zelfs de NY times besteed er aandacht aan...quote:A Dutch Soccer Riddle: Jewish Regalia Without Jews
By CRAIG S. SMITH
Published: March 28, 2005
AMSTERDAM - Just minutes before a high-stakes soccer game not long ago between this city's home team, Ajax, and their rivals from the southern city of Eindhoven, a chant built to a roar in the hall packed with supporters where they were serving plastic pint cups of Dutch beer.
"Jews, Jews, Jews!" thousands of voices cried.
Outside, souvenir stalls sold Israeli flags or flags with the Ajax logo, the head of the fabled Greek warrior, emblazoned inside the star of David. Fans arrived with hats, jackets and scarves embroidered with Hebrew writing. Until recently, the team's official Web site even featured the ringing tones of Hava Nagila and other Jewish songs that could be downloaded into fans' mobile phones.
Few, if any, of these people are Jewish.
"About thirty years ago, the other teams' supporters started calling us Jews because there was a history of Jews in Ajax," explained Fred Harris, a stocky man with brush-cut hair and a thick gold chain around his neck, "so we took it up as a point of pride and now it has become our identity."
For years, the team's management supported that unique identity. But over time what seemed to many people like a harmless - if peculiar - custom has taken on a more sinister tone. Fans of Ajax's biggest rivals began giving the Nazis' signature straight-arm salute or chanting "Hamas, Hamas!" to provoke Ajax supporters. Ajax games have been marred by shouts of "Jews to the gas!" or simply hissing to simulate the sound of gas escaping.
The most disturbing displays have come during games against teams from The Hague or Amsterdam's greatest rival, Rotterdam. But even Eindhoven fans get into the act: not long after the game started, a chant arose from the corner section of the city's stadium reserved for fans of the opposing team.
"Everyone who's not jumping is a Jew!" the crowd cried over and over again as thousands of people in the section jumped up and down.
Ajax games have become so charged with such anti-Semitic displays that many of the team's Jewish fans now avoid the games altogether. The offensive behavior is not one-sided: during a game against a German team late last year, a group of Ajax supporters displayed a banner that read "Jews take revenge for '40-'45," a reference to the Holocaust.
"We were probably too tolerant," said Uri Coronel, a Jew who was a member of Ajax's board in the 1990's, speaking about the management's past attitude.
Since then, the atmosphere at the games has become "unbearable," he said, adding that the fans' adoption of a Jewish identity is widely misunderstood as something positive.
"A lot of Jews all over the world believe that Ajax fans are proud to call themselves Jews, but it's a kind of hooliganism," he said.
There is no clear reason why Ajax, founded in 1900, became known as a Jewish club. Amsterdam has always had the largest Jewish population in the Netherlands and the club had two Jewish presidents in the 1960's and 1970's. It has had Jewish players at various times. The club, which owns 73 percent of the listed company that owns the team, also has some Jews among its 400 members, but no greater a percentage than their representation in the city's general population. There are no Jews on the club's current board.
"The club has no real Jewish origins," said John C. Jaakke, the club's dapper president, speaking before the Eindhoven game.
Nonetheless, the club became identified in the public mind with Jews in the 1950's, and by the 1970's, opposing fans began to call Ajax supporters Jews. The supporters adopted the identity in a spirit of defiance.
Mr. Jaakke said the trend had bothered the club's management for the past 10 years, and many Jewish supporters have complained that it makes them uncomfortable. Finally, last year, during a period of national debate about the language being used in soccer stadiums, the board decided to take the opportunity to address the issue. One of the main catalysts for that debate was not anti-Semitic chants, but chants calling the well-known girlfriend of an Ajax player a prostitute.
Mr. Jaakke called a meeting with representatives of the club's two main supporters' associations last year to communicate the management's concerns. Mr. Coronel, the son of Holocaust survivors, spoke to them about how hurtful the language was to Jews. Finally, in his New Year's speech, Mr. Jaakke expressed the management's desire that fans drop their pretended Jewish identity.
"Not only Jews are bothered by this," said Mr. Jaakke, "I'm not Jewish and I hate it, too."
The club has asked an independent committee, headed by the Dutch foreign minister, to discuss the issue and try to come up with a strategy for ending the practice. Mr. Jaakke said there had been some suggestion that fans substitute the word "Goden," or gods, for "Joden," or Jews, and call themselves "sons of gods," on the logic that Ajax was a sort of god.
Mr. Jaakke conceded that forcing the fans to change their behavior was a daunting task. "It's difficult for the supporters because it has become part of their identity," he said. "Many people are walking around with Jewish stars tattooed on their bodies and they're not Jewish at all."
Standing in a section behind the goal reserved for hard-core Ajax fans, the leader of the more fanatical of the teams' two supporter associations said he understood that it hurt Jews who lost family members during the war, but complained that it was the fault of other teams' fans.
"We don't say anything that hurts anyone," said the tall, sharp-featured man who would give only his first name, Henk. "Even if we stopped, they'd still call us Jews."
A cheer of "Let's go, Jews, let's go!" started up among the fans around him.
"It'll never change," he said. "It's been our identity for almost 30 years - you can't erase it." He tugged down the neck of his shirt to reveal a large light-blue star of David tattooed on his chest with the word AJAX emblazoned above it in black gothic letters.
quote:Derksen: Van Eijden overeind gebleven bij ledenvergadering
Johan Derksen meldde in het programma Voetbal Insite dat Arie van Eijden in de ledenvergadering van Ajax zonder problemen overeind is gebleven. De hoofdredacteur van VI had uit lekken vernomen dat de critici over het beleid van Van Eijden na diens verantwoording bij de ledenvergadering geen poot aan de grond kregen.
wacht ff, ik zie dat ik de foto ben vergeten. Die kan hier natuurlijk niet ontbrekenquote:Op maandag 28 maart 2005 18:01 schreef Erasmusch het volgende:
[..]
zelfs de NY times besteed er aandacht aan...
En nu denken ze zeker in de VS dat alle Ajax-supporters er zo uitzien..quote:Op maandag 28 maart 2005 22:52 schreef Erasmusch het volgende:
[..]
wacht ff, ik zie dat ik de foto ben vergeten. Die kan hier natuurlijk niet ontbreken
[afbeelding]
Is hij geen middenvelder? Wel mooi voor die jongen.quote:Muller van Moppes krijgt herkansing
Robin Muller van Moppes krijgt van Ajax een nieuwe kans zich te bewijzen. De spits van Jong Ajax raakte vorig jaar zwaar geblesseerd aan zijn knie. Zijn contract loopt aan het eind van dit seizoen af, maar Ajax biedt hem verlenging aan voor de duur van een jaar.
Dat vertelde Muller van Moppes maandag in FC Godenzonen. Momenteel revalideert hij en hij streeft ernaar om vroeg in het nieuwe seizoen speelklaar te zijn.
Linksbuiten Etienne Esajas zou voor 1 april iets van Ajax moeten horen over contractverlenging, maar tot op heden is het stil. Een aanbieding om bij Jong FC Utrecht te spelen, laat hij lopen.
Muller van Moppes is dus geen spits... een middenvelder idd..quote:Op maandag 28 maart 2005 23:25 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
Is hij geen middenvelder? Wel mooi voor die jongen.
Hij zou een nuttige kracht voor FC Den Bosch zijn.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 00:24 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Muller van Moppes is wel een goede speler toch?
jaquote:Op dinsdag 29 maart 2005 00:24 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Dat is iedereen uit Jong Ajax waarschijnlijk wel.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 00:25 schreef cultheld het volgende:
[..]
Hij zou een nuttige kracht voor FC Den Bosch zijn.
Das al heel wat hoger dan het gros van de PSV-jeugdquote:Op dinsdag 29 maart 2005 00:25 schreef cultheld het volgende:
[..]
Hij zou een nuttige kracht voor FC Den Bosch zijn.
Paul Verhaegh doet het prima hier.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 00:28 schreef TimmyAsd het volgende:
[..]
Das al heel wat hoger dan het gros van de PSV-jeugd
Afgezien het feit dat hij geblesseerd is natuurlijkquote:Op dinsdag 29 maart 2005 00:30 schreef TimmyAsd het volgende:
Ik zie hem persoonlijk nog niet in Ajax 1 trouwens..
Kan er wel komen, maar dan moet hij eerst op zijn oude niveau komen en zal nog wat extra's moeten geven
Weer een vacaturequote:Ton Pronk verlaat Ajax
Johan Derksen wist gisteren in het tv-programma Voetbal Insite te melden dat hoofdscout Ton Pronk heeft besloten Ajax te gaan verlaten. Ajax heeft daarmee weer een extra vacature in te vullen. Pronk verlaat de club omdat hij de pensioensgerechtigde leeftijd van 65 jaar heeft bereikt.
Hij heeft als linksbuiten nog steeds geen kans gehad. Dat wordt niets meer. Hij kan beter naar FC Utrecht gaan...quote:Op dinsdag 29 maart 2005 12:45 schreef jimjim1983 het volgende:
ik zie Etienne Esajas eerder in het eerste komen eigenlijk.
hij kon naar Jong Utrecht maar wilde zijn kans afwachten in het eerste van Ajaxquote:Op dinsdag 29 maart 2005 15:00 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Hij heeft als linksbuiten nog steeds geen kans gehad. Dat wordt niets meer. Hij kan beter naar FC Utrecht gaan...
Niet echt van het kaliber Sneijder/Vd Vaart in Jong Ajax.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 00:24 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Ik betwijfel of die doorbraak gaat komen. Zijn positie is in Ajax 1 nu niet geweldig bezet en het zegt genoeg dat de al afgedankte Boukhari weer mocht spelen in plaats van degene die in Jong Ajax op die positie speelt.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 15:02 schreef jimjim1983 het volgende:
[..]
hij kon naar Jong Utrecht maar wilde zijn kans afwachten in het eerste van Ajax![]()
ik hoop dat ie er komt want hij is echt ongelovelijk technisch!
Dat lijkt me logisch.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 17:34 schreef Nashje het volgende:
[..]
Niet echt van het kaliber Sneijder/Vd Vaart in Jong Ajax.
enquote:Rafael van der Vaart staat in de belangstelling van FC Barcelona, zo meldt de Spaanse sportkrant El Mundo Deportivo. De 22-jarige Ajacied zou de afgelopen periode door scouts van de Catalaanse club zijn gevolgd.
Zo!quote:Theo van Duivenbode staat bij Ajax op de kandidatenlijst om als technisch directeur of als hoofd jeugdopleidingen aan de slag te gaan.
Van Duivenbode (61) kwam tussen 1964 en 1969 als speler voor Ajax uit.
De oud-verdediger, die na zijn periode in Amsterdam naar aartsrivaal Feyenoord vertrok, speelde 170 officiële wedstrijden voor Ajax. Van Duivenbode was eerder werkzaam als bestuurslid technische zaken bij de KNVB.
Als Vaart toch de transfer van Van Bommel tegenhoudt...quote:Op woensdag 30 maart 2005 00:37 schreef Radegast het volgende:
Even twee berichtjes posten:
hij wil sowieso niet naar jong utrecht of een andere 2e team. Hij wil alleen naar een club waar hij met de eerste selectie meedoet.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 15:02 schreef jimjim1983 het volgende:
[..]
hij kon naar Jong Utrecht maar wilde zijn kans afwachten in het eerste van Ajax![]()
ik hoop dat ie er komt want hij is echt ongelovelijk technisch!
Spelen op totaal anders en hebben voor een coach een heel ander tactische doelstelling. Het is zeg maar ander gereedschap. En Barcelona kan het zich makkelijk veroorloven om 1 van de 2 op de bank te zetten of tribune en per wedstrijd te bekijken wie ze laten spelen.quote:Op woensdag 30 maart 2005 01:17 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Als Vaart toch de transfer van Van Bommel tegenhoudt...
Uit het Vitesse topic geplukt..quote:Arnhem, 24-03-2005
Beste Vitesse-supporters,
Zoals jullie allemaal weten, loopt het huurcontract van Abubakari Yakubu deze zomer af. Wij vinden, dat Yakubu in Arnhem moet blijven. Hij is ontzettend belangrijk voor het elftal en daarom willen we hem absoluut niet kwijt. Zeker, als we weer Europa ingaan hebben we zijn kwaliteiten heel hard nodig!
Een aantal supporters heeft daarom in overleg met Vitesse een actie op touw gezet om Yakubu te behouden. Op de één of andere manier moeten we met z’n allen het transferbedrag bij elkaar zien te krijgen. De Business Club Vitesse Gelredome wordt benaderd voor donaties, maar ook wij kunnen een steentje bijdragen als supporters. Tijdens de wedstrijd
Vitesse - FC Twente zal er gecollecteerd worden voor de aankoop van Yakubu. Ook het bankrekeningnummer ABN Amro Arnhem: 53.26.06.876 van Vitesse is geopend voor donaties. Wij, supporters, als externe financiers van Yakubu!!!
Wij denken dat, als we met z’n allen samenwerken, we het voor elkaar krijgen om Yakubu voor langere tijd aan Vitesse te binden. Business Club, supporters en Vitesse staan zij aan zij achter deze actie. Als iedereen een steentje bijdraagt, gaan we het redden.
Vitesse-supporters: jullie kunnen het verschil maken! Doe mee en help Vitesse een reuzesprong voorwaarts!!!
Mocht het aantrekken van Yakubu ondanks al onze gezamenlijke inspanningen geen doorgang kunnen vinden, dan besteedt Vitesse de donaties aan het in stand houden van de huidige selectie en/of het verder versterken van de selectie.
Actiegroep Yakubu moet blijven
begrijpelijk.quote:
En Sonck komt misschien ook nog terugquote:Op woensdag 30 maart 2005 12:47 schreef jimjim1983 het volgende:
[..]
en Heerenveen weet nog niet zeker of ze Sikora zullen houden
Moet die doen, we zullen een hartelijke ontvangst voorbereidenquote:Op woensdag 30 maart 2005 13:38 schreef VoreG het volgende:
[..]
En Sonck komt misschien ook nog terug
quote:Op woensdag 30 maart 2005 13:38 schreef VoreG het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 30 maart 2005 13:38 schreef VoreG het volgende:
[..]
Weet ik. Maar het idee is leuk.quote:Op woensdag 30 maart 2005 10:08 schreef Chadi het volgende:
Spelen op totaal anders en hebben voor een coach een heel ander tactische doelstelling. Het is zeg maar ander gereedschap. En Barcelona kan het zich makkelijk veroorloven om 1 van de 2 op de bank te zetten of tribune en per wedstrijd te bekijken wie ze laten spelen.
Wordt dat toevallig komende vrijdag gedaan, die collecte?quote:
Van zulk soort implicerende opmerkingen hou ik idd niet.quote:
Ik zou Lindgren niet wegdoen...volgens mij een groot talent. Misschien een jaartje verhuren maar ik zou hem toch bij ajax hoduen.quote:Op woensdag 30 maart 2005 14:05 schreef Kang-He het volgende:
We moeten Lindgren betrekken in de koop van Vayrynen.
quote:30/3/2005 - De Jong wacht met beslissing over contractverlenging
(Gepost door RvN)
In voetbalweekblad VI laat Nigel de Jong weten te wachten met de beslissing of hij zijn nog een jaar doorlopende contract wil verlengen. Uit een gesprek met Blind kwam dat de nieuwe Ajax coach hem ziet als speler voor rechtshalf, verdedigende middenvelder of rechter centrale verdediger en niet voor een backpositie. Op die drie posities krijgen andere spelers voorlopig de voorkeur. Om die reden wil hij pas aan het einde van het seizoen een beslissing nemen, zo laat hij weten in VI.
ik post het net hierquote:
Idd, zou doodzonde zijn als hij weg gaat.quote:Op woensdag 30 maart 2005 19:22 schreef VoreG het volgende:
Zou zonde zijn om hem te laten vertrekken. Trabelsi wil toch weg, kan de Jong weer spelen.
Hij wil slechts spelen...quote:Op woensdag 30 maart 2005 19:29 schreef Da_Sandman het volgende:
Hij wil niet meer backen geloof ik...
Ook een goede speler om erbij te hebbenquote:Aliadiere's plea to Wenger
30 March 2005
Jeremie Aliadiere has issued a 'play me or sell me' plea to Arsene Wenger.
According to reports in France, the 22-year-old striker is ready to leave Arsenal if he does not break into the side before the end of the season.
Aliadiere, who joined the club in 1999, has featured only once this term after sustaining a cruciate ligament injury in August. He has been linked with moves to Paris Saint Germain, PSV and Ajax but recently turned down a loan switch to West Ham because he was not fully fit.
Aliadiere said: "If Wenger plays me, I can stay. If he doesn't, I would tell him I want to leave. But I can make a name for myself at Arsenal.
Omdat het een wisselspeler van Arsenal is?quote:Op woensdag 30 maart 2005 19:34 schreef VoreG het volgende:
[..]
Ook een goede speler om erbij te hebben
Hij komt terug van een lange blessure. Maar toen hij speelde bij Arsenal maakte hij een goede indruk.quote:Op woensdag 30 maart 2005 19:36 schreef mitt het volgende:
[..]
Omdat het een wisselspeler van Arsenal is?
Nou dan ga ik alvast beginnen met de volgende.quote:Op woensdag 30 maart 2005 20:02 schreef methodmich het volgende:
Precies. Urby kreeg lovende woorden in VI, dus binnenkort wil iedereen hem in de basis volgend jaar.
Ja joh, laten we zonder een routinier gaan spelen. Dat gaat nu al zo goedquote:Op woensdag 30 maart 2005 22:01 schreef Nashje het volgende:
Pienaar - De Jong - Maduro - Vd Vaart.
Ik zie op dit moment liever Maduro.quote:Op woensdag 30 maart 2005 22:03 schreef Dos37 het volgende:
Als Galasek fit is en niet weg gaat moet die zeker spelen
Dan gewoon Davids halen. Ik kan niet echt zeggen dat Galásek de laatste wedstrijden van hem zo goed zijn geweest (ook nog voor zijn blessure).quote:Op woensdag 30 maart 2005 22:05 schreef TimmyAsd het volgende:
[..]
Ja joh, laten we zonder een routinier gaan spelen. Dat gaat nu al zo goed
Graag. Hij en Sneijder zijn gemaakt om samen in 1 team te spelen. Als Ajax dan ook nog Landzaat weet te halen ben ik zeer tevredenquote:Op woensdag 30 maart 2005 22:06 schreef Nashje het volgende:
[..]
Dan gewoon Davids halen. Ik kan niet echt zeggen dat Galásek de laatste wedstrijden van hem zo goed zijn geweest (ook nog voor zijn blessure).
Davids en Landzaat zou fantastisch zijn. Ook nog eens Nederlands. Past goed bij elkaar.quote:Op woensdag 30 maart 2005 22:10 schreef TimmyAsd het volgende:
[..]
Graag. Hij en Sneijder zijn gemaakt om samen in 1 team te spelen. Als Ajax dan ook nog Landzaat weet te halen ben ik zeer tevreden
Ik vrees echter dat dit niet echt haalbaar is.quote:Op woensdag 30 maart 2005 22:12 schreef Nashje het volgende:
[..]
Davids en Landzaat zou fantastisch zijn. Ook nog eens Nederlands. Past goed bij elkaar.
Utopiequote:Op woensdag 30 maart 2005 22:10 schreef TimmyAsd het volgende:
[..]
Graag. Hij en Sneijder zijn gemaakt om samen in 1 team te spelen. Als Ajax dan ook nog Landzaat weet te halen ben ik zeer tevreden
zegt de grootste dromer van VBLquote:
Ik krijg het er niet echt warm van.. Ik zoek een echte bikkel en een zeer goeie opbouwer..quote:Op woensdag 30 maart 2005 22:14 schreef Nashje het volgende:
Grygera - Escude is niet verkeerd, zoals ze dit seizoen al eens lieten zien.
Tevéz en Robinho wilden ook best wel bij PSV spelen. Davids is qua salaris niet haalbaar en Landzaat is qua transfersom niet haalbaarquote:Op woensdag 30 maart 2005 22:36 schreef TimmyAsd het volgende:
[..]
Hoezo? Beiden geven aan best bij Ajax te willen spelen
quote:Op woensdag 30 maart 2005 22:48 schreef cultheld het volgende:
[..]
Tevéz en Robinho wilden ook best wel bij PSV spelen.
Davids is best bereid wat water bij de wijn te doen. Net als bijv. Cocu om maar ff bij jouw clubje te blijven. En Landzaat is best te betalen, het is de vraag of Ajax dat wil betalen, wellicht een speler van Amsterdam naar Alkmaar..quote:Davids is qua salaris niet haalbaar en Landzaat is qua transfersom niet haalbaar
Dat houdt niet anders in dan dat hij bereid is water bij de wijn te doenquote:Volgens het Italiaanse boulevardblad zou Edgar Davids een terugkeer naar Ajax wel zien zitten. Alles zou zelfs al zo ver zijn gevorderd, dat Davids op zoek zou zijn naar een appartement in Amsterdam.
We zullen zienquote:Op woensdag 30 maart 2005 23:07 schreef cultheld het volgende:
Davids gaat misschien een pandje kopen voor na z'n carriereWaarom denk je dat hij naar Inter ging i.p.v. naar Barca? Meer doekoe mang!!!!!
Welke positie?quote:Op woensdag 30 maart 2005 23:17 schreef cultheld het volgende:
Zegt de naam Milevskyy jullie eigenlijk iets? Ik heb gehoord dat Ajax ook achter hem aan zit; Hij speelt nu bij Dynamo Kiev en is het grootste talent van de Oekraďne. Hopelijk komt ie niet, want dit wordt één van de sensaties op het WK in Nederland
spitsquote:
quote:Op donderdag 31 maart 2005 00:18 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Ricksen heeft ook een pand in Amsterdam, Bogarde ook, Gullit ook....
Relevantie?quote:Op donderdag 31 maart 2005 00:22 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Niet triest, genoemde mensen hebben 'n pand in Amsterdam.
Nee, maar het was ook een wat groter verhaal.. Hij staat niet onwelwillend tegen een terugkeer, laten we het daarop houdenquote:Op donderdag 31 maart 2005 00:25 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
De relevantie is dat "kijken voor een appartementje of huis in A'dam" niet persé wil zeggen dat hij naar Ajax komt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |