quote:
En een meesterwerk is het geworden! Moest gister een lastige sneak preview keuze maken: The Science of Sleep van Michel Gondry of Babel (beide toevallig met Gael García Bernal).
Babel werkt op verschillende niveaus heel erg goed. Ten eerste is de filmstijl van Alejandro González Iñárritu gewoon prachtig. Alle details, van muziek, montage, camera, (en casting) komen heel erg mooi samen. Dat was ik natuurlijk al gewend van zijn vorige films, maar hij is er merkbaar nog beter in geworden. Ten tweede is er weer een unieke verhaalstructuur. Dat blijft inderdaad een trucje van hem (en in 21 Grams vond ik het gepuzzel door alle scenes zo ingewikkeld mogelijk door elkaar te husselen zelfs storend), maar het werkt hier prima.
Het thema van (mis-)communicatie, hoe mensen door het niet spreken van dezelfde taal, volledig langs elkaar heenleven, is echt heel erg sterk. (en komt in alle verhaallijnen terug) Allemaal lekker pretentieus (in positieve zin) waarbij ook nog kritiek op de politiek een rol speelt. (echt een film waar veel mensen.... die ik dan al snel al "dom" bestempel want zo arrogant ben ik zelf dan ook wel weer... een grote hekel aan zullen hebben)
Het mooie is dat niet alle verhaallijnen even goed samenkomen, en dat heel veel dingen die je verwacht juist niet gebeuren. (hierdoor is het niet zo'n vervelende "Crash" film waar ALLES door toeval met elkaar gelinked is)
Hij schijnt dat Amores Perros, 21 Grams, en Babel als een soort trilogie moeten worden gezien. Babel is de beste van de drie. Hopelijk wordt z'n volgende film iets geheel anders. Het enige dat ik mis in de films van Alejandro González Iñárritu is dat ze wel heel erg emotioneel geladen zijn, maar me niet zoals andere films kunnen ontroeren. En dat ze wel een heel beklemmende sfeer hebben, maar het wordt nooit ondragelijk beklemmend (waar ik eigenlijk juist heel erg van houd)
[ Bericht 3% gewijzigd door Patvs op 18-10-2006 15:14:25 ]