abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25595859
Hm, ik denk dat Engels het meest verstaan en gesproken (kan worden?) wordt in Europa, hoewel Duits als moedertaal het meest gesproken is. Gewoon Engels, klaar.
pi_25596928
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 21:04 schreef pberends het volgende:
Kopspijkers gaat met de waarheid aan de haal :

Georgina Verbaan heeft een keer gelijk.
?????????????????
Ik ben spijkerhard. Sommigen noemen dat egoïstisch. Ik noem dat rechtvaardig.
Ik stem Wilders. U ook?
Kijk ook eens op mijn web-log
pi_25597504
Mmmm... deze regel baart me toch wel zorgen!

Artikel» I - 6 Het recht van de Unie

DEFINITIE EN DOELSTELLINGEN VAN DE UNIE

De Grondwet en het recht dat de instellingen van de Unie bij de uitoefening van de haar toegedeelde bevoegdheden vaststellen, hebben voorrang boven het recht van de lidstaten.

Bron: Europese Grondwet Verdrag tot vaststelling van een Grondwet voor Europa (CIG 87/2/04, 29-10-2004; CIG 87/1/04, 13-10-2004)
pi_25597523
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 22:03 schreef mineo39-76 het volgende:
Mmmm... deze regel baart me toch wel zorgen!

Artikel» I - 6 Het recht van de Unie

DEFINITIE EN DOELSTELLINGEN VAN DE UNIE

De Grondwet en het recht dat de instellingen van de Unie bij de uitoefening van de haar toegedeelde bevoegdheden vaststellen, hebben voorrang boven het recht van de lidstaten.

Bron: Europese Grondwet Verdrag tot vaststelling van een Grondwet voor Europa (CIG 87/2/04, 29-10-2004; CIG 87/1/04, 13-10-2004)
Dit is allang het geval hoor.
  zondag 20 maart 2005 @ 20:24:51 #106
13857 Nokia3310
the one and only Nokia tune
pi_25618569
Ik moet momenteel een essay schrijven over de manier waarop de overheid de grondwet aan de nederlanders 'verkoopt'. Aangezien ik momenteel in Londen woon maak ik de politieke discussies in Nederland niet mee. Heb wel wat websites gezien waarin de politieke partijen hun punten voor en tegen uiteen zetten, maar ik ben dus benieuwd naar hoe de regering dit verkoopt aan het volk. Zijn er campagnes gaande, wat hoor je er van op de TV, lees je erover in de kranten? Krijg je folders in de bus enz.? Met voorbaat dank!

En ook belangrijk: hoor je meer van de tegenpartijen (zoals bijvoorbeeld de SP) of meer van de partijen die voor zijn (regering)?

[ Bericht 12% gewijzigd door Nokia3310 op 20-03-2005 20:37:12 ]
NSJ & Lowlands still on my mind
  zondag 20 maart 2005 @ 21:27:38 #107
91076 Steeven
Ad Fontes
pi_25620215
^ Niets tot weinig. Ze roepen wel dat Europa belangrijk is e.d. maar verder vinden ze dat we er zelf maar achteraan moeten. Vandaar ook de negatieve beeldvorming, volgens mij komt dat voort uit onwetenheid.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  zondag 20 maart 2005 @ 21:43:59 #108
112241 Grumbellll
Hey Fokkers!
pi_25620665
De campagne er om heen moet nog beginnen, dus de informatie komt nog.
  vrijdag 25 maart 2005 @ 13:48:04 #109
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_25731425
Zojuist is hier de volledige tekst van het verdrag afgeleverd. Best wel een boekwerkje; zo'n 480 pagina's. Maar snel eens beginnen met doorlezen dus. .
  vrijdag 25 maart 2005 @ 15:18:59 #110
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25733596
quote:
Meer Fransen tegen EU-grondwet

PARIJS - Het aantal tegenstanders van de Europese Grondwet is in Frankrijk gestegen tot 55 procent. Dat blijkt uit een peiling van het weekblad 'Marianne', dat zaterdag uitkomt.

De peiling, die op 23 maart is gehouden, laat een stijging van de neestemmers met 4 procentpunt zien ten opzichte van een eerdere peiling van het blad Le Parisien op 16 en 17 maart. Toen was het aantal tegenstemmers voor het eerst in de meerderheid; 51 procent zei toen op 29 mei bij het referendum de EU-grondwet te zullen afwijzen.

Zowel bij de linkse als bij de rechtse kiezers nam het aantal tegenstemmers toe. Bij rechts steeg het aandeel van 'neen' van 36 tot 41 procent en bij links van 57 tot 58 procent. Gevraagd naar wat zij in het algemeen hoopten dat de uitslag zou zijn, zei 37 procent van de ondervraagden ja, wilde 30 procent 'neen' als uitslag en zei 33 procent dat niet van belang te vinden.

De marge tussen voor- en tegenstanders is ten opzichte van de vorige peiling gegroeid van 2 procentpunt tot 10 procentpunt. Overigens blijkt uit de nieuwe peiling ook dat een groot aantal kiesgerechtigden niet van plan is een keus te maken. Precies de helft van de ondervraagden, 3 procentpunt minder dan de vorige keer, liet weten niet naar het stembureau te gaan of een blanco stembiljet te zullen retourneren.

ANP

Bron: LC
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_25734012
De vraag is , wat er van de EU gaat overblijven , nadat la France en GB beide tegen de grondwqet zullen stemmen.
  vrijdag 25 maart 2005 @ 15:42:22 #112
17550 machteld
Arafat should have dyed
pi_25734132
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 15:37 schreef CANARIS het volgende:
De vraag is , wat er van de EU gaat overblijven , nadat la France en GB beide tegen de grondwqet zullen stemmen.
De politieke elite zal wel weer andere wegen weten te bewandelen om toch weer op hetzelfde resultaat uit te komen.
Koranfascisme bedankt Islam
pi_25734325
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 13:48 schreef Lithion het volgende:
Zojuist is hier de volledige tekst van het verdrag afgeleverd. Best wel een boekwerkje; zo'n 480 pagina's. Maar snel eens beginnen met doorlezen dus. .
Holy shit. Een Grondwet van 480 pagina's

Op zich al een reden tegen te stemmen imho.
  vrijdag 25 maart 2005 @ 15:54:33 #114
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25734448
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 15:37 schreef CANARIS het volgende:

quote:
Analisten verwachten dat de goedkeuring van de Europese Grondwet met name in Groot-Brittannië, Denemarken en Tsjechië nog geen gelopen race is. Op 1 november 2006 zijn drie situaties denkbaar:

• alle 25 lidstaten hebben de Europese Grondwet geratificeerd (goedgekeurd), de Europese Grondwet treedt in werking

• één of enkele lidstaten (maximaal vijf) hebben de Europese Grondwet niet op tijd kunnen ratificeren; in dat geval komen staatshoofden en regeringsleiders bijeen om de crisissituatie te bespreken (zie hiervoor de Verklaring bij de Grondwet)

• meer dan vijf landen hebben de Europese Grondwet niet op tijd geratificeerd, de Europese Grondwet gaat niet door

Bron: GrondwetEuropa.nl
  • A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
      vrijdag 25 maart 2005 @ 15:59:57 #115
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_25734573
    quote:
    Op vrijdag 25 maart 2005 15:49 schreef nikk het volgende:

[..]

Holy shit. Een Grondwet van 480 pagina's

Op zich al een reden tegen te stemmen imho.
    En bij het tegenstemmen vallen we terug op vele verdragen met een veelvoud aan pagina's. Dit is al een bondige samenvatting van eerdere verdragen.
      vrijdag 25 maart 2005 @ 16:04:42 #116
    3479 Lithion
    Melancholisch misantroop
    pi_25734686
    Hij is dus via het ministerie van Binnenlandse zaken gratis te bestellen (blijkbaar normaal 25 euro ex-BTW (!) via het publicatiebureau van de EU); maximaal 2 per adres.
    pi_25734787
    quote:
    Op vrijdag 25 maart 2005 15:59 schreef Sidekick het volgende:

[..]

En bij het tegenstemmen vallen we terug op vele verdragen met een veelvoud aan pagina's. Dit is al een bondige samenvatting van eerdere verdragen.
    Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee of het meer of minder zal zijn.
    pi_25734822
    quote:
    Op vrijdag 25 maart 2005 16:04 schreef Lithion het volgende:
    Hij is dus via het ministerie van Binnenlandse zaken gratis te bestellen (blijkbaar normaal 25 euro ex-BTW (!) via het publicatiebureau van de EU); maximaal 2 per adres.
    Ik kan het niet zo snel terugvinden. Heb je een link voor me?
      vrijdag 25 maart 2005 @ 16:13:51 #119
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_25734914
    Hoeveel pagina's neemt de preambule in beslag Lithion?
      vrijdag 25 maart 2005 @ 16:13:55 #120
    3479 Lithion
    Melancholisch misantroop
    pi_25734917
    quote:
    Op vrijdag 25 maart 2005 15:59 schreef Sidekick het volgende:
    Nou, als ik het zo snel een beetje doorblader lijkt het me toch echt nauwelijks een samenvatting te zijn, laat staan een bondige samenvatting. .

Er staat overigens ook een hoofdstuk in (Deel IV, Titel IX) over bepalingen betreffende eenheid 1 en eenheid 2 van de V 1-kerncentrale van Bohunice in Slowakije. Dat lijkt me meer iets voor aparte resoluties dan voor dit document, maar goed, ik lees het ook zo nu tussendoor zonder de context...

.
      vrijdag 25 maart 2005 @ 16:16:53 #121
    3479 Lithion
    Melancholisch misantroop
    pi_25734986
    quote:
    Op vrijdag 25 maart 2005 16:10 schreef nikk het volgende:
    Ik kan het niet zo snel terugvinden. Heb je een link voor me?
    Uhm, er is niet direct een formuliertje waar je je gegevens in kunt vullen. Ik heb een mailtje gestuurd waarin ik gevraagd heb of ze me, in het kader van goede voorbereiding voor het referendum (8-)) een versie toe kunnen sturen en of ze nog van plan zijn om een samenvatting te verspreiden voordat het referendum plaatsvindt zoals dat ook in Spanje is gebeurd.

Even het contactformulier gebruiken dus.
      vrijdag 25 maart 2005 @ 16:18:01 #122
    3479 Lithion
    Melancholisch misantroop
    pi_25735012
    quote:
    Op vrijdag 25 maart 2005 16:13 schreef Sidekick het volgende:
    Hoeveel pagina's neemt de preambule in beslag Lithion?
    8 Bladzijden, maar de namen van de vertegenwoordigers van de lidstaten die het ondertekend hebben zijn doublespaced.
      vrijdag 25 maart 2005 @ 16:26:06 #123
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_25735220
    quote:
    Op vrijdag 25 maart 2005 16:13 schreef Lithion het volgende:

[..]

Nou, als ik het zo snel een beetje doorblader lijkt het me toch echt nauwelijks een samenvatting te zijn, laat staan een bondige samenvatting. .
    Samenvatting is idd een verkeerd woord van mij. "Bundeling" lijkt me beter.
    quote:
    Er staat overigens ook een hoofdstuk in (Deel IV, Titel IX) over bepalingen betreffende eenheid 1 en eenheid 2 van de V 1-kerncentrale van Bohunice in Slowakije. Dat lijkt me meer iets voor aparte resoluties dan voor dit document, maar goed, ik lees het ook zo nu tussendoor zonder de context...

.
    Op GrondwetEuropa.nl vind ik het er volgende over:
    quote:
    DE CONFERENTIE,

Nota nemend van de toezegging van Slowakije dat het eenheid 1 en eenheid 2 van de V1-kerncentrale in Bohunice respectievelijk eind 2006 en eind 2008 zal sluiten, en uiting gevend aan de bereidheid van de Unie om tot 2006 financiële steun te blijven verlenen ter voortzetting van de pretoetredingssteun in het kader van het PHARE-programma, teneinde Slowakije bij te staan bij de ontmanteling,

Nota nemend van de noodzaak om uitvoeringsbepalingen vast te stellen voor de voortzetting van de communautaire steun,

BENADRUKT DAT te dien einde specifieke bepalingen zijn overgenomen in deel twee, titel IX, van het Protocol inzake het verdrag en de akte betreffende de toetreding van de Tsjechische Republiek, de Republiek Estland, de Republiek Cyprus, de Republiek Letland, de Republiek Litouwen, de Republiek Hongarije, de Republiek Malta, de Republiek Polen, de Republiek Slovenië en de Slowaakse Republiek.
    Dit is een onderdeel van de "Verklaringen":
    quote:
    Verklaringen
    De verklaringen hebben geen rechtsgeldigheid, maar geven een toelichting of leidraad bij de beleidsdoelstellingen van de Europese Unie, zoals die in de Europese Grondwet zijn geformuleerd.
    quote:
    Enkele aan de Slotakte bij het Grondwettelijk Verdrag gehechte Verklaringen zijn bedoeld om een bepaalde uitleg te geven (zoals de Verklaring betreffende de toelichting bij het Handvest van de Grondrechten, Verklaring 12)). In artikel 2 van de Goedkeuringswet wordt naar deze Verklaringen verwezen.

Andere verklaringen leggen een bepaald voornemen vast (zoals het ontwerpbesluit voor de uitoefening van het voorzitterschap van de Raad, het ontwerpbesluit betreffende gekwalificeerde meerderheid en de Verklaring met betrekking tot de oprichtingswerkzaamheden van de Europese dienst voor extern optreden (respectievelijk Verklaring 4, 5 en 24).

Drie categorieën nieuwe verklaringen kunnen worden onderscheiden:
    - verklaringen betreffende bepalingen uit het Grondwettelijk Verdrag,
    - verklaringen betreffende de aan het Grondwettelijk Verdrag gehechte protocollen en
    - verklaringen van de lidstaten (uni-, bi- of multilateraal).
      vrijdag 25 maart 2005 @ 16:31:40 #124
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_25735367
    Ik lees op GrondwetEuropa.nl trouwens ook:
    quote:
    Gratis op het stadhuis

U kunt de Europese Grondwet sinds eind maart 2005 gratis afhalen bij het stadhuis. Het publicatiebureau van de Europese Unie heeft hiervoor 4.800 exemplaren ter beschikking gesteld, die naar diverse stadhuizen zijn gestuurd (482 pagina's).
    Ook is ie in zijn geheel te downloaden in PDF-formaat: http://www.grondweteuropa(...)zrhmix9/vgrtn5wwswy4
      vrijdag 25 maart 2005 @ 16:33:04 #125
    35279 Parabola
    Sapere aude
    pi_25735414
    quote:
    Op vrijdag 25 maart 2005 16:13 schreef Lithion het volgende:

.
    Dat is imho het grote probleem van deze 'grondwet': het is geen grondwet. Het is een bij elkaar geraapte beschrijving van de huidige praktijk van de Europese Unie. Het kerndocument bevat wel de belangrijkste staatkundige aspecten, zoals de bevoegdheden van de verschillende organen binnen de Unie, maar mist de in mijn ogen toch vrij essentiële grondbeginselen (met name de burgerrechten), zoals wij die bijvoorbeeld wel in de NLse Grondwet kennen.

Overigens mis ik in dit hele topic een link naar een beknopte (15 pag) samenvatting van de grondwet, of heb ik daar overheen gelezen?
    Slaapt winter
    en zomer
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')