Apart, heb advocaat/jurist daar gecheckt - maar daar klopt geen fluit vanquote:Op donderdag 3 maart 2005 20:48 schreef aOk het volgende:
http://www.loonwijzer.nl/index.php?pag=salarischeck
Een startende advocaat verdient meestal niet meer dan tussen de 2200 en 2600 euro bruto.quote:Op donderdag 3 maart 2005 20:51 schreef MarkzMan_X het volgende:
Apart, heb advocaat/jurist daar gecheckt - maar daar klopt geen fluit van. 9 euro'tjes per uur
Wat leuk dat je het CBS noemt, ik heb in februari een sollicitatiebrief gestuurd voor een statistische functie en wacht nog op een reactie. Maar die vacature voor statistisch onderzoeker is nog iets aantrekkelijker.quote:Op donderdag 3 maart 2005 22:25 schreef Liejannuh het volgende:
Kijk eens bij www.cbs.nlLijkt me wel een boeiende werkgever als je econometrie hebt gedaan.
Als je wordt aangenomen gaan we wel een keer een bakkie doen!
Overigens stromen afgestudeerde academici bij het CBS in op schaal 10 en dat is ¤ 2.118,16 (volgens werken bij het rijk)
Heel apart, dan verdien ik nu met m'n bijbaantje meerquote:Op donderdag 3 maart 2005 21:22 schreef Sovereign het volgende:
[..]
Een startende advocaat verdient meestal niet meer dan tussen de 2200 en 2600 euro bruto.
De cijfers voor advocaat-stagiaires zijn toch niet zo'n verrassing?quote:Op vrijdag 4 maart 2005 00:22 schreef MarkzMan_X het volgende:
Heel apart, dan verdien ik nu met m'n bijbaantje meer. Weird!
Tja, ik weet eigenlijk niet wat ik had voorgesteld. Ik dacht toch zeker wel 4-5x hoger dan wat ik nu met m'n studenten-bijbaan verdien. Maar w.s. is dat maar max 2x hoger.quote:Op vrijdag 4 maart 2005 01:53 schreef Sovereign het volgende:
[..]
De cijfers voor advocaat-stagiaires zijn toch niet zo'n verrassing?
snif... Dat wordt nog mijn grootste hindernisquote:Op vrijdag 4 maart 2005 01:53 schreef Sovereign het volgende:
[..]
De cijfers voor advocaat-stagiaires zijn toch niet zo'n verrassing?
Dan moet je maar geen advocaat-stagiair wordenquote:Op vrijdag 4 maart 2005 00:22 schreef MarkzMan_X het volgende:
[..]
Heel apart, dan verdien ik nu met m'n bijbaantje meer. Weird!
Gewoon achter die sollicitatie aanbellen. Volgens mij moet je Karin van Kasteel hebben, staat er een nummer op de site?quote:Op donderdag 3 maart 2005 23:05 schreef amr_diab het volgende:
[..]
Wat leuk dat je het CBS noemt, ik heb in februari een sollicitatiebrief gestuurd voor een statistische functie en wacht nog op een reactie. Maar die vacature voor statistisch onderzoeker is nog iets aantrekkelijker.
Ik werk er zelf idd. Heb HEAO gedaan en doe nu bedrijfskunde aan de OU.quote:Werk je er zelf, toevallig of heb je bv. econometrie of wiskunde gestudeerd?
Ik dacht ook dat inderdaad er veel vraag is naar econometristen. (Laatst nog op landelijke econometristen dag geweest.)quote:Op donderdag 3 maart 2005 21:50 schreef bruut het volgende:
Pas afgestudeerde econometristen zouden bij ons op ong. 2300 bruto uitkomen. Maar een econometrist die na een half jaar nog geen baan heeft? De beste studenten zijn weg voor hun afstuderen, en uit een half jaar postbode zijn spreekt niet echt ambitie. Solliciteer op alles wat los of vast zit, get a job. Je eerste baan hoeft niet perfect te zijn (maar wel beter dan postbode).
Ik vind zelfs de helft daarvan nog veel als startsalaris voor iemand zonder werkervaring.quote:Op vrijdag 4 maart 2005 10:31 schreef Scipio het volgende:
Voor een goed overzicht wat er in de advocatuur wordt verdient, staat er een mooi overzicht op advocatie.nl. In het overzicht is overigens niet goed af te leiden wat de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn, die nog wel eens willen verschillen.
Ik vind het trouwens vrij bizar dat iemand als startsalaris ¤ 5000,- verwacht te krijgen,
Vriendin van mij (die pas afgestudeerde econometriste) is bij de overheid geplaatst in schaal 10, maar gelijk in trede 3 (salaris gelijk aan schaal 11, trede 0). Dat is dus een substantieel verschil met schaal 10, trede 0 (419 euro). Als bedrijven om een salarisindicatie vragen, stel ik die indicatie wel iets naar boven bij.quote:Op vrijdag 4 maart 2005 11:59 schreef Liejannuh het volgende:
Over het algemeen wordt je bij het CBS ingeschaald in een schaal die eentje lager is dan de eindfunctie en na een jaar en bij goed functioneren word je in je eindschaal geplaatst. En dat is in het algemeen voor een Academische functie schaal 11.
Bijbaantjes zijn goed om je te kunnen onderscheiden van andere sollicitanten. Invloed op je startsalaris is echter nihil. 2100 tot 2300 euro bruto lijkt mij niet te echter niet te hoog.quote:Op donderdag 3 maart 2005 19:43 schreef amr_diab het volgende:
Een mede-econometriste heeft al wel een baan gevonden en noemde een startsalaris van meer dan 2500 euro bruto, gebaseerd op een werkweek van 36 uur (of 40 uur werken en 25 compensatiedagen). Dat bij 0 jaar relevante werkervaring, maar wel met bijbaantjes die er zijn mogen.
quote:Op zondag 6 maart 2005 00:56 schreef StefanP het volgende:
2500 lijkt me wel heel veel. De inflatie e.d. in acht genomen lijkt me 4000-4200 realistischer
Wel eens van 'verzekeringswiskunde' gehoord ? Daarnaast worden ectristen vaak ingezet in andere vakgebieden, waar ze nog steeds wiskundige modellen ontwikkelen.quote:Op zondag 6 maart 2005 08:18 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Misschien een domme vraag, maar welk nut heeft econometrie afgezien van overheid en denktank-interesse?
Euh, hahaha, domme foutquote:
Maar tussen technische bedrijfskunde en econometrie zit nog wel een wereld van verschil. Overigens zijn er bij econometrie ook nog wel grote verschillen. Ik merk dat zelf ook wel tussen studenten. Sommige econometrie studenten zijn echt super gemotiveerd en enorm slim. Van anderen vraag je je af wat ze bij een dergelijke studie als econometrie te zoeken hebben. Helaas halen sommige van deze laatste groep uiteindelijk ook nog wel een diploma omdat ze anders niet rendabel voor de uni zijn.quote:Op zondag 6 maart 2005 18:46 schreef Coolgoza het volgende:
Starters van mijn opleiding Techn Bedrijfskunde 1600 - 2000 euro, echt niet meer, tenzij je jezelf wel erg goed kan presenteren en naar binnen lullen.
Dat ben ik niet met je eensquote:Op maandag 7 maart 2005 00:13 schreef Sovereign het volgende:
^ Is bij rechten ook zo, helaas.
Financiering/beleggingenquote:Op zondag 6 maart 2005 08:18 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Misschien een domme vraag, maar welk nut heeft econometrie afgezien van overheid en denktank-interesse?
Dat heb je bij veel studies. Toch denk ik dat de slechte econometristen toch nog veel slimmer zijn dan matige economen.quote:Op zondag 6 maart 2005 21:01 schreef DRA het volgende:
[..]
Maar tussen technische bedrijfskunde en econometrie zit nog wel een wereld van verschil. Overigens zijn er bij econometrie ook nog wel grote verschillen. Ik merk dat zelf ook wel tussen studenten. Sommige econometrie studenten zijn echt super gemotiveerd en enorm slim. Van anderen vraag je je af wat ze bij een dergelijke studie als econometrie te zoeken hebben. Helaas halen sommige van deze laatste groep uiteindelijk ook nog wel een diploma omdat ze anders niet rendabel voor de uni zijn.
Noem je dat echt heel groot geld verdienen?quote:Op maandag 7 maart 2005 19:09 schreef amr_diab het volgende:
Ik heb het eens nagevraagd bij de betreffende econometriste. Het startsalaris blijkt ook af te hangen van wat de andere kandidaten die zijn aangenomen voor dezelfde functie verdienen. Er komt dus ook een stukje geluk bij kijken. De verschillen in salaris mogen daarbij niet al te groot zijn, omdat de nieuw aangenomen mensen ook met elkaar gaan praten op het werk, binnen dezelfde functie dus.
En schaal 10 bij de overheid, sja... het ligt er dus aan in welke trede je wordt geplaatst. Bij 10.3 is het dus echt heel groot geld verdienen (netto ongeveer 1693 euro)
Mja, bij een volgende baan zal ik duidelijk minder verdienen. :-( Ik betaal maar 5% belasting, dus bruto verdien ik geen 3000.quote:Op dinsdag 8 maart 2005 10:03 schreef Scipio het volgende:
Honderden meer dan 1639 netto? Als je begint? Dus dan zit je rond de ¤ 3000 bruto o.i.d. Goed geregeld, doe mij ook maar zo'n traineeship!
Ja, het eerste jaar zit je in schaal 10, de aanloopschaal voor 11, waar je op basis van je werkervaring in een bepaalde periodiek wordt geplaatst. Geen relevante werkervaring? Dan periodiek 0. 1 jaar werkervaring? Dan periodiek 1 enz. Ben je erg gewild dan kan je daar wel over onderhandelen. De situatie is nu echter dat voor elke functie er veel kandidaten zijn.quote:Op vrijdag 4 maart 2005 17:29 schreef amr_diab het volgende:
En trouwens, als er staat: salaris in schaal 11 (op basis van leeftijd, opleiding en werkervaring: minimaal 2539 euro, maximaal 3946 euro) kun je dan toch ergens worden geplaatst in schaal 10?
3000 bruto zit zo ongeveer op 2000 netto. 3100 zit namelijk, inclusief tegemoetkoming ziektekosten, op ongeveer 2100.quote:Op dinsdag 8 maart 2005 10:03 schreef Scipio het volgende:
Honderden meer dan 1639 netto? Als je begint? Dus dan zit je rond de ¤ 3000 bruto o.i.d. Goed geregeld, doe mij ook maar zo'n traineeship!
In 10.3 beginnen met nauwelijks werkervaring... sja, sommige mensen zoals die vriendin van mij hebben altijd mazzel. Oké, laten we wel weten, ik gun mensen graag het beste, maar het moet wel leuk blijven en getuigen van realiteitszin.quote:Op dinsdag 8 maart 2005 21:49 schreef HuubTuub het volgende:
[..]
Ja, het eerste jaar zit je in schaal 10, de aanloopschaal voor 11, waar je op basis van je werkervaring in een bepaalde periodiek wordt geplaatst. Geen relevante werkervaring? Dan periodiek 0. 1 jaar werkervaring? Dan periodiek 1 enz. Ben je erg gewild dan kan je daar wel over onderhandelen. De situatie is nu echter dat voor elke functie er veel kandidaten zijn.
Na 1 jaar ga je meestal bij goed functioneren naar de eigenlijke schaal 11 en krijg je het contract voor onbepaalde tijd. Bij die overgang naar schaal 11 maak je een mooie "klapper" in procenten gezien. Je krijgt namelijk je jaarlijkse periodiek en een bevorderingsperiodiek. Daarbij komt dat beginperiodiek 10 en beginperiodiek 11 relatief ver uit elkaar zitten in vergelijking met andere schaalcombinaties.
Ik ga er nu in dit verhaal even van uit dat de regels bij het rijk overal hetzelfde zijn en dat die overal hetzelfde worden toegepast.
Vergeet niet dat de secundaire arbeidsvoorwaarden bij het rijk zeker niet slecht zijn en dat 36 uur in de meeste gevallen (behoudens de leidinggevenden) ook echt 36 uur is en vrije tijd is ook wat waard.
Die 4000 euro in schaal 11 bereik je pas na een jaar of tien als je gewoon je werk als ieder ander doet. Als je veel binnen het rijk van functie verandert, krijg je vaak mobiliteitsperiodieken en stijg je sneller.
Heel herkenbaar. Ik had er ook veel meer uit kunnen halen, maarja.. Soms kom je later pas achter bepaalde zaken.quote:Op donderdag 3 maart 2005 22:11 schreef amr_diab het volgende:
Ik zal inderdaad al blij zijn met een baan, ongeacht het salaris. Wel een baan die gerelateerd is aan mijn opleiding, omdat daar op dit moment mijn kwaliteiten liggen. Helaas heb ik in mijn studententijd weinig lef vertoond, maar dat kan ik nu niet meer terugdraaien. Het is een feit.
Ik ben ook 25 en woon nu ook bijna op mezelf (ben bezigquote:Op donderdag 3 maart 2005 22:11 schreef amr_diab het volgende:
Omgekeerd is het ook zo dat als ik eenmaal meer zal verdienen, mijn levensstijl niet drastisch zal veranderen. Maar ik moet nu eenmaal verder; ik ben nu 25 en woon nog steeds bij mijn ouders, iets wat ook komt doordat ik een relatief langzame algemene ontwikkeling heb, wat zich vooral in de kinderjaren manifesteerde.
Ik heb ook steeds het gevoel dat ik achterloop ofzo. Nadat ik de Mavo heb gedaan, ben ik naar de MBO gegaan en heb net de HBO afgerond. Dan ben je al snel 24 jaar voordat je aan het werk kunt. En dan zie je al je vrienden al op hun zelf wonen, mooie auto enz... Maarja, die tijd komt er nu ook voor mij aan!quote:Op donderdag 3 maart 2005 22:11 schreef amr_diab het volgende:
Soms ben ik trots om mijzelf (ik kan nu van het verdiende geld toch naar Marokko op vakantie), maar dan weer heb ik de grootste hekel aan mijzelf omdat ik kansen heb laten liggen.
Tja, maar sommige 'bazen' zeggen bij een sollicatiegesprek dat alle salarissen en secundaire arbeidsvoorwaarden gelijk zijn bij elk personeelslid. Dan zeggen ze dat ze geen schevige gezichten willen en niet meer dan het basispakket kunnen bieden. Tja, wat zeg je dan?quote:Op zondag 6 maart 2005 18:46 schreef Coolgoza het volgende:
Starters van mijn opleiding Techn Bedrijfskunde 1600 - 2000 euro, echt niet meer, tenzij je jezelf wel erg goed kan presenteren en naar binnen lullen.
Nahja tis meer een mix van ICT/consultant functie.. Maar ik denk dat als ik er nog 2 jaar uni achteraan doe mijn kansen er niet echt slechter op worden... Bovendien zit ik erg met de reistijd in mn maag, voor mij het grootste struikelblok.. Zo'n moeilijke keuzequote:Op dinsdag 31 mei 2005 15:57 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Voor een ICT-er is dan heden ten dage geen verkeerde aanbieding.
De file is het voornaamste probleem ja, zonder file vond ik het misschien nog wel te doen. Ik woon nog een stuk noordelijker in Noord-Holland. Nu 2 keer geweest voor een gesprek daar en op de terugweg ook in de file, dan ben je al gauw 1 uur tot 1,5 uur onderweg bent waardoor de totale reistijd op een dag 3 uur bedraagt.quote:Op dinsdag 31 mei 2005 16:04 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
2 jaar universiteit zul je nooit slechter van worden inderdaad, is het niet te combineren met die baan?
Waar woon je ergens? 1,5 naar Amsterdam is wel veel, zeker als je elke dag in de file staat en dat zal zeker vrijwel elke dag het geval zijn als je naar Amsterdam moet en op het einde van de werkdag weer naar huis.
Als econometrist ben ik zeer tevreden!!!quote:Op donderdag 2 juni 2005 17:03 schreef daakhaos het volgende:
Hoi allemaal,
ik wil niet spammen,maar als onderzoeker van de SEO (en Fok-member) heb ik gemerkt dat jullie topic op de vorige pagina naar ons onderzoek heeft doorgelinkt. Dat was echter het onderzoek van vorig jaar, want de nieuwste gegevens (uit een enquete van jan. 2005) zijn vanaf vandaag gratis te downloaden op http://www.seo.nl/nl/arbeidenkennis/studiewerk.html . Kun je bv. zelf berekenen wat een redelijk salaris zou zijn, anderhalf jaar na afstuderen.
Hopelijk hebben jullie hier iets aan!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |