Niet dat ik het op enig punt ook maar enigszins met je eens ben. Maar stel even dat je gelijk hebt. Op wat voor manier is dit nu een vooruitgang? Want die informatie mis ik nog steeds.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 16:25 schreef SCH het volgende:
[..]
Ja, als je een voorstander van overheersing en onderdrukking door blanken bent. Kijk wat Mugabe gedaan heeft is absoluut verkeerd maar ook tijdens de blanke boeren was er heel veel armoede in Zimbabwe. De blanken zaten er voor zichzelf en hebben de zwarten gewoon laten stikken natuurlijk. Maar als je een voorstander van apartheid bent, dan zal je die tijd wel mooi gevonden hebben.
Nou dan.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 16:25 schreef HalfLife2ABC het volgende:
Daarna, op afstand, volgen pas de handelsbarrieres die het westen opstelt.
Onderdrukking? Was gewoon een werkgever-werknemer relatie hoor. De blanken lopen al minstens tien jaar op eieren want ze weten ook wel hoe de vlag erbij hangt. Rhodesiers zijn wel vervelende lui, dat ben ik met je eens.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 16:25 schreef SCH het volgende:
Ja, als je een voorstander van overheersing en onderdrukking door blanken bent. Kijk wat Mugabe gedaan heeft is absoluut verkeerd maar ook tijdens de blanke boeren was er heel veel armoede in Zimbabwe. De blanken zaten er voor zichzelf en hebben de zwarten gewoon laten stikken natuurlijk. Maar als je een voorstander van apartheid bent, dan zal je die tijd wel mooi gevonden hebben.
Om de armoede op te lossen moet je hoofdzakelijk naar de landen zelf kijken. Vrijhandel kan pas baat hebben wanneer deze wordt ondersteund door goede regelgeving (eigendomsbescherming, contract handhaving). Zolang dat niet het geval is heeft het niet veel zin om, voor de betreffende landen, over opheffing van deze barrieres te praten. Het zal enkel resulteren in meer geld voor de elite. Natuurlijk heeft meer vrijhandel wel baat voor landen waar deze fundamentele zaken beter geregeld zijn.quote:
quote:Op zaterdag 26 maart 2005 16:29 schreef PJORourke het volgende:
Was gewoon een werkgever-werknemer relatie hoor.
Nee. Zimbabwe was een land waar zwarten het politiek voor het zeggen hadden, als je van de juiste stam was (Shona). Blanken waren helemaal niet in de positie sinds de onafhankelijkheid om zwarten uit te buiten. Omdat onteigening dreigde.quote:
En daarom waren veel zwarte werknemers straatarm?quote:Op zaterdag 26 maart 2005 16:35 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Nee. Zimbabwe was een land waar zwarten het politiek voor het zeggen hadden, als je van de juiste stam was (Shona). Blanken waren helemaal niet in de positie sinds de onafhankelijkheid om zwarten uit te buiten. Omdat onteigening dreigde.
quote:Op zaterdag 26 maart 2005 16:27 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Niet dat ik het op enig punt ook maar enigszins met je eens ben. Maar stel even dat je gelijk hebt. Op wat voor manier is dit nu een vooruitgang? Want die informatie mis ik nog steeds.
Omdat het hele land niet rijk was? Arme landen hebben lage lonen.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 16:35 schreef SCH het volgende:
En daarom waren veel zwarte werknemers straatarm?
Alsof die boeren niet rijk waren. En het ging toch zo goed volgens jou?quote:Op zaterdag 26 maart 2005 16:39 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Omdat het hele land niet rijk was? Arme landen hebben lage lonen.
Wellicht.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 16:25 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Zouden ze de levensstandaard van pakweg Griekenland halen?
Beantwoord jij de vraag van Lemmeb maar eens.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 16:46 schreef SCH het volgende:
Alsof die boeren niet rijk waren. En het ging toch zo goed volgens jou?
Hallo, wel bij de les blijven. De vooruitgang zit hem in de projecten die er gestart zijn waardoor mensen tenminste nog enigszins in hun levensonderhoud en zelfbewustzijn kunnen voorzien. Maar vind jij dat die mensen niet geholpen moeten worden omdat de machthebbers corrupt zijn. Dan laat je ze dus dubbel barsten.quote:
Typisch een rectie van iemand die met zijn mond vol tanden staat.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 16:48 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Beantwoord jij de vraag van Lemmeb maar eens.
Blijkbaar vind jij dat wel best, jij wilt ze niet helpen.quote:Vind jij het soms niet erg dat mensen verhongeren? Misschien omdat het maar zwartjes zijn?
Mooi voorbeeld van projectie.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 16:54 schreef SCH het volgende:
Typisch een rectie van iemand die met zijn mond vol tanden staat.
Helpen door ze uit te hongeren. Wat een maoistisch standpunt, SCH.quote:Blijkbaar vind jij dat wel best, jij wilt ze niet helpen.
Nee kerel, ik zou die mensen graag willen helpen. Maar dan wel vanaf de basis. De hele boel overnemen, inclusief de regering, en die mensen laten zien hoe het wel moet. Anders leren ze het nooit.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 16:53 schreef SCH het volgende:
[..]
Hallo, wel bij de les blijven. De vooruitgang zit hem in de projecten die er gestart zijn waardoor mensen tenminste nog enigszins in hun levensonderhoud en zelfbewustzijn kunnen voorzien. Maar vind jij dat die mensen niet geholpen moeten worden omdat de machthebbers corrupt zijn. Dan laat je ze dus dubbel barsten.
quote:Op zaterdag 26 maart 2005 16:57 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Nee kerel, ik zou die mensen graag willen helpen. Maar dan wel vanaf de basis. De hele boel overnemen, inclusief de regering, en die mensen laten zien hoe het wel moet. Anders leren ze het nooit.
Noem het voor mijn part neo-kolonialisme, maar zoals men het nu probeert wordt het nooit wat.
Mag ik hieruit opmaken dat je het ook niet meer weet?quote:
Dat willen we toch zo graag met onze handelembargo's en het beleid van de wereldbank.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 17:01 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Mag ik hieruit opmaken dat je het ook niet meer weet?
Nee SCH je hebt helemaal gelijk. Lekker laten verhongeren, die arme sloebers, dan lost het probleem zich vanzelf wel op.
Wat kunnen die er aan doen dat ze zelf geen voedsel meer produceren?quote:Op zaterdag 26 maart 2005 17:01 schreef SCH het volgende:
Dat willen we toch zo graag met onze handelembargo's en het beleid van de wereldbank.
Waarom zien die blanke boeren dan wel kans om in dergelijke landen een prima bestaan op te bouwen, ondanks die dekselse wereldbank en die verfoeide handelsembargo's?quote:Op zaterdag 26 maart 2005 17:01 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat willen we toch zo graag met onze handelembargo's en het beleid van de wereldbank.
Tsjongejonge, je bent echt erger dan ik dacht.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 17:05 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Waarom zien die blanke boeren dan wel kans om in dergelijke landen een prima bestaan op te bouwen, ondanks die dekselse wereldbank en die verfoeide handelsembargo's?
Het probleem zit heel ergens anders. Het zit hem in de opleiding en in de mentaliteit van de zwarte bevolking. Waarmee ik niet beweer dat het hun eigen schuld is. Maar waarmee ik wel beweer dat het helemaal geen kwestie van geld is.
Mond vol tanden .quote:Op zaterdag 26 maart 2005 17:06 schreef SCH het volgende:
Tsjongejonge, je bent echt erger dan ik dacht.
Want?quote:Op zaterdag 26 maart 2005 17:06 schreef SCH het volgende:
[..]
Waarom gedraag jij je elke keer als iemand met een goed argument komt als een menopauzerende echtgenote?quote:Op zaterdag 26 maart 2005 17:06 schreef SCH het volgende:
[..]
Helemaal mee eens!quote:Op dinsdag 8 maart 2005 14:54 schreef DoctorB het volgende:
1. Jan Pronk - als minister van Volkshuisvesting is hij verantwoordelijk voor de huidige woningnood en de jeugdvlucht vanuit dorpen dankzij zijn idiote "vinex" nota.
2. Jan Pronk - als minister van ontwikkelingssamenwerking is hij verantwoordelijk voor het financieren van dictators en criminelen mbv nederlands belastinggeld dat achteraf toch beter voor aflossing van het begrotingstekort gebruikt had kunnen worden.
3. Roverhoofdman Den Uyl, die met zijn opmerking ernaar te streven alle nederlandse produktiemiddelen op termijn te institutionaliseren Nederland op de rand van de afgrond bracht.
Jij vindt racisme een goed argument???quote:Op zondag 27 maart 2005 20:20 schreef Speth het volgende:
[..]
Waarom gedraag jij je elke keer als iemand met een goed argument komt als een menopauzerende echtgenote?
Het is wel zo! De meerderheid van de zwarte bevolking in Afrika, is op één of andere manier niet in staat om een boerderij succesvol te maken.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 17:06 schreef SCH het volgende:
[..]
quote:
Ik ontwaar geen racisme, hoor. Ik zie wel in hoe die schijn gewekt zou kunnen worden, maar ik zie het niet.quote:Het probleem zit heel ergens anders. Het zit hem in de opleiding en in de mentaliteit van de zwarte bevolking. Waarmee ik niet beweer dat het hun eigen schuld is. Maar waarmee ik wel beweer dat het helemaal geen kwestie van geld is.
Vertel het eens? Raakt iemand hier aan een taboe door bij misstanden en oorzaken stil te staan? Feiten zijn dat Rhodesië de graanschuur van Afrika was en dat Zimbabwe in sneltreinvaart is afgegleden vanwege een veranderde mentaliteit.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 17:06 schreef SCH het volgende:
[..]
Maar waarom is dat de schuld van de arme zwarte bevolking?quote:Op zondag 27 maart 2005 22:04 schreef aryan8 het volgende:
[..]
Vertel het eens? Raakt iemand hier aan een taboe door bij misstanden en oorzaken stil te staan? Feiten zijn dat Rhodesië de graanschuur van Afrika was en dat Zimbabwe in sneltreinvaart is afgegleden vanwege een veranderde mentaliteit.
Wie of wat is er precies veranderd?
Toe maar, het is geen doodzonde om de politiek correcte kramp te verlaten en heldere vragen te stellen over de wijzgingen die er sibnds die tijd hun invloed hebben gehad op de productie van voedsel en goederen in het land...
Was jij het niet die zei dat de bevrijding van Irak door het eigen volk moest gebeuren??quote:Op zondag 27 maart 2005 22:10 schreef SCH het volgende:
[..]
Maar waarom is dat de schuld van de arme zwarte bevolking?
Als we de handelsverhoudingen dan eens eerlijk maken.quote:Op zondag 27 maart 2005 22:31 schreef more het volgende:
[..]
Was jij het niet die zei dat de bevrijding van Irak door het eigen volk moest gebeuren??
Zo is het ook met de zwarte bevolking: Ze zullen zelf iets van hun werelddeel moeten maken. En dat wil maar niet lukken, dus is het eigenlijk hun eigen schuld.
Laat ze eerst maar eens genoeg voedsel voor zichzelf verbouwen.quote:Op zondag 27 maart 2005 22:33 schreef SCH het volgende:
[..]
Als we de handelsverhoudingen dan eens eerlijk maken.
@ Johan: of het racisme is - het komt aardig dicht in de buurt van enkele rassentheorieen waar ik het niet zo op heb.
Hieronder een herhaling van wat ik eerder schreef en waar je zo over viel. Dan kun je het op je gemak nog eens lezen.quote:Op zondag 27 maart 2005 22:33 schreef SCH het volgende:
@ Johan: of het racisme is - het komt aardig dicht in de buurt van enkele rassentheorieen waar ik het niet zo op heb.
Dit zou pas op een rassentheorie gaan lijken als ik zou beweren dat het 'aan hun genen' ligt, oid. Maar dat beweer ik in de verste verte niet, en dat wil ik ook helemaal niet beweren.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 17:05 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Waarom zien die blanke boeren dan wel kans om in dergelijke landen een prima bestaan op te bouwen, ondanks die dekselse wereldbank en die verfoeide handelsembargo's?
Het probleem zit heel ergens anders. Het zit hem in de opleiding en in de mentaliteit van de zwarte bevolking. Waarmee ik niet beweer dat het hun eigen schuld is. Maar waarmee ik wel beweer dat het helemaal geen kwestie van geld is.
Herlezen kan vaker worden gebruikt als raadgeving.quote:Op maandag 28 maart 2005 04:29 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Hieronder een herhaling van wat ik eerder schreef en waar je zo over viel. Dan kun je het op je gemak nog eens lezen.
SCH beweert nergens dat het om rassentheorie gaat. Hij schrijft slechts dat hij vindt dat het er op lijkt...quote:Dit zou pas op een rassentheorie gaan lijken als ik zou beweren dat het 'aan hun genen' ligt, oid. Maar dat beweer ik in de verste verte niet, en dat wil ik ook helemaal niet beweren.
Zo'n bal kaats je dan naar mijn idee terug. Niet door persoonlijk te gaan worden maar door gewoon je eigen ding te blijven doen en open te (blijven) staan voor suggesties van anderen terwijl je zelf bewuste keuzen maakt in welke boodschappen en bronnen jij het overdenken waard vindt.quote:Als je goed had gelezen, had je bovendien kunnen zien dat ik ook helemaal niet beweer dat het 'hun eigen schuld' zou zijn, integendeel juist. Ik weet dondersgoed dat het hoe dan ook lastig is voor een bevolking om over te schakelen van een passieve rol naar een actieve rol. Dat zie je ook in communistische landen, dus dat heeft helemaal niks met 'ras' te maken. Maar gewoon met aangeleerde gewoonten.
Je mag me wat mij betreft voor alles uitschelden, 'racist', 'fascist' noem maar op. En dat doe je in de praktijk ook al vaak genoeg. Maar insinueren dat ik me bezig zou houden met rassentheorieën, vind ik echt véél tever gaan. Dat zijn smerige methoden.
Ik vind dergelijke bedreigingen hoewel verklaarbaar niet erg handig. Je bent namelijk niet in de positie om ook maar iets af te dwingen. Daarom zou ik me concentreren op wat ik zèlf in de hand had. Je eigen weerwoord, je eigen digitale en sociale omgeving en je eigen trots.quote:Ik vind excuses van jouw kant in dit geval wel op z'n plaats. Zoniet, dan ga ik er werk van maken. Dan weet je het alvast.
Dat is dus een pleidooi voor een bepaalde manier van ontwikkelingssamenwerkingquote:Op zondag 27 maart 2005 22:36 schreef more het volgende:
[..]
Laat ze eerst maar eens genoeg voedsel voor zichzelf verbouwen.
Ah, Jezus had i.p.v. het wonder van brood- en visvermenigvuldiging beter graan en hengels kunnen uitdelen?quote:Op maandag 28 maart 2005 11:16 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat is dus een pleidooi voor een bepaalde manier van ontwikkelingssamenwerking![]()
Als jij ook maar een fractie van een functioneel oordelend vermogen had wist je dat dat geen racisme is.quote:
Jammer dat je je er weer zo gemakkelijk vanaf maakt en niet gewoon direct ingaat op mijn argumenten, die imo toch heel duidelijk zijn. Dan hadden we er nog wel uitgekomen.quote:Op maandag 28 maart 2005 11:18 schreef SCH het volgende:
Ik ga geen excuses aanbieden Lemmeb omdat ik het gevoel heb dat ik mijn post goed kan uitleggen en de zinsnede "het komt akelig dicht in de buurt van.." je wellicht ontgaan is. We kunnen er natuurlijk best uitkomen door er verder over te praten.
Je hebt het over hun mentaliteit, daardoor zeg ik dat het gevaarlijk dicht in de buurt komt van rassentheorieen. Je posts ademen de geur uit van "ze willen het gewoon niet" en dat doet me toch echt denken aan de stereotypen die o.a. Steiner naar voren bracht.quote:Op maandag 28 maart 2005 04:29 schreef Lemmeb het volgende:
Dit zou pas op een rassentheorie gaan lijken als ik zou beweren dat het 'aan hun genen' ligt, oid. Maar dat beweer ik in de verste verte niet, en dat wil ik ook helemaal niet beweren.
Het is echt veel en veel te kort door de bocht om te suggereren dat de mensen daar lui zijn en te stellen dat ze passief zijn. Veel inwoners van Afrikaanse landen werken vele malen langer en harder onder moeilijker omstandigheden dan jij en ik bij elkaar. Het heeft veel meer met omstandigheden en mogelijkheden te maken. Maar daar ben jij dus ook heel kritisch over, jij vindt ontwikkelingshulp geen goede zaak, jij vindt niet dat er projecten mogen worden opgestart waarbij de mensen geleerd wordt om het zelf te kunnen en ze zelf de verantwoordelijkheid krijgen zonder dat ze onder een soort van curatele staan.quote:Als je goed had gelezen, had je bovendien kunnen zien dat ik ook helemaal niet beweer dat het 'hun eigen schuld' zou zijn, integendeel juist. Ik weet dondersgoed dat het hoe dan ook lastig is voor een bevolking om over te schakelen van een passieve rol naar een actieve rol. Dat zie je ook in communistische landen, dus dat heeft helemaal niks met 'ras' te maken. Maar gewoon met aangeleerde gewoonten.
Ik zei dat je er in de buurt komt en blijkbaar is dat een gevoelig punt. Ik snap niet waarom dat zoveel erger is dan racist of fascist overigens. Het houdt allemaal verband met elkaar. Hoe kijk je naar mensen... Hoe deel je mensen in.... Vind je sommige soorten mensen superieur aan anderen enz.quote:Je mag me wat mij betreft voor alles uitschelden, 'racist', 'fascist' noem maar op. En dat doe je in de praktijk ook al vaak genoeg. Maar insinueren dat ik me bezig zou houden met rassentheorieën, vind ik echt véél tever gaan. Dat zijn smerige methoden.
Gaat het weer een beetje meneer Lemmeb?quote:Ik vind excuses van jouw kant in dit geval wel op z'n plaats. Zoniet, dan ga ik er werk van maken. Dan weet je het alvast.
Ze willen het inderdaad gewoon niet. Maar dat heeft helemaal niks met rassentheorieën te maken. Negers in Amerika willen namelijk gewoon wèl.quote:Op maandag 28 maart 2005 19:21 schreef SCH het volgende:
[..]
Je hebt het over hun mentaliteit, daardoor zeg ik dat het gevaarlijk dicht in de buurt komt van rassentheorieen. Je posts ademen de geur uit van "ze willen het gewoon niet" en dat doet me toch echt denken aan de stereotypen die o.a. Steiner naar voren bracht.
Lui heb ik helemaal niet gezegd. Passief wel.quote:Het is echt veel en veel te kort door de bocht om te suggereren dat de mensen daar lui zijn en te stellen dat ze passief zijn.
Zoiets zei je al eerder, maar daar werd het ijzersterke argument tegen ingebracht dat het dan toch raar is dat blanke boeren het onder dezelfde omstandigheden wel kunnen rooien. Je zou daar eens op in kunnen gaan, in plaats van je eerdere standpunt domweg te herhalen.quote:Veel inwoners van Afrikaanse landen werken vele malen langer en harder onder moeilijker omstandigheden dan jij en ik bij elkaar. Het heeft veel meer met omstandigheden en mogelijkheden te maken.
Dat heb ik niet gezegd. Ik heb alleen gezegd dat ik ontwikkelingshulp à la Jan Pronk geen goede zaak vind.quote:Maar daar ben jij dus ook heel kritisch over, jij vindt ontwikkelingshulp geen goede zaak,
In dat laatste stukje, zonder dat ze onder een soort van curatele staan, zit hem inderdaad de kneep. Die mensen zijn op economisch vlak net kleine kinderen. Die kun je niet in één klap loslaten, dan gaat het mis. Wat je dan ook in de praktijk ziet gebeuren.quote:jij vindt niet dat er projecten mogen worden opgestart waarbij de mensen geleerd wordt om het zelf te kunnen en ze zelf de verantwoordelijkheid krijgen zonder dat ze onder een soort van curatele staan.
Er is bijvoorbeeld nogal een verschil tussen iemand uitmaken voor communist, of voor stalinist. Voor je het weet wordt je door dergelijke insinuaties aangezien voor de reïncarnatie van Eichmann of Pol Pot.quote:Ik zei dat je er in de buurt komt en blijkbaar is dat een gevoelig punt. Ik snap niet waarom dat zoveel erger is dan racist of fascist overigens. Het houdt allemaal verband met elkaar. Hoe kijk je naar mensen... Hoe deel je mensen in.... Vind je sommige soorten mensen superieur aan anderen enz.
Ja. De kater is inmiddels weggeëbd. De alcohol ook. Bedankt voor je belangstelling.quote:Gaat het weer een beetje meneer Lemmeb?![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |