quote:
Nu dacht ik al dat ie geschift was, maar dit slaat echt alles....
quote:
Een kleinere overheid:
- Lagere belastingen tot een vlaktaks.
- Afschaffing Ministerie van Economische Zaken.
- Afschaffing van Ministerie van Onderwijs.
- Afschaffing Minister voor Ontwikkelingssamenwerking, budget terugbrengen van 0,8% van het BNP naar 0,1%, alleen gebruiken voor noodhulp.
- Veel subsidies afschaffen; hypotheekrenteaftrek behouden.
- Beperking kinderbijslag.
- Regelgeving en aantal ambtenaren met 50% verminderen; voor elke nieuwe regel twee regels afschaffen.
Afschaffen van twee van de belangrijkste ministeries van Nederland? Goed, in het terugbrengen of herstructureren van de Ontwikkelingssamenwerking kan ik me nog wel vinden, maar de ministeries van Economische Zaken en Onderwijs zomaar even opdoeken slaat als een lul op een drumstel.
Het ministerie van Economische zaken is indirect verantwoordelijk voor het staatsbudget, en het ministerie van Onderwijs stelt o.a. het curiculum vast en hoe scholing geregeld moet worden. Dit zijn twee zeer fundamentele hoekstenen in een land, en meneer Wilders wil die hoeksteentjes er effe tussenuitschoppen?
En voor elke nieuwe regel twee regels afschaffen? Een herstructurering van het ambtelijke apparaat is wellicht gewenst, maar een uitspraak als deze is niet meer dan populistisch. Het klinkt natuurlijk wel leuk.... laten we twee regels afschaffen als we een nieuwe bedenken, dan hebben we uiteindelijk veel minder regels!
![]()
Nee fantastisch idee.....
![]()
quote:
Een sterkere economie:
- Afschaffen van het minimumloon en versoepeling van het ontslagrecht.
- Werklozen maatschappelijk werk laten verrichten.
- Afschaffen van het algemeen verbindend verklaren van CAO's.
Versoepelen van het ontslagrecht heb ik geen problemen mee, het is in Nederland moeilijk om mensen te ontslaan soms als het nodig is. Maar de afschaffing van het minimumloon is daadwerkelijk de grootste onzin. Er zijn Nederlanders die niet meer verdienen dan dit minimumloon en ook nog eens een verplichte ziektekostenverzekering moeten betalen. Zelfs in communistisch China en in uber-kapitalistisch Amerika hebben ze een minimumloon. Het minimumloon zorgt ervoor dat er een minimaal armoede niveau is. Het minimumloon in de VS is al zo vreselijk laag dat er mensen in auto's wonen en gebruik maken van een publieke douche..... zo laag dat men momenteel praat over verhoging van het minimumloon. En gekke Wilders in Nederland wil het gewoon maar eventjes afschaffen?
![]()
quote:
Minder invloed vanuit Brussel
- Alle verdragen herevalueren en eventueel opzeggen.
- Verwerpen van de Europese Grondwet.
- Herinvoering gulden heroverwegen.
- Bijdrage aan de EU met 90% verminderen.
Wilders wil dus echt terug in de tijd, en hoopt zo dat alles beter wordt. Want met de gulden was alles beter. Met grenscontrole was alles beter. Zonder de EU was alles beter. Aan de ene kant wil wilders het minimumloon afschaffen omdat hij op die manier denkt dat bedrijven beter kunnen opereren..... en dan komt ie met dit soort standpunten.
Herinvoering van de Gulden is echt zo'n standpunt dat aanslaat bij de simpele bevolking die niet ver genoeg kunnen kijken, en niet begrijpen hoe een macroeconomie werkt. Die kijken alleen naar hun eigen portemonee, zien dat de Euro dingen duurder heeft gemaakt, en meer zien ze niet. Zij zouden stemmen op Wilders omdat hij de Gulden zou terugbrengen, of het in ieder geval zou overwegen. In werkelijkheid heeft de Euro meer gedaan voor de Nederlandse economie dan de kleine man denkt.
Samen met enkele verdragen die meneer Wilders ook wil "herevalueren" heeft de Euro, de open grenzen onder het Schengen verdrag, de open markteconomie verdragen, en de belastingverdragen die import uit andere EU landen ten opzichte van buiten de EU een stuk voordeliger maakt, en diverse andere verdragen de Nederlandse economie een stuk meer geholpen dan dat ze deze dwarsligde.
Tja, Nederland is een rijk land en geeft daarom per capita meer aan de EU. Maar is dat een reden om dan maar uit de EU te stappen is grote onzin. Wilders is een nationalistisch kereltje die denkt dat we het alleen wel kunnen redden en dat we die EU niet nodig hebben. Maar dat is in de huidige Europese politiek en de verdragen waar we in sommige gevallen al tientallen jaren aan mee doen echt onmogelijk. Het klinkt allemaal leuk natuurlijk..... niet meer mee doen met de grote boze EU die ons veel centjes kost! Het zal best een paar stemmen opleveren als je het zo simpel bekijkts inderdaad.
![]()
quote:
Meer veiligheid:
- Three strikes and your out: na drie geweldsmisdrijven levenslang.
- Algemene verhoging en verzwaring van straffen en invoering minimumstraffen.
- Invoering opvoedingskampen.
- Uitzetten van criminelen met dubbele nationaliteit.
- Eventueel leger inzetten voor ordehandhaving.
- Grondrechten van radicalen ontnemen
De "three strikes" wetten die in verschillende Amerikaanse staten zijn ingevoerd staan nu ook weer ter discussie. Onlangs was iemand die in de jaren 80 tweemaal een geweldsmisdrijf had gepleegd en ogenschijnlijk zijn leven na een moeilijke jeugd had verbeterd toch tot levenslang veroordeeld omdat hij op het verkeerde moment in de verkeerde bar ruzie kreeg met een of andere dronken kerel..... Verder ben ik wel voor de invoering van een minimumstraf voor bepaalde misdaden en een verhoging van straffen. Dat iemand die een 4 jarig kind vermoord na 6 jaar met goed gedrag weer op straat kan staan is ronduit belachelijk natuurlijk.
De rest van de ideeën in dit stukje komen verdacht veel overeen met de Nuremburger Rassenwetten uit 1935. Ik weet dat veel mensen dat niet willen horen, maar de gelijkenis is toch ongekend. De hele dubbele paspoort discussie is hier ook al eens gevoerd trouwens, en het aanpassen van grondrechten waardoor een genaturaliseerde Nederlander minder rechten zou hebben bij het plegen van een misdaad dan een geboren Nederlander is regelrechte discriminatie. Een crimineel moet gewoon gestraft worden, gevangenisstraf krijgen..... dat "eruit gooien" is echt weer een populistische uitspraak, maar men beseft denk ik niet wat de gevolgen daarvan zijn. En men beseft denk ik ook niet hoeveel Fransen, Italianen en Grieken met twee paspoorten er zijn in Nederland, en met huwelijken zijn er ook ontzettend veel Engelsen en Duitsers die hier de dupe van kunnen worden als ze net in een verkeerde omstandigheid verkeren.
Deze maatregelen zijn puur en alleen gericht op niet-westerse immigranten, puur en alleen islamietje pesten dus. Er wordt geen rekening gehouden met Nederlanders die om wat voor reden dan ook een dubbel paspoort dragen.
Grondrechten van radicalen ontnemen klinkt al weer wat anders dan Grondrechten van moslims ontnemen, want dat wilde ie een paar maanden geleden nog. En wat wil Wilders dan? Een Nederlands "Guantanamo Bay" op Curacao om radicalen zonder grondrechten vast te houden, en zonder proces te veroordelen? De hele wereld heeft commentaar op hoe Bush de burgerrechten die een Amerikaan heeft volledig worden onthouden van verdachte terroristen op Guantanamo Bay, en Wilders wil dan hetzelfde uitvoeren? Of wil Wilders een stapje verder gaan en net zoals in 1935 wettelijk werd vastgelegd dat "staatsgevaarlijke" Joden geen burgerrechten mochten hebben het ook maar in de Nederlandse wet zo vast leggen? Hoe DIEP kan Nederland zakken als we dat soort wetten moeten aannemen...... schandelijk!
quote:
Minder immigratie:
- Grenzen dicht voor huwelijksmigratie en politieke vluchtelingen.
- Naturalisatie pas na tien jaar ipv de huidige vijf jaar.
De huwelijksimmigratie is ook weer puur en alleen gericht voor de niet-westerse immigranten. Mensen zoals mijn Amerikaanse vrouw worden hier dus de dupe van. Er zijn heel wat Nederlanders die trouwen met een
westerse immigrant. Een wet zoals deze zal onverbiddelijk tot gevolg hebben dat Nederlanders (en vaak goed opgeleide Nederlanders) het nest gaan verlaten om in een ander land te gaan wonen. In mijn familie alleen al zijn er relaties met Amerikanen, Duitsers, een Fransman en een Belg. Het is natuurlijk zo dat de huwelijksimmigratie van Turken en Marokkanen groter is. Blijkbaar kan het hem dan niet zoveel schelen dat er meer Nederlanders zullen vertrekken......
En wat voor effect heeft het uitstellen van de naturalisatie op de integratie met Nederland? Dit lijkt me typisch een stap die de allochtone bevolking van Nederland nog verder afzonderd, zeker de WILLENDE allochtone bevolking die zich juist wil aanpassen aan Nederland. Het heeft weinig zin om iemand nog langer buiten de boot te houden. 5 jaar is lang genoeg.
quote:
Bestuurlijjke vernieuwing:
- Introductie van juryrechtsspraak
- Bindende referenda invoeren
- Zetels in parlement van 150 naar 100 terugbrengen, en minder subsidie voor partijen
- Door de kiezer gekozen burgemeester
- Publieke omroep tot 1 net reduceren; alleen de NOS subsidieren.
- Wachtgeldregelingen voor ex-politici afschaffen.
Met uitzondering van de juryrechtspraak en het verminderen van de zetels ben ik het met al deze regels eens.
De juryrechtspraak heeft een hoop organisatorische nadelen en kost een ontichelijke hoeveelheid geld. In de Verenigde Staten krijgt een jurylid verplicht vrij van zijn werk. 1 dag betaald. Ideaal dus voor 90% van de zaken die binnen 1 dag afgerond kunnen worden. Wel krijgen ze een reiskostenvergoeding en er zijn nogal wat rechtbanken en rechtzaken natuurlijk. Ten eerste heb je de kosten van een registratiesysteem, de kosten van het uitzoeken van een geschikte jury (Je zet immers geen 12 Nederlandse marokkanen neer in een discriminatie zaak, of 12 vrouwen in een verkrachtingszaak), de kosten van de administratie rondom oproep en weigering, ten tweede heb je de langere zaken waarbij juryleden wekenlang, maandenlang soms dagelijks moeten opdagen voor een rechtzaak en eigenlijk in principe een volledige compensatie voor hun salaris aangeboden moeten krijgen. De jury is een van de de duurste onderdelen van het Amerikaanse rechtsysteem, uitgezonderd de advocaatprijzen, maar dat geld komt toch in particuliere handen terecht natuurlijk......
De zetels in het parlement terugbrengen naar 100 is ook geen goed idee. Ik denk dat Wilders hier naar de Amerikaanse Senaat heeft gekeken met 100 leden, maar even vergeet dat het House of Representatives meer dan 500 leden heeft
![]()
Volksvertegenwoordiging is belangrijk in mijn opinie, en met het verminderen van het aantal zetels krijgen kleine partijen veel minder kans. Lijkt me geen goed idee.
quote:
Een tweede merkwaardigheid is dat er niet wordt gesproken over afschaffing van de vrijheid van onderwijs in de grondwet, maar wel voor een verbod op Islamitische scholen.
Tja, ik had het al eerder opgemerkt.... in 1935 werd door de Duitse nazi regering exact hetzelfde besloten. Joden moesten voortaan naar Duitse scholen, en Joodse scholen en verenigingen waren niet meer toegestaan. De Nuremburger Rassenwetten waren slechts een heel klein begin. Het waren wetten. 3 jaar voor de Kristalnacht, dus echt het pure beginselprogram uit Mein Kampf. De vergelijking met Wilders zijn ideeen over de Islamitische immigranten is echter zeer opvallend.....
Als er in Nederland Katholieke, Gereformeerde en Openbare scholen bestaan dan mag er net zoveel recht zijn op een Islamitische school. Ja toch? Er zijn bijna een miljoen islamieten in Nederland, waarom zouden zij niet een eigen school mogen hebben?