abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 30 maart 2005 @ 00:41:06 #101
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25846098
het storendste in het 'papagaaiengedrag' vind ik het gemak waarmee miljoenen aan research, marketing en design zomaar even gepasseerd mogen worden door de eerste de beste naaper.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  woensdag 30 maart 2005 @ 00:45:17 #102
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_25846212
Blijf het een zwaktebod vinden van AH, geven er duidelijk mee aan dat ze een imitatie zijn.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 30 maart 2005 @ 00:46:32 #103
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_25846243
ik kan me voorstellen dat een kleine wandeling in een willekeurige lidl of aldi ook geen fijn gezicht is voor de 'originals' die er miljoenen in geïnvesteerd hebben.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_25855202
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 00:46 schreef zoalshetis het volgende:
ik kan me voorstellen dat een kleine wandeling in een willekeurige lidl of aldi ook geen fijn gezicht is voor de 'originals' die er miljoenen in geïnvesteerd hebben.
Nee, maar je kunt van Opel toch ook niet verwachten dat ze de lopende band opnieuw gaan uitvinden of dat Ford hiervan een zaak maakt?
Yeah baby Yeah!
pi_25855334
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 14:17 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Nee, maar je kunt van Opel toch ook niet verwachten dat ze de lopende band opnieuw gaan uitvinden of dat Ford hiervan een zaak maakt?
Euuh, volgens mij zou je dat terugvertaald naar dit onderwerp manier van transporteren of de manier van verpakken in transportdozen kunnen noemen, je vergelijking slaat niet op het uiterlijk van 2 verschillende merken. Je zou eerder kunnen roepen dat opel plotsklaps eenzelfde soort grill + koplampen als ford gaat gebruiken omdat ford hiermee succes heeft en opel ook graag dat succes wil.
pi_25855548
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 14:21 schreef Redux het volgende:

[..]

Euuh, volgens mij zou je dat terugvertaald naar dit onderwerp manier van transporteren of de manier van verpakken in transportdozen kunnen noemen, je vergelijking slaat niet op het uiterlijk van 2 verschillende merken. Je zou eerder kunnen roepen dat opel plotsklaps eenzelfde soort grill + koplampen als ford gaat gebruiken omdat ford hiermee succes heeft en opel ook graag dat succes wil.
Ok was ook maar een losse flodder.

Ik kan beide kampen(Unilever en Appie Heijn) eigenlijk wel volgen.
Yeah baby Yeah!
  woensdag 30 maart 2005 @ 20:42:50 #107
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_25864824
Ik vind het heel irritant dat ze voor de klant de keuze gaan maken wat hij wel of niet kan kopen. Vandaag wilde ik mijn favoriete Mona Drinkyoghurt kopen, hebben ze dat niet meer maar daarvoor in de plaats een AHmerk-kloon. Natuurlijk een stuk minder lekker. Zo doen ze dit met steeds meer produkten, als ze niet oppassen verliezen ze klanten. Want er zijn ook mensen om wie het om de smaak gaat en niet alleen om de prijs...

pi_25868832
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 20:42 schreef Aventura het volgende:
Ik vind het heel irritant dat ze voor de klant de keuze gaan maken wat hij wel of niet kan kopen. Vandaag wilde ik mijn favoriete Mona Drinkyoghurt kopen, hebben ze dat niet meer maar daarvoor in de plaats een AHmerk-kloon. Natuurlijk een stuk minder lekker. Zo doen ze dit met steeds meer produkten, als ze niet oppassen verliezen ze klanten. Want er zijn ook mensen om wie het om de smaak gaat en niet alleen om de prijs...

[afbeelding] [afbeelding]
Een merk is opgezet, net als een tent. Kwaliteit en merk gaan nie altijd samen, er zit een verschil tussen consumentenkwaliteit en technische kwaliteit. Mooiste voorbeeld is Levis.
pi_25868990
quote:
Ik vind het heel irritant dat ze voor de klant de keuze gaan maken wat hij wel of niet kan kopen.
Beetje naïeve opmerking hoor. Het is al sinds jaar en dag zo dat de schapruimte beperkt is. Er moet dus geselecteerd worden wat wel en niet in het assortiment komt of blijft.
  woensdag 30 maart 2005 @ 23:48:40 #110
45206 Pietverdriet
pi_25870082
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 23:08 schreef k_man het volgende:

[..]

Beetje naïeve opmerking hoor. Het is al sinds jaar en dag zo dat de schapruimte beperkt is. Er moet dus geselecteerd worden wat wel en niet in het assortiment komt of blijft.
juist het relatief grote marktaandeel van AH zorgt ervoor dat er relatief weinig keuze is. Hier in D waar de prijzenoorlog al jaaaren aan de gang is, heb je veel meer keuze en kwalitatief hoogwaardiger producten voor lage prijzen.
pi_25873941
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 23:48 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

juist het relatief grote marktaandeel van AH zorgt ervoor dat er relatief weinig keuze is. Hier in D waar de prijzenoorlog al jaaaren aan de gang is, heb je veel meer keuze en kwalitatief hoogwaardiger producten voor lage prijzen.
Hier in D? Duitsland bedoel je? Kun je meer vertellen over de prijzenoorlog daar?
pi_25875327
quote:
Ik vind het heel irritant dat ze voor de klant de keuze gaan maken wat hij wel of niet kan kopen. Vandaag wilde ik mijn favoriete Mona Drinkyoghurt kopen, hebben ze dat niet meer maar daarvoor in de plaats een AHmerk-kloon.
AH verkoopt naast het huismerk drinkyoghurt nog steeds gewoon Yokidrink hoor, dus dan heb je niet goed gekeken.
quote:
Natuurlijk een stuk minder lekker.
Waarom zou een huismerk bij voorbaat al minder goed/lekker zijn? Huismerken zijn naar mijn mening vaak van goede kwaliteit, terwijl ik dat écht niet van alle A-merken kan zegggen.
  donderdag 31 maart 2005 @ 10:29:21 #113
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_25875357
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 10:27 schreef MouseInteractive het volgende:
Waarom zou een huismerk bij voorbaat al minder goed/lekker zijn? Huismerken zijn naar mijn mening vaak van goede kwaliteit, terwijl ik dat écht niet van alle A-merken kan zegggen.
Het zit in een minder lekkere verpakking.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  donderdag 31 maart 2005 @ 10:36:11 #114
45206 Pietverdriet
pi_25875504
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 08:54 schreef Redux het volgende:

[..]

Hier in D? Duitsland bedoel je? Kun je meer vertellen over de prijzenoorlog daar?
wat kan je over een prijzenoorlog vertellen, anders dat ie al minstens een jaar of 10 aan de gang is?
  donderdag 31 maart 2005 @ 10:42:23 #115
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_25875654
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 00:45 schreef Pietverdriet het volgende:
Blijf het een zwaktebod vinden van AH, geven er duidelijk mee aan dat ze een imitatie zijn.
Mwa, ben ik niet helemaal met je eens, maar de AH is nu juist bezig met een 'nieuwe' exellent-lijn, die producten levert die Unilever helemaal niet heeft. En ik denk dat ze zich daar gewoon verder mee moeten onderscheiden, net als met b.v. die verse sappen, die ook erg goed lopen.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_25875756
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 10:27 schreef MouseInteractive het volgende:
Dit lijkt me onzin. Hoe kom je daarbij? Is dat onderzocht of is dat jouw eigen mening?
  donderdag 31 maart 2005 @ 10:51:23 #117
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_25875915
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 10:46 schreef Redux het volgende:

[..]

Dit lijkt me onzin. Hoe kom je daarbij? Is dat onderzocht of is dat jouw eigen mening?
Ik weet van de tijd dat ik bij de AH werkte (dat is inmiddels alweer een tijdje geleden) dat ze de policy hadden dat het huismerk minstens even lekker moest zijn als het A-merk, en dat ze allerlei mensen hadden die dat testten. Natuurlijk weet je niet voor hoe ver dat klopt en in hoeverre dat indoctrinering van je personeel is, maar die huismerkproducten die ik koop (hagelslag en pindakaas) zijn iig oké (en die hagelslag is zelfs de lekkerste die er is).
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_25876221
quote:

[..]

quote:
pi_25876256
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 10:29 schreef elcastel het volgende:

[..]

Het zit in een minder lekkere verpakking.
Daar zit wel wat in ja. De verpakking bepaalt natuurlijk ook een stukje smaak.
  donderdag 31 maart 2005 @ 11:17:42 #120
45206 Pietverdriet
pi_25876464
quote:

[..]

Dit lijkt me onzin.
kijk voor de gein eens hoe vaak Aldi producten bij programma´s als Kassa bij de beste in de test zitten. En dit is niet alleen in NL zo.
pi_25876494
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 11:05 schreef MouseInteractive het volgende:

[..]

[..]
Ah ja, ik las daar over heen.
pi_25876518
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 11:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

kijk voor de gein eens hoe vaak Aldi producten bij programma´s als Kassa bij de beste in de test zitten. En dit is niet alleen in NL zo.
Maar we hebben het hier toch over huismerken en A-merken, huismerken als die van AH en a-merken als becel etc (unilever)?
  donderdag 31 maart 2005 @ 11:27:31 #123
45206 Pietverdriet
pi_25876699
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 11:20 schreef Redux het volgende:

[..]

Maar we hebben het hier toch over huismerken en A-merken, huismerken als die van AH en a-merken als becel etc (unilever)?
helemaal waar, maar het toont aan dat zuiver omdat een product van Unilever komt, of een A-merk is, het niet zo is dat het ook beter is.
En dit is nu juist ook de fout die AH imho maakt, door hun huismerk te positioneren als een imitatie A merk, geven ze aan dat ze een imitatie heeft, een me too, en niet een hoogwaardig concurerend product, maar een product dat het nodig heeft mee te liften op unilever, en dat ze het niet op eigen kracht kunnen.

Aan de andere kant is het ook zo dat het me iedere keer weer opvalt dat Nederlanders nog steeds vaak producten kopen om de branding, men is daar erg gevoelig voor. Grote A-Merken is belangrijk voor nederlanders.
pi_25876766
Maar als de a-merken niet altijd beter zijn dan de huismerken, en andersom, kunnen we dat toch gegeven toch gewoon wegstrepen? Rest dus inderdaad het imago wat een a-merk wel heeft en een huismerk graag wil hebben.
  donderdag 31 maart 2005 @ 11:37:21 #125
45206 Pietverdriet
pi_25876920
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 11:30 schreef Redux het volgende:
Maar als de a-merken niet altijd beter zijn dan de huismerken, en andersom, kunnen we dat toch gegeven toch gewoon wegstrepen?
Ja, en dat doen steeds meer mensen dan ook
100 jaar geleden was een A-merk werkelijk beter, maar door de strenge controles van de warenwet, betere beheersing van productieprocessen en voortschrijdende know how is dat verschil verdwenen.
Koekjes van verkade zijn niet beter dan die van de Aldi, er is hooguit een smaakverschil. Dit ontdekken steeds meer mensen, en dat verklaard dan ook het succes van de prijsvechters.
In pak hem beet 1890 was er wel degelijk een reden om een vertrouwt merk te kopen. Sterker nog, dat is de oorsprong van "het merk" een fabrikant die kwalitatieve producten leverde, wat je kon kopen zonder dat je daar spijt van kreeg of ziek van werd.
pi_25876937
Even terzijde, huismerken zijn toch vaak gewoon a-merken, maar dan met een huismerk-labeltje?
pi_25876980
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 11:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Aan de andere kant is het ook zo dat het me iedere keer weer opvalt dat Nederlanders nog steeds vaak producten kopen om de branding, men is daar erg gevoelig voor. Grote A-Merken is belangrijk voor nederlanders.
Dat is zo ja. Daarom zal AH zijn producten ook zoveel mogelijk op die van de A-merken willen laten lijken.
pi_25877036
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 11:38 schreef Redux het volgende:
Even terzijde, huismerken zijn toch vaak gewoon a-merken, maar dan met een huismerk-labeltje?
Nou dat zal je nog aardig tegenvallen. Ik las een paar maanden geleden een interessant stukje over huismerken in het Noordhollands Dagblad.
Veel huismerken worden gemaakt door grote voedingsconcernen die voor het grootste deel van huismerken leven. Veel Duitse concerns produceren huismerken. Alleen omdat de naam van de fabrikant nooit op een huismerkproduct vermeld wordt, blijven deze fabrikanten relatief onbekend.

Natuurlijk zijn er ook wel een aantal A-merk fabrikanten die huismerken maken, zoals Verkade, die de chocolade voor AH maakt.
pi_25877106
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 11:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Is dit een typisch nederlands trekje, dat er producten om de branding worden gekocht?
  donderdag 31 maart 2005 @ 12:59:44 #130
45206 Pietverdriet
pi_25878689
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 11:45 schreef Redux het volgende:

[..]

Is dit een typisch nederlands trekje, dat er producten om de branding worden gekocht?
Nee, dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat dit in NL erg sterk aanwezig is, sterker als bv hier in D.
Hier in D zijn mensen veel meer op de prijs.
  donderdag 31 maart 2005 @ 13:02:49 #131
45206 Pietverdriet
pi_25878776
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 11:40 schreef MouseInteractive het volgende:

[..]

Dat is zo ja. Daarom zal AH zijn producten ook zoveel mogelijk op die van de A-merken willen laten lijken.
Wat ze dus uitdrukkelijk niet doen is AH als een A-Merk positioneren. Een defensieve strategie, en dat is denk ik een koersverandering met betrekking tot wat men eerder deed.
Wat ze ook niet doen is een prijsvechtersmerk neerzetten, (goed en goedkoop) ze zetten een imitatie van een product in de markt.
pi_25887396
Voor het prijsvechten hebben ze Euroshopper al.
pi_25887799
Het is geen rip-off-taktiek die AH gebruikt, het is gewoon moeilijk om iets anders te maken... Wat ik bedoel is: De verpakking voor bijvoorbeeld pindakaas is al jaren geperfectioneerd, en ja... de kleur is uiteindelijk bruin geworden. Logisch dat AH dan een BRUINE pot pindakaas gaat maken. Het is gewoon de meest aantrekkelijke verpakking voor de consument denk ik. Waarom denk je anders dat alle mayonaise geel is (behalve die nerderige calve met zijn blauwe potten) en dat ketchup rood is, dat boterpakjes wit/geel zijn, dat melkpakken blauw zijn, etc, etc...
pi_25889584
Laten we eens wat producten naast elkaar zetten.
Ik heb van de albert.nl site kleine plaatjes gekozen, omdat je al winkelend de producten niet groot ziet. Kleinere plaatjes komt in mijn ogen realistischer over dan grotere. De features van elke verpakking komen zo ook het best over.

Margarine.
Albert heijn eigen merk margarine:

We hoeven denk ik het blue band plaatje er niet eens bij te zetten om te zien dat het margarine kuipje van albert heijn een grote gelijkenis heeft met blue band. (plaatje kan ik niet eens vinden in albert.nl)

Zie je een bona kuipje, zie je dat die totaal anders van kleur is. Conclusie die je kan trekken is dat de kleur blauw is dus niet een vaste kleur hoeft te zijn voor margerine.

Bona margarine:

Halvarine.
blue band halvarine.

bona halfvol

AH bewust light

Weer een sterke overeenkomst met de blue ban verpakking terwijl je aan de bona verpakking ziet dat het ook anders kan.
pi_25891434
Mooi gedaan met die plaatjes. Je hebt gelijk, er is natuurlijk een grote gelijkenis tussen die twee. Maar je moet het met me eens zijn dat er in 'ongeschreven regels' min of meer is vastgelegd welke kleur en soort verpakking hoort bij welk product. Ook zou ik eerder een blauw pakje boter pakken dan een groene, slaat nergens op, maar zo zie je maar... het is niet simpel iets origineels te maken in die industrie.
pi_25891799
Zet het blueband plaatje er toch maar eens bij.

Verpletter ons met bewijzen.
pi_25892043
(hoe maak ik zo'n plaatje)
pi_25898997

Lijkt me een duidelijke zaak.
pi_25899162
Kijk, dat verheldert al een hoop. Eerste keer dat ik hier plaatjes zie van producten die een behoorlijke gelijkenis vertonen.

Is Blueband trouwens ook van Unilever dan? Ik dacht dat het Unilever om Becel ging en daar zie ik juist geen gelijkenis mee.
pi_25899266
quote:
Op vrijdag 1 april 2005 09:03 schreef k_man het volgende:
Is Blueband trouwens ook van Unilever dan? Ik dacht dat het Unilever om Becel ging en daar zie ik juist geen gelijkenis mee.
Beide. Check de uitklapper rechts.
http://www.unilever.nl/onzemerken/
  zondag 3 april 2005 @ 00:39:23 #142
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_25944879
quote:
Ja maar aan het huismerk verdient men meer dan aan een A merk
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_25964646
quote:
Op vrijdag 1 april 2005 08:49 schreef Redux het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]

Lijkt me een duidelijke zaak.
Dit is idd wel erg op elkaar lijkend. Hierin kan ik Unilever wel gelijk geven ja.
  woensdag 6 april 2005 @ 17:10:23 #144
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_26027777
Rechtszaak AH Unilever uitgesteld
quote:
AMSTERDAM (DFT) - De rechtszaak die Unilever heeft aangespannen tegen Albert Heijn staat voor 15 april van dit jaar op de rol in Arnhem, zo meldt De Financiële Telegraaf woensdag.
Aanvankelijk zou de zaak reeds op 12 april dienen, maar een van de raadslieden was deze dag verhinderd.
Unilever wil dat Albert Heijn de verpakking van een aantal huismerkartikelen aanpast en deze tot die tijd uit het schap haalt. De Zaanse kruidenier zou met de nieuwe verpakkingen bewust streven naar een zo groot mogelijke gelijkenis met de verpakkingen van Unilevers A-merken, om zo mee te liften op het succes hiervan.
Beide partijen zijn nog met elkaar in gesprek, zo stelden woordvoerders van Albert Heijn en Unilever ook gisteren. Over de inhoud van deze gesprekken wilde noch het was- en voedingsmiddelenconcern, noch de kruidenier nadere mededelingen doen.
Bron DFT

Ik was eergisteren bij de Vomar en heb er eens rondgekeken en ook zij hebben verpakkingen die heel erg lijken op andere A-merken, waaronder die van Unilever. Ik heb wel foto's ervan, maar goed, ik vraag me af of Unilever daar ook op ingaat, of dat het puur om AH gaat.
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_26045719
quote:
Op woensdag 6 april 2005 17:10 schreef elcastel het volgende:
[..]

Bron DFT

Ik was eergisteren bij de Vomar en heb er eens rondgekeken en ook zij hebben verpakkingen die heel erg lijken op andere A-merken, waaronder die van Unilever. Ik heb wel foto's ervan, maar goed, ik vraag me af of Unilever daar ook op ingaat, of dat het puur om AH gaat.
Goeie vraag, het antwoord kan alleen een intern persoon geven.
pi_26143697
quote:
Op woensdag 6 april 2005 17:10 schreef elcastel het volgende:
[..]

Bron DFT

Laat de foto's eens zien?
  Vis een optie? maandag 11 april 2005 @ 13:01:01 #147
70532 loveli
N
pi_26145198
quote:
Ik heb ze geen van beiden geproefd, maar ze komen allebei bij Mona vandaan. De AH melk en De Zaanse Hoeve melk worden allebei door Campina geleverd. De Boer'n yoghurt en de AH huismerk yoghurt met een bodempje fruit, worden allebei door de Zuivelhoeve geleverd. De AH salade in ronde bakjes (vroeger werd die voor je in een bakje geschept, nu worden ze in bakjes geleverd), is gewoon Johma salade (maar dan wat meer soorten).
Wat AH doet, is afwachten of een artikel succesvol is. Als dat het geval is, bestellen ze bij (meestal) dezelfde leverancier dit artikel met huismerk-verpakking.
crap in = crap out
pi_26149838
quote:
Op maandag 11 april 2005 13:01 schreef loveli het volgende:

[..]

Ik heb ze geen van beiden geproefd, maar ze komen allebei bij Mona vandaan. De AH melk en De Zaanse Hoeve melk worden allebei door Campina geleverd. De Boer'n yoghurt en de AH huismerk yoghurt met een bodempje fruit, worden allebei door de Zuivelhoeve geleverd. De AH salade in ronde bakjes (vroeger werd die voor je in een bakje geschept, nu worden ze in bakjes geleverd), is gewoon Johma salade (maar dan wat meer soorten).
Wat AH doet, is afwachten of een artikel succesvol is. Als dat het geval is, bestellen ze bij (meestal) dezelfde leverancier dit artikel met huismerk-verpakking.
Jouw verhaal klopt niet in de context, in dat geval zou Unilever de producent en leverancier zijn van de "private label" producten, ik denk dat zij dan de publiciteit niet zouden opzoeken. Beetje een grote blunder dan he. Je gedachte is overigens totaal niet verkeerd en van een goed niveau, alleen te suggestief om als waarheid te beschouwen.

Je verhaal is overigens wel het standaard verhaal van een private label. Ik weet niet of AH alle PL-producten door de fabrikanten zelf laten maken, de fabrikant zou immers ook het verpakkingsproces kunnen uitvoeren (hoewel een ander de verpakking maakt, zien ze dan zelf wat AH doet). Het lijkt mij, kijkend naar de houdbaarheid van veel producten en de aard van de klacht (zuivelproducten), dat het gaat om producten met een korte houdbaarheidsdatum en de verpakking speelt hierin een grote rol. Met andere woorden, direct verpakken en koelen bij de productent.

Je mag van mij wel met een lijst aankomen van alle private label merken met daarbij de producten, dat zou echt interessante materie zijn om over te discussieren. Enkele aannames in een discussie gooien, hoe feitelijk ook, zijn te beperkt om serieus te nemen.
  Vis een optie? maandag 11 april 2005 @ 16:49:18 #149
70532 loveli
N
pi_26150423
Het is geen gedachte. Het zijn geen aannames. Ik werk bij AH.
Over de AH-margarines heb ik geen uitspraken gedaan, omdat ik niet van allemaal weet bij welke leverancier ze vandaan komen. Ik zal een dezer dagen even voor je kijken. Misschien moet je eerst even vragen om een bronvermelding voordat je iemand aanvalt op een "niet-kloppend" verhaal.
crap in = crap out
pi_26151023
quote:
Op maandag 11 april 2005 16:49 schreef loveli het volgende:
Het is geen gedachte. Het zijn geen aannames. Ik werk bij AH.
Over de AH-margarines heb ik geen uitspraken gedaan, omdat ik niet van allemaal weet bij welke leverancier ze vandaan komen. Ik zal een dezer dagen even voor je kijken. Misschien moet je eerst even vragen om een bronvermelding voordat je iemand aanvalt op een "niet-kloppend" verhaal.
Ik vroeg om een bronvermelding in mijn reactie, wat doe je bij de AH?
  maandag 11 april 2005 @ 17:56:15 #151
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_26151976
quote:
Op maandag 11 april 2005 11:49 schreef Redux het volgende:
Laat de foto's eens zien?
Misschien later, ik heb geen zin om die stinktelefoon weer aan de pc te hangen en alles. Neem het vooralsnog maar van me aan, of kijk eens bij je eigen supermarkt (andere dan AH) op de hoek, ik heb er niet voor hoeven zoeken.
pi_26159447
Ik werk zelf parttime bij AH, en ik zag dus vandaag het nieuwe design afwasmiddel binnenkomen. Nou, da's dus echt een volledige kloon van Dreft afwasmiddel.
Nu is Dreft volgens mij niet van Unilever, maar ik kan me wel voorstellen dat deze fabrikant hier ook niet blij mee is.
  donderdag 14 april 2005 @ 16:43:58 #153
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_26225192
quote:
Uitkomst conflict Unilever en AH ongewis

RIJSWIJK (ANP) - Over een ding zijn de deskundigen het in elk geval eens. Zonder supermarktoorlog zou de ruzie tussen Unilever en Albert Heijn over huismerken nooit tot een rechtszaak hebben geleid.

Dergelijke conflicten zijn zo oud als de weg naar Kralingen. Zo herinnert de 63-jarige Marius Knijff, senior partner van Knijff Merkenadviseurs zich nog dat een jaar of twintig geleden Albert Heijn de ’na-aapprijs’ kreeg van de Rotterdamse industrieclub. "En wel voor haar totale oeuvre", aldus Knijff. "Er is altijd spanning tussen A-merken en eigen merken. Zo waren er problemen met verpakkingen die leken op Oma’s Cake of met glazen groentepotten omdat die met HAK werden geassocieerd."

De supermarktoorlog heeft de relatie volgens Knijff echter ernstig verhard. Vrijdag treffen beide partijen elkaar voor de rechter in Arnhem. Unilever heeft Albert Heijn gedaagd. Het supermarktbedrijf zou de verpakkingen van hun ijsthee, pindakaas en margarines hebben geïmiteerd zodat ze lijken op die van Unilevers topmerken, te weten Lipton, Calvé, Becel, Croma, Blue Band en Bertolli. Unilever wil dat de huisartikelen onmiddellijk uit de schappen worden gehaald en Albert Heijn de verpakkingen aanpast.

Een dergelijke rechtszaak heeft Knijff in zijn 35-jarige carrière als merkenadviseur nog nooit bij de hand gehad. "De na-aapprijs was grappig en werd door het hoofd marketing van Albert Heijn in ontvangst genomen. Zoiets zie ik nu niet meer gebeuren."

Onder invloed van de prijzenoorlog doet Albert Heijn van alles om marktaandeel te vergroten. Dat gaat ten koste van de A-merken "Het is nu aan de rechter om te bepalen of daarbij grenzen zijn overschreden", aldus Petra Herkul, merkengemachtigde van het Rotterdamse bureau Bouma.
Albert Heijn loopt op een grijze lijn, constateert Jerry Considine, advocaat en merkengemachtigde van Considine Groep. "Het uitlokken van een conflict is een bewuste keuze." Hij vergelijkt de situatie met die waarin kleurcodes merken vervangen. Het is inmiddels ingeburgerd dat chloor geel, spiritus blauw en cola rood-wit is, ongeacht het merk. Daar hebben de merkleiders zich uiteindelijk onder druk van de supermarkten bij neergelegd.

De merkenrechtadvocaat verwacht vrijdag een heel circus in de rechtszaal waarbij tal van huismerkartikelen naast die van de A-merken wordt gezet. "Albert Heijn zal vervolgens beweren dat uiterlijke overeenkomsten gebruikelijk zijn. De bedoeling hiervan is dat de rechter door de bomen het bos niet meer ziet." Unilever krijgt het volgens hem nog knap moeilijk zijn aantijging te staven.
Knijff geeft daarentegen Unilever een goede kans. "Als de artikelen separaat worden bekeken zijn er de nodige verschillen. Maar de rechter zal ook nagaan hoe de consument zijn keuzes maakt. Als Albert Heijn zijn op Calvé lijkende huismerk pindakaas heeft gezet op de plaats waar voorheen die van Calvé stond, is er bewust verwarring veroorzaakt. Bovendien is Albert Heijn zo met een hele serie producten omgesprongen. Daar zit een lijn in. Mocht de rechter geen inbreuk op het merkenrecht constateren dan kan hij het gedrag van Albert Heijn ook bestempelen als onzorgvuldig handelen in het economisch verkeer."

"Beide partijen zijn overtuigd dat ze aan de goede kant van grijze lijn staan en op een eerlijke manier concurreren", aldus Jerry Considine. Welke kant het vonnis op zal gaan, is ongewis. De beslissing is volgens hem afhankelijk van de mate waarin elk beeldmerk zich onderscheidt en is beschermd.
Ook Petra Herkul durft geen voorspelling te doen. "We zullen het proces aandachtig volgen. Juist omdat er weinig jurisprudentie is. De rechter zal kijken naar de mate van verwarring die Albert Heijn met zijn huismerken heeft aangericht. Het wordt een moeilijke afweging."
Bron : DFT
  donderdag 14 april 2005 @ 16:55:23 #154
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_26225510
En hier de foto's van enkele producten bij de Vomar :

pi_26225778
Sanex is overduidelijk, de rest kan AH op winnen. Heb je meer foto's?
  donderdag 14 april 2005 @ 17:15:18 #156
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_26226057
quote:
Op donderdag 14 april 2005 17:05 schreef Integrity het volgende:
Sanex is overduidelijk, de rest kan AH op winnen. Heb je meer foto's?
Let op dit is bij de Vomar hè, ik heb de foto's gemaakt omdat het een allom gebruikte truuk is in mijn ogen. Zoals het artikel -boven mijn post- eigenlijk ook al aangeeft. Ik heb niet meer foto's, ik heb er gewoon een paar geschoten, om te laten zien dat het niet specifiek een AH truuk is.
pi_26226907
sanicur is toch een merk apart?
pi_26226986
Haha jaaaa die sanicur! Je trapt er bijna in hè als je in de winkel staat! Heel goedkoop trouwens..
Delivered without an information leaflet
pi_26227773
quote:
Op donderdag 14 april 2005 17:48 schreef Redux het volgende:
sanicur is toch een merk apart?
Sanicur is gewoon een apart merk ja. Wordt ook bij AH verkocht.
Dus dat wordt straks ook nog een rechtszaak van Sanex tegen Sanicur
pi_26228709
quote:
Op maandag 11 april 2005 23:02 schreef MouseInteractive het volgende:
Nu is Dreft volgens mij niet van Unilever, maar ik kan me wel voorstellen dat deze fabrikant hier ook niet blij mee is.
Dreft is van Procter & Gamble.
pi_26232667
quote:
Op donderdag 14 april 2005 17:15 schreef elcastel het volgende:

[..]

Let op dit is bij de Vomar hè, ik heb de foto's gemaakt omdat het een allom gebruikte truuk is in mijn ogen. Zoals het artikel -boven mijn post- eigenlijk ook al aangeeft. Ik heb niet meer foto's, ik heb er gewoon een paar geschoten, om te laten zien dat het niet specifiek een AH truuk is.
Voorzien van goed commentaar, thnx. Binnen dit kader ben ik heel benieuwd wat de uitspraak is van de rechtbank, deze heeft verder strekkende consequenties dan alleen de AH. Trouwens, AH is ook de boosdoener van die prijzenoorlog. Dat er in de levensmiddelenbranche nu gezocht wordt naar alternatieven op het gebied van de marketingmix is dan te vergelijken met het wegsnoepen van elkaars omzet.

Mijn mening is dat AH (en dus ook andere bedrijven) de marketingkosten op een waardeloze manier wegsnoept van de concurrent. Gewoon een vorm van diefstal. Ik zag in het artikel voor jouw foto's ook de "motieven" die beide partijen gebruiken in de rechtzaal. Nu wil ik echt weten wat er gaat gebeuren, in Amerika is het heel normaal om op deze wijze te concurreren. In Nederland is het taboe. Wanneer de jurisprudentie zich vervolgt in het gelijk van AH, betekent dit automatisch een stap dichterbij het Amerika verhaal. Dit zal een behoorlijke impact op de Nederlandse bedrijfsvoering hebben, want waarmee wil je je dan nog onderscheiden in de levensmiddelenbranche?

Reclame heeft dan weinig effect, want het aankoopbeslissingsproces doorloopt een kort traject. Ik vind daarom ook dat de rechter rekening moet houden met de lage productbetrokkenheid van de consument als het gaat om fast moving consumer goods. Ik kan je op een papiertje meegeven dat er veel belanghebbenden zijn die maar wat graag hun eigen producten aanpassen aan de A-merken, daarmee blijkt dat A-merken toch minder meerwaarde bieden dan gedacht.

Vanuit die gedachte zul je dus meer op je technische kwaliteit moeten inspelen wil je je onderscheiden en minder op je consumentenkwaliteit. Maar de vraag is: is dit betaalbaar?
pi_26240561
Vandaag gaat de rechtzaak beginnen. Het gaat om de producten pindakaas, bakboter en icetea.

pi_26242873
Dit wordt de uitslag: De Pindakaas mag in het schap blijven, de vloeibare boter moet aangepast worden vanwege de dop en het woord culinair en de ijsthee wordt een twijfelgeval. Nee, helaas staat Unilever niet zo sterk. Ik ben benieuwd!
  zaterdag 16 april 2005 @ 18:25:39 #164
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_26276685
quote:
Unilever wil aanpassing huismerken Albert Heijn

ARNHEM (ANP) - De eis in kort geding van voedingsmiddelenconcern Unilever dat Albert Heijn stopt met het "na-apen" van zijn A-merken ging vrijdag niet van harte. Albert Heijn is tenslotte veruit de grootste afnemende supermarkt van Unilevers producten in Nederland.

"We hebben tot eergisteren ons best gedaan om er zonder proces uit te komen. Een relatie die al tachtig jaar bestaat, ga je niet om niets op het spel zetten", aldus Unilevers raadsman J. van Manen. Als gebaar aan Albert Heijn liet hij zijn vordering voor het opleggen van een dwangsom vallen.

Voor Unilever is de maat echter wel vol. Het concern wil dat de rechter een einde maakt aan het "systematisch nabootsen" van zijn merken als Lipton, Calvé, Becel, Blue Band, Croma en Bertolli door Albert Heijn. "Met het uiterlijk van hun merken moeten ze wegblijven van die van Unilever. Het bedrijf investeert jaarlijks miljarden euro om de A-status van zijn merken te verwerven en te behouden. Albert Heijn lift nu gewoon mee op de onderzoeks- en ontwikkelingskosten."

De zittingzaal leek wel een kleine supermarkt. De door beide partijen uitgestalde artikelen moesten aantonen in hoeverre er sprake is van imitatie, inbreuk op merkenrecht en "parasietengedrag" dan wel van "absurde eisen".

Unilevers raadsman Van Manen kwam met een recent marktonderzoek. Door de nieuwe, zoveel op die van Unilevers topmerken lijkende verpakkingen, zou het marktaandeel van Albert Heijns huisproducten 2,5 maal zo groot geworden. "Bij de vloeibare margarines heeft Albert Heijn in vier weken tijd zijn aandeel van 15 naar 60 procent zien stijgen."

Er is volgens Van Manen sprake van verwarringsgevaar en dat is strijdig met het merkenrecht. Ook daarvoor had hij een steekproef. Uit dit onderzoek bleek dat 36 procent van de vijfhonderd ondervraagden met AH-margarinekuipje Bewust van doen dacht te hebben met Becel. Bij pindakaas trapte een op de drie erin en bij ijsthee wees een kwart AH’s huismerk aan als Unilevers A-merk Lipton.

Volgens Aholds raadslieden is er sprake van gezonde concurrentie. "Ze moeten er bij Unilever aan wennen dat ze hun comfortabele positie dreigen kwijt te raken", aldus K. Stöpetie. Hij liet het gehele AH-assortiment zien waartegen Unilever zoveel gram koesterde en stelde dat er een vaste lijn is waar alle in hun nieuwe jasje gestoken huismerken aan zijn te herkennen.

"Daarbij is kleurstandaardisatie van belang, zoals dat ’light’-producten blauw zijn. Dat geeft herkenning bij de consument." De omvorming is al bij 2500 van de 4500 huisartikelen geschied. De kleurcode is volgens Stöpetie bedoeld om verwarring te voorkomen en geen monopolie van Unilever. Er is nog genoeg "onderscheidend" vermogen, aldus de raadsman.

Albert Heijns commercieel-directeur S. van der Laan vatte aan het eind van de zitting de optiek van de supermarktketen samen met de opmerking, "Het zijn onze winkels en niet die van Unilever."
Rechter H. Uniken-Venema doet 28 april uitspraak.
bron : DFT

Als AH die lijn echt in haar producten heeft, dan wordt het zeuren voor Unilever ja. Voor de rest blijkt uit (genoemd) onderzoek dat 1/3 zich kan vergissen, ik dacht dat het veel hoger lag. De herkenningspunten die AH aanhaaltstaan natuurlijk wel als een huis. Vloeibare boter in een gele fles met blauwe dop is geen exclusiefrecht, meer een herkenning, zoals we het groen van de yoghurt kennen en het lichtblauw van de halfvolle melk.
Ik ben benieuwd ja, het ligt allemaal erg dicht bij elkaar, en ik vraag me dan ook af de uitspraak alleen invloed heeft op AH (waar Unilever zich duidelijk alleen maar op richt) of ook op anderen, zoals mijn eerder getoon de O'Lacy producten.

28 April meer .....
pi_26297472
Je stelt goede vragen, we will see on 28. April.
pi_26297667
Ik heb er nog geen klant over gehoord.
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_26297848
quote:
Op zondag 17 april 2005 15:33 schreef SHERMAN het volgende:
Ik heb er nog geen klant over gehoord.
Sorry voor de directe vraag, weet je het verschil tussen een hoge of lage productbetrokkenheid en de rol dat dit speelt in een aankooppbeslissingsproces? Weet je ook de rol die marketingcommunicatie kan spelen in de attitudeperceptie van kwaliteit van een product? Weet je ook hoe verwarrend het is voor een consument, wanneer het verschil onduidelijk is? Misschien kun je je realiseren dat je, als producent, je afzet ziet dalen vanwege een concurrent die jouw "publiciteitsinvesteringen" gebruikt, zonder daarbij zelf geld aan uit te geven behalve jouw verpakking op raakvlakken namaken?
pi_26297946
quote:
Op zondag 17 april 2005 15:40 schreef Integrity het volgende:

[..]

Sorry voor de directe vraag, weet je het verschil tussen een hoge of lage productbetrokkenheid en de rol dat dit speelt in een aankooppbeslissingsproces? Weet je ook de rol die marketingcommunicatie kan spelen in de attitudeperceptie van kwaliteit van een product? Weet je ook hoe verwarrend het is voor een consument, wanneer het verschil onduidelijk is? Misschien kun je je realiseren dat je, als producent, je afzet ziet dalen vanwege een concurrent die jouw "publiciteitsinvesteringen" gebruikt, zonder daarbij zelf geld aan uit te geven behalve jouw verpakking op raakvlakken namaken?
Ik werk zelf bij de AH, sterker nog ik werk op de zuivel afdeling, waar ook de boter ondervalt. En ik heb gewoon nog geen klant gehoord dat ze de verpakkingen op elkaar vinden lijken of met het verkeerde artikel naar huis toe gaan.
pi_26300109
Unilever wil zijn grootste klant dumpen
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  zondag 17 april 2005 @ 18:27:40 #170
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_26302413
quote:
Op zondag 17 april 2005 17:04 schreef Meki het volgende:
Unilever wil zijn grootste klant dumpen
Beetje suicidaal denk je niet ?
pi_26311123
quote:
Op zondag 17 april 2005 15:44 schreef SHERMAN het volgende:

[..]

Ik werk zelf bij de AH, sterker nog ik werk op de zuivel afdeling, waar ook de boter ondervalt. En ik heb gewoon nog geen klant gehoord dat ze de verpakkingen op elkaar vinden lijken of met het verkeerde artikel naar huis toe gaan.
Luister kerel, ik wil nu echt niet lullig gaan doen tegen je hierover, maar ik neem ook geen blad voor mijn mond. Dat je direct met de klant geconfronteerd wordt op je plek wil niet zeggen dat je daarmee kunt meepraten over onderwerpen als het aankoopbeslissingproces (wanneer het gaat om een marketingkwestie). Gewoon in het Nederlands gezegd betekent dit: Een klant hoeft het niet aan te geven, maar dat wil niet zeggen dat die klant niet die beslissing neemt.

Wanneer jij nu een tafeltje in de winkel plaatst met daarbij van elk product 2 versies laat zien aan jouw (bekende) klanten en vervolgens de mening van die mensen noteert. Daarbij denk je aan vragen als:

Kent u merk A? Kent u merk B? Hoe beoordeelt u de merken? Welke verschillen bemerkt u? Welke onderdelen in de verpakking wekken bij u de indruk op dat het hier om dezelfde productkwaliteit gaat? Welke onderdelen wekken verwarring? Zou u moeite hebben met het kiezen tussen de 2 producten? Wekken deze artikelen verwarring bij u? Maar vooral: is de prijs bepalender geworden, wanneer u geen verschil in kwaliteit in deze artikelen ziet (waarbij je dus automatisch vraagt of de producten met (vrijwel) identieke verpakking dezelfde kwaliteit hebben los van het merk in de ogen van de klant)?

Dit zijn dan ff een paar vragen die ik zo uit mn mouw schud en die je dan aan een flink aantal mensen in de vorm van een kwalitatief of een kwantitatief onderzoek als een representatief geheel presenteert. Dus dan kun je ook weer een flinke betrouwbaarheidsberekening er tegenaangooien en geloof me, da's niet het leukste om te doen. (Ik raad een kortdurend kwalitatief onderzoek aan op de plaats van aankoop met een leuke surprise op verschillende locaties in het land.)

Wat ik wil zeggen, Sherman, is dat wat jij weet over jouw klanten van essentieel belang is. Hoe jij tegen de klanten doet en tegen je werk aankijkt, daar draait een bedrijf op. De AH zou jou moeten vragen wat er verbeterd kan worden voor de klanten, voordat ze de klanten zelf gaan ondervragen. In deze kwestie is het andere koek, want nu wordt er niet om klachten gevraagd, maar om hoe een klant het ziet. Er is dus geen klachtenuitgangspunt maar een uitgangspunt die je moet onderzoeken.

(Hoewel sommige onderzoeken zonde zijn van het geld, omdat je het antwoord toch al weet)
  Vis een optie? maandag 18 april 2005 @ 00:14:53 #172
70532 loveli
N
pi_26312251
quote:
Op zondag 17 april 2005 23:35 schreef Integrity het volgende:
(Hoewel sommige onderzoeken zonde zijn van het geld, omdat je het antwoord toch al weet)
offtopic: Zoals het medewerkers tevredenheidsonderzoek van de AH
crap in = crap out
pi_26314949
quote:
Op maandag 18 april 2005 00:14 schreef loveli het volgende:

[..]

offtopic: Zoals het medewerkers tevredenheidsonderzoek van de AH
Die zijn sowieso nutteloos
pi_26314952
quote:
Op zondag 17 april 2005 23:35 schreef Integrity het volgende:

[..]

Luister kerel, ik wil nu echt niet lullig gaan doen tegen je hierover, maar ik neem ook geen blad voor mijn mond. Dat je direct met de klant geconfronteerd wordt op je plek wil niet zeggen dat je daarmee kunt meepraten over onderwerpen als het aankoopbeslissingproces (wanneer het gaat om een marketingkwestie). Gewoon in het Nederlands gezegd betekent dit: Een klant hoeft het niet aan te geven, maar dat wil niet zeggen dat die klant niet die beslissing neemt.

Wanneer jij nu een tafeltje in de winkel plaatst met daarbij van elk product 2 versies laat zien aan jouw (bekende) klanten en vervolgens de mening van die mensen noteert. Daarbij denk je aan vragen als:

Kent u merk A? Kent u merk B? Hoe beoordeelt u de merken? Welke verschillen bemerkt u? Welke onderdelen in de verpakking wekken bij u de indruk op dat het hier om dezelfde productkwaliteit gaat? Welke onderdelen wekken verwarring? Zou u moeite hebben met het kiezen tussen de 2 producten? Wekken deze artikelen verwarring bij u? Maar vooral: is de prijs bepalender geworden, wanneer u geen verschil in kwaliteit in deze artikelen ziet (waarbij je dus automatisch vraagt of de producten met (vrijwel) identieke verpakking dezelfde kwaliteit hebben los van het merk in de ogen van de klant)?

Dit zijn dan ff een paar vragen die ik zo uit mn mouw schud en die je dan aan een flink aantal mensen in de vorm van een kwalitatief of een kwantitatief onderzoek als een representatief geheel presenteert. Dus dan kun je ook weer een flinke betrouwbaarheidsberekening er tegenaangooien en geloof me, da's niet het leukste om te doen. (Ik raad een kortdurend kwalitatief onderzoek aan op de plaats van aankoop met een leuke surprise op verschillende locaties in het land.)

Wat ik wil zeggen, Sherman, is dat wat jij weet over jouw klanten van essentieel belang is. Hoe jij tegen de klanten doet en tegen je werk aankijkt, daar draait een bedrijf op. De AH zou jou moeten vragen wat er verbeterd kan worden voor de klanten, voordat ze de klanten zelf gaan ondervragen. In deze kwestie is het andere koek, want nu wordt er niet om klachten gevraagd, maar om hoe een klant het ziet. Er is dus geen klachtenuitgangspunt maar een uitgangspunt die je moet onderzoeken.

Ik zeg alleen hoe ik het ervaar. Misschien dat wanneer een onderzoek word gedaan naar de mening van klanten dat er dan wat anders uit komt. Mijn eerste indruk is alleen dat de klant er hier totaal niet mee lijkt te zitten dat die verpakkingen "op elkaar lijken". De klant wil gewoon zijn of haar boter halen simpel. Waar ze zich over het algemeen wel aan ergeren is dat die compleet nieuwe boter lijn er voor heeft gezorgt dat de worp indeling verneukt is.
pi_26315308
quote:
Op maandag 18 april 2005 07:16 schreef SHERMAN het volgende:
Waar ze zich over het algemeen wel aan ergeren is dat die compleet nieuwe boter lijn er voor heeft gezorgt dat de worp indeling verneukt is.
Ja precies, dat zijn dingen waar jij mee geconfronteerd wordt, op de werkvloer. Het lijkt mij ook sterk dat omdat jij geen klanten hoort over de gelijkenis unilever verkeerd bezig is met haar rechtzaak.
pi_26315855
nu.nl:
quote:

pi_26317437
quote:
Op maandag 18 april 2005 08:31 schreef Redux het volgende:

[..]

Ja precies, dat zijn dingen waar jij mee geconfronteerd wordt, op de werkvloer. Het lijkt mij ook sterk dat omdat jij geen klanten hoort over de gelijkenis unilever verkeerd bezig is met haar rechtzaak.
Je bent in mijn ogen sowieso stom bezig als je niet kijkt wat je pakt. als je gewoon normaal kijkt dan zie je het verschil toch wel.
pi_26317500
quote:
Op maandag 18 april 2005 10:54 schreef SHERMAN het volgende:

[..]

Je bent in mijn ogen sowieso stom bezig als je niet kijkt wat je pakt. als je gewoon normaal kijkt dan zie je het verschil toch wel.
Dan onderschat jij de verpakking van een product en de grote mate van gelijkenis van die verpakking met andere producten.
pi_26317560
quote:
Op maandag 18 april 2005 10:56 schreef Redux het volgende:

[..]

Dan onderschat jij de verpakking van een product en de grote mate van gelijkenis van die verpakking met andere producten.
MIsschien wel ja, misschien ook wel niet. Of ik denk gewoon te goed over de gemiddelde consument en zijn het in werkelijkheid allemaal idioten.
pi_26317670
quote:
Op maandag 18 april 2005 10:59 schreef SHERMAN het volgende:

[..]

MIsschien wel ja, misschien ook wel niet. Of ik denk gewoon te goed over de gemiddelde consument en zijn het in werkelijkheid allemaal idioten.
Ik kan me goed voorstellen dat wanneer iemand een product wil kopen, in de schappen 2 verschillende merken ziet liggen die qua verpakking sterk op elkaar lijken maar waarvan 1 (het huismerk) goedkoper is, denkt dat omdat de producten een heel sterke gelijkenis hebben de kwaliteit/smaak/betrouwbaarheid ook wel hetzelfde zal zijn terwijl dit niet altijd zo hoeft te zijn. En dit consument kiest dan toch voor het goedkopere product, en dat is precies wat ah wil.
pi_26318307
quote:
Op maandag 18 april 2005 10:59 schreef SHERMAN het volgende:

[..]

In werkelijkheid betalen zij jouw boterham
pi_26318494
quote:
Op dinsdag 22 maart 2005 13:43 schreef wdn het volgende:

[..]

Die huismerk artikelen komen ook van Unilever (alleen is dat tegen een lagere prijs verkocht aan AH).
Nee, dat is niet waar.
Ik werk zelf in een van de fabrieken van Unilever waar we de produkten van maken waar het hier over gaat en er worden totaal geen huismerken geproduceerd!!!
  Eindredactie Games maandag 18 april 2005 @ 11:54:24 #183
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_26318829
quote:
Op maandag 18 april 2005 11:32 schreef Integrity het volgende:

[..]

In werkelijkheid betalen zij jouw boterham
maar het intereseert hem en mij geen ene ruk wat de consument koopt, zolang ze het maar kopen
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_26325054
quote:
Op maandag 18 april 2005 11:54 schreef donald_dick het volgende:

[..]

maar het intereseert hem en mij geen ene ruk wat de consument koopt, zolang ze het maar kopen
Dan sta jij met je bek vol tanden wanneer ze niets kopen, nietwaar? Waar sta je dan zelf? Misschien moet je het dan maar vragen, maar ja... het interesseerde je geen fuck toch? Kom aub met inhoudelijke materie of ga normaal op iemand in en niet op deze "stoere" wijze! Ik lach je straal in je gezicht uit, doe wat aan je houding man!
  maandag 18 april 2005 @ 17:41:22 #185
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_26327321
quote:
Op maandag 18 april 2005 16:09 schreef Integrity het volgende:
Dan sta jij met je bek vol tanden wanneer ze niets kopen, nietwaar? Waar sta je dan zelf? Misschien moet je het dan maar vragen, maar ja... het interesseerde je geen fuck toch? Kom aub met inhoudelijke materie of ga normaal op iemand in en niet op deze "stoere" wijze! Ik lach je straal in je gezicht uit, doe wat aan je houding man!
Iksnap niet waar jij je druk om maakt. hij heeft toch gelijk ? Het interesseert hem niks welk merk er wordt verkocht als er maar wordt verkocht. Als dat een anti Unilever standpunt was geweest had ie wel gezegd dat hij wilde dat de consument huismerken zou kopen, denk je niet ?

Overigens vind ik huismerk vloeibare boter van AH meer op de Vomar (Laurus) versie lijken.
.
pi_26327612
quote:
Op maandag 18 april 2005 17:41 schreef elcastel het volgende:

[..]

Iksnap niet waar jij je druk om maakt. hij heeft toch gelijk ? Het interesseert hem niks welk merk er wordt verkocht als er maar wordt verkocht. Als dat een anti Unilever standpunt was geweest had ie wel gezegd dat hij wilde dat de consument huismerken zou kopen, denk je niet ?

Overigens vind ik huismerk vloeibare boter van AH meer op de Vomar (Laurus) versie lijken.
.
Ik bekijk het vanuit ethische oogkleppen tegenover de klant, zie het als: "de klant is koning, dus een beetje dankbaarheid mag wel." Voor de rest ben ik een behoorlijke druktemaker, dat werkt zowel tegen me als voor me. Ik vond zijn opmerking overigens ook niet echt "leuk".
  dinsdag 19 april 2005 @ 11:39:00 #187
16715 Mylene
*schatje*
pi_26343711
De Telegraaf meldt dat AH de verpakking van de huismerk fruitkoekjes gaat aanpassen. Dit om juridische stappen van Verkade voor te zijn, die ook al haar ongenoegen kenbaar heeft gemaakt omdat ze van mening zijn dat de verpakking teveel lijkt op die van Sultana.

En volgens Unilever gaat de misleiding van AH verder dan alleen het uiterlijk. Het artikel:
quote:
Mark Goedhart, marketingdirecteur: "De misleiding van AH is dubbel. Je zou als AH kunnen zeggen 'we proberen zo goed mogelijk op het A-merk te lijken, maar we bieden een ander product'. Maar men gaat verder. Dick Boer (directievoorzitter bij AH, red.) doet alsof je als klant alleen voor de reclamefilmpjes betaalt, als je voor ons Amerk kiest. Zo van, het is één pot nat, het komt vast uit dezelfde fabriek en het is dús van dezelfde kwaliteit. Dat is de wereld op zijn kop. Ja, we maken filmpjes, maar daarin wijzen we de consument op de superieure productkwaliteit gebaseerd op de nieuwste technologie."

Unilever vindt dat het producten heeft die inhoudelijk afwijken van de huismerken van AH. Bij de pindakaas gaat het om smaak. Unilever roostert zelf, en dat is uniek, zijn pinda's om het hele proces te controleren. En het gaat om gezondheidsclaims, zoals de antioxidanten in de Lipton Ice Tea en de gezonde toevoegingen aan Becel. Dat AH deze zelfde claims niet kan waarmaken, blijkt volgens Goedhart uit onderzoek van Handelslaboratorium Verweij.

Wij gebruiken alleen eenvoudig geperste plantaardige olie. Dit betekent dat we geen hexaan gebruiken om de achtergebleven olie uit de schil te weken. Daar slaat de claim 'puur en natuurlijk' op." Ook zou het alleen Unilever lukken om zowel de vetzuren Omega 3 en 6, aanbevolen door de Gezondheidsraad, en meer dan 50% aan meervoudig onverzadigde vetzuren aan Becel toe te voegen.

Goedhart vindt de AH-claim op zijn margarine een gotspe. "Daar zitten slechts enkele sporen Omega 3 in. In plaats van vier boterhammen moet je er tachtig eten voor dezelfde hoeveelheid vetzuren."
bron

[ Bericht 2% gewijzigd door Mylene op 19-04-2005 15:49:42 ]
pi_26352051
Hiermee geeft AH dus toe dat zij hun verpakking baseert op de verpakking van de concurrent d.m.v. een bewust beleid. Dit of zij zijn zich bewust van hun verpakkingsbeleid en zijn voorzichtiger geworden.
  Eindredactie Games dinsdag 19 april 2005 @ 17:05:02 #189
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_26352299
quote:
Op maandag 18 april 2005 17:51 schreef Integrity het volgende:

[..]

Ik bekijk het vanuit ethische oogkleppen tegenover de klant, zie het als: "de klant is koning, dus een beetje dankbaarheid mag wel." Voor de rest ben ik een behoorlijke druktemaker, dat werkt zowel tegen me als voor me. Ik vond zijn opmerking overigens ook niet echt "leuk".
jij denkt echt dat als de klant niks meer koopt dat ik niet uitbetaald krijg ik wordt betaald naar uurloon en ik veracht niet dat binnen een maand Albert Hijen of Ahold failliet is. ik werk daar om vakken te vullen en na een maand krijg ik die uren uitbetaald, ik krijg geen specificatie als mensen Ah huismerk of unilever dingen kopen. al is het poep, we dont care, alleen Dick, want die krijgt krijgt een vette winstuitkering en opslag
de klant krijgt wat ie wil, dat wordt aangepast aan de leefomgeving vande winkel, als ze merken dat het AH huismerk niet verkoopt dan gaan die er echt wel uit. en visa versa

btw: de klant is idd koning, als ie om informatie over een product vraag krijgt hij die mooi, we gaan het halen vor je, hell, we brengen het zelfs naar je auto als je slecht te been bent, maar we gaan niet beslissen hoe de verpakking eruit ziet. ik heb 120 uur al achter de couter gestaan(waar je spulle o.a. kan retourneren) en ik heb nog nooit iemand gehad die gekochte procten kwam terug brengen omdat hij/zij vergist had in het merk.

[ Bericht 7% gewijzigd door Oscar. op 19-04-2005 17:12:49 ]
  Eindredactie Games dinsdag 19 april 2005 @ 17:08:26 #190
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_26352363
quote:
Op maandag 18 april 2005 17:41 schreef elcastel het volgende:

.
weet het niet meer zeker, maar volgens mij kwam die uit dezelfde fabriek, omdat de 1ste 3 streepjescode gelijk zijn
  dinsdag 19 april 2005 @ 17:20:10 #191
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_26352630
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 11:39 schreef schatje het volgende:
- knip -
Ondersteunend stukje uit de DFT :
quote:
AH wijzigt verpakking koekjes

ZAANDAM (ANP)
- Albert Heijn gaat de verpakkingen van vijf soorten fruitkoekjes van zijn huismerk aanpassen. De Zaanse supermarktketen doet dit na een klacht van koekjesfabrikant Verkade, die vond dat de fruitkoekjes in de schappen te veel leken op zijn Sultana-verpakkingen.

Dit heeft een woordvoerder van Albert Heijn dinsdag gezegd. De concessie is opvallend omdat Albert Heijn ook in een conflict is verwikkeld met leverancier Unilever over verpakkingen. Beide partijen kwamen elkaar vorige week voor de rechter tegen in een kort geding dat door Unilever was aangespannen.

Het traject dat nu is bewandeld met Verkade, zou ook met Unilever tot de mogelijkheden behoren, aldus de zegsman van Albert Heijn. "Wij zijn altijd van goede wil geweest." Hij verwacht evenwel dat Unilever het op een uitspraak van de rechtbank laat aankomen. Die wordt op 28 april verwacht.

Unilever wil niet reageren op de uitkomst van het conflict tussen Verkade en Albert Heijn. Een woordvoerder van het was- en voedingsmiddelenconcern zei dinsdag dat voor het kort geding van vorige week vrijdag gesprekken zijn gevoerd over de aanpassing van de verpakkingen van de huismerken van Albert Heijn. "De wijzigingsvoorstellen die zij deden, waren voor ons onacceptabel."

Albert Heijn zegt al 2500 huismerken een nieuw jasje te hebben gegeven. Daar vallen ook de producten onder die Unilever te veel op zijn producten vindt lijken. De supermarktketen wil de verpakkingen van nog eens 2000 van zijn 4500 huismerk-artikelen gaan wijzigen. "Wij vinden dat ze een herkenbare AH-stijl moeten hebben", aldus de woordvoerder van het concern.
Bron : DFT

Lekkere draaikonten zijn het gewoon.
.
pi_26353135
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 17:05 schreef donald_dick het volgende:

[..]

jij denkt echt dat als de klant niks meer koopt dat ik niet uitbetaald krijg ik wordt betaald naar uurloon en ik veracht niet dat binnen een maand Albert Hijen of Ahold failliet is. ik werk daar om vakken te vullen en na een maand krijg ik die uren uitbetaald, ik krijg geen specificatie als mensen Ah huismerk of unilever dingen kopen. al is het poep, we dont care, alleen Dick, want die krijgt krijgt een vette winstuitkering en opslag
de klant krijgt wat ie wil, dat wordt aangepast aan de leefomgeving vande winkel, als ze merken dat het AH huismerk niet verkoopt dan gaan die er echt wel uit. en visa versa

btw: de klant is idd koning, als ie om informatie over een product vraag krijgt hij die mooi, we gaan het halen vor je, hell, we brengen het zelfs naar je auto als je slecht te been bent, maar we gaan niet beslissen hoe de verpakking eruit ziet. ik heb 120 uur al achter de couter gestaan(waar je spulle o.a. kan retourneren) en ik heb nog nooit iemand gehad die gekochte procten kwam terug brengen omdat hij/zij vergist had in het merk.
Jij weet niet wat ik denk en je weet ook niet hoe ik het bedoel. Jouw redenatie na die uitspraak slaat nergens op, hou je monoloog aub voor je amateur.
  Eindredactie Games dinsdag 19 april 2005 @ 19:54:37 #193
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_26356477
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 17:47 schreef Integrity het volgende:

[..]

Jij weet niet wat ik denk en je weet ook niet hoe ik het bedoel. Jouw redenatie na die uitspraak slaat nergens op, hou je monoloog aub voor je amateur.
heb je echt borderline of had je beter niet kunnen reageren, draagt niet bij tot de discussie
pi_26363167
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 19:54 schreef donald_dick het volgende:

[..]

heb je echt borderline of had je beter niet kunnen reageren, draagt niet bij tot de discussie
Ja ik heb echt borderline, maar ik studeer ook commerciele economie. Ben 3e jaars en ik heb de mbo variant marketing en communicatie ook gedaan. Heb behoorlijk wat ervaring op het vakgebied marketing opgedaan en vind het ontzettend leuk om me ermee bezig te houden. Wat mijn borderline betreft; daar heb je vaardigheden voor die je kunt aanleren. Als je weet wat het is snap ik overigens al helemaal niet waarom je daarop probeert in te hakken... Zoiets kun je vergelijken als snoep pikken van een klein kindje of een mongooltje pesten. Oftewel heel sneu.

Mijn borderline is ook helemaal niet relevant voor deze discussie, mocht ik je te persoonlijk benaderd hebben dan bied ik daarvoor welgemeend mijn excuses. Ik ken je namelijk niet persoonlijk en ik ben daarom ook niet in staat om daarover te oordelen.

Los hiervan ben ik wel keihard wanneer het gaat om inhoud en niveau over dit onderwerp, dus als je niet weet waar je over lult en toch graag wilt meepraten dan krijg je dit ook te horen. Dit is in sociaal opzicht totaal niet nieuw, lijkt me.

De hele discussie vanuit mijn perspectief baseer ik op zuivere kennis over feiten die ik op heb gedaan met betrekking tot marketing en recht. Bij marketing kun je denken aan de investering die je maakt als bedrijf in je verpakking, het hele productontwikkelingsproces, je marketinginformatie, het bepalen van je doelgroep en het communiceren met je doelgroep. Wij praten hier over miljoenen en niet over ¤ 1,50 voor een pakje boter. Bij recht kun je denken aan het beschermen van je investeringen.

Ik ben van mening dat deze discussie betrekking heeft op deze onderwerpen, dus de achterliggende gedachte van positionering van een A-merk in het schap en de kosten die dit met zich meebrengt. Jij wordt geconfronteerd met het schap, dat ene pakje boter. Maar reken erop dat er heel wat tijd en moeite aan vooraf is gegaan voordat het zover is dat jij het zo te zien krijgt. Vanuit de perspectief kan ik jou onmogelijk serieus nemen in deze discussie, met alle respect en dat meen ik!

Ik wil niet hebben dat je me op borderline pakt, dan wil ik nooit meer met jou in discussie. Dit meen ik ook!
  woensdag 20 april 2005 @ 06:45:42 #195
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_26366690
Jezus, gaan we nu allemaal een intake gesprek houden ofzo ? Nou ik ben Pepijn, ik ben foliedrukker en ik heb eigenlijk geen recht van spreken. Ik studeer niks en heb geen duidelijk voorkeur voor A-merken of huismerken. Doei.
.

Oh ja Integrity, grappig dat je de positionering aanhaalt, daar heb ik Unilver niet over gehoord, maar iedereen weet dat het hier uiteindelijk om draait. En volgens mij bepaald AH nog altijd waar zij de producten plaatst (tenzij anders afgesproken). VOlgens mij is het nog altijd begonnen met de rookworst van AH huismerk, waarmee de vrouw van een of andere Unilever directeur mee thuis kwam.
.
pi_26368207
Nou Pepijn , ik zal volgende week eens vragen aan de Unilever directeur hoe dat nou zit met die rookworst, want volgens mij zit er een luchtje aan dit verhaal.
  Eindredactie Games woensdag 20 april 2005 @ 10:54:00 #197
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_26369497
quote:
Op woensdag 20 april 2005 00:00 schreef Integrity het volgende:
ik kan natuurlijk je op elk punt keihard onderuit schoffelen, maar als je eht borderline hebt, snap ik je reactie wel. ik heb ook een vriend met borderline dus ik weet hoe leuk maar soms wel naief die mensen kunne zijn. dat je het zo ver geschopt hebt is leuk en aardig, maar ik heb zelfs ook havo en studeer nu economie. om dat te bekostigen werk ik al 5 jaar bij appie hijen en heb daardoor veel praktijkkennis opgedaan.
wat jij 'zuivere'feiten noemt (feiten zijn al zuiver, ze kloppen wel of niet) heb ik allemaal gehad al in havo4 dus je hoeft jezelf echt niks wijs te maken dat je nou echt beter bent.
succes verder met je verdere leven. ik hoop dat je geen personen tegenkomt die 'lager' van jouw niveau zijn en meer sociaal begrip hebben voor jouw situatie, want anders kom je niet ver met je studie

PS: het is behoorlijk dom om iemand erop te wijzen waarvanje denkt dat hij/zij niet sociaal is terwijl je zelf alleen maar denigrerend bezig bent en nog eens borderline hebt want je hele stuk wankelt en je dragt niet bij tot de discussie

[ Bericht 15% gewijzigd door Oscar. op 20-04-2005 11:48:53 ]
  Eindredactie Games woensdag 20 april 2005 @ 10:57:05 #198
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_26369564
quote:
[b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/680412/4/50#26366690]woensdag 20 april 2005 06:45
Oh ja Integrity, grappig dat je de positionering aanhaalt, daar heb ik Unilver niet over gehoord, maar iedereen weet dat het hier uiteindelijk om draait. En volgens mij bepaald AH nog altijd waar zij de producten plaatst (tenzij anders afgesproken). VOlgens mij is het nog altijd begonnen met de rookworst van AH huismerk, waarmee de vrouw van een of andere Unilever directeur mee thuis kwam.
.
idd, daar is het mee begonnen, mooi toch ach, omdat alle huismerken tegenwoordig op grijphoogte lichen en de duurdere merken op herniahoogte, daalde de omzet van unilever binnen Ah, waardoor er minder ingekocht werd, maar de meeste mensen willen het AH huismerk helemaal niet, zoals ik, want andere merken blijven lekkerder
pi_26378436
quote:
Op woensdag 20 april 2005 10:54 schreef donald_dick het volgende:

[..]

ik kan natuurlijk je op elk punt keihard onderuit schoffelen, maar als je eht borderline hebt, snap ik je reactie wel. ik heb ook een vriend met borderline dus ik weet hoe leuk maar soms wel naief die mensen kunne zijn. dat je het zo ver geschopt hebt is leuk en aardig, maar ik heb zelfs ook havo en studeer nu economie. om dat te bekostigen werk ik al 5 jaar bij appie hijen en heb daardoor veel praktijkkennis opgedaan.
wat jij 'zuivere'feiten noemt (feiten zijn al zuiver, ze kloppen wel of niet) heb ik allemaal gehad al in havo4 dus je hoeft jezelf echt niks wijs te maken dat je nou echt beter bent.
succes verder met je verdere leven. ik hoop dat je geen personen tegenkomt die 'lager' van jouw niveau zijn en meer sociaal begrip hebben voor jouw situatie, want anders kom je niet ver met je studie

PS: het is behoorlijk dom om iemand erop te wijzen waarvanje denkt dat hij/zij niet sociaal is terwijl je zelf alleen maar denigrerend bezig bent en nog eens borderline hebt want je hele stuk wankelt en je dragt niet bij tot de discussie
Voor iemand met ervaring heeft met een borderliner kom je niet over alsof je weet hoe je ermee om moet gaan. Je blijft maar persoonlijk aanvallen, je zou moeten weten dat dit niet het geval is. Ik wil inhoudelijke wel op je ingaan, want zoveel meer dan jou voel ik me niet. Ik werk nu 7 jaar op de businessbalie van de tpg in een sorteercentrum, ben dan wel begonnen met pakketjes. Ik heb ooit in het distributiecentrum van de AH gewerkt en ik doe er ook boodschappen. Mijn opdracht in het vorige blok was onder andere een bedrijfstakanalyse van een supermarkt, ik beroep me daarop wanneer het gaat om de prijzenoorlog en bedrijfsvoering van een supermarkt.

Mijn zuivere feiten heb ik verder niet uitgelegd, dit komt omdat ik het in het algemeen had meegedeeld aan je. Wanneer ik over feiten spreek, kom ik met een inleiding, een argument en een bron. Zonder dit is een uitspraak ongefundeerd, zo profileer ik mijn standpunt hierin.

Als ik denk dat ik alles ben, ga er dan niet tegenin wil je? Zodra je je eraan stoort zou ik me afvragen welke erekwestie ik bij jou geraakt heb dat jij je er niet overheen kon zetten. Dat bewijst dus dat je er niet boven kunt staan.

Als laatste had ik al mijn excuses aangeboden, dit neem ik bij deze weer terug. Ik heb geen spijt tegenover een persoon die eigenlijk alleen maar rot doet. Je eigen discussieopmerkingen maken me eerlijk gezegd ook van streek, maar dat komt bovenal vanwege mijn allergie voor hypocriet gelul. Welk inhoudelijk punt heb jij eigen bijgedragen de afgelopen paar reacties?

Ik heb jou iets toegezegd in mijn vorige reactie en ik ben nu ook op dit punt gekomen; ik neem jou niet meer serieus en vanaf nu reageer ik niet meer op jou. Dit geldt voor welk topic dan ook.
pi_26389278
quote:
Op woensdag 20 april 2005 09:41 schreef Integrity het volgende:
Nou Pepijn , ik zal volgende week eens vragen aan de Unilever directeur hoe dat nou zit met die rookworst, want volgens mij zit er een luchtje aan dit verhaal.
nou pepijn is Pijenburg nog niet failliet want zij missen nu al 300.000 omzet door AH
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')