abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26213785
Voor al die mensen die tegen de Europese Eenwording zijn:

Wat is nu het verschil tussen de rechtmatigheid en de juistheid van de Nederlandse eenwording in het verleden, en de onjuistheid en onrechtmatigheid van de Europese eenwording die thans gaande is?

Je kunt wel zeggen dat je als Nederlander een stukje souvereiniteit opgeeft bij de Europese eenwording, maar je geeft bij Nederlandse eenwording toch ook een stukje Hollandse en Friese souvereiniteit op?

Als je niks geen souvereiniteit op wilt geven moet je je zelf in huis opsluiten en nergens buiten je huis aan mee doen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  donderdag 14 april 2005 @ 06:49:12 #202
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_26213803
quote:
Op donderdag 14 april 2005 06:41 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Als je niks geen souvereiniteit op wilt geven moet je je zelf in huis opsluiten en nergens buiten je huis aan mee doen.
ff een Brabants spreekwoord er tegen aan.

-- Wat een boer niet kent ... vreet hij niet --

Simpel zat.
pi_26214038
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 21:56 schreef Speth het volgende:
Afgezien van de inhoud van de grondwet stem ik voor omdat een massale tegenstem een dergelijk fundamenteel onderdeel van Europese nation-building op de zeer lange baan zal schuiven. Men zal het naar mijn vermoeden gaan zien als een veto richting EU als geheel, iets dat mij buitengewoon ongunstig lijkt voor verdere globalisering, waar ik een groot voorstander van ben. Eventuele inhoudelijke nadelen neem ik dan voor lief.
Ik denk dat onze stem er helemaal niet toe doet. "Europa" is allang een ondemocratisch ver van mijn bed gebeuren. Vriendjes politiek, klepto- en bureaucratie voeren de boventoon.
Niemand kan bijv uitleggen waarom bijv Roemenie en Bulgarije zonodig bij de unie moeten.

Uit angst voor imago verlies hebben veel Nederlanders in het Europarlement tegen gestemd, wetende dat dit toch niets uitmaakt voor het resultaat, ze komen er in 2007 gewoon bij.
Dan worden we ook nog eens door legale criminelen en gelukzoekers overspoeld uit deze landen, bovenop de Polen en weet-ik-welke-nationaliteiten-nog-meer.

De "gewone" burgers en ondernemers krijgen de rekeniing gepresenteerd in de vorm van extra belastingen (Nederland is en blijft een forse nettobetaler aan Europa) en onzinnige EU-regeltjes, nog eens bovenop de Rijks- provincie- en gemeente regeltjes.

Wil je echt in zo'n Europa leven ?
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  donderdag 14 april 2005 @ 16:13:03 #204
46511 Linz
held der helden
pi_26224379
wat zeggen voorstanders van de europese grondwet en EU tegen het gegeven dat kleine landen aan de wil van grote landen overgeleverd raken?

die angst zal je toch echt moeten wegnemen wil je mensen voor die wet zien te krijgen stemmen.

wie heeft een goed argument?
"Als Davids over het veld scheert, doen de huismoeders in een omtrek van honderd kilometer in doodsangst de ramen dicht."
  donderdag 14 april 2005 @ 16:19:54 #205
46511 Linz
held der helden
pi_26224579
quote:
Op donderdag 14 april 2005 16:13 schreef Linz het volgende:
wat zeggen voorstanders van de europese grondwet en EU tegen het gegeven dat kleine landen aan de wil van grote landen overgeleverd raken?

die angst zal je toch echt moeten wegnemen wil je mensen voor die wet zien te krijgen stemmen.

wie heeft een goed argument?
ik geef er zelf antwoord op: indien 1/3 van alle nationale parlementen tegen een besluit stemt wat in hun ogen beter nationaal dan europees geregeld kan worden moet de europese commissie opnieuw een plan bedenken.

maar toch: 1/3 is een behoorlijk aantal. Of dat in praktijk zal blijken hmm denk van niet.
"Als Davids over het veld scheert, doen de huismoeders in een omtrek van honderd kilometer in doodsangst de ramen dicht."
  vrijdag 15 april 2005 @ 00:38:13 #206
46511 Linz
held der helden
pi_26238379
quote:
De Fabeltjeskrant: tien mythes over de Europese grondwet

Fabel 1: Door de Europese grondwet komt er een Europese superstaat en wordt Nederland een provincie
De Europese grondwet legt de basis voor een betere samenwerking, niet voor meer macht voor de EU. De Europese grondwet creëert ook geen superstaat. Nederland wordt geen provincie. Brussel kan alleen maar macht krijgen wanneer de lidstaten met z'n allen bereid zijn die macht te geven. Brussel kan ons dus geen bevoegdheden afnemen als we dat zelf niet willen. De EU heeft maar één soort macht en dat is de macht die de EU krijgt van de lidstaten.

De grondwet draagt nauwelijks nieuwe bevoegdheden over aan Brussel. Er wordt alleen intensiever samengewerkt op terreinen waar dat echt hard nodig is, zoals asiel, illegale immigratie, internationale criminaliteit en terrorisme. Problemen waarvan iedereen weet dat we ze alleen maar door samenwerking kunnen oplossen.

De grondwet geeft de lidstaten juist meer greep op Brussel. Als nationale parlementen vinden dat een wetsvoorstel uit Brussel gaat over iets dat de lidstaten beter zelf kunnen regelen, dan kunnen ze dat wetsvoorstel terugsturen. Mensen die bang zijn dat Brussel teveel te vertellen krijgt, moeten dus vooral voor de grondwet stemmen. Je krijgt immers meer controle op die Brusselse macht.

Fabel 2: De Nederlandse grondwet wordt ondergeschikt aan de Europese grondwet
Europese regels gaan boven nationaal recht. Dat is al meer dan veertig jaar geleden zo bepaald in de Europese Unie. Dat moet ook wel. Als landen de Europese regels opzij zouden kunnen zetten met hun eigen nationale regels, dan wordt het een vrijblijvende puinhoop in de Unie. Nieuw is dat deze reeds bestaande regel nu voor het eerst in het verdrag is opgenomen.

De Nederlandse Grondwet blijft gewoon bestaan. De Nederlandse grondwet hoeft ook niet gewijzigd te worden als gevolg van de Europese grondwet. Beide grondwetten staan naast elkaar. De Nederlandse Grondwet gaat over hoe we in Nederland met elkaar omgaan; in de Europese grondwet staat op welke onderwerpen en hoe er in Europa wordt samengewerkt. De Europese grondwet en de Nederlandse grondwet gaan dus over verschillende zaken.

De Europese grondwet is geen grondwet vergelijkbaar met een nationale grondwet, maar een verdrag tussen zelfstandige lidstaten. In dit verdrag staan de spelregels voor de samenwerking in Europa.

Fabel 3: Nederland verliest aan invloed door inperken vetorecht
Inderdaad wordt er een aantal veto's afgeschaft in de Europese grondwet. Dat geldt overigens niet alleen voor Nederland: alle 25 landen doen afstand van dat vetorecht. Dat is noodzakelijk als je in een Unie van 25 landen zaken wil doen. Er is vaak wel één land tegen, maar dat land moet dan niet in z'n dwarse eentje alles ook daadwerkelijk tegen kunnen houden. Op sommige terreinen is er overigens een noodrem ingebouwd, bijvoorbeeld bij de strafrechtsamenwerking. Als Nederland meent dat een voorgestelde maatregel een fundamenteel aspect van ons eigen strafrechtstelsel aantast (denk aan ons softdrugs of euthanasiebeleid) dan kunnen we aan die noodrem trekken.

Ook zijn er belangrijke terreinen waarop het veto wel behouden blijft. Bijvoorbeeld toetreding van een nieuwe lidstaat. Ook is op Nederlands aandringen het veto behouden bij de besluitvorming over de meerjarenbegroting. Dat veto helpt ons het probleem op te lossen dat Nederland teveel betaalt aan Brussel.

Fabel 4: Nederland verliest een eigen EU-commissaris met stemrecht
Dat is maar ten dele waar. Nederland houdt het grootste deel van de tijd de eigen Commissaris met stemrecht (10 van iedere 15 jaar). Iedere lidstaat (groot en klein) geeft de eigen Commissaris voor een deel van de tijd op. Op basis van gelijkwaardigheid: Duitsland dus net zo goed als Luxemburg. Dat doen we om te zorgen dat de Commissie (die anders veel te groot zou worden) effectief blijft functioneren. De Europese Commissie wordt verkleind vanaf 2014. Vanaf dat moment bestaat de Commissie uit twee derde van het aantal landen van de EU.

Fabel 5: Nederland verliest haar eigen identiteit
De zelfstandigheid en de nationale identiteit worden juist benadrukt in de grondwet. Artikel 5 zegt uitdrukkelijk dat de EU de nationale identiteit van de lidstaten moet respecteren. Nederland blijft Nederland. Niemand kan ons ons oranje-gevoel afnemen. Wij houden onze vlag, ons volkslied, onze leeuw. Ook onze taal, ons koningshuis en onze feestdagen zijn van ons. Daar blijft Brussel van af. Ook het beleid op terreinen als softdrugs, homohuwelijk, abortus, euthanasie blijft in Nederland worden bepaald. Brussel krijgt daar niet het laatste woord over: dat houdt Den Haag. Wij blijven onszelf, ook met de nieuwe grondwet.

Fabel 6: De grote landen gaan overheersen dankzij de grondwet. Nederland als klein land heeft straks niks meer te vertellen in Europa
Nederland telt mee in de Unie, ook met de nieuwe Grondwet. We moeten elkaar geen Calimero-complex aanpraten. Nederland is een middelgrote lidstaat (wij zijn in grootte nummer 7 van de 25) en wij verliezen nauwelijks gewicht door de nieuwe stemmenweging. In de Unie van 25 of meer landen moet je altijd coalities sluiten. Daar zijn wij goed in (dat doen we al eeuwen). Kijk bijvoorbeeld naar de coalitie van netto-betalers aan de EU-begroting. Daar vragen DUI, FR, VK om Nederlandse steun.

De grote lidstaten kunnen niet de dienst uitmaken in de Unie of aan de kleine landen hun wil opleggen. Bij het stemmen in de Raad van Ministers geldt een dubbele sleutel. Om een besluit aan te nemen aan te nemen is 65% van de EU-bevolking nodig én 55% van het aantal landen. Op basis van de bevolkingssleutel hebben de grote landen veel invloed. De kleinere landen hebben echter veel invloed door de lidstaten-sleutel: om een besluit te nemen zijn immers altijd tenminste 15 landen nodig. Het gaat dus niet zonder de kleine landen in Brussel.

Fabel 7: Een stem tegen de grondwet is een stem tegen Turkije
Het woordt Turkije komt niet voor in de 448 artikelen van de Europese grondwet. Indien we over een flink aantal jaren erin slagen de toetredingsonderhandelingen met Turkije met succes af te ronden, dan kan Turkije na een unaniem positief besluit van alle lidstaten toetreden tot de Europese Unie. Of er nu wel of geen Europese Grondwet komt. Als die onderhandelingen mislukken wordt Turkije geen lid van de Unie.

Fabel 8: De grondwet is asociaal
Het tegendeel is waar. Met deze grondwet wordt Europa socialer dan voorheen. Op allerlei plaatsen in de grondwet wordt de sociale dimensie versterkt (het woord "sociaal" komt maar liefst 89 keer voor in de grondwet). Daarom heeft het Europese Verbond van Vakverenigingen deze grondwet ondersteund. Daarom ook zijn partijen als PvdA en Groen Links voorstander van deze grondwet, evenals hun zusterpartijen in andere lidstaten. En reken maar dat die allemaal de grondwet goed gelezen hebben.

In de grondwet is opgenomen dat Europa zich richt op 'volledige werkgelegenheid en sociale vooruitgang'. Ook moet de gelijkheid van mannen en vrouwen worden bevorderd. Bovendien zegt de grondwet dat in het vervolg op alle terreinen rekening moet worden gehouden met de sociale kant van een maatregel. Ook wordt de belangrijke rol van de sociale partners in het verdrag vastgelegd. Het Handvest Grondrechten (dat in de grondwet is opgenomen en nu bindend recht is) bevat ook een aantal rechten en principes die gericht zijn op sociale bescherming, bijvoorbeeld: recht van bescherming tegen onredelijk ontslag (artikel 90) en het recht op toegang tot sociale zekerheid (artikel 94).

Tegelijkertijd komt Europa niet aan de fundamenten van ons Nederlandse sociale zekerheidsstelsel. Op verschillende plekken in de grondwet is vastgelegd dat Nederland het laatste woord op dit terrein houdt.

Fabel 9: De grondwet is dieronvriendelijk
Voor het eerst is expliciet vastgelegd dat de Europese Unie op alle relevante terreinen (landbouw, vervoer, interne markt, onderzoek, visserij, technologie) rekening dient te houden met dierenwelzijn. Het lot van dieren telt dus mee in de grondwet. Dat is een stap vooruit. Op het terrein van dierenwelzijn is al veel bereikt. Er worden inmiddels strengere eisen gesteld aan dierentransport. Er wordt gewerkt aan een verbod op legbatterijen. Natuurlijk kan het nog een stuk beter. En als het burgers niet snel genoeg gaat kunnen zij Brusselse wetgeving afdwingen door middel van één miljoen handtekeningen. Dat wordt mogelijk door de grondwet. Zo'n handtekeningen-initiatief wordt nu al voorbereid op het gebied van strengere normen voor dierentransport.

Fabel 10: Europa wordt militaristisch: er komt een kostbaar Europees leger
Nee, er komt geen Europees leger. De nationale legers gaan alleen beter samenwerken. De Nederlandse krijgsmacht blijft gewoon van Nederland. De nationale defensiebegrotingen gaan dus ook niet omhoog als gevolg van de Europese grondwet. Op de website van de SP staat dat de Europese grondwet leidt tot een verhoging van de defensie-uitgaven met 50 miljard euro. Dat staat nergens in de grondwet. Het is dan ook niet waar. De defensie-uitgaven zijn trouwens de afgelopen vijftien jaar met een kwart gedaald in Nederland.

De grondwet zal er voor zorgen dat er meer wordt samengewerkt om militaire capaciteiten en bijvoorbeeld politie-capaciteiten te verbeteren. Nederland vindt het belangrijk dat de Europese landen samenwerken op defensie-gebied. Door beter samen te werken kunnen de Europese landen een grotere rol spelen in de wereld en maken ze efficiënter gebruik van hun militaire middelen. Op dit moment gebeurt het bijvoorbeeld dat vliegtuigen die troepen van het ene Europese land vervoeren weer leeg terugvliegen, terwijl er troepen van een ander land staan te wachten op hun vliegtuig dat precies dezelfde kant op gaat. De Europese landen gaan dit nu beter coördineren, waardoor ze veel efficiënter gebruik zullen maken van de transportcapaciteit die ze hebben en dus de kosten voor vredesoperaties terugdringen.

Over de inzet van eigen militairen in het buitenland blijven lidstaten het laatste woord houden. De Nederlandse regering en het Nederlandse parlement beslissen over de uitzending van Nederlandse militairen. Niemand anders.
pi_26239634
Mijn grootste probleem met dit voorstel is dat het niet echt democratisch tot stand is gekomen. Als ik het goed begrijp heeft de Europese Raad een Conventie samengesteld met daarin voornamelijk politici en ex-politici en onder leiding van een bejaarde bureaucraat (met alle respect) geplaatst. Vervolgens is er haastig wat gelobbyd en een neo-nepliberaal prutswerkje uitgerold waar iedereen nu ja op moet zeggen terwijl er grote verdeeldheid en onduidelijk heerst..

..tekenen voor onze toekomst

Dat wekt mijn vertrouwen iig niet, daar een grondwet bedoelt is om burgers te dienen en te beschermen tegen de machthebbers..

Wat denken jullie van de integriteit van die Conventie?

(eerste post )
"You can never get enough of what you don't need to make you happy."
pi_26240337
quote:
Op maandag 11 april 2005 14:53 schreef CANARIS het volgende:
Bolkenstein heeft natuurlijk hartstikke gelijk. Een echte liberaal zal dat ook volmondig toegeven
Wat daar in Frankrijk gebeurt is een beetje een Boontje Loontje verhaal. Wel alle voordelen willen hebben. Wel willen zorgen dat alles naar de Parijse pijpen danst , maar o weh ,.......... de EU wordt werkelijk een internationaal ding, en geen frans exprimentje meer. Dan staat alles hand in hand op straat .President. Werkgevers , Vakbonden en communisten . Zelfs Cohn Bendit houdt zijn bek en is als de dood voor zijn eigen europeese courage geworden.

Het is van de zotte , dat het lage loonniveau in een EU lidstaat , een argument zou zijn om in een ander geen werk te mogen doen. Het gaat tegen alle princiepes van de binnen markt in.

Hogeloon landen passen zich maar de ander landen aan. Ik heb daarmee geen probleem. Het equilibrium zorgt er wel voor , dat binnen 10 jaar (juist door de Bolkensteinsche regelgeving) alles bijelkaar zit.
Wat nog wel eens vergeten wordt is dat dit soort regels 2 kanten op gelden. Wij kunnen dus ook in andere landen diensten aanbieden volgens dezelfde regelgeving. Het is niet gezegt dat we er dan netto op achteruitgaan, het kan ons zelfs voordeel bieden.
pi_26240357
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 00:14 schreef IntroV het volgende:

[..]

Straks wordt bepaald dat Nederland het verkopen en in het bezit hebben van softdrugs niet meer mag gedogen. Terwijl we dat nu liever zelf bepalen. Straks kan dat niet meer.
Dat maakt de europese grondwet nou juist wel mogelijk.
pi_26240368
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 00:15 schreef Overlast het volgende:

[..]

Als je een gezamelijk buitenlands- en veiligheidsbeleid krijgt dan is dat niet mogelijk met vetorecht voor elk land. Dit houdt in dat wij maar moeten slikken wat een meerderheid van de europese landen wil.
Samen met andere leven heeft natuurlijk altijd consequenties. Je wint wat, je geeft wat toe. Zo werkt het in een huwelijk ook en trouwen wil kennelijk nog steeds iedereen.
pi_26241528
tvp
pi_26241623
In navolging van de bijzonder interessante discussie: Tegen de Europese grondwet, waarom?, wil ik om de beeldvorming kompleet te maken ook wel eens van mensen weten waarom ze voor de Europese grondwet zijn.

Hopelijk bestaat hier nog geen topic voor, maar de zoekfunctie is uitgeschakeld, dus ik had geen keuze. Anders graag url+slotje.
pi_26242209
Niet allemaal tegelijk.
pi_26242252
Ik heb een aantal bezwaren tegen de inhoud van het voorstel:

1 De balans tussen wetgevende en uitvoerende macht ligt te veel bij de uitvoerende macht. Deze balans is in de huidige EU compleet zoek en de versterkingen van het Europees Parlement die in het grondwettelijk verdrag staan zijn goed en nodig, maar onvoldoende.
2 De verhouding tussen Europa en haar lidstaten verandert substantieel en Europa kan straks een mandaat claimen op terreinen waar de souvereiniteit niet expliciet is overgedragen. Het overdragen van souvereiniteit moet altijd een expliciete keuze bij verdrag zijn van het land dat die souvereiniteit afstaat.
3 Een grondwettelijk verdrag hoort zich in mijn ogen te beperken tot het regelen van de verhoudingen tussen de 3 pijlers van de rechtstaat (trias poitica). Alle EVRM aspecten moeten inderdaad geregeld zijn (en dat zijn ze ook in het EVRM), maar moeten niet klakkeloos overgenomen worden in een grondwettelijk verdrag.

Ik heb geen enkele moeite met een 'Europese Grondwet' op zich, ik heb geen moeite met de veranderende stemverhoudingen, geen moeite met de afname van het veto-recht (vooral niet omdat ik over het algemeen de wetgeving uit Brussel beter vindt dan die uit Den Haag) etc. Dat zijn allemaal goede zaken die noodzakelijk zijn om Europa bestuurbaar te houden (of misschien is maken een beter woord). Maar de tekst van het voorstel dat er nu ligt is onvoldoende.

Ik ga tegen stemmen op basis van 1 en 2 (met 3 zou ik kunnen leven als de rest goed was).
pi_26242573
Omdat je Nederland haat en er zo snel mogelijk vanaf wil?

Volgens mij resulteert dit in exact dezelfde discussie als in dat andre topic.
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_26242652
mja, mensen moeten ook nog werken hoor

voor mij vind ik deze punten belangrijk

* Universele waarden in ieder EU-land, ongeacht geloof of cultuur. (voorkomt discriminatie)
* Verminderen van bureaucratie en de kloof tussen de EU-regering en haar burgers
* Hervorming van het bestuursorgaan wegens de nieuwe lidstaten (verbetert besluitsvorming)
* Oprichting Europese vredesmacht + grenspolitie door samenwerking defensie/douanediensten (brengt vrede & bewaakt de buitengrens)
* Scheiding van kerk & staat (geen verwijzing naar god)
* Grondwet vergemakkelijkt verkeer van goederen/diensten/arbeiders waardoor buitenlandse werknemers hier (bijv. Polen) verplicht zijn aan de Nederlandse staat Nederlandse belasting af te dragen in gelijke hoeveelheid als een Nederlander zou doen. (Belastingsysteem van het gastland dus). Weet niet precies in hoeverre dit in de grondwet, en welk deel in verdragen is vastgelegd maar als de grondwet er is komt dit er iig zeker.
* 't is een voorzet voor een federale staat Europa, (VSE) waar ik een zeer groot voorstander ben. (Samenwerking bewerkstelligt economische vooruitgang en is dus goed voor alle Europeanen). Zie ook 't hoofdpunt op de site: de grondwet verbetert de positie van Europa in de wereld.
* Ohja.. conservering van talen met officiële status in alle EU-landen (cultureel erfgoed)

misschien zie ik nog iets over 't hoofd maar daar kom ik later dan wel op
pi_26242912
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 10:37 schreef mart81 het volgende:
mja, mensen moeten ook nog werken hoor

voor mij vind ik deze punten belangrijk

[quote]* Universele waarden in ieder EU-land, ongeacht geloof of cultuur. (voorkomt discriminatie)
Discriminatie zit in mensen zelf, dat ban je niet uit met regeltjes.
quote:
* Verminderen van bureaucratie en de kloof tussen de EU-regering en haar burgers
Het verminderen van bureaucratie? De EU maakt zich gvd druk om de afmetingen van de achtertuintjes in Schubbekuttenveen en jij denk dat de bureaucratie gaat verminderen?
quote:
* Hervorming van het bestuursorgaan wegens de nieuwe lidstaten (verbetert besluitsvorming)
De enige reden waardoor de besluitvorming verbeterd is omdat de kleine landen veel minder te vertellen krijgen. En Nederland is... het op 2 na kleinste land van de Unie
quote:
* Oprichting Europese vredesmacht + grenspolitie door samenwerking defensie/douanediensten (brengt vrede & bewaakt de buitengrens)
Met vrienden als Turkije, Polen, Roemenie, Tsjechie en Bulgarije heb je geen vijanden meer nodig
quote:
* Scheiding van kerk & staat (geen verwijzing naar god)
Nederland kent al een scheiding van kerk en staat, grondwet voegt dus (weer) niks toe.
quote:
* Grondwet vergemakkelijkt verkeer van goederen/diensten/arbeiders waardoor buitenlandse werknemers hier (bijv. Polen) verplicht zijn aan de Nederlandse staat Nederlandse belasting af te dragen in gelijke hoeveelheid als een Nederlander zou doen. (Belastingsysteem van het gastland dus). Weet niet precies in hoeverre dit in de grondwet, en welk deel in verdragen is vastgelegd maar als de grondwet er is komt dit er iig zeker.
Nou joepie de poepie. Ik had veel liever gezien dat iedere werknemer lekker in zn eigen land aan de slag ging. Alsof er in Polen niks te bouwen valt.
quote:
* 't is een voorzet voor een federale staat Europa, (VSE) waar ik een zeer groot voorstander ben. (Samenwerking bewerkstelligt economische vooruitgang en is dus goed voor alle Europeanen). Zie ook 't hoofdpunt op de site: de grondwet verbetert de positie van Europa in de wereld.
Het enige wat de Eu voor Nederland heeft gedaan is... niks. Het kost alleen maar geld, en gaat alleen maar meer kosten naarmate de unie verder wordt uitgebreid. Wat heeft Nederland er in godsnaam aan dat allerlei schimmige landen lid worden van de Unie?
quote:
* Ohja.. conservering van talen met officiële status in alle EU-landen (cultureel erfgoed)
En jij hebt het over een vermindering van de bureaucratie? Hou dan even in je achterhoofd dat ieder officieel EU document in 30 talen moet worden vertaald.
quote:
misschien zie ik nog iets over 't hoofd maar daar kom ik later dan wel op
Nou, maak me gek en kom met in ieder geval 1 puntje waarvan ik denk, ja je hebt gelijk.
Big dick.
pi_26243394
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 10:52 schreef HassieBassie het volgende:
Discriminatie zit in mensen zelf, dat ban je niet uit met regeltjes.
Klopt, maar het betekent ook dat een hoofdzakelijk Islamitisch land als Turkije, indien toegelaten, door de grondwet indirect gedwongen wordt om onze normen & waarden te hanteren waar alle nee-roepers zo hard op hameren.
quote:
Het verminderen van bureaucratie? De EU maakt zich gvd druk om de afmetingen van de achtertuintjes in Schubbekuttenveen en jij denk dat de bureaucratie gaat verminderen?
Da's onzin. Het enige wat ze willen bereiken is een uniformiteit van lokale wetten, er zullen zeker dingen zijn die blijven verschillen per land.
quote:
De enige reden waardoor de besluitvorming verbeterd is omdat de kleine landen veel minder te vertellen krijgen. En Nederland is... het op 2 na kleinste land van de Unie
Ook onzin - alle landen krijgen een gelijkwaardige status in stemmingen, juist deze grondwet draagt daar zorg voor. Iedere regering behoort terecht evenveel te zeggen te hebben over wat er in de EU gebeurt.
quote:
Met vrienden als Turkije, Polen, Roemenie, Tsjechie en Bulgarije heb je geen vijanden meer nodig
Volgens mij ben je er nog nooit geweest, of in ieder geval niet recent. Polen, Tsjechië zijn voorbeelden van landen die een ongelovelijke groei en verbetering van welvaart hebben doorgemaakt de afgelopen jaren, en dat zet nog steeds voort. Hoofdzakelijk veroorzaakt door handel die door de EU is vergemakkelijkt. Tegen de tijd dat Turkije & Bulgarije toetreden zullen zij dit niveau ook bereikt hebben en is er dus helemaal niets op 'hun zwakke economie' aan te merken.
quote:
Nederland kent al een scheiding van kerk en staat, grondwet voegt dus (weer) niks toe.
Dat is toch prima? 90% van die grondwet komt al overeern met onze eigen grondwet, dus wat is dan de reden om die af te keuren
quote:
Nou joepie de poepie. Ik had veel liever gezien dat iedere werknemer lekker in zn eigen land aan de slag ging. Alsof er in Polen niks te bouwen valt.
Overal is wat te bouwen, maar dat betekent omgekeerd ook dat er voor Nederlanders geld aan te verdienen valt. Werkeloos Ga een jaartje of wat werken in Oost-Europa, lage belastingen en lasten en alles wat je aan zo'n project verdient mag je in eigen zak steken. Je moet efficiënt leren omgaan met de voordelen die zo'n financiële unie voor je creëert.
quote:
Het enige wat de Eu voor Nederland heeft gedaan is... niks. Het kost alleen maar geld, en gaat alleen maar meer kosten naarmate de unie verder wordt uitgebreid. Wat heeft Nederland er in godsnaam aan dat allerlei schimmige landen lid worden van de Unie?
De EU doet meer dan je denkt. Vele infrastructurele en landschapsprojecten zijn gefinanceerd door de EU. Je staat er alleen niet zo vaak bij stil. De grootste economische groei moet nog komen als het geheel in een groeispurt raakt. Met een nee tegen de grondwet bereik je alleen maar dat die nog verder wordt afgeremd.
quote:
En jij hebt het over een vermindering van de bureaucratie? Hou dan even in je achterhoofd dat ieder officieel EU document in 30 talen moet worden vertaald.
Het cross-vertalen van alle documenten vind ik eigenlijk ook een beetje overdreven. Mijns inziens zou het voldoende zijn om het hoofdartikel in de voertalen te hebben (Engels/Frans/Duits/ Spaans misschien?) .. en vervolgens vertalingen naar de overige talen.
Echter deze conservatie houdt wel in dat bijv. het Nederlands nooit zal verdwijnen! Anti-EU mensen roepen al jaren bang te zijn dat iedereen Engels gaat spreken, nou dat komt er dus nooit doorheen.
  vrijdag 15 april 2005 @ 11:19:06 #219
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_26243528
Elke Wildersstemmer zou voor de Europeese grondwet moeten zijn. Zo niet, dan mag hij het woord "VOC" en "Gouden eeuw" nooit meer in de mond nemen. De Europeese grondwet is een prachtige stap in de richting van één groot Europees economisch blok, en dat is toch iets waar de ware Hollandse handelsgeest een behoorlijk harde plasser van zou moeten krijgen.

Leve het Globalisme.
Ik ga naar huis.
pi_26243669
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 11:13 schreef mart81 het volgende:

[..]
Da's onzin. Het enige wat ze willen bereiken is een uniformiteit van lokale wetten, er zullen zeker dingen zijn die blijven verschillen per land.
[..]
Maar dat doe je dus niet door regeltjes te stellen aan de minimale lenge van een banaan, condoom enz. Dit werkt juist bureaucratie in de hand en bevordert juist niet de vrijere handel die de EU zo propageert.
pi_26244331
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 11:24 schreef Chewie het volgende:
Maar dat doe je dus niet door regeltjes te stellen aan de minimale lenge van een banaan, condoom enz. Dit werkt juist bureaucratie in de hand en bevordert juist niet de vrijere handel die de EU zo propageert.
Waar in die grondwet lees jij dat ze zich er op dat niveau mee gaan bemoeien
Er staat juist in dat de bureaucratie verminderd moet worden en de EU laagdrempeliger moet worden voor de burgers, waardoor ze de lokale bemoeienis laten schieten en overlaten aan de lokale overheden.
pi_26244375
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 11:52 schreef mart81 het volgende:

[..]

Waar in die grondwet lees jij dat ze zich er op dat niveau mee gaan bemoeien
Er staat juist in dat de bureaucratie verminderd moet worden en de EU laagdrempeliger moet worden voor de burgers, waardoor ze de lokale bemoeienis laten schieten en overlaten aan de lokale overheden.
Omdat ze dat nu al doen, zo moet een banaan minimaal 14 cm zijn
pi_26244700
Voor EEN Eruopese Grondwet Ja
Voor deze Eruopese Grondwet NEE

Dat ding verdient het papier niet waarop het is geschreven
Maar ik had niets anders verwacht.

Wanneer je besluit een grondwet in elkaar te sleutellen, dan zet je 4 tot 10 experts uit verschillende landen aan 1 tafel , sluit de deur en opent die pas weer , wanneer ze een compact leesbaar ding hebben uitgewerkt.

Het totstandkomen van dit monster , was een Monsterlijk ( Nomen est Omen) proces waar elke debiele randgroep in Eruopa haar zeggie over mocht doen.
En dat waren ook nog eens allemaal Politicie. Zo ook het resultaat waar wij nu ons zeggie ove rmogen doen.

Het is een monsterlijk pleurisding, zonder geest, zonder emotie , zonder inhoud, zonder karakter.

En leesbaar is het ook niet
pi_26244801
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 11:54 schreef Chewie het volgende:
Omdat ze dat nu al doen, zo moet een banaan minimaal 14 cm zijn
Maar dat heeft dus geen bal te maken met de grondwet
pi_26244878
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 10:52 schreef HassieBassie het volgende:
Dat is geen bureaucratie
quote:
[quote]Nou joepie de poepie. Ik had veel liever gezien dat iedere werknemer lekker in zn eigen land aan de slag ging. Alsof er in Polen niks te bouwen valt.
Er zijn ook genoeg nederlanders die in het buitenland werken.
quote:
de eu zorgt voor verbeterde handelsmogelijkheden, daar nederland land nummer 8 op de wereld is met export lijkt me het voor nederland best handig om nauwe betrekkingen te hebben.
quote:
Dit is wederom geen bureaucratie. Wel onnodig maar geen bureaucratie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')