abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25606122
Wat is voor jou persoonlijk de meest indrukwekkende politieke gebeurtenis?

De moord op Kennendy, de landing op de maan (ook politiek)? Clinton en Jeltsin die zichzelf doodlachen bij een toespraak? De moord op Theo van Gogh of Pim Fortuyn? Churchill met z'n indrukwekkende toespraak "We shall fight on the beaches", of de invasie van Normandië?

Mijn persoonlijke mening:

Buitenland: de moord op John F. Kennedy.

Binnenland: "De Nacht van Fortuyn", met zijn bekende emotionele toespraak, beste stukje "levensechte" politiek dat ik ooit in Nederland heb gezien.

Nacht van Fortuyn (mp3, betoog vanaf minuut 1.00)

Nacht van Fortuyn (avi, niet echt goede kwaliteit, mp3 is duidelijker)
  zondag 20 maart 2005 @ 11:31:26 #2
99593 aryan8
gnani mahdi kalki
pi_25606278
De tranen van Thom de Graaf als hij verbeten zijn politieke vertrek aankondigt omdat eigenlijk niemand zijn gekozen burgemeester serieus genomen heeft.
pi_25606788
Buitenland: Hoewel ik uiteraard veel te jong ben om de moord op JFK te hebben meegemaakt, ben ik nog net oud genoeg om mij te herinneren wat voor heisa er ontstond door de film van Oliver Stone en dat mijn moeder toen tegen mij zei dat iedereen zich nog herinnerde waar hij was toen het bekend werd gemaakt. Er kwam toen een documentaire op TV, die ik heb opgenomen.
Hoewel het erg slechte journalistiek was (het was een vrijwel kritiekloos heldendicht op Jim Garrison), ben ik er wel door geboeid geraakt en langzamerhand is me duidelijk geworden waarom het zo'n schok was voor vrijwel de hele mensheid.

Voor mij is het dat minder (Kennedy was natuurlijk een schurk, om met Oltmans te spreken), maar het blijft indrukwekkend. Tenslotte is het een zeer gewelddadige dood, waarbij ook zijn echtgenote en een medestander betrokken raken. Het betreft hier ook de leider van het machtigste land ter wereld. En uiteraard is er - in mijn ogen onterecht - een enorm mysterie geschapen dat blijft voortbestaan door de menselijke zucht naar nieuws en grote gebeurtenissen. Toen JFK veertig jaar dood was, kwam de zogenaamde ''minnares van Oswald'' op TV die iets brabbelde over een samenzwering waar Oswald bij betrokken was en dat er zelfs geen foto bestond waarop Oswald samen met zijn vrouw te zien was. Onzin natuurlijk, maar hoeveel mensen zullen er niet intuinen - al was het maar even?
Voeg daarbij de dood van Oswald, de ''magische kogel'' en alle verhalen over als zwervers uitgedoste moordenaars en verdachte ''geheim agenten'' en je hebt een welhaast onsterfelijke whodunnit.

Ook de verijdelde communistische staatsgreep in Rusland herinner ik mij nog min of meer levendig, evenals het rapport van Starr (niet zozeer indrukwekkend, als wel sneu. Van de gebeurtenissen die ik niet heb gezien toen ze werkelijk plaatsvonden, vind ik die inval in het Spaanse Parlement eigenlijk het indrukwekkendst. Het had iets van een enorme bananan-republiek, maar het was een van de oudste Europese staten.

In het binnenland naast de moord op Fortuyn toch vooral ook het ongeluk van Maarten van Traa.
  zondag 20 maart 2005 @ 12:08:31 #4
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_25606968
Buitenland:
  • De start van de 1e Golfoorlog heeft op mij meer indruk gemaakt dan de start van de 2e. Waarschijnlijk omdat ik toen wat jonger was.
  • De val van de muur in Berlijn.
  • De ondertekening van het verdrag van Reykjavik tussen Reagan en Gorbatsjov
  • De aanval op het WTC.

Binnenland
  • De moord op Fortuyn en de naweeën daarvan. (die autotocht, de onrust op het Binnenhof en later ben ik met m'n zus naar z'n graf in Driehuizen gegaan en al die bloemen die daar lagen en de drukte bij z'n graf).
  • De moord op Theo van Gogh.
  • Het debat na de gemeenteraadsverkiezingen op 6 maart 2002.
  • De verkiezingsuitslag van mei 2002.
  • De verkiezingsuitslag van 1994 waardoor het 1e paarse kabinet mogelijk was.
  • If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
      zondag 20 maart 2005 @ 12:10:49 #5
    63594 Lienekien
    Sunshower kisses...
    pi_25607004
    Buitenland: vrijlating van Nelson Mandela.
    The love you take is equal to the love you make.
      zondag 20 maart 2005 @ 12:15:57 #6
    15221 Falco
    Afleidingsmanoeuvre
    pi_25607112
    Buitenland:
    - Val van de Berlijnse muur en communisme daarna. Het was de eerste politieke gebeurtenis die ik min of meer bewust meemaakte.
    - Aanslagen op het WTC. Zulke dingen krijg je niet elke dag te zien .

Binnenland:
    - Pim Fortuyn die met de zure Ad Melkert debatteert na de gemeenteraadsverkiezingen. Nog nooit zoveel gelachen en leven in de politiek gezien
    - Moorden op Pim Fortuyn en Theo van Gogh.
    <a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
    pi_25607124
    cubaanse missile-crisis
    Energy!
      zondag 20 maart 2005 @ 12:21:35 #8
    94405 Tarak
    pi_25607215
    quote:
    Op zondag 20 maart 2005 12:16 schreef energizer het volgende:
    cubaanse missile-crisis
    En je geboortejaar is 1985.......
    If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
    pi_25609282
    Buitenland: 9/11.
    Binnenland: moord op Pim Fortuyn.

Maar ze worden waarschijnlijk nog wel een keer overtroffen, ik ben nog relatief jong.
    pi_25612631
    er staat toch niet dat je het zelf meegemaakt moet hebben... ik vind persoonlijk de missile-crisis de meest indrukwekkende politieke gebeurtenis die de grootste gevolgen zou kunnen hebben gehad
    Energy!
    pi_25612714
    De klokkenluider van de bouwfraudezaak, doe je je best om misstanden aan de kaart te stellen wordt je op alle mogenlijke manieren tegengewerkt.
    Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
      zondag 20 maart 2005 @ 16:48:58 #13
    115814 Drumpie
    Zie Signature.
    pi_25618013
    Adolf?
      zondag 20 maart 2005 @ 20:15:43 #15
    94405 Tarak
    pi_25618337
    quote:
    Op zondag 20 maart 2005 16:14 schreef energizer het volgende:
    er staat toch niet dat je het zelf meegemaakt moet hebben... ik vind persoonlijk de missile-crisis de meest indrukwekkende politieke gebeurtenis die de grootste gevolgen zou kunnen hebben gehad
    Oh, dan ga ik ook nog voor de val van Constantinopel, de Franse Revolutie.en de Zeeslag bij Actium.
    If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
    pi_25618496
    Binnenland: demonstratie 2 oktober vorig jaar En natuurlijk de moord op Pim.
    Buitenland: ik ben erg onder de indruk nog steeds van Cuba. De revolutie die daar heeft plaatsgevonden. Ook het einde van de Vietnam oorlog. Dat een guerilla leger het grootste leger ter wereld kan verslaan.
    Xbox Live: koenpijl
    pi_25618968
    De aanslagen van 11 september op het WTC, hebben op mij de meeste indruk gemaakt.

De moordaanslagen op Pim Fortuyn en Theo van Gogh.
    Val van de berlijnse muur.
    1e Golfoorlog

Waar ik zelf te jong voor was om bewust meegemaakt te hebben, was de Molukse treinkaping bij de punt. Maar hoorde daar later regelmatig wat over.
      zondag 20 maart 2005 @ 20:49:11 #18
    63594 Lienekien
    Sunshower kisses...
    pi_25619158
    quote:
    Op zondag 20 maart 2005 12:10 schreef Lienekien het volgende:
    Buitenland: vrijlating van Nelson Mandela.
    Na lezing van de andere reacties wil ik daaraan toevoegen:

Binnenland:
    - Kaping van het Provinciehuis in Assen (wij woonden er vlakbij - we hadden pasjes nodig om de wijk in en uit te mogen en er reden militairen rond)
    - De demonstraties in Amsterdam en Den Haag tegen de plaatsing van kruisraketten (was erbij)
    The love you take is equal to the love you make.
      zondag 20 maart 2005 @ 21:04:20 #19
    109065 sungaMsunitraM
    Fancybox is not a function
    pi_25619552
    quote:
    Pffff... kippenvel

[ Bericht 2% gewijzigd door sungaMsunitraM op 20-03-2005 21:10:24 ]
    Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
    :9~
    pi_25622069
    Buitenland, de val de Muur.

binnenland, er gebeurt hier niet zo veel indrukwekkends eigenlijk. het istoch meer een land van geleidelijke veranderingen en overwaaiende stormen.
    Als het niet wil branden moet je beter stoken.
      zondag 20 maart 2005 @ 22:40:57 #21
    80382 manny
    30 is best veel
    pi_25622169
    buitenland: de machtsovername van Hitler waarmee hij een zeer slecht plan daadwerkelijk ten uitvoer ging brengen

binnenland: de invoer van de trajectcontrole op de A12.
    proberen is de eerste stap naar falen
    een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')