abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 21 maart 2005 @ 01:26:05 #101
95608 Speth
Rorschach
pi_25626218
quote:
Op zondag 20 maart 2005 23:39 schreef SCH het volgende:

[..]

Waarschijnlijker is dat hij gewoon kwaliteiten heeft.
Ga eens normaal in op het argument van het cordonbeleid? Volgens mij weet je niet eens wat het is.
pi_25626278
1. Els Borst (slecht beleid, had nooit ministers mogen worden, gewoon te weinig kwaliteit, maar ja, we MOETEN natuurlijk per se ook voldoende vrouwen in het kabinet )
2. Jorritsma (al eerder door iemand incompetent genoemd, daar sluit ik me dan ook bij aan)
3. Tineke Netelenbos (waardeloze flitspalen en tolpoorten, echt een automobilistpester, ze had wel de kwaliteiten om minister te zijn, maar nam achterlijke besluiten)

Verder valt het me op dat er kritiek is op Gerrit Zalm en Jan Peter Balkenende. Nu doet Balkenende het zeker niet heel goed, maar veel slechter dan Kok is hij niet.
En wat Zalm betreft, in Paars vond ik hem met afstand de allerbeste minister die er daar zat (hij kon alleen niet altijd opboksen tegen de linkse overmacht van PvdA in de kamer).
Ook nu doet hij het zeker niet slecht.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_25629048
quote:
Op zondag 20 maart 2005 01:09 schreef SCH het volgende:

[..]

Doe maar wel, hij wordt algemeen gezien als 1 van de beste politici die ons land gekend heeft, behalve door een stelletje rechtse wannabees die dat niet kunnen verkroppen.
Als je zulke beweringen plaatst is het op zich prettig om er voorbeelden bij te plaatsen, zodat het te controleren is.

Het gaat hier ook niet over Pronk als politicus maar als minister, ik geloof namelijk best maar kan het me amper voorstellen dat er mensen zijn die Pronk goed vonden als politicus.

Onderbouwing waarom Pronk op 1 al vind ik nog steeds onderbouwing overbodig

Onwikkelingssamenwerking: te kritiekloos met geld lopen smijten
Ruimtelijke ordening: de vijfde nota die zelfs door de SER afgeschoten wordt.

Maar hij verdiend de prijs voornamelijk door ontwikkelingssamenwerking.
pi_25629545
quote:
Op maandag 21 maart 2005 10:03 schreef Chewie het volgende:

[..]

Als je zulke beweringen plaatst is het op zich prettig om er voorbeelden bij te plaatsen, zodat het te controleren is.

Het gaat hier ook niet over Pronk als politicus maar als minister, ik geloof namelijk best maar kan het me amper voorstellen dat er mensen zijn die Pronk goed vonden als politicus.

Onderbouwing waarom Pronk op 1 al vind ik nog steeds onderbouwing overbodig

Onwikkelingssamenwerking: te kritiekloos met geld lopen smijten
Ruimtelijke ordening: de vijfde nota die zelfs door de SER afgeschoten wordt.

Maar hij verdiend de prijs voornamelijk door ontwikkelingssamenwerking.
Hij was juist een hele goede en betrokken minister van ontwikkelingssamenwerking. Het hangt maar van je visie daarover af. In onze huidige rechts-dominante cultuur wordt het bijkans als iets achterhaalds en foutiefs gezien en sta je daarmee automatisch in een verkeerd daglicht. Pronk was een goede minister van ontwikkelingssamenwerking, met een cliche als "kritiekloos met geld smijten" kom je niet zo ver. Ik vind hem nog steeds een voorbeeld van iemand die weet wat politiek inhoudt, niet van de mediacratische generatie die je tegenwoordig veel ziet maar van een bevlogenheid en idealisme. Veder ga ik hem niet verdedigen, het stoort me alleen dat er zo dom en gemakkelijk over hem wordt gesproken.
pi_25629878
quote:
Op maandag 21 maart 2005 10:28 schreef SCH het volgende:

[..]

Hij was juist een hele goede en betrokken minister van ontwikkelingssamenwerking. Het hangt maar van je visie daarover af. In onze huidige rechts-dominante cultuur wordt het bijkans als iets achterhaalds en foutiefs gezien en sta je daarmee automatisch in een verkeerd daglicht. Pronk was een goede minister van ontwikkelingssamenwerking, met een cliche als "kritiekloos met geld smijten" kom je niet zo ver. Ik vind hem nog steeds een voorbeeld van iemand die weet wat politiek inhoudt, niet van de mediacratische generatie die je tegenwoordig veel ziet maar van een bevlogenheid en idealisme. Veder ga ik hem niet verdedigen, het stoort me alleen dat er zo dom en gemakkelijk over hem wordt gesproken.
Doe je oogkleppen eens af en hou eens op met dat links-rechts geneuzel! Zielig mannetje, ik zeg nergens dat ontwikkelingshulp achterhaald en foutief zou zijn maar wel dat Pronk in deze functie te makkelijk met een zak geld klaar stond.

Zelfs partijgenoten van Pronk zoals Max van den Berg waren van mening dat Pronk niet goed op het weggegeven geld lette.

mocht je het nog niet door hebben dit topic gaat niet over de ministersposten maar over de ministers die in de mening van de user het slechtst gepresteerd hebben.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 21-03-2005 10:44:41 ]
pi_25630155
quote:
Op maandag 21 maart 2005 10:42 schreef Chewie het volgende:

[..]

Doe je oogkleppen eens af en hou eens op met dat links-rechts geneuzel! Zielig mannetje, ik zeg nergens dat ontwikkelingshulp achterhaald en foutief zou zijn maar wel dat Pronk in deze functie te makkelijk met een zak geld klaar stond.
Ach, dat is een visie. Ik vind dat veel andere ministers met veel te weinig geld klaar staan, het is maar wat je prefereert. En begin nou niet meteen te schelden. Ontwikkelingssamenwerking is een gevoelig departement, ligt nou eenmaal snel onder vuur en in het huidige politieke klimaat al helemaal, dat kun je niet ontkennen.
quote:
mocht je het nog niet door hebben dit topic gaat niet over de ministersposten maar over de ministers die in de mening van de user het slechtst gepresteerd hebben.
En ik zie weinig onderbouwde visies behalve het nogal voorspelbare gehamer op Pronk die blijkbaar bij velen het bloed onder de nagels vandaan haalt, alleen al doordat hij bestaat.
pi_25631523
quote:
Op maandag 21 maart 2005 10:53 schreef SCH het volgende:

[..]

Ach, dat is een visie. Ik vind dat veel andere ministers met veel te weinig geld klaar staan, het is maar wat je prefereert. En begin nou niet meteen te schelden. Ontwikkelingssamenwerking is een gevoelig departement, ligt nou eenmaal snel onder vuur en in het huidige politieke klimaat al helemaal, dat kun je niet ontkennen.
Dat gescheld komt meer door het door sommige users, waar jij er helaas ook 1 van bent, die het steeds weer op een "links" vs "rechts" oorlog proberen te gooien.

Dat het een gevoelig departement is ben ik het wel mee eens maar dat geldt voor elk departement wel. Ook ben ik van mening dat ontwikkelingssamenwerking kan werken maar dat juist Pronk het voorbeeld is van hoe het niet moest.
[..]
quote:
En ik zie weinig onderbouwde visies behalve het nogal voorspelbare gehamer op Pronk die blijkbaar bij velen het bloed onder de nagels vandaan haalt, alleen al doordat hij bestaat.
Onzin, dat jij krtiek over Pronk blijkbaar niet kan hebben, is totaal wat anders dan dat er niks onderbouwd zou zijn. Ook vind ik het in dit topic waar het gaat om ranglijstjes van de users niet zo belangrijk dat er onderbouwt word, daar zijn immers al topics genoeg over vol geschreven en niet alleen over Pronk.
  maandag 21 maart 2005 @ 13:25:39 #108
95608 Speth
Rorschach
pi_25633686
quote:
Op maandag 21 maart 2005 10:42 schreef Chewie het volgende:

[..]

Zelfs partijgenoten van Pronk zoals Max van den Berg waren van mening dat Pronk niet goed op het weggegeven geld lette.

Zoals meestal ben ik het met Chewie eens.

Kritiek op een minister vat jij (SCH) gelijk op als "rechts geneuzel", je lijkt je al meteen een of ander stereotype beeld van diegene die de mening geeft in je hoofd te hebben zonder de argumenten van diegene te overwegen, of er zelfs maar op in te gaan (dit doe je namelijk nooit, het is altijd achterlijk gelul over hoe slecht rechts wel niet is, je komt hoogstens met wat termen als "socialer" "meer milieu" die niet werkelijk iets belichamen). Niet iedere rechtse user is een dogmaticus, ik vind Wilders ook een debiel, om goede redenen, net zoals er zeer goede redenen bestaan om Pronk een vreselijk slechte minister te vinden.
pi_25633785
quote:
Op maandag 21 maart 2005 13:25 schreef Speth het volgende:

[..]

Zoals meestal ben ik het met Chewie eens.

Kritiek op een minister vat jij (SCH) gelijk op als "rechts geneuzel", je lijkt je al meteen een of ander stereotype beeld van diegene die de mening geeft in je hoofd te hebben zonder de argumenten van diegene te overwegen, of er zelfs maar op in te gaan (dit doe je namelijk nooit, het is altijd achterlijk gelul over hoe slecht rechts wel niet is, je komt hoogstens met wat termen als "socialer" "meer milieu" die niet werkelijk iets belichamen). Niet iedere rechtse user is een dogmaticus, ik vind Wilders ook een debiel, om goede redenen, net zoals er zeer goede redenen bestaan om Pronk een vreselijk slechte minister te vinden.
Okay, misschien reageer ik inderdaad teveel op het stereotype beeld dat ik in mijn hoofd heb en tuurlijk kunnen juillie Pronk een slechte minister vinden. Maar het heeft me enorm gestoord dat Pronk in die HP/DeTijd verkiezing zo hoog scoorde in de poll van Slechtse Nederlander van de Eeuw, dat is echt een gotspe en triggert me. Ik zie in dit topic ook veel reacties die een beetje die stijl hebben, Pronk staat blijkbaar symbool voor iets wat sommigen als het kwaad ervaren.
pi_25633835
quote:
Op maandag 21 maart 2005 13:29 schreef SCH het volgende:

[..]

Okay, misschien reageer ik inderdaad teveel op het stereotype beeld dat ik in mijn hoofd heb en tuurlijk kunnen juillie Pronk een slechte minister vinden. Maar het heeft me enorm gestoord dat Pronk in die HP/DeTijd verkiezing zo hoog scoorde in de poll van Slechtse Nederlander van de Eeuw, dat is echt een gotspe en triggert me. Ik zie in dit topic ook veel reacties die een beetje die stijl hebben, Pronk staat blijkbaar symbool voor iets wat sommigen als het kwaad ervaren.
Pim Fortuyn overkwam ook eens zoiets.
smachtend naar mensen met een bewegelijk verstand
pi_25633853
quote:
Op maandag 21 maart 2005 13:31 schreef Omara het volgende:

[..]

Pim Fortuyn overkwam ook eens zoiets.
Dan is het toch gek dat mensen die de mond vol hadden over demoniseren, er niet voor schromen hetzelfde te doen.
  maandag 21 maart 2005 @ 13:35:37 #112
95608 Speth
Rorschach
pi_25633928
quote:
Op maandag 21 maart 2005 13:29 schreef SCH het volgende:

[..]

Bepaalde standpunten van Pronk (zoals europese eenwording) deel ik met hem, maar zijn beleid heeft ervoor gezorgd dat het bouwen en wonen in een huis op het platteland nu gepaard gaat met een vloedgolf van onnozele regels gehandhaafd door de veel te machtige schoonheidscommissies (wiens opvattingen weinig met schoonheid te maken hebben). Ik zie Pronk als iemand die mensen naar de stad wil drijven, of ze nou willen of niet, waarschijnlijk om te compenseren voor de "witte vlucht" naar rurale gebieden. Dit ligt in de lijn van de maakbare samenleving van Den Uyl, het idee dat het mogelijk en wenselijk is om het gedrag en de wensen van burgers middels overheidsbeleid te veranderen. Dat Pronk symbool staat voor iets dat als kwaad wordt ervaren is dus niet zo vreemd, de maakbare samenleving kan met recht als een van de grote fouten van de afgelopen decennia worden aangemerkt.
quote:
Dan is het toch gek dat mensen die de mond vol hadden over demoniseren, er niet voor schromen hetzelfde te doen.
En hier doe je het weer, jij schijnt te denken dat iedere VVD of CDA stemmer de mond vol had van demonisatie. Dat is helemaal niet waar. Ik vond dat Fortuyn terecht als weinig geloofwaardig werd bestempeld. De verwijzingen naar Fortuyn van Marcel van Dam, Thom de Graaff en Paul Rosenmuller met suggesties van extreem rechts en fascisme zal je zelf ook wel fout vinden...

Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten.
pi_25633936
quote:
Op maandag 21 maart 2005 13:32 schreef SCH het volgende:

[..]

Je kunt Jan Pronk toch een van de meest mislukte ministers noemen omdat deze nauwelijks verantwoording nam voor deugdelijke en infrastructurele bestedingen van door hem uitgedeeld ontwikkelingssamenwerkingsbudget?

Pronk heeft evenals Fortuyn, Peper en Melkert een wat aanmatigende houding tijdens persconferenties over zich. Mogelijk komen daar de wat overtrokken reacties vandaan?
smachtend naar mensen met een bewegelijk verstand
pi_25633994
quote:
Op maandag 21 maart 2005 13:35 schreef Speth het volgende:

[..]

Bepaalde standpunten van Pronk (zoals europese eenwording) deel ik met hem, maar zijn beleid heeft ervoor gezorgd dat het bouwen en wonen in een huis op het platteland nu gepaard gaat met een vloedgolf van onnozele regels gehandhaafd door de veel te machtige schoonheidscommissies (wiens opvattingen weinig met schoonheid te maken hebben). Ik zie Pronk als iemand die mensen naar de stad wil drijven, of ze nou willen of niet, waarschijnlijk om te compenseren voor de "witte vlucht" naar rurale gebieden. Dit ligt in de lijn van de maakbare samenleving van Den Uyl, het idee dat het mogelijk en wenselijk is om het gedrag en de wensen van burgers middels overheidsbeleid te veranderen. Dat Pronk symbool staat voor iets dat als kwaad wordt ervaren is dus niet zo vreemd, de maakbare samenleving kan met recht als een van de grote fouten van de afgelopen decennia worden aangemerkt.
Als je daardoor al symbool voor het kwaad staat. Maar dat is volgens mij helemaal niet zo, dat gaat over heel andere dingen. Hij is al lang een idealist die een eigen koers vaart.

Dat stukje van jou klopt voor geen meter. Wees blij dat we schoonheidscommissies hebben en niet iedereen maar alles zomaar kan bouwen. Dat heeft Pronk goed geregeld.
  maandag 21 maart 2005 @ 13:43:47 #115
95608 Speth
Rorschach
pi_25634094
quote:
Hij is al lang een idealist die een eigen koers vaart.
Er zijn in de geschiedenis heel wat idealisten geweest met een eigen koers die ik dom of kwaadaardig kan noemen. De meeste oorlogen en beleidsmatige blunders zijn juist het gevolg van dit soort idealisten.
quote:
Dat stukje van jou klopt voor geen meter. Wees blij dat we schoonheidscommissies hebben en niet iedereen maar alles zomaar kan bouwen. Dat heeft Pronk goed geregeld.
Ik kan merken dat jij niet in een ruraal gebied woont. De schoonheidscommissies degradeerden het ontwerp van onze buren (een zeer mooi vrijstaand huis, in geen enkele opzicht raar of misplaatst) tot een standaardhuis met geen enkel eigen karakter, na 4 ingediende ontwerpen was het pas goedgekeurd. Argumenten waren o.a dat de slaapkamer niet voldoende glazen wanden had, zodat er te weinig licht in zou vallen, dat het gebruik van zuilen niet is toegestaan (alsof dat per definitie niet mooi is), en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ook mocht er geen serre worden gebouwd, etc... Het is gewoon volkomen belachelijk, en ook de ambtenaren zelf zitten ermee. Mijn vader (mijn ouders hebben het huis ook uitgebreid) heeft ze regelmatig horen klagen over de onder Pronk sterk toegenomen regelgeving.

Probeer dus niet te kletsen over zaken waar je geen verstand van hebt.
pi_25634141
quote:
Op maandag 21 maart 2005 13:43 schreef Speth het volgende:

Probeer dus niet te kletsen over zaken waar je geen verstand van hebt.
Als het op die manier moet, dan maar niet. Ik ben een heerlijke provinciaal maar als jij me zo weg wilt zetten. Mensen vinden het altijd lastig als ze ergens in beperkt worden.
  maandag 21 maart 2005 @ 13:47:48 #117
95608 Speth
Rorschach
pi_25634176
quote:
Als het op die manier moet, dan maar niet. Ik ben een heerlijke provinciaal maar als jij me zo weg wilt zetten. Mensen vinden het altijd lastig als ze ergens in beperkt worden.
Blabla, ga nou eens inhoudelijk ergens op in, want je blijft jezelf belachelijk maken. Heb je uberhaubt eens te maken gehad met de regelgeving die jij voorstaat?
pi_25708860
Mijn top 3:

Van Thijn, Pronk en Netelenbos
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_25709091
Thom de Graaf had dit topic zeker gelezen en wilde op nummer 1 komen.
  donderdag 24 maart 2005 @ 16:20:45 #120
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25709361
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 14:26 schreef Sidekick het volgende:
1. De Graaf

Na een verkiezingsnederlaag (de derde op rij van D66) stellig beweren dat D66 niet een coalitie van CDA en VVD aan een meerderheid gaat helpen net voordat hij als partijleider opstapt, om vervolgens toch als minister en zelfs vice-premier in een CDA/VVD/D66-kabinet te komen. Daarnaast zijn bestuurlijke vernielzucht zoals het nutteloze complexe nieuwe kiesstelsel en de onduidelijk gekozen burgemeester.
Een passend einde aan zijn ministerschap hebben we gezien. Hij heeft zijn eerste positie waargemaakt.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_25710528
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 16:20 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Een passend einde aan zijn ministerschap hebben we gezien. Hij heeft zijn eerste positie waargemaakt.
Op deze manier de politiek moeten verlaten is natuurlijk nooit passend. Het kan wel zo zijn dat zijn aftreden sommige partijen goed uitkomt, maar dat zegt meer iets over de wrok die deze mensen mogelijk nog koesteren. Dit opgeklopt conflict is natuurlijk niet goed als je het bekijkt vanuit een groter landsbelang. Terwijl we een stabiel kabinet hebben wordt toch hierdoor onbedoeld naar de buitenwacht een signaal afgegeven alsof in Nederland alles op z'n kop staat. Ik denk niet dat dit goed is voor ons aanzien in andere landen. Kijk maar eens naar de manier waarop in Amerika naar ons gekeken wordt. Alsof we compleet van God los zijn. Terwijl niets minder waar is. Onder invloed van een sterke christelijke en islamitische stroming worden vertrouwde omgangsvormen, waarden en normen weer met gezwinde spoed in ere hersteld.
Buon di, povero, caro!
  donderdag 24 maart 2005 @ 17:07:06 #122
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25710652
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 17:02 schreef Nathalitia het volgende:

[..]

Op deze manier de politiek moeten verlaten is natuurlijk nooit passend.
Een slecht aftreden past juist heel goed bij een slechte minister. Dat bedoel ik.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_25710721
quote:
Op donderdag 10 maart 2005 10:28 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik zou nu al met stip de minister van "bestuurlijke vernieuwing" en vice president Thom de Graaf willen noteren
Vooruitziende blik
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  donderdag 24 maart 2005 @ 17:11:50 #124
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_25710784
De vraag is ook wat je definieert als een 'slecht' minister. Als je dat definieert als een vrij kleurloze minister die niet al teveel heeft bereikt, dan heb je met Thom de Graaf een kandidaat te pakken.

Ikzelf vind het echter nog veel erger als een minister in zijn blinde bevlogenheid bijzonder veel bereikt, maar werkelijk elk punt van zijn nieuwe beleid desastreuze gevolgen heeft, die vantevoren al waren te voorspellen. Zo iemand is Jan Pronk.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  zaterdag 26 maart 2005 @ 13:54:09 #125
99433 Tup
Tupperwaar
pi_25756353
1. Hoogervorst: benadert met een "fijne mix" van intellectualisme en marktdenken de gezondheidszorg. Problemen erkennen. Prima, maar deze problemen dan niet verergeren en de zorg uitleveren aan de farmaco industrie en verzekeraars.
2. Borst. Weer het andere uiterste: problemen niet erkennen en verergeren door zonder beleid vele miljoenen extra uit te geven.
3. Netelenbos. Naast de vervoersdrama's heeft ze ook nog meegeholpen het onderwijs te vernielen. Dank daar voor.
Wasserwunderland
pi_25757748
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 17:11 schreef Lemmeb het volgende:
De vraag is ook wat je definieert als een 'slecht' minister. Als je dat definieert als een vrij kleurloze minister die niet al teveel heeft bereikt, dan heb je met Thom de Graaf een kandidaat te pakken.

Ikzelf vind het echter nog veel erger als een minister in zijn blinde bevlogenheid bijzonder veel bereikt, maar werkelijk elk punt van zijn nieuwe beleid desastreuze gevolgen heeft, die vantevoren al waren te voorspellen. Zo iemand is Jan Pronk.
Wat is er zo desastreus geweest dan?
  zaterdag 26 maart 2005 @ 15:18:24 #127
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_25758051
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 15:06 schreef SCH het volgende:

[..]

Wat is er zo desastreus geweest dan?
Z'n hele beleid wat betreft ontwikkelingssamenwerking. Bijvoorbeeld.

Niet desastreus in de ruimste zin van het woord (eerder nutteloos), maar natuurlijk wel een financiële strop van weergaloze omvang. Die tientallen miljarden die hij er in de loop der jaren doorheen heeft gejaagd, hadden vele malen beter besteed kunnen worden, zowel in binnen- als in buitenland.
  zaterdag 26 maart 2005 @ 15:37:16 #128
99433 Tup
Tupperwaar
pi_25758433
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 15:18 schreef Lemmeb het volgende:

Niet desastreus in de ruimste zin van het woord (eerder nutteloos), maar natuurlijk wel een financiële strop van weergaloze omvang. Die tientallen miljarden die hij er in de loop der jaren doorheen heeft gejaagd, hadden vele malen beter besteed kunnen worden, zowel in binnen- als in buitenland.
Ik vind dit zo makkelijk praten. Achteraf weten we 1001 betere bestedingen te verzinnen.
Wasserwunderland
  zaterdag 26 maart 2005 @ 15:39:43 #129
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_25758477
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 15:37 schreef Tup het volgende:
Ik vind dit zo makkelijk praten. Achteraf weten we 1001 betere bestedingen te verzinnen.
Hmmm... de VVD beweerde dit al in de jaren zeventig.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_25758609
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 15:18 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Hoezo? Je doet net alsof al dat geld is weggegooid (ik neem aan dat je het over ontwikkelingssamenwerking hebt) en daar geloof ik helemaal niks van. Natuurlijk zit er altijd een risico aan maar het overgrote deel van dat geld is gewoon goed besteedt en we hadden het niet anders moeten doen. Echt ridicuul om te stellen dat we het in ons eigen welvarende land hadden moeten gebruiken.
  zaterdag 26 maart 2005 @ 15:50:00 #131
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_25758680
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 15:37 schreef Tup het volgende:

[..]

Het hele punt is nu juist dat ik het vooraf ook al wist.
  zaterdag 26 maart 2005 @ 15:51:49 #132
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_25758707
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 15:46 schreef SCH het volgende:

[..]

Hoezo? Je doet net alsof al dat geld is weggegooid (ik neem aan dat je het over ontwikkelingssamenwerking hebt) en daar geloof ik helemaal niks van. Natuurlijk zit er altijd een risico aan maar het overgrote deel van dat geld is gewoon goed besteedt en we hadden het niet anders moeten doen. Echt ridicuul om te stellen dat we het in ons eigen welvarende land hadden moeten gebruiken.
Ik geloof wel dat het weggegooid geld is geweest. Of wou je beweren dat je veel vooruitgang ziet in Afrika?
pi_25758781
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 15:51 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Ik geloof wel dat het weggegooid geld is geweest. Of wou je beweren dat je veel vooruitgang ziet in Afrika?
Dat kan je niet menen. De omgekeerde redenering. Het westen wil helemaal niet dat het goed gaat met Afrika, het houdt Afrika arm, torenhoge rentes en andere onzin die het ze daar onmogelijk maakt een serieuze concurrentiepositie op te bouwen en wat zeg jij: zie jij het al beter gaan

Dat is natuurlijk geen argument maar ja, ik zie veel vooruitgang in Afrika. Ik zie veel kleine projecten waarin boeren geleerd wordt het land zelf te verbouwen, vrouwen die serieus werk krijgen enz. Maar dat zijn allemaal druppels op de gloeiende plaat zolang de schulden als een wurgsteen om de nek blijven hangen en de internationale gemeenschap feitelijk geen poot verzet.
  zaterdag 26 maart 2005 @ 15:58:18 #134
117863 -Famke-
Eigen volk laatst
pi_25758836
Het is dat ik nooit minister ben geweest maar anders...
Ik ban eigenlijk een hele gakke meid heur.
  zaterdag 26 maart 2005 @ 16:00:15 #135
117863 -Famke-
Eigen volk laatst
pi_25758883
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 15:55 schreef SCH het volgende:

Dat is natuurlijk geen argument maar ja, ik zie veel vooruitgang in Afrika. Ik zie veel kleine projecten waarin boeren geleerd wordt het land zelf te verbouwen, vrouwen die serieus werk krijgen enz. Maar dat zijn allemaal druppels op de gloeiende plaat zolang de schulden als een wurgsteen om de nek blijven hangen
Jaha inderdaad. De honger in Zimbabwe en dus in heel zuidelijk en centraal Afrika komt niet door het wegsturen vd blanke boeren die wisten hoe ze het land moesten bewerken, dat komt door de schulden. Zelfde verhaal voor Darfuf: daar komt het niet door allahs-moordenaars leger dat iedere niet-moslim vermoord dat het niet zo gezellig is daar, dan komt door de Westerse schulden.
pi_25758924
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 16:00 schreef -Famke- het volgende:

[..]

Jaha inderdaad. De honger in Zimbabwe en dus in heel zuidelijk en centraal Afrika komt niet door het wegsturen vd blanke boeren die wisten hoe ze het land moesten bewerken, dat komt door de schulden. Zelfde verhaal voor Darfuf: daar komt het niet door allahs-moordenaars leger dat iedere niet-moslim vermoord dat het niet zo gezellig is daar, dan komt door de Westerse schulden.
Wou je het tegendeel beweren dan? Waren de zwarten zo goed af onder de blanke boeren in Zimbabwe?
  zaterdag 26 maart 2005 @ 16:05:14 #137
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_25758981
quote:

[..]

Dat kan je niet menen. De omgekeerde redenering. Het westen wil helemaal niet dat het goed gaat met Afrika, het houdt Afrika arm, torenhoge rentes en andere onzin die het ze daar onmogelijk maakt een serieuze concurrentiepositie op te bouwen en wat zeg jij: zie jij het al beter gaan
Ohja, die schulden . Alsof er ook maar één Afrikaans land is dat braaf zijn rente betaalt en zijn schulden netjes aflost .

Ik vind dit echt een non-argument. Je kunt die mensen wel continu alles kado doen, maar dat lost helemaal niks op. Men heeft al zoveel schulden kwijtgescholden, maar dat helpt echt niks. Dan kun je ze beter laten openstaan en hopen op betere tijden. Naar die rente kun je in de meeste gevallen sowieso toch wel fluiten.
quote:
Dat is natuurlijk geen argument maar ja, ik zie veel vooruitgang in Afrika. Ik zie veel kleine projecten waarin boeren geleerd wordt het land zelf te verbouwen, vrouwen die serieus werk krijgen enz. Maar dat zijn allemaal druppels op de gloeiende plaat zolang de schulden als een wurgsteen om de nek blijven hangen en de internationale gemeenschap feitelijk geen poot verzet.
Ik zie ook wel een minimale vooruitgang zo hier en daar, maar dat is pas van de laatste tien jaar en daar heeft het beleid van Pronk helemaal niks mee te maken.
  zaterdag 26 maart 2005 @ 16:06:26 #138
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_25759004
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 16:02 schreef SCH het volgende:

[..]

Wou je het tegendeel beweren dan? Waren de zwarten zo goed af onder de blanke boeren in Zimbabwe?
Ze hadden tenminste werk, vreten en drank. Nu hebben ze geen van drieën.

En ja, dit is erg cynisch. Maar over Afrika kan ik moeilijk anders zijn.
  zaterdag 26 maart 2005 @ 16:11:26 #139
117863 -Famke-
Eigen volk laatst
pi_25759113
quote:

[..]

Ja, ik wil het tegendeel beweren ja. Net zoals iedereen die een beetje weet wat daar gebeurt is. Dankzij Mugabes dictatorregime wat hij geinstalleerd heeft en het verdrijven van de blanke boeren (die daar al eeuwen woonden) heeft nu niemand eten en werk meer.

Maar goed, ik begrijp dat jij het okay vind dat mensen die al eeuwen ergens wonen eruit gegooid worden op basis van 'eigen volk eerst' sentimenten dus laten we maar eens beginnen met het eruit gooien van alle Marokkanen, dat vind jij vast prima dan toch?
  zaterdag 26 maart 2005 @ 16:12:28 #140
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_25759137
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 16:11 schreef -Famke- het volgende:
Maar goed, ik begrijp dat jij het okay vind dat mensen die al eeuwen ergens wonen eruit gegooid worden op basis van 'eigen volk eerst' sentimenten dus laten we maar eens beginnen met het eruit gooien van alle Marokkanen, dat vind jij vast prima dan toch?
  zaterdag 26 maart 2005 @ 16:16:16 #141
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_25759223
quote:
Ja. Ik ben er drie keer geweest, en toen was het veel beter dan nu. Er was vrij veel landbouw en toeristisch gezien was het land veelbelovend. Daar komt nog bij dat er toen nauwelijks etnische spanningen waren. Het was een oase van rust vergeleken bij Zuid-Afrika.
pi_25759276
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 16:16 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Ja. Ik ben er drie keer geweest, en toen was het veel beter dan nu. Er was vrij veel landbouw en toeristisch gezien was het land veelbelovend. Daar komt nog bij dat er toen nauwelijks etnische spanningen waren. Het was een oase van rust vergeleken bij Zuid-Afrika.
Dan ben je heel selectief wezen shoppen. De mensen waren er vreselijk arm, ik heb er schrijnende situaties gezien en het probleem van AIDS was er groot. En dat was niet de schuld van de blanke boeren, dat zeg ik niet, maar die droegen natuurlijk ook niet bij aan de vooruitgang.
  zaterdag 26 maart 2005 @ 16:19:06 #143
117863 -Famke-
Eigen volk laatst
pi_25759292
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 16:16 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Gisteren was er op TV ook een kleine reportage over een camera-ploeg die er stiekum heen was gegaan. 80% vd bevolking is nu werkeloos en heeft honger. Terwijl het een paar jaar geleden nog de graanmand van heel centraal en zuidelijk Afrika was. Puur en alleen omdat Mugabe de blanke boeren heeft verdreven en nu weet niemand hoe hij het land moet bewerken
  zaterdag 26 maart 2005 @ 16:19:49 #144
117863 -Famke-
Eigen volk laatst
pi_25759304
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 16:18 schreef SCH het volgende:

[..]

Dan ben je heel selectief wezen shoppen. De mensen waren er vreselijk arm, ik heb er schrijnende situaties gezien en het probleem van AIDS was er groot. En dat was niet de schuld van de blanke boeren, dat zeg ik niet, maar die droegen natuurlijk ook niet bij aan de vooruitgang.
Nee, eten op tafel brengen dat nu niemand meer heeft is idd de situatie niet verbeteren.
  zaterdag 26 maart 2005 @ 16:20:38 #145
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_25759320
quote:

[..]

Je hoort hier ook niemand zeggen dat die zwarten voorheen een ge-wel-dig leven hadden. Maar het kan altijd nog slechter, zo blijkt nu.
  zaterdag 26 maart 2005 @ 16:21:27 #146
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_25759337
quote:
Heel Afrika is arm. De mensen waren er stukken beter af dan in Zambia en Malawi. Aids is overal een probleem en dat ligt niet aan de grote boze blanke man.

Met die boeren was er werkgelegenheid en er werd voedsel gekweekt en zelfs geexporteerd, vooral tabak. Bulawayo was een levendige, gezellige stad. Nu heeft niemand meer te vreten, toeristen komen er niet meer en geen hond wil er meer investeren.
pi_25759360
Libië is niet echt arm hoor PJORourke
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
  zaterdag 26 maart 2005 @ 16:25:02 #148
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_25759399
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 16:22 schreef cultheld het volgende:
Libië is niet echt arm hoor PJORourke
Zouden ze de levensstandaard van pakweg Griekenland halen?
pi_25759401
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 16:21 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Heel Afrika is arm. De mensen waren er stukken beter af dan in Zambia en Malawi. Aids is overal een probleem en dat ligt niet aan de grote boze blanke man.

Met die boeren was er werkgelegenheid en er werd voedsel gekweekt en zelfs geexporteerd, vooral tabak. Bulawayo was een levendige, gezellige stad. Nu heeft niemand meer te vreten, toeristen komen er niet meer en geen hond wil er meer investeren.
Ja, als je een voorstander van overheersing en onderdrukking door blanken bent. Kijk wat Mugabe gedaan heeft is absoluut verkeerd maar ook tijdens de blanke boeren was er heel veel armoede in Zimbabwe. De blanken zaten er voor zichzelf en hebben de zwarten gewoon laten stikken natuurlijk. Maar als je een voorstander van apartheid bent, dan zal je die tijd wel mooi gevonden hebben.
pi_25759402
quote:

[..]

Het blijkt maar weer hoe weinig jij afweet van de fundamenten van ons economisch systeem. De gedachte dat door ons toedoen Afrika arm is, waar andere landen die een zelfde behandeling ondervinden erg snel opklimmen, moet je toch aan het denken zetten.

De currupte en fundamenteel verkeerde economische regelgeving en instanties in de betreffende landen zijn hoofdoorzaak aan armoede, dood en verderf. Daarna, op afstand, volgen pas de handelsbarrieres die het westen opstelt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')