Er is altijd werk en anders creëer je werk.quote:Op zondag 13 maart 2005 18:33 schreef Landmass het volgende:
wat voor werk had je ze willen laten doen? Er is namelijk geen werk
Melkert banen zijn da bombquote:Op maandag 14 maart 2005 01:16 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Er is altijd werk en anders creëer je werk.
Ten eerste is dat gebakken lucht, en ten tweede komt het hele verhaal neer op dwangarbeid.quote:Op maandag 14 maart 2005 01:16 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Er is altijd werk en anders creëer je werk.
http://www.geertwilders.nl/index.php?id=groepwilders&title=quote:Uitkeringsgerechtigden die niet volledig arbeidsongeschikt zijn moeten als tegenprestatie voor hun uitkering maatschappelijke taken verrichten (in de zorg, bij de plantsoenendienst, etc.) tot zij weer reguliere arbeid verrichten.
Ziet er goed uit, werkt het in de praktijk ook naar behoren of niet?quote:Op dinsdag 15 maart 2005 16:49 schreef Heerlijkheid het volgende:
Zoek eens op "work-first" op google.
Veel gemeenten doen dit nu al omdat ze zelf verantwoordelijk worden gehouden voor de bijstand aan uitkeringsgerechtigden. En het worden er steeds meer.
Lijkt me een geweldig idee. We ontslaan alle verpleegsters en plantsoenarbeiders, en vervolgens verplichten we werklozen om met behoud van uitkering die banen te vervullen. Misschien dat we ook alle banen van ambtenaren, winkelbedienden, it'ers, onderwijzers, stratenmakers, boeren, politieagenten, buschauffeurs, de koningin en waarom ook niet de profvoetballers op die manier kunnen vervullen. Dat scheelt nogal wat aan lonen, en levert dus een geweldige kostenbesparing op...quote:Op dinsdag 15 maart 2005 16:44 schreef Julien het volgende:
Geert Wilders heeft het opgenomen in z'n programma:
[..]
http://www.geertwilders.nl/index.php?id=groepwilders&title=
Ik hoop dat meerdere partijen dit in hun programma opnemen (zo rechts is dit plan toch niet?)
je snapt het weer eens nietquote:Op dinsdag 15 maart 2005 18:19 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Lijkt me een geweldig idee. We ontslaan alle verpleegsters en plantsoenarbeiders, en vervolgens verplichten we werklozen om met behoud van uitkering die banen te vervullen. Misschien dat we ook alle banen van ambtenaren, winkelbedienden, it'ers, onderwijzers, stratenmakers, boeren, politieagenten, buschauffeurs, de koningin en waarom ook niet de profvoetballers op die manier kunnen vervullen. Dat scheelt nogal wat aan lonen, en levert dus een geweldige kostenbesparing op...
quote:
Wat is het verschil? Op het moment dat je mensen tewerk gaat stellen in dergelijke functies zou je er net zo goed reguliere banen van kunnen maken. Kennelijk is het werk dat gedaan moet worden. Waarom zou je het dan niet fatsoenlijk belonen?quote:wilders bedoelt simpel werk bij de lagere overheden
dat is iets anders dan gekwalificeerd werk in de vrije marktsector
risico blijft natuurlijk dat bedrijven mensen ontslaan omdat ze ook "werklozen" voor minder dan het minimumloon aan kunnen nemen, wat uiteraard goedkoper is dan hun huidige werknemers. Lijkt me opzich alleen een goed idee voor banen bij de overheid zelf.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 22:29 schreef Sidekick het volgende:
Ik ben voorstander. Maar dan moet die werkloze wel een arbeidsplaats worden aangeboden die normaal gesproken op minimumloon niet rendabel is voor een werkgever. Zo voorkom je situaties zoals Kozzmic beschrijft.
De werkgever betaalt gewoon een salaris op de marktwaarde van die arbeidsplaats (bijvoorbeeld 80% van het minimumloon), en met het geld dat de overheid bespaart kan een deel worden gebruikt om het salaris aan te vullen tot minimumloon.
De overheid bespaart zo belastinggeld (in bovenstaand topic is dat al de helft van de uitkering), er is sprake van toegevoegde waarde, de "werkloze" wordt financieel gezien niet de dupe van een te laag betaalde baan, en bouwt het ervaring en zelfvertrouwen op die de kans op doorstroming groter maakt.
Ik ben tegenstander.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 22:29 schreef Sidekick het volgende:
Ik ben voorstander. Maar dan moet die werkloze wel een arbeidsplaats worden aangeboden die normaal gesproken op minimumloon niet rendabel is voor een werkgever. Zo voorkom je situaties zoals Kozzmic beschrijft.
De werkgever betaalt gewoon een salaris op de marktwaarde van die arbeidsplaats (bijvoorbeeld 80% van het minimumloon), en met het geld dat de overheid bespaart kan een deel worden gebruikt om het salaris aan te vullen tot minimumloon.
De overheid bespaart zo belastinggeld (in bovenstaand topic is dat al de helft van de uitkering), er is sprake van toegevoegde waarde, de "werkloze" wordt financieel gezien niet de dupe van een te laag betaalde baan, en bouwt het ervaring en zelfvertrouwen op die de kans op doorstroming groter maakt.
De overheid, hoewel dat wel lastig zal zijn. "Maatschappelijk wenselijk" is overigens niet belangrijk om na te gaan; De overheid bespaart kosten en is er al sprake van toegevoegde waarde ten opzichte van een bijstandsuitkering.quote:Op woensdag 16 maart 2005 03:22 schreef gorgg het volgende:
Wie gaat bij jouw voorstel trouwens vastleggen wat de marktwaarde van de arbeidsplaats is?
Het is mi wel belangrijk voor de overheid om te kijken of het maatschappelijk wenselijk het resterende bedrag bij te leggen. Maar ik ga er dan ook vanuit dat er sowieso banen verloren zullen gaan door het invoeren hiervan. Als dan 2 werklozen te werk worden gesteld waarbij de overheid 60% van het minimumloon bijdraagt maar hierdoor gaat 1 baan verloren, betaalt de overheid op KT al meer. Als nog eens in rekening wordt gebracht dat de werkloosheidsuitkering van degenen die werkloos worden in de beginfase waarschijnlijk hoger is als het minimumloon, blijkt toch dat het niet onwaarschijnlijk is dat dit soort situaties op grote schaal in de praktijk zullen voorkomen.quote:Op woensdag 16 maart 2005 07:11 schreef Sidekick het volgende:
De overheid, hoewel dat wel lastig zal zijn. "Maatschappelijk wenselijk" is overigens niet belangrijk om na te gaan; De overheid bespaart kosten en is er al sprake van toegevoegde waarde ten opzichte van een bijstandsuitkering.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |