quote:
Op dinsdag 15 maart 2005 22:29 schreef Sidekick het volgende:Ik ben voorstander. Maar dan moet die werkloze wel een arbeidsplaats worden aangeboden die normaal gesproken op minimumloon niet rendabel is voor een werkgever. Zo voorkom je situaties zoals Kozzmic beschrijft.
De werkgever betaalt gewoon een salaris op de marktwaarde van die arbeidsplaats (bijvoorbeeld 80% van het minimumloon), en met het geld dat de overheid bespaart kan een deel worden gebruikt om het salaris aan te vullen tot minimumloon.
De overheid bespaart zo belastinggeld (in bovenstaand topic is dat al de helft van de uitkering), er is sprake van toegevoegde waarde, de "werkloze" wordt financieel gezien niet de dupe van een te laag betaalde baan, en bouwt het ervaring en zelfvertrouwen op die de kans op doorstroming groter maakt.
Ik ben tegenstander.
Als het werk dat gedaan wordt, nuttig en economisch gewenst is, is het een vestzak-broekzak operatie. Er komt in principe evenveel werkloosheid bij als er werkloosheid verdwijnt. En dat met de onterechte veronderstelling dat degenen die via dit systeem te werk worden gesteld even productief zullen zijn als degenen die zelfstandig werk hadden gevonden maar door het ingrijpen van het overheid op de markt hun job verliezen. Alleen komt er heel wat administratieve rompslomp bij en onvermijdelijk ook heel wat misbruik van het systeem.
Als het een soort van water-naar-de-zee-dragen werk is (wat in communistische/socialistische landen nogal eens werd ingevoerd (met honderden de straat schoonvegen en dat soort onzin) om lagere werkloosheidcijfers te kunnen voorleggen dan de 'kapitalisten') is het gewoon verkapte werkloosheid dat wel meer kost als gewone werkloosheid.
Dat met dit soort werk ervaring en zelfvertrouwen opgebouwd zal worden durf ik ook te betwijfelen, echt interessant werk zal het waarschijnlijk in een correct uitgevoerd systeem niet worden.
In bepaalde extreme gevallen ben ik wel voorzichtig voor om werklozen in te zetten. Bijvoorbeeld bij overstromingen of bij erg grote arbeidsintensieve migraties bij overheidsdiensten waar slechts op korte termijn heel veel mankracht voor nodig is. Al is dat laatste al iets waar ik niet zeker van ben of het ook echt maatschappelijk wenselijk is hiervoor werklozen in te zetten.
Wie gaat bij jouw voorstel trouwens vastleggen wat de marktwaarde van de arbeidsplaats is?
De werkgever?
De overheid? Deze moet dan voor iedere aanvraag voor werk onder het minimumloon nagaan of dit werk niet gewoon een marktwaarde boven het minimumloon heeft en indien dit niet zo is, bepalen of het maatschappelijk wenselijk is het resterende bedrag bij te leggen. Dat lijkt mij echt wel een gezonde, efficiënte situatie (al creëert het natuurlijk wel heel wat extra banen bij de overheid
![]()
) .
Dan lijkt wat intensievere begeleiding bij het zoeken van een job (vooral voor laaggeschoolden) mij een betere optie (zie Work First bv. zoals hier boven al aangebracht wordt). Al lijkt het mij dat een flexibelere arbeidsmarkt veruit de grootste voorwaarde is om in West-Europa een significante daling van de werkloosheid daling te kunnen realiseren.