Klinkt goed. Maar gaan jullie elf dagen of is dat het tijdsbestek waarbinnen de reis moet plaatsvinden?quote:Op woensdag 9 februari 2005 03:04 schreef I.R.Baboon het volgende:
Jaja, 2 jaar geleden gingen we naar blanes, en vorig jaar hadden we geen tijd, maar dit jaar (mede doordat ik geen relatie meer heb, en de rest ook niet, waardoor we weer vrij zijn) gaan we gezamelijk naar Boedapest. Als ik het goed heb gaat dit gebeuren tussen 6 en 17 augustus, en in die tijd zullen mike, privateryan, stranger, tijn en ik dus afwezig zijn. Een precieze indeling van deze reis volgt nog, maar dan is het topic alvast gemaakt (de rest heeft er geen zin in).
Waardevolle tips, dat lijkt me niks.quote:Op woensdag 9 februari 2005 08:00 schreef Liejannuh het volgende:
Ik verheug me nu alvast op de reisverhalen!
Volgens mij heb ik pas nog ergens een boek gezien met daarin hele waardevolle tips over Budapest, zal eens zoeken voor jullie!
We gaan 11 dagen. Mike (wie anders) heeft vorige week geboekt en na twee dagen werden de tickets al veel duurder, dus dat heeft ie goed gedaan, die mike.quote:Op woensdag 9 februari 2005 09:08 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Klinkt goed. Maar gaan jullie elf dagen of is dat het tijdsbestek waarbinnen de reis moet plaatsvinden?
(en de rest maakt maar zin)
Oh tof, nooit geweten. Maar goed, als dat tot de mogelijkheden behoort gaan we dit jaar met een NOG beter verslag komen, perfectionistisch als we zijn.quote:Op woensdag 9 februari 2005 09:49 schreef Hik het volgende:
Volgens mij waren jullie op basis van dat oude topic nog genomineerd voor één van de fameuze TRV-awards!![]()
De lat ligt inmiddels hoog.quote:Op woensdag 9 februari 2005 12:04 schreef I.R.Baboon het volgende:
Oh tof, nooit geweten. Maar goed, als dat tot de mogelijkheden behoort gaan we dit jaar met een NOG beter verslag komen, perfectionistisch als we zijn.
Had je ook meegewild, knorretje?quote:Op woensdag 9 februari 2005 20:20 schreef dwerg het volgende:
#hasbeencrew.
Daar kwamen we inderdaad achter. Ik ben benieuwd hoe duur de kaartjes zijn en wat de line-up is, maar we kunnen er inderdaad wel een dag of twee naar toe gaan. Als soort van voorbereiding op lowlandsquote:Op woensdag 9 februari 2005 12:52 schreef voodoolady het volgende:
Sziget!!! 10 t/m 17 augustus, al ga je een dagje, super festival midden in de Donau.
Ach, dat is altijd nog beter dan dood worden gemaakt en beroofd van al ons geld.quote:Op woensdag 9 februari 2005 21:46 schreef Mike het volgende:
Ok, om het spannend te maken voor jullie hebben we een appartement geboekt bij een particulier. Grote kans dus dat we straks al ons geld kwijt zijn en zonder slaapplek zitten.
Ik voorzie broodjeszaken waar we de hele dag hangen. En kroegen. Veel kroegen.quote:Op woensdag 9 februari 2005 22:23 schreef Stranger het volgende:
We hebben dit jaar geen zwembad om bij te toeven, dus dat gaat nog redelijk moeilijk worden qua cultuurontwijken.
week kaart is +/-¤100, en er zullen vast ook wel dagkaarten te krijgen zijn..quote:Op woensdag 9 februari 2005 21:46 schreef Stranger het volgende:
[..]
Daar kwamen we inderdaad achter. Ik ben benieuwd hoe duur de kaartjes zijn en wat de line-up is, maar we kunnen er inderdaad wel een dag of twee naar toe gaan. Als soort van voorbereiding op lowlands
Ik ben niet helemaal op de hoogte van de hongaarse keuken, eigenlijk helemaal niet, maar ik denk dat we die broodjeszaak beter kunnen laten zittenquote:Op woensdag 9 februari 2005 22:25 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik voorzie broodjeszaken waar we de hele dag hangen. En kroegen. Veel kroegen.
Ja, dat kon ik dus nergens vinden. Vorig jaar waren er een hoop leuke bands zag ik al, dus het zou wel de moeite waard kunnen zijn.quote:Op woensdag 9 februari 2005 22:25 schreef Ruis het volgende:
[..]
week kaart is +/-¤100, en er zullen vast ook wel dagkaarten te krijgen zijn..
Hmmm... ja. Nou ja, dan gaan we gelijk als we uit bed komen de kroeg inquote:Op woensdag 9 februari 2005 22:31 schreef Stranger het volgende:
[..]
Ik ben niet helemaal op de hoogte van de hongaarse keuken, eigenlijk helemaal niet, maar ik denk dat we die broodjeszaak beter kunnen laten zitten
Kijk, dát zijn de plannenquote:Op woensdag 9 februari 2005 22:36 schreef Tijn het volgende:
[..]
Hmmm... ja. Nou ja, dan gaan we gelijk als we uit bed komen de kroeg in
Veel plezier ermee, IR. Misschien wil Mike wel mee. Of nietquote:Op woensdag 9 februari 2005 22:51 schreef I.R.Baboon het volgende:
En ik wil echt wel iets aan cultuur gaan doen, intellectueel als ik ben..
Ik zocht ff met Google op "hungary girl" en dit was de eerste hit, dus op zich hebben ze wel grote tietenquote:Op woensdag 9 februari 2005 23:14 schreef I.R.Baboon het volgende:
Heb je eigenlijk lekkere wijven, daar in Hongarije?
Het enige wat ik me kan herinneren was Tijn en een koffiezetapparaat dat ontplofte.quote:Op woensdag 9 februari 2005 23:28 schreef I.R.Baboon het volgende:
(Ook) dat kan ik me helemaal niet meer herinneren.
Maar was het niet zo dat de stekker er niet in zat of zo?
Het was meer dat ik met m'n dronken hoofd het apparaat compleet blokkeerde en de koffie uit alle gaten spoot.quote:Op woensdag 9 februari 2005 23:28 schreef I.R.Baboon het volgende:
Maar was het niet zo dat de stekker er niet in zat of zo?
Ja, in tegenstelling tot senseo zit gewone koffie niet in 1-kopsverpakkingen.quote:Op woensdag 9 februari 2005 23:31 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het was meer dat ik met m'n dronken hoofd het apparaat compleet blokkeerde en de koffie uit alle gaten spoot.
quote:Op woensdag 9 februari 2005 22:31 schreef Stranger het volgende:
[..]
Ik ben niet helemaal op de hoogte van de hongaarse keuken, eigenlijk helemaal niet, maar ik denk dat we die broodjeszaak beter kunnen laten zitten
Kijk, en zoiets maakt het nou niet echt heel veel aantrekkelijker voor mij. Verder ben ik vegetarier, en op de één of andere manier heb ik het idee dat het daar stevige vleeseters zijn.quote:
U vraagt wij draaien:quote:Op donderdag 10 februari 2005 10:50 schreef Stranger het volgende:
[..]
Kijk, en zoiets maakt het nou niet echt heel veel aantrekkelijker voor mij. Verder ben ik vegetarier, en op de één of andere manier heb ik het idee dat het daar stevige vleeseters zijn.
En de shoarma.quote:Op donderdag 10 februari 2005 11:11 schreef I.R.Baboon het volgende:
Niet zo miepen, Stranger. 2 jaar geleden ben je 's nachts ook aan de kipnuggets gegaan.
Correct, maar ook veel aardappels en paprika's.quote:Op donderdag 10 februari 2005 10:50 schreef Stranger het volgende:
[..]
Kijk, en zoiets maakt het nou niet echt heel veel aantrekkelijker voor mij. Verder ben ik vegetarier, en op de één of andere manier heb ik het idee dat het daar stevige vleeseters zijn.
Ik ben benieuwd hoe de hongaarse pizza's smaken.quote:Op donderdag 10 februari 2005 12:08 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Correct, maar ook veel aardappels en paprika's.
Maar je hoeft natuurlijk niet voor de typisch Hongaarse keuken te gaan.
Tss, wij hebben opzich ook wel verbale capaciteiten hoor.quote:Op donderdag 10 februari 2005 13:51 schreef Hik het volgende:
Gaan jullie trouwens echt gezamelijk op vakantie of gaan jullie ongeveer dezelfde kant op en communiceren jullie ter plaatse ook alleen via Fok?
We gaan gezamenlijk. Twee jaar geleden zijn wij ook al met deze groep (en sweek) op vakantie geweest. Toen naar Blanes, een standaard jongerenplaats aan de spaanse costa. Aangezien wij toen al ontzettend buiten de boot vielen omdat we niet het stereotype breezerpubliek zijn, hebben we besloten, na een jaartje pauze, om nu een wat minder gogo-tours bestemming te kiezen. Aangezien niemand van ons echt zit te wachten op zee en strand (behalve PR natuurlijk), en iedereen wel houdt van wat goedkopere vakanties, hebben we in boedapest hopenlijk iets betaalbaar doch moois gevonden.quote:Op donderdag 10 februari 2005 13:51 schreef Hik het volgende:
Gaan jullie trouwens echt gezamelijk op vakantie of gaan jullie ongeveer dezelfde kant op en communiceren jullie ter plaatse ook alleen via Fok?
Probeer dat je Darmflora maar eens te vertellen.quote:Op donderdag 10 februari 2005 18:24 schreef I.R.Baboon het volgende:
En daar is ook niks mis mee natuurlijk..
Uiteraard, het is de droom van mijn leven om nog eens samen met jou een stomend hete massage te ondergaan in een badhuis in Boedapest.quote:Op woensdag 9 februari 2005 21:45 schreef I.R.Baboon het volgende:
Had je ook meegewild, knorretje?
Kroegen zijn er te over... duik vooral eens een kroeg in waar je liever niet in wiltquote:Op woensdag 9 februari 2005 22:25 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik voorzie broodjeszaken waar we de hele dag hangen. En kroegen. Veel kroegen.
De Hongaarse keuken is om van te watertanden, mits je een vleeseter bent. Ze hebben echt heerlijke gerecht met vlees, zo'n lekkere goulash heb je nog nooit gehad, de stukken vlees lijken 2x zo groot, varkenspoot in ham met gebakken aardappels is ook super. Er wordt ook veel met paprika (spreek uit pop-rikkòò) gekookt.quote:Stranger - woensdag 9 februari 2005 @ 22:31
Dat mag je lekker zelf uitvindenquote:Op woensdag 9 februari 2005 23:14 schreef I.R.Baboon het volgende:
Heb je eigenlijk lekkere wijven, daar in Hongarije?
Nou Tijn, dit klinkt als onze droomvakantie.quote:De Hongaarse keuken is om van te watertanden, mits je een vleeseter bent.
mij een geweldige tent lijkt.quote:Amstel Bar
Het is moelijk om een betere nachtzaak te vinden dan de Amstel Bar. De bar is gelegen in het centrum, heeft een goede bierselectie en vriendelijk personeel. Hier kan je tot in de vroege uurtjes drinken.
AdresAdres:
V. Váci utca, 61
Openingstijden:
Maandag t/m zaterdag geopend van 08.00 – 06.00.
Zondag geopend van 10.00 – 06.00.
quote:Wel oppassen voor konzumlány, 'consumptie-meisjes': prachtige jonge meiden die je op straat aanspreken omdat ze dólgraag iets met je willen drinken. De rekening valt nogal hoog uit en de potige portier loopt graag even met je mee naar de dichtsbijzijnde pin-automaat...
Het klinkt echt als een ideale stad voor ons!quote:Nachtleven Boedapest
Leven na middernacht
Boedapest heeft een verrassend uitgaansleven. Nieuwe clubs met live muziek, revues en stripteaseshows schieten als paddestoelen uit de grond. Aankondigingen voor dansavonden staan op affiches door de hele stad. In de weekenden rijden speciale bussen naar grote (underground) dansfeesten in de Buda-heuvels en grotten, net buiten de stad. Voor een voordelig drankje en gezelschap van jong publiek kun je terecht in een van de studentenclubs.
Boedapest is een prima stad voor nachtbrakers. Er zijn genoeg bars, clubs en disco's om je tot het ochtendgloren bezig te houden.
Brr... abrikozenbrandewijn.quote:Probeer eens een echte Hongaarse specialiteit, zoals tomatensoep met wodka of vissoep met zure room, paprika en krab. Gevulde kalkoen is ook een typisch Boedapest-gerecht. Beroemd zijn natuurlijk de Hongaarse abrikozenbrandewijn en de Tokaj-wijn, een zoete dessertwijn.
Maar wel tomatensoep met wodkaquote:Op maandag 21 februari 2005 13:08 schreef Tijn het volgende:
Hmmm, kalkoen...
Hebben ze geen echt vlees?
Maar dít is natuurlijk wel een heel goede tip.quote:Een andere unieke drank in Hongarije is Unicum, een bitter en zoet, donker, bijna zwart gekleurde kruidenbitter, gemaakt volgens een geheim kruiden recept. De originele Unicum fles is rond van vorm en heeft een rood kruis. Waarom dat rode kruis erop staat is onduidelijk maar velen zweren bij een glaasje Unicum in plaats van een aspirine bij een kater....
quote:Op maandag 21 februari 2005 13:13 schreef I.R.Baboon het volgende:
Maar dít is natuurlijk wel een heel goede tip.
Was Obelix hier niet in gevallen als baby?quote:gemaakt volgens een geheim kruiden recept
Nou, Buckler in elk geval nietquote:Op maandag 21 februari 2005 13:17 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ze hebben ook veel bier:
http://www.hongarijevakantieland.nl/bier.htm.
Maar wat zou er lekker zijn?
quote:Thermaal baden
In Boedapest zijn meer dan 100 thermaal baden. Lees onze thema-pagina over thermaal baden voor algemene informatie.
Het waren de Romeinen die de eerste badhuizen bouwden in Budapest. Op het Florián plein kunt u nu nog de plek zien waar een Romeins militair bad gebouwd was. Maar gedurende de 150 jaar lange bezetting door Turkije, 400 jaar gelden, kwam de badcultuur echt to bloei. Drie badhuizen uit die tijd zijn tot op de dag van vandaag in gebruik: Császár, Király en Rudas. De bronnen welke het eerste bad vullen waren al bekend bij de Romeinen. Een ander historisch bad, Rác, is ook nog steeds in gebruik en werd 100 jaar voordat de Turken binnenvielen gebouwd.Het was het Koninklijke bad van Koning Mátyás. De Turken hebben hier hun stempel achtergelaten door een achthoekige hal te bouwen aan dit bad waardoor Rác een exotische atmosfeer heeft.
De mooiste baden van Boedepast werden echter gebouwd tijdens de gouden tijden tijdens het einde van de 19e en begin van de 20e eeuw. Lukács was het eerste grote badcomplex welke dichters, schrijvers en componisten aantrok zoals Zoltán Kodály.
Bekende thermalbaden, met de behandelende ziekten, in Budapest zijn:
Gellert (2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,25,36,37),
Lukacs (2,3,4,7,13,21,22,23,24,25,26,27,28),
Rac (2,7,27,28),
Rudas (2,6,7,8,14,25,28,29,3037,38,39),
Kiraly (2,5,7,9,25,27),
Szechenyi (2,5,7,9,15,22,25,26,27,28),
Margitsziget (2,5,7,9,15,16,21,22,23,26,27,28)
Csepel (1,2,3,9,10,37)
Dagaly (2,5,7)
Pesterzsebet (9,15,23)
Csaszar (1,2,5,7,8)
Dandar (1,2)
Ujpest (1,2,9)
Legenda:
Badkuren
1 Absorptie voor het oplossen van verklevingen
2 Chronische ziekten van de ledematen
3 Zenuwuitputting, storingen van het vegetatieve zenuwstelsel
4 Deformaties van de ruggengraat
5 Inactieve vorm van Jicht
6 Nabehandeling na ongelukken
7 Chronische reuma, Chronische gewrichtsklachten
8 Kraakbeenverslijt
9 Gynaecologische klachten, ontstekingen
10 Onvruchtbaarheid
11 Functionele zenuwen
12 Bloedvatenvernauwing
13 Op kalkgebrek berustende ziekten
14 Uitblijven van een geregelde menstruatie, Menopauze
15 Cyclusstoringen
16 Zenuwontstekingen
17 Psoriasis
18 Ziekte van Bechterew
19 Eczeem
20 Hartinfarct
Drinkkuren
21 Chronische maagzweren, chronische maagcatarre
22 Overproductie van maagzuur
23 Chronische catarre van de luchtwegen
24 Chronische ziekten van de urinewegen
25 Storingen en catarre van de maag- en darmtractus
27 Nerveuzestoringen van de galfunctie
28 Niergruis en nierstenen
29 Bloedsomloopstoringen
30 Tandvleesziekten
31 Schildklierziekten
32 Struma
33 Endogene vetzucht
Inhalatie
34 Astmatische bronchitis
35 Ontstekingen van de luchtwegen
36 Mondspoeling
37 Tandvleesaandoeningen
38 Voorhoofdsholte en bijholte ontstekingen.
Het Szechenyi-bad ziet er aan de buitenkant als een paleis uit, maar ook het badhuis Gellert is erg mooi. Rondom het bad staan marmeren zuilen en via gebeeldhouwde leeuwen wordt vers water aangevoerd. De gekleurde ruitjes in het plafond hebben Jugendstil-motieven en de vloeren zijn opgebouwd met mozaïek-steentjes. Het bronwater komt met een temperatuur van 36 graden Celsius uit een berg naast het bad. Zieke Hongaren komen hier om weer gezond te worden en wie gezond is, komt regelmatig om gezond te blijven.
Zou je daar misschien een scan van kunnen maken en deze naar mijn e-mail uit het profiel kunnen sturen? Volkskrant is alleen in de zomerperiode te koop hier in Oslo.quote:Op zondag 27 februari 2005 15:18 schreef Liejannuh het volgende:
Tip: In de volkskrant van gister staat nog een artikel over Boedapest.
quote:Op woensdag 2 maart 2005 17:42 schreef Tijn het volgende:
Zonder Mike hadden we nu zeker niks gehad.
Go Mike.
Als je op vakantie ook zo lomp gaat doen, sla ik je op dag 1 al in elkaar.quote:Op woensdag 2 maart 2005 18:26 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
.
Wat een saaie politiek correcte verantwoordelijke tekst, Tijn.
Je gaat je toch niet ook zo gedragen in Boedapest?
Als jij zo suf doet dan wil ik je niet eens mee hebben en dan mag je de nacht daarvoor ook niet op mijn heerlijke slaapbank (weetjewel, zo gezellig naast Stranger, waar je ei overheen gegooid hebt) liggen.quote:Op woensdag 2 maart 2005 19:40 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als je op vakantie ook zo lomp gaat doen, sla ik je op dag 1 al in elkaar.
Nou en, ik woon toch in de buurtquote:Op woensdag 2 maart 2005 19:53 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Als jij zo suf doet dan wil ik je niet eens mee hebben en dan mag je de nacht daarvoor ook niet op mijn heerlijke slaapbank (weetjewel, zo gezellig naast Stranger, waar je ei overheen gegooid hebt) liggen.
In het op-je-smoel-gaan-over-een-dun-laagje-sneeuw was ie dan wel weer goed.quote:Op maandag 7 maart 2005 14:59 schreef I.R.Baboon het volgende:
Het aardig-doen-tegen-voor-hem-onbekende-meisjes ging Mike daarentegen nog niet zo goed af.
En ik mocht ook al niet op z'n rug zitten..
Op mij hoef je in elk geval niet te rekenen als het gaat om het afslaan van de konzumlány.quote:Op maandag 7 maart 2005 14:59 schreef I.R.Baboon het volgende:
Het aardig-doen-tegen-voor-hem-onbekende-meisjes ging Mike daarentegen nog niet zo goed af.
Is dat Hongaars voor seks met kleine meisjes?quote:Op maandag 7 maart 2005 18:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Op mij hoef je in elk geval niet te rekenen als het gaat om het afslaan van de konzumlány.
Daar moet je geen grappen over maken, sebbo. Het is een serieus probleem waar we zeker op voorbereid moeten zijn tegen die tijd!quote:Op maandag 7 maart 2005 18:49 schreef Seborik het volgende:
[..]
Is dat Hongaars voor seks met kleine meisjes?
Ik denk dat jij de reden bent dat ze uberhaupt niet op ons afkomen, dus dat maakt niet uit.quote:Op maandag 7 maart 2005 18:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Op mij hoef je in elk geval niet te rekenen als het gaat om het afslaan van de konzumlány.
Inderdaad...erg cool!quote:Op donderdag 17 maart 2005 19:12 schreef I.R.Baboon het volgende:
Wow, dat is nog eens service. Bedankt.
En als ik het allemaal doorgelezen heb kom ik misschien wel met vragen aan..
Dat is eigenlijk wel 'n geniaal idee!quote:Op zaterdag 19 maart 2005 18:42 schreef Seborik het volgende:
Kunnen jullie een festivalshirt meenemen van dat festival?
Dan maken we met onze vakantie in ieder geval nog één vrouw gelukkig.quote:Op zaterdag 19 maart 2005 18:47 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk wel 'n geniaal idee!
Als verjaardagscadeau voor mij dan, he.
quote:Op zaterdag 19 maart 2005 22:44 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Dan maken we met onze vakantie in ieder geval nog één vrouw gelukkig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |