Ik heb een redelijke muzikale theorie-kennis (vier jaar piano-les gehad, ik speel al zo'n 12 jaar gitaar) en denk niet dat theorie het spelen belemmert.
Vooropgesteld vind ik dat het spelen voornamelijk uit je gevoel moet komen - gebaseerd op de kennis die je hebt. Een goed gehoor is hier ook niet onbelangrijk! Je kunt partijen en solo's die op papier staan nog zo goed spelen zoals ze op papier beschreven staan - als je er geen 'gevoel' inlegt, klinkt het (imho) nergens naar.
Ik zal een simpel voorbeeld proberen te geven, zoals ik het ervaar:
Een (basis)accoord is in feite niets meer dan een drieklank (grondtoon - terts - kwint). Dit kun je uitbreiden door extra tonen toe te voegen (septime, verminderd etc). Dit is een stukje theorie wat je moet kennen - wat zelfs voor ieder instrument gangbaar is.
Vervolgens pas je de theorie toe in je spel: soleer binnen dit accoord (en de toonsoort) wanneer in de partij dit accoord gespeeld wordt. Wanneer je dit goed beheerst (en bijna blindelins kunt), kun je hierop blijven vertrouwen en je gevoel de overhand geven. Dan kun je ook spelen met de theoretische grenzen! Laat je gevoel dus leiden, wanneer je de (basis)theorie kunt dromen.
En experimenteer! Luister goed naar anderen! Niemand vraagt jou om het wiel opnieuw uit te vinden als je pas begint met gitaarspelen. En blijf oefenen, wees niet bang om in de fout te gaan - hier leer je alleen maar van.
Ik hoop dat iemand ook maar iets begrijpt van wat ik probeer aan te geven
[ Bericht 1% gewijzigd door Rooligan op 01-03-2005 08:33:18 ]
Check mijn
website en mijn band:
The Pink Floyd Sound.
Volgende optredens:
- 2, 3, 4 - Newcastleupon Tyne (UK)
- 14 januari 2012 - Perron55 (Venlo)