abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 5 maart 2005 @ 22:20:49 #51
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_25387373
Lullig maar 't blijft oorlogsgebied.

Dan vallen er wel eens doden helaas.

Best raar eigenlijk.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_25387449
quote:
The statement said soldiers with the 3rd Infantry "killed one civilian and wounded two others when their vehicle traveling at high speeds refused to stop at a check point here today. About 9:00 pm, a patrol in western Baghdad observed the vehicle speeding towards their checkpoint and attempted to warn the driver to stop by hand and arm signals, flashing white lights, and firing warning shots in front of the car. When the driver didn't stop, the soldiers shot into the engine block, which stopped the vehicle, killing one and wounding two others."

The statement did not explain how bullets fired into the engine block hit the passengers. It said the surviving intelligence agent "was treated by Army medics on the scene but refused medical evacuation for further assistance."

Finally, a State Department official in Washington said the Italians did not tell either the U.S. Embassy in Baghdad or U.S. military commanders about Sgrena's release, even though a U.S. hostage coordinator had been working closely with them on the case.

(..)

The incident took place at Checkpoint 504-Camp Victory, near the Baghdad airport, the official said. The airport road has been the scene of numerous ambushes and car bombings. In addition, U.S. troops have fired in the past on cars approaching checkpoints in Iraq out of fear they might be carrying suicide bombers.
Source: http://www.washingtonpost(...)9656-2005Mar5_2.html

Behalve een deel uit die quote van deze excerpt lijkt het me aardig wat betrouwbaarder dan info van de man van die vrouw, ook een communist. Maar wachten op verder onderzoek idd.
  zaterdag 5 maart 2005 @ 22:27:31 #53
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_25387509
quote:
Op zaterdag 5 maart 2005 22:09 schreef mechatronics het volgende:

Jesus man, het zijn geen rebellen, het zijn italiaanse geheim agenten, denk jij nou echt dat die de procedures niet van buiten kennen en achterstevoren en binnestebuiten kunnen dromen?
Ik denk alleen juist omdat ze geheim agenten zijn ze wellicht niet de Ami's hebben ingelicht, als die wisten waar men die mevrouw gevangen had zitten ze er met wat Apache's op af gegaan waren....

Men staat stijf van de stress er is weinig licht, stofwolken etc en Billy-Bob ziet een auto komen die niet stopt en schiet in de lucht... Antonio denkt dat ze beschoten worden door terroristen en geeft nog ff extra gas richting het veilige Amerikaanse kamp.... Billy-Bob vreest een aanslag van Mohammed's en doorzeeft de 4-wieler.

Zoiets, ofzo
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
  zaterdag 5 maart 2005 @ 22:28:12 #54
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_25387526
quote:
Op zaterdag 5 maart 2005 22:04 schreef mechatronics het volgende:
...

Ik wil graag altijd een uitvoerig verslag, en opninies, meningen en feiten van meerdere kanten horen, voordat ik een mening opstel.
--------
dat was het, tja...
Tsja. Daar sta je dan als Amerikaan. Voor een hongerloontje uitgezonden naar het andere eind van de wereld; Een land waar je nog nooit van gehoord hebt en waarvan je eigenlijk niet weet wat je er moet. Je gezin komt nog net rond van $700 p/m dank zij de 'foodstamps' en andere vormen van liefdadigheid.
Hé, daar komt een auto met hoge snelheid op je controlepost af, zonder vaart te minderen.

Tsja. Daar sta je dan als Italiaan. Je bent via een privé-firma ingehuurd door de Italiaanse regering. Je verdiend goed (¤ 25.000 p/m) omdat je een uitstekende onderhandelaar bent die het Arabisch goed beheerst.
Zojuist heb je een bekende landgenote vrij bemiddeld van haar gijzelnemers. In gezwinde spoed richting Baghdad Airport. Die borden die je waarschuwen vaart te minderen negeer je, omdat je de engelse taal nauwelijks machtig bent.
HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
  zaterdag 5 maart 2005 @ 22:28:33 #55
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_25387542
quote:
Op zaterdag 5 maart 2005 22:24 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Behalve een deel uit die quote van deze excerpt lijkt het me aardig wat betrouwbaarder dan info van de man van die vrouw, ook een communist. Maar wachten op verder onderzoek idd.
Betrouwbaarder? Waarom? Ik vind het weer allemaal erg vaag en onduidelijk. Helemaal niet betrouwbaar dus.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_25387585
quote:
Op zaterdag 5 maart 2005 22:28 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Betrouwbaarder? Waarom? Ik vind het weer allemaal erg vaag en onduidelijk. Helemaal niet betrouwbaar dus.
Betrouwbaarder idd. Check dat blad maar, die lui sporen niet.
  zaterdag 5 maart 2005 @ 22:37:26 #57
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_25387728
quote:
Op zaterdag 5 maart 2005 22:30 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Betrouwbaarder idd. Check dat blad maar, die lui sporen niet.
In tegenstelling tot het Amerikaanse leger dat in het recente verleden bewezen heeft een bastion van betrouwbaarheid te zijn op gebied van feiten en statements? Die zijn ook ongeveer even geloofwaardig als Comical Ali.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_25387816
quote:
Op zaterdag 5 maart 2005 22:37 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

In tegenstelling tot het Amerikaanse leger dat in het recente verleden bewezen heeft een bastion van betrouwbaarheid te zijn op gebied van feiten en statements? Die zijn ook ongeveer even geloofwaardig als Comical Ali.
Wacht maar op dat onderzoek, en dit soort dingen maken ook al wat duidelijk:
quote:
The incident took place at Checkpoint 504-Camp Victory, near the Baghdad airport, the official said. The airport road has been the scene of numerous ambushes and car bombings. In addition, U.S. troops have fired in the past on cars approaching checkpoints in Iraq out of fear they might be carrying suicide bombers.
Plus dat ze geen medische hulp had gekregen als ze dood moest:
quote:
(..)Giuliana Sgrena, 56, a reporter for the Communist daily newspaper Il Manifesto who had been taken hostage Feb. 4, underwent surgery at a U.S. military hospital in Baghdad to have shrapnel removed from her left shoulder, Italian officials said.(..)
pi_25387946
Iig respect voor Nicola Calipari, heel tragisch.
pi_25387970
Even van een andere kant belichten, de amerikaanse.
Nieuwsbron 1:
CNN: http://www.cnn.com/2005/WORLD/meast/03/05/iraq.main/index.html
quote:
Nicola Calipari was killed when he tried to shield the 56-year-old former hostage from gunfire as they approached a military checkpoint near the airport in Baghdad.

Calipari, who had worked to release other Italian hostages, died when he threw himself over Sgrena to protect her.
Hij heeft er dus wel zeker ervaring mee.
maar ook, nog erger
quote:
Sgrena's partner said he could not fault the U.S. soldiers, telling Reuters they were probably "scared boys," and the blame lay with those who had sent them to Iraq.
Dat is toch écht heel iets anders dan ik hoorde op de belgische nieuwszender, uit de mond van die man zelf.
quote:
U.S. troops "attempted to warn the driver to stop by hand and arm signals, flashing white lights, and firing warning shots in front of the car," the statement said.

"When the driver didn't stop, the soldiers shot into the engine block, which stopped the vehicle, killing one and wounding two others."
Warning lights,... ik hoorde van de man zelf een zoeklicht, en vervolgens dus 300-400 kogels.
Ook lekker verdacht.
quote:
Five U.S. soldiers, one Bulgarian killed
en dat is natuurlijk ook heel erg.

Nieuwsbron 2:
Ik ga het eens proberen, FOXnews,...
na lang zoeken: http://www.foxnews.com/story/0,2933,149460,00.html
klik dan op US&World rechts, en dan het (nu nog wel) eerste bericht, je krijgt dan een videostream.
De link heet: Tragedy in Iraq

Het komt erop neer, ze geven allemaal waarschuwingssignalen, en de auto stopt niet (let wel, het gaat hier om ervaren mensen, die zich voor het eerst niet aan de procedure zouden houden)
Vervolgens schoten ze in het motorblok, waardoor er een geheim agent doodging.
Let hier ook op, ze schoten dus niet gericht.

Er komt wel naar voren, dat het 's nachts was, dat geloof ik wel. Maar zou dat de oorzaak zijn?
Er wordt verder ook een vraag gesteld, waren de amerikanen niet op de hoogte?
Dat was nu de grote vraag hier.

Okey, nieuwsbron 3:
Eens van de andere kant van de wereld, die kiwi's zijn soms zo gek nog niet.
bron: http://tvnz.co.nz/view/news_world_story_skin/477749%3fformat=html
quote:
"We thought the danger was over after my release to the Italians but all of a sudden there was this shoot-out, we were hit by a barrage of bullets," she told RAI TV by telephone.
...
quote:
But in comments reported by ANSA news agency, Sgrena told Rome investigating magistrates during a debriefing that the car was not going fast and there was no real checkpoint.
Hey! Ho eens even hier, no real checkpoint! Geen echt checkpoint? wat dan wel?
quote:
"The firing was not justified by the speed of our car," she reportedly said, adding it was travelling at a "regular" speed.

"It wasn't a checkpoint, but a patrol which shot as soon as it had lit us up with a spotlight. We had no idea where the shots were coming from."
Dus het was geen checkpoint, geen gebouw of iets waar soldaten stonden, maar een patrouille, die zodra die de koplampen aandeden, begonnen met schieten. Dat is weer weer eens heeeel iets anders, en verdomd intressant.
quote:
Berlusconi defied public opinion by sending 3,000 soldiers to Iraq after the US-led invasion in March 2003 and has rejected past calls to withdraw the troops.
en verder
quote:
Sgrena's partner Pier Scolari, speaking outside the hospital where she is being treated, accused US forces of, at best, recklessness and even suggested the troops had targeted Sgrena.

"I hope the Italian government does something because either this was an ambush, as I think, or we are dealing with imbeciles or terrorised kids who shoot at anyone," he said.

Two other secret service agents were also wounded in the shooting. One returned with Sgrena, the other, more seriously wounded, is being treated in Iraq.
Het belangrijkste, wat ik dan weer van die kiwi's moet horen, echt, een land van 4.2 miljoen inwoners, en die vertellen meer nieuws dan alle vorige bronnen bij elkaar,... te gek voor woorden
Dat er dus geen echt checkpoint was, maar een auto. Dat is toch wel een heel verschil met het beeld dat door anderen geschetst wordt.

Ik krijg zo wel heel afwijkende beelden, en we gooien er nog een nieuwsbron bovenop.
Nieuws vanuit Australië, google.
bron: http://dailytelegraph.news.com.au/story.jsp?sectionid=1274&storyid=2767734
quote:
The shooting happened on the road to Baghdad airport yesterday morning. Ms Sgrena had been just freed by militants when the US soldiers fired on her getaway car.
alweer dicht bij het vliegveld.
Maar toch weeeeer dit
quote:
"Our vehicle was running at normal speed, which could not be misunderstood," she said, rejecting US fears of a possible suicide attack.

"It wasn't a checkpoint, but a patrol which immediately opened fire after they trained their light on us."
Wéér een patrouillewagen, dat heb ik niet gehoord op RTL nieuws, CNN óf FOXnews.
quote:
"They were 700 metres from the airport, which means that they had passed all checkpoints."
Dat is wel heel dichtbij het vliegveld, niet dat afstand erg relevant is, maar toch. Het geeft wel iets aan.

We gooien het eens op nieuws van Wikipedia.
bron: http://en.wikinews.org/wiki/Main_Page , bam, voorpagina.
>> http://en.wikinews.org/wi(...)iuliana_Sgrena_freed
brengt mij niks nieuws, maar wel andere links.
namelijk deze.
http://www.albawaba.com/en/news/180916
quote:
after a U.S. armored vehicle fired on a car in which they were riding in Iraq
toch weer die auto, die niet naar voren kwam bij de "grote" nieuwsbrengers.

Ik geef het op, dit stinkt als een drol van een kat aan de diarree.
Bah.
-
pi_25388039
quote:
Op zaterdag 5 maart 2005 22:28 schreef sooty het volgende:

[..]

Tsja. Daar sta je dan als Amerikaan. Voor een hongerloontje uitgezonden naar het andere eind van de wereld; Een land waar je nog nooit van gehoord hebt en waarvan je eigenlijk niet weet wat je er moet. Je gezin komt nog net rond van $700 p/m dank zij de 'foodstamps' en andere vormen van liefdadigheid.
Hé, daar komt een auto met hoge snelheid op je controlepost af, zonder vaart te minderen.

Tsja. Daar sta je dan als Italiaan. Je bent via een privé-firma ingehuurd door de Italiaanse regering. Je verdiend goed (¤ 25.000 p/m) omdat je een uitstekende onderhandelaar bent die het Arabisch goed beheerst.
Zojuist heb je een bekende landgenote vrij bemiddeld van haar gijzelnemers. In gezwinde spoed richting Baghdad Airport. Die borden die je waarschuwen vaart te minderen negeer je, omdat je de engelse taal nauwelijks machtig bent.
Zie je, jij maakt er al controlepost van, dat werd niet exact gezegd, maar dat was het dus niet.
Ik neem het jou niet kwalijk.
quote:
Op zaterdag 5 maart 2005 22:24 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Hier geeft jouw bron zelfs de code "Checkpoint 504-Camp Victory, near the Baghdad airport".
Ja, zo lijkt het helemaal alsof het al tijden op de kaart stond.
quote:
Op zaterdag 5 maart 2005 22:41 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Wacht maar op dat onderzoek, en dit soort dingen maken ook al wat duidelijk:
[..]
Plus dat ze geen medische hulp had gekregen als ze dood moest:
[..]
Lijkt mij dat als je de opdracht uitzend om iemand om te brengen dat je het toch niet aan al je soldaten doorgeeft, maar alleen aan diegene die de trekker overhaalt, puur mijn idee.

Trouwens, ik geloof er ook nu nog niet dat het een geplande moord was hoor, die mislukte. Ik verbaas me meer over het geknip van grote nieuwsbrengers.

[ Bericht 20% gewijzigd door mechatronics op 05-03-2005 22:59:21 ]
-
  zaterdag 5 maart 2005 @ 22:55:23 #62
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_25388100
Meestal staan er auto's bij checkpoints.
Een checkpoint is in Irak niet veelal iets moois met zandzakken etc maar gewoon twee APC's met een kudde soldaten
pi_25388107
quote:
Op zaterdag 5 maart 2005 22:49 schreef mechatronics het volgende:
(..)
[..]

Dat is toch écht heel iets anders dan ik hoorde op de belgische nieuwszender, uit de mond van die man zelf.
(..)
Wel logisch imo, ze hebben het niet op de oorlog in Irak, maar zijn wel zo slim om individuele soldaten er niet verantwoordelijk voor te houden. Iig, er is nog relatief weinig bekend en ze zijn nog aan het onderzoeken. (en de halve wereldpers zelf ook)
pi_25388197
quote:
Op zaterdag 5 maart 2005 22:55 schreef HarigeKerel het volgende:
Meestal staan er auto's bij checkpoints.
Een checkpoint is in Irak niet veelal iets moois met zandzakken etc maar gewoon twee APC's met een kudde soldaten
Daar ga je weer, BIJ, er stond niks BIJ die auto.
Trouwens, volgens een eerder nieuwsbericht had het een hele code ala nogiets 504-Victoria ofzo.
Leuk, een auto Victoria noemen...
-
pi_25388248
quote:
Op zaterdag 5 maart 2005 22:55 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Wel logisch imo, ze hebben het niet op de oorlog in Irak, maar zijn wel zo slim om individuele soldaten er niet verantwoordelijk voor te houden. Iig, er is nog relatief weinig bekend en ze zijn nog aan het onderzoeken. (en de halve wereldpers zelf ook)
Nou verdraai jij het weer.
Er staat dat die italiaanse gast zei dat het niet de fout was van die soldaten zelf, maar van de mensen die die soldaten heen stuurden, (hij word even, kort door de bocht, afgeschilderd als een persoon tegen de oorlog) Dat is ie misschien ook wel.

Maar hij zei toch echt iets meer in de trend van: we kwamen normaal aanrijden, we waren al door meerdere checkpoints geweest, ze wisten dat we eraan kwamen, mijn vrouw heeft wellicht belastendde informatie.

Zeg nou zelf, als jij beschoten wordt, blijf jij dan ook nog 100% objectief?

Er is inderdaad nog relatief weinig bekend, maar ik wil geen overhaaste conclusies trekken ala:
quote:
Op zaterdag 5 maart 2005 00:24 schreef oheng het volgende:
Dat heb je als je met een noodgang op een wegversperring afrijdt. Wat denk je dan? Dat je een beetje in Milaan rondrijdt in je Ferrari? Het is nou eenmaal een oorlogsgebied, dus dan moet je je inhouden.
Enfin, ON-topic

[ Bericht 10% gewijzigd door mechatronics op 05-03-2005 23:06:36 (tiepvoud) ]
-
pi_25388306
quote:
Op zaterdag 5 maart 2005 23:00 schreef mechatronics het volgende:

[..]

Trouwens, volgens een eerder nieuwsbericht had het een hele code ala nogiets 504-Victoria ofzo.
Een checkpoint is geen halve grensovergang inclusief tolpoortjes enzo, gewoon een paar eenheden die fijn auto's tegenhouden en controleren die langsrijden. En dat soort plekken krijgen van die codes idd.
  zaterdag 5 maart 2005 @ 23:06:31 #67
18811 sooty
pi_25388310
quote:
Op zaterdag 5 maart 2005 22:52 schreef mechatronics het volgende:

[..]

Zie je, jij maakt er al controlepost van, dat werd niet exact gezegd, maar dat was het dus niet.
Ik neem het jou niet kwalijk.
...
Huh? Wat was het wel dan ?
  zaterdag 5 maart 2005 @ 23:07:43 #68
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_25388332
quote:
Op zaterdag 5 maart 2005 23:00 schreef mechatronics het volgende:

Nou je begrijpt het niet helemaal goed denk ik, dat is oke hoor, dat mag
pi_25388356
quote:
Op zaterdag 5 maart 2005 23:06 schreef sooty het volgende:

[..]

Huh? Wat was het wel dan ?
Zie: mijn quote hierboven: Amerikanen schieten bevrijder van Italiaanse dood.
quote:
[...]
But in comments reported by ANSA news agency, Sgrena told Rome investigating magistrates during a debriefing that the car was not going fast and there was no real checkpoint.

Hey! Ho eens even hier, no real checkpoint! Geen echt checkpoint? wat dan wel?

quote:"The firing was not justified by the speed of our car," she reportedly said, adding it was travelling at a "regular" speed.

"It wasn't a checkpoint, but a patrol which shot as soon as it had lit us up with a spotlight. We had no idea where the shots were coming from."
[...]
quote:
Op zaterdag 5 maart 2005 23:07 schreef HarigeKerel het volgende:

[..]

Nou je begrijpt het niet helemaal goed denk ik, dat is oke hoor, dat mag
Nou sorry, maar wat ik uit de andere berichten haal waar überhaupt wordt gesproken over een voertuig, staat er gelijk bij dat zodra de lichten van dat voertuig aangingen, er schoten vielen. Er staat dus niks over een 2e amerikaans voertuig, niks over zandzakken.
Wel precies blijven hé
-
  zaterdag 5 maart 2005 @ 23:11:32 #70
18811 sooty
pi_25388392
quote:
Op zaterdag 5 maart 2005 23:09 schreef mechatronics het volgende:

[..]

Zie: mijn quote hierboven: Amerikanen schieten bevrijder van Italiaanse dood.
[..]
Ik vind alles best. Maar als je richting Baghdad vliegveld de borden niet kan interpreteren....

[ Bericht 1% gewijzigd door sooty op 05-03-2005 23:13:18 (typo) ]
  zaterdag 5 maart 2005 @ 23:12:30 #71
10655 SilverSpirit
Laatste kans.....
pi_25388418
I smell a rat in this topic.... An asshole is deleting my posts...

ONTOPIC:

Misschien was het geen echte checkpoint, maar gewoon een groepje Amerikanen die ergens stonden. Toen reden de Italianen er langs met hoge snelheid omdat ze bang waren voor rebellen. De Amerikanen schieten natuurlijk meteen op snelle auto's.
Laatste kans.....
pi_25388475
quote:
Op zaterdag 5 maart 2005 23:12 schreef SilverSpirit het volgende:
I smell a rat in this topic.... An asshole is deleting my posts...

ONTOPIC:

Misschien was het geen echte checkpoint, maar gewoon een groepje Amerikanen die ergens stonden. Toen reden de Italianen er langs met hoge snelheid omdat ze bang waren voor rebellen. De Amerikanen schieten natuurlijk meteen op snelle auto's.
Misschien, en misschien reden ze ook gewoon op normale snelheid, gingen de lichten van dat voertuig ineens aan, vielen er schoten, dook de veiligheidsagent op haar om haar te beschermen, waar ie vervolgens dood ging, enzo..

handig
-
pi_25388487
quote:
Op zaterdag 5 maart 2005 23:03 schreef mechatronics het volgende:

[..]

Nou verdraai jij het weer.
Er staat dat die italiaanse gast zei dat het niet de fout was van die soldaten zelf, maar van de mensen die die soldaten heen stuurden, (hij word even, kort door de bocht, afgeschilderd als een persoon tegen de oorlog) Dat is ie misschien ook wel.
Duh, het is haar man en heeft denk ik dus ook wel een tik gekregen van die communisten, die deze oorlog puur als klassestrijd zien (imperialistisch).
quote:
Maar hij zei toch echt iets meer in de trend van: we kwamen normaal aanrijden, we waren al door meerdere checkpoints geweest, ze wisten dat we eraan kwamen, mijn vrouw heeft wellicht belastendde informatie.

Zeg nou zelf, als jij beschoten wordt, blijf jij dan ook nog 100% objectief?
Er vallen nog bijna dagelijks doden door aanslagen bij dit soort 'checkpoints' (en zeker bij deze kwam het vaak voor, wat aangegeven is in het artikel van de WP), dus het lijkt me aannemelijk dat ze schieten als men zich verdacht gedraagd (cq niet stopt).
  zaterdag 5 maart 2005 @ 23:16:46 #74
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_25388490
Een "normale" snelheid is natuurlijk ook relatief.... als je ziet hoe ze in Italie rijden
pi_25388581
Conclusie, we weten maar half wat er gebeurd is, en er zijn verschillende aannames.
De ene keer is het een warning signal / flash lights, de andere keer zijn het "search lights" en de andere keer zijn het weer koplampen.

Er is alleen bekend bij welke "controlepost" het gebeurde, meer niet. Niet over te hard rijden, niks.
-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')