abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 1 maart 2005 @ 23:19:54 #1
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_25321603
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 1 maart 2005 @ 23:23:05 #2
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_25321686
A.s. zaterdag 5 maart kunnen we dus eindelijk terecht bij het 2-sterren-restaurant De Bokkedoorns.
Voor ons dus vlakbij in de duinen van Bloemendaal/Overveen.

Hun site: http://www.bokkedoorns.nl/
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 1 maart 2005 @ 23:23:24 #3
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_25321696
Veel plezier gewenst alvast bij de Bokkedoorns.

Trouwens, het kan aan mij liggen, maar ik vind het zo not-done als je bij zo een restaurant a la cart gaat bestellen. Ik laat me altijd lekker verrassen
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  woensdag 2 maart 2005 @ 09:54:54 #4
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_25327791
Ik ben echt benieuwd wat jullie (als critici, positief bedoeld overigens) daar nu van vinden !
256 goals !
[Column]Hoera, prijs gewonnen!
'Zo gewoon en toch zo bijzonder,
Zo alledaags maar nog steeds een wonder' Maud 07-07-2005
  woensdag 2 maart 2005 @ 14:27:23 #5
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_25332201
quote:
Op dinsdag 1 maart 2005 23:23 schreef Euc- het volgende:
Veel plezier gewenst alvast bij de Bokkedoorns.

Trouwens, het kan aan mij liggen, maar ik vind het zo not-done als je bij zo een restaurant a la cart gaat bestellen. Ik laat me altijd lekker verrassen
Denk ook dat we ons laten verrassen met een menuutje.
Poef.....gone! ©golfer
pi_25380764
Tevens Vooraf Plezier

moet nog bloesje strijken, haartjes doen, en hier nog ff posten, portemoneetje het zachtjes gaan vertellen, en ik heb er zo'n zin in!!!!!
  zaterdag 5 maart 2005 @ 15:20:10 #7
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_25380780
Wie rijd er, of nemen jullie een taxi?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_25380877
quote:
Op zaterdag 5 maart 2005 15:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Wie rijd er, of nemen jullie een taxi?
Het is hier 10 minuutjes vandaan
  zaterdag 5 maart 2005 @ 15:30:25 #9
45206 Pietverdriet
pi_25380918
Lekker wandelingetje na het eten dus.
Dat zijn altijd de beste restaurants, waar je niet voor hoeft te rijden, maar op comfortabele afstand van een warm bed.
pi_25380946
quote:
Op zaterdag 5 maart 2005 15:19 schreef Bluezz het volgende:
Tevens Vooraf Plezier

moet nog bloesje strijken, haartjes doen, en hier nog ff posten, portemoneetje het zachtjes gaan vertellen, en ik heb er zo'n zin in!!!!!
Ah, een tvp?
Je weet dat ik deze zonder blikken of blozen mag deleten... Maar dat doenne we niet...

Veel smulplezier!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_25381029
quote:
Op zaterdag 5 maart 2005 15:32 schreef Oblivion het volgende:

Ah, een tvp?
Je weet dat ik deze zonder blikken of blozen mag deleten... Maar dat doenne we niet...

Veel smulplezier!
Dan zet ik hem toch gewoon ff terug Obli

We zullen wel een klein opschrijfboekje nodig hebben om het onopvallend allemaal op te kunnen schrijven. Of we moeten weer, net als toen bij Jean d'Hubert, de gerechten om en om onthouden, en opslaan op de harde schijfjes
Ik zie ons nog zitten na het genieten van weer een gang, eehm hoe heette het vorige ook alweer?
Oh ja.
En dit?
Oh ja.
En na 3 gangen, weer helemaal overnieuw proberen

Het is net zoiets als, ik ga op reis en ik neem mee

Je hebt in ieder geval gespreksstof, je traint je (grijze) hersencellen, en dat allemaal voor Fok!
pi_25381116
quote:
Op zaterdag 5 maart 2005 15:38 schreef Bluezz het volgende:

We zullen wel een klein opschrijfboekje nodig hebben om het onopvallend allemaal op te kunnen schrijven.
Nee joh, een grote noteboek open en bloot op tafel, dan raken ze in paniek, doen ze nog extra meer hun best..

zaterdag 5 maart 2005 @ 17:45:50 #13
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_25382979
quote:
Op zaterdag 5 maart 2005 15:43 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Nee joh, een grote noteboek open en bloot op tafel, dan raken ze in paniek, doen ze nog extra meer hun best..

Voordat ik bij Da Vinci werkte werkte ik in een redelijke luxe zaak, die niet vermeld staat in de Michelingids. Toen er een inspectrice langskwam van Michelin (of hoe je ze ook noemt, die inspectrice dan ), kreeg zij geen andere service en ander eten dan de rest van de gasten. Ze ging haar best doen om hun in de gids van 2006 met 1 couvertje in de gids te zetten (Doordat de eigenaar van de toko waar ikt oen werkte jarenlang ober-kelner, maitre dus, is geweest bij het Princes Juliana restaurant in de tijd van Toine Hermsen toen ze nog 2 sterren hadden, kende hij de inspectrice van michelin. Normaal blijven ze anoniem, maar soms zeggen ze wie ze zijn ).

Ook bij Da Vinci waar ik nu werk, krijgen mensen van Michelin of andere gidsen geen andere behandeling als andere gasten. In dit soort tenten is alles gewoon altijd goed, al is het een kinderfeestje.

Verder nogmaals erg veel plezier vanavond, ik wou dat ik mee kon

Ik ga vanavond trouwens ook uiteten en van de beste culinaire uitvinding ooit genieten. Ik ga naar een restaurant genaamd "De Patatkoning", en ga genieten van een heerlijke frikandel (en een frietje stoofvlees )
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  zaterdag 5 maart 2005 @ 17:51:40 #14
45206 Pietverdriet
pi_25383061
-edit- Offtopic.

[ Bericht 87% gewijzigd door Oblivion op 05-03-2005 19:51:47 ]
  zaterdag 5 maart 2005 @ 23:22:51 #15
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_25388574
Zo, net terug.

Eerst even heel lekker uitbuiken en daarna volgt onze recensie.
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 6 maart 2005 @ 00:50:58 #16
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_25389931
Recensie van Restaurant De Bokkedoorns te Overveen (gemeente Bloemendaal)

Adres: Wethouder van Gelukpark, Zeeweg 53.
Website: http://www.bokkedoorns.nl/

Waarschuwing van te voren: het heeft 2 Michelin-sterren en dat zal je weten ook!

De ambiance:
Prachtig gelegen in de Kennemerduinen, met het huidige besneeuwde landschap helemaal een plaatje als je komt aanrijden.
Men beschikt over valet-parking, dus met auto gewoon voor de ingang aan komen rijden, automotor laten draaien, uitstappen en ontvangen worden en de bediening zorgt dat je auto ergens geparkeerd wordt.
Entree is keurig netjes, jassen worden op naam opgehangen in de garderobe.
Inrichting: strak, modern, maar toch door kleurgebruik zeer gastvrij en warm en natuurlijk perfect zittende, met stof beklede fauteuils, waarin je, zonder een houten kont te krijgen gerust 3 tot 4 uur kunt tafelen.
Natuurlijk alles met prachtig schoon tafellinnen en op de millimeter exact hetzelfde gerangschikt servies en glazen op tafel.

De menu’s:
Men heeft, naast het a la carte deel een aantal vaste menu’s.
1. Het Alliance-menu (4-gangen)
2. Het menu Gastronomique (5 gangen)
3. Het menu de nos Delices (6 gangen)
Bluezz en ik besloten het menu Gastronomique te kiezen, vergezeld door hun eigen wijnarrangement.

Voordat we die keuze hadden gemaakt, namen we eerst een glas droge witte huiswijn (sauvignon blanc) en kregen we onze eerste mini-amuse, bestaande uit een van zwarte olijven gemaakte canneloni gevuld met een geitenkaascreme.

Daarna volgde nog een tweede amuse: een glas gevuld met onderin stukjes avocado, opgevuld met Hollandse garnalen en een scherp-zurige yoghurtmousse. Heerlijk de smaakpapillen strelende appetizer.

Voorgerecht
Het voorgerecht bestond uit een crème van bloemkool (op zich al heel apart bedacht) met droog gebakken coquilles Saint Jacques en een tapanade van olijven en amandelen.

Heel erg lekker en die bloemkoolcrème was als een soort crème brullée gemaakt.
Perfect gebakken coquilles, die door de knisperige tapanade er bovenop, helemaal tot hun recht kwamen.

Als begeleidende wijn kregen we een witte Elzasser erbij. Fris, fruitig en licht.

Tussengerecht
Het tussengerecht bestond uit gesmoorde kabeljauw, overgoten met licht gesmolten ganzenlever en vergezeld door gestoofde snijbiet met ratté-aardappel, gevuld met gehakte wilde oester. Het geheel werd ter plekke overgoten met een lauriersaus.

We wisten niet dat een redelijk eenvoudige vissoort als kabeljauw zo lekker kon smaken op deze wijze. Ondanks dat we allebei principieel tegen het gebruik van ganzenlever zijn (door de manier waarop die beesten gevoerd worden) was het hele dunne gesmolten laagje op de kabeljauw dusdanig smaakversterkend en lekker dat we het toch maar hebben opgegeten.
Omdat dat Bluezz oesters niet echt heel lekker vind, heeft ze desondanks toch wat hapjes van de wilde oester weg gekregen alvorens haar restantje aan mij te schenken.
De combinatie met een eenvoudige groente als snijbiet was verrassend lekker en de lauriersaus was helemaal perfect. We gebruikten het (natuurlijk door de Bokkedoorns zelf gebakken)overheerlijke brood dan ook om ons bordje helemaal leeg te deppen.

Bij deze gang kregen we anderhalf glaasje witte bourgognewijn, die net iets stroperiger en voller van smaak was dan de Elzasser van het voorgerecht.

Het hoofdgerecht
Bestond uit gebraden Barbarie eendenborst, gestoofde prei met laurierdrop en chutney van bloedsinaasappel en rode biet.

Opnieuw een klein feestje op het bord. Perfect afgemeten en gebraden tamme (gemeste uit Le Lande afkomstige) vrouwtjes eend. Niets van puree, pasta of wat voor bordvervuilende of vullende zaken erbij. Nee, puur twee prima stukjes eendenborst in een heerlijke saus met het eendengebraad zelf (beetje kruiden erbij). De chutney lekker mildzoetig met een beetje pit en heerlijke knapperige prei en opnieuw de verrassende biet erbij als groente.

Zoals Bluezz het ter plekke zei: “Wat veel smaakjes proef ik hier en wat is het allemaal lekker”.

Als begeleidende wijn dit keer een rode Dao uit Portugal. Prima,volle druivige wijn, die perfect aansloot bij de eend.

De kazen
Tja, voor mij altijd het moeilijkste deel van zo’n menu, want ik ben niet echt een extreme kaasliefhebber. Voor Bluezz daarentegen juist bijna het hoogtepunt van een diner: het kan haar niet kazig en stinkend genoeg zijn.

Ik beperkte mij dus maar veilig tot een stukje camembert, brie en overjarige Goudse kaas.
Bluezz leefde zich helemaal uit met blauwgeaderde, stinkende kazen en een (in mijn ogen nog erger stinkende) Munsterkaas en wat geitenkaasjes.

De manier waarop het allemaal aan ons gepresenteerd werd was alleen al de moeite waard: over elke kaas werd een verhaaltje verteld en de kazen werden met witte stoffen handschoentjes (vanwege de schimmels) uit de kaastrolley gehaald en met speciale kaasmesjes voor ons op maat gesneden.

Uiteraard weer speciaal brood erbij: dit keer lichtbruin gebakken brood gevuld met noten en olijf- en appelstukjes.
Als begeleidend drankje eens niet een traditionele Port, maar een 30 jaar oude sherry-port.
Donkerbruin van kleur met in de verte nog een vleugje smaak van sherry, maar toch meer naar port neigend.
Omdat we het zichtbaar zo lekker vonden, besloot de bediening ons nog maar een keer bij te schenken ervan.

Het nagerecht
Als slot van ons menu kregen we gepocheerde Elstar-appel met een mousse van griesmeel en piment, kaneelkortsdeeg en palmsuikerroomijs.

Zoals elk gerecht, prachtig opgemaakt op een bord en qua combinatie alweer bijzonder. Vooral de mousse van griesmeel deed in niks denken aan mijn slechte herinneringen van vroeger van griesmeelpuddinkjes.
Dit was fris, lekker en alweer qua portie helemaal goed.

Ook hierbij natuurlijk een witte (dessert)wijn: een zoetige Château Puy-Servain, AC Haut-Montravel 2001. (niet helemaal onze smaak, omdat we het niet zo hebben op zoete wijnen).

Uiteraard besloten Bluezz en ik dat we niet konden afsluiten zonder onze traditionele cappuccino en dubbele espresso, vergezeld gaande van een Sambuca.
Daarbij kregen we nog een klein assortimentje zelf gemaakte bonbons en 2 zelfgemaakte kletskoppen.

Nadat we afgerekend hadden (en dit keer zullen we de prijs er niet bij vermelden, want je weet gewoon van te voren dat als je naar een 2-sterrenrestaurant gaat je niet moet beknibbelen op bijzaken en vooral moet genieten), kregen we in de garderobe netjes onze jassen weer omgehangen en stond, dankzij de valet-parkingservice, onze auto (al lekker warmgedraaid en ontwasemd bij een buitentemperatuur van –5) voor ons klaar bij de uitgang.

Conclusie
Veruit het beste restaurant dat we de afgelopen jaren hebben bezocht.
Bediening attent, maar niet te opdringerig.
Ambiance, sfeer en eten naderen de perfectie.
Volop de 2-Michelinsterren waard.
Chef-kok Lucas Rive weet echt wat koken is en durft verrassende smaaksensaties zinnenprikkelend samen te voegen ( ‘Zinnenprikkels’ heet toevallig ook het door de Janny v.d. Heyden geschreven boek over dit Toprestaurant) en eigenaar John Beeren blijft gewoon meelopen in de bediening en met de gasten af-en-toe een praatje maken.

Als we dan toch een cijfer moeten geven: 10-
en die ‘-‘ is omdat we nog steeds niet bij het enige 3-sterrenrestaurant De Librije in Zwolle zijn geweest, dus blijkbaar bestaat er in Nederland nog iets beters?

Heb je een keer iets bijzonders te vieren en kijk je niet op een paar centen? Wil je wel eens vrijwel perfect 3 tot 4 uur genieten in een prachtige omgeving (op 10 minuutjes afstand van ons huis)?
Dan is Restaurant de Bokkedoorns een absolute aanrader!

[ Bericht 0% gewijzigd door golfer op 06-03-2005 01:10:18 ]
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 6 maart 2005 @ 01:16:16 #17
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_25390282
Erg goed bevallen dus, top.

Verder, onder welke wijnfles heb jij geleefd in 2001?
quote:
Als we dan toch een cijfer moeten geven: 10-
en die ‘-‘ is omdat we nog steeds niet bij het enige 3-sterrenrestaurant De Librije in Zwolle zijn geweest, dus blijkbaar bestaat er in Nederland nog iets beters?
Parkheuvel in Rotterdam (Chef Cees Helder) is nog altijd de eerste in Nederland met 3 sterren, waar er in 2003/2004 (ben niet mee rhelemaal zeker van de datums..) de Librije bijkwam.

zal wel door de alcohol komen
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  Trouwste user 2022 zondag 6 maart 2005 @ 01:19:40 #18
7889 tong80
Spleenheup
pi_25390329
Wel mooi dat jullie je jassen weer kregen omgehangen.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zondag 6 maart 2005 @ 01:30:23 #19
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_25390474
quote:
Op zondag 6 maart 2005 01:16 schreef Euc- het volgende:
Erg goed bevallen dus, top.

Verder, onder welke wijnfles heb jij geleefd in 2001?

Parkheuvel in Rotterdam (Chef Cees Helder) is nog altijd de eerste in Nederland met 3 sterren, waar er in 2003/2004 (ben niet mee rhelemaal zeker van de datums..) de Librije bijkwam.

zal wel door de alcohol komen
Je hebt helemaal gelijk. Maar ik heb iets in mijn systeem waardoor ik Rotterdam altijd uitsluit van de rest van Nederland.
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 6 maart 2005 @ 11:00:36 #20
45206 Pietverdriet
pi_25393125
Mooie kritiek hoor, maar met drank op nog gaan rijden?
tsk tsk tsk
pi_25393812
Haha PV, dat was ook het eerste wat ik dacht.. als ik ooit in zo'n toptent ga eten, moet ik er ook maar bij gaan slapen, want anders haal je nog niet het maximale eruit...

Maar dat tweede glaasje port stond niet op de rekening?
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
  zondag 6 maart 2005 @ 11:58:25 #22
45206 Pietverdriet
pi_25393837
quote:
Op zondag 6 maart 2005 11:56 schreef tim2308 het volgende:
Haha PV, dat was ook het eerste wat ik dacht.. als ik ooit in zo'n toptent ga eten, moet ik er ook maar bij gaan slapen, want anders haal je nog niet het maximale eruit...

Maar dat tweede glaasje port stond niet op de rekening?
Taxi nemen?
Hotelletje in de buurt?
  zondag 6 maart 2005 @ 13:10:43 #23
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_25394899
Gaaf om een keertje zoiets te doen...wat zal je eigen maaltje vanavond tegenvallen
256 goals !
pi_25395044
quote:
Op zondag 6 maart 2005 11:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Mooie kritiek hoor, maar met drank op nog gaan rijden?
tsk tsk tsk
Oei, ik wilde er eerder niet over beginnen, maar met al die drank zat je echt ver over de max heen.... Ik ben daar altijd wat streng in, dan maar hotelletje....
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_25396449
quote:
Op zondag 6 maart 2005 13:10 schreef Bjoro het volgende:
Gaaf om een keertje zoiets te doen...wat zal je eigen maaltje vanavond tegenvallen
Haha! Het zijn zelfs ingevroren (lekkere) kliekjes !!

En over die wijn en dat rijden... tja.. als je aangehouden wordt ben je w.s. de pineut.
Maar we zijn dan echt wel door al het eten en de tijd die er tussen zit prima in staat om te rijden.

De glazen worden ook absoluut niet vol geschonken gelukkig.

pi_25396823
quote:
Op zondag 6 maart 2005 15:01 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Haha! Het zijn zelfs ingevroren (lekkere) kliekjes !!

En over die wijn en dat rijden... tja.. als je aangehouden wordt ben je w.s. de pineut.
Maar we zijn dan echt wel door al het eten en de tijd die er tussen zit prima in staat om te rijden.

De glazen worden ook absoluut niet vol geschonken gelukkig.

Ok, ik wil niet te betweterig zijn, maar toch. Als je de pineut bent als je aangehouden wordt, heb je toch te veel gedronken? En dat van het eten en de tijd, leuk, maar nog steeds heb je w.s. teveel gedronken, ook al voel je dat zelf niet zo.... Ik ben zelf altijd doodsbang dat ik op die manier iemand anders iets aan doe, ook al denk ik nog dat ik kan rijden....
  zondag 6 maart 2005 @ 19:20:22 #27
45206 Pietverdriet
pi_25400146
-edit- Offtopic. Open er een topic over.

[ Bericht 78% gewijzigd door Oblivion op 06-03-2005 19:26:10 ]
pi_25400220
Open een ander topic over dit onderwerp zou ik zeggen

Alsof golfer bezopen achter het stuur zat zeg, komop
pi_25400262
quote:
Op zondag 6 maart 2005 19:26 schreef Bluezz het volgende:
Open een ander topic over dit onderwerp zou ik zeggen

Alsof golfer bezopen achter het stuur zat zeg, komop
Niet zo op de teentjes getrapt

Ik heb het nergens over bezopen af wat dan ook.... dus einde van off-topic....

Wel leuke recentie om te lezen, nog nooit gegeten....
  maandag 7 maart 2005 @ 10:24:16 #30
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_25408801
Klink erg lekker allemaal, maar wat ik eigenlijk wel wil weten hoeveel je nu kwijt bent in het totaal, niet om er een oordeel over te vellen of het dat wel waard is (want je hebt helemaal gelijk, op een gegeven moment is prijs niet echt van belang) maar omdat ik eigenlijk gewoon benieuwd ben hoeveel je nu betaald bij een 2 sterrenretaurant met een wijn arrangement.
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
pi_25410054
quote:
Op maandag 7 maart 2005 10:24 schreef Chielus het volgende:
Klink erg lekker allemaal, maar wat ik eigenlijk wel wil weten hoeveel je nu kwijt bent in het totaal, niet om er een oordeel over te vellen of het dat wel waard is (want je hebt helemaal gelijk, op een gegeven moment is prijs niet echt van belang) maar omdat ik eigenlijk gewoon benieuwd ben hoeveel je nu betaald bij een 2 sterrenretaurant met een wijn arrangement.
Op de website staat dat het menu gastronomique € 79,- kost
Tel daarbij nog het wijnarrangement, dus je zal wel op ruim € 100,- p.p uitkomen.

Als ik de recensie zo lees wil ik best ook weleens bij een sterrenrestaurant gaan eten. Lijkt me heerlijk
pi_25411002
Ruim 100 pp, daarom duurde het ook zo lang totdat we daar gingen eten... het is niet niks, dus je moet er echt op rekenen
Je moet je wel de hele avond laten verwennen en er echt van kunnen genieten, is wel een vereiste

Wij doen dit liever dan een dagje beauty-farm bijvoorbeeld
  maandag 7 maart 2005 @ 13:00:43 #33
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_25411078
quote:
Op maandag 7 maart 2005 12:53 schreef Bluezz het volgende:
Ruim 100 pp, daarom duurde het ook zo lang totdat we daar gingen eten... het is niet niks, dus je moet er echt op rekenen
Je moet je wel de hele avond laten verwennen en er echt van kunnen genieten, is wel een vereiste

Wij doen dit liever dan een dagje beauty-farm bijvoorbeeld
Als echte hollander zijnde keek ik ook meteen naar wat jullie betaald hadden

Hoe hebben jullie eigenlijk de gangen onthouden ?

Of is het toch een kladblokje geworden ?
256 goals !
  maandag 7 maart 2005 @ 13:38:46 #34
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_25411561
quote:
Op maandag 7 maart 2005 13:00 schreef Bjoro het volgende:

Hoe hebben jullie eigenlijk de gangen onthouden ?

Of is het toch een kladblokje geworden ?
Ik vond dat ik voor de prijs die we betaalden wel een menukaart mocht achteroverdrukken en dus hoefden we geen kladblokje(s) te gebruiken.
Nu hoefden we alleen maar de verschillende wijnen die we kregen te onthouden.
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 7 maart 2005 @ 14:09:06 #35
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_25411954
quote:
Op maandag 7 maart 2005 13:38 schreef golfer het volgende:

[..]

Ik vond dat ik voor de prijs die we betaalden wel een menukaart mocht achteroverdrukken en dus hoefden we geen kladblokje(s) te gebruiken.
Nu hoefden we alleen maar de verschillende wijnen die we kregen te onthouden.
boefjes
256 goals !
  woensdag 9 maart 2005 @ 01:13:23 #36
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_25434960
Iemand binnenkort nog een beetje betaalbare suggestie in de buurt van Bloemendaal/Haarlem voor een volgende recensie?

Van Dam had afgelopen zaterdag in Het Parool trouwens ook een leuke recensie in Amsterdam voor ons, maar die sla ik nog even over.
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 9 maart 2005 @ 01:18:19 #37
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_25435034
Ooit wel eens gegeten bij Landgoed Groenendaal in Heemstede(ik weet niet of je daar wel al eens bent geweest, heb je eerste topic niet doorgenomen) Volgens mij een menutje voor rond de 30 euro...wel erg lekker
  woensdag 9 maart 2005 @ 01:59:32 #38
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_25435476
Ik vind 100 euro pp niet zo duur hoor, als ik uit eten ga in een doorsnee restaurant ben ik 1/3 kwijt.
Dit moet toch ook zo eens in de zoveel tijd kunnen

En nu heb ik zin in sint jacobsschelpen
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_25436440
St. Jacobsschelpen zijn echt

Enneh... http://www.landgoedgroenendaal.nl/home.php ziet er niet slecht uit
  woensdag 9 maart 2005 @ 06:26:13 #40
45206 Pietverdriet
pi_25436455
quote:
Op woensdag 9 maart 2005 06:19 schreef Bluezz het volgende:
St. Jacobsschelpen zijn echt
Ja, maar dan wel verse, diepvries is nix
  woensdag 9 maart 2005 @ 09:54:32 #41
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_25437931
Ik heb ze afgelopen zomer zo van de BBQ af gegeten in Schotland.
Lekker hoor.
En toen kwam ik weer thuis en zag hoe duur ze hier vers waren en hoe verlept ze er bij lagen
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_26773717
Blijft een leuke topic reeks
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  vrijdag 6 mei 2005 @ 11:39:40 #43
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_26774012
quote:
Op woensdag 9 maart 2005 01:13 schreef golfer het volgende:
Iemand binnenkort nog een beetje betaalbare suggestie in de buurt van Bloemendaal/Haarlem voor een volgende recensie?

Van Dam had afgelopen zaterdag in Het Parool trouwens ook een leuke recensie in Amsterdam voor ons, maar die sla ik nog even over.
heb onlangs gegeten bij Southern Cross in Heemstede (in de buurt vh station).
Een Australisch restaurant met verrassende gerechten, erg leuk

Wat ook leuk is in Heemstede is Sanz in de Jan v Goyenstraat.

Verder is er (weer) in Heemstede onlangs een nieuw restaurant geopend genaamd Cozy,
ben er nog niet geweest, schijnt wel erg leuk te zijn !

Tot zover het Heemstede promotieteam
256 goals !
pi_26774573
Dank Bjoro
Het wordt weer eens tijd, we weten het
  vrijdag 6 mei 2005 @ 12:05:35 #45
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_26774642
quote:
Op vrijdag 6 mei 2005 12:02 schreef Bluezz het volgende:
Dank Bjoro
buiten dat het weer eens tijd wordt ....... het is ook errug lekker
256 goals !
  vrijdag 6 mei 2005 @ 12:27:56 #46
593 sjak
Juffie Bloem
pi_26775125
Als ik genoeg gespaard heb ga ik me op de lijst bij "De vrienden van Jacob" laten zetten. Zij zitten in Duin en Kruidberg (Santpoort), hebben nog geen sterren maar die gaan nog wel komen.
Ik ben er nog niet geweest maar hoor er hele goede verhalen over.

Een andere erg mooie lokatie, maar veel minder prijzig is Chalet de Uilenboom, ook in Santpoort: www.uilenboom.nl
Daar heb ik vorig jaar nog gegeten, heerlijk. Alleen de service vond ik toen niet geweldig.
Lekker douchen!
  vrijdag 6 mei 2005 @ 14:49:29 #47
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_26778346
quote:
Op vrijdag 6 mei 2005 12:02 schreef Bluezz het volgende:
Dank Bjoro
En omdat het weer eens tijd werd gaan we morgenavond in Haarlem een vrij nieuw restaurant bezoeken, die op alle recensie-sites die we tot nu toe hebben nageplozen, prima recensies heeft gekregen:

Restaurant ML
Lange Veerstraat 4
Haarlem

Hun eigen website: http://www.restaurant-ml.nl/index.htm

Recensies van dinnersite.nl
Recensies van Iens

We zijn benieuwd en gaan vol verwachting er heen.
Poef.....gone! ©golfer
  vrijdag 6 mei 2005 @ 14:51:27 #48
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_26778386
Als jullie eens in Amsterdam gaan eten wil ik wel eens mee op jullie culinaire expeditie .
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_26778539
quote:
Op vrijdag 6 mei 2005 14:51 schreef HeatWave het volgende:
Als jullie eens in Amsterdam gaan eten wil ik wel eens mee op jullie culinaire expeditie .
Dan zal je toch eerst met mes en vork moeten leren eten
  vrijdag 6 mei 2005 @ 15:00:32 #50
26251 Eilanden
Bright Mirror Still Water
pi_26778607
quote:
Op vrijdag 6 mei 2005 11:39 schreef Bjoro het volgende:

[..]

heb onlangs gegeten bij Southern Cross in Heemstede (in de buurt vh station).
Een Australisch restaurant met verrassende gerechten, erg leuk
Verrassende gerechten zoals?
  vrijdag 6 mei 2005 @ 15:02:20 #51
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_26778643
quote:
Op vrijdag 6 mei 2005 14:58 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Dan zal je toch eerst met mes en vork moeten leren eten
* HeatWave stopt eten voor dummies DVD in de speler .
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_26782205
Mogen andere users hier ook recensies plaatsen of niet ?
Hoor ik die Griekse melodie...
  vrijdag 6 mei 2005 @ 17:30:44 #53
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_26782251
Ben benieuwd naar de recensie!
pi_26782324
quote:
Op vrijdag 6 mei 2005 17:28 schreef mark_dabomb het volgende:
Mogen andere users hier ook recensies plaatsen of niet ?
Dat mag hier ---- Uitgebreide Food recensies.
pi_26782466
Kijk dan daar maar even
Hoor ik die Griekse melodie...
  zaterdag 7 mei 2005 @ 23:57:57 #56
91373 Blumchen
Your body is a wonderland
pi_26814309
quote:
Op vrijdag 6 mei 2005 14:49 schreef golfer het volgende:

[..]

En omdat het weer eens tijd werd gaan we morgenavond in Haarlem een vrij nieuw restaurant bezoeken, die op alle recensie-sites die we tot nu toe hebben nageplozen, prima recensies heeft gekregen:

Restaurant ML
Lange Veerstraat 4
Haarlem

Hun eigen website: http://www.restaurant-ml.nl/index.htm

Recensies van dinnersite.nl
Recensies van Iens

We zijn benieuwd en gaan vol verwachting er heen.
And if you want love, We'll make it
Swimming a deep sea, Of blankets
Take all your big plans, And break 'em
  zondag 8 mei 2005 @ 00:00:30 #57
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_26814375
quote:
Op zaterdag 7 mei 2005 23:57 schreef Blumchen het volgende:

De recensie is vanwege Ja.. ik wil even uitgesteld tot morgen.

Kan momenteel namelijk niet echt objectief schrijven.
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 8 mei 2005 @ 02:28:42 #58
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_26817096
De recensie van ML of Emmelle in Haarlem:

Hun homepage

Entourage:

Gesitueerd in een soort pijpenlade-achtig pandje. Smal, klein en beetje donker verlicht door namaak toortsen aan de wanden.

Eenvoudige houten tafels en houten stoelen waar je niet langer dan een uur of 2 comfortabel zitten kunt.
Wel linnen servetten en mooi, strak en eenvoudig tafelservies.

Open keuken, waar de M (Mark) van ML samen met 2 hulpen zich uit de naad werkt.

Bediening wordt gedaan door de L (Liane) van ML, samen met een andere (hulp)bedienster.

In totaal slechts 26 couverts aanwezig, dus zeker van te voren reserveren.

Voorgerechten
Voordat we een voorgerecht gaan uitzoeken krijgen we een bijzonder leuke amuse bestaande uit een mousse van asperges en beenham (hoe kan het ook anders in dit jaargetijde), vergezeld door een stukje lamstong, een gekookt pomidori-tomaatje en een gebakken kwarteleitje.
Prachtig op een bord geserveerd, zoals dat overigens ook voor alle hier na volgende gerechten geldt.

Daarna lekkere afgebakken warme bruine broodbolletjes met zoute boter.

En toen de door ons uitgezochte voorgerechten:

Bluezz had gekozen voor Carpaccio van pomodori met gefrituurde buffelmozzarella, kleine salade, lolly van tasty-tomaat en basilicumolie.
Heel apart om eens utradun gesneden tomaatjes als carpaccio te eten.
De ijslolly werd in een mooi scheefstaand glaasje samen met de salade geserveerd.
Heel apart vond ze het en qua smaakjes allemaal erg prettig.

Golfer had gekozen voor de Proeverij van Canadese kreeft, die bleek te bestaan uit een klein glaasje warme bisque (kreeftensoep), een gefrituurd loempiaatje gevuld met groente en stukjes kreeft en een op een bedje van vis gedrapeerde stukjes heerlijke kreeft.

Hoewel beide voorgerechten een beetje nouvelle cuisine aan deden, qua opmaak en hoeveelheid, werd ons al snel duidelijk dat er een liefhebber van lekkere smaakjes de scepter zwaait in de keuken.

cijfer voorgerechten: 9

Het hoofdgerecht

Het enige minpunt van de avond was dat we nadat we snel na binnenkomst de amuse en na bestelling ons voorgerecht kregen, we vervolgens 50 minuten (!) hebben moeten wachten voordat ons hoofdgerecht doorkwam. En we bleken niet de enige gasten te zijn die zich daar aan ergerden, want de tafel naast ons (die blijkbaar meer haast hadden dan wij) bestelde een gerecht af en wilde vrij plotseling afrekenen.

Maar uiteindelijk kwamen ze toch door:

Bluezz had de gebraden Ierse ossenhaas met aardappelpoffertjes, Italiaanse spinazie, jus van rode wijn en peper, daarbij een kleine rucola-salade met carpaccio gekozen.
Zoals al eerder vermeld: een plaatje qua opmaak op het bord en alweer qua hoeveelheid een beetje nouvelle cuisine.
Wel een perfect gebraden stukje ossenhaas, maar met net even te weinig jus er bij.De rest van het gerecht zeer smakelijk met een prima carpaccio van ossenhaas ook.

Golfer had de gegrilde Heilbotfilet met gemarineerde coquille, risotto van kreeft, lamsoren met tros cherrytomaatjes en beurre blanc met kaviaar uitgezocht.
Niets op aan te merken. Heerlijk gewoon, vooral die risotto, die a la minute (zoals het hoort) was klaargemaakt.
En de coquille was leuk als een soort carpaccio gesneden.
Tja..en als je dan toch op zoek gaat naar een minpuntje: nee, die kaviaar was zoals gebruikelijk in Nederland natuurlijk geen echte kaviaar van de steur, maar van die nep-zwartgeverfde visseneitjes.
Niet minder smakelijk overigens.

cijfer hoofdgerechten: 7,5

De nagerechten:

Vanwege een tussen het hoofdgerecht en nagerecht plaatsgevonden incidentje hebben we wat minder aandacht kunnen besteden aan onze nagerechten.
Maar toch:

Bluezz wilde het taartje met frambozen, citroencrème, daarbij yoghurtijs en crème brûlée van limoen.
Alweer erg mooi geserveerd (met brandend vuurwerksterretje, vanwege het incidentje ) .
Lekker zoete, maar vanwege het jaargetijde natuurlijk, geen verse frambozen. De citroencreme was prima, de crème brûlée van limoen was een beetje aan de zoete kant.
De taartjes waren een beetje koekjesachtig en het yoghurtijs vond ze heerlijk.
(minpuntje: het gerecht werd weer eens zoals zovaak ‘gestapeld’ geserveerd.
Die torentjes bouwen moeten ze toch eens in restaurants afleren!)

Golfer koos voor de parfait van pure chocolade met knapperige karamel, granité van espresso en crème van mascarpone.
Eigenlijk niets op aan te merken. Gewoon een heerlijk nagerechtje.
(of zou dat komen door dat lekkere glas champagne dat we plotseling erbij kregen van de bediening?)

cijfer nagerechten: 8

Oh ja..de drank, afgezien van die champagne.
We hadden vooraf een glas witte droge huiswijn besteld en die beviel ons zo goed dat we daar later bij de rest van de maaltijd een fles van hebben besteld: het was een heerlijke eenvoudige Vin de Pays des Côtes de Gascoigne: Alain Lalanne uit 2004. Fris, fruitig en zonder franje.

Door alle commotie tussen hoofd- en nagerecht dit keer afgezien van de traditionele koffietjes met Sambuca en voor het geheel dat we hebben gehad waren we uiteindelijk ¤ 118 kwijt.

Overall oordeel

Een zeker voor herhaling vatbaar restaurant dat nog verder moet groeien ( ze zijn nu ca. 6 maanden open) qua bediening en presentatie, maar waarvan zowel de kok, als de bediening ‘het’ wel in de vingers hebben.

De subtiele ‘smaakjes’ die de kok in de gerechten weet toe te voegen belooft veel voor de toekomst en het zou ons niet verbazen als deze jonge kok later eens tot de wat bekendere koks van ons land zou uitgroeien.

Eindcijfer: een dikke 8!
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 8 mei 2005 @ 11:38:26 #59
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_26819985
Hoewel ik nét wakker ben, begin ik na het lezen ongelofelijke trek te krijgen
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_26823589
Ik wil het toetje nog wel even overdoen
  zondag 8 mei 2005 @ 16:50:36 #61
33954 ElisaB
pi_26827812
quote:
Op zondag 8 mei 2005 14:10 schreef Bluezz het volgende:
Wheehehe
  Trouwste user 2022 zondag 8 mei 2005 @ 17:15:53 #62
7889 tong80
Spleenheup
pi_26828451
Ik geniet altijd van de beschrijvingen. Water in de mond enzo

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zondag 8 mei 2005 @ 17:32:36 #63
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_26828913
quote:
Op zondag 8 mei 2005 17:15 schreef tong80 het volgende:
Ik geniet altijd van de beschrijvingen. Water in de mond enzo

Heb ik zelf ook vaak als ik het weer eens terug lees.
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 9 mei 2005 @ 12:12:07 #64
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_26848679
quote:
Op zondag 8 mei 2005 14:10 schreef Bluezz het volgende:
viespeuk !
256 goals !
pi_28875402
Om alle fans niet teleur te stellen een korte beknopte recensie van ons etentje van vanavond.
We hebben vanavond gegeten in www.dingespoort.nl Santpoort-Noord.

Zonder reserveren ernaar toe vanavond.

We komen binnen (aan de buitenkant wat saai, alleen een houten bank en een enorm geel zonnescherm) en daarbinnen krijg ik spontaan associaties met een oude werfkelder in Utrecht o.i.d.
De bedoeling, zag ik later op de site, was dat het je een vakantiegevoel moet geven, alsof je in de grotten van Valkenburg bent.. het was alsof het nog afgeschilderd moest worden..maar toch een leuk sfeertje gecreeërd.
Wat wel opviel de acoustiek, echt verschrikkelijk… geen geroezemoes meer maar herrie, ook omdat er een paar lange tafels met grotere gezelschappen zaten, wat altijd veel meer kabaal met zich meebrengt natuurlijk.

We wilden eigenlijk alweer naar buiten lopen, toen de eigenaresse (zo blijkt uit de info op de site) hoogwitblond, hooggehakt, met goud behangen, lijkend op een madam die elders nog ene praktijk voert , ons amicaal verwelkomde met “Hallooooo lieffies!!!” een tafeltje voor 2?, niet gereserveerd?, dat geeft toch niets lieverds!, ik ga even kijken……..
En weer terugkwam met de mededeling dat het leukste en rustigste tafeltje (voor zover dat kon) door geslijm bij de baas voor ons vrij gemaakt kon worden.
Het enige tafeltje bij het raam

Een enorme lange diepe ruimte, veel tafeltjes met 3 vrouw bediening..
Het valt weer eens op dat men geen “eigen” tafeltjes heeft om te bedienen, waardoor je de kans loopt óf vergeten te worden, óf overmatig aandacht te krijgen en 3X gevraagd wordt of het smaakt, óf ze bijna het bord onder je wegpakken omdat ze denken dat je klaar bent.

We kregen warm pitabrood met knoflookboter van het huis om mee te beginnen.
(Later zagen we ook op de kaart veel grieks/turks snackbar food met pitabrood)

Lekker wijntje om mee te beginnen, en er meteen een fles van gevraagd (een franse sauvignon), goed koud en meteen gebracht met een wijnkoeler met ijs.

Voortjes:
Golfer nam de rundercarpaccio die er goed uitzag en ook zo smaakte.
Lekkere dressing, kappertjes pijnboompitten e.d. en een net bergje sla.
Ik koos toast met lekker gekruide gebakken champignons.

Tot zover ging het goed.
Veel, echt veel te snel kwam het hoofdgerecht.
Golfer koos de Tournedos, en er werd gevraagd hoe hij hem wilde en met wat voor saus.
Alleen maar geb. champignons vroeg ie. (Waar ie notabene later nog 2,50 voor moest betalen )
Het vlees was lekker mals en veel, mét een ongevraagd sausje waar die champignons dus inlagen, maar het was lekker, aan de zoetige kant.
Ik had zin in de gesneden Ossehaas, op de kaart stond stroganoff saus wat ik graag wilde veranderen in pepersaus, geen probleem.
Mijn vlees had wel een goeie hoeveelheid vond ik zelf, en het smaakte prima, sausje leek verdacht veel op een pakje saus…

Op allebei de borden een bescheiden portie sla/komkommer/mais e.d.
Erbij een bakje friet met mayo.

Toen we klaar waren hebben we ongeveer 3 kwartier gewacht voor we iemand echt bijna hebben laten struikelen die we naar de rekening vroegen… of ze komen dus téveel naar je toe of ze vergeten je gewoon.

Het was best lekker, ware het niet dat golfer nog bijna tijdens de carpaccio en de hele verdere avond regelmatig een bezoekje naar het erg propere toilet moest maken, wat het toch een rare bijsmaak heeft gegeven.

Geen aanrader, en ook geen cijfer
  zondag 17 juli 2005 @ 10:14:02 #66
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_28876809
Beetje een tegenvaller dus Bluezz?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 17 juli 2005 @ 13:45:47 #67
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_28880603
Klinkt niet echt als een intiem romantisch restaurantje...
Zo zeg, 2,50 voor een schep champignons...!
Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
pi_28882368
Eigenlijk wilden we hier geen recensie over schrijven, maar ach waarom niet
Dit soort tentjes zie je zo vaak... volgende keer zal het toch wel weer wat meer *sjeu* moeten hebben iig
  zondag 17 juli 2005 @ 21:07:07 #69
593 sjak
Juffie Bloem
pi_28891302
Voor dat dit restaurant er zat, zat er een enorm goed restaurantje. Echt heel jammer dat die is weggegaan.
Lekker douchen!
  zondag 17 juli 2005 @ 21:56:22 #70
45206 Pietverdriet
pi_28892607
Sja, bluezz, ik was in de prokeuken en prive nog steeds er op de boel goed schoonhouden, en koude koelingen. Golfer zal nu zeker begrijpen waarom (zeker met zomerweer)
  maandag 8 augustus 2005 @ 16:19:32 #71
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_29503843
Weer even een tussendoor recensie.
We werden gisteren, als een soort vervroegd huwelijkscadeau mee uit eten genomen door golfers broer en zijn vriendin naar Restaurant De Jonge Dikkert, Amsterdamseweg 104a in Amstelveen.
Website: http://www.dejongedikkert.nl/mie/index.php

Restaurant is gesitueerd in een oud molencomplex:

Ziet er van binnen ook gezellig en rustiek uit:

Restaurant is lid van de Jeunes Restaurateurs D'Europe.

Ontvangst is vriendelijk en formeel.
We werden getrakteerd op een 4 gangen-arrangement, dus geen eigen keuzes dit keer:

Als welkomstdrankje kregen we een champagneglas gevuld met een klein beetje Amaretto, aangevuld met tonic en crushed ijs.

Geen amuse vooraf, wel zeer smakelijk, zelf gebakken brood met zoute boter.

Voorgerecht
Het voorgerecht bestond uit een mousseline van scholfilet, vergezeld door huisgerookte wilde zalm.
Heerlijke mousseline en prima zalm.
Niets op aan te merken.
Een 8 als cijfer

Tussenrecht
Het tussengerecht bestond uit op de huid gegrilde doradefilet, vergezeld door hollandse garnalen en wat Zeeuwse mossels in een schuimig beureblancsausje met zeewier en wat zeekraal.
Uiterst smakelijk allemaal, goed qua portie-grote.
Een 9 als cijfer.

Hoofdgerecht
Omdat mijn broer en zijn vriendin geen vlees eten werd er voor hun afgeweken van het arrangement en kregen zij als hoofdgerecht een prima gebakken stukje tonijn.
Aan het tempo waarmee zij hun bord leeg aten was te merken dat het ze prima smaakte.

Bluezz en ik kregen als hoofdgerecht van het arrangement een runder-entrecote op een bedje van diverse soorten spliterwten en vergezeld van een sausje met cantharellen en gekonfijte zilveruitjes.

Allemaal net goed en niets op aan te merken.
Cijfer: 8

Nagerecht:
Als nagerecht kwam er een prachtig op het bord opgemaakt toetje:
Stroopwafel-ijs (heel apart) en daarnaast een mousse van amaretto.
Beetje aan de zoete kant allemaal, maar alweer allemaal net goed.
Cijfer: 7

Daarna kwam er nog koffie en thee (echte blaadjesthee die ter plekke aan tafel, met zandloper erbij, 3 minuten moest trekken) en daarbij een grote schaal zelfgemaakt koekjes, turks fruit en bonbons.

Qua dranken hielden we het bij het voor- en tussengerecht bij de witte huiswijn: een prima Zuid-Afrikaanse Welmoed.
Bij het hoofdgerecht kregen we (want horend bij het arragement) een fles rode wijn: Tocai Rosso, Veneto 2004. Een bijzonder lekkere zachte, aromatische jonge rode wijn.

Omdat we getrakteerd werden, hebben we geen idee van de prijzen van dit alles, maar dit restaurant is uiterst geschikt om een keer te genieten van een lekkere, leuke avond met een intiem gezelschap.

Overall cijfer qua sfeer en ambiance en eten: 8+
Poef.....gone! ©golfer
pi_29504145
Het was een heerlijk kado in ieder geval... en natuurlijk stonden er een stel japanners de molen op de foto te nemen
pi_29505173
uit ervaring weet ik dat het inderdaad een zeer leuk en fijn restaurant is . Over de prijzen , het is zeer zeker niet goedkoop.
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  maandag 8 augustus 2005 @ 22:19:27 #74
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_29507475
@Bluezz of Golfer je weet toevallig niet in welke prijs klasse dit reastaurant valt?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_29507643
Volgens de site is een 4 gangen menu 45 euro
  maandag 8 augustus 2005 @ 22:45:02 #76
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_29507983
quote:
Op maandag 8 augustus 2005 22:26 schreef Bluezz het volgende:
Volgens de site is een 4 gangen menu 45 euro
Exclusief drank, koffie en bonbons. Dus ik schat in dat je toch gemiddeld 60-70 euro per persoon kwijt bent voor zo'n arrangement.
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 8 augustus 2005 @ 23:07:35 #77
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_29508531
quote:
Op maandag 8 augustus 2005 22:45 schreef golfer het volgende:

[..]

Exclusief drank, koffie en bonbons. Dus ik schat in dat je toch gemiddeld 60-70 euro per persoon kwijt bent voor zo'n arrangement.
Dat is nog netjes
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 8 augustus 2005 @ 23:07:35 #78
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_29508532
quote:
Op maandag 8 augustus 2005 22:45 schreef golfer het volgende:

[..]

Dat is nog netjes
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  dinsdag 9 augustus 2005 @ 10:43:36 #79
45206 Pietverdriet
pi_29517217
Uit eten is duur in NL
pi_29517332
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 10:43 schreef Pietverdriet het volgende:
Uit eten is duur
  dinsdag 9 augustus 2005 @ 19:42:13 #81
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_29524190
quote:
Uit eten is duur in NL
Is het in Duitsland dan veel goedkoper Piet?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_29526318
quote:
Uit eten is duur in NL
Klopt, maar dat is ook mede omdat we hier eetcultuur missen. In Frankrijk durven ze simpelweg geen kale bevroren biefstuk voor een habbekrats voor te zetten. Een Nederlander loopt dan of weg, of trekt (meestal) z'n portemonnee. Ik vind trouwens naar verhouding de drankjes ook altijd prijzig in Nederland. Een flesje van het een en ander drukt naar mijn gevoel in het buitenland vaak minder op de rekening.
  dinsdag 9 augustus 2005 @ 22:00:01 #83
45206 Pietverdriet
pi_29526402
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 19:42 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Is het in Duitsland dan veel goedkoper Piet?
Ja. En over het algemeen beter van kwaliteit.
pi_29526669
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 22:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja. En over het algemeen beter van kwaliteit.
En, sorry naar Bluezz enGolfer voor het misbruik, wat ik zo mooi vind is dat er zo vaak eigenbereid produkt wordt gebruikt. Een restaurant kan zo maar eigen slager of bakker zijn, dat heb ik in Nederland nog nooit gezien. In Nederland doen -afgezien van de lokale streekboerderij- alleen de sterrenrestaurants daar wat aan, heb ik't idee.
  dinsdag 9 augustus 2005 @ 22:23:44 #85
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_29526820
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 22:15 schreef okee6 het volgende:

[..]

En, sorry naar Bluezz enGolfer voor het misbruik, wat ik zo mooi vind is dat er zo vaak eigenbereid produkt wordt gebruikt. Een restaurant kan zo maar eigen slager of bakker zijn, dat heb ik in Nederland nog nooit gezien. In Nederland doen -afgezien van de lokale streekboerderij- alleen de sterrenrestaurants daar wat aan, heb ik't idee.
Het bedrijf waar ik komend schooljaar stage ga lopen maakt ook alles zelf, van het brood tot het uitbenen van hert (het slachten doen ze dan wel niet), en het maken van de bonbon's tot de bouillons

En ze hebben geen ster.. (nog niet dan )
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  zaterdag 13 augustus 2005 @ 17:46:53 #86
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_29607046
Voor vanavond staat weer eens een Italiaans restaurant in Haarlem op de recensie-keuze.
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 14 augustus 2005 @ 01:16:52 #87
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_29618785
quote:
Op zaterdag 13 augustus 2005 17:46 schreef golfer het volgende:
Voor vanavond staat weer eens een Italiaans restaurant in Haarlem op de recensie-keuze.
Enthousiast gemaakt door de zeer lovende recensies op Iens http://www.iens.nl/restaurantsVan/Nederland/restaurant.htms?p=Noord-Holland&a=Haarlem&r=11085 en op Dinnersite http://www.dinnersite.nl/restaurant/?RN=432185&lng=nl
hebben we dus Trattoria La Forca, Frankestraat 17/19 te Haarlem onder de loupe genomen.

Website: http://www.laforca.nl/

Hun website maakt je wel van te voren enthousiast met teksten als
quote:
Giuseppe Comes, de Chef / uitbater van La Forca Ristorante - Trattoria is een Italaanse restaurateur die heilig gelooft in de eerlijke Italiaanse keuken. Dat wil zeggen dat hij kookt wat hij belooft. Daartoe serveert hij u dagelijks superverse wisselende gerechten in vele vaiëteiten uit zijn geboorteland Italie. Produkten en ingredienten die Giuseppe iedere dag weer vers inkoopt op de versmarkten en bij zijn vaste leveranciers.

La Forca heeft dan ook geen vaste menukaart.

De dagelijkse rondgang welke Giuseppe maakt bepalen de dagspecialiteiten die hij zijn gasten dezelfde avond nog, serveert.
Zo zijn de visspecialiteiten w.o. Dorade, Zeebaars, Vongole, Seppia, Calamares en Sciabola altijd DAGVERS!

Vanzelfsprekend zijn de in eigen keuken vers gemaakte pasta`s een delicatesse.

Omdat alle gerechten à la minute bereid worden, kan het bij grote drukte voorkomen dat u als gast iets langer dan normaal op uw lekkernijen moet wachten. Helaas zegt Chef Giuseppe kan ik daar weinig aan veranderen. Ik ga voor kwaliteit, dus ik besteed aan elk gerecht de nodige aandacht en dat kost tijd. Gelukkig hebben de vaste klanten daar alle begrip voor.

De traditionele streekgerechten vergezeld van "niet alledaagse Italiaanse wijnen" maken een bezoek aan La Forca tot een ware culinaire belevenis. Indien u speciale wensen heeft, overleg dan met Giuseppe of zijn vrouw Angela, zij zorgen ervoor dat uw wens binnen hun mogelijkheden in vervulling gaat. Als voorbeeld noemen wij de mogelijkheid tot het besloten Lunchen, vanaf 6 personen. Een perfecte gelegenheid om uw zakelijke bespreking te omlijsten met verrassende Italiaanse Lunchgerechten die er mede toe bij zullen dragen om in de juiste stemming een eventuele business deal succevol af te ronden.
Kort gezegd, La Forca Ristorante Trattoria is de ideale locatie voor een Diner of een Italiaanse (besloten)lunch, dit zowel op zakelijk gebied als in de privé sfeer.

Kortom La Forca is een oergezellig restaurant die de traditionele trattoria's die wij in Italie kennen qua sfeer en kookkunst evenaren zoniet overtreffen.
de entourage

Gesitueerd in een prachtig steegje/straatje van Haarlem in een pand dat er leuk uitziet.
Eenvoudige houten tafels, idem met stof beklede stoelen.
Restaurant is verdeeld over 2 ‘kamers’. Entree met bar en een aantal tafel, keuken en toiletten, zijkamer met nog een paar tafels.
Wij werden naar een twee-persoonstafeltje in de zijkamer verwezen.
Geen poespas, geen acoustiekverhogende zaken aan de muur. Vrij kaal allemaal.
Bediening is gedeeltelijk echt Italiaans, gedeeltelijk aangetrouwde Nederlandse familie, maar de sfeer is gezellig.

Kort na binnenkomst werd ons gevraagd wat we wilden drinken en werd er redelijk brood met een prima olijven/knoflooktapanade neergezet.

Menukaart liet even op zich wachten (dit wordt de running gag), maar kwam ook na een kwartier, vergezeld door een krijtbord met daarop de (daardoor geroemde dagverse) specialiteiten .

Voorgerechten
Bluezz koos van de menukaart de
Funghi alla griglia con parmigiano e rucola
(Gegrilde oesterzwammen met Parmezaanse kaas en rucola)

Heerlijk gegrillde oesterzwammen met veel knoflook bereidt, maar in een portie die als hoofdgerecht niet misstaan zou hebben.
Toch was Bluezz er enthousiast over.

Golfer had ook van de menukaart gekozen voor de
Gamberetti al rosmarino e aglio
(Garnalen met rozemarijn en knoflook uit de oven)

Bleken gewoon gamba’s te zijn die op zich prima waren klaargemaakt, maar weinig knoflook of rozemarijnsmaak te hebben.
Wel netjes geserveerd met een vingerbakje met citroen.

Het voorgerecht werd ons exact 1 uur na binnenkomst gererveerd en intussen hadden we van de fles huiswijn al ¾ op.

cijfer voorgerechten : 8

Hoofdgerecht
Zowel Bluezz als golfer kozen hun hoofdgerecht van het krijtbord.
Bluezz haar keuze viel op de filleto al gorgonzola ( Ossenhaas met een gorgonzolasaus).

Prima, op haar verzoek rare gehouden, ossenhaas.

Golfer had gekozen voor Spigola alla grilia (Gegrilde Zeebaars).

Ook hier weer weinig op aan te merken. Op golfer’s verzoek al gefileerd op het bord geserveerd, vergezeld door een olijfolie/peterseliesaus.

Beide hoofdgerechten werden vergezeld door gebakken aardappels en een prima gekruide spinazie.

Ook hier weer weinig op aan te merken. Een goede kok kan weinig verpesten hier aan, maar er ontbrak nou net iets speciaals qua smaakjes aan. Te doorsnee allemaal.

(en alweer zat er een uur tussen het opdienen van het voorgerecht en het hoofdgerecht )

Door het lange wachten hadden we intussen tussen voor en hoofdgerecht de fles witte huiswijn, een Italiaanse Locorotondo al op en hebben we daar nog twee losse glazen extra van besteld.

cijfer hoofdgerechten: 7

De nagerechten lieten we voor wat ze waren, omdat we geen zin hadden weer een uur langer te wachten, dus we besloten deze proeverij met de traditionele cappucino voor Bluezz en een Doppio (dubbele expresso), die geen dubbele bleek te zijn, vergezeld door 2 glaasjes Sambuca.

Alles bij elkaar waren we voor deze ervaring ¤ 91,50 kwijt en ondanks de zeer enthousiaste recensies van anderen op diverse sites kunnen wij, door wat minpuntjes en het ontbreken van echt onderscheidende kookkunst niet verder komen dan een

Overall cijfer van een 7+
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 14 augustus 2005 @ 01:22:19 #88
33954 ElisaB
pi_29618901
Da's pittig voor alleen een voorgerecht en hoofdgerecht

Kwa prijs dus
  zondag 14 augustus 2005 @ 01:23:15 #89
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_29618926
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 01:22 schreef ElisaB het volgende:
Da's pittig voor alleen een voorgerecht en hoofdgerecht

Kwa prijs dus
En twee flessen huis wijn Maar blijf idd erg aan de prijs en een uur wachten op je gerechten vind ik ook erg lang
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 14 augustus 2005 @ 01:26:13 #90
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_29618986
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 01:23 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

En twee flessen huis wijn Maar blijf idd erg aan de prijs en een uur wachten op je gerechten vind ik ook erg lang
1 fles huiswijn a 17,50 en 2 extra glaasjes van 6 ¤.

Maar inderdaad met hoofdgerechten van 18,50 per stuk best prijzig.
Poef.....gone! ©golfer
pi_29626535
Het dagschopje
  zondag 14 augustus 2005 @ 13:59:50 #92
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_29627206
tis wel jammer dat je idd, gangen laat staan omdat het allemaal anders te lang gaat duren. Maar goed ze hebben blijkbaar vaker met deze opmerking te maken gehad gezein hun eigen opmerking op de site.
Maar goed, in Italiaanse REstaurants kan je dat een beetje verwachten. Ik kan me niet herrinneren ooit in Italie binnen 2 uur uit een Restaurant te zijn gekomen.
  zondag 14 augustus 2005 @ 14:01:11 #93
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_29627251
BTW, even voor mijn beeldvorming. Waar wonen jullie eigenlijk. Aangezien de meeste van jullie Recenties uit Noord Holland komen. (en ik neem aan dat jullie daar nu specefiek naar toe rijden)
pi_29627461
We wonen in Bloemendaal.
Ik heb tot dec. in Utrecht gewoond, daar komen ook wat recensies vandaan
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 13:37:43 #95
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_31252566
*ppppfffffffffffffffff*

*kuch kuch*

*blaast ff het stof van dit topic af

Na de peperdure bruiloft zijn B&G waarschijnlijk weer druk aan het sparen om te kunnen recenseren.

Ondertussen gaat Bjoro vanavond eten in Heemstede bij Southern Cross
Australische gerechten dus.
Hier hun website

ben benieuwd !!
256 goals !
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 15:19:05 #96
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_31255339
Wij gaan binnenkort weer eens een recensie schrijven, Bjoro, maar zijn inderdaad nog aan het bijkomen van de kosten van ons huwelijk.
Ziet er leuk uit, dat Australische restaurant.
Poef.....gone! ©golfer
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 15:25:50 #97
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_31255543
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 15:19 schreef golfer het volgende:
Wij gaan binnenkort weer eens een recensie schrijven, Bjoro, maar zijn inderdaad nog aan het bijkomen van de kosten van ons huwelijk.
Ziet er leuk uit, dat Australische restaurant.
zekers...en redelijk in de buurt ! (voor jullie ook )
256 goals !
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 18:36:21 #98
593 sjak
Juffie Bloem
pi_31261380
Wij hebben laatst gegeten bij Cheval Blanc in Heemstede. Lekker eten, leuke ambiance, goede service. Qua prijs geen idee, we hebben ons laten trakteren. Maar misschien voor jullie eens een idee om te gaan kijken, lekker in de buurt.
http://www.cheval-blanc.nl/
Lekker douchen!
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 18:50:01 #99
45206 Pietverdriet
pi_31261780
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 13:37 schreef Bjoro het volgende:
*ppppfffffffffffffffff*

*kuch kuch*

*blaast ff het stof van dit topic af

Na de peperdure bruiloft zijn B&G waarschijnlijk weer druk aan het sparen om te kunnen recenseren.

Ondertussen gaat Bjoro vanavond eten in Heemstede bij Southern Cross
Australische gerechten dus.
Hier hun website

ben benieuwd !!
Intressant, zo een kaart op zijn engels
Restaurant ergernis nummer 1 bij veel mensen.
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 18:58:06 #100
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_31262036
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 18:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Intressant, zo een kaart op zijn engels
Restaurant ergernis nummer 1 bij veel mensen.
Lekker rustig dus als dat soort zeikerds en zuurpruimen wegblijven uit dat restaurant.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')