abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25147657
quote:
Bush' budget bedrog

Willem Middelkoop - 17 februari 2005

Dat de oorlog om Irak van start ging om dictator Saddam Hoessein zijn massavernietigingswapens af te pakken, lijkt inmiddels bijna een slechte grap te zijn. Toch was dit het verhaal waarmee de Amerikaanse president George Bush de halve wereld aan zijn kant kreeg.

Achteraf gezien is er sprake van ordinair bedrog van de kant van de Amerikaanse regering. Het officiële verhaal van de regering Bush klopt vaker niet met de feiten. Een Amerikaanse journalist die in politiek Washington zijn werk moet doen, vertelde kort geleden tegen een Nederlandse collega dat hij er maar over denkt een ander vak te kiezen.

"Vroeger wist je dat 50% van de verhalen van de woordvoerders van het Witte Huis gelogen waren, nu is dat in bijna 100% van de gevallen zo."

Onder het tapijt
Bush' kortgeleden ingediende begrotingsvoorstellen zijn ook niet te vertrouwen. Economen van de groot banken op Wall Street - die niet bekend staan om hun kritiek op de president - wezen er direct al voorzichtig op dat de kosten voor twee van de belangrijkste onderwerpen uit Bush' State of the Union (Troonrede) niet in de begroting te vinden zijn.

Zelfs in de langjarige doorrekeningen zochten zij tevergeefs wat de extra kosten zijn van de ontelbare miljarden kostende privatisering van het sociale zekerheidstelsel, of de geldverslindende oorlog in Irak. Veel kostenposten worden door de president en de zijnen simpelweg vooruit of onder een denkbeeldig tapijt geschoven.

Onafhankelijke economen maken pas echt gehakt van het begrotingsvoorstel. Binnen een dag publiceerde macro-econoom, ex-adviseur van het ministerie van Financiën en professor Nouriel Roubini van de Universiteit van New York in een vernietigend commentaar: Bush Damned Budget Lies and Voodoo Budget Magic.

"Schaamteloos"
De verkiezingsbelofte dat het begrotingstekort de komende vijf jaar wordt gehalveerd, kan volgens Roubini nooit worden waargemaakt. Inkomsten worden te hoog ingeschat en uitgaven te laag weergegeven. Ik schrik vooral van zijn ongekend scherpe bewoordingen. Voor het gemak vertaal ik de belangrijkste zinnen van zijn betoog even in het Nederlands:

"De oneerlijkheid van deze regering over de begrotingstekorten heeft ongekende niveaus bereikt. Deze mensen zijn absoluut schaamteloos." (...) "Wie denken deze boekhoudoplichters te bedriegen? Denken ze nou echt dat iedereen in Amerika en in de rest van de wereld rekenkundige idioten zijn?"

(...) "Dit is erger dan oneerlijkheid. Het is de grofste vorm van manipulatie van een begroting ooit, bedoelt om een uitkomst te laten zien dat volslagen onrealistisch en misleidend is, in elke mogelijke dimensie." (...) "Het getoonde tekort op de begroting van 2009 van 233 miljard dollar is een grote leugen."

"Ze denken misschien dat ze iedereen voor de gek kunnen houden, maar ze bedriegen alleen zichzelf. Om het iets minder vriendelijk uit te drukken, dit is geen begroting, dit is bedrog, het grootste financiële piramidespel uit de financiële geschiedenis dat gaat zorgen voor het faillissement van de VS over tien jaar."

"Incompleet en vals"
Roubini is niet de enige die de Amerikaanse overheid van boekhoudfraude beticht. Na enig Googlen stuit ik op een Wake-up Call uit december 2003 van Comptroller General David Walker van de Government Accountability Office (GAO) - zeg maar de directeur van de Amerikaanse Rekenkamer - en ik weet niet was ik lees:

"De financiële conditie van de VS is slechter dan wordt verteld. De staatsschuld van 7000 miljard dollar (inmiddels 7500 miljard dollar - WM) betekent 24.000 dollar per Amerikaan. Als ik de toekomstige kosten voor sociale zekerheid en ziekte daar bij optel die niet in de begroting staan, maar die wel moeten worden betaald, kom ik uit op 145.000 dollar per Amerikaan."

Volgens de voorzitter van de GOA kan zelfs een sterke groei van de economie niet voor een oplossing zorgen. "De tekorten zijn simpelweg te groot om uit deze problemen te kunnen groeien. De eenvoudige waarheid is dat de basis voor de overheidsfinanciering niet goed is. Hoe langer wordt gewacht, hoe dramatischer het wordt."

Walker eindigt met een vernietigende conclusie: "De jaarverslagen en begrotingsvoorstellen geven een incompleet en vals beeld van de financiële situatie van de overheid. Hierdoor kan de GOA zich voor het zesde jaar op rij geen oordeel vormen. Het wordt nu tijd om toe te geven dat Amerika in een diep begrotingsgat zit en moeten stoppen met graven."

Als u honger hebt naar meer, lees dan Walker's laatste presentatie. Klik hier.
Bron: IEX

Zeer schokkend... de VS over 10 jaar failliet door het financiële wanbeleid van Bush. Grote verhalen als de kosten van de Irak-oorlog en privatisering van het sociale zekerheidsstelsel staan niet eens in de begroting. En Bush maar harde maatregelen blijven nemen tegen frauderende boekhouders in navolging van de Enron-zaak. Wat denken jullie?

edit: leuk grafiekje:

[ Bericht 1% gewijzigd door pberends op 18-02-2005 20:46:08 ]
  vrijdag 18 februari 2005 @ 18:18:56 #2
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_25148437
het is net alsof je een Blair en een Balkenende in een persoon verenigt ziet he?
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
  vrijdag 18 februari 2005 @ 18:22:14 #3
69191 Varr
Hier ben ik, hierzo!!
pi_25148511
Ik zie het niet gebeuren.
pi_25148622
bwa, is mogelijk... maar wie gaat daarom om wenen?
pi_25148705
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 18:22 schreef Varr het volgende:
Ik zie het niet gebeuren.
Ik ook niet, maar de Amerikanen zijn ook uit "the great depression" geklommen. Een depressie zou overigens niet per sé negatief zijn. Zo zou de valuta die gekoppeld aan de goudstandaard eindelijk aan banden worden gelegt en zouden veel ranzige overheidssubsidies zoals de totaal nutteloze subsidies aan kunst en milieu gestopt moeten worden. Iets wat ook voor Nederland geld.

Alleen het feit dat de pensioenfondsen gekoppeld zijn aan de beursprestaties betekend dat, bij een nieuwe great depression, dat geld verdampt als heet water. Niet zo prettig dus
pi_25148852
Interessant verhaal.
Maar de VS lijken mij machtig genoeg om hun eigen faillissement te voorkomen, dus zo'n vaart zal het wel niet lopen....
  vrijdag 18 februari 2005 @ 18:43:32 #7
70154 klez
100 million+ death and countin
pi_25148868
Och ja, dit soort verhaaltjes verschijnen al honderd jaar over de VS. Europese frustis die de gedegenereerde situatie van Europa moeilijk kunnen verkroppen - met name Fransen en Duitsers hebben er last van, maar ook in Nederland zie je het steeds meer - springen hier bovenop, in de hoop dat het allemaal nog goed komt met Europa.
De jaloezie en afgunst die rijkdom blijkbaar oproept, op micro zowel als macro niveau blijft me verbazen.
De VS economie heeft al 3, 4 keer eerder een vette crisis door gemaakt, en kwam er elke weer sterker uit. Waarom? Omdat alle basisvoorwaarden voor groei en ontwikkeling in de VS veel sterker aanwezig zijn dan in Europa. Kennis. Flexibiliteit. Grondstoffen. Ruimte. Militaire macht. Demografische ontwikkeling.
Ik zou me als ik in de VS woonde, heel wat minder zorgen over de toekomst maken dan als Europeaan. Kijk eens om je heen...Met Europa gaat het echt de goede kant op. Not.
"They have invented a myth that Jews were massacred "
Ahmadinejad, leader of Iran
  vrijdag 18 februari 2005 @ 18:45:09 #8
70154 klez
pi_25148888
quote:
News: The U.S. budget deficit is disappearing. In most recently reported quarter (Dec 2004), the Congressional Budget Office posted that the budget deficit was only $3.4 Billion (this is far better than last year or last quarter or anything posted in many years). On Feb 10, the CBO will post the Jan ’05 deficit numbers. Right now my expectations are for a SURPLUS of $4 Billion for Jan '05 alone. Once this news comes out the markets will rally, because we haven’t seen these kinds of number since Bill Clinton was president in 2000. The strong economy, strong corporate profits, and productivity increases have led to a rapid return to budget surpluses again.

Also, companies are more loaded cash than any time in the past...$600B in the S&P500 alone. This is more than double what they had in 1990. Additionally $750B are expected to be repatriated this year. Stocks are way undervalued, for example semiconductor EPS have risen 27% in the past 12 months, yet semiconductor stocks have fallen by 25% in the past 12 mo. We could see over 50% rise in semi stock prices as this fundamental earnings result kicks in.
pi_25148892
Hoe werkt dat dan als een land failliet is ?
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
pi_25148930
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 18:45 schreef Steve-O het volgende:
Hoe werkt dat dan als een land failliet is ?
Net zoals Italië. De economie functioneerd nog 100%, alleen de overheid is de weg (definitief) kwijt.
pi_25149090
Ik hoop dat het gebeurd.... dan is China de supermacht
I am the greatest, the fastest, the smartest, I'm your dream turning into a nightmare!
pi_25149171
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 18:43 schreef klez het volgende:
Och ja, dit soort verhaaltjes verschijnen al honderd jaar over de VS. Europese frustis die de gedegenereerde situatie van Europa moeilijk kunnen verkroppen - met name Fransen en Duitsers hebben er last van, maar ook in Nederland zie je het steeds meer - springen hier bovenop, in de hoop dat het allemaal nog goed komt met Europa.
De jaloezie en afgunst die rijkdom blijkbaar oproept, op micro zowel als macro niveau blijft me verbazen.
De VS economie heeft al 3, 4 keer eerder een vette crisis door gemaakt, en kwam er elke weer sterker uit. Waarom? Omdat alle basisvoorwaarden voor groei en ontwikkeling in de VS veel sterker aanwezig zijn dan in Europa. Kennis. Flexibiliteit. Grondstoffen. Ruimte. Militaire macht. Demografische ontwikkeling.
Ik zou me als ik in de VS woonde, heel wat minder zorgen over de toekomst maken dan als Europeaan. Kijk eens om je heen...Met Europa gaat het echt de goede kant op. Not.
Leuk, dat van Amerika over 10 jaar failliet is geen uitspraak van een of andere gefrustreerde Europeaan: "Onafhankelijke economen maken pas echt gehakt van het begrotingsvoorstel. Binnen een dag publiceerde macro-econoom, ex-adviseur van het ministerie van Financiën en professor Nouriel Roubini van de Universiteit van New York"
pi_25149179
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 18:48 schreef DrWolffenstein het volgende:

[..]

Net zoals Italië. De economie functioneerd nog 100%, alleen de overheid is de weg (definitief) kwijt.
pi_25149188
Ja, leuk Error, dan mag je niet meer Fokken ook.
  vrijdag 18 februari 2005 @ 19:06:08 #15
39741 dJ-Zcore
Groenvoorziening.
pi_25149206
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 19:00 schreef Error51 het volgende:
En dan de Chineze taal gaan leren zeker?
Wie zijn eigen tuintje wiedt, ziet 't onkruid van een ander niet.
  vrijdag 18 februari 2005 @ 19:11:50 #16
70154 klez
pi_25149296
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 19:04 schreef pberends het volgende:

[..]

Leuk, dat van Amerika over 10 jaar failliet is geen uitspraak van een of andere gefrustreerde Europeaan: "Onafhankelijke economen maken pas echt gehakt van het begrotingsvoorstel. Binnen een dag publiceerde macro-econoom, ex-adviseur van het ministerie van Financiën en professor Nouriel Roubini van de Universiteit van New York"
Natuurlijk zijn er ook genoeg gefrustreerde Amerikanen, met name aan democratische zijde.
Natuurlijk is er wel iets aan de hand.
Maar al die Europeanen die zich zo druk maken doen er goed aan eens "naar hun eigen te kijken".
Vooralsnog zal het allemaal wel los lopen met dat faillissement van de VS.
  vrijdag 18 februari 2005 @ 19:17:14 #17
94397 Stroomschok
File op het zandpad
pi_25149392
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 19:00 schreef Error51 het volgende:
Helaas sleurt een failliet Amerika de hele westerse wereld mee de afgrond in.
Amerika draait nu al op een soort woekerpraktijk waarbij het hun tekorten leent van de rest van de westerse wereld. Dat deze hieraan meewerken komt omdat ze niet anders kunnen.

Als Amerika straks dan ook nog eens de controle en misschien wel het eigendom heeft van de enige oliebronnen die nog genoeg groeicapaciteit hebben om de groei van het energieverbruik en de neergang van de productie van andere bronnen te kunnen compenseren. Dan zal Amerika de macht hebben om de rest van de wereld te dwingen te blijven betalen voor hun dreigende faillisement.

Dat is waarom ze in Iraq zitten. De wereld stevent op een afgrond af met Amerika ver voorop en ze zoeken wanhopig naar middelen, niet om dit te voorkomen, maar om genoeg macht te houden om ervoor te zorgen dat de wereld hun niet kan laten vallen als supermacht. Vooral voor China zijn ze doodsbenauwd.
Da's nou Kwalitatief Uitermate Teleurstellend!
Fok! Fotoboek
pi_25149393
quote:
145.000 dollar per Amerikaan.
Ik ken alleen deze: http://www.brillig.com/debt_clock/

Een oplossing is trouwens ook om meer kinderen te krijgen, dan neemt de schuld per persoon af

Zie ook: http://forum.fok.nl/topic/655328
  † In Memoriam † vrijdag 18 februari 2005 @ 19:18:21 #19
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_25149407
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 19:06 schreef dJ-Zcore het volgende:

[..]

En dan de Chineze taal gaan leren zeker?
Het nu alvast leren zou je wel eens veel voordeel op kunnen leveren.

De economie van de VS is een 'bubble', geheel afhankelijk van buitenlandse investeringen en het feit dat de dollar de leading currency is. Dat ze economisch een grote tik gaan krijgen in de komende tien, twintig jaar is onvermijdelijk. De 'strijd' met Azië is allang verloren. Het is alleen de vraag of het geleidelijk of 'overnight' zal gaan. Voor de Amerikanen hopenlijk het eerste.
  † In Memoriam † vrijdag 18 februari 2005 @ 19:21:37 #20
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_25149447
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 19:17 schreef Stroomschok het volgende:

[..]

Ook als men het al mijlenver van tevoren ziet aankomen?
quote:
“The U.S. economy is a confidence trick based on everybody else’s perception that the United States is centrally important for the world’s security and that its economy is centrally important for the world economy.”

That was absolutely true in 1945, and largely true even in 1985. But not anymore. If you look at only those foreign investments that could be liquidated fairly quickly, the total, he estimates, would come to about $8 trillion. If those investments started to move elsewhere, the value of the dollar could be cut in half, Dyer estimates, overnight.

Why we must lose this war
  vrijdag 18 februari 2005 @ 19:23:59 #21
70154 klez
pi_25149484
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 19:17 schreef Stroomschok het volgende:

[..]

Amerika draait nu al op een soort woekerpraktijk waarbij het hun tekorten leent van de rest van de westerse wereld. Dat deze hieraan meewerken komt omdat ze niet anders kunnen.

Als Amerika straks dan ook nog eens de controle en misschien wel het eigendom heeft van de enige oliebronnen die nog genoeg groeicapaciteit hebben om de groei van het energieverbruik en de neergang van de productie van andere bronnen te kunnen compenseren. Dan zal Amerika de macht hebben om de rest van de wereld te dwingen te blijven betalen voor hun dreigende faillisement.

Dat is waarom ze in Iraq zitten. De wereld stevent op een afgrond af met Amerika ver voorop en ze zoeken wanhopig naar middelen, niet om dit te voorkomen, maar om genoeg macht te houden om ervoor te zorgen dat de wereld hun niet kan laten vallen als supermacht. Vooral voor China zijn ze doodsbenauwd.
Wat een bullshit. Vele Europese landen hebben een hogere schuld dan de VS relatief gezien, om over de rest van de wereld maar te zwijgen. De wereld draait op geleend geld. Alleen als je productiviteit laag ligt, moet je je zorgen maken. Zie Europa...

Je kan hieruit toch moeilijk de conclusie trekken dat de VS in de jaren 50 (met een hogere deficit dan nu) in de afgrond gestort zijn. Trekt wel weer bij.
pi_25149545
ik heb schijt totdat de kogels ons om de oren vliegen .
  vrijdag 18 februari 2005 @ 19:29:30 #23
70154 klez
pi_25149559
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 19:18 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Het nu alvast leren zou je wel eens veel voordeel op kunnen leveren.

De economie van de VS is een 'bubble', geheel afhankelijk van buitenlandse investeringen en het feit dat de dollar de leading currency is. Dat ze economisch een grote tik gaan krijgen in de komende tien, twintig jaar is onvermijdelijk. De 'strijd' met Azië is allang verloren. Het is alleen de vraag of het geleidelijk of 'overnight' zal gaan. Voor de Amerikanen hopenlijk het eerste.
Onzin. Het werkt altijd en overal hetzelfde. Economie groeit vanwege lage kosten. Lonen stijgen, kosten niet meer laag. Economie komt in dip. Economie gaat concurreren op andere gronden. Europa en Amerika hebben dit al lang geleden doorgemaakt. Met Japan is dit gebeurd in de jaren 80. En de rest van Azie gaat dit de komende jaren meemaken. De eerste tekenen in China zijn er al.
Uiteindelijk rest de basisfactoren: demografische ontwikkeling, kennis, grondstoffen, flexibiliteit. Gelukkig voor ons zijn de Amerikanen vrijwel onverslaanbaar op deze terreinen.
pi_25149744
Volgens mij zijn de problemen fundamenteel aardig wat groter in Europa dan de VS. Natuurlijk moeten er wel dingen verbetert worden daar en gaat de dollar crashen of iig nog zwaar flippen maar het blijven Amerikanen.
  † In Memoriam † vrijdag 18 februari 2005 @ 19:49:20 #25
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_25149856
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 19:29 schreef klez het volgende:

[..]
Ik vind jouw optimistische verhaal ook onzin. Of beter gezegd naief. Maar net zoals de economen er onderling niet uit zijn zullen wij het ook wel niet eens worden.

China overtakes US as world's leading consumer

Zodra de meeste innovaties ook uit die richting gaan komen zou ik eventuele laatste dollars maar snel verkopen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')