abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33998537
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 23:28 schreef tonks het volgende:

[..]

haha is goed.

Ik zal het binnekort zelf ook eens proberen trouwens
wel foto's van maken he!
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zaterdag 4 maart 2006 @ 14:07:13 #202
119783 JacMar
Marije dus ;-)
pi_35709585
Ik ga vanavond een poging wagen..
Kun je die spullen alleen bij een Chinese toko kopen? Of bij elke toko?
Ik zal een foto maken als het klaar is
  zaterdag 4 maart 2006 @ 14:15:20 #203
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_35709789
je kan de norivellen zelfs bij de xenos halen
en de rijst en dat soort toestanden bij de supermarkt
en de vis op de markt
  zaterdag 4 maart 2006 @ 14:15:52 #204
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_35709806
ik vind de norivellen bij de xenos overigens lekker goedkoop, en ze bevallen me prima.
  zaterdag 4 maart 2006 @ 14:18:10 #205
119783 JacMar
Marije dus ;-)
pi_35709870
Ik kijk wel even, misschien hebben ze het bij die toko wel..
Enig idee wat ik aan rijst, vis en andere zaken nodig heb om sushi voor 2 te maken?
  zaterdag 4 maart 2006 @ 14:23:09 #206
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_35709987
niet veel
wj hebben aan 100 gram vis eigenlijk wel genoeg, maargoed, hij is de enige die het eet
en echt veel rijst heb je ook niet nodig.
en komkommer erbij vind ik ook altijd wel lekker surimi, zou je ook kunnen gebruiken. vergeet geen wasabi, en soyasaus
maar experimenteer gewoon
ik doe altijd maar wat uit de losse pols, en vermaak me prima
  zaterdag 4 maart 2006 @ 14:23:52 #207
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_35710013
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 14:18 schreef JacMar het volgende:
Ik kijk wel even, misschien hebben ze het bij die toko wel..
Enig idee wat ik aan rijst, vis en andere zaken nodig heb om sushi voor 2 te maken?
sesamolie, rijstazijn, roze gember, wasabi, komkommer, sojasaus.
Snobs have more fun!
KLIK!
  zaterdag 4 maart 2006 @ 14:26:35 #208
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_35710080
En mayonaise.
Snobs have more fun!
KLIK!
  zaterdag 4 maart 2006 @ 14:49:41 #209
119783 JacMar
Marije dus ;-)
pi_35710635
Leuk hoor ik heb er zin in..We gaan zo boodschappen doen..
Op mijn lijstje staan:
Nori, rijst, rijstazijn,zalm, tonijn, surimi, komkommer, lente-uitjes en natuurlijk wasabi en gember.
Welke sojasaus gebruiken jullie? En als ik omelet wil gebruiken, is dat dan gewone omelet?
  zaterdag 4 maart 2006 @ 14:51:35 #210
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_35710675
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 14:49 schreef JacMar het volgende:
Leuk hoor ik heb er zin in..We gaan zo boodschappen doen..
Op mijn lijstje staan:
Nori, rijst, rijstazijn,zalm, tonijn, surimi, komkommer, lente-uitjes en natuurlijk wasabi en gember.
Welke sojasaus gebruiken jullie? En als ik omelet wil gebruiken, is dat dan gewone omelet?
Japanse, zoute soja.

Omelet: klop er aardig wat suiker, wat lente-ui en iets sesamolie door. En dan een dikke omelet bakken (ik doe het in een klein steelpannetje).
Snobs have more fun!
KLIK!
  zaterdag 4 maart 2006 @ 14:53:38 #211
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_35710726
ik gebruik kikkoman soy sauce
en maak een chinese omelet!

vergeet je niet een rolmatje te halen ook?
  zaterdag 4 maart 2006 @ 14:55:26 #212
119783 JacMar
Marije dus ;-)
pi_35710778
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 14:53 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik gebruik kikkoman soy sauce
en maak een chinese omelet!

vergeet je niet een rolmatje te halen ook?
Staat genoteerd!
Heel erg bedankt voor alle tips! Jij ook Duderinnetje
  zaterdag 4 maart 2006 @ 17:00:32 #213
119783 JacMar
Marije dus ;-)
pi_35714037
Ik heb alles kunnen vinden bij de Toko! Verse zalmfilet, tonijn en surimi gehaald. Nu nog een vraag..
Ik snap het koken van de rijst niet helemaal. Ik heb een zakje van een pond. Moet ik alles gebruiken en hoeveel sushiazijn moet erin?
De man in de toko zei dat ik de rijst moest stomen...
  zaterdag 4 maart 2006 @ 17:17:21 #214
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_35714497
niet alles gebruiken!
enzij je voor de hele straat sushi gaat maken.
en ik gooi e rnooit rijstazijn door, dus dat weetik niet
  zaterdag 4 maart 2006 @ 18:37:11 #215
119783 JacMar
Marije dus ;-)
pi_35716857
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 17:17 schreef MissyMirjaM het volgende:
niet alles gebruiken!
enzij je voor de hele straat sushi gaat maken.
en ik gooi e rnooit rijstazijn door, dus dat weetik niet
Is al te laat Nou ja we zien wel. De rijst staat nu af te koelen en dan kunnen we gaan rollen
  zaterdag 4 maart 2006 @ 18:55:34 #216
124197 -Wolf-
Got milk?
pi_35717331
mag ik hier stiekem Sushi adoreren?
  zaterdag 4 maart 2006 @ 19:59:38 #217
119783 JacMar
Marije dus ;-)
pi_35718828
Het was echt heel erg lekker! Helaas geen foto's want de baterijen van de camera zijn leeg
Alleen hebben we hier nu inderdaad voor een heel weeshuis aan sushi staan...Kun je het eigenlijk invriezen?? Of wordt het weggooien?
pi_35718840
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 19:59 schreef JacMar het volgende:
Het was echt heel erg lekker! Helaas geen foto's want de baterijen van de camera zijn leeg
Alleen hebben we hier nu inderdaad voor een heel weeshuis aan sushi staan...Kun je het eigenlijk invriezen?? Of wordt het weggooien?
weggooien?! Dat lijkt me zonde. Maar zal dat zeewier niet wat taai worden bij invriezen?
  zaterdag 4 maart 2006 @ 20:04:36 #219
120482 mirugai
very fishy
pi_35718946
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 19:59 schreef JacMar het volgende:
Nope, weggooien maar.
@MissyMirjaM: sushi is aangezuurde rijst. Sushi zonder (rijst)azijn is dus geen sushi.
  zaterdag 4 maart 2006 @ 20:50:00 #220
119783 JacMar
Marije dus ;-)
pi_35720251
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 20:04 schreef mirugai het volgende:

[..]

Nope, weggooien maar.
Kan ik het niet een paar dagen bewaren?
  zaterdag 4 maart 2006 @ 21:02:44 #221
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_35720736
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 20:04 schreef mirugai het volgende:

[..]

Nope, weggooien maar.
@MissyMirjaM: sushi is aangezuurde rijst. Sushi zonder (rijst)azijn is dus geen sushi.
ik vind het anders prima sushi
  zaterdag 4 maart 2006 @ 21:55:43 #222
120482 mirugai
very fishy
pi_35722487
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 20:50 schreef JacMar het volgende:
Kan ik het niet een paar dagen bewaren?
Je kunt het natuurlijk een paar dagen bewaren en je zal er niet dood van gaan als je het dan eet, maar of het lekker is, dat is een hele andere kwestie.
Als je rauwe vis hebt gebruikt, dan zou ik die sushi iig. niet meer eten trouwens.
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 21:02 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik vind het anders prima sushi
Uhmm, je at het zelf toch niet? Hoe weet je dan of het prima 'sushi' is? Maar ok, als jij het prima vind dat is jouw goed recht. Het is echter geen sushi! Of maak je ook snert zonder erwten, kippensoep zonder kip, appeltaart zonder appels etc.?
  zaterdag 4 maart 2006 @ 22:52:40 #223
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_35724465
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 21:55 schreef mirugai het volgende:

[..]

Je kunt het natuurlijk een paar dagen bewaren en je zal er niet dood van gaan als je het dan eet, maar of het lekker is, dat is een hele andere kwestie.
Als je rauwe vis hebt gebruikt, dan zou ik die sushi iig. niet meer eten trouwens.
[..]

Uhmm, je at het zelf toch niet? Hoe weet je dan of het prima 'sushi' is? Maar ok, als jij het prima vind dat is jouw goed recht. Het is echter geen sushi! Of maak je ook snert zonder erwten, kippensoep zonder kip, appeltaart zonder appels etc.?
hoho, ik eet het wel, maar ik hou er niet van, dus na 1 stkuje heb ik genoeg.
en hey, dat jij nou zo een geweldige sushimaker bent, okay dit is nu eenmaal mijn manier, misschien gebruik ik de volgende keer wel azijn, maar om nou meteen te roepen 'dat het geen sushi is omdat' vind ik ookweer zo.
  zaterdag 4 maart 2006 @ 23:21:16 #224
120482 mirugai
very fishy
pi_35725500
quote:
Op zaterdag 4 maart 2006 22:52 schreef MissyMirjaM het volgende:
hoho, ik eet het wel, maar ik hou er niet van, dus na 1 stkuje heb ik genoeg.
en hey, dat jij nou zo een geweldige sushimaker bent, okay dit is nu eenmaal mijn manier, misschien gebruik ik de volgende keer wel azijn, maar om nou meteen te roepen 'dat het geen sushi is omdat' vind ik ookweer zo.
Luister nou, als iemand zegt dat ie een uitsmijter maakt en een pannetje pakt en er een paar eitjes in bakt, wat roert zodat de dooiers breken en met het eiwit mengen, dan kun je een hardstikke lekker gebakken eitje krijgen ... maar het is geen uitsmijter.
Ik kan een heel verhaal over de historie en de samenstelling van sushi neerzetten, maar het komt er uiteindelijk op neer dat sushi twee essentiele ingredienten heeft: azijn (su) en rijst (...shi). Al kook je de rijst perfect en spartelt de vis nog op de perfect gevormde nigiri, als de rijst niet aangezuurd is, dan is het geen sushi, basta!
Ook al is de rijst soms heel licht gezuurd en is het resulterende smaakverschil erg subtiel, dan nog heeft het een andere smaak, bite en geur dan regulier gekookte of gestoomde rijst.
Als jij zelf vind dat jij op jouw manier sushi maakt, hey wie ben ik om je daarvan af te houden, do what you wanna do. Echter, je post hier op een openbaar forum dat jouw 'sushi' sushi is en dan maak ik van deze gelegenheid gebruik om je op dit punt te corrigeren.
  zondag 5 maart 2006 @ 11:37:52 #225
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_35734386
MM maakt gewoon No-shi. Vast ook prima te eten.

Krijg wel weer zin in sushi trouwens, door dit topic.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_36339907
Weten jullie toevalig waar ik de vliegviseitjes kan kopen? Ik heb een keer bij simonis gekocht maar het was niet dezelfde (ze waren namelijk ietjes groter dan die eitjes dat je in japanse restaurants eet). En de paling? Kopen jullie gewoon bij Simonis? Ik ga morgen weer sushi maken en wilde wat nieuwe recepten.
Groetjes!
  zaterdag 25 maart 2006 @ 09:09:29 #227
120482 mirugai
very fishy
pi_36348223
Misschien dat je masago (smelteitjes) had ipv. tobiko (vliegviseitjes)?
pi_36357572
Weet ik niet. Waar kan ik die tobiko kopen? En de paling, waar koop je meestal?
pi_41614656
wat zijn een aantal makkelijke soorten sushi en sashimi die ik als onervaren 'kok' makkelijk kan maken??
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  vrijdag 8 september 2006 @ 14:35:14 #230
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_41616702
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 13:20 schreef henkSX het volgende:
wat zijn een aantal makkelijke soorten sushi en sashimi die ik als onervaren 'kok' makkelijk kan maken??
Sashimi daar is natuurlijk geen kunst aan. Gewoon keiverse vis kopen
Van de sushi is alles een kwestie van een beetje prutsen en dan gaat het snel beter. Die omgekeerde rolletjes lijken me wel érg moeilijk trouwens. Daar heb ik me nooit aan gewaagd.
Snobs have more fun!
KLIK!
  vrijdag 8 september 2006 @ 14:35:55 #231
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_41616718
quote:
Op zaterdag 25 maart 2006 16:51 schreef Renata1977 het volgende:
Weet ik niet. Waar kan ik die tobiko kopen? En de paling, waar koop je meestal?
Een goede visboer (winkel of markt) heeft dat wel hoor.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_41616851
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 14:35 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Die omgekeerde rolletjes lijken me wel érg moeilijk trouwens. Daar heb ik me nooit aan gewaagd.
Valt juist reuze mee hoor!!! Daar verbaasde ik me ook over, maar die lukte juist goed de eerste keer dat ik sushi maakte!
En ja, dat zijn onze eigen Boris † en Diever hiernaast!
  vrijdag 8 september 2006 @ 14:52:16 #233
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_41617211
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 14:40 schreef bianca en michael het volgende:

[..]

Valt juist reuze mee hoor!!! Daar verbaasde ik me ook over, maar die lukte juist goed de eerste keer dat ik sushi maakte!
O jaaa, dat was jij die dat zo goed kon

Nou, de volgende keer ga ik het ook proberen.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_41617431
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 14:52 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

O jaaa, dat was jij die dat zo goed kon

Nou, de volgende keer ga ik het ook proberen.
Zal ik mijn binnenstebuitenrecept even inscannen en plaatsen?
  vrijdag 8 september 2006 @ 15:00:35 #235
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_41617462
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 14:59 schreef bianca en michael het volgende:

[..]

Zal ik mijn binnenstebuitenrecept even inscannen en plaatsen?
Ja!

En je foto ervan lijkt het niet meer te doen
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_41623300
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 14:35 schreef Duderinnetje het volgende:
Sashimi daar is natuurlijk geen kunst aan. Gewoon keiverse vis kopen
Van de sushi is alles een kwestie van een beetje prutsen en dan gaat het snel beter. Die omgekeerde rolletjes lijken me wel érg moeilijk trouwens. Daar heb ik me nooit aan gewaagd.
Een meester sushichef zei een keer tegen me 'iedereen kan thuis sushi maken, maar goede sushi! en onder tijdsdruk met dure ingredienten, dat is andere koek'.
Dus het is maar net wat je nastreeft. Als je thuis wat prutst dan kun je best wat acceptabel in elkaar flansen. Hetzelfde geldt voor sashimi. Als je wat rauwe vis in stukjes snijdt en op een bord legt je bent er blij mee, dan is dat prima. Maar sashimi is rauwe vis EN mooi opgemaakt en de wijze waarop je de vis snijdt en de resulterende textuur, dat maakt allemaal deel uit van de sashimi als je standaards wat hoger liggen.
Ja, ja ik weet het, ik ben een sushi snob.

Toch een receptje voor een caterpillar roll:

Maak een uramaki (inside-out) california roll: leg de nori op je werkblad, spreid de rijst met licht vochtige handen (niet te hard aandrukken, het moet geen klomp worden), draai het nori velletje om en leg het op een licht vochtig gemaakt deel van je werkblad (zodat de rijst niet aan je werkblad plakt), spreid een lijntje wasabi over de rol, en leg de komkommer, surimi of krab, avocado en evt. wat mayo in het midden van het blad nori. Rol de nori met de rijst om de vulling.
Pak een halve avocado (in de lengte doorgesneden), pak een scherp mes en snijd in de breedte dunne plakjes en leg die boven op de rol. Neem wat huishoudfolie en leg dat over de rol. Pak dan een matje en plaats die bovenop de folie zodat je met het matje de rol wat kan shapen, oftewel aandrukken zodat het een mooie vorm heeft. Niet te hard, want het mag geen pasta worden. Pak een scherp mes, dip het in wat koud water en snijdt de rol in stukken. Trek de folie van de rol en leg de caterpillar rol op een mooi bord. Serveren met een beetje wasabi en gari (gember) en als je het hebt wat palingsaus en sesamzaad over de rol.

[ Bericht 16% gewijzigd door mirugai op 08-09-2006 18:36:43 ]
  vrijdag 8 september 2006 @ 19:35:43 #238
34210 Eyeopener
Crespinaticism!
pi_41626089
Aiks.. dat is zo lekker, tnx
pi_41681008
Een vraag voor mirugai:

Pas heb ik kombu kunnen vinden in m'n toko. Volgens een mooi sushi recept, is het een goed idee om bij het opweken van de rijst kombu toe te voegen voor een betere smaak (daarna er uit halen). (mee eens!?!)

Maar ok, nu is de Kombu die ik heb 'vies', dwz: zit veel 'stof' of 'heel klein zeezand' op. Wat is nu de bedoeling: die Kombu wassen? Of is die 'stof' nu juist de bron van de speciale smaak? Want om eerlijk te zijn, als je het wast, en dan gebruikt heb ik nu niet het idee dat de smaak zo veel anders wordt... ben benieuwd..
pi_41682019
Kombu kun je met een doekje afvegen. Het is idd. niet de bedoeling dat je kombu wast vanwege het verlies van smaak. Kombu is zo bijzonder omdat het rijk is aan umami (de vijfde smaak). Het heeft dus niet een uitgesproken smaak zoals zoet, zout e.d. Je kunt het daarom ook weglaten als je dat wilt (doe ik zelf ook, ben niet zo'n fan van msg).
Als je dashi maakt (de basisbouillon voor div. japanse gerechten bestaande uit water, gedroogde bonitovlokken - katsuobushi - en kombu), dan voeg je de kombu toe aan het koude water en laat het water dan langzaam tot tegen het kookpunt op komen en vlak voordat je dat punt bereikt verwijder je de kombu, omdat als je kombu kookt het een ietwat bittere smaak afgeeft. Hetzelfde geldt voor bij je sushi: dus kombu toevoegen, water langzaam op laten komen en wanneer je tegen het kookpunt aanzit de kombu verwijderen. Succes!
pi_41685545
Hartelijk bedankt! Katsuobushi is idd ook zwaar lekker, maar voor de dashi heb ik een tijd geleden een grote kilozak "hon-dashi" gekocht. Dat spul is echt zwaar lekker, en gaat tegenwoordig altijd standaard over al mijn rijst
Ik ga het vandaag proberen, uit het recept wat ik had had ik begrepen dat je het voor het koken moest verwijderen, maar ik heb hier meer vertrouwen in: kan me voorstellen dat het meer smaak er uit extraheerd.
pi_41685771
P.S. Pas heb ik ook Takuan in de toko gevonden. Eerder had ik het al een keer geprobeerd zelf te maken, maar het is toch goed om een keer wat referentie materiaal te hebben. (zeker aangezien ik nu weet dat mijn eigen takuan niet echt was zoals ie moest zijn )
pi_41820103
Heb nu zo'n beetje alles in huis om zelf sushi te gaan maken! Alleen sesamzaad en gember moet nog geregeld worden. Heb wel verse gember, maar ja, maak daar maar eens van die verrukkelijke plakjes van! In het verleden wel eens geprobeerd, maar dat was helaas niet zo'n succes

Ik moet me gauw eens inlezen in dit topic en verder kijken voor tips, want sta nu echt te popelen om zelf eens sushi te gaan maken! mjammie!....

Als het eenmaal zover is zal ik mijn ervaringen hier posten uiteraard!
pi_41820241
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 17:57 schreef mirugai het volgende:
Toch een receptje voor een caterpillar roll:
[afbeelding]
Alleen al door het zien van dit plaatje raken mijn smaakpapillen helemaal door het dolle heen!
pi_41826223
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 15:00 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Ja!
Beter laat dan nooit:

Bijna niet te lezen hč...
pi_41827200
quote:
Op donderdag 14 september 2006 23:30 schreef Escaflowne het volgende:
Heb nu zo'n beetje alles in huis om zelf sushi te gaan maken! Alleen sesamzaad en gember moet nog geregeld worden. Heb wel verse gember, maar ja, maak daar maar eens van die verrukkelijke plakjes van! In het verleden wel eens geprobeerd, maar dat was helaas niet zo'n succes

Ik moet me gauw eens inlezen in dit topic en verder kijken voor tips, want sta nu echt te popelen om zelf eens sushi te gaan maken! mjammie!....

Als het eenmaal zover is zal ik mijn ervaringen hier posten uiteraard!
Gember is in mijn omgeving vrij makkelijk bij de toko te vinden. AH heeft ze alleen in de sushi pakketten zitten maar die zou ik niet nemen.
pi_41828865
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 09:50 schreef n0a het volgende:
Gember is in mijn omgeving vrij makkelijk bij de toko te vinden. AH heeft ze alleen in de sushi pakketten zitten maar die zou ik niet nemen.
Je kunt het ook zelf maken en het is niet moeilijk: gember schillen, met een mandoline of keukenmachine flinterdunne plakjes snijden en blancheren. Dan afgieten en inleggen in een mix van rijstazijn, suiker en een beetje zout. Half dagje laten staan, klaar!
Het leuke is dat je kunt experimenteren: soorten azijn evt. verdund, hoeveelheid suiker.
pi_41856056
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 10:59 schreef mirugai het volgende:

[..]

Je kunt het ook zelf maken en het is niet moeilijk: gember schillen, met een mandoline of keukenmachine flinterdunne plakjes snijden en blancheren. Dan afgieten en inleggen in een mix van rijstazijn, suiker en een beetje zout. Half dagje laten staan, klaar!
Het leuke is dat je kunt experimenteren: soorten azijn evt. verdund, hoeveelheid suiker.
Hoe lang blijft het dan goed? Weet jij misschien hoe lang ik takuan en kampyo kan bewaren? Heb altijd veel over aangezien ik maar voor 2 sushi maak.

Iemand trouwens een idee waar ik nog meer tobiko of masago kan kopen in omgeving Rotterdam? Al 3x bij Kazaguruma geweest waar ze het nog steeds niet binnen hadden gekreken.

[ Bericht 5% gewijzigd door n0a op 17-09-2006 12:09:29 ]
pi_41913501
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 09:43 schreef n0a het volgende:
Hoe lang blijft het dan goed? Weet jij misschien hoe lang ik takuan en kampyo kan bewaren? Heb altijd veel over aangezien ik maar voor 2 sushi maak.

Iemand trouwens een idee waar ik nog meer tobiko of masago kan kopen in omgeving Rotterdam? Al 3x bij Kazaguruma geweest waar ze het nog steeds niet binnen hadden gekreken.
Als je de gember gekoeld en in azijn bewaard, dan blijft het lang goed. Zeker een paar maanden denk ik. Takuan is ingemaakte daikon, dus dat is ook lang houdbaar. Kampyo zal wel wat minder lang houdbaar zijn. Koop je het gedroogd of al geprepareerd?

[ Bericht 0% gewijzigd door mirugai op 18-09-2006 10:32:06 ]
pi_41914174
Ik heb een potje gember bij de Xenos gekocht voor een euro. Ik heb het nog niet geprobeerd! (zal ik ook niet doen: als ik iets vies vindt. En de verpakkingen gember bij de toko waren HUGE, die kreeg ie niet op. Ik hoop voor hem dus dat dit een eetbaar alternatief is.)
pi_41923554
quote:
Op maandag 18 september 2006 10:10 schreef mirugai het volgende:

[..]

Als je de gember gekoeld en in azijn bewaard, dan blijft het lang goed. Zeker een paar maanden denk ik. Takuan is ingemaakte daikon, dus dat is ook lang houdbaar. Kampyo zal wel wat minder lang houdbaar zijn. Koop je het gedroogd of al geprepareerd?
Ik koop de kampyo altijd geprepareerd.
pi_41946416
quote:
Op maandag 18 september 2006 16:36 schreef n0a het volgende:
Ik koop de kampyo altijd geprepareerd.
Toevallig heb ik van de week zo'n zakje kampyo gebruikt. Ik heb geen idee hoelang een geopend zakje houdbaar is. In de koelkast schat ik een een week. De kampyo is nog niet op dus ik zal opletten hoelang het nog goed ruikt en ik nog niet misselijk wordt van de kampyo :-)
pi_42930411
Vanavond ga ik dan eindelijk voor het eerst zelf sushi maken!

Op de sesamzaadjes na alles in huis nu, alleen qua vulling niet zo veel in huis; zalm, talapia en avocado. Zal zo nog eens in de keuken kijken voor wat nog meer dienst kan doen als vulling. Eieren hebben we nog wel in huis, maar dat vind ik niet zo lekker met sushi. We hebben nog wel een pompoen liggen en nu las ik net dat je dat ook kan gebruiken als vulling. Nu heb ik alleen nog nooit iets met pompoen gemaakt. Weet iemand of je dat gewoon rauw als sushi-vulling kan gebruiken?

edit: antwoord gevonden, rauw dus

[ Bericht 9% gewijzigd door Escaflowne op 25-10-2006 19:26:00 ]
pi_42931209
waar gooien jullie die roze gember en sesamolie doorheen? ik maak erg vaak sushi maar meestal de normale versie, met verschillende ingredienten per rol. echt HET ideale borrelhapje als er lekkerbekken komen eten. het is supermakkelijk, snel, gezond, goedkoop en boven LEKKER! en iedereen denkt dat je een of andere meesterchef bent

ik heb wel vaker ander soortige gebroken rijst gekocht ipv sushirijst, bijvoorbeeld paella of risottorijst.
En een andere budgettip: witte azijn is bij afwezigheid van rijstazijn ook prima te doen.
voor die espresso van jou kom ik van de maan naar je toelopen!
pi_42932253
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 19:42 schreef knuppelhout het volgende:
het is supermakkelijk, snel, gezond, goedkoop en boven LEKKER! en iedereen denkt dat je een of andere meesterchef bent
Nee hoor, ik denk dat niet.

@escaflowne: rauwe pompoen als vulling? Nou, eet smakelijk
Gedroogde pompoenschil is een bekende vulling voor maki. De pompoenschil wordt daarvoor eerst geweekt in water en dan gekookt in water, suiker, sojasaus en mirin.
pi_42934206
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 20:12 schreef mirugai het volgende:
@escaflowne: rauwe pompoen als vulling? Nou, eet smakelijk
Gedroogde pompoenschil is een bekende vulling voor maki. De pompoenschil wordt daarvoor eerst geweekt in water en dan gekookt in water, suiker, sojasaus en mirin.
Heb het geproefd, vind het best lekker hoor, alleen wel wat hard idd en dat lijkt me ook niet handig om in de rollen te verwerken. De rijst is nog aan het afkoelen, dus ik kan ondertussen eens de pompoen wat zachter maken, op de manier zoals dat kennelijk voor pompoenschil wordt gedaan!

Alleen zo jammer, we hadden 2 avocado's, maar die ene was dus niet echt goed meer, de ander nog wel, al begon ie ook een klein beetje te verkleuren. En door die grote noot erin blijft er niet veel van over

De vis in dunne plakjes snijden vond ik nog het lastigste. Weet niet of het de manier is, maar merkte dat het nog het beste gaat als je de vis vlak aandrukt en dan met het mes vlak boven de snijplank horizontaal snijdt.
pi_42934236
Ik ga dit weekend ook maar eens proberen sushi te maken. M'n zus heeft volgens mij een boekje liggen hoe het moet, dus ik hoop dat het me gaat lukken.
Het doet er niet toe wie ik ben, maar wie ik wil zijn.
pi_42934414
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 19:42 schreef knuppelhout het volgende:
waar gooien jullie die roze gember en sesamolie doorheen? ik maak erg vaak sushi maar meestal de normale versie, met verschillende ingredienten per rol. echt HET ideale borrelhapje als er lekkerbekken komen eten. het is supermakkelijk, snel, gezond, goedkoop en boven LEKKER! en iedereen denkt dat je een of andere meesterchef bent

ik heb wel vaker ander soortige gebroken rijst gekocht ipv sushirijst, bijvoorbeeld paella of risottorijst.
En een andere budgettip: witte azijn is bij afwezigheid van rijstazijn ook prima te doen.
Ik doe gewoonlijk wat wasabi op de sushi en daarover wat plakjes gember.
Dan even dippen in de soja-olie en smullen maar

Sesamzaadjes zijn lekker voor in de sojasaus, maar je kunt ze ook gebruiken ter decoratie.
Sesamolie wordt zover mij bekend niet gebruikt, maar bij gebrek aan sesamzaadjes is het ms. wel lekker om een klein beetje te mengen met de sojasaus? Zal wel niet oplossen dan, maar voor de smaak lijkt het me wel lekker.
pi_42935848
Oeh, wat is dat lekker! Pompoen gekookt in water met sojasaus en suiker (rijstewijn niet voorhanden).

De rijst is nu ook nagenoeg afgekoeld, dus ga zo eens kijken hoe ik het maken van de rolletjes ervan af breng. Moet nog even wachten tot de pompoen is afgekoeld.

En zie hier, het resultaat:

Het smaakt echt heerlijk ook nog!

[ Bericht 25% gewijzigd door Escaflowne op 26-10-2006 00:09:50 ]
pi_42946255
Ik krijg weer zo'n zin in sushi. Over twee weken weer uit eten voor de verjaardag van m'n vriend. Sushi!

Je gebruikt een oud creme brulee bakje voor de wasabi?
pi_42998201
Ik zou het ook wel willen kunnen hoor . Gelukkig gaat iemand het mij binnekort leren. Is het een beetje zelf te doen eigenlijk? Wil die rolletjes graag maken.. toch wel stoer op mijn verjaardag die er binnenkort ook aan zit te komen!
Sparkle sparkle
pi_43021323
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 10:43 schreef n0a het volgende:
Je gebruikt een oud creme brulee bakje voor de wasabi?
Ja, duurde al lang genoeg, ff geen zin om xtra moeite te doen voor de presentatie
Een echt sushi servies heb ik sowieso nog niet, met nadruk op 'nog'
pi_43021422
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 23:05 schreef GlitterRevenge het volgende:
Ik zou het ook wel willen kunnen hoor . Gelukkig gaat iemand het mij binnekort leren. Is het een beetje zelf te doen eigenlijk? Wil die rolletjes graag maken.. toch wel stoer op mijn verjaardag die er binnenkort ook aan zit te komen!
Ik vond het best goed te doen. De rijst vraagt wel veel aandacht, maar is een kwestie van goed opletten enzo, no big deal verder. De vis in dunne plakjes snijden vond ik wel lastig. De rolletjes maken was geen kunst aan, zo gebeurd.
pi_43485037
Mijn eerste poging om zelf sushi te maken, het smaakte heerlijk!

pi_43485172
quote:
Op zondag 12 november 2006 19:29 schreef Shaii het volgende:
Mijn eerste poging om zelf sushi te maken, het smaakte heerlijk!
Wauw, dat ziet er lekker uit hoor!!!
  dinsdag 26 december 2006 @ 22:48:01 #266
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_44756135
Ik ga er op oudejaarsavond weer voor!

Ben benieuwd, volgens mij ben ik het al weer verleerd. En dit keer woon ik niet langer in Den Haag (loei-verse vis!) maar in Groningen, dus ik moet eens even onderzoeken waar er hier een echt goede viswinkel zit.

O ik heb er nu al zin in
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_44756475
Ik bestel het wel...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_44757827
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 23:02 schreef Oblivion het volgende:
Ik bestel het wel...
niet eens zelf maken?
pi_44757839
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 23:56 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

niet eens zelf maken?
Nee, moet dat?
pi_44757872
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 23:57 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Nee, moet dat?
nee
pi_44759499
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 22:48 schreef Duderinnetje het volgende:
Ik ga er op oudejaarsavond weer voor!

Ben benieuwd, volgens mij ben ik het al weer verleerd. En dit keer woon ik niet langer in Den Haag (loei-verse vis!) maar in Groningen, dus ik moet eens even onderzoeken waar er hier een echt goede viswinkel zit.

O ik heb er nu al zin in
Dit is eigenlijk een bijzonder goed idee voor oudjaarsavond. Wij krijgen ook vrienden over de vloer en de vorige keer heb ik tapas gemaakt (iedereen was wild enthousiast), maar ik vind het zo afgezaagd om ditmaal weer tapas te maken. Zelf sushi maken is ook een idee natuurlijk!
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  woensdag 27 december 2006 @ 01:07:45 #272
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_44759533
quote:
Op woensdag 27 december 2006 01:05 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Dit is eigenlijk een bijzonder goed idee voor oudjaarsavond. Wij krijgen ook vrienden over de vloer en de vorige keer heb ik tapas gemaakt (iedereen was wild enthousiast), maar ik vind het zo afgezaagd om ditmaal weer tapas te maken. Zelf sushi maken is ook een idee natuurlijk!
Het is leuk om te doen, leuk om te serveren en gewoon ook nog eens hartstikke lekker en bijzonder!

Flesje saké erbij kopen en het is helemaal perfect.
Snobs have more fun!
KLIK!
  woensdag 27 december 2006 @ 01:17:28 #273
81237 releaze
best of both worlds
pi_44759733
Godsgloeiendekutvegapartners!
ik vind dit zo godsgruwelijk lekker maar nee, absoluut verboden in mn eigen huis
*watertandt*

binnenkort nog maar eens naar de tinytokyo..
  woensdag 27 december 2006 @ 01:18:27 #274
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_44759757
quote:
Op woensdag 27 december 2006 01:17 schreef releaze het volgende:
Godsgloeiendekutvegapartners!
ik vind dit zo godsgruwelijk lekker maar nee, absoluut verboden in mn eigen huis
*watertandt*

binnenkort nog maar eens naar de tinytokyo..
Hoezo verboden in je huis?
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_44759764
Hoezo verboden, releaze? Geen visliefhebbers?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  woensdag 27 december 2006 @ 01:25:17 #276
81237 releaze
best of both worlds
pi_44759899
quote:
Op woensdag 27 december 2006 01:18 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Hoezo verboden in je huis?
mijn vriend is sinds geboorte vegetarier en kan vlees/vis in zijn buurt, in zijn keuken, in zijn koelkast, in zijn pannetjes, op zijn bordjes, met zijn bestek met extreem veel moeite verdragen. het is voor hem een ware kwelling. en we wonen samen, dus dat is moeilijk. sushi thuis maken is een no-go area. (ja, heb ik weer, verliefd geworden op een vegaextremist.) ik heb wel nori en ook rijst en komkommer kan er ook in maar ik ben juist gek op krab/krabsalade, zalm en tonijnsushi..

Zucht...

[ Bericht 1% gewijzigd door releaze op 27-12-2006 01:29:45 (ier!) ]
pi_44759935
Lekker dan, releaze...
  woensdag 27 december 2006 @ 01:28:23 #278
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_44759967
Vriend inruilen voor sushi, lijkt mij de beste optie.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 27 december 2006 @ 01:28:57 #279
81237 releaze
best of both worlds
pi_44759979
quote:
Op woensdag 27 december 2006 01:26 schreef Oblivion het volgende:
Lekker dan, releaze...
maar als ik dit zo zie heb ik wel zin om naar hem toe te rennen en te schreeuwen ZAK IN DE STRONT MET JE VEGA MORGEN MAAK IK SUSHI!

Hell, ik zou er zelfs nu aan kunnen beginnen als ik de ingredienten in huis had
pi_44760002
dat hij vega is okay, maar ik vind het maar vreemd dat jij je dan maar aan dient te passen
het besmet je huis of je serveisgoed toch niet?
pi_44760004
quote:
Op woensdag 27 december 2006 01:28 schreef releaze het volgende:

[..]

maar als ik dit zo zie heb ik wel zin om naar hem toe te rennen en te schreeuwen ZAK IN DE STRONT MET JE VEGA MORGEN MAAK IK SUSHI!

Hell, ik zou er zelfs nu aan kunnen beginnen als ik de ingredienten in huis had
Zou 'm toch vriendelijk verzoeken een weekendje op te rotten...
  woensdag 27 december 2006 @ 01:35:53 #282
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_44760121
Nou ik kan het me dan ook wel weer voorstellen. Of toch niet. En toch wel. Als dat een sterk principe is...

Maar kijk anders of je eens met anderen een sushi-avondje elders kan houden. Gewoon een mouw aan passen
Snobs have more fun!
KLIK!
  woensdag 27 december 2006 @ 01:44:22 #283
81237 releaze
best of both worlds
pi_44760310
quote:
Op woensdag 27 december 2006 01:35 schreef Duderinnetje het volgende:
Nou ik kan het me dan ook wel weer voorstellen. Of toch niet. En toch wel. Als dat een sterk principe is...

Maar kijk anders of je eens met anderen een sushi-avondje elders kan houden. Gewoon een mouw aan passen
dat wordt dan dus de tinytokyo
quote:
Op woensdag 27 december 2006 01:29 schreef MissyMirjaM het volgende:
dat hij vega is okay, maar ik vind het maar vreemd dat jij je dan maar aan dient te passen
het besmet je huis of je serveisgoed toch niet?
jaweeeheel.

Nee dat doet het idd niet, maar hij vindt het een verschrikkelijk idee, ik kan er zelf ook niet echt bij. Maar, hij valt wel een heul klein beetje te tweaken, tegenwoordig koop ik wat vaker worst voor op brood of een bakje salade met de nonverbale mededeling 'durf er eens wat over te zeggen!' Kom op zeg, het is ook mijn huis. Ik vind het lekker. Maar sushi is wel iets veel groters dan een pakje salami.
pi_44760312
Als je samenwoont, is het dan 'zijn' koelkast? "zijn" bestek? 'Zijn' keuken?

Nee, dude, kan je hier echt bij? Ik niet...
  woensdag 27 december 2006 @ 01:50:31 #285
81237 releaze
best of both worlds
pi_44760423
quote:
Op woensdag 27 december 2006 01:44 schreef Oblivion het volgende:

het is dat of een zwaar geirriteerd vriendje voor het allergrootste gedeelte zit het me niet zo dwars hoor, zo'n vervente vlees/viseter ben ik ook niet, dan eet ik het maar buiten de deur. Maar wanneer ik dan wel eens iets wil, echt heel graag wil, ja dan kan ik er helaas niet meer zo makkelijk over denken
  woensdag 27 december 2006 @ 01:57:22 #286
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_44760596
quote:
Op woensdag 27 december 2006 01:44 schreef Oblivion het volgende:

Ja ik wel.

Maar ik hou erg van principes
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_44760652
quote:
Op woensdag 27 december 2006 01:57 schreef Duderinnetje het volgende:

Ja ik wel.

Maar ik hou erg van principes
Ja, en uit principe eet jij toch vlees en vis?
Dat je rekening houdt, maar zo extreem, neen, zou mijn eigen huisje gaan zoeken.

Wel knap van je, releaze... Ik zou het niet kunnen dus...
  woensdag 27 december 2006 @ 02:02:39 #288
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_44760711
[flauw inkoppertje]
Ik mag hopen dat ie jouw vlees af en toe wel in de mond neemt en zodoende vast went aan de sushi-smaakjes.
[/flauw inkoppertje]

Ja, ik moet naar bedje toe, dames.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 27 december 2006 @ 02:02:52 #289
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_44760716
quote:
Op woensdag 27 december 2006 01:59 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Dat je rekening houdt, maar zo extreem, neen, zou mijn eigen huisje gaan zoeken.

Ik zou me conformeren, óf apart gaan wonen. Een keuze maken, maar er niet aan tornen.

Maar dit is allemaal niet relevant in dit topic denk ik, hoewel het een interessant gegeven is
Snobs have more fun!
KLIK!
  woensdag 27 december 2006 @ 02:03:19 #290
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_44760730
quote:
Op woensdag 27 december 2006 02:02 schreef golfer het volgende:
[flauw inkoppertje]
Ik mag hopen dat ie jouw vlees af en toe wel in de mond neemt en zodoende vast went aan de sushi-smaakjes.
[/flauw inkoppertje]

Ja, ik moet naar bedje toe, dames.
Ja inderdaad
Snobs have more fun!
KLIK!
  Redactie Games woensdag 27 december 2006 @ 02:04:09 #291
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_44760745
quote:
Op woensdag 27 december 2006 01:25 schreef releaze het volgende:

[..]

mijn vriend is sinds geboorte vegetarier en kan vlees/vis in zijn buurt, in zijn keuken, in zijn koelkast, in zijn pannetjes, op zijn bordjes, met zijn bestek met extreem veel moeite verdragen. het is voor hem een ware kwelling. en we wonen samen, dus dat is moeilijk. sushi thuis maken is een no-go area. (ja, heb ik weer, verliefd geworden op een vegaextremist.) ik heb wel nori en ook rijst en komkommer kan er ook in maar ik ben juist gek op krab/krabsalade, zalm en tonijnsushi..

Zucht...
Klinkt bijna als een veganist met smetvrees als je het mij vraagt..
Ik zou echt meteen ruzie krijgen met zo iemand..
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
  woensdag 27 december 2006 @ 02:09:26 #292
81237 releaze
best of both worlds
pi_44760835
quote:
Op woensdag 27 december 2006 01:59 schreef Oblivion het volgende:

[..]

ach, zoiets oprekken heeft tijd nodig ik heb ook al gezegd dat zijn kinderen niet vega opgevoed zullen worden, dat ze dat op een gegeven moment zelf mogen kiezen. Daar was ie het dan wel weer mee eens, dus ik heb de komende paar jaar om hem gewend te laten raken met dood dier in huis

Sushi dus

miin broertje (16) is ook vega maar die heeft er niet zoveel moeite mee, vooral omdat ie toch met vlees is opgevoed. ik denk dat het onvoorstelbaar voor vleeseters is in de huid van een vegabybirth te kruipen, vlees/vis is totaal niet en nooit de normaalste zaak van de wereld geweest, al die dode koeien in de schappen, die halve kippen overal, vissen met kop en staart en glazige oogjes. Het gaat geloof ik veel verder dan princiepes. Als m'n vriend aan een worst denkt dan ziet ie gewoon dat hele proces van het varken tot de albert heijn. Ik denk dat ik met zo'n voorstellingsvermogen en gebrek aan gewenning aan dat beeld ook kriebels zou krijgen

Maar goed, ontopic! Moet wel ff wat open post bewaren voor eventuele nieuwe sushifotos
  Redactie Games woensdag 27 december 2006 @ 02:13:46 #293
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_44760906
quote:
Op woensdag 27 december 2006 02:09 schreef releaze het volgende:

[..]

ach, zoiets oprekken heeft tijd nodig ik heb ook al gezegd dat zijn kinderen niet vega opgevoed zullen worden, dat ze dat op een gegeven moment zelf mogen kiezen. Daar was ie het dan wel weer mee eens, dus ik heb de komende paar jaar om hem gewend te laten raken met dood dier in huis

Sushi dus

miin broertje (16) is ook vega maar die heeft er niet zoveel moeite mee, vooral omdat ie toch met vlees is opgevoed. ik denk dat het onvoorstelbaar voor vleeseters is in de huid van een vegabybirth te kruipen, vlees/vis is totaal niet en nooit de normaalste zaak van de wereld geweest, al die dode koeien in de schappen, die halve kippen overal, vissen met kop en staart en glazige oogjes. Het gaat geloof ik veel verder dan princiepes. Als m'n vriend aan een worst denkt dan ziet ie gewoon dat hele proces van het varken tot de albert heijn. Ik denk dat ik met zo'n voorstellingsvermogen en gebrek aan gewenning aan dat beeld ook kriebels zou krijgen

Maar goed, ontopic! Moet wel ff wat open post bewaren voor eventuele nieuwe sushifotos
Het verbaasd me nog steeds dat het geen veganist is als hij zo sterk op zijn principes leunt, waarom wel dingen zoals leren schoenen, jassen koppen en melk drinken dan...
  woensdag 27 december 2006 @ 02:25:12 #294
81237 releaze
best of both worlds
pi_44761055
quote:
Op woensdag 27 december 2006 02:13 schreef Mr.Noodle het volgende:

[..]

Het verbaasd me nog steeds dat het geen veganist is, waarom wel dingen zoals leren schoenen, jassen koppen en melk drinken dan...
hij heeft bij gebrek aan kwaliteitskunstlederenschoenen een stel meindls, maar daar doet ie een paar jaar mee en zijn gemaakt van speciaal gefokte koeien. voor de rest niks. hij heeft er aan zitten denken veganist te worden in het verleden, maar dat betekent kaas opgeven en dat kan ie niet was die kaas geen probleem, dan was veganisme geen probleem. maar dan had ie ook minder moeite gehad met vegetariers, omdat ie dat al z'n hele leven is geweest.
ik snap die vegetarische/veganistische/fruitarische princiepes helemaal niet, ik ben nogsteeds opzoek naar iemand die argumenten kan geven die uiteindelijk niet gebaseerd zijn op 'omdat ik'. Irrationeel zaakie vind ik het. maar goed, ieder z'n leven, ik voel me voor het gros van de tijd niet beperkt in mijn persoonlijke vrijheid, vega leven daar wen je aan zowel psychisch als lichamelijk, but sometimes....
  Redactie Games woensdag 27 december 2006 @ 02:34:33 #295
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_44761151
quote:
Op woensdag 27 december 2006 02:25 schreef releaze het volgende:

[..]

hij heeft bij gebrek aan kwaliteitskunstlederenschoenen een stel meindls, maar daar doet ie een paar jaar mee en zijn gemaakt van speciaal gefokte koeien. voor de rest niks. hij heeft er aan zitten denken veganist te worden in het verleden, maar dat betekent kaas opgeven en dat kan ie niet was die kaas geen probleem, dan was veganisme geen probleem. maar dan had ie ook minder moeite gehad met vegetariers, omdat ie dat al z'n hele leven is geweest.
ik snap die vegetarische/veganistische/fruitarische princiepes helemaal niet, ik ben nogsteeds opzoek naar iemand die argumenten kan geven die uiteindelijk niet gebaseerd zijn op 'omdat ik'. Irrationeel zaakie vind ik het. maar goed, ieder z'n leven, ik voel me voor het gros van de tijd niet beperkt in mijn persoonlijke vrijheid, vega leven daar wen je aan zowel psychisch als lichamelijk, but sometimes....
Ik vind eerlijk gezegd iemand die veganist is betere standpunten hebben dan iemand die vegetarļėr is. Het punt dat hij kaas niet kan opgeven omdat.... mis ik dan... Sowieso is heel de bio-industrie in NL en denk verder in Europa enigzins misselijkmakend, maar het spul wordt geslacht en het is er. En als ik het niet eet, doet iemand anders het en anders wordt het alsnog weer opnieuw als veevoer verwerkt voor de volgende generatie koeien... maar goed, ik zal wel ophouden met de discussie want het is eigenlijk zinloos om zo'n discussie met een vegetarļėr te houden.
  woensdag 27 december 2006 @ 02:39:48 #296
81237 releaze
best of both worlds
pi_44761188
quote:
Op woensdag 27 december 2006 02:34 schreef Mr.Noodle het volgende:

[..]

Ik vind eerlijk gezegd iemand die veganist is betere standpunten hebben dan iemand die vegetarļėr is. Het punt dat hij kaas niet kan opgeven omdat.... mis ik dan... Sowieso is heel de bio-industrie in NL en denk verder in Europa enigzins misselijkmakend, maar het spul wordt geslacht en het is er. En als ik het niet eet, doet iemand anders het en anders wordt het alsnog weer opnieuw als veevoer verwerkt voor de volgende generatie koeien... maar goed, ik zal wel ophouden met de discussie want het is eigenlijk zinloos om zo'n discussie met een vegetarļėr te houden.
idd, dat is het ook mensen verander je zo toch niet. maar ik heb hem al wel zover gekregen, ook mede door dat soort discussies, dat onze toekomstige kinderen dus NIET zo opgevoed worden. Dat kon ie dan wel weer inzien. maar goed ik heb de keuze gemaakt met hem samen te wonen, en daar hoort dit ook bij. Dus ik pas me voor het grootste gedeelte aan zonder te protesteren aan zijn wensen, maar soms draai ik de rollen om. Wellicht in de toekomst dus

Nou, slaap lekker en sorry mensen voor het offtopic...
pi_44761817
En voor de vegetariėr/veganisten-discussie verder gaat wil ik graag zeggen dat hij bij het naar bed gaan van releaze afgesloten is en niet meer hervat wordt in dit topic.

Nu weer over sushi Ik heb het veel te laat ontdekt, maar ben er absoluut dol op.
pi_44764055
quote:
Op woensdag 27 december 2006 03:42 schreef Isabeau het volgende:
En voor de vegetariėr/veganisten-discussie verder gaat wil ik graag zeggen dat hij bij het naar bed gaan van releaze afgesloten is en niet meer hervat wordt in dit topic.

Nu weer over sushi Ik heb het veel te laat ontdekt, maar ben er absoluut dol op.
Voor de vega's:sushi heeft weliswaar z'n oorsprong in het preserveren van vis, sushi betekent niks meer dan aangezuurde rijst. De meeste (en imho beste) sushi is met vis, maar je kunt dus prima vega sushi maken: met ei, diverse soorten pickles, aubergine, kampyo (pompoenschil), avocado, gember, wortel, shii-take enzovoorts.
  Redactie Games woensdag 27 december 2006 @ 20:04:05 #299
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_44772977
En vergeet de komkommer niet. Ik heb een mix van dunne reepjes wortel (juliene gesneden) en komkommer met erom heen dus de plakrijst en het zeewier blad. Prima te eten verder
  woensdag 27 december 2006 @ 20:15:22 #300
81237 releaze
best of both worlds
pi_44773393
Ik heb toch sushi gemaakt vandaag, inclusief vis! Yes, een mijlpaal!
We hadden bij de toko ook envelopjes gehaald, daar rijst in gestopt enzo..die zijn ook vega, en verschrikkelijk lekker. voor de rest voor mn vriend aparte vegasushi met komkommer, wortel en avocado, yum! We hadden eigenlijk fotos moeten maken van het bereidingsproces

Die dingen rollen vind ik nogsteeds supermoeilijk. We hebben ook nog eens een mes dat amper snijdt, maar, het resultaat dat we hebben ziet er lekker uit, yum! Ook een flesje sake erbij
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')