profeten noemen heeft natuurlijk echt niets met respect te maken.quote:Op zondag 27 maart 2005 04:13 schreef DionysuZ het volgende:
Ik noem ze profeten, ten eerste omdat dan iedereen weet wie ik bedoel, en ten tweede uit respect.
Gezien het wat Mohammed betreft het een massamoordenaar (moord op 700 joden) hoef ik dat respect niet op te brengen. Je noemt - edit- geen vergelijkingen met het fascisme - levert hier een ban op - toch ook geen profeet. Of David Koresh ?quote:maar ik respecteer wel de mening van iemand anders die dat wel vindt
Zat gisteravond door twee boeken van Maarten 't Hart te bladeren op zoek naar een artikel van hem over de Tempelreiniging toen ik ook een analyse van Maarten 't Hart , samen met een bevriende psychiater, tegenkwam over de geestesgesteldheid van Christus.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 20:56 schreef Alicey het volgende:
[..]
En net zoals de gelovigen moeten bewijzen dat het boodschappen van God waren, dien jij te bewijzen dat het een gevolg van tk-epilepsie was.
Deze personen zeggen niet dat ze Goddelijke visioenen hadden.quote:Op zondag 27 maart 2005 04:15 schreef Nickthedick het volgende:
Hadden Alexander de grote en Napoleon niet dezelfde aandoening?
DSM-IV is een algemene methode om een indicatie te krijgen van psychische stoornissen. De feitelijke diagnose dient echter door een psycholoog of psychiater vastgesteld te worden naar aanleiding van langdurige observatie. DSM-IV wordt niet alleen binnen het PBC gebruikt, maar wordt door vrijwel alle psychologen en psychiaters gebruikt wanneer het niet duidelijk is of er sprake is van psychische stoornissen, of er meerdere stoornissen lijken te zijn.quote:Op zondag 27 maart 2005 10:31 schreef Godslasteraar het volgende:
Het Pieter Baan centrum gebruikt overigens ook DSM-IV
1. Over het begrip "omkering van bewijslast" zijn we het niet allemaal eens. Ik blijf er bij dat ik niet hoef te bewijzen dat personen die "visioenen" hadden geestesziek waren i.p.v. goddelijke profeten. Anders zou ik immers ook moeten bewijzen dat er géén God zou bestaan. En dat is écht de omkering van bewijslast.quote:Op zondag 27 maart 2005 10:34 schreef Lemmeb het volgende:
Akkersloot, je hebt helemaal gelijk.
Maar wat is nu eigenlijk het nut van dit topic?
Nu heb ik jequote:Op zondag 27 maart 2005 10:39 schreef Alicey het volgende:
[..]
DSM-IV is een algemene methode om een indicatie te krijgen van psychische stoornissen. De feitelijke diagnose dient echter door een psycholoog of psychiater vastgesteld te worden naar aanleiding van langdurige observatie. DSM-IV wordt niet alleen binnen het PBC gebruikt, maar wordt door vrijwel alle psychologen en psychiaters gebruikt wanneer het niet duidelijk is of er sprake is van psychische stoornissen, of er meerdere stoornissen lijken te zijn.
Gezien niemand er bij was, en we slechts kunnen afgaan op wat opgeschreven is, is er dan ook verder niets over te zeggen.
Dus eigenlijk bedoelt mijn psycholoog met dat ik normaal ben dat ik haske gestoord ben, maar dat niemand er last van heeft?quote:Op zondag 27 maart 2005 10:41 schreef Lemmeb het volgende:
Het toeschrijven van allerlei psychologische aandoeningen aan de grote 'zieners'van de geschiedenis, is natuurlijk erg makkelijk.
Maar de psychologie is geen exacte wetenschap, en in het algemeen geldt dat mensen pas geestesziek worden geacht als hun directe omgeving last van ze heeft, ipv baat. Dan vindt de psychologie bij iedereen wel wat: gestoord zijn we immers allemaal.
Foutje. Mohammed, Paulus en Johannes waren echt geen zieners (filosofen). Ze hadden immers echte "visioenen". Dat zeiden zij zelf althans.quote:Op zondag 27 maart 2005 10:41 schreef Lemmeb het volgende:
Het toeschrijven van allerlei psychologische aandoeningen aan de grote 'zieners'van de geschiedenis, is natuurlijk erg makkelijk.
De denkfout die je hier maakt is dat je meent dat wanneer zij geen profeten waren, zij automatisch geestesziek waren. Het is door meerdere posters aangetoond dat deze redenatie niet correct is. Zoals gewoonlijk trek je je daar echter niets van aan, en blijf je hard doorschreeuwen dat iedereen gek is behalve jij.quote:Op zondag 27 maart 2005 10:39 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
1. Over het begrip "omkering van bewijslast" zijn we het niet allemaal eens. Ik blijf er bij dat ik niet hoef te bewijzen dat personen die "visioenen" hadden geestesziek waren i.p.v. goddelijke profeten. Anders zou ik immers ook moeten bewijzen dat er géén God zou bestaan. En dat is écht de omkering van bewijslast.
Wat is er moeilijk aan een beetje rekening houden met anderen?quote:3. Een reactie op irritatie die bij andere users ontstaat door dat ik veelvuldig de twee bekendste sekteleiders temporaalkwab epilepsie patienten noem. alsof er geen irritatie ontstaat als de bekende massamoordenaar en kinderverkrachter een profeet wordt genoemd
Zoietsquote:Op zondag 27 maart 2005 10:44 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dus eigenlijk bedoelt mijn psycholoog met dat ik normaal ben dat ik haske gestoord ben, maar dat niemand er last van heeft?
Oh, excuses. Maar Mo wel toch?quote:Op zondag 27 maart 2005 10:46 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Foutje. Mohammed, Paulus en Johannes waren echt geen zieners (filosofen). Ze hadden immers echte "visioenen". Dat zeiden zij zelf althans.
Nee. Maar alle psychologische "afwijkingen" hoeven nog niet pathologisch van oorsprong te zijn.quote:Op zondag 27 maart 2005 10:44 schreef Alicey het volgende:
Over DSM-IV gesproken : Akje, ben je zelf wel eens met DSM-IV gediagnosticeerd, en zoja, wat was de uitkomst?
Als ik op zich kijk naar hoe DSM-IV werkt, dan denk ik ook inderdaad dat je al vrij snel een indicatie kunt krijgen van een random stoornis.. Psychologie lijkt me ook inderdaad niet absoluut, maar vooral mensenwerk. Bovendien ben je als klinisch psycholoog ook nog eens afhankelijk van wat je patienten vertellen, wat ook nog niet noodzakelijkerwijs overeen hoeft te stemmen met de werkelijkheid..quote:Op zondag 27 maart 2005 10:50 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Zoiets.
Wat ik vooral bedoel, is dat je de wetenschap der psychologie als zodanig niet al te serieus moet nemen. Het heeft een zeer hoog 'u vraagt, wij draaien'-gehalte. Als je nergens last van hebt, dan ben je zogenaamd geestelijk gezond. Maar als je dat per se wilt, wordt je al gauw gek verklaard.
Jij snapt hem helemaalquote:Op zondag 27 maart 2005 10:54 schreef Alicey het volgende:
[..]
Als ik op zich kijk naar hoe DSM-IV werkt, dan denk ik ook inderdaad dat je al vrij snel een indicatie kunt krijgen van een random stoornis.. Psychologie lijkt me ook inderdaad niet absoluut, maar vooral mensenwerk. Bovendien ben je als klinisch psycholoog ook nog eens afhankelijk van wat je patienten vertellen, wat ook nog niet noodzakelijkerwijs overeen hoeft te stemmen met de werkelijkheid..
Ik vroeg het omdat je soms autistische trekjes vertoont, en was benieuwd of dat onderzocht is en/of er ooit een indicatie in die richting is geweest (Wat uiteraard niet direct zegt dat je geestesziek zou zijnquote:Op zondag 27 maart 2005 10:52 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Nee. Maar alle psychologische "afwijkingen" hoeven nog niet pathologisch van oorsprong te zijn.
Om te beginnen hebben we in het geval van Jezus een heteroanamnese van 162 pagina's.quote:Op zondag 27 maart 2005 10:43 schreef Alicey het volgende:
[..]
Hoezo heb je me?Ik ben niet degene die hard beweringen maakt, hoor.
Exit religie en zijn dogma'squote:Gezien niemand er bij was, en we slechts kunnen afgaan op wat opgeschreven is, is er dan ook verder niets over te zeggen.
Mohammed was een handelsreiziger. En hij vond dat zijn eigen Arabische pré-islamitische cultuur er maar karig van af stak tegenover het christendom en jodendom. Al voor zijn eerste visioenen. Die volgens die professor over acromegalie (een tumor in de hypofyse) in de regel pas plaats vinden vanaf het 40e levensjaar en leiden tot een langzame dood (Mohammed had een natuurlijke dood rond zijn 64e. Hoewel sommige bronnen het aan vergiftiging toeschrijven).quote:Op zondag 27 maart 2005 10:51 schreef Lemmeb het volgende:
Oh, excuses. Maar Mo wel toch?
Een hadith is een stukje biografie over Mo.quote:Op zondag 27 maart 2005 10:57 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Om te beginnen hebben we in het geval van Jezus een heteroanamnese van 162 pagina's.
Had laatst een discussie met iemand die beweerde dat er over het leven van Mohammed 600.000 hadiths zijn/waren (wat dat ook precies mogen zijn, het zijn er in ieder geval véél)
Ik vraag het me af, het is in die tijd geschreven, toen denken dat je een profeet bent erg blits was. Het is heel goed mogelijk dat er van alles sterk is overdreven, omdat dat in die tijd erg blits was, en we tegenwoordig iemand in een gesticht douwen die hetzelfde zegt en doet.quote:Daar moet je een heel eind mee kunnen komen.
Ik ben zelf niet dogmatisch, maar als anderen daar wel gelukkig van worden, mogen ze van mij. Zolang ze het mij maar niet opdringen.quote:Exit religie en zijn dogma'sAltijd fijn een bondgenoot te ontwaren
al was het een en ander al bekend natuurlijk.
Hoezo zou ik authistisch zijn ? Ik voel me best sociaal. Zo heb ik nog altijd meer begrip voor moslims zelf dan voor de zogenaamde islamofielen, die de islam verdedigen terwijl ze er zelf niet ingeloven. Enz.quote:Op zondag 27 maart 2005 10:57 schreef Alicey het volgende:
Ik vroeg het omdat je soms autistische trekjes vertoont, en was benieuwd of dat onderzocht is en/of er ooit een indicatie in die richting is geweest (Wat uiteraard niet direct zegt dat je geestesziek zou zijn).
Omdat je op sommige gebieden in een vast systeem schijnt te denken, en alles wat buiten dat eigen systeem valt niet lijkt te begrijpen. Wanneer dat tot uiting komt, zie ik ook veel frustratie tevoorschijn komen. Dit is gedrag wat ook optreedt bij sommige stoornissen in het autistische spectrum.quote:Op zondag 27 maart 2005 11:03 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Hoezo zou ik authistisch zijn ? Ik voel me best sociaal.
quote:Zo heb ik nog altijd meer begrip voor moslims zelf dan voor de zogenaamde islamofielen, die de islam verdedigen terwijl ze er zelf niet ingeloven. Enz.
Het gaat ook over psychiatrie, psychiaters zijn artsen.quote:Op zondag 27 maart 2005 10:54 schreef Alicey het volgende:
[..]
Als ik op zich kijk naar hoe DSM-IV werkt, dan denk ik ook inderdaad dat je al vrij snel een indicatie kunt krijgen van een random stoornis.. Psychologie lijkt me ook inderdaad niet absoluut, maar vooral mensenwerk. Bovendien ben je als klinisch psycholoog ook nog eens afhankelijk van wat je patienten vertellen, wat ook nog niet noodzakelijkerwijs overeen hoeft te stemmen met de werkelijkheid..
Nou ik weet het niet hoor, Akkersloot. Ik ben absoluut geen godsdienstfan, integendeel juist. En je hoeft wat mij betreft ook helemaal geen 'respect' te tonen voor religies (daar schat je me dus helemaal verkeerd in). Ook ben ik het volledig met je eens als het gaat om de omgekeerde bewijslast.quote:Op zondag 27 maart 2005 10:58 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Mohammed was een handelsreiziger. En hij vond dat zijn eigen Arabische pré-islamitische cultuur er maar karig van af stak tegenover het christendom en jodendom. Al voor zijn eerste visioenen. Die volgens die professor over acromegalie (een tumor in de hypofyse) in de regel pas plaats vinden vanaf het 40e levensjaar en leiden tot een langzame dood (Mohammed had een natuurlijke dood rond zijn 64e. Hoewel sommige bronnen het aan vergiftiging toeschrijven).
Volgens de hadith had Mohammed last van hongeraanvallen (legde in Medina daar tegen een steen op zijn maag), de ongetrimde baard moest zijn vooruitgegroeide kin camoefleren, had dus enorme grote voeten én als grote medische kenner adviseerde hij adderlatingen bij de hals als het medicijn tegen hoofdpijn, wat overigens ook een aanwijzing van acromegalie was. Kortom. Acromegalie, een tumor in de hypofyse, is ook een goede verklaring voor zijn "visioenen".
Wanneer een psychiater iets absoluut wil weten zal hij een hersenscan moeten maken. Bij Mo is dat niet gebeurd naar ik heb begrepen.quote:Op zondag 27 maart 2005 11:06 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Het gaat ook over psychiatrie, psychiaters zijn artsen.
Ik moet hier toch echt op reageren. Waarom zou ik zeggen dat iedereen gek is behalve mij. De grote denkfout die jij maakt is dat je er volledig aan voorbij gaat dat die godsdienststichters beweerden dat ze "visioenen" hadden.quote:Op zondag 27 maart 2005 10:49 schreef Alicey het volgende:
De denkfout die je hier maakt is dat je meent dat wanneer zij geen profeten waren, zij automatisch geestesziek waren. Het is door meerdere posters aangetoond dat deze redenatie niet correct is. Zoals gewoonlijk trek je je daar echter niets van aan, en blijf je hard doorschreeuwen dat iedereen gek is behalve jij.
Die vraag kan je ook stellen aan die personen die die sekteleiders botweg profeten noemen. Ik kan het feit dat ze temporaalkwabepilepsie, of gewoon geestesziek, waren nog altijd veel beter onderbouwen dan dat die godsdienststichters profeten zouden zijn.quote:Wat is er moeilijk aan een beetje rekening houden met anderen?
Die Belgische professor over acromegalie haalt wel een hele hadith aan met kenmerken die erg sterk overeenkomen met een tumor in de hypofyse.quote:Op zondag 27 maart 2005 11:08 schreef Alicey het volgende:
Wanneer een psychiater iets absoluut wil weten zal hij een hersenscan moeten maken. Bij Mo is dat niet gebeurd naar ik heb begrepen.
Daar ga ik niet aan voorbij. Zoals je in eerdere reacties kunt lezen heb ik aangegeven dat daar verschillende oorzaken voor kunnen zijn.quote:Op zondag 27 maart 2005 11:09 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Ik moet hier toch echt op reageren. Waarom zou ik zeggen dat iedereen gek is behalve mij. De grote denkfout die jij maakt is dat je er volledig aan voorbij gaat dat die godsdienststichters beweerden dat ze "visioenen" hadden.
Stoort het je wanneer iemand het een profeet noemt?quote:Die vraag kan je ook stellen aan die personen die die sekteleiders botweg profeten noemen. Ik kan het feit dat ze temporaalkwabepilepsie, of gewoon geestesziek, waren nog altijd veel beter onderbouwen dan dat die godsdienststichters profeten zouden zijn.
Wat voor soort kenmerken zijn dat? Zijn dat gedragskenmerken of ook andere kenmerken?quote:Op zondag 27 maart 2005 11:10 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Die Belgische professor over acromegalie haalt wel een hele hadith aan met kenmerken die erg sterk overeenkomen met een tumor in de hypofyse.
Ja. Zo'n ere titel komt een massamoordenaar en kinderverkrachter gewoon niet toe.quote:Op zondag 27 maart 2005 11:10 schreef Alicey het volgende:
Stoort het je wanneer iemand het een profeet noemt?
quote:Op zondag 27 maart 2005 11:15 schreef Alicey het volgende:
Wat voor soort kenmerken zijn dat? Zijn dat gedragskenmerken of ook andere kenmerken?
Onder google "de tumor van de profeet" is een publicatie te vinden met een hele waslijst.quote:Op zondag 27 maart 2005 10:58 schreef Akkersloot het volgende:
Volgens de hadith had Mohammed last van hongeraanvallen (legde in Medina daar tegen een steen op zijn maag), de ongetrimde baard moest zijn vooruitgegroeide kin camoefleren, had dus enorme grote voeten (afdrukken daarvan in het Topkapi Museum in Istandbul) en als grote medische "kenner" adviseerde hij adderlatingen bij de hals als het medicijn tegen hoofdpijn, wat overigens ook een aanwijzing van acromegalie was. Kortom. Acromegalie, een tumor in de hypofyse, is ook een goede verklaring voor zijn "visioenen".
Is het ook niet zo dat je het zelf als eretitel behandelt, terwijl de meeste mensen die associatie niet leggen?quote:Op zondag 27 maart 2005 11:17 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Ja. Zo'n ere titel komt een massamoordenaar en kinderverkrachter gewoon niet toe.
Dat blijft toch wel in stand. Je oogst eerder radicalisatie door er tegenaan te schoppen dan dat het ophoudt..quote:Én nog veel belangrijker. Door Mohammed of Paulus een profeet te noemen, help je dus gewoon mee om de doctrines islam én christendom (die met de "erfzonde") in stand te houden.
Ik zie niet helemaal in hoe je daar aan meewerkt op die manier, of anders gezegd : Wat het constructieve resultaat zou kunnen zijn van de godsdienststichters bestempelen als tk-epilepsiepatient..quote:Ergo. Fundamentalistische christenen en fundamentalistische moslims geloven dat iedereen in hun profeten en God en Allah geloven maar daar alleen niet voor kiezen. Door Mohammed een profeet te noemen werk je daar gewoon triomfantelijk aan mee. (had ik al een topic over, die vol gepost is).
Dat lijkt mij ook voldoende ja..quote:Op zondag 27 maart 2005 11:22 schreef Lemmeb het volgende:
Ik noem ze dan ook nooit 'profeet', maar gewoon Mohammed en Paulus.
Dat is precies ook mijn vraag. Wat wil Akkersloot hiermee bereiken? Maw wat is het nut?quote:Op zondag 27 maart 2005 11:20 schreef Alicey het volgende:
Ik zie niet helemaal in hoe je daar aan meewerkt op die manier, of anders gezegd : Wat het constructieve resultaat zou kunnen zijn van de godsdienststichters bestempelen als tk-epilepsiepatient..
dat is toch duidelijk. de moslims en moslimknuffelaars onderwijzen !quote:Op zondag 27 maart 2005 11:24 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Dat is precies ook mijn vraag. Wat wil Akkersloot hiermee bereiken? Maw wat is het nut?
Dat is een dogma.quote:Op zondag 27 maart 2005 11:20 schreef Alicey het volgende:
Je oogst eerder radicalisatie door er tegenaan te schoppen dan dat het ophoudt..
Je helpt toch echt mee aan een doctrine als je die mensen voor houdt dat jij ook gelooft in Mohammed als profeet en dus ook in Allah maar dat je dan niet voor Allah zou kiezen.quote:Ik zie niet helemaal in hoe je daar aan meewerkt op die manier, of anders gezegd : Wat het constructieve resultaat zou kunnen zijn van de godsdienststichters bestempelen als tk-epilepsiepatient..
Laat ik het zo zeggen, aangezien er een zeer grote groep mensen is die overtuigd is van het waarheidsgehalte van de koran, hadiths en de persoon Mohammed is het gerechtvaardigd om deze virtuele persoonlijkheid zoals gelovigen zich hem voorstellen te analyseren met behulp van de overleveringen.quote:Op zondag 27 maart 2005 11:08 schreef Alicey het volgende:
[..]
Wanneer een psychiater iets absoluut wil weten zal hij een hersenscan moeten maken. Bij Mo is dat niet gebeurd naar ik heb begrepen.
99,9 % heeft het, als niet-moslim, over de profeet Mohammed.quote:Op zondag 27 maart 2005 11:22 schreef Lemmeb het volgende:
Ik noem ze dan ook nooit 'profeet', maar gewoon Mohammed en Paulus.
Je kunt ze beter fatsoenlijke normen en waarden bijbrengen. Daar hebben we als maatschappij veel meer aanquote:Op zondag 27 maart 2005 11:25 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
dat is toch duidelijk. de moslims en moslimknuffelaars onderwijzen !
daar hebben een hele boel niet-moslims ook behoefte aanquote:Op zondag 27 maart 2005 11:31 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Je kunt ze beter fatsoenlijke normen en waarden bijbrengen. Daar hebben we als maatschappij veel meer aan.
En dan kom je niet om religie heen, zeker niet de islam met zijn alomvattende maatschappijvisie.quote:Op zondag 27 maart 2005 11:31 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Je kunt ze beter fatsoenlijke normen en waarden bijbrengen. Daar hebben we als maatschappij veel meer aan.
De "profeet" schijnt in Mekka begraven te liggen. Misschien komt er nog een tijd dat deze historische figuur onderzocht mag worden. Met name dus de mogelijke vergroeingen als gevolg van acromegalie.quote:Op zondag 27 maart 2005 11:31 schreef Godslasteraar het volgende:
Uit de koran en hadiths komt een zeer geesteszieke en blijkbaar ook fysisch zieke persoon naar voren
Mijn eigen waarnemingen bevestigen die stelling niet. Wellicht dat je de resultaten van een statistisch onderzoek kunt overleggen?quote:Op zondag 27 maart 2005 11:31 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
99,9 % heeft het, als niet-moslim, over de profeet Mohammed.
Dat ga je echter niet tegen door hun profeten tk-epilepsiepatienten te noemen. Integendeel zelfs, zij zullen dan eerder zien vinden dat je geleid wordt door Iblis en daarom niet voor hun god kiest.quote:Op zondag 27 maart 2005 11:29 schreef Akkersloot het volgende:
Je helpt toch echt mee aan een doctrine als je die mensen voor houdt dat jij ook gelooft in Mohammed als profeet en dus ook in Allah maar dat je dan niet voor Allah zou kiezen.
Da's onzin. Zat katho's met degelijke normen en waardenquote:Op zondag 27 maart 2005 11:33 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
En dan kom je niet om religie heen, zeker niet de islam met zijn alomvattende maatschappijvisie.
Daar wringt nu juist de schoen.
Wanneer het je doel is om gelovigen om hun oren te slaan met hun eigen literatuur wel. Wanneer het je doel is om de feiten boven tafel te krijgen lijkt het mij een goed hulpmiddel, maar niet voldoende om harde feiten uit te destilleren.quote:Op zondag 27 maart 2005 11:31 schreef Godslasteraar het volgende:
Uit de koran en hadiths komt een zeer geesteszieke en blijkbaar ook fysisch zieke persoon naar voren, Wij kunnen over deze literaire persoonlijkheid met even veel recht uitspraken doen als de gelovigen aan de hand van de koran/hadiths zelf ook doen.
die neem ik doorgaans niet al te serieus...dus misschien werkt dat voor hen ookquote:Op zondag 27 maart 2005 11:36 schreef Lemmeb het volgende:
of je dat bereikt door hun iconen af te spiegelen als geestelijk gestoorden
De uitspraken door moslims worden ook ingeperkt om opportunistische redenen. Dat wij als ongelovigen geleid worden door de duivel komen ze, om die opportunistische redenen, toch snel terug. Tenzij je ook daarvoor de weg plaveid.quote:Op zondag 27 maart 2005 11:36 schreef Alicey het volgende:
Dat ga je echter niet tegen door hun profeten tk-epilepsiepatienten te noemen. Integendeel zelfs, zij zullen dan eerder zien vinden dat je geleid wordt door Iblis en daarom niet voor hun god kiest.
Het resultaat is in ieder geval dat de fundamentalist toch wel een reden weet te verzinnen waardoor iets binnen zijn dogmatische religie past. Ook vanuit die gedachte begrijp ik nog steeds niet hoe je het beoogde doel denkt te kunnen bereiken ...quote:Op zondag 27 maart 2005 11:42 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
De uitspraken door moslims worden ook ingeperkt om opportunistische redenen. Dat wij als ongelovigen geleid worden door de duivel komen ze, om die opportunistische redenen, toch snel terug. Tenzij je ook daarvoor de weg plaveid.
De islam is heel wat problematischer is dan het katholieke christendom, dat blijkt al uit de geschiedenis en de actualiteit. De islamitische wereld is een versteende wereld, nauwelijks in staat tot modernisering.quote:Op zondag 27 maart 2005 11:36 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Da's onzin. Zat katho's met degelijke normen en waarden.
Je moet ze voornamelijk leren zichzelf en hun religie niet al te serieus te nemen, maar of je dat bereikt door hun iconen af te spiegelen als geestelijk gestoorden, betwijfel ik ten zeerste.
Wat is er te veel gevraagd om als niet-moslim Mohammed géén profeet te noemen.quote:Op zondag 27 maart 2005 11:45 schreef Alicey het volgende:
Ook vanuit die gedachte begrijp ik nog steeds niet hoe je het beoogde doel denkt te kunnen bereiken ...
Circelredenatie-alert.quote:Op zondag 27 maart 2005 11:55 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Wat is er te veel gevraagd om als niet-moslim Mohammed géén profeet te noemen.
Ik blijf er immers bij dat 99,9 % van de niet-moslims Mohammed een profeet noemt.
ik denk dat "profeet" een betere kwalificatie is als temporaal kwab epilepsie patiëntquote:Op zondag 27 maart 2005 11:55 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Ik blijf er immers bij dat 99,9 % van de niet-moslims Mohammed een profeet noemt.
Het om de oren slaan van gelovigen met hun eigen geschriften is wat mij betreft voldoende. Harde feiten zijn problematisch te verkrijgen al kan er aan de hand van geschiedkundig onderzoek, archeologie en tegenwoordig genetica verbluffend veel wetenschappelijk verantwoord beschreven worden.quote:Op zondag 27 maart 2005 11:37 schreef Alicey het volgende:
[..]
Wanneer het je doel is om gelovigen om hun oren te slaan met hun eigen literatuur wel. Wanneer het je doel is om de feiten boven tafel te krijgen lijkt het mij een goed hulpmiddel, maar niet voldoende om harde feiten uit te destilleren.
Als het maar tussen aanhalingstekens staat inderdaad. Maar in het geval van praten gaat dat zo moeilijk.quote:Op zondag 27 maart 2005 11:57 schreef het_fokschaap het volgende:
ik denk dat "profeet" een betere kwalificatie is als temporaal kwab epilepsie patiënt
Je zult nooit je doel bereiken door iemand botweg een temporaalkwab epilepsie patient te noemen, zonder enige degelijke onderbouwing. Door het rondslingeren van informatie die niet hard gemaakt kan worden, gebruik je de middelen van diegenen waar je juist tegen ageert.quote:Op zondag 27 maart 2005 11:55 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Hoezo cirkelredenatie ?quote:
Je gaat er vanuit dat 99,9% Mo een profeet noemt, daarom vraag je je af wat er teveel gevraagd is om hem geen profeet te noemen. Circelredenatie is misschien niet helemaal juist, in ieder geval is het niet bijster gebaseerd op feiten.quote:
Botweg is niet met argumenten alsquote:Op zondag 27 maart 2005 12:10 schreef Reya het volgende:
Je zult nooit je doel bereiken door iemand botweg een temporaalkwab epilepsie patient te noemen, zonder enige degelijke onderbouwing. Door het rondslingeren van informatie die niet hard gemaakt kan worden, gebruik je de middelen van diegenen waar je juist tegen ageert.
quote:Het maakt mij niet uit aan welke geestesziekte Mohammed, Paulus en Johannes geleden hebben. Dat wisten hun tijdgenoten immers ook niet
quote:Als ik moet bewijzen dat Paulus, Johannes en Mohammed niet geestesziek waren (met hun "visioenen") i.p.v. goddelijke boodschappers is gewoon de omkering van bewijslast.
quote:Mohammed een profeet noemen heeft echt niets met respect te maken
Nou, nu nog argumenten van jou.quote:Op zondag 27 maart 2005 12:15 schreef Akkersloot het volgende:
-knip-
Ik ken geen enkele krant of TV station dat in berichtgeving rond de sekteleider Mohammed Mohammed geen profeet Mohammed noemt.quote:Op zondag 27 maart 2005 12:15 schreef Alicey het volgende:
Je gaat er vanuit dat 99,9% Mo een profeet noemt, daarom vraag je je af wat er teveel gevraagd is om hem geen profeet te noemen. Circelredenatie is misschien niet helemaal juist, in ieder geval is het niet bijster gebaseerd op feiten.
En jij noemt dat geen argumenten ?quote:Op zondag 27 maart 2005 12:17 schreef Reya het volgende:
Nou, nu nog argumenten van jou.
Klopt.quote:Op zondag 27 maart 2005 11:51 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
De islam is heel wat problematischer is dan het katholieke christendom, dat blijkt al uit de geschiedenis en de actualiteit. De islamitische wereld is een versteende wereld, nauwelijks in staat tot modernisering.
Wat de islam vooral problematisch maakt zijn de priesters ervan, jongens die gedurende minstens 10 jaar de sharia moeten bestuderen, dat is de kern van de islam, al die imans zijn rechtgeleerden.
Alleen vreemde, gestoorde jongens zijn bereid om hun hele jeugd op te offeren aan zoiets waanzinnigs, net zo goed als de katholieke kerk vreemde jongens aantrekt vanwege de eis een celibatair leven te moeten leiden.
Klopt niet.quote:Die imans zullen dus altijd de sharia verkondigen, daar zijn ze op geselecteerd.
Als je wil dat moslims zichzelf en hun religie niet al te serieus te nemen moet je om te beginnen zorgen dat ze de moskee links laten liggen. Dat hebben christenen natuurlijk ook gedaan.
En er was verschrikkelijk veel mis met de normen en waarden van katholieken, we hebben niet voor niets de Verlichting gehad. Aan die normen en waarden moest heel veel verbeterd worden
En niet serieus nemen, een profeet met allerlei kwalen en een zeer verwerpelijke moraal, hoe kun je zo iemand serieus nemen. Ontheiligen dus, dat is de weg die we moeten begaan. De eerste stap van de emancipatie van moslims.
Ik ging in op je algemene stelling. Of is het je doel om aan te tonen dat Mohammed wel of niet een profeet was?quote:Op zondag 27 maart 2005 12:20 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
En jij noemt dat geen argumenten ?
Dat zou mooi zijn maar ik ben realistisch genoeg om in te zien dat dat inderdaad niet werkt, al komt het voor. Ik heb het dan ook over de eerste stap in de emancipatie van moslims.quote:Op zondag 27 maart 2005 12:20 schreef Lemmeb het volgende:
.............
Ontheiligen is niet de weg. Jij probeert mensen in 1 klap hun geloof af te nemen, en dat werkt averechts. Dat werkte bij de RKK ook niet. Zoiets gaat (helaas) in fases.
quote:Voltaire:
Christianity is the most ridiculous, the most absurd and bloody religion that has ever infected the world.
quote:I call Christianity the one great curse, the one enormous and innermost perversion, the one great instinct of revenge, for which no means are too venomous, too underhand, too underground and too petty -- I call it the one immortal blemish of mankind.
Nietzsche
even zo'n leuk tussen quotes gebaartje maken zodra je profeet gaat zeggenquote:Op zondag 27 maart 2005 12:10 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Als het maar tussen aanhalingstekens staat inderdaad. Maar in het geval van praten gaat dat zo moeilijk.
quote:Op zondag 27 maart 2005 12:39 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Dat zou mooi zijn maar ik ben realistisch genoeg om in te zien dat dat inderdaad niet werkt, al komt het voor. Ik heb het dan ook over de eerste stap in de emancipatie van moslims.
Moet je kritiek dan faseren? beetje bij beetje? Persoonlijk zie ik niet in waarom we de islam anders moeten behandelen dan bv. het christendom. De kritiek op deze religie was niet mals (understatement)
En verandering komt niet uit zichzelf, het is goed om gelovigen met de neus op feiten te drukken, laat ze maar spartelen.
Maw, het geestesziek verklaren van religieuze iconen is niet gebaseerd op feiten.quote:Op zondag 27 maart 2005 11:07 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Nou ik weet het niet hoor, Akkersloot. Ik ben absoluut geen godsdienstfan, integendeel juist. En je hoeft wat mij betreft ook helemaal geen 'respect' te tonen voor religies (daar schat je me dus helemaal verkeerd in). Ook ben ik het volledig met je eens als het gaat om de omgekeerde bewijslast.
Maar ik vind dit allemaal een beetje alfa-gegoochel. Een dergelijk topic zou je over iedereen kunnen openen. Dus blijf ik bij mijn vraag: wat is het nut?
Misschien is het beter om bij de harde feiten te blijven. Die bieden immers al genoeg handvatten om gehakt te maken van al het reli-fundamentalisme.
Eensch.quote:En we moeten niet de suggestie wekken de islam te ''respecteren'', moslims verbinden daar hele foute conclusies aan.
''No mr nice guy'' zal ik maar zeggen.
Nee wat jij zegt klopt niet. Als je niet meer gelooft dat Mohammed een profeet was, ben je toch niet gelijk een atheïst ?quote:Op zondag 27 maart 2005 12:20 schreef Lemmeb het volgende:
Ontheiligen is niet de weg. Jij probeert mensen in 1 klap hun geloof af te nemen, en dat werkt averechts. Dat werkte bij de RKK ook niet. Zoiets gaat (helaas) in fases.
In theorie misschien niet, maar in de praktijk natuurlijk wel. Wat is een religie nog waard zonder geloof in haar stichters?quote:Op zondag 27 maart 2005 13:13 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Nee wat jij zegt klopt niet. Als je niet meer gelooft dat Mohammed een profeet was, ben je toch niet gelijk een atheïst ?
nee, maar je neemt die mensen wel hun huidige geloof af. Een christen kan ook een moslim worden, maar dat proces lijkt me ook niet in één dag voltrokken. of het moet een huwelijk met een moslimman zijnquote:Op zondag 27 maart 2005 13:13 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Nee wat jij zegt klopt niet. Als je niet meer gelooft dat Mohammed een profeet was, ben je toch niet gelijk een atheïst ?
Met je volgende post gaf je al het antwoord. Mijn doel is niet alleen aantonen dat Mohammed geen profeet is (gericht op moslims en mensen die te qualificeren zijn als onverschilligen) maar mijn doel is vooral dat niet-moslims de sekteleider Mohammed een profeet noemen.quote:Op zondag 27 maart 2005 12:23 schreef Reya het volgende:. Of is het je doel om aan te tonen dat Mohammed wel of niet een profeet was?
Inderdaad. 'Profeet' of 'valse profeet' maakt voor je niets uit.quote:Op zondag 27 maart 2005 12:27 schreef Reya het volgende:
Trouwens, het wel of niet een profeet noemen van Mohammed is een puur pragmatische kwestie. Als atheist zie ik hem niet als profeet, maar toch zeg ik vaak profeet, omdat hij als zodanig door een grote religie beschouwd wordt.
Nu waren Paulus en Johannes en Jean D'Arc ook TPE patient. In dat geval zou God echt een meerdere persoonlijkheidsstoornis moeten hebben.quote:Op zondag 27 maart 2005 13:09 schreef Oud_student het volgende:
Misschien hebben TKE patienten wel een directe lijn met God.
Hoe zit het dan met die zogenaamde visioenen.quote:Op zondag 27 maart 2005 12:57 schreef Lemmeb het volgende:
Maw, het geestesziek verklaren van religieuze iconen is niet gebaseerd op feiten.
Wie zegt dat ze die werkelijk hadden?quote:Op zondag 27 maart 2005 13:25 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Hoe zit het dan met die zogenaamde visioenen.![]()
Je vergeet dat wanneer je moslim- of christen-af bent je natuurlijk nog altijd in een God kan blijven geloven.quote:Op zondag 27 maart 2005 13:15 schreef Lemmeb het volgende:
In theorie misschien niet, maar in de praktijk natuurlijk wel. Wat is een religie nog waard zonder geloof in haar stichters?
Dat beweerden die "profeten" toch. En dan moeten hun volgelingen niet gaan huilen als we ze dan voor geestesziek uitmaken.quote:Op zondag 27 maart 2005 13:31 schreef Lemmeb het volgende:
["visioenen"]
Wie zegt dat ze die werkelijk hadden?
Dat kan, maar religie houdt in de praktijk (helaas) nog zoveel meer in dan het geloof in een God. Als het alleen daar om ging, waren er sowieso geen problemen met fundamentalisten.quote:Op zondag 27 maart 2005 13:34 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Je vergeet dat wanneer je moslim- of christen-af bent je natuurlijk nog altijd in een God kan blijven geloven.
Dat klopt. Daarom gaf ik je ook helemaal gelijk in mijn allereerste postquote:Op zondag 27 maart 2005 13:35 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Dat beweerden die "profeten" toch. En dan moeten hun volgelingen niet gaan huilen als we ze dan voor geestesziek uitmaken.
Dus zoiets als "je moet geen kritiek leveren want dan worden ze alleen maar erger".quote:Op zondag 27 maart 2005 13:42 schreef Lemmeb het volgende:
Dat klopt. Daarom gaf ik je ook helemaal gelijk in mijn allereerste post.
Alleen ontgaat het nut van een dergelijke redenatie me gewoon. Het is eigenlijk gewoon ordinair flamen, want het hogere doel dat je ermee denkt te willen bereiken, bereik je imo niet op deze manier.
Niet dat ik echt een probleem heb met flames richting reli's, wat mij beteft mag je je gang gaan. Alleen een kritische noot zo nu en dan kan natuurlijk weleens verfrissend werken. Dat hoop ik dan, maar we kennen je al langer dan vandaag.
Je vroegere opmerkingen over het naar je zin te vaak schrijven van "profeet" Mohammed hoort eigenlijk ook thuis in dit topic.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 14:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Dit nog afgezien van het feit, dat welke overtuiging of theorie je ook aanhangt, het natuurlijk gewoon provoceren (en onnodig provoceren) is, wanneer je in elke post over elk onderwerp blijft blaten dat je het over 'geesteszieke godsdienststichters' hebt, ook als dat totaal geen betrekking op de onderhavige discussie heeft.
Het gaat mij er niet om WAT Akkersloot's overtuiging in deze is, maar wel om de manier waarop hij die meent te moeten ventileren..
Nee dat zeg ik dus juist niet. Ik zeg juist dat je wat mij betreft je gang mag gaan.quote:Op zondag 27 maart 2005 13:48 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Dus zoiets als "je moet geen kritiek leveren want dan worden ze alleen maar erger".
Da's waar. Maar in dat geval zet ik weer ernstige twijfels bij je doelstelling.quote:Verder is mijn aktie ook gericht op niet-moslims die mohammed een profeet noemen. Jouw argument gaat toch zeker niet op voor hen ?
Bedoel je het kunnen bereiken of van wat mijn doelstelling zou zijnquote:Op zondag 27 maart 2005 13:51 schreef Lemmeb het volgende:
Da's waar. Maar in dat geval zet ik weer ernstige twijfels bij je doelstelling.
Dat laatste.quote:Op zondag 27 maart 2005 13:54 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Bedoel je het kunnen bereiken of van wat mijn doelstelling zou zijn![]()
quote:Op zondag 27 maart 2005 12:57 schreef Lemmeb het volgende:
Maw, het geestesziek verklaren van religieuze iconen is niet gebaseerd op feiten.
Laten we het formuleren volgens de methode van Popper:quote:Op zondag 27 maart 2005 11:31 schreef Godslasteraar het volgende:
Laat ik het zo zeggen, aangezien er een zeer grote groep mensen is die overtuigd is van het waarheidsgehalte van de koran, hadiths en de persoon Mohammed is het gerechtvaardigd om deze virtuele persoonlijkheid zoals gelovigen zich hem voorstellen te analyseren met behulp van de overleveringen.
Uit de koran en hadiths komt een zeer geesteszieke en blijkbaar ook fysisch zieke persoon naar voren, Wij kunnen over deze literaire persoonlijkheid met even veel recht uitspraken doen als de gelovigen aan de hand van de koran/hadiths zelf ook doen.
Twee, drie en vier zijn per definitie aannames. Er is bij iets dergelijks complex als de geest geen sprake van een automatisch oorzaak --> gevolg mechanisme. Voor punt één heb je inderdaad een aardige bron, maar de interpretatie van dergelijke geschriften is gebonden aan een bepaalde subjectiviteit. Is hier ooit een second opinion over geweest en heeft de promovendus in kwestie ergens een aanstelling? Bovendien is het gehele stuk zeer warrig opgesteld. Aan het eind is er een conclusie met argumenten, maar een onderbouwing vinden lokt een vergelijking met de welbekende naald en hooiberg uit.quote:Op zondag 27 maart 2005 13:55 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
[..]
Laten we het formuleren volgens de methode van Popper:
Hypothese: Mohammed was geestesziek.
Ons argument:
1. beschrijvingen van Mohammed in de koran en hadiths
De opponenten van deze hypothese moeten nu proberen deze te falsificeren, het probleem waar onze islamitische opponenten tegen aan lopen is dat ze de koran en hadiths moeten falsificeren [afbeelding] om de hypothese te verwerpen.
Mischien wel iets voor een leuke topic? op maroc.nl?
Er zijn mischien wel meer argumenten om de hypothese te onderbouwen?
2. slechte positie van vrouwen in de islam, wijst om mysogenie, impotentie?
3. islam is een veroveringsgodsdienst. machtswellust?
4. totalitaire opvattingen, minderwaardigheids complex?
5......
Dit geef je als antwoord op de vraag van Alicey naar het constructieve resultaat van je insinuaties, dus laat ik dit voor het moment maar even opvatten als je hogere doelstelling.quote:Op zondag 27 maart 2005 11:29 schreef Akkersloot het volgende:
Je helpt toch echt mee aan een doctrine als je die mensen voor houdt dat jij ook gelooft in Mohammed als profeet en dus ook in Allah maar dat je dan niet voor Allah zou kiezen.
ow nou dat zou lekker zijn dan. Dit is werkelijk exact hetzelfde als stellen dat god een buitenaards wezen is. En als mensen dan vragen om argumenten en bewijsvoering keihard roepen: bewijzen jullie maar dat god bestaan heeft, anders is het omkering van bewijslast. Belachelijk toch? En toch redeneer je zo.quote:Op zondag 27 maart 2005 10:39 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
1. Over het begrip "omkering van bewijslast" zijn we het niet allemaal eens. Ik blijf er bij dat ik niet hoef te bewijzen dat personen die "visioenen" hadden geestesziek waren i.p.v. goddelijke profeten. Anders zou ik immers ook moeten bewijzen dat er géén God zou bestaan. En dat is écht de omkering van bewijslast.
Het getuigt wel van het ontbreken van respect als je een gesprek hebt met een gelovige en de persoon waar hij veel waarde aan hecht afdoet als 'temporaalkwab epilepsie patient' of gewoon geestesziek, zonder bewijzen aan te dragen. Heb dan gewoon respect en noem de betreffende persoon geen profeet, dan ben jij gelukkig, maar gewoon Mohammed, of Paulus, dan zijn zij ook gelukkig. Iedereen happyquote:2. Over het begrip "repect" verschillen we hier van mening. Het is m.i. echt -foutje- geen - was weggevallen - noodzaak voor respect ombepaalde sekteleiders profeten te noemen.
En nu kom je WEER met dat stokpaardje. Ik heb je nog niet 1x zien bewijzen dat mohammed een kinderverkrachter was. Dat hij trouwde met een jong meisje wil ik nog wel aannemen, dat hij wellicht seks heeft gehad op jonge leeftijd wil ik ook wel aannemen. Maar verkrachten? Bewijs dat maar eens. Bewijs ook maar eens dat deze 'sekteleiders' TKE patienten waren. En nee dat is geen omkering van bewijslast want ik stel niet dat ze profeten zijn of boodschappers van god, maar jij stelt wel dat ze TKE patienten zijn.quote:3. Een reactie op irritatie die bij andere users ontstaat door dat ik veelvuldig de twee bekendste sekteleiders temporaalkwab epilepsie patienten noem. alsof er geen irritatie ontstaat als de bekende massamoordenaar en kinderverkrachter een profeet wordt genoemd
Natuurlijk i.p.v. Mohammed botweg een profeet te noemen zou je Mohammed veel beter een "profeet" , godsdienststichter, sekteleider of temporaalkwabepilepsie patient noemen.quote:Op zondag 27 maart 2005 14:41 schreef Lemmeb het volgende:
Ik denk eerlijk gezegd dat jouw bovenstaande redenatie op zichzelf al genoeg zou moeten zijn om mensen daarvan te overtuigen, en dat het wegzetten van vermeende "profeten" als "temporaalkwab epilepsie patienten" niet echt iets bijdraagt aan dat doel.
Dan kom ik tot het probleem dat dat dan weer off-topic is.quote:Daarnaast vraag ik me dan toch ook echt af waarom je er blijkbaar je missie van hebt gemaakt om deze 'doctrines' te doorbreken. Nofi, maar het komt nogal fundamentalistisch op mij over.
Nee. De gelovigen hebben maar te respecteren dat wij godsdienststichters met "visioenen" voor geestesziek houden. Zij geloven immers iets (anders noemen we ze toch ook geen gelovigen. Waarom kunnen ze dan niet respecteren dat wij, niet-gelovigen, hun godsdienststichter met "visioenen" geestesziek noemen.quote:Op zondag 27 maart 2005 17:10 schreef DionysuZ het volgende:
Het getuigt wel van het ontbreken van respect als je een gesprek hebt met een gelovige en de persoon waar hij veel waarde aan hecht afdoet als 'temporaalkwab epilepsie patient' of gewoon geestesziek, zonder bewijzen aan te dragen. Heb dan gewoon respect en noem de betreffende persoon geen profeet, dan ben jij gelukkig, maar gewoon Mohammed, of Paulus, dan zijn zij ook gelukkig. Iedereen happy
Misbruik maken van het leeftijdsverschil door een pedofiel is per definitie verkrachting. De titel profeet voor zo'n persoon vind ik een te grote eerquote:Op zondag 27 maart 2005 17:10 schreef DionysuZ het volgende:
En nu kom je WEER met dat stokpaardje. Ik heb je nog niet 1x zien bewijzen dat mohammed een kinderverkrachter was. Dat hij trouwde met een jong meisje wil ik nog wel aannemen, dat hij wellicht seks heeft gehad op jonge leeftijd wil ik ook wel aannemen. Maar verkrachten? Bewijs dat maar eens. Bewijs ook maar eens dat deze 'sekteleiders' TKE patienten waren. En nee dat is geen omkering van bewijslast want ik stel niet dat ze profeten zijn of boodschappers van god, maar jij stelt wel dat ze TKE patienten zijn.
Nu bewegen we ons op het gladde ijs van de gevoelswaarde.quote:Op zondag 27 maart 2005 17:33 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Natuurlijk i.p.v. Mohammed botweg een profeet te noemen zou je Mohammed veel beter een "profeet" , godsdienststichter, sekteleider of temporaalkwabepilepsie patient noemen.
zij zouden dat best kunnen. Waarom zouden ze je niet kunnen respecteren om je mening? Ook al kan het ze tegen de borst stuiten omdat je hun waarheid als grote onzin afdoet en hun profeten geestesziek noemt. Verder geloof jij ook iets, nl. dat de profeten geestesziek waren.quote:Op zondag 27 maart 2005 17:37 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Nee. De gelovigen hebben maar te respecteren dat wij godsdienststichters met "visioenen" voor geestesziek houden. Zij geloven immers iets (anders noemen we ze toch ook geen gelovigen. Waarom kunnen ze dan niet respecteren dat wij, niet-gelovigen, hun godsdienststichter met "visioenen" geestesziek noemen.![]()
Komt nog bij, voor wat de fundamentalistische christenen en fundamentalistische moslims betreft, met het erkennen dat ongelovigen gewoon niet in hun "profeten" geloven heel hun doctrine in elkaar valtquote:Op zondag 27 maart 2005 17:55 schreef DionysuZ het volgende:
zij zouden dat best kunnen. Waarom zouden ze je niet kunnen respecteren om je mening? Ook al kan het ze tegen de borst stuiten omdat je hun waarheid als grote onzin afdoet en hun profeten geestesziek noemt. Verder geloof jij ook iets, nl. dat de profeten geestesziek waren.
maar met fundamentalisten valt ook vaak niet te discussieren. Maar ik geloof ook niet dat ze geloven dat iedereen in hun god gelooft (wat een boel x geloven in 1 zinquote:Op zondag 27 maart 2005 18:12 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Komt nog bij, voor wat de fundamentalistische christenen en fundamentalistische moslims betreft, met het erkennen dat ongelovigen gewoon niet in hun "profeten" geloven heel hun doctrine in elkaar valt
Fundamentalisten geloven immers dat iedereen in hun God of Allah gelooft.
(zolang Snip maar snapt wat Snap snapt)quote:Op zondag 27 maart 2005 19:03 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
maar met fundamentalisten valt ook vaak niet te discussieren. Maar ik geloof ook niet dat ze geloven dat iedereen in hun god gelooft (wat een boel x geloven in 1 zin)
Jouw argument is gebaseerd op wat gelovigen zeggen en die zeggen ook dat Allah bestaat en Mohammed de profeet is, dus daar wil jij je niet op baseren.quote:Op zondag 27 maart 2005 13:22 schreef Akkersloot het volgende:
Nu waren Paulus en Johannes en Jean D'Arc ook TPE patient. In dat geval zou God echt een meerdere persoonlijkheidsstoornis moeten hebben.
En zou de staat gesticht a.g.v. het optreden van "Sainte Jean d'Arc" nu al een islamitische staat moeten zijn.
Dan zou temporaalkwab epilepsie ook niet meer voor kunnen komen aangezien temporaalkwab epilepsie patient Mohammed zei dat hij ook nog eens de laatste profeet zou zijn geweest.
Ik heb al gezegd van als Mohammed en Paulus alleen maar zeiden dat ze visioenen hebben gehad en dus alleen maar oplichters waren dat hun volgelingen dan niet moeten gaan jammeren als we die twee dan maar geesteszieken noemen.quote:Op maandag 28 maart 2005 15:29 schreef Oud_student het volgende:
Mijn argument is, dat er ook een eenvoudige andere verklaring kan zijn nl. dat Mohammed gewoon een oplichter en plagiateur was en niet noodzakelijkerwijs een gestoorde, laat staan een TKE patient. Dus als je wilt aantonen dat M wel TKE had, moet je de andere mogelijkheden (behalve godsdienstige argumenten) elimineren.
Dus eigenlijk moeten de moslims jouw aardiger vinden dan mij, immers jij laat de mogelijkheid (hoewel onwaarschijnlijk) open dat Mohammed omdat hij TKE had visioenen kon krijgen die goddelijk geinspireerd waren.quote:Op maandag 28 maart 2005 15:54 schreef Akkersloot het volgende:
Ik heb al gezegd van als Mohammed en Paulus alleen maar zeiden dat ze visioenen hebben gehad en dus alleen maar oplichters waren dat hun volgelingen dan niet moeten gaan jammeren als we die twee dan maar geesteszieken noemen.
Verder zouden er dan inderdaad in die tijd wél mensen zijn geweest die dergelijke "religieuze" geesteszieke aanvallen hebben gehad. Want het begrip "visioen" kwam natuurlijk niet uit de lucht vallen.
Misverstandquote:Op dinsdag 29 maart 2005 08:36 schreef Oud_student het volgende:
Dus eigenlijk moeten de moslims jouw aardiger vinden dan mij, immers jij laat de mogelijkheid (hoewel onwaarschijnlijk) open dat Mohammed omdat hij TKE had visioenen kon krijgen die goddelijk geinspireerd waren.
... slaat dan op mensen die dan wél "visioenen" gehad hebben en "dan" slaat dan op het geval als Mohammed en Paulus géén "visioenen" gehad zouden hebben (en alleen maar leugenaars zouden zijn).quote:Verder zouden er dan inderdaad in die tijd wél mensen zijn geweest die dergelijke "religieuze" geesteszieke aanvallen hebben gehad. Want het begrip "visioen" kwam natuurlijk niet uit de lucht vallen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |