abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26159447
Ik werk zelf parttime bij AH, en ik zag dus vandaag het nieuwe design afwasmiddel binnenkomen. Nou, da's dus echt een volledige kloon van Dreft afwasmiddel.
Nu is Dreft volgens mij niet van Unilever, maar ik kan me wel voorstellen dat deze fabrikant hier ook niet blij mee is.
  donderdag 14 april 2005 @ 16:43:58 #153
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_26225192
quote:
Uitkomst conflict Unilever en AH ongewis

RIJSWIJK (ANP) - Over een ding zijn de deskundigen het in elk geval eens. Zonder supermarktoorlog zou de ruzie tussen Unilever en Albert Heijn over huismerken nooit tot een rechtszaak hebben geleid.

Dergelijke conflicten zijn zo oud als de weg naar Kralingen. Zo herinnert de 63-jarige Marius Knijff, senior partner van Knijff Merkenadviseurs zich nog dat een jaar of twintig geleden Albert Heijn de ’na-aapprijs’ kreeg van de Rotterdamse industrieclub. "En wel voor haar totale oeuvre", aldus Knijff. "Er is altijd spanning tussen A-merken en eigen merken. Zo waren er problemen met verpakkingen die leken op Oma’s Cake of met glazen groentepotten omdat die met HAK werden geassocieerd."

De supermarktoorlog heeft de relatie volgens Knijff echter ernstig verhard. Vrijdag treffen beide partijen elkaar voor de rechter in Arnhem. Unilever heeft Albert Heijn gedaagd. Het supermarktbedrijf zou de verpakkingen van hun ijsthee, pindakaas en margarines hebben geïmiteerd zodat ze lijken op die van Unilevers topmerken, te weten Lipton, Calvé, Becel, Croma, Blue Band en Bertolli. Unilever wil dat de huisartikelen onmiddellijk uit de schappen worden gehaald en Albert Heijn de verpakkingen aanpast.

Een dergelijke rechtszaak heeft Knijff in zijn 35-jarige carrière als merkenadviseur nog nooit bij de hand gehad. "De na-aapprijs was grappig en werd door het hoofd marketing van Albert Heijn in ontvangst genomen. Zoiets zie ik nu niet meer gebeuren."

Onder invloed van de prijzenoorlog doet Albert Heijn van alles om marktaandeel te vergroten. Dat gaat ten koste van de A-merken "Het is nu aan de rechter om te bepalen of daarbij grenzen zijn overschreden", aldus Petra Herkul, merkengemachtigde van het Rotterdamse bureau Bouma.
Albert Heijn loopt op een grijze lijn, constateert Jerry Considine, advocaat en merkengemachtigde van Considine Groep. "Het uitlokken van een conflict is een bewuste keuze." Hij vergelijkt de situatie met die waarin kleurcodes merken vervangen. Het is inmiddels ingeburgerd dat chloor geel, spiritus blauw en cola rood-wit is, ongeacht het merk. Daar hebben de merkleiders zich uiteindelijk onder druk van de supermarkten bij neergelegd.

De merkenrechtadvocaat verwacht vrijdag een heel circus in de rechtszaal waarbij tal van huismerkartikelen naast die van de A-merken wordt gezet. "Albert Heijn zal vervolgens beweren dat uiterlijke overeenkomsten gebruikelijk zijn. De bedoeling hiervan is dat de rechter door de bomen het bos niet meer ziet." Unilever krijgt het volgens hem nog knap moeilijk zijn aantijging te staven.
Knijff geeft daarentegen Unilever een goede kans. "Als de artikelen separaat worden bekeken zijn er de nodige verschillen. Maar de rechter zal ook nagaan hoe de consument zijn keuzes maakt. Als Albert Heijn zijn op Calvé lijkende huismerk pindakaas heeft gezet op de plaats waar voorheen die van Calvé stond, is er bewust verwarring veroorzaakt. Bovendien is Albert Heijn zo met een hele serie producten omgesprongen. Daar zit een lijn in. Mocht de rechter geen inbreuk op het merkenrecht constateren dan kan hij het gedrag van Albert Heijn ook bestempelen als onzorgvuldig handelen in het economisch verkeer."

"Beide partijen zijn overtuigd dat ze aan de goede kant van grijze lijn staan en op een eerlijke manier concurreren", aldus Jerry Considine. Welke kant het vonnis op zal gaan, is ongewis. De beslissing is volgens hem afhankelijk van de mate waarin elk beeldmerk zich onderscheidt en is beschermd.
Ook Petra Herkul durft geen voorspelling te doen. "We zullen het proces aandachtig volgen. Juist omdat er weinig jurisprudentie is. De rechter zal kijken naar de mate van verwarring die Albert Heijn met zijn huismerken heeft aangericht. Het wordt een moeilijke afweging."
Bron : DFT
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  donderdag 14 april 2005 @ 16:55:23 #154
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_26225510
En hier de foto's van enkele producten bij de Vomar :





The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_26225778
Sanex is overduidelijk, de rest kan AH op winnen. Heb je meer foto's?
  donderdag 14 april 2005 @ 17:15:18 #156
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_26226057
quote:
Op donderdag 14 april 2005 17:05 schreef Integrity het volgende:
Sanex is overduidelijk, de rest kan AH op winnen. Heb je meer foto's?
Let op dit is bij de Vomar hè, ik heb de foto's gemaakt omdat het een allom gebruikte truuk is in mijn ogen. Zoals het artikel -boven mijn post- eigenlijk ook al aangeeft. Ik heb niet meer foto's, ik heb er gewoon een paar geschoten, om te laten zien dat het niet specifiek een AH truuk is.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_26226907
sanicur is toch een merk apart?
pi_26226986
Haha jaaaa die sanicur! Je trapt er bijna in hè als je in de winkel staat! Heel goedkoop trouwens..
Delivered without an information leaflet
pi_26227773
quote:
Op donderdag 14 april 2005 17:48 schreef Redux het volgende:
sanicur is toch een merk apart?
Sanicur is gewoon een apart merk ja. Wordt ook bij AH verkocht.
Dus dat wordt straks ook nog een rechtszaak van Sanex tegen Sanicur
pi_26228709
quote:
Op maandag 11 april 2005 23:02 schreef MouseInteractive het volgende:
Nu is Dreft volgens mij niet van Unilever, maar ik kan me wel voorstellen dat deze fabrikant hier ook niet blij mee is.
Dreft is van Procter & Gamble.
pi_26232667
quote:
Op donderdag 14 april 2005 17:15 schreef elcastel het volgende:

[..]

Let op dit is bij de Vomar hè, ik heb de foto's gemaakt omdat het een allom gebruikte truuk is in mijn ogen. Zoals het artikel -boven mijn post- eigenlijk ook al aangeeft. Ik heb niet meer foto's, ik heb er gewoon een paar geschoten, om te laten zien dat het niet specifiek een AH truuk is.
Voorzien van goed commentaar, thnx. Binnen dit kader ben ik heel benieuwd wat de uitspraak is van de rechtbank, deze heeft verder strekkende consequenties dan alleen de AH. Trouwens, AH is ook de boosdoener van die prijzenoorlog. Dat er in de levensmiddelenbranche nu gezocht wordt naar alternatieven op het gebied van de marketingmix is dan te vergelijken met het wegsnoepen van elkaars omzet.

Mijn mening is dat AH (en dus ook andere bedrijven) de marketingkosten op een waardeloze manier wegsnoept van de concurrent. Gewoon een vorm van diefstal. Ik zag in het artikel voor jouw foto's ook de "motieven" die beide partijen gebruiken in de rechtzaal. Nu wil ik echt weten wat er gaat gebeuren, in Amerika is het heel normaal om op deze wijze te concurreren. In Nederland is het taboe. Wanneer de jurisprudentie zich vervolgt in het gelijk van AH, betekent dit automatisch een stap dichterbij het Amerika verhaal. Dit zal een behoorlijke impact op de Nederlandse bedrijfsvoering hebben, want waarmee wil je je dan nog onderscheiden in de levensmiddelenbranche?

Reclame heeft dan weinig effect, want het aankoopbeslissingsproces doorloopt een kort traject. Ik vind daarom ook dat de rechter rekening moet houden met de lage productbetrokkenheid van de consument als het gaat om fast moving consumer goods. Ik kan je op een papiertje meegeven dat er veel belanghebbenden zijn die maar wat graag hun eigen producten aanpassen aan de A-merken, daarmee blijkt dat A-merken toch minder meerwaarde bieden dan gedacht.

Vanuit die gedachte zul je dus meer op je technische kwaliteit moeten inspelen wil je je onderscheiden en minder op je consumentenkwaliteit. Maar de vraag is: is dit betaalbaar?
pi_26240561
Vandaag gaat de rechtzaak beginnen. Het gaat om de producten pindakaas, bakboter en icetea.





pi_26242873
Dit wordt de uitslag: De Pindakaas mag in het schap blijven, de vloeibare boter moet aangepast worden vanwege de dop en het woord culinair en de ijsthee wordt een twijfelgeval. Nee, helaas staat Unilever niet zo sterk. Ik ben benieuwd!
  zaterdag 16 april 2005 @ 18:25:39 #164
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_26276685
quote:
Unilever wil aanpassing huismerken Albert Heijn

ARNHEM (ANP) - De eis in kort geding van voedingsmiddelenconcern Unilever dat Albert Heijn stopt met het "na-apen" van zijn A-merken ging vrijdag niet van harte. Albert Heijn is tenslotte veruit de grootste afnemende supermarkt van Unilevers producten in Nederland.

"We hebben tot eergisteren ons best gedaan om er zonder proces uit te komen. Een relatie die al tachtig jaar bestaat, ga je niet om niets op het spel zetten", aldus Unilevers raadsman J. van Manen. Als gebaar aan Albert Heijn liet hij zijn vordering voor het opleggen van een dwangsom vallen.

Voor Unilever is de maat echter wel vol. Het concern wil dat de rechter een einde maakt aan het "systematisch nabootsen" van zijn merken als Lipton, Calvé, Becel, Blue Band, Croma en Bertolli door Albert Heijn. "Met het uiterlijk van hun merken moeten ze wegblijven van die van Unilever. Het bedrijf investeert jaarlijks miljarden euro om de A-status van zijn merken te verwerven en te behouden. Albert Heijn lift nu gewoon mee op de onderzoeks- en ontwikkelingskosten."

De zittingzaal leek wel een kleine supermarkt. De door beide partijen uitgestalde artikelen moesten aantonen in hoeverre er sprake is van imitatie, inbreuk op merkenrecht en "parasietengedrag" dan wel van "absurde eisen".

Unilevers raadsman Van Manen kwam met een recent marktonderzoek. Door de nieuwe, zoveel op die van Unilevers topmerken lijkende verpakkingen, zou het marktaandeel van Albert Heijns huisproducten 2,5 maal zo groot geworden. "Bij de vloeibare margarines heeft Albert Heijn in vier weken tijd zijn aandeel van 15 naar 60 procent zien stijgen."

Er is volgens Van Manen sprake van verwarringsgevaar en dat is strijdig met het merkenrecht. Ook daarvoor had hij een steekproef. Uit dit onderzoek bleek dat 36 procent van de vijfhonderd ondervraagden met AH-margarinekuipje Bewust van doen dacht te hebben met Becel. Bij pindakaas trapte een op de drie erin en bij ijsthee wees een kwart AH’s huismerk aan als Unilevers A-merk Lipton.

Volgens Aholds raadslieden is er sprake van gezonde concurrentie. "Ze moeten er bij Unilever aan wennen dat ze hun comfortabele positie dreigen kwijt te raken", aldus K. Stöpetie. Hij liet het gehele AH-assortiment zien waartegen Unilever zoveel gram koesterde en stelde dat er een vaste lijn is waar alle in hun nieuwe jasje gestoken huismerken aan zijn te herkennen.

"Daarbij is kleurstandaardisatie van belang, zoals dat ’light’-producten blauw zijn. Dat geeft herkenning bij de consument." De omvorming is al bij 2500 van de 4500 huisartikelen geschied. De kleurcode is volgens Stöpetie bedoeld om verwarring te voorkomen en geen monopolie van Unilever. Er is nog genoeg "onderscheidend" vermogen, aldus de raadsman.

Albert Heijns commercieel-directeur S. van der Laan vatte aan het eind van de zitting de optiek van de supermarktketen samen met de opmerking, "Het zijn onze winkels en niet die van Unilever."
Rechter H. Uniken-Venema doet 28 april uitspraak.
bron : DFT

Als AH die lijn echt in haar producten heeft, dan wordt het zeuren voor Unilever ja. Voor de rest blijkt uit (genoemd) onderzoek dat 1/3 zich kan vergissen, ik dacht dat het veel hoger lag. De herkenningspunten die AH aanhaaltstaan natuurlijk wel als een huis. Vloeibare boter in een gele fles met blauwe dop is geen exclusiefrecht, meer een herkenning, zoals we het groen van de yoghurt kennen en het lichtblauw van de halfvolle melk.
Ik ben benieuwd ja, het ligt allemaal erg dicht bij elkaar, en ik vraag me dan ook af de uitspraak alleen invloed heeft op AH (waar Unilever zich duidelijk alleen maar op richt) of ook op anderen, zoals mijn eerder getoon de O'Lacy producten.

28 April meer .....
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_26297472
Je stelt goede vragen, we will see on 28. April.
pi_26297667
Ik heb er nog geen klant over gehoord.
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_26297848
quote:
Op zondag 17 april 2005 15:33 schreef SHERMAN het volgende:
Ik heb er nog geen klant over gehoord.
Sorry voor de directe vraag, weet je het verschil tussen een hoge of lage productbetrokkenheid en de rol dat dit speelt in een aankooppbeslissingsproces? Weet je ook de rol die marketingcommunicatie kan spelen in de attitudeperceptie van kwaliteit van een product? Weet je ook hoe verwarrend het is voor een consument, wanneer het verschil onduidelijk is? Misschien kun je je realiseren dat je, als producent, je afzet ziet dalen vanwege een concurrent die jouw "publiciteitsinvesteringen" gebruikt, zonder daarbij zelf geld aan uit te geven behalve jouw verpakking op raakvlakken namaken?
pi_26297946
quote:
Op zondag 17 april 2005 15:40 schreef Integrity het volgende:

[..]

Sorry voor de directe vraag, weet je het verschil tussen een hoge of lage productbetrokkenheid en de rol dat dit speelt in een aankooppbeslissingsproces? Weet je ook de rol die marketingcommunicatie kan spelen in de attitudeperceptie van kwaliteit van een product? Weet je ook hoe verwarrend het is voor een consument, wanneer het verschil onduidelijk is? Misschien kun je je realiseren dat je, als producent, je afzet ziet dalen vanwege een concurrent die jouw "publiciteitsinvesteringen" gebruikt, zonder daarbij zelf geld aan uit te geven behalve jouw verpakking op raakvlakken namaken?
Ik werk zelf bij de AH, sterker nog ik werk op de zuivel afdeling, waar ook de boter ondervalt. En ik heb gewoon nog geen klant gehoord dat ze de verpakkingen op elkaar vinden lijken of met het verkeerde artikel naar huis toe gaan.
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_26300109
Unilever wil zijn grootste klant dumpen
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  zondag 17 april 2005 @ 18:27:40 #170
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_26302413
quote:
Op zondag 17 april 2005 17:04 schreef Meki het volgende:
Unilever wil zijn grootste klant dumpen
Beetje suicidaal denk je niet ?
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_26311123
quote:
Op zondag 17 april 2005 15:44 schreef SHERMAN het volgende:

[..]

Ik werk zelf bij de AH, sterker nog ik werk op de zuivel afdeling, waar ook de boter ondervalt. En ik heb gewoon nog geen klant gehoord dat ze de verpakkingen op elkaar vinden lijken of met het verkeerde artikel naar huis toe gaan.
Luister kerel, ik wil nu echt niet lullig gaan doen tegen je hierover, maar ik neem ook geen blad voor mijn mond. Dat je direct met de klant geconfronteerd wordt op je plek wil niet zeggen dat je daarmee kunt meepraten over onderwerpen als het aankoopbeslissingproces (wanneer het gaat om een marketingkwestie). Gewoon in het Nederlands gezegd betekent dit: Een klant hoeft het niet aan te geven, maar dat wil niet zeggen dat die klant niet die beslissing neemt.

Wanneer jij nu een tafeltje in de winkel plaatst met daarbij van elk product 2 versies laat zien aan jouw (bekende) klanten en vervolgens de mening van die mensen noteert. Daarbij denk je aan vragen als:

Kent u merk A? Kent u merk B? Hoe beoordeelt u de merken? Welke verschillen bemerkt u? Welke onderdelen in de verpakking wekken bij u de indruk op dat het hier om dezelfde productkwaliteit gaat? Welke onderdelen wekken verwarring? Zou u moeite hebben met het kiezen tussen de 2 producten? Wekken deze artikelen verwarring bij u? Maar vooral: is de prijs bepalender geworden, wanneer u geen verschil in kwaliteit in deze artikelen ziet (waarbij je dus automatisch vraagt of de producten met (vrijwel) identieke verpakking dezelfde kwaliteit hebben los van het merk in de ogen van de klant)?

Dit zijn dan ff een paar vragen die ik zo uit mn mouw schud en die je dan aan een flink aantal mensen in de vorm van een kwalitatief of een kwantitatief onderzoek als een representatief geheel presenteert. Dus dan kun je ook weer een flinke betrouwbaarheidsberekening er tegenaangooien en geloof me, da's niet het leukste om te doen. (Ik raad een kortdurend kwalitatief onderzoek aan op de plaats van aankoop met een leuke surprise op verschillende locaties in het land.)

Wat ik wil zeggen, Sherman, is dat wat jij weet over jouw klanten van essentieel belang is. Hoe jij tegen de klanten doet en tegen je werk aankijkt, daar draait een bedrijf op. De AH zou jou moeten vragen wat er verbeterd kan worden voor de klanten, voordat ze de klanten zelf gaan ondervragen. In deze kwestie is het andere koek, want nu wordt er niet om klachten gevraagd, maar om hoe een klant het ziet. Er is dus geen klachtenuitgangspunt maar een uitgangspunt die je moet onderzoeken.

(Hoewel sommige onderzoeken zonde zijn van het geld, omdat je het antwoord toch al weet)
  Vis een optie? maandag 18 april 2005 @ 00:14:53 #172
70532 loveli
N
pi_26312251
quote:
Op zondag 17 april 2005 23:35 schreef Integrity het volgende:
(Hoewel sommige onderzoeken zonde zijn van het geld, omdat je het antwoord toch al weet)
offtopic: Zoals het medewerkers tevredenheidsonderzoek van de AH
crap in = crap out
pi_26314949
quote:
Op maandag 18 april 2005 00:14 schreef loveli het volgende:

[..]

offtopic: Zoals het medewerkers tevredenheidsonderzoek van de AH
Die zijn sowieso nutteloos
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_26314952
quote:
Op zondag 17 april 2005 23:35 schreef Integrity het volgende:

[..]

Luister kerel, ik wil nu echt niet lullig gaan doen tegen je hierover, maar ik neem ook geen blad voor mijn mond. Dat je direct met de klant geconfronteerd wordt op je plek wil niet zeggen dat je daarmee kunt meepraten over onderwerpen als het aankoopbeslissingproces (wanneer het gaat om een marketingkwestie). Gewoon in het Nederlands gezegd betekent dit: Een klant hoeft het niet aan te geven, maar dat wil niet zeggen dat die klant niet die beslissing neemt.

Wanneer jij nu een tafeltje in de winkel plaatst met daarbij van elk product 2 versies laat zien aan jouw (bekende) klanten en vervolgens de mening van die mensen noteert. Daarbij denk je aan vragen als:

Kent u merk A? Kent u merk B? Hoe beoordeelt u de merken? Welke verschillen bemerkt u? Welke onderdelen in de verpakking wekken bij u de indruk op dat het hier om dezelfde productkwaliteit gaat? Welke onderdelen wekken verwarring? Zou u moeite hebben met het kiezen tussen de 2 producten? Wekken deze artikelen verwarring bij u? Maar vooral: is de prijs bepalender geworden, wanneer u geen verschil in kwaliteit in deze artikelen ziet (waarbij je dus automatisch vraagt of de producten met (vrijwel) identieke verpakking dezelfde kwaliteit hebben los van het merk in de ogen van de klant)?

Dit zijn dan ff een paar vragen die ik zo uit mn mouw schud en die je dan aan een flink aantal mensen in de vorm van een kwalitatief of een kwantitatief onderzoek als een representatief geheel presenteert. Dus dan kun je ook weer een flinke betrouwbaarheidsberekening er tegenaangooien en geloof me, da's niet het leukste om te doen. (Ik raad een kortdurend kwalitatief onderzoek aan op de plaats van aankoop met een leuke surprise op verschillende locaties in het land.)

Wat ik wil zeggen, Sherman, is dat wat jij weet over jouw klanten van essentieel belang is. Hoe jij tegen de klanten doet en tegen je werk aankijkt, daar draait een bedrijf op. De AH zou jou moeten vragen wat er verbeterd kan worden voor de klanten, voordat ze de klanten zelf gaan ondervragen. In deze kwestie is het andere koek, want nu wordt er niet om klachten gevraagd, maar om hoe een klant het ziet. Er is dus geen klachtenuitgangspunt maar een uitgangspunt die je moet onderzoeken.

(Hoewel sommige onderzoeken zonde zijn van het geld, omdat je het antwoord toch al weet)
Ik zeg alleen hoe ik het ervaar. Misschien dat wanneer een onderzoek word gedaan naar de mening van klanten dat er dan wat anders uit komt. Mijn eerste indruk is alleen dat de klant er hier totaal niet mee lijkt te zitten dat die verpakkingen "op elkaar lijken". De klant wil gewoon zijn of haar boter halen simpel. Waar ze zich over het algemeen wel aan ergeren is dat die compleet nieuwe boter lijn er voor heeft gezorgt dat de worp indeling verneukt is.
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_26315308
quote:
Op maandag 18 april 2005 07:16 schreef SHERMAN het volgende:
Waar ze zich over het algemeen wel aan ergeren is dat die compleet nieuwe boter lijn er voor heeft gezorgt dat de worp indeling verneukt is.
Ja precies, dat zijn dingen waar jij mee geconfronteerd wordt, op de werkvloer. Het lijkt mij ook sterk dat omdat jij geen klanten hoort over de gelijkenis unilever verkeerd bezig is met haar rechtzaak.
pi_26315855
nu.nl:
quote:


pi_26317437
quote:
Op maandag 18 april 2005 08:31 schreef Redux het volgende:

[..]

Ja precies, dat zijn dingen waar jij mee geconfronteerd wordt, op de werkvloer. Het lijkt mij ook sterk dat omdat jij geen klanten hoort over de gelijkenis unilever verkeerd bezig is met haar rechtzaak.
Je bent in mijn ogen sowieso stom bezig als je niet kijkt wat je pakt. als je gewoon normaal kijkt dan zie je het verschil toch wel.
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_26317500
quote:
Op maandag 18 april 2005 10:54 schreef SHERMAN het volgende:

[..]

Je bent in mijn ogen sowieso stom bezig als je niet kijkt wat je pakt. als je gewoon normaal kijkt dan zie je het verschil toch wel.
Dan onderschat jij de verpakking van een product en de grote mate van gelijkenis van die verpakking met andere producten.
pi_26317560
quote:
Op maandag 18 april 2005 10:56 schreef Redux het volgende:

[..]

Dan onderschat jij de verpakking van een product en de grote mate van gelijkenis van die verpakking met andere producten.
MIsschien wel ja, misschien ook wel niet. Of ik denk gewoon te goed over de gemiddelde consument en zijn het in werkelijkheid allemaal idioten.
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_26317670
quote:
Op maandag 18 april 2005 10:59 schreef SHERMAN het volgende:

[..]

MIsschien wel ja, misschien ook wel niet. Of ik denk gewoon te goed over de gemiddelde consument en zijn het in werkelijkheid allemaal idioten.
Ik kan me goed voorstellen dat wanneer iemand een product wil kopen, in de schappen 2 verschillende merken ziet liggen die qua verpakking sterk op elkaar lijken maar waarvan 1 (het huismerk) goedkoper is, denkt dat omdat de producten een heel sterke gelijkenis hebben de kwaliteit/smaak/betrouwbaarheid ook wel hetzelfde zal zijn terwijl dit niet altijd zo hoeft te zijn. En dit consument kiest dan toch voor het goedkopere product, en dat is precies wat ah wil.
pi_26318307
quote:
Op maandag 18 april 2005 10:59 schreef SHERMAN het volgende:

[..]

MIsschien wel ja, misschien ook wel niet. Of ik denk gewoon te goed over de gemiddelde consument en zijn het in werkelijkheid allemaal idioten.
In werkelijkheid betalen zij jouw boterham
pi_26318494
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 13:43 schreef wdn het volgende:

[..]

Die huismerk artikelen komen ook van Unilever (alleen is dat tegen een lagere prijs verkocht aan AH).
Nee, dat is niet waar.
Ik werk zelf in een van de fabrieken van Unilever waar we de produkten van maken waar het hier over gaat en er worden totaal geen huismerken geproduceerd!!!
  Eindredactie Games maandag 18 april 2005 @ 11:54:24 #183
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_26318829
quote:
Op maandag 18 april 2005 11:32 schreef Integrity het volgende:

[..]

In werkelijkheid betalen zij jouw boterham
maar het intereseert hem en mij geen ene ruk wat de consument koopt, zolang ze het maar kopen
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_26325054
quote:
Op maandag 18 april 2005 11:54 schreef donald_dick het volgende:

[..]

maar het intereseert hem en mij geen ene ruk wat de consument koopt, zolang ze het maar kopen
Dan sta jij met je bek vol tanden wanneer ze niets kopen, nietwaar? Waar sta je dan zelf? Misschien moet je het dan maar vragen, maar ja... het interesseerde je geen fuck toch? Kom aub met inhoudelijke materie of ga normaal op iemand in en niet op deze "stoere" wijze! Ik lach je straal in je gezicht uit, doe wat aan je houding man!
  maandag 18 april 2005 @ 17:41:22 #185
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_26327321
quote:
Op maandag 18 april 2005 16:09 schreef Integrity het volgende:
Dan sta jij met je bek vol tanden wanneer ze niets kopen, nietwaar? Waar sta je dan zelf? Misschien moet je het dan maar vragen, maar ja... het interesseerde je geen fuck toch? Kom aub met inhoudelijke materie of ga normaal op iemand in en niet op deze "stoere" wijze! Ik lach je straal in je gezicht uit, doe wat aan je houding man!
Iksnap niet waar jij je druk om maakt. hij heeft toch gelijk ? Het interesseert hem niks welk merk er wordt verkocht als er maar wordt verkocht. Als dat een anti Unilever standpunt was geweest had ie wel gezegd dat hij wilde dat de consument huismerken zou kopen, denk je niet ?

Overigens vind ik huismerk vloeibare boter van AH meer op de Vomar (Laurus) versie lijken.
.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_26327612
quote:
Op maandag 18 april 2005 17:41 schreef elcastel het volgende:

[..]

Iksnap niet waar jij je druk om maakt. hij heeft toch gelijk ? Het interesseert hem niks welk merk er wordt verkocht als er maar wordt verkocht. Als dat een anti Unilever standpunt was geweest had ie wel gezegd dat hij wilde dat de consument huismerken zou kopen, denk je niet ?

Overigens vind ik huismerk vloeibare boter van AH meer op de Vomar (Laurus) versie lijken.
.
Ik bekijk het vanuit ethische oogkleppen tegenover de klant, zie het als: "de klant is koning, dus een beetje dankbaarheid mag wel." Voor de rest ben ik een behoorlijke druktemaker, dat werkt zowel tegen me als voor me. Ik vond zijn opmerking overigens ook niet echt "leuk".
  dinsdag 19 april 2005 @ 11:39:00 #187
16715 Mylene
*schatje*
pi_26343711
De Telegraaf meldt dat AH de verpakking van de huismerk fruitkoekjes gaat aanpassen. Dit om juridische stappen van Verkade voor te zijn, die ook al haar ongenoegen kenbaar heeft gemaakt omdat ze van mening zijn dat de verpakking teveel lijkt op die van Sultana.



En volgens Unilever gaat de misleiding van AH verder dan alleen het uiterlijk. Het artikel:
quote:
Mark Goedhart, marketingdirecteur: "De misleiding van AH is dubbel. Je zou als AH kunnen zeggen 'we proberen zo goed mogelijk op het A-merk te lijken, maar we bieden een ander product'. Maar men gaat verder. Dick Boer (directievoorzitter bij AH, red.) doet alsof je als klant alleen voor de reclamefilmpjes betaalt, als je voor ons Amerk kiest. Zo van, het is één pot nat, het komt vast uit dezelfde fabriek en het is dús van dezelfde kwaliteit. Dat is de wereld op zijn kop. Ja, we maken filmpjes, maar daarin wijzen we de consument op de superieure productkwaliteit gebaseerd op de nieuwste technologie."

Unilever vindt dat het producten heeft die inhoudelijk afwijken van de huismerken van AH. Bij de pindakaas gaat het om smaak. Unilever roostert zelf, en dat is uniek, zijn pinda's om het hele proces te controleren. En het gaat om gezondheidsclaims, zoals de antioxidanten in de Lipton Ice Tea en de gezonde toevoegingen aan Becel. Dat AH deze zelfde claims niet kan waarmaken, blijkt volgens Goedhart uit onderzoek van Handelslaboratorium Verweij.

Wij gebruiken alleen eenvoudig geperste plantaardige olie. Dit betekent dat we geen hexaan gebruiken om de achtergebleven olie uit de schil te weken. Daar slaat de claim 'puur en natuurlijk' op." Ook zou het alleen Unilever lukken om zowel de vetzuren Omega 3 en 6, aanbevolen door de Gezondheidsraad, en meer dan 50% aan meervoudig onverzadigde vetzuren aan Becel toe te voegen.

Goedhart vindt de AH-claim op zijn margarine een gotspe. "Daar zitten slechts enkele sporen Omega 3 in. In plaats van vier boterhammen moet je er tachtig eten voor dezelfde hoeveelheid vetzuren."
bron

[ Bericht 2% gewijzigd door Mylene op 19-04-2005 15:49:42 ]
pi_26352051
Hiermee geeft AH dus toe dat zij hun verpakking baseert op de verpakking van de concurrent d.m.v. een bewust beleid. Dit of zij zijn zich bewust van hun verpakkingsbeleid en zijn voorzichtiger geworden.
  Eindredactie Games dinsdag 19 april 2005 @ 17:05:02 #189
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_26352299
quote:
Op maandag 18 april 2005 17:51 schreef Integrity het volgende:

[..]

Ik bekijk het vanuit ethische oogkleppen tegenover de klant, zie het als: "de klant is koning, dus een beetje dankbaarheid mag wel." Voor de rest ben ik een behoorlijke druktemaker, dat werkt zowel tegen me als voor me. Ik vond zijn opmerking overigens ook niet echt "leuk".
jij denkt echt dat als de klant niks meer koopt dat ik niet uitbetaald krijg ik wordt betaald naar uurloon en ik veracht niet dat binnen een maand Albert Hijen of Ahold failliet is. ik werk daar om vakken te vullen en na een maand krijg ik die uren uitbetaald, ik krijg geen specificatie als mensen Ah huismerk of unilever dingen kopen. al is het poep, we dont care, alleen Dick, want die krijgt krijgt een vette winstuitkering en opslag
de klant krijgt wat ie wil, dat wordt aangepast aan de leefomgeving vande winkel, als ze merken dat het AH huismerk niet verkoopt dan gaan die er echt wel uit. en visa versa

btw: de klant is idd koning, als ie om informatie over een product vraag krijgt hij die mooi, we gaan het halen vor je, hell, we brengen het zelfs naar je auto als je slecht te been bent, maar we gaan niet beslissen hoe de verpakking eruit ziet. ik heb 120 uur al achter de couter gestaan(waar je spulle o.a. kan retourneren) en ik heb nog nooit iemand gehad die gekochte procten kwam terug brengen omdat hij/zij vergist had in het merk.

[ Bericht 7% gewijzigd door Oscar. op 19-04-2005 17:12:49 ]
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
  Eindredactie Games dinsdag 19 april 2005 @ 17:08:26 #190
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_26352363
quote:
Op maandag 18 april 2005 17:41 schreef elcastel het volgende:


Overigens vind ik huismerk vloeibare boter van AH meer op de Vomar (Laurus) versie lijken.
.
weet het niet meer zeker, maar volgens mij kwam die uit dezelfde fabriek, omdat de 1ste 3 streepjescode gelijk zijn
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
  dinsdag 19 april 2005 @ 17:20:10 #191
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_26352630
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 11:39 schreef schatje het volgende:
- knip -
Ondersteunend stukje uit de DFT :
quote:
AH wijzigt verpakking koekjes

ZAANDAM (ANP)
- Albert Heijn gaat de verpakkingen van vijf soorten fruitkoekjes van zijn huismerk aanpassen. De Zaanse supermarktketen doet dit na een klacht van koekjesfabrikant Verkade, die vond dat de fruitkoekjes in de schappen te veel leken op zijn Sultana-verpakkingen.

Dit heeft een woordvoerder van Albert Heijn dinsdag gezegd. De concessie is opvallend omdat Albert Heijn ook in een conflict is verwikkeld met leverancier Unilever over verpakkingen. Beide partijen kwamen elkaar vorige week voor de rechter tegen in een kort geding dat door Unilever was aangespannen.

Het traject dat nu is bewandeld met Verkade, zou ook met Unilever tot de mogelijkheden behoren, aldus de zegsman van Albert Heijn. "Wij zijn altijd van goede wil geweest." Hij verwacht evenwel dat Unilever het op een uitspraak van de rechtbank laat aankomen. Die wordt op 28 april verwacht.

Unilever wil niet reageren op de uitkomst van het conflict tussen Verkade en Albert Heijn. Een woordvoerder van het was- en voedingsmiddelenconcern zei dinsdag dat voor het kort geding van vorige week vrijdag gesprekken zijn gevoerd over de aanpassing van de verpakkingen van de huismerken van Albert Heijn. "De wijzigingsvoorstellen die zij deden, waren voor ons onacceptabel."

Albert Heijn zegt al 2500 huismerken een nieuw jasje te hebben gegeven. Daar vallen ook de producten onder die Unilever te veel op zijn producten vindt lijken. De supermarktketen wil de verpakkingen van nog eens 2000 van zijn 4500 huismerk-artikelen gaan wijzigen. "Wij vinden dat ze een herkenbare AH-stijl moeten hebben", aldus de woordvoerder van het concern.
Bron : DFT

Lekkere draaikonten zijn het gewoon.
.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_26353135
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 17:05 schreef donald_dick het volgende:

[..]

jij denkt echt dat als de klant niks meer koopt dat ik niet uitbetaald krijg ik wordt betaald naar uurloon en ik veracht niet dat binnen een maand Albert Hijen of Ahold failliet is. ik werk daar om vakken te vullen en na een maand krijg ik die uren uitbetaald, ik krijg geen specificatie als mensen Ah huismerk of unilever dingen kopen. al is het poep, we dont care, alleen Dick, want die krijgt krijgt een vette winstuitkering en opslag
de klant krijgt wat ie wil, dat wordt aangepast aan de leefomgeving vande winkel, als ze merken dat het AH huismerk niet verkoopt dan gaan die er echt wel uit. en visa versa

btw: de klant is idd koning, als ie om informatie over een product vraag krijgt hij die mooi, we gaan het halen vor je, hell, we brengen het zelfs naar je auto als je slecht te been bent, maar we gaan niet beslissen hoe de verpakking eruit ziet. ik heb 120 uur al achter de couter gestaan(waar je spulle o.a. kan retourneren) en ik heb nog nooit iemand gehad die gekochte procten kwam terug brengen omdat hij/zij vergist had in het merk.
Jij weet niet wat ik denk en je weet ook niet hoe ik het bedoel. Jouw redenatie na die uitspraak slaat nergens op, hou je monoloog aub voor je amateur.
  Eindredactie Games dinsdag 19 april 2005 @ 19:54:37 #193
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_26356477
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 17:47 schreef Integrity het volgende:

[..]

Jij weet niet wat ik denk en je weet ook niet hoe ik het bedoel. Jouw redenatie na die uitspraak slaat nergens op, hou je monoloog aub voor je amateur.
heb je echt borderline of had je beter niet kunnen reageren, draagt niet bij tot de discussie
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_26363167
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 19:54 schreef donald_dick het volgende:

[..]

heb je echt borderline of had je beter niet kunnen reageren, draagt niet bij tot de discussie
Ja ik heb echt borderline, maar ik studeer ook commerciele economie. Ben 3e jaars en ik heb de mbo variant marketing en communicatie ook gedaan. Heb behoorlijk wat ervaring op het vakgebied marketing opgedaan en vind het ontzettend leuk om me ermee bezig te houden. Wat mijn borderline betreft; daar heb je vaardigheden voor die je kunt aanleren. Als je weet wat het is snap ik overigens al helemaal niet waarom je daarop probeert in te hakken... Zoiets kun je vergelijken als snoep pikken van een klein kindje of een mongooltje pesten. Oftewel heel sneu.

Mijn borderline is ook helemaal niet relevant voor deze discussie, mocht ik je te persoonlijk benaderd hebben dan bied ik daarvoor welgemeend mijn excuses. Ik ken je namelijk niet persoonlijk en ik ben daarom ook niet in staat om daarover te oordelen.

Los hiervan ben ik wel keihard wanneer het gaat om inhoud en niveau over dit onderwerp, dus als je niet weet waar je over lult en toch graag wilt meepraten dan krijg je dit ook te horen. Dit is in sociaal opzicht totaal niet nieuw, lijkt me.

De hele discussie vanuit mijn perspectief baseer ik op zuivere kennis over feiten die ik op heb gedaan met betrekking tot marketing en recht. Bij marketing kun je denken aan de investering die je maakt als bedrijf in je verpakking, het hele productontwikkelingsproces, je marketinginformatie, het bepalen van je doelgroep en het communiceren met je doelgroep. Wij praten hier over miljoenen en niet over ¤ 1,50 voor een pakje boter. Bij recht kun je denken aan het beschermen van je investeringen.

Ik ben van mening dat deze discussie betrekking heeft op deze onderwerpen, dus de achterliggende gedachte van positionering van een A-merk in het schap en de kosten die dit met zich meebrengt. Jij wordt geconfronteerd met het schap, dat ene pakje boter. Maar reken erop dat er heel wat tijd en moeite aan vooraf is gegaan voordat het zover is dat jij het zo te zien krijgt. Vanuit de perspectief kan ik jou onmogelijk serieus nemen in deze discussie, met alle respect en dat meen ik!

Ik wil niet hebben dat je me op borderline pakt, dan wil ik nooit meer met jou in discussie. Dit meen ik ook!
  woensdag 20 april 2005 @ 06:45:42 #195
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_26366690
Jezus, gaan we nu allemaal een intake gesprek houden ofzo ? Nou ik ben Pepijn, ik ben foliedrukker en ik heb eigenlijk geen recht van spreken. Ik studeer niks en heb geen duidelijk voorkeur voor A-merken of huismerken. Doei.
.

Oh ja Integrity, grappig dat je de positionering aanhaalt, daar heb ik Unilver niet over gehoord, maar iedereen weet dat het hier uiteindelijk om draait. En volgens mij bepaald AH nog altijd waar zij de producten plaatst (tenzij anders afgesproken). VOlgens mij is het nog altijd begonnen met de rookworst van AH huismerk, waarmee de vrouw van een of andere Unilever directeur mee thuis kwam.
.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_26368207
Nou Pepijn , ik zal volgende week eens vragen aan de Unilever directeur hoe dat nou zit met die rookworst, want volgens mij zit er een luchtje aan dit verhaal.
  Eindredactie Games woensdag 20 april 2005 @ 10:54:00 #197
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_26369497
quote:
Op woensdag 20 april 2005 00:00 schreef Integrity het volgende:
ik kan natuurlijk je op elk punt keihard onderuit schoffelen, maar als je eht borderline hebt, snap ik je reactie wel. ik heb ook een vriend met borderline dus ik weet hoe leuk maar soms wel naief die mensen kunne zijn. dat je het zo ver geschopt hebt is leuk en aardig, maar ik heb zelfs ook havo en studeer nu economie. om dat te bekostigen werk ik al 5 jaar bij appie hijen en heb daardoor veel praktijkkennis opgedaan.
wat jij 'zuivere'feiten noemt (feiten zijn al zuiver, ze kloppen wel of niet) heb ik allemaal gehad al in havo4 dus je hoeft jezelf echt niks wijs te maken dat je nou echt beter bent.
succes verder met je verdere leven. ik hoop dat je geen personen tegenkomt die 'lager' van jouw niveau zijn en meer sociaal begrip hebben voor jouw situatie, want anders kom je niet ver met je studie

PS: het is behoorlijk dom om iemand erop te wijzen waarvanje denkt dat hij/zij niet sociaal is terwijl je zelf alleen maar denigrerend bezig bent en nog eens borderline hebt want je hele stuk wankelt en je dragt niet bij tot de discussie

[ Bericht 15% gewijzigd door Oscar. op 20-04-2005 11:48:53 ]
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
  Eindredactie Games woensdag 20 april 2005 @ 10:57:05 #198
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_26369564
quote:
[b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/680412/4/50#26366690]woensdag 20 april 2005 06:45
Oh ja Integrity, grappig dat je de positionering aanhaalt, daar heb ik Unilver niet over gehoord, maar iedereen weet dat het hier uiteindelijk om draait. En volgens mij bepaald AH nog altijd waar zij de producten plaatst (tenzij anders afgesproken). VOlgens mij is het nog altijd begonnen met de rookworst van AH huismerk, waarmee de vrouw van een of andere Unilever directeur mee thuis kwam.
.
idd, daar is het mee begonnen, mooi toch ach, omdat alle huismerken tegenwoordig op grijphoogte lichen en de duurdere merken op herniahoogte, daalde de omzet van unilever binnen Ah, waardoor er minder ingekocht werd, maar de meeste mensen willen het AH huismerk helemaal niet, zoals ik, want andere merken blijven lekkerder
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_26378436
quote:
Op woensdag 20 april 2005 10:54 schreef donald_dick het volgende:

[..]

ik kan natuurlijk je op elk punt keihard onderuit schoffelen, maar als je eht borderline hebt, snap ik je reactie wel. ik heb ook een vriend met borderline dus ik weet hoe leuk maar soms wel naief die mensen kunne zijn. dat je het zo ver geschopt hebt is leuk en aardig, maar ik heb zelfs ook havo en studeer nu economie. om dat te bekostigen werk ik al 5 jaar bij appie hijen en heb daardoor veel praktijkkennis opgedaan.
wat jij 'zuivere'feiten noemt (feiten zijn al zuiver, ze kloppen wel of niet) heb ik allemaal gehad al in havo4 dus je hoeft jezelf echt niks wijs te maken dat je nou echt beter bent.
succes verder met je verdere leven. ik hoop dat je geen personen tegenkomt die 'lager' van jouw niveau zijn en meer sociaal begrip hebben voor jouw situatie, want anders kom je niet ver met je studie

PS: het is behoorlijk dom om iemand erop te wijzen waarvanje denkt dat hij/zij niet sociaal is terwijl je zelf alleen maar denigrerend bezig bent en nog eens borderline hebt want je hele stuk wankelt en je dragt niet bij tot de discussie
Voor iemand met ervaring heeft met een borderliner kom je niet over alsof je weet hoe je ermee om moet gaan. Je blijft maar persoonlijk aanvallen, je zou moeten weten dat dit niet het geval is. Ik wil inhoudelijke wel op je ingaan, want zoveel meer dan jou voel ik me niet. Ik werk nu 7 jaar op de businessbalie van de tpg in een sorteercentrum, ben dan wel begonnen met pakketjes. Ik heb ooit in het distributiecentrum van de AH gewerkt en ik doe er ook boodschappen. Mijn opdracht in het vorige blok was onder andere een bedrijfstakanalyse van een supermarkt, ik beroep me daarop wanneer het gaat om de prijzenoorlog en bedrijfsvoering van een supermarkt.

Mijn zuivere feiten heb ik verder niet uitgelegd, dit komt omdat ik het in het algemeen had meegedeeld aan je. Wanneer ik over feiten spreek, kom ik met een inleiding, een argument en een bron. Zonder dit is een uitspraak ongefundeerd, zo profileer ik mijn standpunt hierin.

Als ik denk dat ik alles ben, ga er dan niet tegenin wil je? Zodra je je eraan stoort zou ik me afvragen welke erekwestie ik bij jou geraakt heb dat jij je er niet overheen kon zetten. Dat bewijst dus dat je er niet boven kunt staan.

Als laatste had ik al mijn excuses aangeboden, dit neem ik bij deze weer terug. Ik heb geen spijt tegenover een persoon die eigenlijk alleen maar rot doet. Je eigen discussieopmerkingen maken me eerlijk gezegd ook van streek, maar dat komt bovenal vanwege mijn allergie voor hypocriet gelul. Welk inhoudelijk punt heb jij eigen bijgedragen de afgelopen paar reacties?

Ik heb jou iets toegezegd in mijn vorige reactie en ik ben nu ook op dit punt gekomen; ik neem jou niet meer serieus en vanaf nu reageer ik niet meer op jou. Dit geldt voor welk topic dan ook.
pi_26389278
quote:
Op woensdag 20 april 2005 09:41 schreef Integrity het volgende:
Nou Pepijn , ik zal volgende week eens vragen aan de Unilever directeur hoe dat nou zit met die rookworst, want volgens mij zit er een luchtje aan dit verhaal.
nou pepijn is Pijenburg nog niet failliet want zij missen nu al 300.000 omzet door AH
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  woensdag 20 april 2005 @ 22:59:48 #201
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_26389524
quote:
Op woensdag 20 april 2005 22:52 schreef Meki het volgende:
nou pepijn is Pijenburg nog niet failliet want zij missen nu al 300.000 omzet door AH
Die maken volgens mij wel het huismerk van AH.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_26391271
quote:
Op woensdag 20 april 2005 22:59 schreef elcastel het volgende:

[..]

Die maken volgens mij wel het huismerk van AH.
jep AH Ontbijtkoeken

Maar AH verkocht jaarlijks Miljoen 600 gram Peijenburg ontbijtkoek , nu loopt Peijnburg dat mis - nu heeft AH een 600 gram AH ontbijtkoek in de markt gezet en die maakt Bolletje nu
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_26391764
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 16:55 schreef Integrity het volgende:
Hiermee geeft AH dus toe dat zij hun verpakking baseert op de verpakking van de concurrent d.m.v. een bewust beleid. Dit of zij zijn zich bewust van hun verpakkingsbeleid en zijn voorzichtiger geworden.
Het 'handige' van de nieuwe verpakkingslijn van AH is dat het maar weinig "vaste" elementen in de verpakking heeft: alleen een witte baan boven met het AH logo en een witte baan onder met nog wat tekst. De kleur daar tussen in kan varieren, en daar maakt AH dus gebruik van. Zo ook bij b.v. de fruitbiscuit. Men pakt de paarse kleur van Sultana (en bijna dezelfde afbeeldingen), gooit er vervolgens de genoemde witte banen met logo overheen, en voila, klaar is de nieuwe huismerk verpakking.
Ik weet dus wel zeker dat het een bewust beleid is van AH. Momenteel zijn ze op de helft met de restyling, maar als het zo doorgaat, weet ik zeker dat alle huismerk artikelen een kloon van het A-merk zullen worden.

Ik kan me heel goed voorstellen dat de A-merkfabrikanten dit niet zullen pikken. Ik vind het tevens ook een beetje een zwaktebod van AH. Ze hebben dus het idee dat mensen de huismerkproducten niet kopen om het huismerk, maar om de verpakking. Met andere woorden: ze zijn bang dat de consument onvoldoende vertrouwen heeft in het huismerk, en dus liever het A-merk zal kiezen. Dus door de verpakking zoveel mogelijk op het A-merk te laten lijken probeert men de klant alsnog over te halen.
Mijns inziens kunnen ze zich beter richten op promotie, tests en proeverijen van het huismerk om de kwaliteit onder de aandacht van de consument te brengen

pi_26396334
Ik vind jouw opmerking heel erg goed, MouseInteractive. AH zou eerlijker moeten concurreren, maar dit kost geld. Dat geld kunnen ze alleen op de consument verhalen en dit betekent dus domweg dat ze de prijs van een huismerk duurder wordt. Wanneer de prijs van een huismerk duurder wordt, verdwijnt de propositie; een huismerk is aantrekkelijk vanwege de lage prijs. Eigenlijk is het geen optie voor AH, ze zullen eigenlijk moeten accepteren dat het OF jouw voorstel OF een lagere (transformationele) productkwaliteit.

Je kunt als supermarkt ook teveel willen, maar bij AH zeg nou zelf... ze halen de meeste omzet in de supermarktbranche. De reden hiervoor is einfach; ze hebben ruim 700 distributiepunten en hebben daarom een grotere dekking. De Aldi en de Lidl waren flink aan het groeien vanwege het prijsaspect, AH biedt kwaliteit. AH is ook de supermarkt die de prijzenoorlog heeft aangewakkerd en daardoor (misschien wel onnodig, want bespaar jij nou zoveel uit op boodschappen) de hele supermarktbranche op de kop gezet. Laurens heeft bijvoorbeeld een laatste kans en gooit haar ogen nu op Super de Boer.

Er zijn genoeg redenen toe te schrijven aan die prijzenoorlog, die eigenlijk de grote boosdoener is wanneer het gaat om noodgedwongen bedrijfsvoeringsveranderingen. AH kiest voor een merken-naaperij, zoals jij zegt. Ze komen er trouwens wel mee weg, wanneer zij aan kunnen tonen dat zij afwijken van de punten waarop zij hun verpakking gebaseerd hebben. Dit betekent dus dat AH die rechtzaak kan winnen, wanneer zij open kaart spelen en hun schetsen op tafel leggen. Hierdoor krijgt de AH een negatieve publiciteit en publiciteit is AH. Dat is hun kwaliteit.

Over dat private label verhaal nog ff. Als je als Peijenburg je verkoop laat afhangen van het huismerk van een supermarkt en je A-merk verliest, ben je eigenlijk gewoon een verlenging van een supermarkt met alleen de bedrijfseigendommen geregistreerd op een andere naam. De macht in de bedrijfskolom is dan zodanig naar de detaillist verschoven, dat je als fabriek afhankelijk wordt van een supermarkt. Het management van AH kan dat bepalen wat Peijnenburg doet. Ik denk niet dat het management van Peijnenburg dat toelaat, ik zou mijn private label contract opzeggen wanneer ik in de schoenen van het management van Peijnenburg stond in de situatie die hierboven omschreven werd.
pi_26397590
quote:
Op donderdag 21 april 2005 09:00 schreef Integrity het volgende:

Ze komen er trouwens wel mee weg, wanneer zij aan kunnen tonen dat zij afwijken van de punten waarop zij hun verpakking gebaseerd hebben. Dit betekent dus dat AH die rechtzaak kan winnen, wanneer zij open kaart spelen en hun schetsen op tafel leggen. Hierdoor krijgt de AH een negatieve publiciteit en publiciteit is AH. Dat is hun kwaliteit.
Of ze er mee wegkomen valt nog te bezien. Ik ben heel benieuwd wat de uitspraak van de rechter zal worden. En het is zaak om niet al teveel negatieve publiciteit te hebben, want zoals al is gebleken uit de Ahold fraude-affaire en de "Moberg salaris affaire" voelen veel Nederlanders een grote betrokkenheid bij AH, en zullen ze in actie komen als AH dingen doet die volgens de Nederlanders niet door de beugel kunnen. Dan krijg je weer boycots enzo.
pi_26398080
Het Probleem is dat nu Huismerken populair zijn dan A-merken

veel mensen kopen huismerken i.p.v A-merken
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  Eindredactie Games donderdag 21 april 2005 @ 14:49:33 #207
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_26404149
quote:
Op donderdag 21 april 2005 10:41 schreef Meki het volgende:
Het Probleem is dat nu Huismerken populair zijn dan A-merken

veel mensen kopen huismerken i.p.v A-merken
ja , maar dat deden ze toch al, omdat zij gewoon goedkoper waren en ze dachten door de prijzen te verlagen dat wel ff op te lossen...
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_26404407
Wat is eigenlijk een definitie van een A merk?
Een product van een multinational dat met veel marketing in de markt wordt gezet?
pi_26407045
Je definitie is juist zonder het woord multinational en beter kun je het ook niet verwoorden, wel anders.
pi_26407613
quote:
Op donderdag 21 april 2005 16:36 schreef Integrity het volgende:
Je definitie is juist zonder het woord multinational en beter kun je het ook niet verwoorden, wel anders.
???????
pi_26411363
quote:
Op donderdag 21 april 2005 14:57 schreef LibertarianX het volgende:
Wat is eigenlijk een definitie van een A merk?
Een product van een multinational dat met veel marketing in de markt wordt gezet?
Een product dat door de consument wordt gezien als dé benchmark waaraan andere producten in dezelfde productgroep zich moeten meten.
Zo is bijv. Calvé pindakaas een A-merk (dat is van oudsher zo gegroeid), en de consument vergelijkt iedere andere pindakaas met die van Calvé
pi_26411382
quote:
Op donderdag 21 april 2005 16:36 schreef Integrity het volgende:
en beter kun je het ook niet verwoorden, wel anders.
Vertel
pi_26415418
Oke. Een A-merk is een merk dat zichzelf kan onderscheiden op verschillende USP's en dit communiceert naar de markt, de toegevoegde waarde is voor de markt een reden om een hogere prijs te betalen.

Een A-merk is een merk dat op een marketingtechnische wijze is gepositioneerd op basis van een transformationele of informationele positionering, dat zichzelf onderscheidt van de concurrent in de ogen van de consument.

Een A-merk is een merk dat in de productlevenscyclus al vanaf de introductiefase of de groeifase op de markt is gezet, waarbij B-merken veelal in de volwassenheidsfase een rol spelen vanwege de factor prijs.

Een A-merk en een B-merk zijn beide producten die soms zelfs van homogene kwaliteit zijn (niet in elk geval dus) en door marketinginspanningen meer heterogeen in de markt worden geplaatst.
pi_26415919
quote:
Op donderdag 21 april 2005 19:40 schreef MouseInteractive het volgende:

[..]

Een product dat door de consument wordt gezien als dé benchmark waaraan andere producten in dezelfde productgroep zich moeten meten.
Zo is bijv. Calvé pindakaas een A-merk (dat is van oudsher zo gegroeid), en de consument vergelijkt iedere andere pindakaas met die van Calvé
Dus het heeft niets met de intrinsieke kwaliteit van het product te maken, maar met de historische positionering?
Intressant, als ik de vergelijking ff doortrek moet een pils zich dus meten aan heineken, kaas aan frico, koffie aan douwe egberts en koekjes aan verkade.
Ik zou dit allemaal zeker geen beste producten in hun soort noemen.
pi_26416093
quote:
Op donderdag 21 april 2005 22:01 schreef Integrity het volgende:
Oke. Een A-merk is een merk dat zichzelf kan onderscheiden op verschillende USP's en dit communiceert naar de markt, de toegevoegde waarde is voor de markt een reden om een hogere prijs te betalen.
Wat is een USP?
quote:
Een A-merk is een merk dat op een marketingtechnische wijze is gepositioneerd op basis van een transformationele of informationele positionering, dat zichzelf onderscheidt van de concurrent in de ogen van de consument.
transformationele of informationele positionering???
Que?
quote:
Een A-merk is een merk dat in de productlevenscyclus al vanaf de introductiefase of de groeifase op de markt is gezet, waarbij B-merken veelal in de volwassenheidsfase een rol spelen vanwege de factor prijs.
Je bedoelt te zeggen dat een A merk een markt openbreekt en creert en een b merk daar op meelift, en pas op de markt verschijnt als A populair is?
quote:
Een A-merk en een B-merk zijn beide producten die soms zelfs van homogene kwaliteit zijn (niet in elk geval dus) en door marketinginspanningen meer heterogeen in de markt worden geplaatst.
Dat ze niet in kwaliteit hoeven te verschillen en dat vaak niet doen, maar dat het vooral de reclame is die het verschil maakt, wil je eigenlijk zeggen?
pi_26417677
quote:
Op donderdag 21 april 2005 22:17 schreef LibertarianX het volgende:

[..]

Dus het heeft niets met de intrinsieke kwaliteit van het product te maken, maar met de historische positionering?
Intressant, als ik de vergelijking ff doortrek moet een pils zich dus meten aan heineken, kaas aan frico, koffie aan douwe egberts en koekjes aan verkade.
Ik zou dit allemaal zeker geen beste producten in hun soort noemen.
Ik denk dat je het A-merk verhaal niet moet definieren met een historisch perspectief, hoewel je de intrinsieke waarde ervan wel kunt bepalen. Ik gebruik zelf liever het woord transformationeel. Maar nu je spreekt over de historische waarde van een merk en de merkbeleving hiervan, kan ik je wel een mooi voorbeeld geven van een nadelig effect waar je over spreekt. Neem bijvoorbeeld chocomel. Chocomel is chocolademelkmerk, maar de naam van chocomel zit zo in de Nederlandse cultuur gebakend dat je in op een terasje een Chocomel besteld en een Shog krijgt en daarmee genoegen neemt. Op dat moment heeft jouw merk geen kracht meer.

Maar wat ik al zei, met een historisch perspectief maak jij geen onderscheid tussen een A- en B-merk. Het kan wel dienen als ondersteuning van je merkbeleving.
pi_26418102
USP is een Unique Selling Proposition. Het is een positioneringspunt in de marketing en sales waarbij je (product- of dienstenkenmerken) onderscheidt van de consument. Dus: mijn product is beter omdat ik echte melk gebruikt en de concurrent poeder. In andere woorden: je moet een verdedigbaar concurrentieonderscheidend attribuut kunnen toeschrijven aan je product of dienst.

Transformationeel is andere producteigenschappen toevoegen aan je product middels marketing. Je kunt dat baseren op bijvoorbeeld de middeldoelketen of de pyramide van Maslow. Jouw verwoording van intrinsieke kwaliteit is vergelijkbaar.

Nee, ik bedoel niet dat een A-merk als 1e een productlevenscyclus introduceert (oftewel een product op de markt plaatst). Ik bedoel dat een A-merk met alle waarschijnlijkheid wel een rol heeft in het geheel. Een markt breek je ook niet open, die vind je. Ik denk dat dit onderwerp te uitgebreid is om het in dit alineatje te plaatsen. Ik wil er wel over kwijt dat het verhaal productlevenscyclus in het boek grondslagen van de marketing erg simpel is (gewoon een lijntje), in het boek consumentengedrag wordt het wat ingewikkelder. Wanneer je het boek Kottler (Marketing Management) erbij pakt, zit je op een behoorlijk niveau er tegenaan te kijken en kun je de fasen van de PLC gaan vergelijken met macroeconomische begrippen als investeringen en ROI en kun je de PLC naast het aankoopmodel van een maatschappij plaatsen (innovaters, early adopters, early majority, late majority en laggards). De info die ik je nu geef is heel erg beperkt en alleen bedoelt ter illustratie.

Het verschil in reclame maakt het verschil idd, maar marketing is meer dan alleen reclame. Marketing is de behoefte van de markt vertalen naar het product en dit communiceren. Standaardvoorbeeld Levis: slechte kwaliteit broek en duur, stof is gemalen omdat de markt dit wil. (die kleurbroeken dus). De markt bepaalt hoe het product wordt, Levis maakt het product en communiceert het. Wat je ziet in supermarkten is biologisch. Dus biologisch dit en biologisch dat. Dat komt omdat de markt het wil.

Er zijn een hoop mensen die zichzelf als marketeer beschouwen, dit gaat erg ver door. Uiteindelijk moet je in staat zijn om het vakgebied te snappen en concrete plannen te verwezenlijken en je resultaten naast je doelstellingen te plaatsen. Dit is ongelovelijk veel werk en de complexiteit van deze materie wordt grote naarmate dit ontwikkelt. In dat opzicht vormt marketing een toegevoegde waarde die echt is en niet van plastic.
pi_26564536
Vandaag is de uitslag

heeft Unilever of AH gelijk

ik denk AH
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_26567548
quote:
Unilever verliest zaak verpakkingen tegen Albert Heijn

ARNHEM - Albert Heijn kan de meeste verpakkingen van zijn huismerken die onder vuur lagen van Unilever, handhaven. De rechtbank in Arnhem bepaalde donderdag dat de supermarktketen met twee van de dertien verpakkingen inbreuk heeft gepleegd op het merkenrecht. De onderneming moet de verkoop van die producten, pindakaas en margarine voor op brood, staken.

De rechter meent dat er geen sprake is van een onrechtmatige daad van Albert Heijn. Ook de aantijging van Unilever dat de Ahold-dochter een wanprestatie heeft geleverd, is verworpen.
bron
pi_26567836
terecht
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  donderdag 28 april 2005 @ 13:23:23 #221
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_26568487
.
Told you so.
.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  donderdag 28 april 2005 @ 13:24:15 #222
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_26568514
2 Uit 13 overigens. het gaat om de blauwe dop op de pindakaas en de margarine.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_26568635
quote:
Op donderdag 28 april 2005 13:23 schreef elcastel het volgende:
.
Told you so.
.
Ja, jij bent ook heel objectief in deze zaak geweest.

.
pi_26568693
quote:
Op donderdag 28 april 2005 13:24 schreef elcastel het volgende:
2 Uit 13 overigens. het gaat om de blauwe dop op de pindakaas en de margarine.
Zeker van die magerine?
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_26568878
met als gevolg dat er bijna niets veranderd.. AH legt het als overwinning uit, en unilever ook..
maar AH gaat echt niet minder de grens van het toelaatbare opzoeken en unilever zal daar echt niet minder boos om zijn.
òf ze gaan flink overleggen, òf ze staan later nog een keer tegenover elkaar over andere producten..
dag
pi_26568888
Margarine lijkt wel op elkaar . Maar Ijsthee helemaal niet

Huismerken van AH zijn mooi en met een goede kwaliteit
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_26568947
quote:
[b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/680412/5/50#26568888]donderdag 28 april 2005 13:37
Huismerken van AH zijn mooi en met een goede kwaliteit
Dus??
pi_26569016
quote:
Op donderdag 28 april 2005 13:39 schreef Redux het volgende:

[..]

Dus??
en ze verkopen goed dat gaat ten koste van A-merken
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_26569039
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 13:12 schreef Argento het volgende:
tja, dat is natuurlijk altijd lastig. De supermarkt die jouw produkten verkoopt, produceert en verkoopt zelf ook produkten. In feite laat je je concurrent zorgdragen voor de verkoop van jouw produkten en die van de concurrent zelf. Ja, hoe opmerkelijk is het dan dat de produkten van de concurrent een streepje voor hebben in de winkel van de concurrent? Wat die verpakkingen betreft? Tja, dat is een andere kwestie.
Dat is het niet
AH maakt geen boter of koffie
Perla (AH Koffie) is gewoon DE, Douwe verkoopt AH een iets lagere qualiteit kofiie die AH in zijn verpakking mag verkopen
--> DE verkoopt nog steeds qualiteitskoffie en verdiend ook aan de lagere qualiteit die ze niet onder eigen naam willen verkopen, en "merk-bewuste vs prijsbewuste" klanten kopen beide dezelfde koffie

Het mag dus duidelijk zijn dat unilever zijn boter niet aan AH verkoopt of dat door deze verpakkingstuc het hoodmerk onder de verkoop leid...schokkender vind ik het gedeelte dat er met de inhoud van de verpakking gerotzooid wordt....
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_26569204
Op de A-merken wordt gewoon niet veel verdiend. De B-merken zijn tegenwoordig booming business. Die krijgen de plekken in het schap waar vroeger de merken van Unilever stonden.
pi_26569283
quote:
Op donderdag 28 april 2005 13:42 schreef Meki het volgende:
en ze verkopen goed dat gaat ten koste van A-merken
Maar wat is je punt?
pi_26569485
quote:
Op donderdag 28 april 2005 13:51 schreef Redux het volgende:

[..]

Maar wat is je punt?
dat Unilever niet moet zeuren
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_26569678
quote:
Op donderdag 28 april 2005 14:00 schreef Meki het volgende:

[..]

dat Unilever niet moet zeuren
De rechter heeft unilever op 2 producten gelijk gegeven. Gezien dat gegeven betekent het echt niet dat unilever aan het zeuren is.
bovendien, roepen dat een bedrijf producten van goede kwaliteit levert houdt echt niet automatisch in dat dat bedrijf de look en feel van de producten van een ander bedrijf mogen overnemen.
Plus, feit dat albert heijn een goede kwaliteit levert met haar producten betekent ook niet automatisch dat het albert heijn het recht heeft hun producten de look en feel van de producten van haar concurrent mogen geven.
pi_26569752
quote:
Op donderdag 28 april 2005 14:00 schreef Meki het volgende:

[..]

dat Unilever niet moet zeuren
een procucent verdient veel minder aan het produceren van huismerken dan aan zijn eigen A-merken
en dáár wringt hem de schoen.. die fabriek van de producent moet ook ergens van betaald worden.. net zoals de ontwikkelingskosten, personeel, vervoer, investeringen...
dag
pi_26570274
AH heeft gewonnen, terwijl iedereen weet dat het niet eerlijk is wat hier is gebeurd. Als je nagaat dat, op locaal niveau (Nederland dus), het merkenbeleid ongeveer een half jaar duurt voordat er uberhaubt actie wordt ondernomen en vervolgens gaan er supermarkten meeliften op jouw werk, dan zou ik er geen zin in hebben om er nog aan te beginnen. Gelukkig is Nederland zo'n kleine afzetmarkt voor Unilever, maar zodra je dus een product levert en een ander gaat het namaken, dan maakt zo'n persoon dus gebruik van wat jij hebt opgebouwd en maakt jou daarmee kleiner. Ik vind vooralsnog dat AH moet nadenken, zij moeten zich bij hun corebusiness houden. Supermarkt!
pi_26570322
quote:
Op donderdag 28 april 2005 13:43 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Dat is het niet
AH maakt geen boter of koffie
Perla (AH Koffie) is gewoon DE, Douwe verkoopt AH een iets lagere qualiteit kofiie die AH in zijn verpakking mag verkopen
--> DE verkoopt nog steeds qualiteitskoffie en verdiend ook aan de lagere qualiteit die ze niet onder eigen naam willen verkopen, en "merk-bewuste vs prijsbewuste" klanten kopen beide dezelfde koffie
Fout. Perla Koffie werd altijd door AH zelf gemaakt, en wordt nu nog steeds exclusief voor AH gebrand door Ahold Coffee Company. DE heeft er dus niks mee te maken.

En vele andere huismerken worden gemaakt door grote concerns, die geen A-merken maken.
pi_26570363
Ik had trouwens de uitspraak iets anders verwacht. Ik dacht dat AH de verpakking van de vloeibare boter ook zou moeten aanpassen, maar gek genoeg mogen die onaangepast in de schappen blijven staan.
pi_26570601
quote:
Op donderdag 28 april 2005 14:37 schreef MouseInteractive het volgende:

[..]

Fout. Perla Koffie werd altijd door AH zelf gemaakt, en wordt nu nog steeds exclusief voor AH gebrand door Ahold Coffee Company. DE heeft er dus niks mee te maken.

En vele andere huismerken worden gemaakt door grote concerns, die geen A-merken maken.
ìk werk in een fabriek die zowel A-merken als huismerken en discountmerken maakt, bij AH komen àlle producten in deze categorie bij mijn werk vandaan. welliswaar met een andere kwaliteit.
en AH verdient meer aan huismerken, de producent minder.
de producent verdient meer aan A-merken, de supermarkt weer minder.
dus daar ligt het probleem ook.
DE is een sarah lee bedrijf.. ook weer een grote speler dus. trouwens, AH had vroeger veel bedrijven en fabrieken die producten produceerden zelf. laatste jaren hebben ze die bijna allemaal verkocht.. bedrijven moeten op eigen benen staan en daar krijg je dus nu gedonder mee...
dag
pi_26570632
Tja, de kwaliteit van huismerken komt ook steeds dichter bij A-kwaliteit, dat er verwarring zou bestaan tussen het pakken van het 'juiste' product vind ik onzin.
pi_26570704
quote:
Op donderdag 28 april 2005 14:49 schreef Sjoe538 het volgende:
Tja, de kwaliteit van huismerken komt ook steeds dichter bij A-kwaliteit, dat er verwarring zou bestaan tussen het pakken van het 'juiste' product vind ik onzin.
bullshit, AH gaat echt niet meer geld uitgeven voor hun huismerken ( duurdere ingredienten) en de prijs verlagen. ze brengen ze gewoon meer onder de aandacht en de consument is tevreden met een mindere kwaliteik en/of andere smaak. de eisen van de consument zijn gewoon veranderd.
dag
  donderdag 28 april 2005 @ 14:53:34 #241
111463 pikwik
slappe bak
pi_26570744
zit er sowieso wel echt verschil tussen ah huismerk en een willekeurig a merk
ik vind van niet
  donderdag 28 april 2005 @ 17:02:21 #242
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_26574142
quote:
Op donderdag 28 april 2005 13:28 schreef schatje het volgende:
Ja, jij bent ook heel objectief in deze zaak geweest.

.
Grappig dat je dat zegt, het is namelijk zo. Ik vind het geen nette streek, maar ik heb altijd gezegd dat ik inschat dat ze net voor het randje zitten. Zat ik er ver naast ? Ach crap, je wilt gewoon weer dat ik hap.
.

-edit- Maar nee, ik ga mijn blijdschap niet onder stoelen of banken steken, al is het zeker geen triomf, ik heb gewoon gelijk.
.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  donderdag 28 april 2005 @ 17:09:56 #243
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_26574332
quote:
Op donderdag 28 april 2005 14:38 schreef MouseInteractive het volgende:
Ik had trouwens de uitspraak iets anders verwacht. Ik dacht dat AH de verpakking van de vloeibare boter ook zou moeten aanpassen, maar gek genoeg mogen die onaangepast in de schappen blijven staan.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ach hoe smerig de streek ook is/lijkt, iedereen maakt zich er schuldig aan en gelijk hebben ze. Er ligt natuurlijk best ergens een grens en die heeft Unilever (samen met AH) opgezocht. De lijn ligt dus duidelijk in het midden en daar heeft Unilever winst aan, het houdt ook ergens op.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_26574624
quote:
Op donderdag 28 april 2005 14:53 schreef pikwik het volgende:
zit er sowieso wel echt verschil tussen ah huismerk en een willekeurig a merk
ik vind van niet
Nee, denk ik niet en daarom snap ik dus niet waarom ze op een a-merk imitatie willen lijken en geen eigen A merk in de markt zetten.
pi_26586148
Bij sommige producten zit er denk ik idd weinig verschil tussen een A en een huismerk, alleen weet je bij een A merk zeker dat je een constante kwaliteit geleverd wordt terwijl huismerken vaak bij de goedkoopste aanbieder gefabriceerd worden waardoor ze van smaak en/of kwaliteit kunnen wisselen.
Andere producten zijn vaak echt minder van kwaliteit.
Zo zijn de kuipjes margarine van AH zijn n.m.m. het beste te vergelijken met stopverf.
Maar dat is persoonlijk, er zijn ook mensen die de prijs belangrijker vinden dan kwaliteit.
  Eindredactie Games vrijdag 29 april 2005 @ 09:05:04 #246
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_26589282
quote:
Op donderdag 28 april 2005 14:35 schreef Integrity het volgende:
AH heeft gewonnen, terwijl iedereen weet dat het niet eerlijk is wat hier is gebeurd. Als je nagaat dat, op locaal niveau (Nederland dus), het merkenbeleid ongeveer een half jaar duurt voordat er uberhaubt actie wordt ondernomen en vervolgens gaan er supermarkten meeliften op jouw werk, dan zou ik er geen zin in hebben om er nog aan te beginnen. Gelukkig is Nederland zo'n kleine afzetmarkt voor Unilever, maar zodra je dus een product levert en een ander gaat het namaken, dan maakt zo'n persoon dus gebruik van wat jij hebt opgebouwd en maakt jou daarmee kleiner. Ik vind vooralsnog dat AH moet nadenken, zij moeten zich bij hun corebusiness houden. Supermarkt!
ja alleen vergeet je nu een ding, AHOLD is niet locaal, maar internationaal. voor de rest snap je ook wel dat als je niet uitbreid je stil staat.
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_26589820
Volgens mij had de rechter er goed aan gedaan om de uitspraak per product te splitsen. Er zijn namelijk producten waar het verschil tussen A-merk en Huismerk vrij duidelijk zichtbaar is, maar ik zag op de NOS website ook wel voorbeelden van producten die er bijna identiek uitzien, zoals rookworst met nagenoeg dezelfde afbeelding op de verpakking en hetzelfde rode cirkeltje met het gewicht in grote letters.

Verder maken bijna alle fabrikanten van A-merken ook huismerken; van zuivel tot vuilniszakken. Het is natuurlijk wel logisch dat fabrikanten de meeste marge binnenhalen op die A-merken en daar dus zo veel mogelijk van willen afzetten. Je moet er natuurlijk wel bij bedenken dat ze ook fors in die merken investeren. Denk aan research (productontwikkeling) en reclame. Ik kan me in dat verband de woede van een Unilever wel voorstellen.
pi_26589989
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 09:35 schreef dVTB het volgende:
Volgens mij had de rechter er goed aan gedaan om de uitspraak per product te splitsen. Er zijn namelijk producten waar het verschil tussen A-merk en Huismerk vrij duidelijk zichtbaar is, maar ik zag op de NOS website ook wel voorbeelden van producten die er bijna identiek uitzien, zoals rookworst met nagenoeg dezelfde afbeelding op de verpakking en hetzelfde rode cirkeltje met het gewicht in grote letters.
Dat heeft de rechter toch ook gedaan? Unilever is bij 2 producten in het gelijk gesteld, de rest niet.
pi_26590666
quote:
Op donderdag 28 april 2005 14:37 schreef MouseInteractive het volgende:

[..]

Fout. Perla Koffie werd altijd door AH zelf gemaakt, en wordt nu nog steeds exclusief voor AH gebrand door Ahold Coffee Company. DE heeft er dus niks mee te maken.

En vele andere huismerken worden gemaakt door grote concerns, die geen A-merken maken.
hmmmm jaj ja...dus niet
Perla = DE en dat is echt een feit
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_26592824
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 10:16 schreef desiredbard het volgende:

[..]

hmmmm jaj ja...dus niet
Perla = DE en dat is echt een feit
Ik durf met je om een miljoen te wedden dat Perla geen DE is

Kijk maar eens hier
pi_26593127
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 09:44 schreef Redux het volgende:
Dat heeft de rechter toch ook gedaan? Unilever is bij 2 producten in het gelijk gesteld, de rest niet.
OK... prima zaak, dan.
pi_26596651
Vandaag in het Noordhollands Dagblad bijna een halve pagina gewijd aan de zaak AH-Unilever. Wel interessant om te lezen
pi_26611026
wat ik gisteren niet kon posten :
quote:
Op donderdag 28 april 2005 14:53 schreef pikwik het volgende:
zit er sowieso wel echt verschil tussen ah huismerk en een willekeurig a merk
ik vind van niet
en toch is het zo. ah heeft een heeeele rits eisen waar het huismerk aan moet voldoen.. soms heeft AH zelf een contract met de crondstofleveranciers, eigen receptuur en kwaliteit. en een A-merk kan het zich nooit veroorloven om een wisselende kwalieteit te hebben, maar een huismerk kan wèl eens wisselen van kwaliteit. bijv. doordat het contract afgelopen is en AH het bij een andere producent laat maken.
dag
pi_26615702
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 09:05 schreef donald_dick het volgende:

[..]

ja alleen vergeet je nu een ding, AHOLD is niet locaal, maar internationaal. voor de rest snap je ook wel dat als je niet uitbreid je stil staat.
Nou ben ik jou zat! Hoe haal je het in je hoofd om zo kinderachtig te reageren? Ik ga dit rotspelletje meespelen, ik heb woensdag een presentatie van de mediamanager van Unilever bijgewoond. Dat is een onderdeel van onze opleiding Commerciele Economie; een leuk dagje uit naar Hilversum Studio 1 waar enkele personen in topfuncties ons vertellen wat hun bezighoudt. Was echt heel erg leuk overigens . Zo sprak de directrice van de Ster en een marketing strategizer van een reclamebureau die HELE grote merken communiceert (denk aan heineken, Nike, Apeldoorn bellen, etc). Ik kon zelf kiezen uit Unilever, ID tv of Philips, mijn keuze was Unilever en Philips.

De mediamanager van Unilever vertelde ons dat Nederland op wereldniveau locaal is (dat bedoel ik dus met locaal) en een kleine omzet vormt. Op locaal niveau is Unilever in Nederland wel 1 van de grootste merken. Maar ik heb nooit wat gezegd over AHOLD en niet internationaal zijn? Iedereen weet dat AHOLD internationaal opereert, daar ging het onderwerp ook helemaal niet over. Je maakt dat er wel van en je legt ook totaal niet uit wat je bedoelt.

Ook kijkend naar het verloop van onze discussie en waarom jij uit alle reacties mij eruit haalt, kan ik niets anders concluderen dat het gaat om een kinderachtige reactie. Ik weet waarover ik praat en als je meent dat dat niet het geval is, be my guest. Het is niet mijn probleem. Ik hou er niet van als iemand mijn naam wil zwartmaken in iets waar ik mijn best voor doe (het begrijpen van dit soort situaties binnen mijn vak).

Reageer voortaan niet op mij, dan houden we het daarbij. Mocht ik toch reageren, dan ga ik bij de volgende reactie me aanpassen aan jouw niveau en maak ik je verbaal met de grond gelijk en wordt dit topic gesloten.
pi_26622357
De margarine en de pindakaas zullen binnenkort wel in de aanbieding zijn bij AH.
Ze moeten deze produkten binnen 4 weken uit de schappen hebben terwijl de houdbaarheid x maal langer is.
Ze kunnen kiezen, of het spul dumpen, of het over 3,5 weken uit de schappen halen en vernietigen.
Het kost ze in beide gevallen (terecht) een hoop geld.
pi_27468893
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 17:28 schreef DrXLTrouble het volgende:
De margarine en de pindakaas zullen binnenkort wel in de aanbieding zijn bij AH.
Ze moeten deze produkten binnen 4 weken uit de schappen hebben terwijl de houdbaarheid x maal langer is.
Ze kunnen kiezen, of het spul dumpen, of het over 3,5 weken uit de schappen halen en vernietigen.
Het kost ze in beide gevallen (terecht) een hoop geld.
De producten moesten gisteren (zaterdag 28 mei) na sluitingstijd uit de schappen worden gehaald. AH heeft dus wel de maximale 4 weken gebruikt om het nog uit te verkopen. Nu is het wachten op de vernieuwde verpakking.
pi_27470816
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 10:16 schreef desiredbard het volgende:

[..]

hmmmm jaj ja...dus niet
Perla = DE en dat is echt een feit
Volledig onintressant, het zijn bonen die uit zuidamerika komen, niet een product dat hier gemaakt wordt. Is geen BMW ofzo, het is een landbouwproduct.
pi_27472106
Nieuwe verpakking voor de boter is hier al binnen.
Zal vanmorgen worden verkocht.

Het blauwe is anders en het heet nu: Lekker voor op brood.

[ Bericht 3% gewijzigd door SHERMAN op 30-05-2005 10:11:02 ]
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
  zondag 5 juni 2005 @ 13:22:03 #259
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_27642568
quote:
Unilever en Remia schikken over statube

ROTTERDAM (ANP) - Unilever en Remia hebben hun ruzie over de statube bijgelegd. Beide partijen besloten vrijdag dat de gele tubes van Remia en Unilever-dochter Calvé sterker in kleur gaan verschillen.

Met het akkoord wist Unilever een kort geding, dat Remia had aangespannen, af te wenden.
Remia daagde deze week Calvé voor de rechter. De sauzenfabrikant vond de statubes van de concurrent in vorm en kleur te veel lijken op de eigen knijpflessen, die op hun dop kunnen staan.
Maar door voor een groter ’geelverschil’ te kiezen halen Calvé en Remia de kou uit de lucht. "Het gaat om het totaalbeeld. En door nu de kleur aan te passen wordt de verwarring bij de consument voldoende weggehaald", stelt een woordvoerder van Remia.

In de statube-zaak stond Unilever in de beklaagdenbank. Maar in april daagde het voedingsmiddelenconcern Albert Heijn voor de rechter omdat de supermarkt zijn huismerkartikelen te veel zou laten lijken op producten van Unilever-dochters. De rechtbank in Arnhem bepaalde echter dat Albert Heijn slechts in twee van de dertien gevallen inbreuk had gemaakt op het merkenrecht.
Bron : DFT

.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_27645715
quote:
Op zondag 5 juni 2005 13:22 schreef elcastel het volgende:

[..]

Bron : DFT

.
Wat een muggenzifterij allemaal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')