Landmass | maandag 7 februari 2005 @ 18:06 |
quote:Wat een rare gedachten kronkel van de PvdA zeg, ik dacht dat we in een vrije markt economie leefden. Zoals de coalitie partijen zeggen "Met economische overwegingen moet de overheid zich niet bemoeien." Het is weer een groot PvdA pleidooi voor een rem op de welvaartsgroei. Waarom? | |
Stuart | maandag 7 februari 2005 @ 18:09 |
Wederom een onzinnige actie van het PVDA om de aandacht op zich te vestigen. Een fenomeen dat reeds jarenlang gaande is zou nu een probleem zijn, daar Exel negatief in het nieuws is gekomen ![]() | |
Eightball | maandag 7 februari 2005 @ 18:11 |
Als die sukkels zelf maar niet naar de Antillen of Burkina Faso hoeven, dan is Leiden in last. Kut-tering-typhus-salon-socialist. ![]() | |
NorthernStar | maandag 7 februari 2005 @ 18:17 |
NWS >> POL ![]() | |
ondeugend | maandag 7 februari 2005 @ 18:39 |
Daar zal de achterban blij mee zijn ! ![]() Nemen ze hun kiezers ( de gewone man toch ? ) ook nog even de kans op voordelig vliegen af. ![]() | |
HassieBassie | maandag 7 februari 2005 @ 18:52 |
quote:Ik denk dat de PvdA redeneert vanuit de achterban die bij die kleine vliegmaatschappijen werkt.. Maar dan nog, als de PvdA een politieagent zou zijn , zou ik zeggen: Ga godverdomme es boeven vangen in plaats van je druk te maken om automobilisten die 52 km/u rijden. | |
Eightball | maandag 7 februari 2005 @ 18:59 |
[quote]Op maandag 7 februari 2005 18:52 schreef HassieBassie het volgende: Ik denk dat de PvdA redeneert vanuit de achterban die bij die kleine vliegmaatschappijen werkt.. Ho ho kerel! Het gros van de passagiers is trailertrash. Ja, jij mag je daar ook onder rekenen! ![]() | |
HassieBassie | maandag 7 februari 2005 @ 19:14 |
quote:Luister puisterige bordelensluiper, ik zal van mn leven nooit op de PvdA stemmen, en daarbij zal ik ook nooit vliegen ivm vliegangst. Ik weet dus niet wat je lult, maar hou voortaan maar lekker je muil als je de neiging krijgt je vuilbek tegen mij open te trekken. ![]() | |
speedfreak1 | maandag 7 februari 2005 @ 19:19 |
Ach, de PvdAfbraak wil zich toch altijd overal mee bemoeien? Ook al gaat het ze geen flikker aan, zij zullen wel eventjes bepalen hoe vliegmaatschappijen hun prijzen stellen. Veel bedenkelijker vind ik trouwens dat ze een vergelijking trekken met de rest van het verkeer en dan ook het vliegverkeer willen reguleren, riekt een beetje naar een ander soort airmiles........... | |
speedfreak1 | maandag 7 februari 2005 @ 19:21 |
quote:Wat een beeldend taalgebruik......... zeer origineel scheldwoord trouwens. | |
#ANONIEM | maandag 7 februari 2005 @ 19:39 |
Och, we kunnen ook gewoon kerosine net zo zwaar gaan belasten als benzine... | |
speedfreak1 | maandag 7 februari 2005 @ 19:54 |
quote:Goed plan, laten we Nederland internationaal nu eens echt eens en voor altijd volledig de markt uitprijzen. Kunnen we op termijn dat kloterige Schiphol tenminste sluiten, die 35000 werklozen die daardoor ontstaan kunnen mooi als ambtenaar aan de slag. ![]() ![]() | |
gtotep | maandag 7 februari 2005 @ 21:48 |
De PvdA`ers die het er mee eens zijn betalen dan toch gewoon dubbel. | |
Kaalhei | maandag 7 februari 2005 @ 21:58 |
Nadat de markt die gekenmerkt werd door torenhoge toetredingsbarrieres en overheidsinterventies voor 70 jaar eindelijk begint te functioneren, wil de PvdA ingrijpen. De markt zorgt voor heel veel keus en een lage prijs, het moet niet veel gekker worden. | |
Kaalhei | maandag 7 februari 2005 @ 22:03 |
quote:Het zou geen slecht idee zijn om op mondiale wijze olie te belasten inderdaad, maar de discussie daarover pas beter in een van de vele andere topics. | |
bosgorilla | maandag 7 februari 2005 @ 22:22 |
Belachelijk plan economisch idee natuurlijk.. Zolang de veiligheid van het materieel en de kwaliteit van de mensen niet ten kosten gaan van de lage prijs, lijkt het me gewoon een klassiek voorbeeld van de vrije markteconomie? | |
du_ke | dinsdag 8 februari 2005 @ 00:17 |
ik ben wel van mening dat het vliegen vanuit milieuoogpunt een stuk zwaarder belast mag worden ![]() (om te beginnen met accijns op kerosine) En de vliegtuigproducenten drijven ook op (staats)subsidies. Lijkt me ook een aardig iets om aan te pakken ![]() | |
du_ke | dinsdag 8 februari 2005 @ 00:18 |
quote:Valt tegen de 'vliegmarkt' wordt aan alle kanten beperkt door overheidsinterventies. Niet echt vrij dus ![]() | |
Steijn | dinsdag 8 februari 2005 @ 00:37 |
Wat zijn dit voor Russische praktijken? Als buitenlandse ondernemer zou ik me niet meer op de Nederlandse markt richten met dergelijke maatregelen. | |
du_ke | dinsdag 8 februari 2005 @ 00:38 |
Overigens kan die Verdaas een goed verhaal houden ![]() ![]() | |
Steijn | dinsdag 8 februari 2005 @ 00:40 |
quote:Waarom denken de meeste socialisten altijd zo simpel? Er zijn veel elegantere mogelijkheden om overheidsinterventie uit te oefenen dan subsidies of belastingen. Ik zie bijvoorbeeld meer in het vrij verhandelen van vervuilingsrechten. De overheid kan zo een quotum instellen maar laat de verdeling van dat quotum over aan de markt met tot gevolg er veel sterkere prikkel ontstaat om minder milieubelastend te worden dan met belastingen of subsidies het geval zou zijn. | |
du_ke | dinsdag 8 februari 2005 @ 00:45 |
quote:Ik zeg niet hoe het belast moet worden. Verhandelbare emissierechten is inderdaad interessant. Maar ook lastig te controleren en handhaven. | |
Steijn | dinsdag 8 februari 2005 @ 00:50 |
quote:Hmmm, oke. Ik dacht dat je belastingen bedoelde. ![]() | |
du_ke | dinsdag 8 februari 2005 @ 00:55 |
Het is zeker een interessant onderwerp. Maar zolang onze Amerikaanse vrinden het nut van inperking van de milieuvervuiling nog niet inzien heeft een dergelijk systeem nog maar een beperkt nut. Daarentegen valt er binnen Europa zeker al wel het een en ander te regelen. | |
HarigeKerel | dinsdag 8 februari 2005 @ 01:07 |
Ja leuk zodat we weer net als vroeger 200 Euro mogen lappen voor een ticket naar London ![]() | |
Steijn | dinsdag 8 februari 2005 @ 01:44 |
quote:Enige voordeel is dat het HSL netwerk dan eindelijk eens rendabel wordt. ![]() | |
HarigeKerel | dinsdag 8 februari 2005 @ 01:54 |
Da's ook wel weer zo, of de tunnel ![]() ![]() | |
Steijn | dinsdag 8 februari 2005 @ 01:54 |
quote:Die zit in het HSL-netwerk. ![]() | |
HarigeKerel | dinsdag 8 februari 2005 @ 01:57 |
Maar is van een onafhankelijke organisatie toch? Anyway al die snelle sporen maken verlies, ook die in Zuid-Frankrijk... maar laten we oa het inverdieneffect niet vergeten ![]() | |
cultheld | dinsdag 8 februari 2005 @ 02:02 |
PvdA ![]() ![]() | |
Steijn | dinsdag 8 februari 2005 @ 02:23 |
Wat wil de PvdA eigenlijk doen als de maatschappijen volgens hun niet meer solvabel zijn? Ze weren van de markt? Ze steunen met subsidies? Ze een boete opleggen? | |
Monolith | dinsdag 8 februari 2005 @ 02:25 |
Dit is wel een heel erg gênant staaltje incidentenpolitiek van de PvdA. Zoals de Krom terecht opmerkt is het natuurlijk zaak dat er op gelet wordt dat maatschappijen zorgen voor veilige vluchten, maar voor de rest hebben overheden geen zak te maken met de manier waarop maatschappijen wensen te concurreren. Het feit dat Exel zich bezighield met dubieuze zaken staat compleet los van de luchtvaarmarkt. | |
HarigeKerel | dinsdag 8 februari 2005 @ 02:29 |
De PvdA wil wellicht een staatsbedrijf ala Aeroflot alles laten overnemen ![]() | |
Steijn | dinsdag 8 februari 2005 @ 02:34 |
quote:Ja het toppunt van socialistische betrouwbaarheid. ![]() http://www.airdisaster.co(...)cgi?airline=Aeroflot | |
du_ke | dinsdag 8 februari 2005 @ 12:02 |
quote:Heb je ook nog enige inhoudelijke onderbouwing ![]() | |
StefanP | woensdag 9 februari 2005 @ 07:06 |
Een achterlijk plan van een achterlijke partij. Kunnen we die mensen niet gewoon een waddeneiland geven en daarme basta? Ga daar de vrije markt maar belemmeren en allerlei achterlijke communistische maatregelen bedenken, dan draait de rest van Nederland wel verder. | |
SCH | woensdag 9 februari 2005 @ 08:30 |
Uitstekend dat hier wat tegen gedaan wordt. De vrije markt kan het dus duidelijk niet zelf aan. Waarom wordt die vrije markt toch zo heilig verklaard terwijl je ziet wat voor ongelukken er hier gebeuren met bv. De Vlieger. | |
Kaalhei | woensdag 9 februari 2005 @ 08:45 |
quote:Welke ongelukken zijn er allemaal gebeurd dan? De enige data aangaande ongelukken die ik gezien heb in dit topic is een bijna eindeloze lijst ongelukken van een luchtvaartmaatschappij die volledig door de staat werd gecontroleerd, in casu Aeroflot. | |
SCH | woensdag 9 februari 2005 @ 09:00 |
quote:Het faillissement. | |
Kaalhei | woensdag 9 februari 2005 @ 09:03 |
quote:Faillissementen zijn tekenen van een goed functionerende markt. Wat is er het probleem van? Bedrijven die de samenleving op een goede wijze voorzien van producten of diensten blijven voortbestaan, bedrijven die het niet doen verdwijnen. | |
SCH | woensdag 9 februari 2005 @ 09:04 |
quote: ![]() ![]() | |
Monidique | woensdag 9 februari 2005 @ 09:14 |
quote:Ik denk dat de markt elke overlevende stuntvlieger meerwaarde geeft. Het is, vind ik, nogal onzinnig om ondernemers tegen zichzelf te beschermen, althans, zeker in dit geval. Het houdt alleen bijzonder weinig rekening met de uitstoot van gassen en de overheid kan dáár wel wat bijsturen, maar dat gaat dan voornamelijk om korte afstandsvluchten en ik heb eerlijk gezegd geen idee hoeveel slechter deze vluchten zijn dan de alternatieven. | |
Kaalhei | woensdag 9 februari 2005 @ 09:31 |
quote:Klopt, er worden misschien mensen ontslagen hierdoor. Maar het spreekt voor zich dat indien men ervoor gezorgd had dat het bedrijf niet zou kunnen ontstaan, de mensen (die nu ontslagen worden) niet eens werk gehad zouden hebben. Het is inderdaad jammer dat ze ontslagen worden, maar het is uiteraard veel beter dan dat ze in de eerste plaats nooit werk gekregen zouden hebben. Maar het is uiteraard een veel zekerder bestaan als je elke ochtend opstaat en weet dat de driezitsbank voor je klaar staat omdat je toch geen werk hebt. ![]() | |
Kaalhei | woensdag 9 februari 2005 @ 09:34 |
quote:De emissie van gassen is een ander verhaal, het probleem erbij is dat het geen zin heeft om zoiets als land alleen te doen. Het enige dat je er mee bereikt is dat bijna al het vliegverkeer gaat uitwijken naar Dusseldorf, Brussel of Charleroi. Resultaat is dat de totale emissie hetzelfde blijft, maar Nederland sterk in welvaart zal dalen, Schiphol is immers een van de vliegwielen van de Randstedelijke economie. | |
#ANONIEM | woensdag 9 februari 2005 @ 09:45 |
Ik vind de kop van het nieuwsbericht, identiek aan de titel van dit topic, misleidend. Die zet namelijk de lezer op het verkeerde spoor. De PvdA wil niet het fenomeen 'vliegen tegen stuntprijzen' aanpakken, maar wil alleen voorkomen dat er te veel kleine, instabiele luchtvaart-onderneminkjes op de markt komen die bij het minste of geringste zuchtje tegenwind in de problemen komen. | |
SCH | woensdag 9 februari 2005 @ 09:48 |
quote: ![]() | |
Basp1 | woensdag 9 februari 2005 @ 10:17 |
quote:Is dit wel echt zo of een economische oneliner welke te pas en te onpas gebruikt wordt. Als we zien dat jaarlijks schiphol ongeveer met 5% groeit, maar de economie groeit echt niet met dat percentage mee, en de banen al helemaal niet. In china met nog minder grote vliegvelden vliegt de economie met grote stappen vooruit, in hoeverre is er een casualiteit tussen een goed functionerende luchthaven en een bloeiende economie. | |
Kaalhei | woensdag 9 februari 2005 @ 10:24 |
quote:Ik denk dat je het niet zo mono-dimensionaal moet zien. Voor de Nederlandse economie is Schiphol zeer belangrijk, daar zijn vele wetenschappelijk publicaties van uitgebracht. De hoge importantie komt door door de samensteling van de economie (in een diensteneconomie (NL) is luchtverkeer uiteraard veel belangrijker dan in een maak-industrie (China)), de aanwezigheid van vele luchthavens in de ons omringende landen, een goede snelle toegang tot intercontinentale vluchten, etc. Wat de exacte omvang van de rol van Schiphol is, is nooit met zekerheid te bepalen, maar het lijkt wel zeker te zijn dat deze erg groot is voor de Randstedelijke economie. | |
Kaalhei | woensdag 9 februari 2005 @ 10:32 |
quote: quote:http://www.klict.org/docs/ERrn137.PDF quote:http://taylorandfrancis.metapress.com/app/home/contribution.asp?wasp=570cd1fbwn0jnnca3c3u&referrer=parent&backto=issue,1,10;journal,30,72;linkingpublicationresults,1:104661,1 quote:http://www.unescap.org/tt(...)%20Logistic_2194.pdf | |
Basp1 | woensdag 9 februari 2005 @ 10:55 |
quote:Gooien we nu ook niet wat dingen door elkaar heen? Want wat hebben prijsvechters in de luchtvaart te maken met de diensteconomie? Lijkt mij in ieder geval niet al te veel.. Die toeristen die hier lowbudget naar toe kunnen vliegen, en dan lekker in amsterdam stoned gaan worden, en mischien ook nog even het anne frank huis meepikken. Dat we onze bloemen en andere bederfelijke produkten snel over de wereld moeten vervoeren daar kan ik in komen, maar die prijsvechters leveren deze nu echt een substiantele bijdragen aan onze economie? | |
Monidique | woensdag 9 februari 2005 @ 11:02 |
Ik zie het probleem niet zo. Er zijn ondernemers die goedkope vluchten willen aanbieden. Dat lukt een bedrijf, waarmee het bewezen heeft een bijdrage aan de economie te kunnen leveren, of het lukt ze niet en ze gaan failliet, waarmee dus bewezen is dat hun bijdrage onvoldoende is, althans, onvoldoende om te kunnen blijven bestaan. De overheid hoeft dan ook helemaal niet per bedrijf te kijken of het goed is voor de markt, daar kijkt de markt wel naar. Transport wordt trouwens, volgens mij, wel geschaard onder de noemer dienstverlening. | |
du_ke | woensdag 9 februari 2005 @ 11:42 |
quote:Doen BA, KLM Air France en Lufthansa het ook zo slecht ![]() Zijn ook allen in meer of mindere mate staatsbedrijven (geweest). De luchtvaartbranche zit nog vol overheidsbemoeienis. Daarbij maakt een ingreepje meer of minder ook niet zo heel veel uit ![]() | |
du_ke | woensdag 9 februari 2005 @ 11:53 |
De economische bijdrage is inderdaad significant maar moet ook niet overdreven worden. De hoge reizigersaantallen zijn b.v. voor een groot deel overstappers enzo. daar wordt niet zo bijster veel aan verdiend. En die prijsstunters zijn er voornamelijk om mensen hier weg te krijgen ook al niet echt een stimulans ![]() | |
Kaalhei | woensdag 9 februari 2005 @ 12:11 |
quote:le-zen quote: | |
PJORourke | woensdag 9 februari 2005 @ 12:12 |
Dit is toch iets dat Europees geregeld is? Kan de PvdA niet zo veel aan doen. Verder is dit een verschraling van de keuzevrijheid. Bah. Typisch PvdA, om de markt om ideologische redenen te willen afbreken. | |
Monidique | woensdag 9 februari 2005 @ 12:13 |
Is het niet dat het sleutelwoord bij Aeroflot is "Russisch" in plaats van "in overheids handen"? | |
du_ke | woensdag 9 februari 2005 @ 12:27 |
Met tape aan elkaar hangend zou ook een aardige omschrijving zijn. | |
PJORourke | woensdag 9 februari 2005 @ 13:25 |
Ik dacht dat Pakistan en Congo koploper zijn in het ongelukkenklassement. Misschien Iran ook. | |
HarigeKerel | woensdag 9 februari 2005 @ 23:37 |
quote:Neuh niet echt, Aeroflot is tegenwoordig op de internationale Westerse vluchten een erg goede maatschappij ![]() Of ze financieel echt gezond zijn weet ik niet hoor ![]() | |
kavorka | donderdag 10 februari 2005 @ 12:51 |
quote:Welk faillissement? Holland Exel is -voorlopig- gered door TUI en vliegt dus nog gewoon door. | |
Elgigante | donderdag 10 februari 2005 @ 12:57 |
quote:Misschien heeft het er mee te maken dat de overheid vindt dat ze te weinig verdient op de luchtvaartconsument. De automobilist hebben ze in de knip met de brandstofaccijns en bij het OV hebben ze er met de NS en de streekvervoeders natuurlijk een deel in. | |
maartena | donderdag 10 februari 2005 @ 20:51 |
Tja.... aan de meeste budget carriers verdient Nederland geen flikker. De meeste zijn namelijk niet eens Nederlands ![]() | |
Tup | donderdag 10 februari 2005 @ 22:16 |
Gezellig, dit libertarische theekransje. Alleen het feit al dat de PvdA nog wel wil nadenken over mileubesparende maatregelen siert ze. Misschien is het niet de beste methode, maar een obligate "ik-ontken-alle-problemen-want-de-IPPC-overdrijft-want-het-valt-allemaal-wel-mee-met-het-milieu-en-trouwens-dit-is-weer-zo'n-typische-naieve-linkse-oplossing-vuile-communisten-ook"-reactie lijkt me weer het andere uiterste. | |
du_ke | donderdag 10 februari 2005 @ 22:32 |
![]() | |
Kaalhei | donderdag 10 februari 2005 @ 22:52 |
quote:Waar lees jij dat het om milieumaatregelen gaat? Ik meen dat de PvdA economische bezwaren heeft tegen de prijsvechters. | |
Schepseltje | vrijdag 11 februari 2005 @ 03:13 |
Ik dacht dat de PvdA zo voor de lage inkomens opkwam.. ![]() Bemoeit de overheid zich een keer niet met een bepaalde sector waardoor de markt dynamisch en goedkoop wordt, wil PvdA weer roet in het eten gooien.. | |
Steijn | vrijdag 11 februari 2005 @ 03:17 |
quote:Er zijn veel efficientere manier om de vervuiling in de markt de verdisconteren. Bovendien heeft de PvdA vooral economische motieven lees ik. quote:Dat IPCC van die hockeystick? ![]() Foute hockeysticks en het versterkt broeikaseffect. | |
Basp1 | maandag 14 februari 2005 @ 18:52 |
quote:Het lijkt wel of duitse ministers ook hier meelezen en dus maar een accijns op kerosiene willen gaan zetten. Ps Steijn ik heb de natuur en techniek nog niet gekocht zodat ik daarna ook echt inhoudelijk op het hockeystick verhaal kan ingaan. Want de titel is natuurlijk heel verleidelijk, maar de relativering welke overal in gemaakt wordt spreekt natuurlijk ook boekdelen. | |
lionsguy18 | maandag 14 februari 2005 @ 20:05 |
Wat een achterlijk standpunt van de sosjiatisten. Dat gaat ze zetels kosten ![]() | |
Landmass | maandag 14 februari 2005 @ 20:18 |
quote:welnee joh, de domme jan met de pet heeft dit niet door en denkt dat de PvdAllochtoon voor zijn belangen opkomt. | |
Magics | woensdag 16 februari 2005 @ 03:16 |
Beetje dom van PVDA. Gaan ze inderdaad de minder rijke mensen hun goedkope vluchten afnemen ![]() ![]() Als het een milieu kwestie is, zet je dan in voor schone energie in plaats van geldklopperij bij de burgers ![]() Ik, als iemand die meestal vrij links stemt, om milieu-redenen, neem dit de PVDA NIET in dank af ! |