FOK!forum / Voetbal / Onduidelijke dingen bij Voetbal.
Chendonderdag 3 maart 2005 @ 14:37
Soms zijn er regels waar ik totaal niks van afweet of bv. lijnen op het veld waar ik geen idee van heb waarom ze er zijn.
Nou vandaag ben ik er achter gekomen dat als je op de paal schiet met een penalty hem er niet zelf meer mag inknallen tot dat iemand anders de bal heeft aangeraakt.
Bedoeling van dit topic is dus dat je dingen vraagt die je onduidelijk zijn over het hele voetbal.
mittdonderdag 3 maart 2005 @ 14:39
Voetbal je zelf Chen?
The_Hivesdonderdag 3 maart 2005 @ 14:39
er is toch al een spelregeltopic? dacht ik
sir_dalorddonderdag 3 maart 2005 @ 14:39
goed topique [14.gif]
Wat ik me al tijden afvraag is het volgende:

Als een speler over de achterlijn stapt in het strafschopgebied, dan doet hij zogezegd niet mee met het spel en kan daarom ook geen buitenspel staan. Maar wat als hij dan in diezelfde aanval vervolgens weer terug het veld in komt en daardoor kan scoren? Wordt er dan afgefloten, want hij stond eerst niet buitenspel omdat hij buiten het veld stond.
S-Twodonderdag 3 maart 2005 @ 14:41
Daar heb ik heb ook al wel eens over nagedacht sir_dalord. Het mag volgens mij niet, alleen waarom weet ik niet.
fannekedonderdag 3 maart 2005 @ 14:41
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 14:39 schreef mitt het volgende:
Voetbal je zelf Chen?
Afgaande die opmerking over de penalty, denk ik niet dat Chen zelf voetbalt.
Chendonderdag 3 maart 2005 @ 14:41
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 14:39 schreef mitt het volgende:
Voetbal je zelf Chen?
Ja, dat is het erge
-Vaduz-donderdag 3 maart 2005 @ 14:41
Als hij dan niet buitenspel staat lijkt me dat er niks aan de hand is. De directe tegenstander er maar rekening mee houden dat hij terug in het veld kan komen.
Zzyzxdonderdag 3 maart 2005 @ 14:43
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 14:39 schreef sir_dalord het volgende:
goed topique [14.gif]
Wat ik me al tijden afvraag is het volgende:

Als een speler over de achterlijn stapt in het strafschopgebied, dan doet hij zogezegd niet mee met het spel en kan daarom ook geen buitenspel staan. Maar wat als hij dan in diezelfde aanval vervolgens weer terug het veld in komt en daardoor kan scoren? Wordt er dan afgefloten, want hij stond eerst niet buitenspel omdat hij buiten het veld stond.
Er wordt in principe dan gefloten omdat een speler die buiten de lijnen is niet zonder toestemming terug binnen de lijnen mag komen. Op de zijkanten van het veld geldt dat ook, maar daar doet men er niet zo moeilijk over logischerwijs, omdat spelers anders wel erg beperkt zijn in hun bewegingsvrijheid daar.
Uddeldonderdag 3 maart 2005 @ 14:43
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 14:39 schreef sir_dalord het volgende:
goed topique [14.gif]
Wat ik me al tijden afvraag is het volgende:

Als een speler over de achterlijn stapt in het strafschopgebied, dan doet hij zogezegd niet mee met het spel en kan daarom ook geen buitenspel staan. Maar wat als hij dan in diezelfde aanval vervolgens weer terug het veld in komt en daardoor kan scoren? Wordt er dan afgefloten, want hij stond eerst niet buitenspel omdat hij buiten het veld stond.
Als een speler buiten het veld gaat moet hij toestemming van de scheids krijgen om er weer in te mogen.

(Natuurlijk niet bij een actie langs de zijlijn waarbij hij buiten de lijn komt ofzo he.. )
Da_Sandmandonderdag 3 maart 2005 @ 14:44
Zolang de betreffende speler zich niet met het spel bemoeit tijdens het teruglopen van zijn postie buiten het speelveld naar een positie in het speelveld alwaar hij geen buitenspel meer staat, is er geen sprake van buitenspel. In alle andere gevallen wel, zodra de speler namelijk een stap in het veld zet staat ie buitenspel. Ook al is de bal al gespeeld.
Da_Sandmandonderdag 3 maart 2005 @ 14:45
Bij het verlaten van het veld bij de achterlijn hoeft de speler geen toestemming te vragen weer terug te keren...
Uddeldonderdag 3 maart 2005 @ 14:46
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 14:43 schreef Zzyzx het volgende:

[..]

Er wordt in principe dan gefloten omdat een speler die buiten de lijnen is niet zonder toestemming terug binnen de lijnen mag komen. Op de zijkanten van het veld geldt dat ook, maar daar doet men er niet zo moeilijk over logischerwijs, omdat spelers anders wel erg beperkt zijn in hun bewegingsvrijheid daar.
Je was me voor..
Zzyzxdonderdag 3 maart 2005 @ 14:49
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 14:46 schreef Uddel het volgende:

[..]

Je was me voor..
Ja, jij was me na.
sir_dalorddonderdag 3 maart 2005 @ 14:49
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 14:44 schreef Da_Sandman het volgende:
Zolang de betreffende speler zich niet met het spel bemoeit tijdens het teruglopen van zijn postie buiten het speelveld naar een positie in het speelveld alwaar hij geen buitenspel meer staat, is er geen sprake van buitenspel. In alle andere gevallen wel, zodra de speler namelijk een stap in het veld zet staat ie buitenspel. Ook al is de bal al gespeeld.
dus, als het spel doorgaat en als gevolg van die aanval een voorzet komt vanaf de achterlijn en hij stapt het veld weer in, dan staat hij geen buitenspel?
devv05donderdag 3 maart 2005 @ 14:51
Sowieso is dat niet relevant omdat volgens de nieuwe regels alleen de speler waar de bal naartoe gaat buitenspel kan staan en niet een speler die in een buitenspelpositie staat maar niet deelneemt aan het spel.
fannekedonderdag 3 maart 2005 @ 14:53
In België is enkele jaren geleden een wedstrijd overgespeeld omdat een speler van Anderlecht(Peter van Vossen) zich eerst onttrok aan het spel door over de achterlijn te stappen en toen even later toen de bal vlak bij hem was plotseling het veld weer instapte en de bal voorzette waaruit een doelpunt kwam. De scheidsrechter keurde de goal goed maar de tegenstander(ik dacht St Truiden) tekende na de wedstrijd protest aan.
De tuchtcommissie van de belgische bond honoreerde dit protest. De actie van Van Vossen was niet volgens de spelregels en de wedstrijd moest worden overgespeeld.
Dylan Dogdonderdag 3 maart 2005 @ 14:55
Het is altijd een feest om een topic van Chen te openen...
Thieskedonderdag 3 maart 2005 @ 14:55
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 14:45 schreef Da_Sandman het volgende:
Bij het verlaten van het veld bij de achterlijn hoeft de speler geen toestemming te vragen weer terug te keren...
Overtredingen die met een waarschuwing
worden bestraft
Een speler ontvangt een waarschuwing en wordt
de gele kaart getoond, indien hij één van de
zeven hieronder volgende overtredingen begaat:
1. zich schuldig maakt aan onsportief gedrag;
2. door woord of gebaar toont het niet eens
te zijn met een beslissing van de scheidsrechter;
3. herhaaldelijk de spelregels overtreedt;
4. de uitvoering van een spelhervatting
vertraagt;
5. niet de vereiste afstand in acht neemt bij een
hoekschop of een vrije schop;
6. het speelveld (opnieuw) betreedt zonder
toestemming van de scheidsrechter;

7. doelbewust het speelveld verlaat zonder
toestemming van de scheidsrechter.

Bron: http://www.knvb.nl/knvb1/pdf/Spelregels_Veldvoetbal.pdf

Staat niks bij over achterlijnen of iets dergelijks.
Poerkiedonderdag 3 maart 2005 @ 15:06
Wat ik me altijd al afvraag. Wat doet dat halve rondje voor de lijn bij het doel?
gohan16donderdag 3 maart 2005 @ 15:06
Iets onduidelijk over voetbal?

lees: http://fifaworldcup.yahoo.com/releases/en/lotg2004_en.pdf
Thieskedonderdag 3 maart 2005 @ 15:09
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 15:06 schreef Poerkie het volgende:
Wat ik me altijd al afvraag. Wat doet dat halve rondje voor de lijn bij het doel?
Als er een penalty genomen word moet er door de spelers 9.15 meter afstand genomen worden. Dat rondje geeft die afstand aan.
FritsVanEgtersdonderdag 3 maart 2005 @ 15:11
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 14:51 schreef devv05 het volgende:
Sowieso is dat niet relevant omdat volgens de nieuwe regels alleen de speler waar de bal naartoe gaat buitenspel kan staan en niet een speler die in een buitenspelpositie staat maar niet deelneemt aan het spel.
Ik wou het net zeggen.
UnleashMitchdonderdag 3 maart 2005 @ 15:27
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 14:55 schreef Thieske het volgende:
6. het speelveld (opnieuw) betreedt zonder
toestemming van de scheidsrechter;


Staat niks bij over achterlijnen of iets dergelijks.
Lijkt mij toch duidelijk ? Een achterlijn is een afscheiding van het speelveld. Strikt volgens deze regels zou je als speler dus een gele kaart kunnen krijgen als je door een sliding buiten het veld komt en dan zonder toestemming weer terug loopt op het veld Om nog maar niet te spreken over inworpen en corners.
Chendonderdag 3 maart 2005 @ 15:28
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 15:06 schreef gohan16 het volgende:
Iets onduidelijk over voetbal?

lees: http://fifaworldcup.yahoo.com/releases/en/lotg2004_en.pdf
nee
tupacravikdonderdag 3 maart 2005 @ 15:51
Ik heb het zelf een keer wat geprobeert bij een vrijtrap van de tegenstander.

Omdat de vrijtrap in 2 moest worden genomen hebben wij het volgende gedaan.
Ik ben achter de doellijn gaan staan. En derest van de spelers op 9.15m van de bal.
Tussen mij en de muur allemaal tegenstanders. Alleen om dat ik achter de doellijn stond was het geen buitenspel.
Omdat je dan alsnog mee doet aan het spel. Was ik nou aan de andere kant van de paal gaan staan dan was het wel buitenspel geweest.

Zo ook bij een aanval. En dit is een keer gebeurt tijdens een wedstrijd van Barcalona. Stoikov was buiten de lijnen gaan staan hij stond bij de grens rechter. En de bal werd zijn richting in gespeeld en hij mog doorgaan.
Er is altijd onduidelijk heid over dit punt.

Maar officieel word er door gespeelt. Omdat als je buiten de lijnen staat je niet mee deelt aan het spel. Behalve als je in het doel gaat staan. Want dan deel je wel mee aan het spel.

Overgens zal er de ene keer wel worden gefloten en de andere keer niet. Grote kans dat bij een amateur wedstrijd word afgefloten omdat het daar nooit eerlijk aan toe gaat bij het flaggen (zijn namelijk mensen van de club zelf)
Stpandonderdag 3 maart 2005 @ 18:38
Waarom moet de 4e man aan het publiek duidelijk maken hoeveel minuten er extra er aankomen zodat iedereen weet waar die aan toe is? En waarom mogen tegelijkertijd de scoreborden niet langer doorlopen dan 90 minuten, zodat de informatievoorziening van de 4e man aangaande de extra tijd zijn waarde geheel verliest?
tong80donderdag 3 maart 2005 @ 18:53
De keeper trapt uit. Maar het waait zo hard dat de bal eerst buiten het strafschopgebied is geweest maar vervolgens door de wind wordt teruggeblazen en in het doel verdwijnt.

Is het dan een correcte goal ?

FritsVanEgtersdonderdag 3 maart 2005 @ 18:55
Volgens mij hoeft ie niet eens eerst buiten zijn geweest als niemand anders hem raakt, maar ik kan me vergissen.
tong80donderdag 3 maart 2005 @ 18:57
Dat bedoel ik. Je weet het niet zeker

Thieskedonderdag 3 maart 2005 @ 18:59
Als hij buiten het strafschop gebied geweest is dan telt ie zeker. Tenminste zou niet weten waarom niet. Maar als de keeper er hem in een keer in schiet dan zou ik het niet weten.
brightondonderdag 3 maart 2005 @ 19:00
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 14:41 schreef Chen het volgende:

[..]

Ja, dat is het erge
Ach, ik snapte bij de D'tjes het buitenspel niet Deze regel kende ik ook niet (voetbal ook niet meer )
Djekkodonderdag 3 maart 2005 @ 19:02
Tussen de zijkant van het strafschopgebied en de zijlijn zit meestal een streepje ter hoogte van de achterlijn. Iemand die weet waar dat voor dient?
FritsVanEgtersdonderdag 3 maart 2005 @ 19:04
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 18:57 schreef tong80 het volgende:
Dat bedoel ik. Je weet het niet zeker

't Is in elk geval geen corner (zoals bijv. bij een eigen doelpunt uit een inworp), want je kunt scoren uit een doeltrap (wel moeilijk natuurlijk ). Dus als ie niet telt is het óvernemen.
FritsVanEgtersdonderdag 3 maart 2005 @ 19:06
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 19:02 schreef Djekko het volgende:
Tussen de zijkant van het strafschopgebied en de zijlijn zit meestal een streepje ter hoogte van de achterlijn. Iemand die weet waar dat voor dient?
9.15 meter van de cornervlag... (of dat vakje).
Chendonderdag 3 maart 2005 @ 21:27
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 19:00 schreef brighton het volgende:

[..]

Ach, ik snapte bij de D'tjes het buitenspel niet Deze regel kende ik ook niet (voetbal ook niet meer )
je maakt het wel een stuk draagbaarder voor mij
Chendonderdag 3 maart 2005 @ 21:29
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 19:06 schreef FritsVanEgters het volgende:

[..]

9.15 meter van de cornervlag... (of dat vakje).
7,50 dacht ik
tong80donderdag 3 maart 2005 @ 22:27
Mag een speler met opzet tegen de arm gooien van de tegenstander om een corner te forceren ?

Chendonderdag 3 maart 2005 @ 22:51
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 22:27 schreef tong80 het volgende:
Mag een speler met opzet tegen de arm gooien van de tegenstander om een corner te forceren ?

Tegen de arm snap ik niet helemaal? Maar je mag wel tegen een speler aangooien vanuit een ingooi zodat hij via hem uitgaat.
tupacravikvrijdag 4 maart 2005 @ 14:43
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 18:53 schreef tong80 het volgende:
De keeper trapt uit. Maar het waait zo hard dat de bal eerst buiten het strafschopgebied is geweest maar vervolgens door de wind wordt teruggeblazen en in het doel verdwijnt.

Is het dan een correcte goal ?

ALS hij hem uittrapt dan is het gewoon een doelpunt.
Bij een achterbal dan is het ook gewoon een doelpunt. Want je mag als speler de bal niet in de 16 meter raken. Dus al zou de keeper hem dan zelf in het doel schieten is het een doelpunt.
fayakillvrijdag 4 maart 2005 @ 15:40
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 14:39 schreef sir_dalord het volgende:
goed topique [14.gif]
Wat ik me al tijden afvraag is het volgende:

Als een speler over de achterlijn stapt in het strafschopgebied, dan doet hij zogezegd niet mee met het spel en kan daarom ook geen buitenspel staan. Maar wat als hij dan in diezelfde aanval vervolgens weer terug het veld in komt en daardoor kan scoren? Wordt er dan afgefloten, want hij stond eerst niet buitenspel omdat hij buiten het veld stond.


Je bent in de war...als je de achterlijn over stapt doe je nog steeds mee aan het spel, waarschijnlijk staan de verdedigers van de tegenpartij VOOR hem, dus hij staat buitenspel.
Het "spel" (in buitenspel) wordt begrensd door de laatste verdediger, niet door de achterlijn.

Denk eens na, als je buiten de lijnen opeens geen buitenspel zou kunnen staan, zou je gewoon constant een mannetje daar kunnen laten, dan zou Ruud voortaan conditietraining kunnen skippen

Zo moeilijk is buitenspel toch niet
VoreGvrijdag 4 maart 2005 @ 15:44
quote:
Op vrijdag 4 maart 2005 15:40 schreef fayakill het volgende:

[..]



Je bent in de war...als je de achterlijn over stapt doe je nog steeds mee aan het spel, waarschijnlijk staan de verdedigers van de tegenpartij VOOR hem, dus hij staat buitenspel.
Het "spel" (in buitenspel) wordt begrensd door de laatste verdediger, niet door de achterlijn.

Denk eens na, als je buiten de lijnen opeens geen buitenspel zou kunnen staan, zou je gewoon constant een mannetje daar kunnen laten, dan zou Ruud voortaan conditietraining kunnen skippen

Zo moeilijk is buitenspel toch niet
Blijkbaar wel want je kan over de achterlijn stappen om buitenspel te ontwijken
keepervrijdag 4 maart 2005 @ 16:00
Gelukkig hoef je niet altijd toestemming te vragen om het veld in te komen, anders had er een hele mooie goal van Cruijff tegen Den Haag nooit gemaakt geweest.
Henkie0208vrijdag 4 maart 2005 @ 16:44
Iedereen weet vast al wel dat je bij een ingooi niet buitenspel kunt staan, maar wist iedereen ook dat je bij een uitrap (nadat de bal achter de doellijn is geweest) door de keeper ook niet buitenspel kunt staan!?

Veel mensen weten dit ook niet
tong80vrijdag 4 maart 2005 @ 18:41
quote:
Op vrijdag 4 maart 2005 16:44 schreef Henkie0208 het volgende:
Iedereen weet vast al wel dat je bij een ingooi niet buitenspel kunt staan, maar wist iedereen ook dat je bij een uitrap (nadat de bal achter de doellijn is geweest) door de keeper ook niet buitenspel kunt staan!?

Veel mensen weten dit ook niet
Daar maakte ik vaak gebruik van verdedigers weten dat vaak niet eens. Onze keeper trapte ver uit en ik ging gewoon achter de verdedigers staan die dachten dat ik buitenspel stond.

jpzegthallovrijdag 4 maart 2005 @ 18:50
Een aftrap hoeft niet met 2 mensen genomen te worden toch?
tong80vrijdag 4 maart 2005 @ 18:53
quote:
Op vrijdag 4 maart 2005 18:50 schreef jpzegthallo het volgende:
Een aftrap hoeft niet met 2 mensen genomen te worden toch?
Je mag er met z'n elven gaan staan alsje wil.

BramKzaterdag 5 maart 2005 @ 02:48
wat gebeurt er als je met een inworp de bal in je eigen doel gooit ?


....


SPOILER


het is een hoekschop
golferzaterdag 5 maart 2005 @ 03:01
quote:
Op zaterdag 5 maart 2005 02:48 schreef BramK het volgende:
wat gebeurt er als je met een inworp de bal in je eigen doel gooit ?


....


SPOILER


het is een hoekschop
Die kende ik zelfs niet.
Is dat echt zo?
FritsVanEgterszaterdag 5 maart 2005 @ 03:04
quote:
Op zaterdag 5 maart 2005 03:01 schreef golfer het volgende:

[..]

Die kende ik zelfs niet.
Is dat echt zo?


Dat buitenspel niet telt bij een doeltrap is geloof ik niet zo daarentegen.
golferzaterdag 5 maart 2005 @ 03:50
tvp policy even verwijst naar FAQ van VBL!

gebruik de bookmark!
furankuzaterdag 5 maart 2005 @ 18:41
Als de keeper moet uittrappen nadat de bal over de achterlijn is geweest.. de keeper speelt de bal naar jou en jij pikt hem op in het 16 meter gebied, mag dat? Ik wacht altijd tot de bal net op / over de lijn is, maar ik ben aan het twijfelen gebracht door iemand
FritsVanEgterszaterdag 5 maart 2005 @ 18:43
Bal moet eerst buiten de zestien, dat klopt. Maar als je hem wel speelt is er niks aan de hand: de doeltrap moet dan worden overgenomen.
keeperzaterdag 5 maart 2005 @ 21:18
quote:
Op zaterdag 5 maart 2005 03:01 schreef golfer het volgende:
Die kende ik zelfs niet.
Is dat echt zo?
Ja, dat was toen zo stom vorig seizoen in Engeland, toen die speler de bal ingooide en die keeper over de bal heen stapte, waardoor hij het doel in rolde. Bij dat "er overheen stappen" raakte de keeper de bal nog net, met als gevolg dat het gewoon een goal was, terwijl als hij hem niet had geraakt het dus geen goal was geweest .
FritsVanEgterszaterdag 5 maart 2005 @ 21:24
De stadsderby van Birmingham was het dacht ik. Wel een paar jaar geleden al.
-Vaduz-zaterdag 5 maart 2005 @ 21:24
Klopt, die situatie kan ik me nog goed herinneren.
Bomenverzamelingzaterdag 5 maart 2005 @ 21:34
quote:
Op zaterdag 5 maart 2005 03:04 schreef FritsVanEgters het volgende:

[..]



Dat buitenspel niet telt bij een doeltrap is geloof ik niet zo daarentegen.
Nee hoor, net als bij een inworp en hoekschop kun je bij een doeltrap niet buitenspel staan.
FritsVanEgterszaterdag 5 maart 2005 @ 21:41
Jullie hebben gelijk, ik heb het even opgezocht in m'n spelregelboek.
tong80zondag 6 maart 2005 @ 01:10
Willem 2 stond te pitten.

Een vrije trap mag genomen worden als de bal stil ligt op de plek van de overtreding.

Erasmuschzondag 6 maart 2005 @ 01:17
quote:
Op zaterdag 5 maart 2005 21:24 schreef -Vaduz- het volgende:
Klopt, die situatie kan ik me nog goed herinneren.
TerroRobbiezondag 6 maart 2005 @ 01:21
quote:
Op zaterdag 5 maart 2005 18:41 schreef furanku het volgende:
Als de keeper moet uittrappen nadat de bal over de achterlijn is geweest.. de keeper speelt de bal naar jou en jij pikt hem op in het 16 meter gebied, mag dat? Ik wacht altijd tot de bal net op / over de lijn is, maar ik ben aan het twijfelen gebracht door iemand
Mag niet..

Hoi frank
Erasmuschzondag 6 maart 2005 @ 01:23
Als er een (indirecte) vrije trap binnen de 16 is, de muur staat op de doellijn maar op minder dan 9m15 van de bal. Moeten de verdedigers dan blijven staan of mogen ze komen inlopen?
FritsVanEgterszondag 6 maart 2005 @ 02:49
Zodra de bal is gespeeld vervalt elke regel van afstand houden.

Hoewel ik het met keepers bij een penalty niet zeker weet. Mogen ze nu wel of niet naar voren duiken?
Yeahinhozondag 6 maart 2005 @ 15:04
Interessant topic!
stamezondag 6 maart 2005 @ 15:27
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 22:51 schreef Chen het volgende:

[..]

Tegen de arm snap ik niet helemaal? Maar je mag wel tegen een speler aangooien vanuit een ingooi zodat hij via hem uitgaat.
Ik weet niet of dat wel mag. Aangezien ik in een wedstrijd is moest gooien, en een tegenstander ging voor me staan en ik gooide express tegen zijn hoofd aan, zodat ie weer uitging en dat hij dan wel weg zou gaan. Maar toen kregen zij een vrije trap.

Als een aanvallende fout in het strafschopgebied wordt gemaakt en de keeper neemt de vrije trap en wil deze kort spelen naar een verdediger. Moet de bal dan ook buiten de zestien zijn geweest voordat de verdediger verder mag voetballen. Bij een achterbal is dat wel zo, maar bij een gewone vrije trap. Dit was laatst bij ons dus het geval en dat moct van de scheidsrechter niet. Ik heb zo mijn twijfels.
RayManiazondag 6 maart 2005 @ 15:33
Gister een goed voorbeeld bij de strafschap van Hoogendorp.
Hij schopte tegen de keeper en scoorde, dat mag wel.
Als het via de pal was gegaan telde die niet (buitenspel dan).
stamezondag 6 maart 2005 @ 15:37
quote:
Op zondag 6 maart 2005 15:33 schreef RayMania het volgende:
Gister een goed voorbeeld bij de strafschap van Hoogendorp.
Hij schopte tegen de keeper en scoorde, dat mag wel.
Als het via de pal was gegaan telde die niet (buitenspel dan).
Dat laatste wat je zegt kan nooit kloppen. Want aangezien als je de bal trapt achter de bal staat, kan je nooit buitenspel staan
S-Twozondag 6 maart 2005 @ 15:50
De paal wordt gezien als een dood object, en dan heb je de bal dus 2x geraakt, wat niet mag.
tong80zondag 6 maart 2005 @ 19:10
Oh ja

keijzzondag 6 maart 2005 @ 19:29
Een scheids valt dood neer en meteen daarna wordt er gescoord... Wat gebeurt er dan? De 4e man moet hem dan vervangen, maar telt die goal dan wel gewoon?
heiden6zondag 6 maart 2005 @ 19:36
Als je bij een indirecte vrije trap op goal schiet, en de bal gaat erin via de keeper, telt het doelpunt dan?
Bomenverzamelingzondag 6 maart 2005 @ 19:38
quote:
Op zondag 6 maart 2005 19:36 schreef heiden6 het volgende:
Als je bij een indirecte vrije trap op goal schiet, en de bal gaat erin via de keeper, telt het doelpunt dan?
Ja, want de bal moet door minimaal 2 spelers geraakt zijn alvorens het een geldig doelpunt is. De nemer en de keeper maakt 2, dus is het een geldig doelpunt
tong80zondag 6 maart 2005 @ 19:48
Ja ophet WK 1990 liet van Breukelen nog zo'n schot in z'n doel gaan om geen risico te nemen.

TerroRobbiezondag 6 maart 2005 @ 20:40
quote:
Ik weet niet of dat wel mag. Aangezien ik in een wedstrijd is moest gooien, en een tegenstander ging voor me staan en ik gooide express tegen zijn hoofd aan, zodat ie weer uitging en dat hij dan wel weg zou gaan. Maar toen kregen zij een vrije trap.
Dat slaat nergens op natuurlijk.. Als jij de bal reglementair in het veld brengt horen zij nooit een vrij trap te krijgen..
Bjorozondag 6 maart 2005 @ 20:58
Nog zo iets raars, waarom zitten bijna alle reserve keepers met hun handschoenen aan op de bank, al is het hartje zomer ?

En waarom zijn bijna alle schoenveters van voetbalschoenen zo achterlijk lang, heeft toch totaal geen fuctie, dat je hem dan onder je schoen door haalt ?
kreischer2000zondag 6 maart 2005 @ 20:59
quote:
Op zondag 6 maart 2005 20:40 schreef TerroRobbie het volgende:

[..]

Dat slaat nergens op natuurlijk.. Als jij de bal reglementair in het veld brengt horen zij nooit een vrij trap te krijgen..
Je mag geen opzettelijk letsel proberen aan te bregen denk ik zo...
Yeahinhozondag 6 maart 2005 @ 21:17
Bjoro, dat heeft niet bepaald met spelregels te maken . Alhoewel... de topictitel meldt 'onduidelijke dingen bij voetbal', dus die vragen horen hier bij nader inzien toch wel .

Over de reserve-keepers met handschoenen > als ze in moeten vallen, zijn ze al gewend aan de handschoen ofzo?
meamizondag 6 maart 2005 @ 21:28
tvp! Zo kom ik nog eens wat te weten
tong80zondag 6 maart 2005 @ 21:50
Waarom krijgen scheldende reserve spelers of reserve spelers die opmerkingen langs de lijn plaatsen net zoals trainers altijd doen nooit een gele maar altijd een rode kaart ?

stamezondag 6 maart 2005 @ 22:17
quote:
Op zondag 6 maart 2005 20:40 schreef TerroRobbie het volgende:

[..]

Dat slaat nergens op natuurlijk.. Als jij de bal reglementair in het veld brengt horen zij nooit een vrij trap te krijgen..
Jah dat vond ik dus ook, maar scheidsrechter had andere mening
JustJuniorzondag 6 maart 2005 @ 22:20
Wat mag een keeper nou precies doen qua (zijlings / vooruit / achteruit) bewegen bij een penalty? Je ziet ze vaak een beetje heen en weer springen, maar mogen ze ook van de lijn af komen?
Yeahinhozondag 6 maart 2005 @ 22:25
Officieel mag een keeper volgens mij zoveel op de lijn bewegen als ie zelf wil, zolang ie maar op die lijn blijft. Meestal springen ze echter een meter naar voren, maar dat wordt eigenlijk altijd door de vingers gezien.
Loohcszondag 6 maart 2005 @ 22:29
quote:
Op donderdag 3 maart 2005 19:02 schreef Djekko het volgende:
Tussen de zijkant van het strafschopgebied en de zijlijn zit meestal een streepje ter hoogte van de achterlijn. Iemand die weet waar dat voor dient?
Dat is de plek waarvandaan bepaalde jeugdelftallen de corners moeten nemen volgens mij.
Nieuwschierigzondag 6 maart 2005 @ 22:37
Wat gebeurt er als een indirecte vrije trap direct in het eigen doel gaat ?
FritsVanEgterszondag 6 maart 2005 @ 22:38
quote:
Op zondag 6 maart 2005 22:29 schreef Loohcs het volgende:

[..]

Dat is de plek waarvandaan bepaalde jeugdelftallen de corners moeten nemen volgens mij.
Dat is niet de reden dat er ook zulke streepjes op de velden van Nou Camp en Old Trafford worden gezet.
FritsVanEgterszondag 6 maart 2005 @ 22:42
quote:
Op zondag 6 maart 2005 22:37 schreef Nieuwschierig het volgende:
Wat gebeurt er als een indirecte vrije trap direct in het eigen doel gaat ?
Hoekschop.
Chenzondag 6 maart 2005 @ 23:36
quote:
Op zondag 6 maart 2005 22:29 schreef Loohcs het volgende:

[..]

Dat is de plek waarvandaan bepaalde jeugdelftallen de corners moeten nemen volgens mij.
Klopt, alhoewel ik herinner me nog wel dat het soms vanaf de streep van de 16 was en soms vanaf dat lijntje, ik had ooit is een erg proffesionaile scheidsrechter en die zei; Nee, dat is om aan te geven dat het vanaf daar nog 7,50 is vanaf het goal.
-Vaduz-zondag 6 maart 2005 @ 23:43
Bij een penalty gaan de grensrechters meestal wel daar staan.
Evertjezondag 6 maart 2005 @ 23:46
quote:
Op zondag 6 maart 2005 19:36 schreef heiden6 het volgende:
Als je bij een indirecte vrije trap op goal schiet, en de bal gaat erin via de keeper, telt het doelpunt dan?
Yep
Aan den lijve ondervonden toen ik zelf een wedstrijd keepte.
Men schrijft een 2-1 voorsprong. 93e minuut. Keeper weet niet wat voor vrije trap het is en laat de bal door zn handen glippen. Als de keeper de bal had laten gaan had zijn ploeg met 2-1 gewonnen, nu was het 2-2.

ARGH!

Waarom zie ik de laatste tijd steeds meer assistent-scheidsrechters een paar meters buiten de iljn lopen, zelfs tegen de reclameborden aan. En op een ander moment staan ze weer in het veld.
heiden6maandag 7 maart 2005 @ 00:01
quote:
Op zondag 6 maart 2005 22:38 schreef FritsVanEgters het volgende:

[..]

Dat is niet de reden dat er ook zulke streepjes op de velden van Nou Camp en Old Trafford worden gezet.
Is het niet gewoon bedoeld om de grensrechters te helpen bij het bepalen van buitenspel?
RealKnucklesmaandag 7 maart 2005 @ 00:11
quote:
Op zondag 6 maart 2005 19:29 schreef keijz het volgende:
Een scheids valt dood neer en meteen daarna wordt er gescoord... Wat gebeurt er dan? De 4e man moet hem dan vervangen, maar telt die goal dan wel gewoon?
.
Loohcsmaandag 7 maart 2005 @ 10:58
quote:
Op zondag 6 maart 2005 22:38 schreef FritsVanEgters het volgende:

[..]

Dat is niet de reden dat er ook zulke streepjes op de velden van Nou Camp en Old Trafford worden gezet.
Toen ik het typte had ik al precies zo'n reactie verwacht en toen had ik bedacht dat het best wel eens voor zal komen dat een jeugdelftal een voorwedstrijdje speelt zelfs in zo'n stadion en juist dan zou het weinig professioneel staan als bij zo'n grote club dat streepje ontbreekt.
TerroRobbiemaandag 7 maart 2005 @ 11:29
quote:
Op zondag 6 maart 2005 20:59 schreef kreischer2000 het volgende:

[..]

Je mag geen opzettelijk letsel proberen aan te bregen denk ik zo...

Als ik de bal in iemands kruis schiet is het toch ook geen vrij trap..
stamemaandag 7 maart 2005 @ 11:50
Ik dacht altijd dat die strepen op de achterlijn stonden voor de afstand te bepalen die de tegenstander moet nemen bij een corner. Dat dat streepje ongeveeer een richtlijn is
stamemaandag 7 maart 2005 @ 11:51
quote:
Op maandag 7 maart 2005 11:29 schreef TerroRobbie het volgende:

[..]


Als ik de bal in iemands kruis schiet is het toch ook geen vrij trap..
Nee inderdaad, als je vast in het hoekje zit, zie je zo vaak dat de speler tegen de tegenstander schiet om een corner te krijgen
FritsVanEgtersmaandag 7 maart 2005 @ 15:56
quote:
Lijntje bij hoekvlaggenstok
Op 9,15 m afstand van de rand van de kwartcirkel van het hoekschopgebied moet aan de buitenzijde van de doellijn een lijntje zijn aangebracht ter lengte van 20cm.
Dit dient loodrecht op de doellijn te staan.
bron: Scheidsrechter Veldvoetbal Werk- en Leerboek, 9e herziene druk augustus 2000, Koninklijke Nederlandse Voetbalbond Academie.

De functie staat er niet bij, misschien heeft Loohcs toch gelijk.
Chenmaandag 7 maart 2005 @ 17:47
quote:
Op maandag 7 maart 2005 00:01 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Is het niet gewoon bedoeld om de grensrechters te helpen bij het bepalen van buitenspel?
Nee joh
heiden6maandag 7 maart 2005 @ 23:11
quote:
Op maandag 7 maart 2005 17:47 schreef Chen het volgende:

[..]

Nee joh
Lijkt me niet zo'n heel gekke reden, eigenlijk.
#ANONIEMmaandag 7 maart 2005 @ 23:14
Waar dient het halve cirkeltje grenzend aan het strafschopgebied voor? Ik heb wel eens gehoord dat er bij een ernstige overtreding in dat vlak ook een strafschop toegekend kan worden...
Bomenverzamelingmaandag 7 maart 2005 @ 23:21
quote:
Op maandag 7 maart 2005 23:14 schreef Tobbes het volgende:
Waar dient het halve cirkeltje grenzend aan het strafschopgebied voor? Ik heb wel eens gehoord dat er bij een ernstige overtreding in dat vlak ook een strafschop toegekend kan worden...
Volgens mij mag je voor een overtreding in die halve cirkel geen penalty geven, de horizontale lijn is niets voor niets doorgetrokken.

Die cirkel dient er voor dat de spelers op 9.15 m van de bal blijven staan.
#ANONIEMmaandag 7 maart 2005 @ 23:25
quote:
Op maandag 7 maart 2005 23:21 schreef Bos81 het volgende:

[..]

Volgens mij mag je voor een overtreding in die halve cirkel geen penalty geven, de horizontale lijn is niets voor niets doorgetrokken.

Die cirkel dient er voor dat de spelers op 9.15 m van de bal blijven staan.
Het zal wel aan mijn iq liggen..maar dit moet je toelichten.

Edit: Ow, je bedoeld tijdens een penalty?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 07-03-2005 23:26:11 ]
heiden6maandag 7 maart 2005 @ 23:26
quote:
Op maandag 7 maart 2005 23:25 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Het zal wel aan mijn iq liggen..maar dit moet je toelichten.
Bij een strafschop.
#ANONIEMmaandag 7 maart 2005 @ 23:26
quote:
Op maandag 7 maart 2005 23:26 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Bij een strafschop.
Ok
tupacravikdonderdag 10 maart 2005 @ 15:34
het lijntje op de achter lijn die licht 9.15m vanaf de corner flag, of wel als er een corner genomen word mag de tegenstander minimaal daar staan en niet dichter bij
stamezaterdag 12 maart 2005 @ 17:08
Als een aanvallende fout in het strafschopgebied wordt gemaakt en de keeper neemt de vrije trap en wil deze kort spelen naar een verdediger. Moet de bal dan ook buiten de zestien zijn geweest voordat de verdediger verder mag voetballen. Bij een achterbal is dat wel zo, maar bij een gewone vrije trap. Dit was laatst bij ons dus het geval en dat moct van de scheidsrechter niet. Ik heb zo mijn twijfels.


Ik heb het al eerder gevraagd, maar heb nog geen antwoord
Bomenverzamelingzaterdag 12 maart 2005 @ 17:11
quote:
Op zaterdag 12 maart 2005 17:08 schreef stame het volgende:
Als een aanvallende fout in het strafschopgebied wordt gemaakt en de keeper neemt de vrije trap en wil deze kort spelen naar een verdediger. Moet de bal dan ook buiten de zestien zijn geweest voordat de verdediger verder mag voetballen. Bij een achterbal is dat wel zo, maar bij een gewone vrije trap. Dit was laatst bij ons dus het geval en dat moct van de scheidsrechter niet. Ik heb zo mijn twijfels.


Ik heb het al eerder gevraagd, maar heb nog geen antwoord
De bal moet de zestien meter verlaten, aldus mijn vader die scheidsrechter is geweest.
golferzaterdag 12 maart 2005 @ 17:20
Uit het spelregelboek van de KNVB (te downloaden op hun site) :
Bij vrije trap in het strafschopgebied voor verdedigende partij:

• de bal is in het spel wanneer deze rechtstreeks
buiten het strafschopgebied is getrapt;
Chenzaterdag 19 maart 2005 @ 15:20
En als een speler nou bij een vrije trap er voor loopt, meestal krijgt hij dan een kaart. Maar laatst kreeg iemand de rode kaart terwijl hij er alleen langsliep en die speler die bal express tegen hem aanschoot.
Eigelijk zou die speler van de vrije trap nemende ploeg dan geel moeten krijgen.
Zijn hier eigelijk regels voor?
heiden6zaterdag 19 maart 2005 @ 16:59
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 15:20 schreef Chen het volgende:
En als een speler nou bij een vrije trap er voor loopt, meestal krijgt hij dan een kaart. Maar laatst kreeg iemand de rode kaart terwijl hij er alleen langsliep en die speler die bal express tegen hem aanschoot.
Eigelijk zou die speler van de vrije trap nemende ploeg dan geel moeten krijgen.
Zijn hier eigelijk regels voor?
Vind ik niet. Je mag daar niet lopen, punt. En waar die speler de bal heenschiet moet hij zelf weten. Het is een ideale manier om van dat irritante gedrag af te komen, bovendien.

Wat ik ook vind, is bij de eerste keer tijdrekken geel moet geven. Zeker bij keepers zie je vaak dat ze doorgaan tot ze een kaart krijgen, en dan meestal wel stoppen. Doe dat direct, denk ik vaak, want het is mateloos irritant, op het veld en daarbuiten. Wat is de regel of richtlijn daarvoor?
stamemaandag 23 april 2007 @ 10:43
Ik weet niet of er een recenter topic is, maar ik doe het maar even in deze.

Een verdediger speelt de bal terug op de keeper, die de bal deels mistrapt. Hij raakt de bal dus wel, maar deze rolt over zijn voet heen. Vervolgens komt de bal tegen de paal en blijft dus in het veld. Mag de keeper de bal gewoon oppakken of moet dit nog steeds gerekend worden als een terugspeelbal?
-Vaduz-maandag 23 april 2007 @ 11:09
Dat is een goeie. Lijkt me dat hij de bal nog steeds niet mag pakken.
Da_Sandmanmaandag 23 april 2007 @ 11:19
De paal is een dood object, dus mag ie de bal niet oppakken...
mmaartennmaandag 23 april 2007 @ 11:29
Stel dat een verdediger een overtreding maakt op een aanvaller en daarbij verdwijnt de bal, nadat ie door de verdediger voor t laatst is aangeraakt, over de achterlijn. Is t dan een vrije trap door de overtreding, of een corner omdat t voordeel is?
-Vaduz-maandag 23 april 2007 @ 11:31
Dat ligt natuurlijk aan de beslissing van de scheidsrechter op dat moment. Een overtreding is een overtreding, dus penalty. (anders zie ik de bal niet in het doel verdwijnen, als het van een grotere afstand is)
koemleitmaandag 23 april 2007 @ 11:33
Vrije trap . Vrije trap is meestal gunstiger en dus meer voordeel
-Vaduz-maandag 23 april 2007 @ 11:34
Dat 'meestal gunstiger' is niet de reden om te fluiten.
Da_Sandmanmaandag 23 april 2007 @ 11:35
Gisteren, ik weet niet meer bij welke wedstrijd (ik meen Inter), was zo'n soort situatie. Kerel wordt neergelegd, bal rolt voor de voeten van medespeler die een kans mist. Daarna fluit scheids alsnog en geeft een penalty. Ik vind het dubieus...
Posdnousmaandag 23 april 2007 @ 11:37
Ja, dat kan idd niet. Als je eenmaal voordeel geeft kun je niet meer terug lijkt me.
-Vaduz-maandag 23 april 2007 @ 11:47
Dat vind ik situatie afhankelijk, blijkt je voordeel al snel helemaal geen voordeel te zijn, dan fluiten. Wordt er voordeel uit de situatie gehaald en geprutst, iets slecht uitgespeeld of gemist dan is het pech gehad.
Da_Sandmanmaandag 23 april 2007 @ 11:51
Nja, hij schiet op goal dus hij heeft de kans. Geen grote kans, maar het is een kans...
stamemaandag 23 april 2007 @ 14:34
quote:
Op maandag 23 april 2007 11:35 schreef Da_Sandman het volgende:
Gisteren, ik weet niet meer bij welke wedstrijd (ik meen Inter), was zo'n soort situatie. Kerel wordt neergelegd, bal rolt voor de voeten van medespeler die een kans mist. Daarna fluit scheids alsnog en geeft een penalty. Ik vind het dubieus...
Zo iets was volgens mij ook bij Vitesse dacht ik. Alleen kwam 't schot er meteen achteraan, waardoor de scheids misschien nog niet eens de tijd had om al meteen te fluiten.
Ik vind om dan te bepalen of het nou voordeel is of niet erg lastig. De een vindt dat het voordeel is omdat hij kan schieten op doel, de andere vindt het nadeel, omdat de bal er niet ingaat.