abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 7 februari 2005 @ 18:06:48 #1
106056 Landmass
ik discrimineer dus ik besta
pi_24974126
quote:
PvdA wil vliegen tegen stuntprijzen aanpakken

DEN HAAG
- De overheid moet paal en perk stellen aan kleine luchtvaartmaatschappijen die tegen stuntprijzen vluchten aanbieden. PvdA-Kamerlid Verdaas vindt dat de overheid moet voorkomen dat te veel avonturiers deze markt betreden.

"Daar waar vliegen een meerwaarde heeft, moet je het de ruimte geven. Maar de stuntvliegers mag je het best wat moeilijker maken", zei Verdaas gisteren op Radio 1. Hij zei dat naar aanleiding van de perikelen rond de Nederlandse luchtvaartmaatschappij Holland Exel van zakenman Erik de Vlieger.

Vliegtuigen als vervoermiddel zijn helemaal ingeburgerd in de ogen van Verdaas. De overheid regelt het vervoer met de auto of trein met heffingen of vervoersconcessies, maar die greep op de luchtvaartsector is veel kleiner. Avonturiers als Dutch Bird en AirHolland konden daardoor eenvoudig hun geluk beproeven. Door bijvoorbeeld eisen aan landingsrechten en jaarrapporten te stellen kan de overheid volgens de PvdA'er ook wat meer in de luchtvaartsector sturen.

VVD-Kamerlid De Krom is geen voorstander van het "kunstmatig" inperken van de prijsvechtersmarkt in de luchtvaartbranche. De Europese Unie stelt "voldoende regels" als eisen op het gebied van solvabiliteit voor een nieuwe vliegmaatschappij. Met het bestaande toezicht via de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) moet het Rijk voorkomen dat "allerlei cowboys op de markt komen". De Krom wil in overleg met staatssecretaris Schultz van Haegen van Verkeer en Waterstaat bekijken, of dat toezicht de laatste jaren goed is uitgeoefend.

Ook CDA-Kamerlid Haverkamp vindt niet dat het Rijk elke jaarrekening van elke luchtvaartmaatschappij moet controleren. "De taak van de overheid is te voorkomen dat er ongelukken gebeuren omdat ondernemers bijvoorbeeld bezuinigen op het onderhoud van de vliegtuigen. Met economische overwegingen moet de overheid zich niet bemoeien." De CDA'er zou liever zien dat bijvoorbeeld brancheorganisatie ANVR en de Consumentenbond een soort keurmerk voor luchtvaartmaatschappijen ontwikkelen. Consumenten weten dat ze een bepaalde kwaliteit en zekerheid in huis halen, als ze bij een aangesloten maatschappij een vlucht boeken.

Holland Exel maakt deel uit van de HollandAviationGroup. De maatschappij ging de afgelopen week in surseance. Dankzij een miljoeneninjectie van touroperator TUI kan de noodlijdende maatschappij de komende maanden doorvliegen.

(ANP)


Verschenen in SP!TS op maandag 07 februari 2005.
Wat een rare gedachten kronkel van de PvdA zeg, ik dacht dat we in een vrije markt economie leefden. Zoals de coalitie partijen zeggen "Met economische overwegingen moet de overheid zich niet bemoeien."

Het is weer een groot PvdA pleidooi voor een rem op de welvaartsgroei. Waarom?
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
starring Sizzler & Sidekick
nu in POL
pi_24974172
Wederom een onzinnige actie van het PVDA om de aandacht op zich te vestigen. Een fenomeen dat reeds jarenlang gaande is zou nu een probleem zijn, daar Exel negatief in het nieuws is gekomen
"If you see someone without a smile, give them one of yours.”
pi_24974202
Als die sukkels zelf maar niet naar de Antillen of Burkina Faso hoeven, dan is Leiden in last.

Kut-tering-typhus-salon-socialist.
  † In Memoriam † maandag 7 februari 2005 @ 18:17:28 #4
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_24974277
NWS >> POL
pi_24974621
Daar zal de achterban blij mee zijn !

Nemen ze hun kiezers ( de gewone man toch ? ) ook nog even de kans op voordelig vliegen af.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_24974810
quote:
Op maandag 7 februari 2005 18:39 schreef ondeugend het volgende:
Daar zal de achterban blij mee zijn !

Nemen ze hun kiezers ( de gewone man toch ? ) ook nog even de kans op voordelig vliegen af.
Ik denk dat de PvdA redeneert vanuit de achterban die bij die kleine vliegmaatschappijen werkt..

Maar dan nog, als de PvdA een politieagent zou zijn , zou ik zeggen: Ga godverdomme es boeven vangen in plaats van je druk te maken om automobilisten die 52 km/u rijden.
Big dick.
pi_24974896
[quote]Op maandag 7 februari 2005 18:52 schreef HassieBassie het volgende:
Ik denk dat de PvdA redeneert vanuit de achterban die bij die kleine vliegmaatschappijen werkt..

Ho ho kerel!
Het gros van de passagiers is trailertrash. Ja, jij mag je daar ook onder rekenen!
pi_24975126
quote:
Op maandag 7 februari 2005 18:59 schreef Eightball het volgende:
[quote]Op maandag 7 februari 2005 18:52 schreef HassieBassie het volgende:
Ik denk dat de PvdA redeneert vanuit de achterban die bij die kleine vliegmaatschappijen werkt..

Ho ho kerel!
Het gros van de passagiers is trailertrash. Ja, jij mag je daar ook onder rekenen!
Luister puisterige bordelensluiper, ik zal van mn leven nooit op de PvdA stemmen, en daarbij zal ik ook nooit vliegen ivm vliegangst. Ik weet dus niet wat je lult, maar hou voortaan maar lekker je muil als je de neiging krijgt je vuilbek tegen mij open te trekken.

Big dick.
pi_24975189
Ach, de PvdAfbraak wil zich toch altijd overal mee bemoeien? Ook al gaat het ze geen flikker aan, zij zullen wel eventjes bepalen hoe vliegmaatschappijen hun prijzen stellen. Veel bedenkelijker vind ik trouwens dat ze een vergelijking trekken met de rest van het verkeer en dan ook het vliegverkeer willen reguleren, riekt een beetje naar een ander soort airmiles...........
Ik ben spijkerhard. Sommigen noemen dat egoïstisch. Ik noem dat rechtvaardig.
Ik stem Wilders. U ook?
Kijk ook eens op mijn web-log
pi_24975211
quote:
Op maandag 7 februari 2005 19:14 schreef HassieBassie het volgende:

[..]

Luister puisterige bordelensluiper..............................
Wat een beeldend taalgebruik......... zeer origineel scheldwoord trouwens.
Ik ben spijkerhard. Sommigen noemen dat egoïstisch. Ik noem dat rechtvaardig.
Ik stem Wilders. U ook?
Kijk ook eens op mijn web-log
pi_24975471
Och, we kunnen ook gewoon kerosine net zo zwaar gaan belasten als benzine...
pi_24975641
quote:
Op maandag 7 februari 2005 19:39 schreef k_man het volgende:
Och, we kunnen ook gewoon kerosine net zo zwaar gaan belasten als benzine...
Goed plan, laten we Nederland internationaal nu eens echt eens en voor altijd volledig de markt uitprijzen. Kunnen we op termijn dat kloterige Schiphol tenminste sluiten, die 35000 werklozen die daardoor ontstaan kunnen mooi als ambtenaar aan de slag.
Ik ben spijkerhard. Sommigen noemen dat egoïstisch. Ik noem dat rechtvaardig.
Ik stem Wilders. U ook?
Kijk ook eens op mijn web-log
pi_24977551
De PvdA`ers die het er mee eens zijn betalen dan toch gewoon dubbel.
  maandag 7 februari 2005 @ 21:58:39 #14
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_24977747
Nadat de markt die gekenmerkt werd door torenhoge toetredingsbarrieres en overheidsinterventies voor 70 jaar eindelijk begint te functioneren, wil de PvdA ingrijpen. De markt zorgt voor heel veel keus en een lage prijs, het moet niet veel gekker worden.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  maandag 7 februari 2005 @ 22:03:55 #15
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_24977834
quote:
Op maandag 7 februari 2005 19:39 schreef k_man het volgende:
Och, we kunnen ook gewoon kerosine net zo zwaar gaan belasten als benzine...
Het zou geen slecht idee zijn om op mondiale wijze olie te belasten inderdaad, maar de discussie daarover pas beter in een van de vele andere topics.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  maandag 7 februari 2005 @ 22:22:53 #16
19325 bosgorilla
Deze strook niet meezenden
pi_24978146
Belachelijk plan economisch idee natuurlijk..

Zolang de veiligheid van het materieel en de kwaliteit van de mensen niet ten kosten gaan van de lage prijs, lijkt het me gewoon een klassiek voorbeeld van de vrije markteconomie?
Deze ruimte niet beschrijven
pi_24980440
ik ben wel van mening dat het vliegen vanuit milieuoogpunt een stuk zwaarder belast mag worden .

(om te beginnen met accijns op kerosine) En de vliegtuigproducenten drijven ook op (staats)subsidies. Lijkt me ook een aardig iets om aan te pakken .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_24980450
quote:
Op maandag 7 februari 2005 22:22 schreef bosgorilla het volgende:
Belachelijk plan economisch idee natuurlijk..

Zolang de veiligheid van het materieel en de kwaliteit van de mensen niet ten kosten gaan van de lage prijs, lijkt het me gewoon een klassiek voorbeeld van de vrije markteconomie?
Valt tegen de 'vliegmarkt' wordt aan alle kanten beperkt door overheidsinterventies. Niet echt vrij dus .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_24980683
Wat zijn dit voor Russische praktijken? Als buitenlandse ondernemer zou ik me niet meer op de Nederlandse markt richten met dergelijke maatregelen.
pi_24980701
Overigens kan die Verdaas een goed verhaal houden . Heb een keer een erg interessant gastcollege van hem gehad .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_24980729
quote:
Op dinsdag 8 februari 2005 00:17 schreef du_ke het volgende:
ik ben wel van mening dat het vliegen vanuit milieuoogpunt een stuk zwaarder belast mag worden .
Waarom denken de meeste socialisten altijd zo simpel? Er zijn veel elegantere mogelijkheden om overheidsinterventie uit te oefenen dan subsidies of belastingen. Ik zie bijvoorbeeld meer in het vrij verhandelen van vervuilingsrechten. De overheid kan zo een quotum instellen maar laat de verdeling van dat quotum over aan de markt met tot gevolg er veel sterkere prikkel ontstaat om minder milieubelastend te worden dan met belastingen of subsidies het geval zou zijn.
pi_24980782
quote:
Op dinsdag 8 februari 2005 00:40 schreef Steijn het volgende:

[..]

Waarom denken de meeste socialisten altijd zo simpel? Er zijn veel elegantere mogelijkheden om overheidsinterventie uit te oefenen dan subsidies of belastingen. Ik zie bijvoorbeeld meer in het vrij verhandelen van vervuilingsrechten. De overheid kan zo een quotum instellen maar laat de verdeling van dat quotum over aan de markt met tot gevolg er veel sterkere prikkel ontstaat om minder milieubelastend te worden dan met belastingen of subsidies het geval zou zijn.
Ik zeg niet hoe het belast moet worden. Verhandelbare emissierechten is inderdaad interessant. Maar ook lastig te controleren en handhaven.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_24980837
quote:
Op dinsdag 8 februari 2005 00:45 schreef du_ke het volgende:
Ik zeg niet hoe het belast moet worden. Verhandelbare emissierechten is inderdaad interessant. Maar ook lastig te controleren en handhaven.
Hmmm, oke. Ik dacht dat je belastingen bedoelde. Die emissierechten zijn inderdaad erg interessant. Overigens meen ik ooit een pleidooi van Diederik Samsom voor invoering van een dergelijk systeem te hebben gelezen.
pi_24980911
Het is zeker een interessant onderwerp. Maar zolang onze Amerikaanse vrinden het nut van inperking van de milieuvervuiling nog niet inzien heeft een dergelijk systeem nog maar een beperkt nut. Daarentegen valt er binnen Europa zeker al wel het een en ander te regelen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  dinsdag 8 februari 2005 @ 01:07:54 #25
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_24981058
Ja leuk zodat we weer net als vroeger 200 Euro mogen lappen voor een ticket naar London
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_24981474
quote:
Op dinsdag 8 februari 2005 01:07 schreef HarigeKerel het volgende:
Ja leuk zodat we weer net als vroeger 200 Euro mogen lappen voor een ticket naar London
Enige voordeel is dat het HSL netwerk dan eindelijk eens rendabel wordt.
  dinsdag 8 februari 2005 @ 01:54:17 #27
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_24981581
Da's ook wel weer zo, of de tunnel want daar gaat het ook enorm slecht mee
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_24981592
quote:
Op dinsdag 8 februari 2005 01:54 schreef HarigeKerel het volgende:
Da's ook wel weer zo, of de tunnel want daar gaat het ook enorm slecht mee
Die zit in het HSL-netwerk.
  dinsdag 8 februari 2005 @ 01:57:17 #29
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_24981615
Maar is van een onafhankelijke organisatie toch?
Anyway al die snelle sporen maken verlies, ook die in Zuid-Frankrijk... maar laten we oa het inverdieneffect niet vergeten
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_24981678
PvdA Nu weet ik weer waarom ik VVD stem
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_24981894
Wat wil de PvdA eigenlijk doen als de maatschappijen volgens hun niet meer solvabel zijn? Ze weren van de markt? Ze steunen met subsidies? Ze een boete opleggen?
pi_24981925
Dit is wel een heel erg gênant staaltje incidentenpolitiek van de PvdA. Zoals de Krom terecht opmerkt is het natuurlijk zaak dat er op gelet wordt dat maatschappijen zorgen voor veilige vluchten, maar voor de rest hebben overheden geen zak te maken met de manier waarop maatschappijen wensen te concurreren. Het feit dat Exel zich bezighield met dubieuze zaken staat compleet los van de luchtvaarmarkt.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 8 februari 2005 @ 02:29:02 #33
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_24981966
De PvdA wil wellicht een staatsbedrijf ala Aeroflot alles laten overnemen
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_24982020
quote:
Op dinsdag 8 februari 2005 02:29 schreef HarigeKerel het volgende:
De PvdA wil wellicht een staatsbedrijf ala Aeroflot alles laten overnemen
Ja het toppunt van socialistische betrouwbaarheid.
http://www.airdisaster.co(...)cgi?airline=Aeroflot
pi_24986106
quote:
Op dinsdag 8 februari 2005 02:02 schreef cultheld het volgende:
PvdA Nu weet ik weer waarom ik VVD stem
Heb je ook nog enige inhoudelijke onderbouwing ?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_25001253
Een achterlijk plan van een achterlijke partij. Kunnen we die mensen niet gewoon een waddeneiland geven en daarme basta? Ga daar de vrije markt maar belemmeren en allerlei achterlijke communistische maatregelen bedenken, dan draait de rest van Nederland wel verder.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_25001554
Uitstekend dat hier wat tegen gedaan wordt. De vrije markt kan het dus duidelijk niet zelf aan. Waarom wordt die vrije markt toch zo heilig verklaard terwijl je ziet wat voor ongelukken er hier gebeuren met bv. De Vlieger.
  woensdag 9 februari 2005 @ 08:45:25 #38
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_25001651
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 08:30 schreef SCH het volgende:
Uitstekend dat hier wat tegen gedaan wordt. De vrije markt kan het dus duidelijk niet zelf aan. Waarom wordt die vrije markt toch zo heilig verklaard terwijl je ziet wat voor ongelukken er hier gebeuren met bv. De Vlieger.
Welke ongelukken zijn er allemaal gebeurd dan? De enige data aangaande ongelukken die ik gezien heb in dit topic is een bijna eindeloze lijst ongelukken van een luchtvaartmaatschappij die volledig door de staat werd gecontroleerd, in casu Aeroflot.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_25001750
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 08:45 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Welke ongelukken zijn er allemaal gebeurd dan? De enige data aangaande ongelukken die ik gezien heb in dit topic is een bijna eindeloze lijst ongelukken van een luchtvaartmaatschappij die volledig door de staat werd gecontroleerd, in casu Aeroflot.
Het faillissement.
  woensdag 9 februari 2005 @ 09:03:43 #40
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_25001783
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 09:00 schreef SCH het volgende:

[..]

Het faillissement.
Faillissementen zijn tekenen van een goed functionerende markt. Wat is er het probleem van? Bedrijven die de samenleving op een goede wijze voorzien van producten of diensten blijven voortbestaan, bedrijven die het niet doen verdwijnen.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_25001790
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 09:03 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Faillissementen zijn tekenen van een goed functionerende markt. Wat is er het probleem van? Bedrijven die de samenleving op een goede wijze voorzien van producten of diensten blijven voortbestaan, bedrijven die het niet doen verdwijnen.
Ja, leuk al die ontslagen en onzekerheid. Echt een voorbeel van goed functioneren
pi_25001874
quote:
"Daar waar vliegen een meerwaarde heeft, moet je het de ruimte geven. Maar de stuntvliegers mag je het best wat moeilijker maken"
Ik denk dat de markt elke overlevende stuntvlieger meerwaarde geeft. Het is, vind ik, nogal onzinnig om ondernemers tegen zichzelf te beschermen, althans, zeker in dit geval. Het houdt alleen bijzonder weinig rekening met de uitstoot van gassen en de overheid kan dáár wel wat bijsturen, maar dat gaat dan voornamelijk om korte afstandsvluchten en ik heb eerlijk gezegd geen idee hoeveel slechter deze vluchten zijn dan de alternatieven.
  woensdag 9 februari 2005 @ 09:31:45 #43
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_25002038
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 09:04 schreef SCH het volgende:

[..]

Ja, leuk al die ontslagen en onzekerheid. Echt een voorbeel van goed functioneren
Klopt, er worden misschien mensen ontslagen hierdoor. Maar het spreekt voor zich dat indien men ervoor gezorgd had dat het bedrijf niet zou kunnen ontstaan, de mensen (die nu ontslagen worden) niet eens werk gehad zouden hebben. Het is inderdaad jammer dat ze ontslagen worden, maar het is uiteraard veel beter dan dat ze in de eerste plaats nooit werk gekregen zouden hebben. Maar het is uiteraard een veel zekerder bestaan als je elke ochtend opstaat en weet dat de driezitsbank voor je klaar staat omdat je toch geen werk hebt.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  woensdag 9 februari 2005 @ 09:34:52 #44
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_25002085
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 09:14 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ik denk dat de markt elke overlevende stuntvlieger meerwaarde geeft. Het is, vind ik, nogal onzinnig om ondernemers tegen zichzelf te beschermen, althans, zeker in dit geval. Het houdt alleen bijzonder weinig rekening met de uitstoot van gassen en de overheid kan dáár wel wat bijsturen, maar dat gaat dan voornamelijk om korte afstandsvluchten en ik heb eerlijk gezegd geen idee hoeveel slechter deze vluchten zijn dan de alternatieven.
De emissie van gassen is een ander verhaal, het probleem erbij is dat het geen zin heeft om zoiets als land alleen te doen. Het enige dat je er mee bereikt is dat bijna al het vliegverkeer gaat uitwijken naar Dusseldorf, Brussel of Charleroi. Resultaat is dat de totale emissie hetzelfde blijft, maar Nederland sterk in welvaart zal dalen, Schiphol is immers een van de vliegwielen van de Randstedelijke economie.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_25002234
Ik vind de kop van het nieuwsbericht, identiek aan de titel van dit topic, misleidend. Die zet namelijk de lezer op het verkeerde spoor. De PvdA wil niet het fenomeen 'vliegen tegen stuntprijzen' aanpakken, maar wil alleen voorkomen dat er te veel kleine, instabiele luchtvaart-onderneminkjes op de markt komen die bij het minste of geringste zuchtje tegenwind in de problemen komen.
pi_25002256
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 09:45 schreef dVTB het volgende:
Ik vind de kop van het nieuwsbericht, identiek aan de titel van dit topic, misleidend. Die zet namelijk de lezer op het verkeerde spoor. De PvdA wil niet het fenomeen 'vliegen tegen stuntprijzen' aanpakken, maar wil alleen voorkomen dat er te veel kleine, instabiele luchtvaart-onderneminkjes op de markt komen die bij het minste of geringste zuchtje tegenwind in de problemen komen.
pi_25002744
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 09:34 schreef Kaalhei het volgende:
Schiphol is immers een van de vliegwielen van de Randstedelijke economie.
Is dit wel echt zo of een economische oneliner welke te pas en te onpas gebruikt wordt. Als we zien dat jaarlijks schiphol ongeveer met 5% groeit, maar de economie groeit echt niet met dat percentage mee, en de banen al helemaal niet.

In china met nog minder grote vliegvelden vliegt de economie met grote stappen vooruit, in hoeverre is er een casualiteit tussen een goed functionerende luchthaven en een bloeiende economie.
  woensdag 9 februari 2005 @ 10:24:52 #48
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_25002855
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 10:17 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Is dit wel echt zo of een economische oneliner welke te pas en te onpas gebruikt wordt. Als we zien dat jaarlijks schiphol ongeveer met 5% groeit, maar de economie groeit echt niet met dat percentage mee, en de banen al helemaal niet.

In china met nog minder grote vliegvelden vliegt de economie met grote stappen vooruit, in hoeverre is er een casualiteit tussen een goed functionerende luchthaven en een bloeiende economie.
Ik denk dat je het niet zo mono-dimensionaal moet zien. Voor de Nederlandse economie is Schiphol zeer belangrijk, daar zijn vele wetenschappelijk publicaties van uitgebracht. De hoge importantie komt door door de samensteling van de economie (in een diensteneconomie (NL) is luchtverkeer uiteraard veel belangrijker dan in een maak-industrie (China)), de aanwezigheid van vele luchthavens in de ons omringende landen, een goede snelle toegang tot intercontinentale vluchten, etc. Wat de exacte omvang van de rol van Schiphol is, is nooit met zekerheid te bepalen, maar het lijkt wel zeker te zijn dat deze erg groot is voor de Randstedelijke economie.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  woensdag 9 februari 2005 @ 10:32:10 #49
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_25002970
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 10:24 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Ik denk dat je het niet zo mono-dimensionaal moet zien. Voor de Nederlandse economie is Schiphol zeer belangrijk, daar zijn vele wetenschappelijk publicaties van uitgebracht. De hoge importantie komt door door de samensteling van de economie (in een diensteneconomie (NL) is luchtverkeer uiteraard veel belangrijker dan in een maak-industrie (China)), de aanwezigheid van vele luchthavens in de ons omringende landen, een goede snelle toegang tot intercontinentale vluchten, etc. Wat de exacte omvang van de rol van Schiphol is, is nooit met zekerheid te bepalen, maar het lijkt wel zeker te zijn dat deze erg groot is voor de Randstedelijke economie.
quote:
In the Netherlands, the international and local levels have always been closely juxtaposed.
For most economic activities, the national level is not a significant market limitation; the Dutch
economy depends greatly on localized activities with either regional or international supply and
demand markets. Two cornerstones of the Dutch economy – the port of Rotterdam and Schiphol
airport – are good examples in this respect.
http://www.klict.org/docs/ERrn137.PDF
quote:
The completion of the so-called 'third package' in the liberalization of European aviation has changed the environment in which airports operate considerably. The continued growth of air traffic has led to a public debate in many Western countries about the expansion of airport capacity in the light of the externalities emanating from these traffic nodes. In this paper we try to measure the economic impact of Amsterdam Schiphol Airport on the Greater Amsterdam region, by means of a social accounting matrix of this region. The paper tries to avoid some of the pitfalls of earlier studies by using a counterfactual approach in measuring the economic impact. We are able to distinguish employment created in sub-regions of the Greater Amsterdam region, and the education and qualification levels associated with this employment. Our results indicate that the total multiplier of direct employment on Amsterdam Schiphol Airport is approximately 2: one job on the airport leads to approximately one job in indirect and induced employment.
http://taylorandfrancis.metapress.com/app/home/contribution.asp?wasp=570cd1fbwn0jnnca3c3u&referrer=parent&backto=issue,1,10;journal,30,72;linkingpublicationresults,1:104661,1
quote:
For companies operating European Headquarters (EHQ), “central and strategic location” was the most frequently cited factor. In addition, “multilingual capability of workforce” and “highly productive labour” also appeared to be major criteria. Other key factors contributing to this group’s decision to locate in Netherlands were proximity to hubs such as the Port of Rotterdam and the Schiphol Airport, as well as ease of access to highways.
http://www.unescap.org/tt(...)%20Logistic_2194.pdf
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_25003379
quote:
Op woensdag 9 februari 2005 10:24 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Ik denk dat je het niet zo mono-dimensionaal moet zien. Voor de Nederlandse economie is Schiphol zeer belangrijk, daar zijn vele wetenschappelijk publicaties van uitgebracht. De hoge importantie komt door door de samensteling van de economie (in een diensteneconomie (NL) is luchtverkeer uiteraard veel belangrijker dan in een maak-industrie (China)), de aanwezigheid van vele luchthavens in de ons omringende landen, een goede snelle toegang tot intercontinentale vluchten, etc. Wat de exacte omvang van de rol van Schiphol is, is nooit met zekerheid te bepalen, maar het lijkt wel zeker te zijn dat deze erg groot is voor de Randstedelijke economie.
Gooien we nu ook niet wat dingen door elkaar heen? Want wat hebben prijsvechters in de luchtvaart te maken met de diensteconomie? Lijkt mij in ieder geval niet al te veel.. Die toeristen die hier lowbudget naar toe kunnen vliegen, en dan lekker in amsterdam stoned gaan worden, en mischien ook nog even het anne frank huis meepikken.

Dat we onze bloemen en andere bederfelijke produkten snel over de wereld moeten vervoeren daar kan ik in komen, maar die prijsvechters leveren deze nu echt een substiantele bijdragen aan onze economie?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')