Buitenland: Hoewel ik uiteraard veel te jong ben om de moord op JFK te hebben meegemaakt, ben ik nog net oud genoeg om mij te herinneren wat voor heisa er ontstond door de film van Oliver Stone en dat mijn moeder toen tegen mij zei dat iedereen zich nog herinnerde waar hij was toen het bekend werd gemaakt. Er kwam toen een documentaire op TV, die ik heb opgenomen.
Hoewel het erg slechte journalistiek was (het was een vrijwel kritiekloos heldendicht op Jim Garrison), ben ik er wel door geboeid geraakt en langzamerhand is me duidelijk geworden waarom het zo'n schok was voor vrijwel de hele mensheid.
Voor mij is het dat minder (Kennedy was natuurlijk een schurk, om met Oltmans te spreken), maar het blijft indrukwekkend. Tenslotte is het een zeer gewelddadige dood, waarbij ook zijn echtgenote en een medestander betrokken raken. Het betreft hier ook de leider van het machtigste land ter wereld. En uiteraard is er - in mijn ogen onterecht - een enorm mysterie geschapen dat blijft voortbestaan door de menselijke zucht naar nieuws en grote gebeurtenissen. Toen JFK veertig jaar dood was, kwam de zogenaamde ''minnares van Oswald'' op TV die iets brabbelde over een samenzwering waar Oswald bij betrokken was en dat er zelfs geen foto bestond waarop Oswald samen met zijn vrouw te zien was. Onzin natuurlijk, maar hoeveel mensen zullen er niet intuinen - al was het maar even?
Voeg daarbij de dood van Oswald, de ''magische kogel'' en alle verhalen over als zwervers uitgedoste moordenaars en verdachte ''geheim agenten'' en je hebt een welhaast onsterfelijke whodunnit.
Ook de verijdelde communistische staatsgreep in Rusland herinner ik mij nog min of meer levendig, evenals het rapport van Starr (niet zozeer indrukwekkend, als wel sneu. Van de gebeurtenissen die ik niet heb gezien toen ze werkelijk plaatsvonden, vind ik die inval in het Spaanse Parlement eigenlijk het indrukwekkendst. Het had iets van een enorme bananan-republiek, maar het was een van de oudste Europese staten.
In het binnenland naast de moord op Fortuyn toch vooral ook het ongeluk van Maarten van Traa.