Je illustratie slaat simpelweg de plank mis. Dat jij verkeerde illustraties als voorbeeld neemt is idd verspilde moeite van jouw kant.quote:Op zaterdag 15 januari 2005 00:29 schreef rentmeester het volgende:
[..]
Ben je nou echt zo onwetend of doe je maar alsof ?
De voorbeelden zijn overduidelijk i.l.l.u.s.t.r.a.t.i.e.f bedoeld om aan te geven hoe misplaatst het is om je te identificeren met foute opvattingen/regimes of wetgevingen. Ik kan het je 1 keer vertellen, ik kan het je 2 keer vertellen, maar dat is allemaal verspilde moeite. Die riks valt denk ik toch nooit.
[..]
Zie mijn eerste opmerking over illustratief.
Volgens jou ja. Een duidelijkere bevestiging van het projecteren van eigen denkbeelden op anderen kan ik me niet wensen.quote:[..]
.
Bedoeld of onbedoeld, je identificeert je door het dragen van zo'n cccp-shirt ook met de andere aspecten van het communistische regime.
Ach, eerst een illustratieve voorbeeld over sympathieen voor de nazi-doctrine als het gaat om het pleiten voor meer snelwegen neerkwakken, om vervolgens krampachtig anderen van simplisme te beschuldigen. Door te wijzen op je slechte voorbeeld leg ik jouw niet woorden in de mond, en weet jij gewoon niet inhoudelijk mijn tegenargumenten te weerleggen.quote:[..]
Je draait het om. Jij neemt al mijn illustraties, waarvan een kind van 3 nog kan zien dat ze niet letterlijk zijn bedoeld, letterlijk en probeert mij zodoende woorden in de mond te leggen. Erg simplistisch van je.
quote:Op donderdag 20 januari 2005 13:23 schreef sjun het volgende:
snip-
In tegendeel. Job Cohen heeft slechts de kool en de geit gespaard en daarmee schept hij een klimaat voor eigenrichting. Het is natuurlijk een omgekeerde wereld als een rover voor heilig wordt verklaard omdat deze tijdens zijn klus komt te overlijden door een ongeval. Het is de omgekeerde wereld als een vrouwendumpend gemeenteraadslid maanden de hand boven het hoofd gehouden wordt vanuit een politiek correcte kramp terwijl zijn vrouw die de misstand aankaart wordt neergezet als lasteraarster en maar moet zien hoe ze zich staande houdt.
Verder schept Job Cohen verwarring door overheidsbemoeienissen via een moskee te willen laten lopen in een samenleving waaruit de polarisatie was gebannen door godsdienst en staat gescheiden te houden.
Pas op voor het flinkse fatsoenspopulisme van de PvdA...quote:Op donderdag 20 januari 2005 14:33 schreef Koos Voos het volgende:
[..]
![]()
'Fatsoen 'wordt de nieuwe PvdA slogan ... hoogste tijd dat Cohen vervangen wordt.
Leuk stukje, maar op 1 punt sla je herhaaldelijk, doch consequent, de plank mis. Allah/God is nooit geboren en kan nooit sterven. Daarom kan van "vrede zij met hem" geen sprake zijn. Dit is enkel voorbehouden voor mensen.quote:
Begrijp ik goed dat een toewensing van vrede overbodig is omdat Allah de eeuwige belichaming van vrede zelf is?quote:Op vrijdag 21 januari 2005 09:51 schreef Risale-i_Nur het volgende:
[..]
Leuk stukje, maar op 1 punt sla je herhaaldelijk, doch consequent, de plank mis. Allah/God is nooit geboren en kan nooit sterven. Daarom kan van "vrede zij met hem" geen sprake zijn. Dit is enkel voorbehouden voor mensen.
Ja belichting van misstanden afdoen als flamen ben je erg goed in SCH, ga vooral door met je stupiditeiten.quote:Op vrijdag 21 januari 2005 08:24 schreef SCH het volgende:
Hoe een topic over een nieuwe partij weer in geflame over ons Job uitmondde![]()
![]()
Staat er een taboe op kritische opmerkingen over Job Cohen die er mede toe bijdroeg dat mensen voldoende emancipeerden om zichzelf politiek te gaan vertegenoordigen?quote:Op vrijdag 21 januari 2005 08:24 schreef SCH het volgende:
Hoe een topic over een nieuwe partij weer in geflame over ons Job uitmondde![]()
![]()
Ik denk dat je je daarin vergist, mochten zij een sluitend partijprogramma hebben met wat schreeuwende termen (a la SP) en kretologie gaan ze de 5 zetels zeker halen denk ik.quote:Op donderdag 27 januari 2005 10:16 schreef dVTB het volgende:
Persoonlijke levensovertuiging/religie en voor iedereen geldende politiek aan elkaar koppelen is per definitie fout. Lang niet alle moslims zullen op deze nieuwe partij gaan stemmen en niet-moslims al helemaal niet. Ik vraag me af of zo'n moslimpartij überhaupt kamerzetels kan halen. Wellicht 1 of 2. Het wordt een partij met de betekenis van de SGP, kortom niets voorstellend.
Mooi tegenwicht dan voor Wilders, democratieser kan het niet.quote:Op donderdag 27 januari 2005 11:07 schreef Elgigante het volgende:
Ik denk dat je je daarin vergist, mochten zij een sluitend partijprogramma hebben met wat schreeuwende termen (a la SP) en kretologie gaan ze de 5 zetels zeker halen denk ik.
Misschien kun je hier wat mee? Als je wat kritisch leest kom je niet meer bij van het lachen of je raakt zeer droevig gestemd, afhankelijk van de basishouding waarmee je in het leven staat.quote:Op zondag 23 januari 2005 04:51 schreef Prego het volgende:
ik vraag me af wat die partij precies bedoelt met belangen voor moslims..
Als mensen elkaar slechts op één deel van hun menszijn kunnen vinden lijkt het me moeilijk verenigd te blijven. Ik vind het echter prima als mensen zich een bepaald normen en waardenpatroon tot uitgangspunt nemen en zich daarop laten aanspreken. Volgens mij is het ook uitstekend mogelijk om met deze extra bagage vorm te geven aan organiseren van zaken rondom het leven van alledag. Ik vind het echter minder als mensen vooral energie gaan steken in het verspreiden van hun eigen werkelijkheidsbeleving en daarbij opbouwende steken laten vallen. Een blik op de vruchten van diverse religies in de wereld laat zien wat ik bedoel.quote:ik vind het allemaal een beetje overdreven en niet intolerant om op zo'n gebied je te gaan onderscheiden, dat geldt ook voor partijen als de sgp. kunnen we nu nog wachten op een albino-partij, of een homo-partij? get real, houd je bezig met zaken die er toe doen (als: criminaliteit, armoede, intolerantie, economie) das in mijn ogen veeeel belangrijker dan een paar dingetjes waar de hele bevolking rekening mee zou moeten houden.
Wat wil je nog meer zou je zeggen?quote:Op donderdag 27 januari 2005 11:10 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Mooi tegenwicht dan voor Wilders, democratieser kan het niet.
Ehm Sjun mag ik je wijzen op het feit dat MDP Nederland iets heel anders is dan MDP belgie, waar jij naar verwijsd. MDP belgie is een voortzetting van de AEL. MDP nederland is een nieuwe partij en wil niets van MDP belgie weten.quote:Op donderdag 27 januari 2005 11:18 schreef sjun het volgende:
[..]
Misschien kun je hier wat mee? Als je wat kritisch leest kom je niet meer bij van het lachen of je raakt zeer droevig gestemd, afhankelijk van de basishouding waarmee je in het leven staat..
Neembijvoorbeeld deze kreet: Voor ons is religieus denken veel intelligenter en wetenschappelijker dan atheïstisch denken. Bedenk je vervolgens dat kritische beschouwing van dat leerboek en van diverse interpretaties ervan onmogelijk is op straffe van buitensluiting. Goed beschouwd gaat men uit van een onbediscussieerbaar dictaat en probeert men aan de man te brengen dat dit veel wetenschappelijker is dan een beschouwen in verwondering terwijl men kritisch voortdurend de eigen mening bevraagt en toetst.
Je vraagt je af wiens belang het is de mensen te indoctrineren tot een volgzame massa die het eigen verstand niet scherpt maar lijkt af te stompen door recitatatie. Het lijkt mij sterk dat een eventuele schepper, Allah of JHWH, dit bedoelde als je gelooft dat deze de mens het talent van verstand mee gaf om het in te zetten ter bewerking van groei en vermeerdering met oog en oor voor anderen.
[..]
Als mensen elkaar slechts op één deel van hun menszijn kunnen vinden lijkt het me moeilijk verenigd te blijven. Ik vind het echter prima als mensen zich een bepaald normen en waardenpatroon tot uitgangspunt nemen en zich daarop laten aanspreken. Volgens mij is het ook uitstekend mogelijk om met deze extra bagage vorm te geven aan organiseren van zaken rondom het leven van alledag. Ik vind het echter minder als mensen vooral energie gaan steken in het verspreiden van hun eigen werkelijkheidsbeleving en daarbij opbouwende steken laten vallen. Een blik op de vruchten van diverse religies in de wereld laat zien wat ik bedoel.Hoeveel liefdadigheidsorganisaties leveren deze religies af? Hoeveel schenken deze zelfbenoemde vertegenwoordigers van een schepper aan de noden van een ander? Welke vruchten van verdraagzaamheid bloeien wereldwijd op bijwelke godsdienstige detonaties? Hoe gaat het diverse op religieuze grondslag geënte staten op het gebied van: rechtvaardige verdeling van inkomen, hongerbestrijding, individuele en intellectuele ontwikkeling van burgers?
Aan de vruchten krijg je een beeld van de boom die ze voortbrengt. Aan de aanspreekbaarheid van mensen krijg je een beeld van oog en oor dat zij voor anderen kunnen opbrengen. Wie vlucht in wetticisme en retoriek probeert naar mijn idee tekort aan gezond verstand krampachtig te verbergen. Dat geldt voor mij voor zowel godsdienstige als politieke religieuzen.
Dat is alvast een begin!quote:Op donderdag 27 januari 2005 11:52 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ehm Sjun mag ik je wijzen op het feit dat MDP Nederland iets heel anders is dan MDP belgie, waar jij naar verwijsd. MDP belgie is een voortzetting van de AEL. MDP nederland is een nieuwe partij en wil niets van MDP belgie weten.
Je weet iig dat moslims niet op een AEL look-a-like zullen stemmen, daaruit konden autochtonen eigenlijk al afleiden hoe "radicaal" de moslims hier wel niet warenquote:Op donderdag 27 januari 2005 12:00 schreef Gia het volgende:
Ben eigenlijk wel benieuwd naar het partijprogramma.
Van mij mag zo'n partij er komen. De meerderheid halen ze de eerste 100 jaar zeker nog niet.
In elk geval wordt dan wel duidelijk wat zij willen en hoeveel moslims in Nederland daar achter staan.
radicaliteit kent vele vormen denk ik, maar ik vond het een zeer positief signaal dat de AEL hier niet van de grond kwam wegens een te klein draagvlak.quote:Op donderdag 27 januari 2005 12:01 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je weet iig dat moslims niet op een AEL look-a-like zullen stemmen, daaruit konden autochtonen eigenlijk al afleiden hoe "radicaal" de moslims hier wel niet waren![]()
Ach, dat loopt zo'n vaart niet, in de laatste 25 jaar zijn er exact 5 partijen geweest die geregeerd hebben, de rest laat zich wel horen maar heeft nauwelijks reeele invloed. Of dat nu de SGP is of Groen Links, een moslim partij of 'groep Wilders'.quote:Op donderdag 27 januari 2005 11:43 schreef Elgigante het volgende:
Wat wil je nog meer zou je zeggen?
Wat ik wel een mindere zaak vind is dat het aantal partijen zo langzamerhand de spuigaten uit begint te lopen, wat weer geen basis is voor een snel akkoord of unanieme beleidsbepalingen en het aantal kamervragen zal komend jaar weer recordhoogten aan gaan nemen, is het niet van Wilders, dan van de SP, GL, of de DMP.
Allemaal een grote rem op de dagelijkse bezigheden van de politiek en op dit moment gaan de zaken al zo verschrikkelijk traag.
Onze democratie is haar grootste vijand aan het worden.
Ik doelde meer op het eeuwige kamervragen stelllen, alleen 'om het stellen'.quote:Op donderdag 27 januari 2005 12:11 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ach, dat loopt zo'n vaart niet, in de laatste 25 jaar zijn er exact 5 partijen geweest die geregeerd hebben, de rest laat zich wel horen maar heeft nauwelijks reeele invloed. Of dat nu de SGP is of Groen Links, een moslim partij of 'groep Wilders'.
Ik zie het probleem niet voor onze democratie, de echte bedreiging voor democratie is apathie en populisme imho.
Handig om dan dezelfde naam te kiezenquote:Op donderdag 27 januari 2005 11:52 schreef Mutant01 het volgende:
Ehm Sjun mag ik je wijzen op het feit dat MDP Nederland iets heel anders is dan MDP belgie, waar jij naar verwijsd. MDP belgie is een voortzetting van de AEL. MDP nederland is een nieuwe partij en wil niets van MDP belgie weten.
MDP zelfde naam als die in belgie. Moslim Democratische Partijquote:Op donderdag 27 januari 2005 12:38 schreef Gia het volgende:
Is het nou MDP of DMP?
Ach, in belgie heb je ook een pvdaquote:Op donderdag 27 januari 2005 12:37 schreef dVTB het volgende:
[..]
Handig om dan dezelfde naam te kiezen
Gelukkig hebben we hier een democratie waarin we zaken kunnen veranderen aan onze eigen wensen die we kenbaar kunnen maken via verkiezingen. Opvattingen veranderen, mensen veranderen, Nederland is constant in beweging en ik zie niet in waarom het opeens "zo hoort te blijven". Zo'n terughoudende mentaliteit is imho zeker niet goed voor vooruitgang.quote:Op donderdag 27 januari 2005 00:46 schreef WAI het volgende:
Nederland is een christenland en dat hoort zo te blijven. ( Ja, ik ben zelf ook een buitenlander, maar ik bekijk het eens van de kant hoe het hoort )
Het komt vaker voor (PVDA, SP.A), maar het is niet echt logisch. Vooral omdat de eventuele oprichter eerder heeft gezegd dat "Moslim Democratische Partij" geen goede naam zou zijn:quote:Op donderdag 27 januari 2005 12:37 schreef dVTB het volgende:
[..]
Handig om dan dezelfde naam te kiezen
quote:Het moet een toegankelijke partij zijn, nadrukkelijk voor Marokkaanse jongeren, maar in principe voor iedereen. En als je je Moslim Democratische Partij noemt, of zoiets, dan word je toch meteen afgebrand. Dan krijg je: 'Daar heb je de AEL deel 2", zegt Mohammed Jabri, woordvoerder van de nog naamloze partij.
Partij voor jonge Marokkanen in oprichting
Dan vraag ik me af hoe je tegen de 'vooruitstrevende Islam" aankijkt in dit perspectief.quote:Op donderdag 27 januari 2005 12:41 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Gelukkig hebben we hier een democratie waarin we zaken kunnen veranderen aan onze eigen wensen die we kenbaar kunnen maken via verkiezingen. Opvattingen veranderen, mensen veranderen, Nederland is constant in beweging en ik zie niet in waarom het opeens "zo hoort te blijven". Zo'n terughoudende mentaliteit is imho zeker niet goed voor vooruitgang.
quote:Manifest MDP
Dit is ons manifest. Het is een verzameling van onze overtuigingen. Enkel de grondlijnen van ons denken zitten hierin vervat, maar deze zijn voor ons essentieel om een menselijke, democratische en solidaire samenleving uit te bouwen volgend op onze principes en plicht als moslims. In deze postindustriële samenleving is het koesteren van overtuigingen en hiervoor ondubbelzinnig uitkomen iets wat indruist tegen de zogenaamde 'postmoderne' overtuiging dat er geen overtuigingen meer zijn, dat er geen zekerheden meer zijn. Wij geloven, wij zijn zeker van onze overtuiging, en wij schamen ons niet om hiervoor uit te komen
Spiritualiteit en geloof in onze Tijd
We kunnen niet accepteren dat de spiritualiteit uit ons leven wordt gezogen en dat die wordt omgezet in een consumptiegericht proces. Wij verwerpen de mythe dat modernisering en secularisatie onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, alsook dat de moderne wetenschap een einde heeft gemaakt aan de godsdienst. Als de moderne wetenschap de spirituele dimensie van ons bestaan of het mysterie van het leven en het dilemma van de eerste oorzaak (Wat was er voor de 'big bang'? Wat is de herkomst van de energie waaruit het heelal ontstond: de oorzaak van alle oorzaken?) niet wil benaderen, dan is dat omdat de materiële wetenschap niet in staat is een overtuigend antwoord op die vragen te formuleren en haar beperkingen daarom liever wegstopt door te verklaren hoe dingen functioneren dan te antwoorden op de vraag waaróm ze functioneren en waaróm ze op die specifieke manier functioneren. Wetenschap is volledig gericht op het ontdekken en manipuleren van de wetten die over de natuur heersen, maar faalt als het gaat om antwoord te geven op de vraag waar die wetten vandaan komen. Toen de materialistische wetenschappers dachten dat ze met de chaostheorie een antwoord hadden gevonden op het oude deterministische dilemma (het gegeven dat het heelal wordt geregeerd door deterministische wetten), waren ze algauw teleurgesteld toen ze zich realiseerden dat chaos de uiterste vorm van orde is en extreem regelmatige patronen laat zien. Met andere woorden: de materiële wetenschap vertelt ons hoe een machine werkt, maar niet waarom en wie ervoor gezorgd heeft dat hij op die manier werkt.
Voor ons is religieus denken veel intelligenter en wetenschappelijker dan atheïstisch denken. De heilige Koran leert ons dat wetenschappers mensen zijn die God het meest vrezen omdat zij degenen zijn die voortdurend met de bewijzen van zijn bestaan worden geconfronteerd. Sommige wetenschappers weigeren echter voorbij de materiële dogma's te gaan, uit vrees God te ontdekken; de ontdekking van God zou hen confronteren met andere, diepere vragen, die zij niet wensen te beantwoorden, zoals de vraag naar de betekenis van het leven en het doel ervan. Het zijn vragen die niet erg van pas komen voor wie de mythe in stand wil houden dat het enige doel van het leven produceren en consumeren is, of trots te zijn op je met hard werken bereikte productie en te genieten van je consumptie. Maar spiritualiteit is een essentieel onderdeel van ons leven en onze identiteit, en we beschouwen haar als een meer wetenschappelijke benadering van het leven. Voor ons gaat wetenschap over alles wat bestaat, en omdat we in God en in de menselijke ziel geloven, willen we er alles over weten - en willen weten over dingen is wetenschap. Een wetenschap die slechts de materie bestudeert is een materialistische wetenschap en geen totale wetenschap, en daarom beschouwen we ons geloof in God als een wetenschap.
De islam is onze manier om goddelijkheid te begrijpen en de bedoeling van het leven te begrijpen. Het is een zeer wetenschappelijk gerichte religie, die redeneren aan de oorsprong van het geloven zet. Het is de enige religie die mensen niet tot geloven heeft gebracht door middel van fantastische wonderen, maar door argumenten. En samen met onze taal en onze geschiedenis is de islam aan onze kinderen onderwijzen een cruciaal onderdeel van het behoud van een gezonde en rationele identiteit
300.000 stemmen? Lijkt me wat veel. De ChristenUnie haalt die net in de peilingen, en die hebben een behoorlijk grotere achterban dan deze moslimpartij.quote:Op donderdag 27 januari 2005 11:07 schreef Elgigante het volgende:
Ik denk dat je je daarin vergist, mochten zij een sluitend partijprogramma hebben met wat schreeuwende termen (a la SP) en kretologie gaan ze de 5 zetels zeker halen denk ik.
Ik vind religie in het algemeen geen goede basis om politiek te voeren. Ik zie die conservatieve insteek idd niet als een vooruitgang, maar van deelname aan de democratie moet je ze niet uitsluiten. Ik zie die deelname juist als een stap in de goede richting.quote:Op donderdag 27 januari 2005 12:54 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Dan vraag ik me af hoe je tegen de 'vooruitstrevende Islam" aankijkt in dit perspectief.
Een religie die zich al 2000 jaar aan dezelfde krampachtige (steeds verder onder druk staande) waarden vasthoudt en op DIE basis politiek wil gaan bedrijven.
2000 jaar?quote:Op donderdag 27 januari 2005 12:54 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Dan vraag ik me af hoe je tegen de 'vooruitstrevende Islam" aankijkt in dit perspectief.
Een religie die zich al 2000 jaar aan dezelfde krampachtige (steeds verder onder druk staande) waarden vasthoudt en op DIE basis politiek wil gaan bedrijven.
Zoiets ja.quote:Op donderdag 27 januari 2005 13:05 schreef SCH het volgende:
Een soort islamitische Christen Unie, daar ziet het naar uit.
enquote:Ik ben tegen een Islamitische partij in Nederland. Het is onmogelijk om als Islamitische partij te functioneren in een parlementaire democratie. Worden we dan een soort CDA, die consessies doet met andere partijen ook al druist dit volledig tegen de wil van Allah en de Islam in? Worden we een constante oppositiepartij?, want geen 1 enkele partij wil meewerken met een partij die de wetten van Allah wil nastreven, maar haaks staan op bijna alle opvattingen van andere partijen in Nederland.
Zoals grote Islamitische 3oulama hebben gezegd, als je meedoet ben je 1 van hun. Je moet als moslim heel hun politieke beleids systeem links laten liggen en je kinderen insha allah volgens de Sounna opvoeden en zelf terug naar onze ware Islam. Laten we zelf eerst goede moslims worden, voordat we een Islamitische partij oprichten! Allah zegt tegen ons dat hij ons "Nassr" (hulp) geeft als we gaan leven volgens de sounna die de profeet heeft achtergelaten. Mensen overtuig je Ahl om je heen, laten we daar eerst mee beginnen!
Dit las ik op het forum van El Qalem, de site van initiatiefnemer Jabriquote:Waarom klinkt segregatie zo negatief? Je kan toch goed samenleven in Nederland en gesegregeerd zijn, ik heb er niks op tegen als er eigen islamitisch onderwijs is, islamitische zorg etc..
En als je zegt dat die 3oulama er zijn om hun eigen agenda's , dat zal ongetwijfeld wel zo zijn, maar ik ken geen enkele hadith waarin zegt dat je beleid mag voeren via een Kafir-systeem. We zitten hier in Nederland en we dienen ons te gedragen en respect te tonen naar onze medeburgers. Als we zelf goede Moslims worden, dan zal Allah ons helpen, en op andere manieren dan een haram-politieke partij, Gods' wegen zijn ondoorgrondelijk.
Een politieke partij, hoe wil Allah ons helpen als we binnen die partij niet de wetten van Allah volgen. Hoe het zou gaan is volkomen duidelijk: tijdens vergaderingen heeft 80% de Salaat a dohr nog niet gebeden terwijl salaat el3asr al aangebroken is. Man en vrouw zitten door elkaar heen: zogenaamde "gtilaat". Je komt op plekken waar alcohol wordt geschonken als je met meerdere partijen in 1 ruimte zit op gelegenheden etc.. Dus zo 'n partij zal vruchtbaar zijn en Allah zou ons helpen? Laten we eerst onszelf eens goed onder de loep nemen en zelf de wetten van de sounna praktiseren, voordat we een beleid gaan bepalen die het zogenaamd voor de Moslims makkelijker gaat maken in Nederland.
En Allah weet het beter!
quote:Infiltreren is noodzaak wil je de islam uitbreiden en verkondigen dus van klein naar groot
Dan moet je het socialisme ook zien als religie. Als zuil opereerden ze ongeveer op dezelfde wijze als de confessionelen.quote:Op donderdag 27 januari 2005 13:17 schreef Sidekick het volgende:
Ik vind religie in het algemeen geen goede basis om politiek te voeren. Ik zie die conservatieve insteek idd niet als een vooruitgang, maar van deelname aan de democratie moet je ze niet uitsluiten. Ik zie die deelname juist als een stap in de goede richting.
Daarin ben ik het met je eens!!!!!!quote:Op donderdag 27 januari 2005 13:17 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ik vind religie in het algemeen geen goede basis om politiek te voeren. Ik zie die conservatieve insteek idd niet als een vooruitgang, maar van deelname aan de democratie moet je ze niet uitsluiten. Ik zie die deelname juist als een stap in de goede richting.
Het socialisme heeft enkele conservatieve elementen dat ik op dezelfde wijze zie ja. Maar enkel conservatisme maakt een stroming nog geen religie.quote:Op donderdag 27 januari 2005 13:22 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Dan moet je het socialisme ook zien als religie. Als zuil opereerden ze ongeveer op dezelfde wijze als de confessionelen.
Grappig. Ook bij de gereformeerden zijn dit soort meningen te vinden. Mensen die niet gaan stemmen omdat ze de SGP veel te meegaand vinden.quote:Ik ben tegen een Islamitische partij in Nederland. Het is onmogelijk om als Islamitische partij te functioneren in een parlementaire democratie. Worden we dan een soort CDA, die consessies doet met andere partijen ook al druist dit volledig tegen de wil van Allah en de Islam in? Worden we een constante oppositiepartij?, want geen 1 enkele partij wil meewerken met een partij die de wetten van Allah wil nastreven, maar haaks staan op bijna alle opvattingen van andere partijen in Nederland.
Dat is iig wél consequent.quote:Op donderdag 27 januari 2005 13:33 schreef freako het volgende:
[..]
Grappig. Ook bij de gereformeerden zijn dit soort meningen te vinden. Mensen die niet gaan stemmen omdat ze de SGP veel te meegaand vinden..
Hoezo zijn dit de ware moslims en niet de moslims die wel meedoen aan het democratisch proces?quote:Op donderdag 27 januari 2005 13:19 schreef milagro het volgende:
[..]
Zoiets ja.
Bezwaren van de hele fanatieke moslims zijn er echter ook :
[..]
en
[..]
Dit las ik op het forum van El Qalem, de site van initiatiefnemer Jabri
voor de gehele draad klik hier
De zogenaamde 'ware' moslim zit er niet om te springen.
Hoewel een enkeling het als een handige taktiek ziet
[..]
je begrijpt het gebruik van '..' en de betekenis van het woord zogenaamd ?quote:Op donderdag 27 januari 2005 14:57 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Hoezo zijn dit de ware moslims en niet de moslims die wel meedoen aan het democratisch proces?
Prima.quote:Op donderdag 27 januari 2005 12:55 schreef milagro het volgende:
Het manifest van de MDP
Manifest MDP
Dit is ons manifest. Het is een verzameling van onze overtuigingen. Enkel de grondlijnen van ons denken zitten hierin vervat, maar deze zijn voor ons essentieel om een menselijke, democratische en solidaire samenleving uit te bouwen volgend op onze principes en plicht als moslims. In deze postindustriële samenleving is het koesteren van overtuigingen en hiervoor ondubbelzinnig uitkomen iets wat indruist tegen de zogenaamde 'postmoderne' overtuiging dat er geen overtuigingen meer zijn, dat er geen zekerheden meer zijn. Wij geloven, wij zijn zeker van onze overtuiging, en wij schamen ons niet om hiervoor uit te komen
Hier wordt gesteld dat het Moslims onmogelijk wordt gemaakt om hun geloof te beleiden. Lijkt me in regelrechte tegenspraak met het feit dat in Nederland moskeeën worden gebouwd. In Nederland heeft iedereen het recht op zijn eigen geloof.quote:Spiritualiteit en geloof in onze Tijd
We kunnen niet accepteren dat de spiritualiteit uit ons leven wordt gezogen en dat die wordt omgezet in een consumptiegericht proces.
Wetenschap is er niet voor om te verklaren waarom iets werkt, maar om te verklaren hoe iets werkt.quote:Wij verwerpen de mythe dat modernisering en secularisatie onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, alsook dat de moderne wetenschap een einde heeft gemaakt aan de godsdienst. Als de moderne wetenschap de spirituele dimensie van ons bestaan of het mysterie van het leven en het dilemma van de eerste oorzaak (Wat was er voor de 'big bang'? Wat is de herkomst van de energie waaruit het heelal ontstond: de oorzaak van alle oorzaken?) niet wil benaderen, dan is dat omdat de materiële wetenschap niet in staat is een overtuigend antwoord op die vragen te formuleren en haar beperkingen daarom liever wegstopt door te verklaren hoe dingen functioneren dan te antwoorden op de vraag waaróm ze functioneren en waaróm ze op die specifieke manier functioneren. Wetenschap is volledig gericht op het ontdekken en manipuleren van de wetten die over de natuur heersen, maar faalt als het gaat om antwoord te geven op de vraag waar die wetten vandaan komen. Toen de materialistische wetenschappers dachten dat ze met de chaostheorie een antwoord hadden gevonden op het oude deterministische dilemma (het gegeven dat het heelal wordt geregeerd door deterministische wetten), waren ze algauw teleurgesteld toen ze zich realiseerden dat chaos de uiterste vorm van orde is en extreem regelmatige patronen laat zien. Met andere woorden: de materiële wetenschap vertelt ons hoe een machine werkt, maar niet waarom en wie ervoor gezorgd heeft dat hij op die manier werkt.
Oei, ik voel me beledigd nu! Is dit de manier waarop Moslims met niet gelovigen om willen gaan?!quote:Voor ons is religieus denken veel intelligenter en wetenschappelijker dan atheïstisch denken.
Het leven op zicht heeft wat mij betreft geen doel. Er is geen doel waardoor het heelal ooit is ontstaan.quote:De heilige Koran leert ons dat wetenschappers mensen zijn die God het meest vrezen omdat zij degenen zijn die voortdurend met de bewijzen van zijn bestaan worden geconfronteerd. Sommige wetenschappers weigeren echter voorbij de materiële dogma's te gaan, uit vrees God te ontdekken; de ontdekking van God zou hen confronteren met andere, diepere vragen, die zij niet wensen te beantwoorden, zoals de vraag naar de betekenis van het leven en het doel ervan. Het zijn vragen die niet erg van pas komen voor wie de mythe in stand wil houden dat het enige doel van het leven produceren en consumeren is,
Prima. Voor mijn part noem je het geloof in God een kunstvorm. Als Moslims het een wetenschap willen noemen vind ik dat best.quote:Maar spiritualiteit is een essentieel onderdeel van ons leven en onze identiteit, en we beschouwen haar als een meer wetenschappelijke benadering van het leven. Voor ons gaat wetenschap over alles wat bestaat, en omdat we in God en in de menselijke ziel geloven, willen we er alles over weten - en willen weten over dingen is wetenschap. Een wetenschap die slechts de materie bestudeert is een materialistische wetenschap en geen totale wetenschap, en daarom beschouwen we ons geloof in God als een wetenschap.
Leuk manifest al met al. Alhoewel ik me serieus aangevallen voel in een hierboven geciteerde passage. Ik ben benieuwd hoe dit omgezet gaat worden in een politiek programma. Dat komt zeker nog?quote:De islam is onze manier om goddelijkheid te begrijpen en de bedoeling van het leven te begrijpen. Het is een zeer wetenschappelijk gerichte religie, die redeneren aan de oorsprong van het geloven zet. Het is de enige religie die mensen niet tot geloven heeft gebracht door middel van fantastische wonderen, maar door argumenten. En samen met onze taal en onze geschiedenis is de islam aan onze kinderen onderwijzen een cruciaal onderdeel van het behoud van een gezonde en rationele identiteit
Het is goed te vernemen dat het om totaal iets anders gaat. Ik dacht dat het om zusterpartijen ging waarvan het belgische zusje wat verder was in de eigen presentatie. Een naamsverandering zou verdere verwarring kunnen wegnemen. Ik ben benieuwd waar meneer Jabri mee komt en waar zijn moslim zijn verschilt van dat van de moslims achter de belgische MDP.quote:Op donderdag 27 januari 2005 11:52 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |