abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25142270
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 10:47 schreef IPdaily het volgende:
Misschien is er nu dan eindelijk echt bewijs, dan geloof ik het ook!
[..]

Nieuws van vanochtend http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/4275729.stm

spamerdespam...
een beetje oud nieuws?
http://www.nsf.gov/discoveries/disc_summ.jsp?cntn_id=100695&org=NSF
quote:
An international team of scientists has determined that most of the 28 million tons of carbon that enters the Arctic Ocean each year is young and unlikely to affect the global climate balance. However, Arctic warming trends could change the equation.
[...]
-
pi_25142271
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 11:27 schreef IPdaily het volgende:

[..]

Maargoed ik heb, net zoals jij waarschijnlijk de rapporten niet gelezen, en moeten het doen met samenvattingen die in het nieuws terecht komen. Ik heb er ook nooit zo onvoorwaardelijk in geloofd, maar als er dus NU uit een onderzoek blijkt dat er een significate relatie gevonden is, is dat zeker nieuws.
Significant is een vaak misbruikt woord. De meeste mensen weten niet eens wat het precies betekent, en zo is het verworden tot een zogeheten powerword, als je dat woord maar gebruikt zet je je argumenten kracht bij. Het zou dan moeten duiden op dat die onderzoekers een wiskundige correlatie hebben kunnen vinden, maar dat is als bewijs absoluut te mager. Denk even aan de spruitjes en de NoordPool. Correlatie wil namelijk helemaal niet zeggen dat er verband is, het zegt alleen maar dat twee verschijnselen hetzelfde gedrag vertonen, maar dat berust in verreweg de meeste gevallen gewoon op toeval.
Ik ben spijkerhard. Sommigen noemen dat egoïstisch. Ik noem dat rechtvaardig.
Ik stem Wilders. U ook?
Kijk ook eens op mijn web-log
  vrijdag 18 februari 2005 @ 11:41:37 #93
41597 IPdaily
Lekker Nederlands
pi_25142355
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 11:35 schreef speedfreak1 het volgende:

Significant is een vaak misbruikt woord.
Is bekend, aangezien ondergetekende een technisch wetenschappelijke opleiding achter de rug heeft. Ben zelf ook erg sceptisch daarom viel dit bericht me op.
quote:
This model reproduced the observed temperature changes in the oceans with a statistical confidence of 95%, conclusive proof - say the researchers - that global warming is being caused by human activities
Maar het onderzoek moet nog gepubliceerd worden, dus het is nog even afwachten. Laat andere wetenschappers er maar eens op schieten...
pi_25142366
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 11:31 schreef PeeJay het volgende:

[..]

En jij durft te beweren dat je het beter weet dan de wetenschappers zelf?
Zeg ik dat dan? Ik zeg alleen dat ik een bepaalde opvatting heb, die toevallig breed door de wetenschap wordt gedragen. En ik redeneer dan vanuit mijn Scheikunde, wiskunde en natuurkunde achtergrong, weet bijvoorbeeld het één en ander van thermodynamica, processen, evenwichten, statistische verwerking, het misbruik van statistiek, en zo nog wel het één en ander. Het gaat hier trouwens niet over beter weten, het gaat om kritisch bekijken van wat diverse wetenschappers beweren, en dan heeft volgens mij de groep wetenschappers die ageert tegen het werk van een andere groepwetenschappers erg veel gelijk. Je snapt inmiddels dat ik de wetenschappers die voorstaan dat menselijk handelen geen invloed heeft wel geloof, en die andere groep niet?
Ik stem Wilders. U ook?
  vrijdag 18 februari 2005 @ 11:59:56 #95
107557 PeeJay
En god zag dat het lauw was
pi_25142686
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 11:42 schreef speedfreak1 het volgende:

[..]

Zeg ik dat dan? Ik zeg alleen dat ik een bepaalde opvatting heb, die toevallig breed door de wetenschap wordt gedragen. En ik redeneer dan vanuit mijn Scheikunde, wiskunde en natuurkunde achtergrong, weet bijvoorbeeld het één en ander van thermodynamica, processen, evenwichten, statistische verwerking, het misbruik van statistiek, en zo nog wel het één en ander. Het gaat hier trouwens niet over beter weten, het gaat om kritisch bekijken van wat diverse wetenschappers beweren, en dan heeft volgens mij de groep wetenschappers die ageert tegen het werk van een andere groepwetenschappers erg veel gelijk. Je snapt inmiddels dat ik de wetenschappers die voorstaan dat menselijk handelen geen invloed heeft wel geloof, en die andere groep niet?
in dat geval, ik geloof exact het omgekeerde. ik kan dit gewoon geen toeval noemen dat de temperatuur precies op hetzelfde tijdstip is gaan stijgen op het moment dat wij zijn gaan uitstoten. Lijkt mij nogal onaannemelijk. En ik ben benieuwd of je al iets van global dimming heb gehoord. Wat mij betreft zou dat een ongelijkheid zoals jij die noemt heel anders belichten. Ik denk niet dat dat verschijnsel in jouw bronnen is opgenomen. 1 graad lijkt heel weinig, maar is gigantisch veel. kijk maar hoe de natuur en het weer nu veranderd is in zo een korte tijd als 100 jaar. laat staan de laatste aantal jaren waarin de global dimming langzaam verdwijnt...
All I Need, is the air I breathe...
pi_25142923
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 11:59 schreef PeeJay het volgende:

[..]

in dat geval, ik geloof exact het omgekeerde. ik kan dit gewoon geen toeval noemen dat de temperatuur precies op hetzelfde tijdstip is gaan stijgen op het moment dat wij zijn gaan uitstoten.
Het blijkt dus dat de temperatuurstijging voorafgaat aan de stijging van het CO2 gehalte. Misschien is er correlatie, maar dus zeker niet dat het CO2 gehalte bepalend is voor de temperatuur.
quote:
Lijkt mij nogal onaannemelijk. En ik ben benieuwd of je al iets van global dimming heb gehoord. Wat mij betreft zou dat een ongelijkheid zoals jij die noemt heel anders belichten.
Ik ben daar expres niet op ingegaan omdat het wat buiten dit topic valt. Bovendien zou global-dimming juist een verlaging van temperatuur in moeten houden. Is dat gebleken?
quote:
Ik denk niet dat dat verschijnsel in jouw bronnen is opgenomen.
Lees dit maar eens. Dat doet ook over het door jouw bedoelde verschijnsel een boekje open.
quote:
1 graad lijkt heel weinig, maar is gigantisch veel. kijk maar hoe de natuur en het weer nu veranderd is in zo een korte tijd als 100 jaar. laat staan de laatste aantal jaren waarin de global dimming langzaam verdwijnt...
1 graad valt ruimschoots binnen de bandbreedte van historische temperatuurschommelingen. Is de afgelopen 600 jaar de aarde een keer vergaan? Het effect van die temperatuurverhoging wordt over het algemeen schromelijk overdreven en aangedikt. Bovendien bieden resultaten uit het verleden geen garantie voor de toekomst. Niemand kan het uiterst complexe systeem voorspellen, zodoende moet je eigenlijk al die doemscenario's met een kuub zout nemen.
Ik stem Wilders. U ook?
pi_25142971
Waar hebben die tienduizend wetenschappers en tweeënzeventig Nobelprijswinnaars te kennen gegeven dat ze het absoluut oneens zijn met de theorie dat de stijging van de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer zorgt voor een stijging van de gemiddelde mondiale temperatuur?
  vrijdag 18 februari 2005 @ 12:51:30 #98
107557 PeeJay
pi_25143542
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 12:12 schreef speedfreak1 het volgende:

[..]

Het blijkt dus dat de temperatuurstijging voorafgaat aan de stijging van het CO2 gehalte. Misschien is er correlatie, maar dus zeker niet dat het CO2 gehalte bepalend is voor de temperatuur.
[..]

Ik ben daar expres niet op ingegaan omdat het wat buiten dit topic valt. Bovendien zou global-dimming juist een verlaging van temperatuur in moeten houden. Is dat gebleken?
[..]

Lees dit maar eens. Dat doet ook over het door jouw bedoelde verschijnsel een boekje open.
[..]

1 graad valt ruimschoots binnen de bandbreedte van historische temperatuurschommelingen. Is de afgelopen 600 jaar de aarde een keer vergaan? Het effect van die temperatuurverhoging wordt over het algemeen schromelijk overdreven en aangedikt. Bovendien bieden resultaten uit het verleden geen garantie voor de toekomst. Niemand kan het uiterst complexe systeem voorspellen, zodoende moet je eigenlijk al die doemscenario's met een kuub zout nemen.
-Global dimming, als je de docu van de bcc en gister een verkorte versie op tweevandaag (helaas niet op internet vanwege copyright) gezien, dan had je kunnen zien dat dat juist weer tegengesproken werd. Global dimming en global warming zijn vanzelfsprekend elkaars inverse. precies wat je zegt, global dimming zou de temperatuur moeten doen dalen, maar dat doet het niet. waarom niet? Dat komt omdat global warming de overhand heeft op global dimming. Met het verdwijnen van die deeltjes in de lucht de afgelopen aantal jaren zoals jouw bron betaamt, is het verschil gewoonweg merkbaar geworden, het lijkt erop dat de temperatuur juist meer is gaan stijgen. Net zoals het geval dat de vliegtuigen 3 dagen niet vlogen het gemiddeld een graad warmer was. het is geen direct bewijs. maar wel zeer opvallend en het zou kunnen onderbouwen, mits het onderzoek echt betrouwbaar is gebleken, dat global dimming de aarde afkoelt. In dat geval is de global warming en het effect van de mens op de natuur hoe dan ook nogal onderschat. Zonder die vervuilende stofdeeltjes zou de temperatuur dan namelijk nog veel sneller gestegen zijn.

- 1 graad in zo een korte periode als 100 jaar. geloof me, dat komt niet zomaar voor. En zie bovenstaand stukje, het hadden er meer kunnen zijn.

- Hetgene wat jij doemscenario's noemt zijn net zo goed wetenschappers en betrouwbare bronnen die het tegenovergestelde proberen te bewijzen van de wetenschappers en betrouwbare bronnen (WenBB) die proberne te bewijzen dat er geen menselijk invloed is voor de temperatuurverandering. Ga hier dus niet mensen lopen afschilderen zoals jij ze ziet.
Het argument dat je neemt dat doemscenario's met een kuub zout genomen moeten worden werkt in feite exact hetzelfde tegen de WenBB die proberen te bewijzen dat de mens niet van invloed is. Ik kan die hier gaan noemen als 'Té trotse mensen die het toe durven geven', maar dat doe ik niet. je akn hier dan ook zeggen dat 'Té trotse mensne die het niet toe durven te geven' met een kuub zout genomen moeten worden. Maar dat is net zo min het geval. In feite spreek je jezelf dus tegen. Dat doe je ook met 'Bovendien bieden resultaten uit het verleden geen garantie voor de toekomst'. Jij bent hier juist diegene die het verleden erbij haalt....
pi_25143543
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 12:15 schreef Monidique het volgende:
Waar hebben die tienduizend wetenschappers en tweeënzeventig Nobelprijswinnaars te kennen gegeven dat ze het absoluut oneens zijn met de theorie dat de stijging van de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer zorgt voor een stijging van de gemiddelde mondiale temperatuur?
quote:
Klimaatsceptici

Door Hans H.J. Labohm Publicatiedatum: 10-12-2004

In de IPCC‑rapporten wordt ervan uitgegaan dat de huidige klimaatveranderingen voor een substantieel deel (hoeveel precies is onduidelijk) dienen te worden toegeschreven aan de door de mens veroorzaakte uitstoot van broeikasgassen (het antropogene broeikaseffect). Deze opvatting wordt bestreden door de zogenoemde 'klimaatsceptici'. Vaak wordt de indruk gewekt ‑ ook in officiële publikaties ‑ dat het slechts om een kleine onbeduidende groep wetenschappers zou gaan. Dat is feitelijk onjuist. Wereldwijd hebben tienduizenden bona fide wetenschappers zich openlijk tegen Kyoto gekeerd en de wetenschap die daaraan ten grondslag ligt, waaronder 72 Nobelprijswinnaars.[1]
En de bijbehorende voetnoot:
quote:
Enkele namen van bekende klimaatsceptici: Jarl Ahlbeck, Sallie Baliunas, Sonja Boehmer-­Christiansen, Frits Böttcher, Ian Castles, Richard Courtney, (wijlen) John Daly, Peter Dietze, David Douglass, John Emsley, Bas van Geel, Vincent Gray, Timo Hämeranta, David Henderson, Sherwood Idso, Kees de Jager, Zbigniew Jaworowski, Mikhel Mathieson, Julian Morris, Kiril Kondratyev, Hans Labohm, Richard Lindzen, Stephen McIntyre, Ross McKitrick, Patrick Michaels, Bjørn Lomborg, Tim Patterson, Harry Priem, Arthur Rörsch, Fred Singer, Phillip Stott, Henrik Svensmark, Willie Soon, Henk Tennekes, Dick Thoenes en David Wojick. Publicaties van al deze auteurs zijn te vinden via www.google.com.
bron
Het gaat er niet om waar ze dat te kennen hebben gegeven, het gaat er om dat ze dat te kennen hebben gegeven, en hun werk is dus meet google zo op te sporen. Succes daarmee.
Ik stem Wilders. U ook?
  vrijdag 18 februari 2005 @ 13:04:30 #100
41597 IPdaily
Lekker Nederlands
pi_25143757
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 12:51 schreef speedfreak1 het volgende:

Succes daarmee.
Ja... Ze bestrijden de theorie, dat doe jij ook...
De vraag was of er ook wetenschappers zijn die stellen dat de co2 uitstoot NIETS te maken heeft met "global warming".
  vrijdag 18 februari 2005 @ 13:12:04 #101
107557 PeeJay
pi_25143872
quote:
Enkele namen van bekende klimaatsceptici: Jarl Ahlbeck, Sallie Baliunas, Sonja Boehmer-­Christiansen, Frits Böttcher, Ian Castles, Richard Courtney, (wijlen) John Daly, Peter Dietze, David Douglass, John Emsley, Bas van Geel, Vincent Gray, Timo Hämeranta, David Henderson, Sherwood Idso, Kees de Jager, Zbigniew Jaworowski, Mikhel Mathieson, Julian Morris, Kiril Kondratyev, Hans Labohm, Richard Lindzen, Stephen McIntyre, Ross McKitrick, Patrick Michaels, Bjørn Lomborg, Tim Patterson, Harry Priem, Arthur Rörsch, Fred Singer, Phillip Stott, Henrik Svensmark, Willie Soon, Henk Tennekes, Dick Thoenes en David Wojick. Publicaties van al deze auteurs zijn te vinden via www.google.com
Precies wat IPdaily zegt
pi_25143908
Labohm stelt dat tienduizenden wetenschappers zich openlijk tegen Kyoto [hebben] gekeerd en de wetenschap die daaraan ten grondslag ligt, waaronder 72 Nobelprijswinnaars. Geeft Labohm ook nog aan hoe hij aan deze informatie komt, want 40 wetenschappers noemen en dan maar zeggen dat de lezer het zelf kan uitzoeken, is nog niet echt overtuigend.
pi_25143915
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 12:51 schreef speedfreak1 het volgende:
bron
Het gaat er niet om waar ze dat te kennen hebben gegeven, het gaat er om dat ze dat te kennen hebben gegeven, en hun werk is dus meet google zo op te sporen. Succes daarmee.
En hoeveel van deze wetenschappers zijn dan ook nog eens echt in hun vakgebied bezig (klimatologie). Want ook jij kunt je waarschijnlijk wel uitgeven als wetenschapper, en dan nemen ze jou ook wel mee bij die 10.000 wetenschappers die het er niet mee eens zijn.
pi_25143960
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 13:14 schreef Monidique het volgende:
Labohm stelt dat tienduizenden wetenschappers zich openlijk tegen Kyoto [hebben] gekeerd en de wetenschap die daaraan ten grondslag ligt, waaronder 72 Nobelprijswinnaars. Geeft Labohm ook nog aan hoe hij aan deze informatie komt, want 40 wetenschappers noemen en dan maar zeggen dat de lezer het zelf kan uitzoeken, is nog niet echt overtuigend.
Vanzelfsprekend kun jij direct 10.000 wetenschappers noemen die achter het standpunt van het IPCC staan? Gek hè, dat ie niet 10.000 wetenschappers in zijn artikel met naam noemt. Verder gaat het er niet om dat de lezer "het zelf maar kan uitzoeken", maar dat de lezer de inhoud van het artikel kan controleren. Dat is dus niet zwak, maar juist uiterst sterk.
Ik stem Wilders. U ook?
pi_25144025
Nee, ik wil weten hoe hij erbij komt dat tienduizenden wetenschappers kennelijk het niet met de theorie dat de aarde door de mens wordt opgewarmd eens zijn. Het lijkt mij logisch dat niet tienduizenden namen worden genoemd, maar zomaar roepen dat tienduizenden wetenschappers de theorie verwerpen kan natuurlijk ook niet. Daarnaast wil ik natuurlijk ook weten waar precies deze wetenschappers en Nobelprijswinnaars het niet mee eens zijn, maar dat is nog niet zo belangrijk.
pi_25144144
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 13:14 schreef Basp1 het volgende:

[..]
En hoeveel van deze wetenschappers zijn dan ook nog eens echt in hun vakgebied bezig (klimatologie). Want ook jij kunt je waarschijnlijk wel uitgeven als wetenschapper, en dan nemen ze jou ook wel mee bij die 10.000 wetenschappers die het er niet mee eens zijn.
Hoeveel van de wetenschappers van het IPCC zijn wel echt wetenschapper en bovendien klimatoloog? Zo kun je heel lang bezig blijven hè. Maar om een lang verhaal kort te maken, het zijn natuurkundigen, chemici, wiskundigen en biologen, klimatologie is misschien een vakgebied, maar het beroep klimatoloog bestaat niet. Maar kom maar eens met steekhoudende argumenten waarom jij twijfels hebt over het wetenschappelijk gehalte van de bevindingen van de klimaatsceptici, en bovendien met goede argumenten waarom jij twijfelt aan het zijn van wetenschapper.
Ik stem Wilders. U ook?
  vrijdag 18 februari 2005 @ 13:53:32 #107
107557 PeeJay
pi_25144424
Kortom, wetenschappers spreken elkaar tegen.... Bewijzen spreken elkaar tegen. moeten we nu ook al een onderscheid gaan maken tussne goeie en slechte wetenschappers? hoe gaan we dat zeggen dan? hoe kunnen we dat betrouwbaar maken... Gaan we straks elke individuele wetenshapper een betrouwbaar rapportcijfer geven hoe betrouwbaar hij is. en hoe maak je dat rapportcijfer betrouwbaar dan weer? zo kunnen we nogw el ff doorgaan...
pi_25144611
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 13:53 schreef PeeJay het volgende:
Kortom, wetenschappers spreken elkaar tegen.... Bewijzen spreken elkaar tegen. moeten we nu ook al een onderscheid gaan maken tussne goeie en slechte wetenschappers? hoe gaan we dat zeggen dan? hoe kunnen we dat betrouwbaar maken... Gaan we straks elke individuele wetenshapper een betrouwbaar rapportcijfer geven hoe betrouwbaar hij is. en hoe maak je dat rapportcijfer betrouwbaar dan weer? zo kunnen we nogw el ff doorgaan...
Je kunt in ieder geval wat aan de stelligheid van je uitspraken veranderen. Sommigen hoor ik praten over het versterkt broeikaseffect met zekerheid die aan de zekerheid grenst dat een appel naar beneden valt als je hem loslaat. Dat is dus eigenlijk absoluut fout, zelfs het IPCC is niet zo stellig.
pi_25144703
Tja het is geen natuurwet en praktische experimenten lijken me ook wat onpraktisch. Maar er lijkt toch zeer zeker wel een vrij sterk causaal verband aanwezig tussen de huidige klimaatveranderingen en de stijging van de hoeveelehid CO2 in de lucht .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_25145032
Jongens Jongens, wat een amusant topic toch weer.

Volgens mij is de stelling dat de mens invloed heeft op het klimaat (op wereldwijde schaal) een van de meest arrogante uitspraken die je kan doen.

Ik heb op dit moment geen tijd om de dingen die ik zeg uitgebreid te onderbouwen en om de stukken die ik hier over gelezen heb allemaal op te zoeken etc. dus vergeef mij het gebrek aan literatuurverwijzingen...

Erg grappig dat een hoop mensen altijd alleen maar naar een klein gebied van de discussie kijken.. mooie voorbeelden hiervan zijn:

• Omdat de temperatuur gestegen is sinds ongeveer het begin van de industriele revolutie en de laatste jaren nog verder lijkt toe te nemen (i.c.m. de uitspraken over de vroege lente, uitblijven van elfstedentochten etc etc) moet dit wel door menselijk handelen zijn veroorzaakt.
    In mijn optiek, en bij mijn beste weten zijn voornamelijk de veranderende golfstromen hier debet aan. Waarom deze golfstromen precies veranderen is volgens mij nooit goed aangetoond. Zoals gezegd is het klimaat een complex geheel en op dit moment wantrouw ik iedereen die beweert grotendeels correcte modellen hierover op te kunnen stellen. Iets dat echter wel bekend is, is het feit dat de aarde een veranderlijke plek is en ook altijd geweest is. Lang voordat de mens uit het water is gekropen zeg maar.

• Een andere mooie is de waterstof discussie, hierboven wordt ook al terecht gewezen op de gehandicapte uitspraken over het nut hiervan en het gebrek aan de problematiek rondom het verkrijgen van de waterstof zelf en de nadruk op het "schone" aspect ervan. Doet me erg denken aan al die zonnepaneel freaks die er bij vergeten te zeggen (en vergeef me als de techniek ons ondertussen heeft ingehaald) het meer energie kost om een paneel te maken dan dat hij oplevert en de duurzaamheid ervan dus op zijn minst te betwisten valt.

Ik heb ook wel eens gelezen dat de uitstoot van CO2 bij een degelijke vulkaan uitbarsting dermate hoog is dat je daar als mensheid niet tegenop kunt stoken, zoals hier ook al eerder werd aangegeven, de CO2 uitsoot die door mensen wordt veroorzaakt valt in het niet bij de natuurlijke fluctuaties. Ik geloof dat er zelfs een tijd is geweest op aarde dat de atmosfeer voornamelijk uit CO2 bestond.

Over het algemeen kun je over wetenschappelijk onderzoek dat zich richt op complexe systemen zoals het milieu/klimaat wel zeggen dat er vaak wordt toegewerkt naar een stelling c.q. conclusie. Iedereen met een beetje verstand in zijn flikker kent dit verschijnsel en is derhalve kritisch en sceptisch over alle doemscenario's die pretenderen wetenschappelijk te zijn onderbouwd.

De discussie hierboven of de ene groep wetenschappers gelijk heeft of de andere ("maar zij hebben heel veel nobel prijzen gewonnen...") voegt ook niet zoveel toe denk ik. Bij dergelijke onderzoeken is het belangrij om zonder een voorafgestelde conclusie op basis van de huidige, wetenschappelijk gezien betrouwbare, gegevens inzicht te verkrijgen.

Alle onderzoeksclubs zoals het RIVM en al die internationale klimaat onderzoeksgroepen worden over het algemeen op pad gestuurd met een doel. Zij krijgen subsidies om aan te tonen dat... (vul hier een bepaald doemscenario in) en als je meerdere kanten op kan met de bestaande gegevens/inzichten dan lijkt het mij een eenvoudige keuze wat je op papier gaat zetten. De rapporten die zij produceren moet je dus niet klakkeloos als "waarheid" aannemen, verstandiger is het om een andere club op pad te sturen met het doel om de gevonden conclusies onderuit te schoffelen. Uiteraard moet een dergelijk proces twee kanten op werken. Pas dan krijg je een voorzichtige scheiding tussen de zin en de onzin.

Vooropgesteld, ik wandel liever door een mooi groen bos dan langs de snelweg, maar het fris ruiken en schattig uitzien van je eigen omgeving is iets anders dan het wereldwijde milieu. Wat ook wel grappig is, en wat je niet in de folders van milieudefensie zal terugvinden, is dat bos over het algemeen veel beter groeit daar waar het wordt doorkruisd door een snelweg. Die bomen vinden de CO2 wel lekker en de overige vervuiling weegt daar over het algemeen niet tegenop (moet er natuurlijk niet een vrachtwagen langs rijden die een ongeluk krijgt en 40 000 liter ruwe olie morst...).

Wat ik ook een mooie uitspraak vond hierboven: "daarvoor moet je misschien 4e jaars studente Milieukunde zijn om dat allemaal te snappen"..
    Ik denk dat het een van de grootste handicaps is als je je gaat mengen in de discussie om milieukunde te studeren. Onbewust wordt er op dit soort opleidingen op grote schaal geindoctrineerd en zoals ik al eerder zei, naar de vooraf getokken conclusie toe gerekend. Ik heb in mijn leven vaak genoeg gesproken met milieukundigen (al dan niet in opleiding) en de beperkte visie van deze mensen is schokkend te noemen.

Het begint in mijn ogen allemaal steeds meer trekjes van religie aan te nemen. Er wordt door bepaalde bewegingen een beeld opgeroepen en opgelegd aan de mensen dat er allemaal nare dingen staan te gebeuren als ze zich niet op een bepaalde manier gedragen. Op basis van een nog niet goed gevoerde dicussie en onderzoeken die tot nog toe als los zand aan alkaar hangen.

Het feit dat bepaalde natuurlijke bronnen hun eindigheid naderen lijkt mij overigens geen enkel probleem. De mensheid heeft in zijn verleden voor hete vuren gestaan en zij is van nature oplossings- en overlevingsgericht. Dat door (al dan niet door mensen veroorzaakte) veranderingen in het milieu de beschaving zoals wij die nu kennen (deels) verloren zal gaan is in historich perspectief minder schokkend dan sommigen mij willen doen geloven. Daarnaast denk ik dat we (bijvoorbeeld tijdens de Cuba brisis) onszelf als mensen aan een groter risico blootstellen dan indirect via het milieu. Laten we ook even wachten wat voor fijne epidemieen er nog te wachten staan etc etc. Wat zou er eigenlijk gebeuren als de polen zich weer eens gezellig omdraaien? daar hoor ik ook nooit eens iemand over...

En, wat is er eigenlijk mis mee als de polen zich omdraaien, alle klimaatbepalende golfstromen van koers veranderen, de zon een actieve zonnewind gaat uitsralen, een kleine meteoor op de aarde klapt, alle vulkanen uitbarsten en de overgebleven mensen/dieren/planten die al deze rampen hebben overleefd ergens weer eens rustig opnieuw beginnen. Het zal de eerste keer niet zijn. Moeder aarde zal terugkijken op een amusante tijd met die maffe mensjes en "het milieu" bestaat nog steeds, het heeft slechts iets gewijzigde eigenschappen. Aan elk feestje komt een eind dacht ik zo.

Zoals Midas Dekkers overigens als eens zo prachtig heeft geformuleerd, als je echt iets aan "het milieu" wil doen, neem dan geen kinderen. Hangt wat mij betreft samen met de ongelooflijk nauwe blik die sommigen ons willen doen geloven dat bevolkingskrimp allerlei negatieve effecten heeft. Een van de mooiste voorbeelden is de discussie rondom de pensioenproblematiek, en de ongelofelijke kortzichtigheid van de vaak aangedragen oplossingen.

Milieu? Milieu? ik kom uit een voortreffelijk milieu!
  •   vrijdag 18 februari 2005 @ 15:06:52 #111
    41597 IPdaily
    Lekker Nederlands
    pi_25145432
    Kreeg toevallig net de tekeningen te zien voor 120 km CO2 leiding naar en door het hele westland. Ter bevoorrading van de kassen. Er wordt dus wel degelijk goed aan de weg getimmerd
    pi_25145718
    quote:
    Op vrijdag 18 februari 2005 15:06 schreef IPdaily het volgende:
    Kreeg toevallig net de tekeningen te zien voor 120 km CO2 leiding naar en door het hele westland. Ter bevoorrading van de kassen. Er wordt dus wel degelijk goed aan de weg getimmerd
    Ha ha, daar heb ik nog eens een project over gedaan op school. Ging meer over de techniek erachter (CO2 strippen uit rookgassen en benodigde transportapparatuur etc.) maar wel grappig.
    pi_25145779
    Helaas is er rond die zaken nog te veel regelzucht en bureaucratie.
    pi_25146158
    Leuk dat op indymedia notabene het volende verhaal is terug te vinden:
    quote:
    Waarom willen we toch zo graag geloven dat de wereld door opwarming van het klimaat ten onder gaat? Van een wetenschappelijk bewijs is volgens Hans Labohm geen sprake. Bovendien is een centrale planeconomie de enige manier om 'Kyoto' uit te voeren.

Door Ralf Bodelier

Her is nog maar net februari en in het Haagse Park Clingendael bloeien de krokussen. Joggers draven rond in T-shirt en korte broek alsof het zomer is. Hans Labohm, onderzoeker bij Instituut Clingendael hangt zijn blazer over een stapel boeken, blaast de rook van zijn sigaar door het open raam en zegt: 'Het is maar de vraag of er wel zoiets bestaat als een wereldwijde klimaatverandering. En áls daar al iets voor te zeggen valt, dan is er weinig wetenschappelijk bewijs dat wij, mensen, de oorzaak daarvan zijn. Europa zou er goed aan doen het Amerikaanse voorbeeld te volgen en een streep door het Kyoto-protocol te zetten.'

Labohm (62) is econoom en voorman van een groepje Nederlandse klimaatsceptici, waaronder scheikundigen, astrofysici, palaeoclimatologen en geologen. Een club die fundamentele vraagtekens plaatst bij de stelling dat het steeds warmer wordt, dat de CO2-uitstoot van de mens de opwarming van de aarde veroorzaakt en dat ons in de toekomst rampen te wachten staan. Overstromingen, droogten, verwoestende cyclonen, smelten van ijskappen en de verspreiding van enge ziektes.

Nu is Hans Labohm een econoom en geen natuurwetenschapper. En zijn argwaan tegen de pleitbezorgers van de klimaatverandering loeide dan ook aan toen hij zag hoeveel miljarden er zouden moeten worden uitgegeven om de uitstoot van CO2 tegen te gaan. Inmiddels is hij zowel de economie als de natuurwetenschappen voorbij. 'Dát het klimaat niet verandert onder invloed van de mens; en dat al die miljarden om CO2-uitstoot terug te dringen weggegooid geld zijn, is ook voor steeds meer wetenschappers volstrekt evident', zegt Labohm. Afgelopen maand verscheen Man-Made Global Warming: Unravelling a Dogma, dat hij samen schreef met Elsevier-redacteur Simon Rozendaal en Dick Thoenes, emeritus hoogleraar chemische proceskunde. In dit boek betreedt hij het terrein van wetenschapsfilosofie en religiestudies. Want inmiddels is hij gefascineerd door vragen als: Waarom horen we toch zo graag dat we de ondergang tegemoet gaan? Waarom voelen we ons zo graag schuldig aan die vermeende ondergang? Vanwaar dat masochisme om ons steeds weer te laten martelen door milieu-activisten?

Over deze vragen gaat dit interview. Maar eerst krijgt Labohm nog een cadeautje. Het is een prikkelend boekje van de journalisten Herman en Jeroen Jansen en heet Utrecht aan Zee. Een boek over de gevolgen van de klimaatverandering voor Nederland. Over de toekomstige overstroming van het hele westen van Nederland, waardoor Utrecht plots een zeeboulevard krijgt. Over het definitieve verdwijnen van de schaatssport en het wonen in drijvende steden. En over de aardige kanten van de klimaatverandering. Want in Nederland broeden op termijn flamingo's, visarenden en lepelaars. De waterscooter verdringt de auto en onder de Limburgse palmen drinken we wijnen van de Gelderse Heuvelrug. Bovendien hoeft niemand nog naar Llorett voor een strand-zee-zon vakantie.

Zou het nu niet jammer zijn wanneer al dat moois niet door blijkt te gaan?
    Labohm lacht. 'Nou, ik krijg wel steeds meer gelijk. Tien jaar geleden hoorde ik dat Apeldoorn aan zee kwam te liggen. Vervolgens werd het Amersfoort en nu is het al Utrecht. Uiteindelijk blijft het toch Zandvoort aan Zee. Jammer voor al die vakantiegangers.'

Waarom gelooft u de pleitbezorgers van de klimaatverandering niet? Het IPCC, het Intergovernmental Panel on Climate Change, van de Verenigde Naties is daar toch heel helder over? De temperatuur stijgt en de uitstoot van CO2 is de oorzaak.
    'Het IPCC is daar helemáál niet helder over. Dat is nu net het probleem. De IPCC-rapporten geven ruimte aan heel veel conclusies. Er zit zoveel ruis en onzekerheid in die rapporten, dat de draconische maatregelen van Kyoto absoluut niet te rechtvaardigen zijn. Dat zeg ík niet alleen, dat zeggen ook steeds meer wetenschappers in het IPCC.

De kosten van al die maatregelen lopen in de honderden miljarden euro per jáár. Daar kun je heel wat leukere dingen mee doen dan CO2 terugdringen. Temeer omdat al dat terugdringen helemaal niets oplevert. Want áls Kyoto al wordt uitgevoerd, áls alle landen er al in slagen om hun portie CO2 weg te werken, dan is het resultaat, opnieuw volgens het IPCC ongeveer 0,02 graden Celsius minder temperatuurstijging in 2050. Dat is zo weinig, dat kun je op een normale thermometer niet eens aflezen. Dat we tóch denken dat het IPCC al die politieke maatregelen uit het Kyoto-protocol wetenschappelijk onderbouwt, komt omdat we die rapporten nooit lezen. We varen liever blind op de eenzijdige interpretatie daarvan door milieuactivisten.'

In uw boek betwijfelt u zelfs dat het klimaat überhaupt verandert.
    'Het klimaat verandert natuurlijk doorlopend. In de middeleeuwen was het waarschijnlijk een stuk warmer in onze regio's. In de tijd dat Breughel zijn winterlandschappen schilderde beleefde Nederland inderdaad een kleine ijstijd. Dus dat klimaten aan schommelingen onderhevig zijn, is evident. Dat het nú gebeurt valt echter te betwijfelen. Ook hier spreken de gegevens zich tegen. De meest accurate temperatuurmetingen, die per satelliet, laten wel wat temperatuurstijging in het noordelijk halfrond zien, maar ook een lichte daling op het zuidelijk halfrond Wanneer je beide tegen elkaar wegstreept is de conclusie dat er op wereldschaal nauwelijks iets gebeurt.

Toch lazen we onlangs in deze krant dat door de klimaatverandering één kwart van alle planten- en dierensoorten, uit zouden sterven. Volgens het IPCC!
    'Nee, niet volgens het IPCC. Volgens de bioloog Chris Thomas in het tijdschrift Nature die modellen van het IPCC had gebruikt. Ik stond natuurlijk ook verbaasd van dat bericht, maar al snel kwam fundamentele kritiek. Het bleek dat Thomas op grond van de toch al onbetrouwbare IPCC-modellen een relatief beperkt onderzoek heeft gedaan en vervolgens alle gegevens per computer heeft geextrapoleerd. Een slechte beurt voor het Nature, want met de werkelijkheid had het artikel van Thomas niets van doen.'

U bent econoom. Vreemd dat je zo weinig van natuurwetenschappers en klimatologen hoort die uw visie delen.
    'Wie wil, kan hen voldoende horen. Maar dan moet je toch bij de wetenschappelijke tijdschriften zijn en niet bij de dag- en weekbladen. Die laten zich veel te veel gebruiken door milieu-activisten met hun sensatieverhalen. Crying wolf sells. Rampscenario's verkopen nu eenmaal beter dan relativeringen. Bovendien is het grootste deel van de pers nu eenmaal links. En de klimaatverandering is een links paradepaardje. Wanneer we in de pers al aandacht krijgen, dan vergelijkt men ons met wetenschappers die het verband tussen roken en longkanker ontkennen. Of men suggereert dat we wel betaald zullen worden door multinationals. Niets is minder waar. We steken er alleen maar geld in.'

Nu bent u ook prominent lid van de VVD. Deze partij voelt niet al te veel voor grote uitgaven op milieugebied. Uw scepsis gaat hand in hand met uw politieke voorkeur. Overigens onderschreef zelfs de VVD de Nederlandse steun aan het Kyoto-protocol.
    'Inderdaad heeft de VVD-fractie toentertijd de Nederlandse deelname aan het Kyoto-protocol ondertekend. Dat was naar ik vrees een geval van tijdelijke bewustzijnsvernauwing. Maar draai het eens om. De ideologie van de klimaatverandering leeft vooral ter linkerzijde. Daar is men, zoals bekend, geen groot voorstander van de vrije markt. Daar gelooft men niet dat een liberale samenleving, zonder veel sturing door een centrale overheid uiteindelijk tot een betere wereld leidt. En wanneer je daar niet aan wilt, wanneer je smeekt om big government, dan komt het doembeeld van de klimaatverandering natuurlijk als geroepen. Want de enige manier om de veronderstelde temperatuurstijging omlaag te krijgen, is via een centrale planeconomie. Zo komt het Stalinisme, dat we er in 1989 via de voordeur hebben uitgewerkt, via de achterdeur weer binnen.'

Over rampscenario gesproken. Tegenover Kyoto stelt u Stalinisme!
    'Niet zonder reden, want wanneer we Kyoto werkelijk invoeren heeft dat grote gevolgen voor de vrijheid en de welvaart in Europa. Niet alleen kost Kyoto honderden miljarden per jaar, Kyoto brengt ook een grootschalige bureaucratie met zich mee. Zo tast het protocol de Europese concurrentiepositie aan, temeer omdat landen als Amerika, Rusland of Australië allemaal niet mee doen.'

De sombere voorspellingen rondom de klimaatverandering, heeft een illustere voorganger, het rapport 'Grenzen aan de groei' van de Club van Rome uit 1972, schrijft u in uw nieuwe boek. Daar was u toentertijd ook al niet enthousiast over. Wat was het probleem?
    'Alles. Wanneer de bevolkingsgroei, de industrialisatie, de vervuiling, de voedselproduktie en het gebruik van natuurlijke hulpbronnen in hetzelfde tempo zouden doorgaan als in 1972, dan waren we in 2000 het einde nabij. Met enkele anderen heb ik daar in 1979 al een kritisch boek over geschreven, 'Het voorlaatste oordeel'. Nu we dat magische jaar 2000 alweer vier jaar zijn gepasseerd, moet het toch voor iedereen duidelijk zijn dat dit rapport op drijfzand was gebouwd. Alleen de vervuiling van het milieu hebben we sinds de jaren '70 aan banden gelegd. Daarentegen zijn de bevolkingsgroei, de industrialisering en het gebruik van fossiele grondstoffen alleen maar gestegen. En vandaag zijn we rijker en gezonder, en hebben we meer kansen en mogelijkheden dan ooit eerder in de geschiedenis.
    Wat in 1972 het meest prangend leek, het tekort aan fossiele brandstoffen is net als de horizon. Het tekort schuift steeds weer op als je er bij in buurt komt. Op dit moment lijken de oliereserves zelfs enorm te zijn. Ik hoor wel eens schattingen dat er nog olie is voor de komende zes- à zevenhonderd jaar.'

Vandaag is het klimaatverandering, in 1972 was er 'Grenzen aan de groei', in 1987 het Brundtlandrapport 'Our common future'. Waarom doen die onheilstijdingen het altijd zo goed?
    'Er is nu eenmaal een markt voor doemdenkers. Dominee Robert Malthus rekende ons midden in de verlichting, in 1798, al voor dat u en ik van de honger zouden omkomen omdat er niet genoeg voedsel zou zijn om onze overbevolkte planeet te voeden. De middeleeuwen stonden bol van de ondergangsvisioenen. In de bijbel zie je deze apocalyptische voorstellingen in de Openbaringen van Johannes.
    Het verschil met vandaag is dat we onze angsten nu beschrijven in wetenschappelijk aandoende beelden, compleet met statistieken en wiskundige modellen. Ik denk dat we de verklaring achter deze angsten moeten zoeken in de kern van de westerse beschaving. Die is doorlopend begeleid door een archetypische vrees voor de ondergang. Interessant is natuurlijk dat geen enkel rampscenario ooit is uitgekomen. Die uit de bijbel niet, die van Malthus niet, die van Brundtland en de Club van Rome niet. En de voorspellingen achter Kyoto zullen evenmin uitkomen.'

En met de realiteit heeft deze angst niets van doen?
    'Eerder met de christelijke invloed in onze cultuur. We zijn doordrongen van het besef van zonde en schuld. Daarom staan we ook zo argwanend tegenover genieten, tegenover materialisme en consumeren. Wanneer een jobstijding als de klimaatverandering precies deze aspecten aanwijst als indirecte oorzaak van alle ellende, valt alles mooi op zijn plaats. Zeker als er dan ook nog eens de kloof tussen arm en rijk bij wordt gehaald is het plaatje compleet. De milieuschade zal immers in de Derde Wereld nog veel rampzaliger uitpakken dan in het rijke Westen.

Fascinerend is overigens dat we onze moderne mythen vooral geloven omdát ze door computers zijn gegenereerd. De kracht van de profeten uit de bijbel en de boetepredikers uit de Middeleeuwen, is vandaag overgedragen op de supercomputer. Net zo min het volk toen doorhad dat profeten en predikers de toekomst helemaal niet kónden voorspellen, hebben ze nu door wat de beperkingen van computermodellen zijn.'

Wanneer die religieuze component zo belangrijk is, moeten christenen extra gevoelig zijn voor ideeën over de klimaatverandering?
    'Dat zijn ze ook. Anders was behalve GroenLinks en de PvdA ook het CDA nooit zo voluit achter Kyoto gaan staan. Anders zou het idee ook niet zo'n gehoor krijgen in de kerken. Een van de krachten achter de politieke aanpak van de klimaatverandering is Sir John Houghton, de voormalige voorzitter van het IPCC. Deze man zet geregeld uiteen waarom hij politieke actie voert tegen de klimaatverandering. In een van zijn speeches, die je op internet terug vindt onder de titel 'The Christian challenge of caring for the Earth' legt Houghton heel expliciet het verband tussen het christelijke fenomeen van de 'zonde' en de veronderstelde opwarming van de aarde. Daar komt het doorgaans verborgen christelijk perspectief van waaruit wetenschappelijke gegevens worden geïnterpreteerd heel helder aan de oppervlakte. Ook in het verzet tegen het uitsterven van soorten, tegen het verdwijnen van genetische varianten of tegen de vervuiling van water, aarde en lucht leeft op de achtergrond een besef dat we zondigen tegen Gods schepping.'

'In elk land zoeken de verkondigers van de klimaatverandering naar invalshoeken die het in dat land goed doen. In Nederland kiezen ze uiteraard de invalshoek van het water. Die van Utrecht aan Zee. Je kunt de focus van deze Nederlandse milieuactivisten op de komende wateroverlast koppelen aan het oude christelijke archetype van de zondvloed. Omdat we onophoudelijk consumeren en genieten en zo de uitstoot van de CO2 veroorzaken, straft de hemel ons nu met enorme hoeveelheden water.'

Nu is een land als Nederland sterk ontkerkelijkt. Waarom denkt u dat we dan toch aangetrokken worden door de religieuze lading achter verhalen over klimaatverandering?
    'De zogenaamde temperatuurstijging op aarde loopt parallel met de zoektocht naar een nieuw ideologisch paradigma. De temperatuur loopt volgens de milieumensen dan ook niet op vanaf 1945, toen de industrialisering en het autogebruik een enorme vlucht namen, maar sinds de jaren '80. Met de teloorgang van het communisme, waren we gewoon op zoek naar iets anders. De zorg om het milieu bleek dat ideologische gat uitstekend te vullen. En binnen de milieubeweging was dat uiteraard de globale klimaatverandering. De moeder van alle milieuproblemen. Want zo'n wereldomspannend probleem is alleen maar wereldomspannend aan te pakken. Wat wil de zoekende ideoloog nog meer? Niets is zo mooi als een fraaie Apocalyps.'
    De milieuproblematiek als politiek intrument om gewichtig en belangrijk te lijken dus. Laatste stuiptrekkingen van het socialisme misschien? Maar goed, het bevestigt gewoon nog weer meer dat het absolute waarmee een theorie als waarheid is gebracht zonder meer dubieus is.
    Ik stem Wilders. U ook?
      vrijdag 18 februari 2005 @ 16:14:49 #115
    41597 IPdaily
    Lekker Nederlands
    pi_25146359
    quote:
    Op vrijdag 18 februari 2005 15:33 schreef du_ke het volgende:
    Helaas is er rond die zaken nog te veel regelzucht en bureaucratie.
    Welke zaken? De tekeningen voor de CO2 leiding waren igg bijna definitief
    Neemt niet weg dat er in het algemeen veel regelzucht en bureaucratie is
      vrijdag 18 februari 2005 @ 16:19:20 #116
    41597 IPdaily
    Lekker Nederlands
    pi_25146431
    quote:
    Op vrijdag 18 februari 2005 16:00 schreef speedfreak1 het volgende:
    Leuk dat op indymedia notabene het volende verhaal is terug te vinden:
    Ah indymedia je favoriete bron... Dan moet moet het wel waar zijn...
    pi_25146859
    quote:
    Op vrijdag 18 februari 2005 16:19 schreef IPdaily het volgende:

[..]

Ah indymedia je favoriete bron... Dan moet moet het wel waar zijn...
    Nee, is niet mijn favoriete bron, wat je daar leest is vaak regelrechte zelf bedachte onzin die met een air van absolute waarheid de wereld ingebraakt wordt, maar ik kwam daar toevallig door google.
    Ik stem Wilders. U ook?
      vrijdag 18 februari 2005 @ 17:03:19 #118
    41597 IPdaily
    Lekker Nederlands
    pi_25147107
    quote:
    Op vrijdag 18 februari 2005 16:45 schreef speedfreak1 het volgende:

Nee, is niet mijn favoriete bron, wat je daar leest is vaak regelrechte zelf bedachte onzin die met een air van absolute waarheid de wereld ingebraakt wordt
    Behalve nu dan natuurlijk
    pi_25147881
    Vanavond het onderwerp in Netwerk. Canadese onderzoekers betwijfelen Kyoto.
    pi_25149111
    quote:
    Op vrijdag 18 februari 2005 16:14 schreef IPdaily het volgende:

[..]

Welke zaken? De tekeningen voor de CO2 leiding waren igg bijna definitief
    Neemt niet weg dat er in het algemeen veel regelzucht en bureaucratie is
    Mooi, wist ik niet.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')