Nou, volgens mij (ik doe dit uit m'n hoofd en weet het dus niet 100% zeker) staat er in de grondwet alleen iets over evenredige vertegenwoordiging, en die blijft wel bestaan. Anders zou dat nieuwe kiesstelsel helemaal geen issue zijn, omdat ik niet denk dat er bij het volgende kabinet (wat dat dan ook moge zijn) een 2/3 meerderheid is voor het kiessstelsel, en die steun van een volgende 1e en 2e kamer is dus wel vereist voor een grondwetwijziging.quote:Op donderdag 24 maart 2005 10:50 schreef Doc het volgende:
[..]
Echt? Vreemd dat dat niet in de grondwet geregeld is trouwens. Dat verbaast me ...
Doe nou maar niet zo overdreven verbaasd. Je snapt best dat ik de Eerste Kamer bedoel...quote:Op donderdag 24 maart 2005 10:49 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Wat heeft de Tweede Kamer er in hemelsnaam mee te maken?![]()
Het nieuwe kiesstelsel bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 24 maart 2005 10:50 schreef Doc het volgende:
[..]
En op welke cruciale punten zou het beleid van dit kabinet anders zijn zonder D66 ...?
Nee, ik dacht dat je zo'n sukkel was die het verschil tussen Eerste en Tweede kamer niet kende maar toch meende heel wat van politiek af te weten, die lopen hier nogal wat rond namelijk.quote:Op donderdag 24 maart 2005 10:53 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Doe nou maar niet zo overdreven verbaasd. Je snapt best dat ik de Eerste Kamer bedoel...
Haha, ik zou zeggen, hij studeert niet echt meer...quote:Op donderdag 24 maart 2005 10:50 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Een studiegenoot van me (nou ja, op papier) is de voorzitter van de Jonge Democraten, en die heeft ook al meerdere keren gezegd dat D66 gewoon eens moet ophouden met die bestuurlijke vernieuwing, omdat helemaal niemand daar op zit te wachten. Als ze binnen hun eigen gelederen er al zo over denken zou er toch eens een lampje moeten gaan branden.
Oh, ik heb het even opgezocht (jaja, wat ik wel niet voor de fokkertjes over heb), en het enige wat in de grondwet hierover staat is:quote:Op donderdag 24 maart 2005 10:50 schreef Doc het volgende:
[..]
Echt? Vreemd dat dat niet in de grondwet geregeld is trouwens. Dat verbaast me ...
Dus tsja, dat hoeft verder niet veranderd te worden.quote:Art. 53 . - 1. De leden van beide kamers worden gekozen op de grondslag van evenredige vertegenwoordiging binnen door de wet te stellen grenzen.
- 2. De verkiezingen worden gehouden bij geheime stemming.
Tricky. Natuurlijk heeft ie niet zo'n geweldige reputatie, maar ik zie niet in wie het CDA anders naar voren kan schuiven. Camiel is nog te jong en zit te rijpen in Brussel, Verhagen werkt al helemaal niet, Heerma is dood, de Hoop Scheffer zit bij de NAVO, Lubbers kan het ook wel vergeten en van Agt is veel te links geworden.quote:Op donderdag 24 maart 2005 11:05 schreef SCH het volgende:
Als het kabinet valt dan is Balkenende wel de grootste politieke verliezende premier aller tijden. Hij zal dan sowieso weg zijn neem ik aan.
Hoezo? Hij heeft als premier drie verkiezingen meegemaakt en alle drie de verkiezingen glansrijk gewonnen.quote:Op donderdag 24 maart 2005 11:05 schreef SCH het volgende:
Als het kabinet valt dan is Balkenende wel de grootste politieke verliezende premier aller tijden. Hij zal dan sowieso weg zijn neem ik aan.
3?quote:Op donderdag 24 maart 2005 11:08 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Hoezo? Hij heeft als premier drie verkiezingen meegemaakt en alle drie de verkiezingen glansrijk gewonnen.
Tweede-Kamerverkiezingen 2002 => CDA grootste partijquote:
Nou, JP had natuurlijk niets te maken met de europese verkiezingen, maar dat inkoppertje gaat vast nog 5x gemaakt worden.quote:Op donderdag 24 maart 2005 11:15 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Tweede-Kamerverkiezingen 2002 => CDA grootste partij
Tweede-Kamerverkiezingen 2003 => CDA grootste partij
Europese verkiezingen 2004 => CDA grootste partij
Dus om hem de grootste verliezende premier aller tijden te noemen gaat wel een beetje ver...
Dat wil gewoon zeggen dat een regeerperiodes van vier jaar veel te lang is, en dat de VVD wel met minder af kanquote:Op donderdag 24 maart 2005 11:08 schreef the_disheaver het volgende:
De laatste 4 kabinetten hebben geenenkele de 4 jaar volledig uitgezetten... En VVD zat overal in...
Helaas hadden veel partijen wel landelijke (haagse) bekendheden ingezet... Maar balkenende kon niks winnen, maar kon ook niks verliezen. Dit kun je dus niet als winst voor Balkenende bekijken.quote:Op donderdag 24 maart 2005 11:17 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Nou, JP had natuurlijk niets te maken met de europese verkiezingen, maar dat inkoppertje gaat vast nog 5x gemaakt worden.
Hij is toch ook politiek leider van het CDA? Dan heeft hij met elke verkiezing te maken.quote:Op donderdag 24 maart 2005 11:17 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Nou, JP had natuurlijk niets te maken met de europese verkiezingen,
Dan had je ook provinciale staten en de gemeenteraad kunnen noemen. Bij de Europese verkiezingen wordt er alleen gestemd voor europarlementariers, en dan heeft JPB er natuurlijk niks mee te maken want hij stond niet op de kandidatenlijst. Het is al erg genoeg dat er voor Europa zo veel landelijke kandidaten betrokken zijn, maar dat zou allemaal niet horen.quote:Op donderdag 24 maart 2005 11:24 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Hij is toch ook politiek leider van het CDA? Dan heeft hij met elke verkiezing te maken.
quote:Op donderdag 24 maart 2005 11:08 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Hoezo? Hij heeft als premier drie verkiezingen meegemaakt en alle drie de verkiezingen glansrijk gewonnen.
Concreet, SCH: wie zie je als alternatieve CDA-leider?quote:Op donderdag 24 maart 2005 11:29 schreef SCH het volgende:
[..]Het enige goede is dat dit kabinet dan iets langer heeft gezeten dan het vorige, hij gaat vooruit. Maar hij zal de grote verliezer zijn en niet terugkeren.
Is dat niet een breder probleem? Wie zie je als nieuwe MP?quote:Op donderdag 24 maart 2005 11:30 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Concreet, SCH: wie zie je als alternatieve CDA-leider?
Gerd Leersquote:Op donderdag 24 maart 2005 11:30 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Concreet, SCH: wie zie je als alternatieve CDA-leider?
Er van uitgaande dat ook tegen die tijd de MP door de grootste partij geleverd zal worden, wordt het dus iemand van de PvdA. Hoe zit het trouwens met die plannen rondom een rechtstreeks gekozen MP, of valt dat ook onder de plannen van het kiesstelsel?quote:Op donderdag 24 maart 2005 11:31 schreef BarBaar het volgende:
[..]
Is dat niet een breder probleem? Wie zie je als nieuwe MP?
Al lopen we wel erg vooruit op de zaken nu..
Nou ja, als de PvdA wint dan zal wouter bos toch wel een keer in het diepe moeten springen.quote:Op donderdag 24 maart 2005 11:31 schreef BarBaar het volgende:
[..]
Is dat niet een breder probleem? Wie zie je als nieuwe MP?
Al lopen we wel erg vooruit op de zaken nu..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |