abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25350637
Vorig jaar september heb ik mijn opleiding Econometrie afgerond. Op dit moment heb ik nog geen baan op mijn niveau gevonden, wel heb ik een bijbaantje.
Nu wil ik weleens weten wat ik kan gaan verdienen.
Een mede-econometriste heeft al wel een baan gevonden en noemde een startsalaris van meer dan 2500 euro bruto, gebaseerd op een werkweek van 36 uur (of 40 uur werken en 25 compensatiedagen). Dat bij 0 jaar relevante werkervaring, maar wel met bijbaantjes die er zijn mogen.

Nu is mijn vraag: is 2500 tot 2550 euro bruto bij genoemde werkweek hoog als startsalaris, of zou ik dat als een goede indicatie mogen beschouwen? Ok, voor mij iets minder omdat ik ook wat minder ervaring heb. Zelf dacht ik eigenlijk dat 2100 tot 2300 euro bruto vrij normaal is, bij een werkweek van 36 uur. Studie is dus econometrie.

Een vriend van mij zei wel dat de overheid (waar die mede-econometriste werkt) een hoger startsalaris kent, maar dat in het bedrijfsleven de stijgingen van het salaris groter zijn.
pi_25351503
Als je nu nog geen baan hebt gevonden is er dus blijkbaar weining vraag. Dan lijkt het genoemde startsalaris me dan ook aan de hoge kant. Eerder 2000 - 2100.
Jesus saves but death prevails.
pi_25351590
quote:
Apart, heb advocaat/jurist daar gecheckt - maar daar klopt geen fluit van . 9 euro'tjes per uur

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 03-03-2005 20:51:45 ]
pi_25352028
Ik let er erg goed op dat de eisen van de functie baan niet op gespannen voet staan met de ervaring die ik heb. Vandaar dat ik ook niet veel brieven de deur heb uitgestuurd. Van de 7 brieven mocht ik 3 keer op gesprek komen. Ik zou eigenlijk wel actiever moeten gaan zoeken. Postbode wordt steeds minder aantrekkelijk en het is niet leuk om 1502 euro bruto per maand (omgerekend naar 36 uur) te verdienen. Zeker niet als het startsalaris weleens 1000 euro meer kan zijn (800 oke).

Ik heb ook het draadje gelezen 'Waarom is er geen werk?'. Misschien dat sommigen 'altijd' geluk hebben in hun leven, op meerdere fronten en het geluk voor anderen ver te zoeken is. Met andere woorden, de baan die je hebt, is je voorbestemd.
  donderdag 3 maart 2005 @ 21:22:28 #6
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_25352150
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 20:51 schreef MarkzMan_X het volgende:
Apart, heb advocaat/jurist daar gecheckt - maar daar klopt geen fluit van . 9 euro'tjes per uur
Een startende advocaat verdient meestal niet meer dan tussen de 2200 en 2600 euro bruto.
pi_25352634
Pas afgestudeerde econometristen zouden bij ons op ong. 2300 bruto uitkomen. Maar een econometrist die na een half jaar nog geen baan heeft? De beste studenten zijn weg voor hun afstuderen, en uit een half jaar postbode zijn spreekt niet echt ambitie. Solliciteer op alles wat los of vast zit, get a job. Je eerste baan hoeft niet perfect te zijn (maar wel beter dan postbode).
pi_25353091
Ik zal inderdaad al blij zijn met een baan, ongeacht het salaris. Wel een baan die gerelateerd is aan mijn opleiding, omdat daar op dit moment mijn kwaliteiten liggen. Helaas heb ik in mijn studententijd weinig lef vertoond, maar dat kan ik nu niet meer terugdraaien. Het is een feit.

Het schrijven van brieven gaat nu op zich vrij goed, en ik hoop als onderzoeker bij een kenniscentrum te gaan werken. In elk geval niet bij een multinationale onderneming, waar de eisen vaak een stuk hoger liggen.

Omgekeerd is het ook zo dat als ik eenmaal meer zal verdienen, mijn levensstijl niet drastisch zal veranderen. Maar ik moet nu eenmaal verder; ik ben nu 25 en woon nog steeds bij mijn ouders, iets wat ook komt doordat ik een relatief langzame algemene ontwikkeling heb, wat zich vooral in de kinderjaren manifesteerde.

Soms ben ik trots om mijzelf (ik kan nu van het verdiende geld toch naar Marokko op vakantie), maar dan weer heb ik de grootste hekel aan mijzelf omdat ik kansen heb laten liggen.
pi_25353443
Kijk eens bij www.cbs.nl Lijkt me wel een boeiende werkgever als je econometrie hebt gedaan.
Als je wordt aangenomen gaan we wel een keer een bakkie doen!

Overigens stromen afgestudeerde academici bij het CBS in op schaal 10 en dat is ¤ 2.118,16 (volgens werken bij het rijk)
pi_25354429
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 22:25 schreef Liejannuh het volgende:
Kijk eens bij www.cbs.nl Lijkt me wel een boeiende werkgever als je econometrie hebt gedaan.
Als je wordt aangenomen gaan we wel een keer een bakkie doen!

Overigens stromen afgestudeerde academici bij het CBS in op schaal 10 en dat is ¤ 2.118,16 (volgens werken bij het rijk)
Wat leuk dat je het CBS noemt, ik heb in februari een sollicitatiebrief gestuurd voor een statistische functie en wacht nog op een reactie. Maar die vacature voor statistisch onderzoeker is nog iets aantrekkelijker.

Werk je er zelf, toevallig of heb je bv. econometrie of wiskunde gestudeerd?
pi_25354598
Hm, als afgestudeerd econometrist zou je toch wel werk op je niveau moeten kunnen vinden ? Of moet ik nu toch blij gaan zijn dat ik lang geleden gestopt ben met ectrie ?
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_25355576
Ja, je hebt gelijk. Ik lees dat mensen vaak op grond van hun brieven worden afgewezen, maar bij mij valt dit alleszins mee. Ik heb in het verleden weinig lef vertoond, daar staat tegenover dat ik een prima opleiding heb gehad.

Ik heb eigenlijk wel goede hoop op een leuke startersfunctie. Instromen geschiedt overigens niet altijd in trede 0, maar kan best weleens in trede 3 zijn.
pi_25356131
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 21:22 schreef Sovereign het volgende:

[..]

Een startende advocaat verdient meestal niet meer dan tussen de 2200 en 2600 euro bruto.
Heel apart, dan verdien ik nu met m'n bijbaantje meer . Weird!

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 04-03-2005 00:29:42 ]
  vrijdag 4 maart 2005 @ 01:53:31 #14
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_25357741
quote:
Op vrijdag 4 maart 2005 00:22 schreef MarkzMan_X het volgende:
De cijfers voor advocaat-stagiaires zijn toch niet zo'n verrassing?
pi_25358215
quote:
Op vrijdag 4 maart 2005 01:53 schreef Sovereign het volgende:

[..]

Tja, ik weet eigenlijk niet wat ik had voorgesteld. Ik dacht toch zeker wel 4-5x hoger dan wat ik nu met m'n studenten-bijbaan verdien. Maar w.s. is dat maar max 2x hoger.

Ach ja, geld maakt niet gelukkig
pi_25359053
quote:
Op vrijdag 4 maart 2005 01:53 schreef Sovereign het volgende:

[..]

snif... Dat wordt nog mijn grootste hindernis Wordt het toch nog lastig om vanuit een bestaande werkkring (en iets wat in de verte op een carriere lijkt) advocaat te worden. Misschien toch maar dan fiscalist ofzo...

[ Bericht 15% gewijzigd door _-rally-_ op 04-03-2005 07:52:28 ]
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_25359055
quote:
Op vrijdag 4 maart 2005 00:22 schreef MarkzMan_X het volgende:

[..]

Dan moet je maar geen advocaat-stagiair worden
pi_25359983
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 23:05 schreef amr_diab het volgende:

[..]

Wat leuk dat je het CBS noemt, ik heb in februari een sollicitatiebrief gestuurd voor een statistische functie en wacht nog op een reactie. Maar die vacature voor statistisch onderzoeker is nog iets aantrekkelijker.
Gewoon achter die sollicitatie aanbellen. Volgens mij moet je Karin van Kasteel hebben, staat er een nummer op de site?
Anders gewoon nog een mailtje sturen.
quote:
Werk je er zelf, toevallig of heb je bv. econometrie of wiskunde gestudeerd?
Ik werk er zelf idd. Heb HEAO gedaan en doe nu bedrijfskunde aan de OU.
  vrijdag 4 maart 2005 @ 10:31:08 #19
19212 Scipio
ceterum censeo....
pi_25360627
Voor een goed overzicht wat er in de advocatuur wordt verdient, staat er een mooi overzicht op advocatie.nl. In het overzicht is overigens niet goed af te leiden wat de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn, die nog wel eens willen verschillen.

Ik vind het trouwens vrij bizar dat iemand als startsalaris ¤ 5000,- verwacht te krijgen, zeker als je een betrekkelijk eenvoudige studie achter de rug hebt als rechten. Ben zelf advocaat-stagaire bij ND (om het toch nog een beetje kryptisch te houden) en ben dik tevreden met mijn salaris. Overigens is de salarisgroei groot binnen de advocatuur, ieder jaar ga je er eenbehoorlijke stap op vooruit.
"want tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren." Willem Elsschot
pi_25360675
Stuur je CV eens naar Matthew Hoyle (werving & selectie) in Den Haag, daar zoeken ze econometristen voor veel functies.
.: Let epsilon be smaller than zero :.
pi_25360965
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 21:50 schreef bruut het volgende:
Pas afgestudeerde econometristen zouden bij ons op ong. 2300 bruto uitkomen. Maar een econometrist die na een half jaar nog geen baan heeft? De beste studenten zijn weg voor hun afstuderen, en uit een half jaar postbode zijn spreekt niet echt ambitie. Solliciteer op alles wat los of vast zit, get a job. Je eerste baan hoeft niet perfect te zijn (maar wel beter dan postbode).
Ik dacht ook dat inderdaad er veel vraag is naar econometristen. (Laatst nog op landelijke econometristen dag geweest.)

Ik hoop dat ik over een half jaar meer geluk heb.
  vrijdag 4 maart 2005 @ 11:28:39 #22
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_25361656
2500 voor een startende academicus is redelijk hoog. De genoemde schaal 10 bij de overheid is wel weer laag als je met een serieuze studie als econometrie aankomt voor een relevante functie. Er tussenin (2300) is waarschijnlijk
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_25361879
quote:
Op vrijdag 4 maart 2005 10:31 schreef Scipio het volgende:
Voor een goed overzicht wat er in de advocatuur wordt verdient, staat er een mooi overzicht op advocatie.nl. In het overzicht is overigens niet goed af te leiden wat de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn, die nog wel eens willen verschillen.

Ik vind het trouwens vrij bizar dat iemand als startsalaris ¤ 5000,- verwacht te krijgen,
Ik vind zelfs de helft daarvan nog veel als startsalaris voor iemand zonder werkervaring.
pi_25362163
Hallo!!! Wordt eens wakker!!!
Het zijn startsalarissen voor iemand die net van school/uni afkomt en die dus vooral geen relevante werkervaring heeft. Iemand die dus nog verschrikkelijk veel moet leren en de eerste tijd dus ook niet op het juiste niveau kan functioneren!!!
Dan kun je toch ook geen salaris verwachten van de eindfunctie??

Over het algemeen wordt je bij het CBS ingeschaald in een schaal die eentje lager is dan de eindfunctie en na een jaar en bij goed functioneren word je in je eindschaal geplaatst. En dat is in het algemeen voor een Academische functie schaal 11.
pi_25366181
quote:
Op vrijdag 4 maart 2005 11:59 schreef Liejannuh het volgende:
Over het algemeen wordt je bij het CBS ingeschaald in een schaal die eentje lager is dan de eindfunctie en na een jaar en bij goed functioneren word je in je eindschaal geplaatst. En dat is in het algemeen voor een Academische functie schaal 11.
Vriendin van mij (die pas afgestudeerde econometriste) is bij de overheid geplaatst in schaal 10, maar gelijk in trede 3 (salaris gelijk aan schaal 11, trede 0). Dat is dus een substantieel verschil met schaal 10, trede 0 (419 euro). Als bedrijven om een salarisindicatie vragen, stel ik die indicatie wel iets naar boven bij.

Hoe zit het dan, kun je door slim onderhandelen in een hogere trede starten? Ik wil graag alvast voorbereid zijn voor het geval dat ik de gelukkige ben.

En trouwens, als er staat: salaris in schaal 11 (op basis van leeftijd, opleiding en werkervaring: minimaal 2539 euro, maximaal 3946 euro) kun je dan toch ergens worden geplaatst in schaal 10?

[ Bericht 8% gewijzigd door amr_diab op 04-03-2005 17:41:42 ]
pi_25382960
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 19:43 schreef amr_diab het volgende:
Een mede-econometriste heeft al wel een baan gevonden en noemde een startsalaris van meer dan 2500 euro bruto, gebaseerd op een werkweek van 36 uur (of 40 uur werken en 25 compensatiedagen). Dat bij 0 jaar relevante werkervaring, maar wel met bijbaantjes die er zijn mogen.
Bijbaantjes zijn goed om je te kunnen onderscheiden van andere sollicitanten. Invloed op je startsalaris is echter nihil. 2100 tot 2300 euro bruto lijkt mij niet te echter niet te hoog.
  zondag 6 maart 2005 @ 00:56:14 #27
46960 StefanP
polemicist
pi_25390021
2500 lijkt me wel heel veel. De inflatie e.d. in acht genomen lijkt me 4000-4200 realistischer, en zelfs dat kreeg ik al niet toen ik 5 jaar geleden startte
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_25392298
quote:
Op zondag 6 maart 2005 00:56 schreef StefanP het volgende:
2500 lijkt me wel heel veel. De inflatie e.d. in acht genomen lijkt me 4000-4200 realistischer
Je komt zeker net uit de kroeg ?
  zondag 6 maart 2005 @ 08:18:58 #29
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_25392321
Misschien een domme vraag, maar welk nut heeft econometrie afgezien van overheid en denktank-interesse?
pi_25392331
quote:
Op zondag 6 maart 2005 08:18 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Misschien een domme vraag, maar welk nut heeft econometrie afgezien van overheid en denktank-interesse?
Wel eens van 'verzekeringswiskunde' gehoord ? Daarnaast worden ectristen vaak ingezet in andere vakgebieden, waar ze nog steeds wiskundige modellen ontwikkelen.
  zondag 6 maart 2005 @ 18:46:38 #31
5717 Coolgoza
Nature WILL strike back.
pi_25399708
Starters van mijn opleiding Techn Bedrijfskunde 1600 - 2000 euro, echt niet meer, tenzij je jezelf wel erg goed kan presenteren en naar binnen lullen.
  zondag 6 maart 2005 @ 20:39:30 #32
46960 StefanP
polemicist
pi_25401132
quote:
Op zondag 6 maart 2005 08:02 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Je komt zeker net uit de kroeg ?
Euh, hahaha, domme fout Ik was aan het omrekenen naar wat ik in guldens kreeg destijds en bedoelde 2100-2200 euro pm.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_25401484
quote:
Op zondag 6 maart 2005 18:46 schreef Coolgoza het volgende:
Starters van mijn opleiding Techn Bedrijfskunde 1600 - 2000 euro, echt niet meer, tenzij je jezelf wel erg goed kan presenteren en naar binnen lullen.
Maar tussen technische bedrijfskunde en econometrie zit nog wel een wereld van verschil. Overigens zijn er bij econometrie ook nog wel grote verschillen. Ik merk dat zelf ook wel tussen studenten. Sommige econometrie studenten zijn echt super gemotiveerd en enorm slim. Van anderen vraag je je af wat ze bij een dergelijke studie als econometrie te zoeken hebben. Helaas halen sommige van deze laatste groep uiteindelijk ook nog wel een diploma omdat ze anders niet rendabel voor de uni zijn.
  maandag 7 maart 2005 @ 00:13:23 #34
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_25404745
^ Is bij rechten ook zo, helaas.
pi_25407473
quote:
Op maandag 7 maart 2005 00:13 schreef Sovereign het volgende:
^ Is bij rechten ook zo, helaas.
Dat ben ik niet met je eens
pi_25407546
Het is algemeen bekend dat een rechtenstudie nu niet bepaald de meeste lastige universitaire studie is die er te vinden in.
Ik heb zelf bouwkunde gestudeerd en mijn startsalaris ligt tussen 2100 en 2200 euri, wat je meestal niet eens krijgt. Gemiddeld denk ik 2000 euro als je geluk hebt
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_25407649
Elsevier doet in samenwerking met de UVA (SEO) ieder jaar een onderzoek naar de startsalarissen van opleidingen. Het laatste bekende onderzoek is van 2004 en slaat op mensen die zijn afgestudeerd in de periode tussen 2003 en 2004. Econometrie scoort daar in het algemeen vrij hoog, zeker voor een "normale" (geen numerus fixus) studie.

Voor details kun je het beste op de website van SEO kijken: http://www.seo.nl
pi_25409226
quote:
Op zondag 6 maart 2005 08:18 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Financiering/beleggingen
Verzekeren (levens/schade)
Logistiek
quote:
Op zondag 6 maart 2005 21:01 schreef DRA het volgende:

[..]

Maar tussen technische bedrijfskunde en econometrie zit nog wel een wereld van verschil. Overigens zijn er bij econometrie ook nog wel grote verschillen. Ik merk dat zelf ook wel tussen studenten. Sommige econometrie studenten zijn echt super gemotiveerd en enorm slim. Van anderen vraag je je af wat ze bij een dergelijke studie als econometrie te zoeken hebben. Helaas halen sommige van deze laatste groep uiteindelijk ook nog wel een diploma omdat ze anders niet rendabel voor de uni zijn.
Dat heb je bij veel studies. Toch denk ik dat de slechte econometristen toch nog veel slimmer zijn dan matige economen.
  maandag 7 maart 2005 @ 12:25:03 #39
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_25410743
quote:
Op maandag 7 maart 2005 08:06 schreef _-rally-_ het volgende:
Dat ben ik niet met je eens
Ja maar jij doet OU, daar zitten toch wel de wat meer gedreven mensen.
pi_25414033
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_25415314
Ik heb het eens nagevraagd bij de betreffende econometriste. Het startsalaris blijkt ook af te hangen van wat de andere kandidaten die zijn aangenomen voor dezelfde functie verdienen. Er komt dus ook een stukje geluk bij kijken. De verschillen in salaris mogen daarbij niet al te groot zijn, omdat de nieuw aangenomen mensen ook met elkaar gaan praten op het werk, binnen dezelfde functie dus.

En schaal 10 bij de overheid, sja... het ligt er dus aan in welke trede je wordt geplaatst. Bij 10.3 is het dus echt heel groot geld verdienen (netto ongeveer 1693 euro)
pi_25423009
quote:
Op maandag 7 maart 2005 19:09 schreef amr_diab het volgende:
Ik heb het eens nagevraagd bij de betreffende econometriste. Het startsalaris blijkt ook af te hangen van wat de andere kandidaten die zijn aangenomen voor dezelfde functie verdienen. Er komt dus ook een stukje geluk bij kijken. De verschillen in salaris mogen daarbij niet al te groot zijn, omdat de nieuw aangenomen mensen ook met elkaar gaan praten op het werk, binnen dezelfde functie dus.

En schaal 10 bij de overheid, sja... het ligt er dus aan in welke trede je wordt geplaatst. Bij 10.3 is het dus echt heel groot geld verdienen (netto ongeveer 1693 euro)
Noem je dat echt heel groot geld verdienen? Bij mijn traineeship verdien ik al honderden meer per maand.
  dinsdag 8 maart 2005 @ 10:03:05 #43
19212 Scipio
ceterum censeo....
pi_25423355
Honderden meer dan 1639 netto? Als je begint? Dus dan zit je rond de ¤ 3000 bruto o.i.d. Goed geregeld, doe mij ook maar zo'n traineeship!
"want tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren." Willem Elsschot
pi_25423389
Ja ik krijg het ook niet, jammergenoeg
pi_25423464
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 10:03 schreef Scipio het volgende:
Honderden meer dan 1639 netto? Als je begint? Dus dan zit je rond de ¤ 3000 bruto o.i.d. Goed geregeld, doe mij ook maar zo'n traineeship!
Mja, bij een volgende baan zal ik duidelijk minder verdienen. :-( Ik betaal maar 5% belasting, dus bruto verdien ik geen 3000.
pi_25424338
waarom betaal jij maar 5% dan?
pi_25424538
Omdat ik voor een internationaal bedrijf werk. Die hebben andere regels.
  dinsdag 8 maart 2005 @ 11:36:39 #48
19212 Scipio
ceterum censeo....
pi_25424620
Maar je wekt niet in Nederland, neem ik aan? Want een Nederlandse werknemer is gewoon onderworpen aan normale Nederlandse belastingen. Er is alleen mogelijk een uitzondering, bij mijn weten, voor de buitenlandse werknemer, werkzaam in Nederland, de zogenaamde 35% regeling.

Zoniet, dan vrees ik een enorme naheffing voor je...
pi_25424844
Ik werk wel in Nederland, maar ik werk als Duitse. Is trouwens een speciale regeling.

Maar bedrijven als het octrooibureau en de lvnl vallen eronder. Er bestaat een lijst van bedrijven waar je geen belasting hoeft te betalen.

[ Bericht 32% gewijzigd door MizzEnroe op 08-03-2005 13:56:57 ]
  dinsdag 8 maart 2005 @ 12:59:33 #50
24184 speedfreakssj
Bryan Adams- Run to you :9~
pi_25425670
imho mag je blij zijn DAT je een baan hebt. ongeacht wat je daar verdient zolang je maar rond kan komen en het een normaal bedrag is voor die baan. of je nu superman bent of niet.
pi_25426205
Zijn er hier niet meer afgestudeerde econometristen??
  dinsdag 8 maart 2005 @ 21:49:27 #52
88775 HuubTuub
slurfmannetje
pi_25431100
quote:
Op vrijdag 4 maart 2005 17:29 schreef amr_diab het volgende:
En trouwens, als er staat: salaris in schaal 11 (op basis van leeftijd, opleiding en werkervaring: minimaal 2539 euro, maximaal 3946 euro) kun je dan toch ergens worden geplaatst in schaal 10?
Ja, het eerste jaar zit je in schaal 10, de aanloopschaal voor 11, waar je op basis van je werkervaring in een bepaalde periodiek wordt geplaatst. Geen relevante werkervaring? Dan periodiek 0. 1 jaar werkervaring? Dan periodiek 1 enz. Ben je erg gewild dan kan je daar wel over onderhandelen. De situatie is nu echter dat voor elke functie er veel kandidaten zijn.

Na 1 jaar ga je meestal bij goed functioneren naar de eigenlijke schaal 11 en krijg je het contract voor onbepaalde tijd. Bij die overgang naar schaal 11 maak je een mooie "klapper" in procenten gezien. Je krijgt namelijk je jaarlijkse periodiek en een bevorderingsperiodiek. Daarbij komt dat beginperiodiek 10 en beginperiodiek 11 relatief ver uit elkaar zitten in vergelijking met andere schaalcombinaties.

Ik ga er nu in dit verhaal even van uit dat de regels bij het rijk overal hetzelfde zijn en dat die overal hetzelfde worden toegepast.

Vergeet niet dat de secundaire arbeidsvoorwaarden bij het rijk zeker niet slecht zijn en dat 36 uur in de meeste gevallen (behoudens de leidinggevenden) ook echt 36 uur is en vrije tijd is ook wat waard.

Die 4000 euro in schaal 11 bereik je pas na een jaar of tien als je gewoon je werk als ieder ander doet. Als je veel binnen het rijk van functie verandert, krijg je vaak mobiliteitsperiodieken en stijg je sneller.
could you just [i]not[/i] breathe?
  dinsdag 8 maart 2005 @ 21:53:55 #53
88775 HuubTuub
slurfmannetje
pi_25431155
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 10:03 schreef Scipio het volgende:
3000 bruto zit zo ongeveer op 2000 netto. 3100 zit namelijk, inclusief tegemoetkoming ziektekosten, op ongeveer 2100.
could you just [i]not[/i] breathe?
  Redactie Games woensdag 9 maart 2005 @ 00:56:32 #54
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_25434706
Ligt er volgens mij ook aan waar je in NL zit.. Ik heb gemerkt dat ik in het westen veel hogere vergoedingen kreeg, omdat daar de levensstandaard gemiddeld ook iets hoger ligt. Met name de huisvesting. Als startend ICTér in het oosten hebben ze voor mij een indicatieloon gegeven van 17 a ¤1800,- bruto in de maand. Vraag het maar na bij het Arbeidsbureau of bij een uitzendbureau. Verschil alleen in de ICT-branche is dat daar nog geen sprake is van vaste CAO's en dat we behoorlijk kunnen onderhandelen over de primaire en secundaire voorwaarden e.d. Standaard leasebak, laptop, mobiel. Omdat je dat nodig hebt voor je werkzaamheden...

Nadeel alleen is dat je ook uitgemolken kan worden... als je over je heen laat lopen bij de onderhandelingen. En dat is nou het moeilijke als pas afgestudeerde mag je/ kun je gewoon niet al te veel wensen. Immers kom je net uit de schoolbanken en er valt nog genoeg te leren.
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
pi_25523926
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 21:49 schreef HuubTuub het volgende:

[..]

Ja, het eerste jaar zit je in schaal 10, de aanloopschaal voor 11, waar je op basis van je werkervaring in een bepaalde periodiek wordt geplaatst. Geen relevante werkervaring? Dan periodiek 0. 1 jaar werkervaring? Dan periodiek 1 enz. Ben je erg gewild dan kan je daar wel over onderhandelen. De situatie is nu echter dat voor elke functie er veel kandidaten zijn.

Na 1 jaar ga je meestal bij goed functioneren naar de eigenlijke schaal 11 en krijg je het contract voor onbepaalde tijd. Bij die overgang naar schaal 11 maak je een mooie "klapper" in procenten gezien. Je krijgt namelijk je jaarlijkse periodiek en een bevorderingsperiodiek. Daarbij komt dat beginperiodiek 10 en beginperiodiek 11 relatief ver uit elkaar zitten in vergelijking met andere schaalcombinaties.

Ik ga er nu in dit verhaal even van uit dat de regels bij het rijk overal hetzelfde zijn en dat die overal hetzelfde worden toegepast.

Vergeet niet dat de secundaire arbeidsvoorwaarden bij het rijk zeker niet slecht zijn en dat 36 uur in de meeste gevallen (behoudens de leidinggevenden) ook echt 36 uur is en vrije tijd is ook wat waard.

Die 4000 euro in schaal 11 bereik je pas na een jaar of tien als je gewoon je werk als ieder ander doet. Als je veel binnen het rijk van functie verandert, krijg je vaak mobiliteitsperiodieken en stijg je sneller.
In 10.3 beginnen met nauwelijks werkervaring... sja, sommige mensen zoals die vriendin van mij hebben altijd mazzel. Oké, laten we wel weten, ik gun mensen graag het beste, maar het moet wel leuk blijven en getuigen van realiteitszin.

Ik ben zeer tevreden als ik een geschikte baan vind op of rond mijn opleidingsniveau. Vandaag iemand gesproken die zei dat sommige mensen wel erg hoge verwachtingen hebben van startsalarissen. Immers: je praktijkervaring is nog (vrijwel) nihil.

10.1 (2225 euro) lijkt mij heel realistisch, maar de mogelijkheid tot 10.3 laat ik open.

Maar wel terecht dat je na één jaar bevorderd wordt naar 11.0, tenzij je al in 10.3 zit, want dan is het eerstvolgende hogere salaris de 11.1.

[ Bericht 18% gewijzigd door amr_diab op 15-03-2005 18:32:11 ]
pi_25534926
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 22:11 schreef amr_diab het volgende:
Ik zal inderdaad al blij zijn met een baan, ongeacht het salaris. Wel een baan die gerelateerd is aan mijn opleiding, omdat daar op dit moment mijn kwaliteiten liggen. Helaas heb ik in mijn studententijd weinig lef vertoond, maar dat kan ik nu niet meer terugdraaien. Het is een feit.
Heel herkenbaar. Ik had er ook veel meer uit kunnen halen, maarja.. Soms kom je later pas achter bepaalde zaken.
quote:
Omgekeerd is het ook zo dat als ik eenmaal meer zal verdienen, mijn levensstijl niet drastisch zal veranderen. Maar ik moet nu eenmaal verder; ik ben nu 25 en woon nog steeds bij mijn ouders, iets wat ook komt doordat ik een relatief langzame algemene ontwikkeling heb, wat zich vooral in de kinderjaren manifesteerde.
Ik ben ook 25 en woon nu ook bijna op mezelf (ben bezig ). Ik heb altijd thuis gewoond, maar wel zelf heel veel dingen moet opknappen en alles vanaf m'n 16 zelf moeten betalen. Niet altijd makkelijk, maar heb daar denk ik nu wel profijt van.
quote:

Soms ben ik trots om mijzelf (ik kan nu van het verdiende geld toch naar Marokko op vakantie), maar dan weer heb ik de grootste hekel aan mijzelf omdat ik kansen heb laten liggen.
Ik heb ook steeds het gevoel dat ik achterloop ofzo. Nadat ik de Mavo heb gedaan, ben ik naar de MBO gegaan en heb net de HBO afgerond. Dan ben je al snel 24 jaar voordat je aan het werk kunt. En dan zie je al je vrienden al op hun zelf wonen, mooie auto enz... Maarja, die tijd komt er nu ook voor mij aan!
pi_25535064
quote:
Op zondag 6 maart 2005 18:46 schreef Coolgoza het volgende:
Tja, maar sommige 'bazen' zeggen bij een sollicatiegesprek dat alle salarissen en secundaire arbeidsvoorwaarden gelijk zijn bij elk personeelslid. Dan zeggen ze dat ze geen schevige gezichten willen en niet meer dan het basispakket kunnen bieden. Tja, wat zeg je dan?
pi_25535243
Interessant, Hanneman!

Wij zitten min of meer in hetzelfde schuitje, met het verschil dat ik een ander soort opleiding heb gedaan. Je ziet dat bij sommige mensen alles min of meer komt aanwaaien, terwijl je eigen leven is niet gemakkelijk is. Maar de meest gewaardeerde mensen zijn juist die mensen die ook af en toe eens tegenvallers hebben.

Belangrijk voor je eigenwaarde is dan om in elk geval je best te doen. Op dit moment heb ik een reële kans op een interessante baan, de uitslag hoor ik op vrijdag. Het is mogelijk dat ik postbode moet blijven, er is ook een vrij grote kans dat veel moeilijkheden van de afgelopen tijd als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Kortom: ALLES of NIETS
pi_25536110
Ik ben benieuwd naar mijn startsalaris (moet nog een jaar). Ik denk dat een leuke baan vinden (en krijgen) maar voorop moet staan. Was wel verbaasd over mijn stagevergoeding in Engeland. Dat gaat daar blijkbaar wel even anders dan hier. Toevallig kreeg een studiegenoot laatste een baan aangeboden bij een grote Engelse oliemaatschappij, dat verdient ook al direct een behoorlijk stuk meer dan hier. Jammer genoeg is het leven daar natuurlijk ook duurder....
Over het algemeen hoor ik van de mensen die hier afstuderen gewoon enorm wisselende verhalen. De ene kans niks vinden, de andere verdient te weinig en de laatste mag direct na afstuderen voorzichting gaan 'harken'.... ligt hier in Delft ook wel enorm aan de studie
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_27512196
Ik (bijna afgestudeerd HBO ICT'er) kan een baan krijgen, juniorfunctie met een startsalaris van 1700-1800 bruto. Verder 8% vakantiegeld en verder 25 vakantiedagen en geen laptop, auto etc. maar wel reiskostenvergoeding. (1,5 uur per dag reizen naar Amsterdam, uitgaande van geen files)

Maar ik zit ook erg te twijfelen om er nog 2 jaar uni achteraan te doen, dus ik zit echt met een groot dilemma.

Wat vinden jullie van de aanbieding die ik gekregen heb, is die redelijk?
pi_27516160
Voor een ICT-er is dan heden ten dage geen verkeerde aanbieding.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_27516339
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 15:57 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Voor een ICT-er is dan heden ten dage geen verkeerde aanbieding.
Nahja tis meer een mix van ICT/consultant functie.. Maar ik denk dat als ik er nog 2 jaar uni achteraan doe mijn kansen er niet echt slechter op worden... Bovendien zit ik erg met de reistijd in mn maag, voor mij het grootste struikelblok.. Zo'n moeilijke keuze
pi_27516417
2 jaar universiteit zul je nooit slechter van worden inderdaad, is het niet te combineren met die baan?

Waar woon je ergens? 1,5 naar Amsterdam is wel veel, zeker als je elke dag in de file staat en dat zal zeker vrijwel elke dag het geval zijn als je naar Amsterdam moet en op het einde van de werkdag weer naar huis.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_27516589
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 16:04 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
2 jaar universiteit zul je nooit slechter van worden inderdaad, is het niet te combineren met die baan?

Waar woon je ergens? 1,5 naar Amsterdam is wel veel, zeker als je elke dag in de file staat en dat zal zeker vrijwel elke dag het geval zijn als je naar Amsterdam moet en op het einde van de werkdag weer naar huis.
De file is het voornaamste probleem ja, zonder file vond ik het misschien nog wel te doen. Ik woon nog een stuk noordelijker in Noord-Holland. Nu 2 keer geweest voor een gesprek daar en op de terugweg ook in de file, dan ben je al gauw 1 uur tot 1,5 uur onderweg bent waardoor de totale reistijd op een dag 3 uur bedraagt.

Ze hebben me ook een deeltijd variant aangeboden maar dat is voor minimaal 3 dagen per week, minder vinden ze niet bespreekbaar en. Dat is gewoon niet te combineren met een fulltime universitaire studie en ik kan ze al helemaal niet garanderen dat ik die 3 dagen per week in kan vullen
pi_27516821
Op zich is het bijzaak natuurlijk die reistijd, want de hoofdvraag is of je verder wilt studeren of niet. Deze job is niet te combineren met een fulltime-studie. Het is 3 dagen en je bent 3 hele dagen kwijt en als je een hele tijd in de file hebt gestaan en de hele dag hebt gewerkt dan heb je geen puf meer om te studeren, dat kan ik je uit eigen ervaring wel vertellen.

Ik zou eerst voor jezelf bepalen of je die 2 jaar universiteit wilt doen of niet....
pi_27517117
Nahja ik vind die reistijd niet echt bijzaak, want het is toch elke dag 3 uur van je tijd die je onbetaald extra kwijt bent waarin je ook geen andere dingen kunt doen. Ik denk dat ik gewoon voor die studie moet gaan, ondanks dat het me een geweldige baan lijkt met goede groeimogelijkheden etc.

Over 2 jaar ben ik klaar met de universiteit en heb ik wellicht ook de mogelijkheid om meer richting de randstad te gaan wonen. Misschien zijn er binnen dat bedrijf dan nog wel opties, de contacten heb ik natuurlijk al.. Of misschien loop ik wel tegen iets anders aan. De reistijd is dan ook veel minder een issue.

Vooraf weet je toch nooit of je er goed aan doet, maar voor mn gevoel moet ik die uni kans gewoon pakken, werken kan altijd nog... En ik ben net een paar dagen 21, 23 als ik klaar ben met uni, dus echt in tijdsnood zit ik ook niet....

Evengoed voelt het alsof ik een hele mooie kans laat lopen en blijf ik ergens toch twijfels houden... (en het geld kan ik natuurlijk ook goed gebruiken om te sparen)
pi_27523672
het salaris is redelijk denk ik, hoewel ik een andere tak zit en een ander opleidingsniveau, vindt wel dat je bij die reistijd wel een leaseauto aangeboden mag krijgen
  dinsdag 31 mei 2005 @ 22:02:42 #68
56824 Keijs
Toedeledokie !
pi_27526779
23 en afgestudeerd aan de uni is nog erg jong, dus ik zou gaan voor nog 2 jaar studeren. De economie is dan ook weer flink aangetrokken dus liggen de banen dan wel weer voor het oprapen.
pi_27582467
Hoi allemaal,

ik wil niet spammen, maar als onderzoeker van de SEO (en Fok-member) heb ik gemerkt dat jullie topic op de vorige pagina naar ons onderzoek heeft doorgelinkt. Dat was echter het onderzoek van vorig jaar, want de nieuwste gegevens (uit een enquete van jan. 2005) zijn vanaf vandaag gratis te downloaden op http://www.seo.nl/nl/arbeidenkennis/studiewerk.html . Kun je bv. zelf berekenen wat een redelijk salaris zou zijn, anderhalf jaar na afstuderen.

Hopelijk hebben jullie hier iets aan!
pi_27583353
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 17:03 schreef daakhaos het volgende:
Hoi allemaal,

ik wil niet spammen, maar als onderzoeker van de SEO (en Fok-member) heb ik gemerkt dat jullie topic op de vorige pagina naar ons onderzoek heeft doorgelinkt. Dat was echter het onderzoek van vorig jaar, want de nieuwste gegevens (uit een enquete van jan. 2005) zijn vanaf vandaag gratis te downloaden op http://www.seo.nl/nl/arbeidenkennis/studiewerk.html . Kun je bv. zelf berekenen wat een redelijk salaris zou zijn, anderhalf jaar na afstuderen.

Hopelijk hebben jullie hier iets aan!
Als econometrist ben ik zeer tevreden!!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')