Ik zie een begrafenis vooral als een ritueel voor de overlevenden. Als heel mijn familie Frans Bauer-adept is dan mogen ze gewoon Frans Bauer op mijn begrafenis draaien hoor, dan ga ik echt niet vastleggen dat ze alleen dat en dat muziekstuk mogen draaien alleen maar omdat ik uit egocentrische overwegingen vanuit mijn graf nog wil bepalen hoe mijn familie de begrafenis ingaat. Een begrafenis is voor mij een laatste daad naar mijn familie en vrienden toe. Ik wil dat zij met een prettig en berustend gevoel het rouwproces kunnen ingaan, zonder dat ze in de war raken van mijn muzikale voorkeuren: een begrafenis gaat uiteindelijk om de overlevenden en niet om de dode. Ik heb geen zin om uit het graf nog eens even mijn essentie proberen samen te vatten in een muzikaal uurtje, dat doe ik wel als ik nog leef.quote:Op maandag 24 januari 2005 23:18 schreef Liejannuh het volgende:
Maar wat ik heb met huwelijken, begin ik ook een beetje te krijgen met begrafenissen enzo. Hoe meer je er mee maakt, hoe beter je weet hoe je het zelf vooral niet zou willen.
Ik denk dat je herinnering levendiger blijft als je een begrafenis hebt gehad waar alle mensen hun afscheid hebben kunnen nemen van de persoon die zij kenden (uiteindelijk ben je voor iedereen anders). Muziek speelt daarin een beperkte rol (de waterlanders komen doorgaans pas bij de sprekers). Als je dan toch muziek wil uitzoeken voor je begrafenis dan zou ik vooral muziek uitzoeken waarvan ik denk dat de mensen op mijn begrafenis er wat mee kunnen, en daarbij neem ik alleen mijn dierbaren in beschouwing. Als ik geen mogelijkheid heb gehad om dat te doen, dan is alles prima, want het begrafenis is een ritueel met een raar soort wederkerigheid: er wordt vaak muziek gedraaid waar de overledene graag naar luisterde. Dus je drukmaken om de vorm van de begrafenis wanneer je niet op sterven ligt is eigenlijk onzinnig. Maar ja, niet iedereen is tevreden te stellen en dus zul je altijd Liejannuh's op je begrafenis hebben die tijdens de dienst alleen maar zitten te denken 'dit zou ik echt nóóóit doen hoor'.quote:Op woensdag 26 januari 2005 11:03 schreef Seborik het volgende:
Ik vind het wel fijn als aan mijn graf of in ieder geval aan mijn kist de herinnering aan mij nog eens extra levendig wordt gehouden. Een laatste stoot sebbo of misschien dan meer een kanonskogel.
Mensen moeten niet denken maar voelen op een begrafenis.quote:Op woensdag 26 januari 2005 11:35 schreef Seborik het volgende:
Is dat niet heel fijn, dat mensen dat denken?
Wat een romantiserend gezever. Mensen doen allebei op een begrafenis. Bovendien is het ook wel leuk om een berg mensen achter te laten in vervreemding, omdat ze je wellicht niet zo goed kenden als dat ze wel niet dachten.quote:Op woensdag 26 januari 2005 11:42 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Mensen moeten niet denken maar voelen op een begrafenis.
Dat is geen romantisch gezever, Seborik. Ik bedoelde er mee te zeggen dat mensen niet zouden moeten nadenken over de bos bloemen in de hoek van de zaal, of de te kleine bankjes, maar moeten snikken als mijn kist langzaam in de grond zakt. En wat dat in vervreemding achterlaten betreft: dat zou ik vreselijk vinden, als dat gebeurt dan had ik andere vrienden moeten hebben tijdens mijn leven. Familie moet je nooit in vervreemding kunnen achterlaten, en als ze dat wel zijn, dan ben je tijdens je leven gewoon een zak geweest.quote:Op woensdag 26 januari 2005 11:46 schreef Seborik het volgende:
[..]
Wat een romantiserend gezever. Mensen doen allebei op een begrafenis. Bovendien is het ook wel leuk om een berg mensen achter te laten in vervreemding, omdat ze je wellicht niet zo goed kenden als dat ze wel niet dachten.
Bij deze laat ik optekenen dat mensen die dit op mijn begrafenis doen onwelkom zijn.quote:Op woensdag 26 januari 2005 12:43 schreef Seborik het volgende:
Je denkt op een begrafenis vooral aan jezelf met veel pijnlijke gedachten. Soms zijn die gedachten zo pijnlijk, dat je er maar afleiding voor gaat zoeken. In de muziek, in de ruimte in een ander futiel onderdeel van de afscheidsceremonie. Iets waardoor je even niet met de harde werkelijkheid wordt geconfronteerd, dat iemand waar je veel om gaf er niet meer is.
Nu ga je er vanuit dat je weet wanneer de begrafenis zal zijn. Soms ben je ineens dood en dat is het dan. Dus eigenlijk zou je dan elk half jaar stil moeten staan bij je begrafenis, zodat je altijd zeker weet dat je herdacht wordt zoals je was. Want tja, er komt nieuwe muziek uit, je ontmoet nieuwe mensen, je wordt ouder, je krijgt wellicht een kind, etc. Hoe je bent is meer een voortschrijdend inzicht. Als het iets definitiefs krijgt, dan ben je zelf al te dood om je begrafenis nog even te tweaken.quote:Een begrafenis is niet alleen een afscheid van de overledene door vrienden en familie, maar ik vind het ook een laatste boodschap van de overledene aan de rest van de wereld. Ik heb bestaan, gedenk me zoals ik mezelf zag. Dat hoeft natuurlijk niet de complete ceremonie in beslag te nemen, maar er moet wel ruimte voor zijn. In de vorm van een eerder geschreven brief, een videotape, een bandopname, zelfuitgezochte muziek of een ander saillant detail waar mensen aan terug zullen denken. Het zal veranderen in een esthetische emotie: Mooi, lelijk. Iets waar niemand omheen kan.
Dit snap ik dan weer niet.quote:Ik begrijp niet wat je bedoelt met de zak-opmerking. Mieke Telkamp draaien op de begrafenis draaien op de begrafenis van iemand voor wie die muziek helemaal niets betekende. Dan ben je pas een zak.
Ja, voor die mensen die je echt kennen is dat geen verrassing en zeker niet iets wat ze in vervreemding achterlaat.quote:Het is trouwens ook echt des sebbos om pathetische familierituelen die gepaard gaan met Jim Reeves te doorbreken.
Op den duur sta je er gewoon bij stil en dan doe je zoiets. Misschien is het over een tijd niet meer actueel, maar dan plak je er een datum op. Zoveel mensen laten hun testament om de zoveel tijd vernieuwen.quote:Nu ga je er vanuit dat je weet wanneer de begrafenis zal zijn. Soms ben je ineens dood en dat is het dan. Dus eigenlijk zou je dan elk half jaar stil moeten staan bij je begrafenis, zodat je altijd zeker weet dat je herdacht wordt zoals je was. Want tja, er komt nieuwe muziek uit, je ontmoet nieuwe mensen, je wordt ouder, je krijgt wellicht een kind, etc. Hoe je bent is meer een voortschrijdend inzicht. Als het iets definitiefs krijgt, dan ben je zelf al te dood om je begrafenis nog even te tweaken.
Wat een ongenuanceerd gelul zeg. Je maakt altijd zelf nog wel uit hoe ej met je familie omgaat. Als ze je niet aanstaan dan ga je er toch niet braaf mee door 1 deur?!quote:Op woensdag 26 januari 2005 12:26 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Familie moet je nooit in vervreemding kunnen achterlaten, en als ze dat wel zijn, dan ben je tijdens je leven gewoon een zak geweest.
Welnee, het is nooit te laat voor zoiets. Wereldbeelden mogen altijd wankelen.quote:Op woensdag 26 januari 2005 16:36 schreef nipeng het volgende:
Als je op een dergelijke gelegenheid een andere kant van jezelf wilt laten zien ben je rijkelijk laat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |