abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41923554
quote:
Op maandag 18 september 2006 10:10 schreef mirugai het volgende:

[..]

Als je de gember gekoeld en in azijn bewaard, dan blijft het lang goed. Zeker een paar maanden denk ik. Takuan is ingemaakte daikon, dus dat is ook lang houdbaar. Kampyo zal wel wat minder lang houdbaar zijn. Koop je het gedroogd of al geprepareerd?
Ik koop de kampyo altijd geprepareerd.
pi_41946416
quote:
Op maandag 18 september 2006 16:36 schreef n0a het volgende:
Ik koop de kampyo altijd geprepareerd.
Toevallig heb ik van de week zo'n zakje kampyo gebruikt. Ik heb geen idee hoelang een geopend zakje houdbaar is. In de koelkast schat ik een een week. De kampyo is nog niet op dus ik zal opletten hoelang het nog goed ruikt en ik nog niet misselijk wordt van de kampyo :-)
pi_42930411
Vanavond ga ik dan eindelijk voor het eerst zelf sushi maken!

Op de sesamzaadjes na alles in huis nu, alleen qua vulling niet zo veel in huis; zalm, talapia en avocado. Zal zo nog eens in de keuken kijken voor wat nog meer dienst kan doen als vulling. Eieren hebben we nog wel in huis, maar dat vind ik niet zo lekker met sushi. We hebben nog wel een pompoen liggen en nu las ik net dat je dat ook kan gebruiken als vulling. Nu heb ik alleen nog nooit iets met pompoen gemaakt. Weet iemand of je dat gewoon rauw als sushi-vulling kan gebruiken?

edit: antwoord gevonden, rauw dus

[ Bericht 9% gewijzigd door Escaflowne op 25-10-2006 19:26:00 ]
pi_42931209
waar gooien jullie die roze gember en sesamolie doorheen? ik maak erg vaak sushi maar meestal de normale versie, met verschillende ingredienten per rol. echt HET ideale borrelhapje als er lekkerbekken komen eten. het is supermakkelijk, snel, gezond, goedkoop en boven LEKKER! en iedereen denkt dat je een of andere meesterchef bent

ik heb wel vaker ander soortige gebroken rijst gekocht ipv sushirijst, bijvoorbeeld paella of risottorijst.
En een andere budgettip: witte azijn is bij afwezigheid van rijstazijn ook prima te doen.
voor die espresso van jou kom ik van de maan naar je toelopen!
pi_42932253
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 19:42 schreef knuppelhout het volgende:
het is supermakkelijk, snel, gezond, goedkoop en boven LEKKER! en iedereen denkt dat je een of andere meesterchef bent
Nee hoor, ik denk dat niet.

@escaflowne: rauwe pompoen als vulling? Nou, eet smakelijk
Gedroogde pompoenschil is een bekende vulling voor maki. De pompoenschil wordt daarvoor eerst geweekt in water en dan gekookt in water, suiker, sojasaus en mirin.
pi_42934206
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 20:12 schreef mirugai het volgende:
@escaflowne: rauwe pompoen als vulling? Nou, eet smakelijk
Gedroogde pompoenschil is een bekende vulling voor maki. De pompoenschil wordt daarvoor eerst geweekt in water en dan gekookt in water, suiker, sojasaus en mirin.
Heb het geproefd, vind het best lekker hoor, alleen wel wat hard idd en dat lijkt me ook niet handig om in de rollen te verwerken. De rijst is nog aan het afkoelen, dus ik kan ondertussen eens de pompoen wat zachter maken, op de manier zoals dat kennelijk voor pompoenschil wordt gedaan!

Alleen zo jammer, we hadden 2 avocado's, maar die ene was dus niet echt goed meer, de ander nog wel, al begon ie ook een klein beetje te verkleuren. En door die grote noot erin blijft er niet veel van over

De vis in dunne plakjes snijden vond ik nog het lastigste. Weet niet of het de manier is, maar merkte dat het nog het beste gaat als je de vis vlak aandrukt en dan met het mes vlak boven de snijplank horizontaal snijdt.
pi_42934236
Ik ga dit weekend ook maar eens proberen sushi te maken. M'n zus heeft volgens mij een boekje liggen hoe het moet, dus ik hoop dat het me gaat lukken.
Het doet er niet toe wie ik ben, maar wie ik wil zijn.
pi_42934414
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 19:42 schreef knuppelhout het volgende:
waar gooien jullie die roze gember en sesamolie doorheen? ik maak erg vaak sushi maar meestal de normale versie, met verschillende ingredienten per rol. echt HET ideale borrelhapje als er lekkerbekken komen eten. het is supermakkelijk, snel, gezond, goedkoop en boven LEKKER! en iedereen denkt dat je een of andere meesterchef bent

ik heb wel vaker ander soortige gebroken rijst gekocht ipv sushirijst, bijvoorbeeld paella of risottorijst.
En een andere budgettip: witte azijn is bij afwezigheid van rijstazijn ook prima te doen.
Ik doe gewoonlijk wat wasabi op de sushi en daarover wat plakjes gember.
Dan even dippen in de soja-olie en smullen maar

Sesamzaadjes zijn lekker voor in de sojasaus, maar je kunt ze ook gebruiken ter decoratie.
Sesamolie wordt zover mij bekend niet gebruikt, maar bij gebrek aan sesamzaadjes is het ms. wel lekker om een klein beetje te mengen met de sojasaus? Zal wel niet oplossen dan, maar voor de smaak lijkt het me wel lekker.
pi_42935848
Oeh, wat is dat lekker! Pompoen gekookt in water met sojasaus en suiker (rijstewijn niet voorhanden).

De rijst is nu ook nagenoeg afgekoeld, dus ga zo eens kijken hoe ik het maken van de rolletjes ervan af breng. Moet nog even wachten tot de pompoen is afgekoeld.

En zie hier, het resultaat:

Het smaakt echt heerlijk ook nog!

[ Bericht 25% gewijzigd door Escaflowne op 26-10-2006 00:09:50 ]
pi_42946255
Ik krijg weer zo'n zin in sushi. Over twee weken weer uit eten voor de verjaardag van m'n vriend. Sushi!

Je gebruikt een oud creme brulee bakje voor de wasabi?
pi_42998201
Ik zou het ook wel willen kunnen hoor . Gelukkig gaat iemand het mij binnekort leren. Is het een beetje zelf te doen eigenlijk? Wil die rolletjes graag maken.. toch wel stoer op mijn verjaardag die er binnenkort ook aan zit te komen!
Sparkle sparkle
pi_43021323
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 10:43 schreef n0a het volgende:
Je gebruikt een oud creme brulee bakje voor de wasabi?
Ja, duurde al lang genoeg, ff geen zin om xtra moeite te doen voor de presentatie
Een echt sushi servies heb ik sowieso nog niet, met nadruk op 'nog'
pi_43021422
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 23:05 schreef GlitterRevenge het volgende:
Ik zou het ook wel willen kunnen hoor . Gelukkig gaat iemand het mij binnekort leren. Is het een beetje zelf te doen eigenlijk? Wil die rolletjes graag maken.. toch wel stoer op mijn verjaardag die er binnenkort ook aan zit te komen!
Ik vond het best goed te doen. De rijst vraagt wel veel aandacht, maar is een kwestie van goed opletten enzo, no big deal verder. De vis in dunne plakjes snijden vond ik wel lastig. De rolletjes maken was geen kunst aan, zo gebeurd.
pi_43485037
Mijn eerste poging om zelf sushi te maken, het smaakte heerlijk!

pi_43485172
quote:
Op zondag 12 november 2006 19:29 schreef Shaii het volgende:
Mijn eerste poging om zelf sushi te maken, het smaakte heerlijk!
Wauw, dat ziet er lekker uit hoor!!!
En ja, dat zijn onze eigen Boris † en Diever hiernaast!
  dinsdag 26 december 2006 @ 22:48:01 #266
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_44756135
Ik ga er op oudejaarsavond weer voor!

Ben benieuwd, volgens mij ben ik het al weer verleerd. En dit keer woon ik niet langer in Den Haag (loei-verse vis!) maar in Groningen, dus ik moet eens even onderzoeken waar er hier een echt goede viswinkel zit.

O ik heb er nu al zin in
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_44756475
Ik bestel het wel...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_44757827
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 23:02 schreef Oblivion het volgende:
Ik bestel het wel...
niet eens zelf maken?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_44757839
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 23:56 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

niet eens zelf maken?
Nee, moet dat?
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_44757872
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 23:57 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Nee, moet dat?
nee
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_44759499
quote:
Op dinsdag 26 december 2006 22:48 schreef Duderinnetje het volgende:
Ik ga er op oudejaarsavond weer voor!

Ben benieuwd, volgens mij ben ik het al weer verleerd. En dit keer woon ik niet langer in Den Haag (loei-verse vis!) maar in Groningen, dus ik moet eens even onderzoeken waar er hier een echt goede viswinkel zit.

O ik heb er nu al zin in
Dit is eigenlijk een bijzonder goed idee voor oudjaarsavond. Wij krijgen ook vrienden over de vloer en de vorige keer heb ik tapas gemaakt (iedereen was wild enthousiast), maar ik vind het zo afgezaagd om ditmaal weer tapas te maken. Zelf sushi maken is ook een idee natuurlijk!
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  woensdag 27 december 2006 @ 01:07:45 #272
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_44759533
quote:
Op woensdag 27 december 2006 01:05 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Dit is eigenlijk een bijzonder goed idee voor oudjaarsavond. Wij krijgen ook vrienden over de vloer en de vorige keer heb ik tapas gemaakt (iedereen was wild enthousiast), maar ik vind het zo afgezaagd om ditmaal weer tapas te maken. Zelf sushi maken is ook een idee natuurlijk!
Het is leuk om te doen, leuk om te serveren en gewoon ook nog eens hartstikke lekker en bijzonder!

Flesje saké erbij kopen en het is helemaal perfect.
Snobs have more fun!
KLIK!
  woensdag 27 december 2006 @ 01:17:28 #273
81237 releaze
best of both worlds
pi_44759733
Godsgloeiendekutvegapartners!
ik vind dit zo godsgruwelijk lekker maar nee, absoluut verboden in mn eigen huis
*watertandt*

binnenkort nog maar eens naar de tinytokyo..
  woensdag 27 december 2006 @ 01:18:27 #274
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_44759757
quote:
Op woensdag 27 december 2006 01:17 schreef releaze het volgende:
Godsgloeiendekutvegapartners!
ik vind dit zo godsgruwelijk lekker maar nee, absoluut verboden in mn eigen huis
*watertandt*

binnenkort nog maar eens naar de tinytokyo..
Hoezo verboden in je huis?
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_44759764
Hoezo verboden, releaze? Geen visliefhebbers?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')