Hier ben ik het op zich wel mee eens. Vooral omdat een schepper de mens heeft gemaakt, met haar hersens en vermogen om te analyseren, beredeneren, communiceren, leren etc.quote:Op woensdag 16 februari 2005 09:58 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Inderdaad. Wat mij betreft is (dogmatisch) geloof de ultieme zelverloochening. Het is een ontkenning van het menszijn, geen bevestiging of bekrachtiging ervan, zoals gelovigen ons graag willen doen denken.
Hoe zie je dit echter bij zware dogmatische vormen van religie, waarbij iemand geen eigen mening of gevoel meer kan/mag hebben?quote:Op woensdag 16 februari 2005 10:06 schreef Karboenkeltje het volgende:
Hoezo een "ontkenning van het menszijn"? Voorzover bekend zijn het uitsluitend mensen die slim genoeg zijn om in dingen te geloven waar helemaal geen concrete, rationele redenen voor zijn. Religie in allerlei vormen en maten is dus per definitie een menseigen uiting.
Het is een citaat over hersenloze mensen die -befehl ist befehl- elkaar op commando afslachten zonder zelf na te denken, maar ik vind dat het prima in dit topic (en bij mijn mening) past.quote:He who joyfully marches to music rank and file, has already earned my contempt. He has been given a large brain by mistake, since for him the spinal cord would surely suffice. This disgrace to civilization should be done away with at once.
Hoe dogmatischer hoe beter (vanuit het perspectief van de organisatie) want dat sterkt de geloofsgemeenschap als collectief weer. Vanuit een individueel perspectief heb je een boel mensen die zich gesterkt door hun geloof voelen. Zij worden dus een klein beetje gelukkig door een aantal zaken gewoon te accepteren. Dat lijkt mij niet echt een slecht iets. Ook al zijn een boel van de dingen die ze geloven niet aan nadere beschouwing onderhevig. Het is natuurlijk niet zo dat mensen ophouden met denken en voelen als ze maar genoeg zijn geïndoctrineerd.quote:Op woensdag 16 februari 2005 10:08 schreef Alicey het volgende:
[..]
Hoe zie je dit echter bij zware dogmatische vormen van religie, waarbij iemand geen eigen mening of gevoel meer kan/mag hebben?
Dat is menseigen, niet perse geloofseigen. Ik had laatst een discussie met iemand die betrokken is bij het Nijmeegse gemeentelijke beleid voor de binnenstad. Wat blijkt, er zijn niet genoeg parkeerplaatsen voor bezoekers, winkelende mensen en bewoners. Nu is het al een tijdje beleid om auto's uit de binnenstad te weren. Desondanks haalt niemand het in zijn hoofd om de boel zo in te richten dat mensen maar even vijf minuutjes naar hun auto's moeten lopen, wat toch echt de enige manier is om genoeg ruimte te creëren.quote:Op woensdag 16 februari 2005 10:09 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Maar goed, even in het algemeen. Wat mij zo stoort aan de meer dogmatische vormen van geloof, is dat mensen hun ratio uitschakelen. En dat doen ze vaak heel bewust.
DAT idd of onze 'schepper' is gewoon een ontzettende hommel.quote:Op woensdag 16 februari 2005 10:01 schreef Alicey het volgende:
Naar aanleiding van een Feedback-discussie..
[..]
Hier ben ik het op zich wel mee eens. Vooral omdat een schepper de mens heeft gemaakt, met haar hersens en vermogen om te analyseren, beredeneren, communiceren, leren etc.
Ik zou zelfs zo ver willen gaan dat ik dogmatisch geloof, een geloof waarbij mensen blind andere mensen en boeken volgen, en voorbij gaan aan wat hun hersens en hun gevoel ingeeft, een zonde te noemen.
Ik denk zelfs dat het een vrij grote zonde is. De schepper geeft ons al deze mogelijkheden. Wij gebruiken ze vervolgens bewust niet, en zeggen bovendien nog dat de schepper ons voor niets met hersenen en intuitie heeft opgezadeld!
Bij mij is het veeleer andersom. Nu ik het geloof heb kunnen loslaten, ben ik een groot gevoel van onrust kwijt. Ik kon namelijk niet leven met de paradoxen en absurditeiten van het geloof. Ik kon niet leven met een (bijbelse) god die homo's haat en zijn volk aanzet tot genocide. Ik leef liever met een aantal onbeantwoorde vragen dan met kunstmatige, absurde en onlogische antwoorden op die vragen.quote:Op woensdag 16 februari 2005 10:47 schreef Haushofer het volgende:
Ook ik ben twijfelend, over het bestaan van God. En ik zit met hetzelfde probleem als wat Lupa beschrijft: mijn logisch&kritisch denken laat het niet toe dat ik een geloof aanhang. Hoe ik ook probeer. Het zou me mooi lijken, want je bent een groot gevoel van onrust kwijt.
Wauw, de Here God als een mollige, behaarde wesp. Ik wist niet dat klaver zo'n vrome plant was.quote:Op woensdag 16 februari 2005 10:49 schreef Aelalcallorgan het volgende:
DAT idd of onze 'schepper' is gewoon een ontzettende hommel.
Mooi!quote:Op woensdag 16 februari 2005 10:55 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Nu ik het geloof heb kunnen loslaten, ben ik een groot gevoel van onrust kwijt. Ik kon namelijk niet leven met de paradoxen en absurditeiten van het geloof. Ik kon niet leven met een (bijbelse) god die homo's haat en zijn volk aanzet tot genocide. Ik leef liever met een aantal onbeantwoorde vragen dan met kunstmatige, absurde en onlogische antwoorden op die vragen.
Gehehe, ik had er een onsubtieler woord voor in gedachten, maar op zo'n forum is dat toch lastig.. denk maar aan iets grovers, dan komt het in de buurt.quote:Op woensdag 16 februari 2005 11:00 schreef Karboenkeltje het volgende:
Sorry, het volgende kan ik gewoon niet laten:
[..]
Wauw, de Here God als een mollige, behaarde wesp. Ik wist niet dat klaver zo'n vrome plant was.
Je wou homo zeggen? Dat zou wel een verklaring zijn voor het feit dat god homofoob is! Hij is natuurlijk latent homoseksueel.quote:Op woensdag 16 februari 2005 11:05 schreef Aelalcallorgan het volgende:
Gehehe, ik had er een onsubtieler woord voor in gedachten, maar op zo'n forum is dat toch lastig.. denk maar aan iets grovers, dan komt het in de buurt.
Tja, maar ik zit soms wel met een leeg gevoel van doelloosheid. Ik heb me best wel opengesteld voor het geloof, genoeg gediscusseerd met gelovigen, maar ik kan ook niet een religie aanhangen. En als ik dan lees wat voor opvattinge Jehova's hebben, lijkt het me heel triest als God echt zo zou zijn. Bovendien heeft Hij mij dan zo kritisch gemaakt, en moet ik dat dan opvatten als een test ofzo? Waarom heeft God me dan zo gemaakt dat het voor mij zo moeilijk, bijna onmogelijk! , is om in Hem te geloven op de manier zoals die wordt opgevat in de Bijbel? Gaat me wat ver om dat te geloven. Nou heb ik het voordeel dat mijn familie en vrienden ook niet streng religieus zijn; heb toch geen zin om in mn eentje in dat paradijs te zittenquote:Op woensdag 16 februari 2005 10:55 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Bij mij is het veeleer andersom. Nu ik het geloof heb kunnen loslaten, ben ik een groot gevoel van onrust kwijt. Ik kon namelijk niet leven met de paradoxen en absurditeiten van het geloof. Ik kon niet leven met een (bijbelse) god die homo's haat en zijn volk aanzet tot genocide. Ik leef liever met een aantal onbeantwoorde vragen dan met kunstmatige, absurde en onlogische antwoorden op die vragen.
Waarom dan? Ik heb daar helemaal geen last van. Je geeft toch zelf betekenis en zin aan je leven?quote:Op woensdag 16 februari 2005 11:11 schreef Haushofer het volgende:
Tja, maar ik zit soms wel met een leeg gevoel van doelloosheid.
Neen, ge hebt dikke pech! Vanaf nu ga ik God in zijn geel-zwarte, geleedpotige incarnatie vereren met jou als messias van Hem.quote:Op woensdag 16 februari 2005 11:05 schreef Aelalcallorgan het volgende:
[..]
Gehehe, ik had er een onsubtieler woord voor in gedachten, maar op zo'n forum is dat toch lastig.. denk maar aan iets grovers, dan komt het in de buurt.
Dat wil ik best aannemen. Maar is het nodig om één of andere filosofische betekenis aan je leven te geven? Ervaar jij een behoefte om die leegte op te vullen?quote:Op woensdag 16 februari 2005 11:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Tja, maar ik zit soms wel met een leeg gevoel van doelloosheid.
Hahaha, dat doet me denken aan een scene uit SouthPark:quote:Op woensdag 16 februari 2005 11:19 schreef Karboenkeltje het volgende:
Als dergelijk gedrag zondig zou zijn dan zou de mensheid behoorlijk de sjaak zijn.
Je kunt ook aanvaarden dat het leven in beginsel zinloos is en zin aan je eigen leven geven. Dit kan bijvoorbeeld het doel zijn om zelf zoveel mogelijk plezier te hebben (egocentrisme is niet slechtquote:Op woensdag 16 februari 2005 11:26 schreef Karboenkeltje het volgende:
Dat wil ik best aannemen. Maar is het nodig om één of andere filosofische betekenis aan je leven te geven? Ervaar jij een behoefte om die leegte op te vullen?
Om te beginnen vind ik het al jammer dat je zo negatief denkt over onze opvattingen en verder doen wij niets anders en leren wij niets anders dan bijbelse dingen. Dat over bloed is slechts een enorm klein onderdeel daarvan wat wel onze aandacht vraagt maar hier natuurlijk enorm wordt uitvergroot ten opzichte van zeer vele positievere dingen. God belooft ook genoeg goede dingen zoals dat paradijs wat je al noemde. Een plaats van vrede en zekerheid is toch iets waar we allemaal in zouden willen leven? Nogmaals, het zijn allen bijbelse standpunten en daar kun je het mee eens zijn of niet, maar ze zijn er en dat maakt God niet 'triest'.quote:Op woensdag 16 februari 2005 11:11 schreef Haushofer het volgende:
En als ik dan lees wat voor opvattinge Jehova's hebben, lijkt het me heel triest als God echt zo zou zijn.
God zou al flink opschieten als hij eens wat minder beloofde en eens wat meer deed.quote:God belooft ook genoeg goede dingen zoals dat paradijs wat je al noemde.
Om er nog eens een citaatje tegenaan te gooien, van Maarten van Roozendaal:quote:Een plaats van vrede en zekerheid is toch iets waar we allemaal in zouden willen leven?
Heb geduld, het komt eraan.quote:Op woensdag 16 februari 2005 12:16 schreef Doffy het volgende:
God zou al flink opschieten als hij eens wat minder beloofde en eens wat meer deed.
Ik begrijp je punt wel, maar ik vraag me toch af of je niet in een wereld zou kunnen leven waarin geen oorlog en honger en ellende is? Wat is daarop tegen?quote:Overigens: Niet persoonlijk bedoeld, maar meer voor de strekking.
Ik herken het gevoel van haushofer wel een beetje. Hoewel ik prima kan leven met het idee dat dit het is (ik ben absoluut niet op zoek naar zingeving mbt een leven na dit leven, een hemel, een paradijs of wat dan kook), heb ik vaak het gevoel dat mijn leven voor mezelf zinvoller zou kunnen zijn als ik daar een religieuze of filosofische invulling aan kan geven. Maar ik loop tegen het feit aan dat het voor mij onmogelijk is om onvoorwaardelijk te geloven. Onvoorwaardelijk vindi k uberhaupt een woord waar ik weinig mee kan...quote:Op woensdag 16 februari 2005 11:48 schreef exile0000 het volgende:
Weer ontopic:
[..]
Je kunt ook aanvaarden dat het leven in beginsel zinloos is en zin aan je eigen leven geven. Dit kan bijvoorbeeld het doel zijn om zelf zoveel mogelijk plezier te hebben (egocentrisme is niet slecht) of iets na laten aan de wereld, zoals een kunstwerk of een boek.
Daar is niks op tegen. Alleen dat eeuwige aspect dat zie ik niet zo zitten.quote:Op woensdag 16 februari 2005 12:20 schreef STORMSEEKER het volgende:
Ik begrijp je punt wel, maar ik vraag me toch af of je niet in een wereld zou kunnen leven waarin geen oorlog en honger en ellende is? Wat is daarop tegen?
Jahoor... een paar dagen en dag is duizend jaar, right? Er worden al Dagen des Oordeels voorspeld sinds de mens op twee benen ging staan, dus ik geloof er niet zo in. Daarbij, een werkelijk almachtige god zou zich wel eens wat meer met het hier en nu kunnen bemoeien, in plaats van dat geleuter over de eeuwigheid.quote:Op woensdag 16 februari 2005 12:20 schreef STORMSEEKER het volgende:
Heb geduld, het komt eraan.
Zo'n wereld bestaat niet. Zal ook niet bestaan, omdat mensen teveel op elkaar lijken. En zeker niet in zo'n eeuwige vredes-dictatuur als die van jouw god. Ik moet er niet aan denken zeg.quote:Ik begrijp je punt wel, maar ik vraag me toch af of je niet in een wereld zou kunnen leven waarin geen oorlog en honger en ellende is? Wat is daarop tegen?
Je verloochend jezelf een beetje.. met dat onnadenkende kuddegedrag.. als individu opzich en alsquote:Op woensdag 16 februari 2005 11:19 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
Neen, ge hebt dikke pech! Vanaf nu ga ik God in zijn geel-zwarte, geleedpotige incarnatie vereren met jou als messias van Hem.
[afbeelding]
Maar even serieus. Het is inmiddels duidelijk dat veel mensen vrij snel een strak leven zonder al te veel vragen accepteren. Mensen zijn ook groepsdieren, ze vormen dus organisaties. Het grappige is dat zowel vanuit een individueel perspectief als vanuit dat van de organisatie het dogmatisch accepteren van (leef- of gedrags) regels heel nuttig blijkt. Het individu vindt aansluiting bij een groep, met alle voordelen die daarbij horen en de groep is gesterkt door aantallen. Het is een systeem en systemen hebben de neiging om zichzelf in stand te houden (althans; systemen die dat niet doen verdwijnen).
Als dergelijk gedrag zondig zou zijn dan zou de mensheid behoorlijk de sjaak zijn.
Dat zo'n wereld nooit zal bestaan, is wel zo ben ik bang. Aan de andere kant zijn veel grote veranderingen begonnen doordat een kleine groep mensen hun idealen nastreefden, en vooral er in geloofden.quote:Op woensdag 16 februari 2005 12:33 schreef Doffy het volgende:
Zo'n wereld bestaat niet. Zal ook niet bestaan, omdat mensen teveel op elkaar lijken. En zeker niet in zo'n eeuwige vredes-dictatuur als die van jouw god. Ik moet er niet aan denken zeg.
Ik zeg ook niet dat je fatalistisch achterover moet leunen en ach-en-wee moet roepen.quote:Op woensdag 16 februari 2005 13:24 schreef Alicey het volgende:
Aan de andere kant zijn veel grote veranderingen begonnen doordat een kleine groep mensen hun idealen nastreefden, en vooral er in geloofden.
Nee, het maakt God niet triest, ik zeg toch dat ik het triest zou vinden als God zo zou zijn? Dat Hij zich zo druk maakt om bepaalde dingen waar ik de logica niet van kan inzien? Ik zie God als iets veel groters, iets wat niet kan worden gevangen in concepten die door mensen zijn bedacht, en zeker niet in de ethiek van mensen. Ik zou teleurgesteld zijn als God zo zou zijn, want ik zie Hem als het meest logische,abstracte en mooie dat er is. En dat zie ik absoluut niet terug in de Bijbel. Daar zie ik een in mijn ogen volkomen ander beeld, en dus in mijn ogen volkomen misplaatst en menselijk beeld van God.quote:Op woensdag 16 februari 2005 12:08 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Om te beginnen vind ik het al jammer dat je zo negatief denkt over onze opvattingen en verder doen wij niets anders en leren wij niets anders dan bijbelse dingen. Dat over bloed is slechts een enorm klein onderdeel daarvan wat wel onze aandacht vraagt maar hier natuurlijk enorm wordt uitvergroot ten opzichte van zeer vele positievere dingen. God belooft ook genoeg goede dingen zoals dat paradijs wat je al noemde. Een plaats van vrede en zekerheid is toch iets waar we allemaal in zouden willen leven? Nogmaals, het zijn allen bijbelse standpunten en daar kun je het mee eens zijn of niet, maar ze zijn er en dat maakt God niet 'triest'.
Nee, je moet niet te hoge eisen stellen aan een eeuwig en almachtig wezen.quote:Op woensdag 16 februari 2005 15:00 schreef Haushofer het volgende:
Misschien verwacht ik wel teveel van een Schepper.
misschien is het zo dat mensen zoeken naar iets nieuws. voor jou was het ongeloof iets nieuws na een onrustige periode in het geloof. voor Haus is het geloof in een god juist iets nieuws wat hem mogelijk van zijn onrust met slechts wetenschap afhelptquote:Op woensdag 16 februari 2005 10:55 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Nu ik het geloof heb kunnen loslaten, ben ik een groot gevoel van onrust kwijt. Ik kon namelijk niet leven met de paradoxen en absurditeiten van het geloof. Ik kon niet leven met een (bijbelse) god die homo's haat en zijn volk aanzet tot genocide. Ik leef liever met een aantal onbeantwoorde vragen dan met kunstmatige, absurde en onlogische antwoorden op die vragen.
Nou...ik ben gewoon opgegroeid met het idee "God". Mijn ouders waren Christelijk, alleen een heel vrije manier. Er werd niet echt naar het concept God gekeken, meer naar de positieve uitwerkingen ervan.quote:Op woensdag 16 februari 2005 16:25 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
misschien is het zo dat mensen zoeken naar iets nieuws. voor jou was het ongeloof iets nieuws na een onrustige periode in het geloof. voor Haus is het geloof in een god juist iets nieuws wat hem mogelijk van zijn onrust met slechts wetenschap afhelpt
Maar ik ben dus niet gelovig opgevoed. Het geloof was op enig moment dus ook iets nieuws voor mij. Teruggaan naar ongeloof was dat niet, want dat kende ik al. Hoewel, als kind was ik wel gelovig. Ik ben nu een echte heiden geworden. Ik beweer niet per se dat er geen god bestaat, maar ik bezit geen geloof in een god.quote:Op woensdag 16 februari 2005 16:25 schreef het_fokschaap het volgende:
misschien is het zo dat mensen zoeken naar iets nieuws. voor jou was het ongeloof iets nieuws na een onrustige periode in het geloof. voor Haus is het geloof in een god juist iets nieuws wat hem mogelijk van zijn onrust met slechts wetenschap afhelpt
Doffy naakt over straat, jij in je hemd, mijn dag is weer goed!quote:Op woensdag 16 februari 2005 22:17 schreef het_fokschaap het volgende:
sta ik mooi in m'n hemd met m'n psychologie van de kouwe grond
En dat is juist zo eng...zulke mensen zijn tot extreme dingen in staat.quote:Op donderdag 17 februari 2005 08:34 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Dat is precies waar dit topic over gaat. Dogmatisch geloof leidt vaak tot zelfontkenning.
Verdrinken schijnt een vredige dood te zijn.quote:Op donderdag 17 februari 2005 09:16 schreef Doffy het volgende:
Tegen een god die 300.000 mensen verzuipt op 2e Kerstdag (zei iemand iets over 'vrede op aard'?) trouwens ook...
Ik vraag me af of er wettelijk onderscheid is. Ik denk dat wettelijk gezien een atheist net zo veel of weinig recht heeft om dat te zeggen. Het is wel zo dat er door veel mensen inderdaad een dubbele standaard gehanteerd wordt.quote:Op donderdag 17 februari 2005 09:27 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Alicey, ik denk dat exile vooral doelt op de dubbele standaard. Een moslim mag bijvoorbeeld zeggen dat homo's minder zijn dan beesten, maar mag een atheïst dat ook zeggen?
Ik denk dat je wanneer je in een voorkomend geval het tot een procedure laat komen, de uiteindelijke slotsom zal zijn dat op basis van geloof niet meer of minder is toegestaan dan zonder geloof. Ik denk wel dat je een lange adem nodig hebt, want ik denk niet dat je op de eerste instantie hoeft te rekenen.quote:Er wordt met twee maten gemeten. Je mag meer als je je beroept op je geloof. En dat vind ik knap waardeloos.
Daar zit dan ook het punt : Een geloof is nooit rationeel. Of het een dogmatisch geloof is of een onderzoeks/gevoels-geloof doet niet ter zake denk ik. Geloof is juist een instrument dat je gebruikt voor hetgeen waar ratio niet (voldoende) is.quote:Op donderdag 17 februari 2005 09:42 schreef exile0000 het volgende:
Ja goed, maar als ik mijn geloof in de ratio probeer uit te leggen door heel erg vast te houden aan één interpretatie van de bijbel, spreek ik mezelf behoorlijk tegen!
De praktijk lijkt anders uit te wijzen. Neem de SGP. Zou hetzelfde beleid geaccepteerd worden van pakweg de VVD? Denk het niet, want zij kunnen zich niet beroepen op 'heilige' principes.quote:Op donderdag 17 februari 2005 09:41 schreef Alicey het volgende:
Ik denk dat je wanneer je in een voorkomend geval het tot een procedure laat komen, de uiteindelijke slotsom zal zijn dat op basis van geloof niet meer of minder is toegestaan dan zonder geloof.
Aan de andere kant zijn er naar ik verwacht ook vrouwen die daar niet mee akkoord gaan. Bij de SGP zijn vrouwen uit de kiezerskring zelf vaak voldoende geindoctrineerd om te geloven dat rechten niet gelijk hoeven te zijn, en niet-SGP-kiezers willen per definitie al geen lid worden.quote:Op donderdag 17 februari 2005 09:47 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
De praktijk lijkt anders uit te wijzen. Neem de SGP. Zou hetzelfde beleid geaccepteerd worden van pakweg de VVD? Denk het niet, want zij kunnen zich niet beroepen op 'heilige' principes.
Je zou het altijd kunnen proberen, en bij problemen doorprocederen tot Straatsburg.quote:Op donderdag 17 februari 2005 09:50 schreef exile0000 het volgende:
Algemene wet gelijke behandeling: Gelijke behandeling van personen ongeacht hun godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, nationaliteit, hetero- of homoseksuele gerichtheid of burgerlijke staat.
Zou ik met mijn onderbroek op mijn hoofd me dan kunnen beroepen op mijn levensovertuiging? Bij gebrek aan een oud boek en miljoenen andere aanhangers?
Ik gebruiik een onderbroek heel ergens anders voor.quote:Op donderdag 17 februari 2005 09:51 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Van mij mag jij een onderbroek op je hoofd zetten! Ik doe mee!
Het cursief-gedrukte zegt genoeg, dunkt mij.quote:Op donderdag 17 februari 2005 09:54 schreef exile0000 het volgende:
Altijd leuk om for the sake of the argument een stunt uit te halen
Let wel op artikel 6 van de grondwet, met name lid 2:
1.
Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
2.
De wet kan ter zake van de uitoefening van dit recht buiten gebouwen en besloten plaatsen regels stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.
Heiden! De brandstapel voor jou!quote:Op donderdag 17 februari 2005 09:56 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik gebruiik een onderbroek heel ergens anders voor.
En ik kan al zo slecht tegen hitte..quote:Op donderdag 17 februari 2005 10:00 schreef exile0000 het volgende:
[..]
Heiden! De brandstapel voor jou!![]()
Helaas leggen veel mensen het uit als: als dat hun geloof is, dan mag ik er niks van zeggen.quote:Op donderdag 17 februari 2005 09:56 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het cursief-gedrukte zegt genoeg, dunkt mij.
Wacht maar tot die humorloze gristenen komen...quote:Op donderdag 17 februari 2005 10:04 schreef Bensel het volgende:
hehe.. geloofstopic met humor.. who would have thought... *tvp
Wil je zeggen dat een geloof geheel niet dogmatisch kan zijn. Er zal toch altijd een dogma moeten zijn, iets wat niet voor beredenering vatbaar is? Ik denk dat een geloof in meerdere of mindere mate dogamtisch kan zijn, maar altijd een bepaald dogma met zich mee zal dragen.....quote:Op donderdag 17 februari 2005 09:45 schreef Alicey het volgende:
[..]
Daar zit dan ook het punt : Een geloof is nooit rationeel. Of het een dogmatisch geloof is of een onderzoeks/gevoels-geloof doet niet ter zake denk ik. Geloof is juist een instrument dat je gebruikt voor hetgeen waar ratio niet (voldoende) is.
Ik wilde het met die post niet zeggen, maar ik denk wel dat dat kan.quote:Op donderdag 17 februari 2005 11:58 schreef averty het volgende:
[..]
Wil je zeggen dat een geloof geheel niet dogmatisch kan zijn.
Ik vraag mij dat af. Let wel op, ik heb het nu niet over de grotere religies, maar over een persoonlijk geloof.. Dat niet eens iets met god o.i.d. te maken hoeft te hebben.quote:Ik denk dat een geloof in meerdere of mindere mate dogamtisch kan zijn, maar altijd een bepaald dogma met zich mee zal dragen.....
Mhhmmmm, misschien heb je gelijk.quote:Op donderdag 17 februari 2005 12:01 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik wilde het met die post niet zeggen, maar ik denk wel dat dat kan.
[..]
Ik vraag mij dat af. Let wel op, ik heb het nu niet over de grotere religies, maar over een persoonlijk geloof.. Dat niet eens iets met god o.i.d. te maken hoeft te hebben.
Hmm.. Interessant inderdaad, waar ligt precies de grens? Wat zou je geloof noemen, en wat is min of meer een "aanname tot het tegendeel bewezen is"?quote:Op donderdag 17 februari 2005 14:04 schreef averty het volgende:
[..]
Mhhmmmm, misschien heb je gelijk.
Stel ik geloof in het goede van de mens. Dan houdt dat geloven niet per definitie in dat ik dat ook tegen de klippen op blijf doen, maar hoe sterk is je geloof dan eigenlijk in de eerste plaats?
Als je je direct door een tegenbewijs laat overtuigen van het niet bestaan van 'het goede in de mens', kun je dat wat je eerst had dan wel een geloof noemen?
Taalkundig gezien geloof je dat dan.quote:Op donderdag 17 februari 2005 14:17 schreef averty het volgende:
Mischien dekt de oude vertrouwde betekenis van geloof:
1. Religie
2. Vertrouwen in de waarheid van iets.
de lading niet meer.
Misschien moet het zijn:
1. Religie
2. Vertrouwen in de waarheid van iets
3. Voorlopige aanname op basis van onvoldoende kennis van de materie.
Ik geloof namelijk dat de Nederlandse justitie gemiddeld genomen niet corrupt is, maar ben direct bereid bij voldoende tegenbewijs het tegenovergestelde aan te nemen. Ik weet er niet genoeg van, maar baseer me op gevoel, wat ik wel weet, ect.
Ik vind dat geen dogma: toon mij één "Waarheid" waar maar één kant aan zit -en dus absoluut is- , en ik wil mijn idee dat er geen absolute waarheid bestaat, graag op de helling zettenquote:Op vrijdag 18 februari 2005 00:21 schreef Quazzy het volgende:
De stelling dat dogmatisch geloof 'zonde' is, berust in zekere zin op het dogma van het postmodernisme dat er geen absolute waarheid is.
Dat is toch de hele essentie van 'geloven' volgens ene religie? Je gelooft dat allemaal, je hebt geen bewijzen nodig.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 08:17 schreef exile0000 het volgende:
dog·ma (het ~, ~'s/~ta)
1 vastomlijnd geloofsartikel dat aan geen beredenering meer is onderworpen => leerstelling
Ik denk dat het hier vooral gaat om het feit dat de geloofsartikelen aan geen beredenering meer zijn onderworpen, in tegenstelling tot wat jij zegt. Hierdoor varen mensen blind op stellingen die wellicht (waarschijnlijk?) onwaar zijn of handelen in ieder geval in strijd met (hun) gezond verstand.
IMHO kun je beter kinderen geen enkele religie leren, maar ze informeren/vertellen over alle religies en levensovertuigingen, ze dingen laten lezen en zien op tv en ze dan een eigen, afgewogen keuze laten maken.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 10:13 schreef exile0000 het volgende:
Wat knap dat je dan wel zoveel weet van het geloof. Dan kun je tenminste een gedegen afwegen maken en je keuze beargumenteren tegenover gelovigen.
Dat vind ik ook erg krom aan de redenering van sommige ouders: "We voeden ons kind niet christelijk op, dan kan het later zelf kiezen." Nee, dan moet je het juist minstens één religie leren, liefst allemaal, dan kan het pas echt kiezen.
Waarvan akte.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 10:49 schreef exile0000 het volgende:
Dat hierboven is een poging tot een compliment![]()
Pf, zo'n topic heb ik al eens gedaan. Geen zin meer in dat gezeik. "Jezus, wat egoïstisch om geen kinderen te krijgen!"quote:Zullen we in OUD een topic "Bewust kinderloos (kindervrij)" openen, lekker om te rellen?
RSPCT!quote:Op vrijdag 18 februari 2005 10:59 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
zo'n topic heb ik al eens gedaan.
Ik deel je bewondering niet echt. Niet alleen heeft Lupa door haar korte ervaring met het christendom een verstoord beeld van het christendom overgehouden, ook is haar feitenkennis niet helemaal in orde (maar al wel stukken beter dan de gemiddelde FOKer)quote:Op vrijdag 18 februari 2005 10:13 schreef exile0000 het volgende:
Wat knap dat je dan wel zoveel weet van het geloof. Dan kun je tenminste een gedegen afwegen maken en je keuze beargumenteren tegenover gelovigen.
Dogma's zijn inderdaad opgesteld. Dat is een eigenschap van dogma's dat ze door mensen opgesteld worden.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 09:30 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
De dogma's uit het christelijk geloof zijn bedacht door mensen.
Ach kom, als je jezelf werkelijk ook maar iets verdiept hebt in het christendom zou je beter moeten weten. Dit soort onwaarheden kom ik gigantisch vaak tegen op dit forum en het zou eenvoudigweg niet opgeschreven worden als een persoon ook maar het allerdunste boekje over het onderwerp had opengeslagen.quote:De goddelijkheid van Jezus is bedacht door mensen (op het Concilie van Nicea dacht ik).
De oorspronkelijke volgelingen waren inderdaad joden en wel joodse christenen, zoals ze al snel genoemd werden.quote:Het verzoeningsoffer is bedacht door mensen.
[quote]
Johannes 3:16-17?
Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden.
[quote]
Jezus zegt weinig of niets over al deze dingen en de oorspronkelijke volgelingen van Jezus waren joden, geen christenen.
Het mag algemeen bekend zijn dat Petrus en Paulus het op enkele punten niet geheel eens waren, maar dat gegeven maak algemeniseer je en buit je uit door te beweren dat de denkbeelden van de 'oorspronkelijke' kerk afweek van die van Paulus. Is dat de reden dat Petrus in een van zijn brieven verwijst naar 'onze geliefde broeder'(2 Petrus 3:15) en verwijst hij naar de een van de brieven van Paulus omdat Paulus in die brief hetzelfde schrijft als hij?quote:Het is Paulus die de architect is van het huidige christelijke geloof. En het is genoegzaam bekend dat Paulus in grote onmin leefde met de oorspronkelijke kerk van Jeruzalem. De broer van Jezus, leider in de kerk van Jeruzalem, was het absoluut niet eens met Paulus' denkbeelden en werkwijze.
Nogmaals, dogma's zijn inderdaad door mensen opgesteld. Wat is nu jouw probleem ermee? Je noemt het (weer) als argument tegen dogma's, maar het is juist een van de eigenschappen van een dogma! Wat katholieken met Maria doen snap ik ook niet echt. Het is trouwens wel een voorbeeld van een leerstelling die nogal veranderd is in de loop van de tijd en dus geen goed voorbeeld van een waarheid waaraan niet getornd mag worden.quote:Een dogma is een door mensen verzonnen 'waarheid' waar niet aan getornd mag worden. De katholieken houden bijvoorbeeld vast aan 'de eeuwige maagdelijkheid van Maria', terwijl Jezus verscheidene broers (en zusters?) had.
Je kind van alle religies iets meegeven staat in zekere zin gelijk aan het niets meegeven aan je kind. Immers, door alle religies dezelfde waarde te geven, stel je in zekere zin dat ze geen van allen waarde hebben, buiten een filosofisch systeem dat het misschien kan geven. Dan vind ik het atheistisch opvoeden van je kind nog net zo eerlijk.quote:Dat vind ik ook erg krom aan de redenering van sommige ouders: "We voeden ons kind niet christelijk op, dan kan het later zelf kiezen." Nee, dan moet je het juist minstens één religie leren, liefst allemaal, dan kan het pas echt kiezen.
Ik heb het idee dat er absolute waarheden zijn. Als waarheid subjectief is, waarom zal, zo schat ik, de gehele mensheid met mij instemmen dat vrijheid te verkiezen is boven verdrukking? Waarom is democratie te verkiezen boven het nazisme? Geen absolute waarheden houdt in dat er ook in het nazisme, in de 6 miljoen doden van de holocaust een waarheid te vinden is.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 09:14 schreef Doffy het volgende:
[..]
Ik vind dat geen dogma: toon mij één "Waarheid" waar maar één kant aan zit -en dus absoluut is- , en ik wil mijn idee dat er geen absolute waarheid bestaat, graag op de helling zetten
Korte ervaring? Wat weet jij daarvan? Ik ben slechts kort zelf christen gewéést ja, maar ik heb al mijn leven lang interesse in religie. En ik denk dat het de christenen zijn die een 'verstoord' beeld van het christendom hebben en die van hun religie iets hebben gemaakt dat het niet is en dat ook nooit zo bedoeld was. Het christendom is wat mij betreft één grote mythe; misschien wel de grootste hoax uit de geschiedenis.quote:Op zaterdag 19 februari 2005 01:31 schreef Quazzy het volgende:
Ik deel je bewondering niet echt. Niet alleen heeft Lupa door haar korte ervaring met het christendom een verstoord beeld van het christendom overgehouden, ook is haar feitenkennis niet helemaal in orde (maar al wel stukken beter dan de gemiddelde FOKer)
En dus is er niets goddelijks aan.quote:Dogma's zijn inderdaad opgesteld. Dat is een eigenschap van dogma's dat ze door mensen opgesteld worden.
Ik zie het eerder andersom. De goddelijkheid van Jezus is een bedenksel van ná Jezus. Evenals de wederopstanding en andere 'wonderen', maar ja, ik ben natuurlijk niet voor niets atheïst. http://www.geocities.com/paulntobin/jesus.html#topquote:Ach kom, als je jezelf werkelijk ook maar iets verdiept hebt in het christendom zou je beter moeten weten. Dit soort onwaarheden kom ik gigantisch vaak tegen op dit forum en het zou eenvoudigweg niet opgeschreven worden als een persoon ook maar het allerdunste boekje over het onderwerp had opengeslagen.
De brieven van Petrus zijn niet door Petrus geschreven. http://www.geocities.com/paulntobin/authorpeter.htmlquote:Het mag algemeen bekend zijn dat Petrus en Paulus het op enkele punten niet geheel eens waren, maar dat gegeven maak algemeniseer je en buit je uit door te beweren dat de denkbeelden van de 'oorspronkelijke' kerk afweek van die van Paulus. Is dat de reden dat Petrus in een van zijn brieven verwijst naar 'onze geliefde broeder'(2 Petrus 3:15) en verwijst hij naar de een van de brieven van Paulus omdat Paulus in die brief hetzelfde schrijft als hij?
Paulus en Jakobus waren juist wél met elkaar eens.
Johannes was een mens. http://www.geocities.com/paulntobin/jesus.html#sourcesquote:Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden.
Dogma's zijn verzinsels. Dat is mijn punt. Er is niets goddelijks aan.quote:Nogmaals, dogma's zijn inderdaad door mensen opgesteld. Wat is nu jouw probleem ermee? Je noemt het (weer) als argument tegen dogma's, maar het is juist een van de eigenschappen van een dogma! Wat katholieken met Maria doen snap ik ook niet echt. Het is trouwens wel een voorbeeld van een leerstelling die nogal veranderd is in de loop van de tijd en dus geen goed voorbeeld van een waarheid waaraan niet getornd mag worden.
En dat is een goede zaak als het om vragen van levensbeschouwing gaat!quote:Je kind van alle religies iets meegeven staat in zekere zin gelijk aan het niets meegeven aan je kind.
Atheïsme = zonder theïsme. Het is iets anders dan het beweren dat er geen god bestaat. Ik beweer niet dat er geen god bestaat, aangezien ik dat niet kan bewijzen.quote:Immers, door alle religies dezelfde waarde te geven, stel je in zekere zin dat ze geen van allen waarde hebben, buiten een filosofisch systeem dat het misschien kan geven. Dan vind ik het atheistisch opvoeden van je kind nog net zo eerlijk.
Objectieve waarheden zijn niet hetzelfde als absolute waarheden.quote:Op zaterdag 19 februari 2005 01:50 schreef Quazzy het volgende:
Ik heb het idee dat er absolute waarheden zijn. Als waarheid subjectief is, waarom zal, zo schat ik, de gehele mensheid met mij instemmen dat vrijheid te verkiezen is boven verdrukking? Waarom is democratie te verkiezen boven het nazisme? Geen absolute waarheden houdt in dat er ook in het nazisme, in de 6 miljoen doden van de holocaust een waarheid te vinden is.
Ik baseerde het op op het volgende:quote:Op zaterdag 19 februari 2005 08:53 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Korte ervaring? Wat weet jij daarvan? Ik ben slechts kort zelf christen gewéést ja, maar ik heb al mijn leven lang interesse in religie. En ik denk dat het de christenen zijn die een 'verstoord' beeld van het christendom hebben en die van hun religie iets hebben gemaakt dat het niet is en dat ook nooit zo bedoeld was. Het christendom is wat mij betreft één grote mythe; misschien wel de grootste hoax uit de geschiedenis.
Nee, dat zou pas wat zijn, als de woorden en frases van mensen een goddelijke status zouden krijgen. Er is maar één goddelijk Woord, en dat is niet door mensen geschreven nog opgesteld.quote:En dus is er niets goddelijks aan.
Allemaal erg interessant, ook wel een beetje retorisch, maar in ieder geval een site met een redelijke onderbouwing. Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik hier niet uit de losse pols op kan reageren. Misschien komt dat later wel.quote:Ik zie het eerder andersom. De goddelijkheid van Jezus is een bedenksel van ná Jezus. Evenals de wederopstanding en andere 'wonderen', maar ja, ik ben natuurlijk niet voor niets atheïst. http://www.geocities.com/paulntobin/jesus.html#top
De brieven van Petrus zijn niet door Petrus geschreven. http://www.geocities.com/paulntobin/authorpeter.html
Johannes was een mens. http://www.geocities.com/paulntobin/jesus.html#sources
We zijn het in ieder geval eens dat dogma's niet goddelijk zijnquote:Dogma's zijn verzinsels. Dat is mijn punt. Er is niets goddelijks aan.
Dat ligt er natuurlijk aan welke waarde je aan je eigen levensbeschouwing geeft.quote:En dat is een goede zaak als het om vragen van levensbeschouwing gaat!
Hm. Is dit een taalkundig goocheltruukje of is er ook een merkbaar verschil in de praktijk?quote:Atheïsme = zonder theïsme. Het is iets anders dan het beweren dat er geen god bestaat. Ik beweer niet dat er geen god bestaat, aangezien ik dat niet kan bewijzen.
Ik ben niet gelovig opgevoed, heb wel op een katholieke basisschool gezeten. Als kind was ik gelovig, ondanks het feit dat mijn ouders dat niet waren. Ik studeer nog, maar ik ben 27.quote:Op maandag 21 februari 2005 00:20 schreef Quazzy het volgende:
Ik baseerde het op op het volgende:
1) je zegt niet gelovig opgevoed te zijn
2) je bent nu niet meer gelovig
3) je studeert nog (volgens je profiel)
Die zijn ook zeer duidelijk aanwezig. Ik haat de anti-kennis en anti-ratio-houding van het geloof (is overigens niet behouden tot het christendom).quote:maar ik proef nog wel wat 'anti' gevoels tov het christendom bij je.
Ja, en de Ark van Noach is al twaalf keer gevonden.quote:Omdat ik het met het tweede gedeelte van je post uiteraard niet eens ben en ik denk de geschiedenis aan mijn kant te hebben
Bij mijn weten is de bijbel wel degelijk door mensen geschreven. Er komt dan ook een al te menselijke god in naar voren. Een god die haat, moordt en van gedachten verandert.quote:Nee, dat zou pas wat zijn, als de woorden en frases van mensen een goddelijke status zouden krijgen. Er is maar één goddelijk Woord, en dat is niet door mensen geschreven nog opgesteld.
Die onderbouwing is af en toe behoorlijk mager. Waar zegt Jezus letterlijk dat hij god(delijk) is? Waar staat in de bijbel iets over de drieëenheid?quote:Ik ben het echter niet mee eens dat het verzinsels zijn, want dat zou inhouden dat ze geen onderbouwing hebben.
Ik vind sommige 'conclusies' zodanig vergezocht dat alleen een godsdienstwaanzinnige ze zou kunnen trekken.quote:Ik ben van mening dat een dogma (welk dogma? Laten we voor het gemak het dogma van de twee naturenleer nemen) afgeleid behoort te worden uit de bijbel. En dan is het dus niet zo maar een 'verzinsel', maar een conclusie die iedereen zou kunnen trekken.
Het leven is geen ziekte.quote:Dat ligt er natuurlijk aan welke waarde je aan je eigen levensbeschouwing geeft.
Stel je jezelf erfelijke ziekte voor die zich in de jeugdfase optreedt en dodelijk kan zijn. Kán zijn, want jij als ouder weet uit eigen ervaring dat er een bepaald geneesmiddel voor is. Zeg je dan als ouder tegen je kind: 'Daar is de apotheek, zoek maar iets uit dat bij jou past' terwijl je het enige werkende geneesmiddel in je medicijnenkastje heb liggen?
Het verschil lijkt mij nogal groot. Het is namelijk per definitie onmogelijk om een negatieve stelling ('god bestaat niet') te bewijzen. Dus zou het dom zijn om zo'n stelling klakkeloos voor waar aan te nemen. Echter, ik kan ook niet bewijzen dat er geen kabouters of elfjes bestaan (ergens, in een andere dimensie), maar ik vind de kans dat ze bestaan niet echt groot genoeg om er rekening mee te houden. Ik zie geen enkele reden om te geloven in het bestaan van een god. Sterker nog, ik zie in deze wereld bijna alleen maar dingen die pleiten tegen het bestaan van een rechtvaardige, liefhebbende, almachtige god.quote:Hm. Is dit een taalkundig goocheltruukje of is er ook een merkbaar verschil in de praktijk?
Vrijheid is doorgaans te verkiezen, maar niet in alle situaties. Er zijn niet voor niets wetten die de absolute vrijheid terecht inperken. Mijn vrijheid gaat niet zo ver dat ik jouw vrijheid mag beperken. Vrijheid is dus niet absoluut.quote:Op zaterdag 19 februari 2005 01:50 schreef Quazzy het volgende:
Ik heb het idee dat er absolute waarheden zijn. Als waarheid subjectief is, waarom zal, zo schat ik, de gehele mensheid met mij instemmen dat vrijheid te verkiezen is boven verdrukking?
Omdat democratie het minst slechte bestuurssysteem is dat we tot nog toe geprobeerd hebben. Wat niet wil zeggen dat democratie geen nadelen heeft.quote:Waarom is democratie te verkiezen boven het nazisme?
Dit vind ik goedkope retoriek waar ik dan ook niet op in ga.quote:Geen absolute waarheden houdt in dat er ook in het nazisme, in de 6 miljoen doden van de holocaust een waarheid te vinden is.
Leg mij eens uit hoe jij iets "absoluuts" koppelt aan 'cultuur gebonden'. Zeg dan gewoon dat het niet absoluut is.quote:Op maandag 21 februari 2005 13:13 schreef Haushofer het volgende:
Ik denk dat er met absolute waarheden meer opvattingen worden bedoeld omtrend ethiek ed, die erg cultuur gebonden zijn.
Mocht 'God' inderdaad bestaan, is hij zeer duidelijk none of the above.quote:Op maandag 21 februari 2005 08:41 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Het verschil lijkt mij nogal groot. Het is namelijk per definitie onmogelijk om een negatieve stelling ('god bestaat niet') te bewijzen. Dus zou het dom zijn om zo'n stelling klakkeloos voor waar aan te nemen. Echter, ik kan ook niet bewijzen dat er geen kabouters of elfjes bestaan (ergens, in een andere dimensie), maar ik vind de kans dat ze bestaan niet echt groot genoeg om er rekening mee te houden. Ik zie geen enkele reden om te geloven in het bestaan van een god. Sterker nog, ik zie in deze wereld bijna alleen maar dingen die pleiten tegen het bestaan van een rechtvaardige, liefhebbende, almachtige god.
Ik had het over het idee absoluut zoals dat hier voorbij kwam. Beetje kromme formulering iddquote:Op maandag 21 februari 2005 13:24 schreef Doffy het volgende:
[..]
Leg mij eens uit hoe jij iets "absoluuts" koppelt aan 'cultuur gebonden'. Zeg dan gewoon dat het niet absoluut is.
Je kunt het ook omdraaien, en stellen dat er oneindig veel excuses bestaan voor zulk soort "wandaden".quote:Op woensdag 23 februari 2005 17:29 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Zomaar een gedachte die vandaag opborrelde...
Gelovigen stellen graag dat zij het monopolie hebben op het gebied van moraal. Zonder God kan er geen moraal zijn, zo stellen ze. We laten hun redeneringen hierbij even voor wat ze zijn. Ik zeg dat het geloof in absolute waarheden juist het einde van alle moraal betekent. Want met gebruikmaking van het absolute concept 'God' kun je immers alles goedpraten. Als God zegt dat het goed is (de moorden in het OT), dan is het goed. Terwijl moorden vanuit een menselijk ethisch standpunt gewoon altijd moet worden afgekeurd. Er bestaat geen excuus om een volk uit te moorden. En er bestaat al helemaal geen excuus om baby's te vermoorden met als enige reden dat hun ouders tegen Gods geboden in gaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |