abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24535967
een beetje op navolging van het topic: probleem met sociaal contact
ik maak geen contact met nieuwe mensen, terwijl ik dat eigenlijk wel zou willen. ik ben ook wel een erg stil type. vooral het maken van nieuwe vrienden/kennisen van leeftijdsgenoten lijkt een probleem te zijn. als ik een vraag heb, heb ik geen moeite om die na het hoorcollege nog aan een docent te stellen.
ik ben sinds september aan mijn studie begonnen aan de universiteit. maar ik kan niet echt zeggen dat ik al wat mensen al een beetje heb leren kennen (een paar, maar niet echt goed). er zijn ook geen mensen waar ik echt mee rondhang (mee optrek, regelmatig mee omga). ik wel redelijk wat sporten aan de universiteit: squash, tafeltennis. maar het lijkt erop dat ik daar een beetje hetzelfde probleem heb.
die paar vrienden die ik op de middelbare school had zie ik niet zo vaak meer (ongeveer een keer per maand nog wel), maar dus niet meer dagelijks. ik begin me soms toch eenzaam te voelen. hebben meer mensen dit probleem (gehad) en tips om er van af te komen. dus wel contact maken met anderen.
pi_24536017
waarom kan dit niet in het topic wat je zelf noemt?
sluit toch prima aan?
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_24538178
quote:
op woensdag 12 januari 2005 19:31 schreef martydekale het volgende:
*knip*
doe's niet zo simpel, laffer!

[ Bericht 14% gewijzigd door Copycat op 13-01-2005 09:19:41 ]
Zet `s nachts je prostaat op tenminste 16 graden, dan bevriezen je leidingen niet.
  woensdag 12 januari 2005 @ 23:53:47 #4
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_24538323
lieve darkelf, misschien wil hij wat persoonlijker te woord worden gestaan. dat kan, en dat mag, toch?

al is het alleen maar om het even te uiten, prachtig, of raad je 'm dan toch liever aan om te gaan schilderen?

martydekale, zoek mensen met dezelfde interesses, van samen doen komt samen zijn, en duik de bieb eens in en lees wat meer van datgene dat je denkt nodig te hebben.

weet je niet wat je interesses zijn? of heb je geen hobbies o.i.d.? leer jezelf dan eerst eens beter kennen. het is altijd goed om te weten hoe 't gereedschap werkt voordat je het gebruikt.
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_24542305
quote:
op woensdag 12 januari 2005 23:53 schreef hallulama het volgende:
lieve darkelf, misschien wil hij wat persoonlijker te woord worden gestaan. dat kan, en dat mag, toch?
jah, inderdaad. in dat topic wordt vooral algemeen geantwoord en niet specifiek naar mijn probleem.
quote:
martydekale, zoek mensen met dezelfde interesses, van samen doen komt samen zijn, en duik de bieb eens in en lees wat meer van datgene dat je denkt nodig te hebben.
ik kom wel veel mensen tegen met dezelfde hobbies. ik doe nu aan bridge, squash, judo en tafeltennis. het punt is dat ik niet echt contact maak met anderen. gisteravond had ik bijvoorbeeld een borrel met de tafeltennisvereniging, heel leuk, maar ik heb weinig gezegd. bovendien op de universiteit is het probleem eigenlijk dat ik ook niemand aanspreek en het dus best logisch is dat ik geen hangmaatje(s) heb.
  donderdag 13 januari 2005 @ 12:00:26 #6
90273 merdeka
In My Life I Love You More
pi_24544593
ik herken dit wel een beetje. niet dat ik zelf niet genoeg vrienden heb (gelukkig heb ik er een heleboel) maar ik maak ook moeilijk vrienden. ik doe met name met mijn werk, zeker als ik moet reizen, veel oppervlakkige vriendschappen (kennissen) op, maar geen vrienden. de mensen met wie ik close ben, zijn de vrienden uit mijn jeugd of exen. met mensen die ik na mijn 20e ben tegengekomen krijg ik geen hechte band, het contact blijft wat aan de oppervlakte. iedereen is al lang en breed voorzien van een kring echte vrienden, en het lijkt wel of mensen er dan weinig interesse in tonen om nieuwe vrienden te maken. op de sportschool is iedereen alleen maar met zichzelf bezig, een praatje kan er heus wel af maar that's all. collega's idem dito, men zoekt enkel oppervlakkig en geen diepgaand conact. vooral mensen vinden om mee uit te gaan kan lastig zijn denk ik, want de meeste mensen gaan toch stappen met een vaste groep vrienden.

de enige echte vriendschap die ik ooit heb gesloten na mijn 20e is met een vriend uit new york, die ik hier in nl op een festival ontmoette. een hele rare vent, maar eigenlijk heel aardig. en dan nog draaien onze ontmoetingen hoofdzakelijk om seks, en komen de goede gesprekken op de 2e plaats.

als je weinig vrienden hebt gemaakt in je jeugd, vrees ik dat er weinig kans is dat je later veel nieuwe vrienden maakt, aan hoeveel sociale activiteiten je ook deelneemt. de meeste mensen zijn gewoon al voorzien, en klagen met hun huidige vriendenkring al dat ze zo weinig tijd hebben om hun sociale contacten te onderhouden. daar hebben ze een punt, moet ik zeggen, maar ik vind het wel jammer. ik zou graag nieuwe 'echte' vrienden maken, niet omdat ik er nu niet genoeg heb, maar omdat het je leven verrijkt. als het met iemand goed klikt is dat bovendien een prettig gevoel.
Better to be hated for who you are than loved for who you're not
Wow Scotty - you can beam me up any time - with pleasure! ;)
Sooner or later your bf watches too much Fuse and stars in C movies...
  donderdag 13 januari 2005 @ 12:33:25 #7
97868 Krullehoofd
Knap, intelligent en eerlijk.
pi_24545148
quote:
op donderdag 13 januari 2005 12:00 schreef merdeka het volgende:
stuk tekst enzo
hoe herkenbaar, idem hierzo.

ik heb een jaar alleen in een vreemde stad gewoond waar ik verder niemand kende. eigenlijk snel samengevat qua sociaal leven een weggegooid jaar. aan de ene kant wel jammer, maar aan de andere kant wel een eye-opener dat andere mensen echt niet op jou zitten te wachten.
Een frigide vrouw beminnen is als een lekke fietsband oppompen....
pi_24545211
quote:
op donderdag 13 januari 2005 12:00 schreef merdeka het volgende:
met mensen die ik na mijn 20e ben tegengekomen krijg ik geen hechte band, het contact blijft wat aan de oppervlakte. iedereen is al lang en breed voorzien van een kring echte vrienden, en het lijkt wel of mensen er dan weinig interesse in tonen om nieuwe vrienden te maken. op de sportschool is iedereen alleen maar met zichzelf bezig, een praatje kan er heus wel af maar that's all. collega's idem dito, men zoekt enkel oppervlakkig en geen diepgaand conact. vooral mensen vinden om mee uit te gaan kan lastig zijn denk ik, want de meeste mensen gaan toch stappen met een vaste groep vrienden.
dit ervaar ik ook zo. ik zeg ook altijd maar dat het steeds moeilijker wordt om nieuwe (diepgaandere) vriendschappen te sluiten als je boven de 20 bent. iedereen heeft al vrienden, hecht clubje en dan is er geen behoefte aan nieuwe vrienden.
pi_24546297
* pheno heeft ook de boot gemist, met als toppunt welgeteld 1 verjaardagskaart van oma dit jaar. wh00t

je moet dus maar bedenken dat je niet de enige bent met het 'probleem', misschien helpt dat. gewoon de dingen doen, die jij leuk vindt. geen vrienden hebben hoeft zeker niet te betekenen dat je saai bent.
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  donderdag 13 januari 2005 @ 13:51:37 #10
97868 Krullehoofd
pi_24546438
quote:
op donderdag 13 januari 2005 12:37 schreef sabrina1981 het volgende:

[..]

dit ervaar ik ook zo. ik zeg ook altijd maar dat het steeds moeilijker wordt om nieuwe (diepgaandere) vriendschappen te sluiten als je boven de 20 bent. iedereen heeft al vrienden, hecht clubje en dan is er geen behoefte aan nieuwe vrienden.
tja, als iedereen er zo over denkt, dan kun je net zo goed geen moeite doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Krullehoofd op 13-01-2005 13:56:41 ]
  donderdag 13 januari 2005 @ 14:03:23 #11
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_24546625
het word toch wat overdreven gesteld hier.

ik ben 7,5 jaar geleden verhuist naar een stad waar we totaal niemand kenden. ik was zelf net 14. maar mijn ouders waren begin 40. ondanks dat heeft vooral mn moeder veel nieuwe vrienden kunnen maken van haar eigen leeftijd mn vader houd het wel meer bij de oude vooral door tijdgebrek). ze is wel vaker verhuit naar vreemde plaatsen na haar 20e en heeft overal wel wat vrienden overgehouden. het kan dus wel.

het kost wel wat meer moeite om je ergens tussen te wurmen en het moet ook altijd wel klikken. maar onmogelijk is het zeker niet. wel is ze heel actief. ze doet deeltijdwerk en heeft allerlei cursussen gevolgt.

vriendengroepen blijven niet tot in lengte van dagen hetzelfde. en aandacht naar bepaalde personen/groepen kan veranderen. je moet wel mensen tegenkomen die openstaan voor nieuwe dingen en niet in een dichtgetikt wereldje zitten. die mensen die niet op nieuwe vrienden/contacten zitten te wachten zijn overwegend toch dodelijk saai.
  donderdag 13 januari 2005 @ 14:11:38 #12
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_24546778
quote:
ik maak geen contact met nieuwe mensen, terwijl ik dat eigenlijk wel zou willen. ik ben ook wel een erg stil type. vooral het maken van nieuwe vrienden/kennisen van leeftijdsgenoten lijkt een probleem te zijn. als ik een vraag heb, heb ik geen moeite om die na het hoorcollege nog aan een docent te stellen.
ik ben sinds september aan mijn studie begonnen aan de universiteit. maar ik kan niet echt zeggen dat ik al wat mensen al een beetje heb leren kennen (een paar, maar niet echt goed). er zijn ook geen mensen waar ik echt mee rondhang (mee optrek, regelmatig mee omga). ik wel redelijk wat sporten aan de universiteit: squash, tafeltennis. maar het lijkt erop dat ik daar een beetje hetzelfde probleem heb.
die paar vrienden die ik op de middelbare school had zie ik niet zo vaak meer (ongeveer een keer per maand nog wel), maar dus niet meer dagelijks. ik begin me soms toch eenzaam te voelen. hebben meer mensen dit probleem (gehad) en tips om er van af te komen. dus wel contact maken met anderen.
op zich zijn studenten (zeker op de universiteit) vrij relaxt en gedragen zich niet dichtgetikt of kinderachtig. je kunt vrij makkelijk goede gesprekken krijgen.

wat kan helpen is een vereniging. daar hoor je allemaal bij als lid zijnde en dat kan je een duwtje in de rug geven. iedere studie heeft wel een eigen studievereniging en er zijn ook vast genoeg sportverenigingen. je kan in het begin van je 2e jaar ook bij een studentenvereniging gaan maar dat moet je dan ook echt willen.

andere tip is mischien om op kamers te gaan. (als je niet al in je studiestad woont) dat is een stuk makkelijker als je er een sociaal leven wil opbouwen.
pi_24547127
helaas niet overdreven hexagon.

maar goed, mensen die geen tijd voor je hebben, zijn het niet waard. helaas is dat een groeiende groep, want 'de carriere' gaat voor alles. op een universiteit schijnt het wat makkelijker te zijn vrienden te maken, dus doe je er voordeel mee. hexagon hierboven gaf al tips.
later als je van school bent wordt het allemaal wat lastiger, weet ik uit ervaring.
pi_24547167
quote:
op donderdag 13 januari 2005 13:51 schreef krullehoofd het volgende:

[..]

tja, als iedereen er zo over denkt, dan kun je net zo goed geen moeite doen.
dit betekent ook niet dat ik geen moeite doe. maar moet je wel moeite doen als het om vriendschappen gaat? is het niet een natuurlijk proces wat plaatsvind? natuurlijk moet je er tijd en energie insteken, maar je hoeft ook niet als een wilde iedereen te achtervolgen, zodat ze maar vriendjes met je worden. dat werkt averechts.

het valt mij juist op dat ook al doe je "moeite" dat het gewoon moeilijker is dan voorheen (middelbare school e.d.).
  donderdag 13 januari 2005 @ 15:14:44 #15
97868 Krullehoofd
pi_24547930
quote:
op donderdag 13 januari 2005 14:32 schreef sabrina1981 het volgende:

[..]

dit betekent ook niet dat ik geen moeite doe. maar moet je wel moeite doen als het om vriendschappen gaat? is het niet een natuurlijk proces wat plaatsvind? natuurlijk moet je er tijd en energie insteken, maar je hoeft ook niet als een wilde iedereen te achtervolgen, zodat ze maar vriendjes met je worden. dat werkt averechts.

het valt mij juist op dat ook al doe je "moeite" dat het gewoon moeilijker is dan voorheen (middelbare school e.d.).
maar soms heeft het natuurlijke proces een steuntje in de rug nodig. en als je al genoeg steuntjes hebt gegeven zonder dat daar een respons opvolgt, ga je je natuurlijk wel afvragen waarom je al die moeite doet en wat het waard is.

mee eens. ik denk dat je je onschuld verliest naarmate je volwassener wordt. vroeger dacht ik "hmm leuk gesprek, babbeltje", nu denk ik "wat moet die persoon van me ?"
  donderdag 13 januari 2005 @ 15:25:02 #16
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_24548091
quote:
op donderdag 13 januari 2005 14:30 schreef pheno het volgende:
helaas niet overdreven hexagon.

maar goed, mensen die geen tijd voor je hebben, zijn het niet waard. helaas is dat een groeiende groep, want 'de carriere' gaat voor alles. op een universiteit schijnt het wat makkelijker te zijn vrienden te maken, dus doe je er voordeel mee. hexagon hierboven gaf al tips.
later als je van school bent wordt het allemaal wat lastiger, weet ik uit ervaring.
ja dat is waar op de universiteit lukte het me vrij makkeijk een groepje mensen te vormen, mensen voelden toch wel dat ze niet alleen aan hun oude vrienden vast konden plakken ook gezien de afstand end at iedereen een andere kant opgaat.
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
pi_24548098
quote:
op donderdag 13 januari 2005 15:14 schreef krullehoofd het volgende:

[..]

maar soms heeft het natuurlijke proces een steuntje in de rug nodig. en als je al genoeg steuntjes hebt gegeven zonder dat daar een respons opvolgt, ga je je natuurlijk wel afvragen waarom je al die moeite doet en wat het waard is.
daarom ga ik er ook geen energie en tijd meer insteken. ga al genoeg op mijn bek.
quote:
mee eens. ik denk dat je je onschuld verliest naarmate je volwassener wordt. vroeger dacht ik "hmm leuk gesprek, babbeltje", nu denk ik "wat moet die persoon van me ?"
denk dat het een verkeerde instelling van jezelf is. niet iedereen wilt wat van je. het is nog steeds toegestaan om een babbeltje te maken (heel zwart-wit gezien) en dat hoeft niet meteen te betekenen dat er een achterliggende gedachte bij is.
  donderdag 13 januari 2005 @ 15:36:06 #18
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_24548248
quote:
op donderdag 13 januari 2005 15:25 schreef sabrina1981 het volgende:

denk dat het een verkeerde instelling van jezelf is. niet iedereen wilt wat van je. het is nog steeds toegestaan om een babbeltje te maken (heel zwart-wit gezien) en dat hoeft niet meteen te betekenen dat er een achterliggende gedachte bij is.
true, maar het is natuurlijk wel zo dat zulke praatjes geen substituut zijn voor vriendschap. zulke praatjes heb je zo gemaakt, maar ik heb niet het idee dat je ze hard nodig hebt.
---
pi_24548375
quote:
op donderdag 13 januari 2005 15:36 schreef zero2nine het volgende:

[..]

true, maar het is natuurlijk wel zo dat zulke praatjes geen substituut zijn voor vriendschap. zulke praatjes heb je zo gemaakt, maar ik heb niet het idee dat je ze hard nodig hebt.
true
pi_24548421
als je geen vrienden hebt, heb je die gesprekken wel nodig denk ik. je wil geen kluizenaar zijn
ik praat ook zat, ken veel mensen, dus dat is op zich een vervanging ervan denk ik. misschien dat ik daarom in werk en hobby 'doceer', dan kan ik tenminste mijn klep opendoen

mara het belangrijkste is dat je in ieder geval hobbies hebt waarin je je kan verliezen. je leeft uiteindelijk, hoe egoistisch het ook klinkt, voor jezelf.
  donderdag 13 januari 2005 @ 15:53:30 #21
97868 Krullehoofd
pi_24548520
quote:
op donderdag 13 januari 2005 15:25 schreef sabrina1981 het volgende:

daarom ga ik er ook geen energie en tijd meer insteken. ga al genoeg op mijn bek.
een bekende uitspraak is "to be or not to be", ik denk dat deze vorm meer van toepassing is "you are or you are not".
quote:
dat denk ik niet. ik vind juist dat je in zulk soort situaties wat voorzichtiger moet zijn. je moet tegenwoordig op allerlei situaties kunnen anticiperen. vaak gebeurt datgene wat je het minst verwacht.

[ Bericht 0% gewijzigd door Krullehoofd op 13-01-2005 17:05:58 ]
  donderdag 13 januari 2005 @ 17:45:41 #22
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_24549134
quote:
op donderdag 13 januari 2005 15:47 schreef pheno het volgende:
als je geen vrienden hebt, heb je die gesprekken wel nodig denk ik. je wil geen kluizenaar zijn
ik praat ook zat, ken veel mensen, dus dat is op zich een vervanging ervan denk ik. misschien dat ik daarom in werk en hobby 'doceer', dan kan ik tenminste mijn klep opendoen

mara het belangrijkste is dat je in ieder geval hobbies hebt waarin je je kan verliezen. je leeft uiteindelijk, hoe egoistisch het ook klinkt, voor jezelf.
ja dat is wel waar. je wil natuurlijk niet echt in een isolement komen, maar ik bedoel meer gesprekjes op straat ofzo, iemand aanspreken bij de bushalte ofzo denk dat je daar goed zonder kunt, maar over je hobby kunnen praten is belangrijk denk ik wel.
---
  donderdag 13 januari 2005 @ 18:00:26 #23
97868 Krullehoofd
pi_24549377
quote:
op donderdag 13 januari 2005 17:45 schreef zero2nine het volgende:

[..]

ja dat is wel waar. je wil natuurlijk niet echt in een isolement komen, maar ik bedoel meer gesprekjes op straat ofzo, iemand aanspreken bij de bushalte ofzo denk dat je daar goed zonder kunt, maar over je hobby kunnen praten is belangrijk denk ik wel.
inderdaad, zulk soort gesprekken heb je echt niet nodig. vaak doe je ze af met een korte reactie en een glimlach, om beleefd te blijven. maar daarentegen gesprekken waarbij je dingen van jezelf kwijt kan, heb je wel nodig. die heb je ook nodig om realistisch te blijven en je beide benen op de grond te houden.
pi_24549765
quote:
op donderdag 13 januari 2005 15:25 schreef zero2nine het volgende:
ja dat is waar op de universiteit lukte het me vrij makkeijk een groepje mensen te vormen, mensen voelden toch wel dat ze niet alleen aan hun oude vrienden vast konden plakken ook gezien de afstand end at iedereen een andere kant opgaat.
mij lukt het niet om een groepje te vormen of bij een bestaand groepje te komen. volgens mij ligt het probleem niet echt aan de rest, maar vooral aan mij. ik stap niet op anderen af om een praatje te maken in de gang voor een college. ik ga meestal gewoon ergens alleen staan. als ik naast iemand zit voor een college begin ik geen gesprek. tijdens werkcolleges praat ik eigenlijk met niemand, behalve de docent om vragen te stellen. ik heb het gevoel dat ik gewoon een switch moet omzetten en gewoon wel met anderen een gesprek moet beginnen, maar om onduidelijke redenen doe ik het niet. kan iemand mij helpen ?
  donderdag 13 januari 2005 @ 19:03:47 #25
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_24550413
meeste vrienden maak je toch op een jonge leeftijd. hoe ouder je word hoe moeilijker dit word, het zullen dan meestal toch wel oppervlakkige relaties blijven. uitzonderingen niet meegeteld dan.
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
  donderdag 13 januari 2005 @ 23:30:26 #26
90273 merdeka
In My Life I Love You More
pi_24553960
ik zit me net te bedenken dat ik wel een uitzondering weet die vrij veel voorkomt: vrouwen met kinderen. die beppen vaak urenlang met elkaar over hun kroost en huishouden en daar ontstaan al snel vriendschappen uit.

maar ja, de meesten hier vallen niet in die categorie....
Better to be hated for who you are than loved for who you're not
Wow Scotty - you can beam me up any time - with pleasure! ;)
Sooner or later your bf watches too much Fuse and stars in C movies...
pi_24554024
ik laat me niet ombouwen en kinderen, ew

het is de maatschappij, te carrieregericht, ik ben voor onthaasting
pi_24554430
ik ben het niet eens met het idee dat alledaagse gesprekjes niks toevoegen.
ik ben 41 en ik kom nieuwe vrienden tegen. dat begint juist met een opmerking tegen iemand die je tegenkomt. natuurlijk heb je eerst een gesprek over alledaagse dingen. maar daarna komen er andere dingen ter sprake en merk je of het klikt.
naar mijn mening helpt het als je je kan inleven in wat andere mensen denken. vraag eens wat ze bedoelen als ze het over een onderwerp hebben waar je niks van weet.
ik was ook heel verlegen, maar dat ging over toen ik merkte dat mensen graag vertellen over iets wat ze interesseert. en vaak kunnen mensen daar boeiend over vertellen.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_24557618
ik hoef ook niet meteen de beste vrienden met mensen te worden, maar dat ik gewoon wat contact met mensen maak. dat ik wat kan kletsen met iemand in de gang, ipv dat ik daar de hele tijd alleen sta.
  vrijdag 14 januari 2005 @ 08:30:18 #30
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_24557783
quote:
op donderdag 13 januari 2005 18:21 schreef martydekale het volgende:

kan iemand mij helpen ?
heb je mijn 2e post gelezen
  vrijdag 14 januari 2005 @ 08:55:58 #31
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_24557942
quote:
op donderdag 13 januari 2005 23:50 schreef krakkemieke het volgende:
ik ben het niet eens met het idee dat alledaagse gesprekjes niks toevoegen.
ik ben 41 en ik kom nieuwe vrienden tegen. dat begint juist met een opmerking tegen iemand die je tegenkomt. natuurlijk heb je eerst een gesprek over alledaagse dingen. maar daarna komen er andere dingen ter sprake en merk je of het klikt.
naar mijn mening helpt het als je je kan inleven in wat andere mensen denken. vraag eens wat ze bedoelen als ze het over een onderwerp hebben waar je niks van weet.
ik was ook heel verlegen, maar dat ging over toen ik merkte dat mensen graag vertellen over iets wat ze interesseert. en vaak kunnen mensen daar boeiend over vertellen.
precies, mn moeder is 48 en zit ook niet immer vastgeroest in haar kringetje. en die overkomt hetzelfde als jij. (ze is dan ook wel een allesbehalve verlegen iemand)
pi_24558118
misschien dat het weer wat beter wordt als je 40 bent
pi_24558860
quote:
op donderdag 13 januari 2005 12:37 schreef sabrina1981 het volgende:

[..]

heel herkenbaar.. maar blijkbaar lopen er dus ook genoeg mensen rond die wel interesse hebben in nieuwe vriendschappen.

je moet alleen wat meer moeite doen om ze te vinden
  vrijdag 14 januari 2005 @ 10:17:55 #34
97868 Krullehoofd
pi_24558915
quote:
op vrijdag 14 januari 2005 09:14 schreef pheno het volgende:
misschien dat het weer wat beter wordt als je 40 bent
je hebt in ieder geval 20 jaar de tijd om ervaring op te doen...
pi_24559530
correctie: 14 jaar
14 jaar geen verplichtingen zullen we maar denken. ik hoef niet eens verjaardagskaartjes te versturen, op een kaartje naar mijn oma na

zolang ik me vermaak is er geen probleem, dus ik maak er nu geen probleem van.
pi_24559833
quote:
op vrijdag 14 januari 2005 10:13 schreef faithlesz het volgende:

[..]

heel herkenbaar.. maar blijkbaar lopen er dus ook genoeg mensen rond die wel interesse hebben in nieuwe vriendschappen.

je moet alleen wat meer moeite doen om ze te vinden
ja hoever moet je gaan he om moeite te doen. eens is het op.
  vrijdag 14 januari 2005 @ 11:18:55 #37
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_24560019
tja je kunt er voor kiezen geen moeite voor te doen. dan weet je in ieder geval zeker dat het niets word.

overigens is het ook wel een beetje een kwestie van geluk. maar het heeft ook wel met geduld en verwachtingen te maken.
pi_24560210
je snapt natuurlijk zelf wel dat je altijd alle moeite moet doen voor niets, je dat uiteindelijk ook moe bent. voor mezelf sprekend, waarom zou ik constant achter iedereen moeten aanlopen om aandacht te vragen? dat vind ik desperater over komen dan gewoon je eigen ding doen. als je van school bent, worden vrienden maken gewoon moeilijker (tot 40 jaar, dan ). bij mij heeft het niets met verlegenheid te maken, ik trek mijn mond wel open. blijkbaar heb ik een klote karakter
  vrijdag 14 januari 2005 @ 11:51:54 #39
97868 Krullehoofd
pi_24560666
quote:
op vrijdag 14 januari 2005 11:28 schreef pheno het volgende:
bij mij heeft het niets met verlegenheid te maken, ik trek mijn mond wel open. blijkbaar heb ik een klote karakter
of ze vinden je interessant of niet. mensen die het saai vinden om met mij te praten mogen van mij linea recta doorlopen naar iemand die ze niet saai vinden. zonde van je tijd...
pi_24560906
quote:
op vrijdag 14 januari 2005 11:18 schreef hexagon het volgende:
tja je kunt er voor kiezen geen moeite voor te doen. dan weet je in ieder geval zeker dat het niets word.
ja daar kom je op een gegeven moment wel achter. betekent niet dat het altijd dat het leuk is natuurlijk.
pi_24561123
quote:
op vrijdag 14 januari 2005 11:51 schreef krullehoofd het volgende:

[..]

of ze vinden je interessant of niet. mensen die het saai vinden om met mij te praten mogen van mij linea recta doorlopen naar iemand die ze niet saai vinden. zonde van je tijd...
precies. de een vindt een bepaald onderwerp of hobby saai, nou ja, dan zijn we snel uitgepraat daarover. het belangrijkste is dat je jezelf niet saai vindt. en gelukkig vind ik mezelf dat niet, het merendeel van mijn omgeving blijkbaar wel. heb ik daar net even schijt aan, ik kom toch al tijd tekort met mijn hobbies en vriendin
pi_24562799
ik heb altijd dat ik wel ergens bij moet horen anders lijkt het me echt vresleijk op school. of op een club of waar dan ook.

als je stil bent dan vind iedereeen je saai of denken ze dat je niks te melden hebt. dus je zult een beetje moeten bewijzen dat je wel anders bent denk ik?
pi_24562841
quote:
op vrijdag 14 januari 2005 11:08 schreef sabrina1981 het volgende:

[..]

ja hoever moet je gaan he om moeite te doen. eens is het op.
je hoeft er zelf niet perse enorm veel moeite voor te doen, maar ik denk wel dat je
je nog steeds moet openstellen voor nieuwe vriendschappen.

ik krijg bij jou een b-tje het idee dat je je er helemaal voor afsluit
  vrijdag 14 januari 2005 @ 13:40:38 #44
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_24562867
quote:
op vrijdag 14 januari 2005 12:13 schreef pheno het volgende:

[..]

precies. de een vindt een bepaald onderwerp of hobby saai, nou ja, dan zijn we snel uitgepraat daarover. het belangrijkste is dat je jezelf niet saai vindt. en gelukkig vind ik mezelf dat niet, het merendeel van mijn omgeving blijkbaar wel. heb ik daar net even schijt aan, ik kom toch al tijd tekort met mijn hobbies en vriendin
eigenlijk geef je het antwoord zelf al een beetje. niet iedereen heeft nou eenmaal jouw interesses.

als ik naar mijn interesses kijk: (dance)muziek, dames, versieren en sex, politiek, speciaalbier, sigaren, strips, schrijven, studentenverenigingen, uitgaan in de betere tenten, informatica, internetfora

al mijn vrienden/goede kennissen hebben wel enkele van deze interesses met mij gemeen. en ik zal altijd geïnteresseerd zijn in nieuwe mensen die hier iets interessants over te melden hebben. sommige mensen kunnen me totaal oninteressant vinden om mijn interesses maar ik weet zelf ook wel dat ik een verre van saai persoon ben.

zet je interesses op een rij en probeer daarmee nieuwe mensen te ontmoeten. daarbij is het internet een zeer mooi hulpmiddel. lang was er niemand bij mn vrienden waarmee ik diepgaande gesprekken over dancemuziek kon voeren. door het net is dat verandert en ken ik nu ook mensen die op het zelfde nivo zitten wat dat betreft.

belangrijks is alleen dat je in gesprekken doordringt tot dit soort interesses. je kunt mensen aftasten en mischien kom je tot de ontdekking dat je interesses deelt. als je zoiets ontdekt moet je daar op af gaan. deel die interesse zo goed mogelijk. stel ik kom iemand op school tegen die veel van strips houd. dan vraag ik zeker zijn msn om daar verder te kunnen praten en zal hem ook mischien eens uitnodigen om naar mijn verzameling te kijken. op een gegeven moment zullen dan ook personlijkere zaken in een relatie met een persoon naar boven komen.

kennelijk zijn er in jouw omgeving geen mensen die jouw interesses ook hebben. of ze weten het niet. dan moet je van omgeving veranderen. je bent pas saai als je een stompzinnig figuur zou zijn zonder interesses en diepgang. maar ik ga er vanuit dat je dat niet bent.
  vrijdag 14 januari 2005 @ 13:52:18 #45
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_24563050
quote:
op vrijdag 14 januari 2005 12:02 schreef sabrina1981 het volgende:

[..]

ja daar kom je op een gegeven moment wel achter. betekent niet dat het altijd dat het leuk is natuurlijk.
zeker niet sabrina

maar het opgeven lijkt me ook geen alternatief. zeker niet op jouw jonge leeftijd. want volgens mij ben je geen vervelend iemand. mischien begrijp je bepaalde dingen niet helemaal.

wat voor interesses in de dingen des levens heb jij? (zie ook mn laatste reply op pheno) zet dat eens op een rijtje. dat moet je toch met mensen kunnen delen? je moet ze dan wel kunnen treffen (desnoods op internet).
pi_24563797
quote:
op vrijdag 14 januari 2005 13:39 schreef faithlesz het volgende:

[..]

je hoeft er zelf niet perse enorm veel moeite voor te doen, maar ik denk wel dat je
je nog steeds moet openstellen voor nieuwe vriendschappen.

ik krijg bij jou een b-tje het idee dat je je er helemaal voor afsluit
ik stel me open voor nieuwe vriendschappen. natuurlijk vermaak ik me in mijn eentje, maar het is ook leuk om in gezelschap wat leuks te doen. ik heb via een ander forum wle een aantal personen leren kennen, maar elke keer moet het van mij afkomen en daar pas ik voor. (beginnende) vriendschap moet van twee kanten komen en niet van eentje. ik toon interesse zat, maar als het niet wederzijds houd het een keertje op (hoe jammer het in sommige gevallen ook is).
quote:
op vrijdag 14 januari 2005 13:52 schreef hexagon het volgende:

[..]

zeker niet sabrina

maar het opgeven lijkt me ook geen alternatief. zeker niet op jouw jonge leeftijd. want volgens mij ben je geen vervelend iemand. mischien begrijp je bepaalde dingen niet helemaal.

ik geef ook niet op, maar eens is het op. graag of helemaal niet in zo geval. wat snap ik volgens jou dan niet?

wat voor interesses in de dingen des levens heb jij? (zie ook mn laatste reply op pheno) zet dat eens op een rijtje. dat moet je toch met mensen kunnen delen? je moet ze dan wel kunnen treffen (desnoods op internet). [/quote]

internet net is geen optie zie ook mijn reactie op faitlesz.

ik heb eens een topic aangemaakt over het niet hebben van vriendinnen, misschien is het een optie om dat door te lezen, want dit is een beetje een herhaling van dat.
pi_24564238
nou over interesses hoef je niet in te zitten op school deel je zelfde studie. met sporten de sport. je hebt automatisch wat met elkaar gemeen toch en anders kun je je open stellen voor andere dingen. ik zou best met iemand kunnen hebben over sport al doe ik er zelf niet aan noem maar een vb.
pi_24564711
quote:
op donderdag 13 januari 2005 18:21 schreef martydekale het volgende:

[..]

mij lukt het niet om een groepje te vormen of bij een bestaand groepje te komen. volgens mij ligt het probleem niet echt aan de rest, maar vooral aan mij. ik stap niet op anderen af om een praatje te maken in de gang voor een college. ik ga meestal gewoon ergens alleen staan. als ik naast iemand zit voor een college begin ik geen gesprek. tijdens werkcolleges praat ik eigenlijk met niemand, behalve de docent om vragen te stellen. ik heb het gevoel dat ik gewoon een switch moet omzetten en gewoon wel met anderen een gesprek moet beginnen, maar om onduidelijke redenen doe ik het niet. kan iemand mij helpen ?
ik had dat bij mijn tweede studie ook, zat ook nog op kamers in een vreemde stad in het buitenland dus dat was een behoorlijk treurig jaar..
nu bij m'n volgende studie gaat het wel een stuk beter. heb zo veel van die 'losse' kennisjes, kom in de bieb altijd wel 3 mensen tegen, alleen is het dan meestal gewoon alleen maar heel enthousiast een hallo en soms een klein praatje maar dat is dan alles.. dat worden niet echt diepe vriendschappen ofzo, en ik denk dat dat bij veel mensen op de uni wel zo is?
weet je trouwens niet goed waarover je moet beginnen bij een klein gesprekje ofzo? ik weet het zelf ook nooit zo goed, meestal begin ik wel over de stof ofzo (lekker origineel ) maargoed, dat heb je in ieder geval met elkaar gemeen of over een docent, een bepaald college, over mede-studenten, dat het zo vroeg is, dat het nog zo donker is, dat het koud is... mja... en soms dan blijft dat bij een enkele opmerking (wat ook niet erg is, ze weten iig dat je aardig bent) en soms dan praat je er ff over door. je moet gewoon die knoop voor jezelf doorhakken. ik bedoel, je kunt de komende vier jaar van je studie alleen naar de uni blijven gaan of je kunt er ietwat gezelligs van maken. wat kan er nu helemaal gebeuren? ze zullen alleen maar kunnen denken van 'och, hij is toch niet zo stil, warempel, hij kan ook nog eens aardig/gezellig zijn!!'. en als er eens iemand raar of onvriendelijk reageert als je een gesprek begint of geen moeite/inzet toont dan zegt dat meer over die persoon dan over jou. ga er voor! (en laat het ff weten als je je eerste gesprekje hebt ondernomen!)
pi_24564964
hexagon, het is niet dat ik een kluizenaar ben nee
duiken, reizen, ik doceer java in een bedrijf, ik assisteer duiklessen als hobby. op mijn werk zit ik ook in de organisatie van de personeelsvereniging. dus stil kun je me niet noemen. ik maak ook makkelijk een praatje, maar vriendschappen maak ik daar niet mee. ik ken zat mensen, en die mensen kennen mij, maar een stapje meer. ik zou dus niet weten wat ik fout doe. maar zoals gezegd, ik heb het druk zat, dus ik vraag me af als ik wel vrienden zou hebben waar ik ze moet "inplannen".
pi_24565020
quote:
op vrijdag 14 januari 2005 14:45 schreef sabrina1981 het volgende:
(beginnende) vriendschap moet van twee kanten komen en niet van eentje. ik toon interesse zat, maar als het niet wederzijds houd het een keertje op (hoe jammer het in sommige gevallen ook is).
oef, ook zo herkenbaar! veel meegemaakt de laatste jaren. maar wat me opvalt bij die personen is dat ze vaak geen (lange) vriendschappen kunnen vasthouden. dat zie je wel aan hun 'vriendenkring'.

maar ach, ik blijf positief
pi_24567433
volgens mij is mijn probleem iets erger dan de meeste mensen hier denken. ik ben altijd een stil type geweest, trok nooit veel met mensen op of in een passieve houding. doe ik eigenlijk nog steeds wel. soms denk ik ook wel, volgens mij ben ik op sociaal vlak gewoon defect . het punt is dat ik gewoon heel snel in een sociale situatie in een passieve houding val. eergisteren had ik bijvoorbeel een borrel met de tafeltennisvereniging, heel leuk en gezellig, maar ik heb volgens mij wel het mist gezegd van iedereen. een studentenvereniging is denk ik niets voor mij, ik heb het zeker wel overwogen, maar in een groep val ik juist heel snel in een passieve houding. ik woon op het moment al in mijn studentenstad (wel thuis), maar ik wil wel over een tijdje (voor de zomerdrukte zeg maar) op kamers gaan.
pi_24569430
vrienden plan je niet, daar maak je tijd voor.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_24569432
quote:
op vrijdag 14 januari 2005 18:40 schreef martydekale het volgende:
volgens mij is mijn probleem iets erger dan de meeste mensen hier denken. ik ben altijd een stil type geweest, trok nooit veel met mensen op of in een passieve houding. doe ik eigenlijk nog steeds wel. soms denk ik ook wel, volgens mij ben ik op sociaal vlak gewoon defect . het punt is dat ik gewoon heel snel in een sociale situatie in een passieve houding val. eergisteren had ik bijvoorbeel een borrel met de tafeltennisvereniging, heel leuk en gezellig, maar ik heb volgens mij wel het mist gezegd van iedereen. een studentenvereniging is denk ik niets voor mij, ik heb het zeker wel overwogen, maar in een groep val ik juist heel snel in een passieve houding. ik woon op het moment al in mijn studentenstad (wel thuis), maar ik wil wel over een tijdje (voor de zomerdrukte zeg maar) op kamers gaan.
in een grote groep alleen? of in een klein groepje van 3/4 mensen ook al? en hoe komt dat? ik bedoel, het zou kunnen dat je het gesprek niet kunt volgen wegens slechthorenheid, weet je niks te zeggen? of durf je gewoon niks te zeggen?
voor als je op kamers gaat, zorg dan dat je in ieder geval in een leuk studentenhuis terechtkomt, misschien lost het 'probleem' zich dan wel vanzelf op.
pi_24569463
of spring eens in het diepe en begin een gesprek over een boek/film/whatever wat jou raakt.
als iemand dan zegt: ken ik niet. kan je altijd vragen wat de ander leuk vindt.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_24569560
tja, lastig dillemma. ik merk zelf ook wel dat het na je 20e moeilijker wordt om echt hechte vriendschappen te sluiten. toen ik 16 was maakte ik enorm snel vrienden en vrienden van vrienden werden ook snel vrienden. dat is niet meer zo. maar dat kan ook liggen aan het feit dat ik vroeger te makkelijk over vriendschap dacht en ik er van die 'so called' vrienden een boel weg kan strepen. wat ik nu sowieso merk is dat mensen in hun mid-twenties weinig tijd hebben om nieuwe vriendschappen op te bouwen. men heeft een overvolle agenda, men heeft het eigenlijk veel te druk en daardoor blijven contacten oppervlakkig. je moet echt tijd maken voor ontluikende vriendschappen anders wordt het niks. ik besef dat ik zelf ook zo ben..eigenlijk te druk om ergens veel tijd in te steken toch is het me de afgelopen jaren overkomen, échte vriendschappen opbouwen. echte vrienden heb ik nu nog een stuk of 5, bekenden een heleboel. ik besef overigens dat die ik met 5 goede vrienden in een enorme luxepositie verkeer..
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
pi_24571316
quote:
op vrijdag 14 januari 2005 20:54 schreef krakkemieke het volgende:
vrienden plan je niet, daar maak je tijd voor.
vandaar dat ik dat inplannen tussen quotes deed
pi_24572201
quote:
op vrijdag 14 januari 2005 07:54 schreef martydekale het volgende:
ik hoef ook niet meteen de beste vrienden met mensen te worden, maar dat ik gewoon wat contact met mensen maak. dat ik wat kan kletsen met iemand in de gang, ipv dat ik daar de hele tijd alleen sta.
maar wat is nu eigenlijk de échte doelstelling die je voor ogen hebt met het maken van contact?
of wil je gewoon maar wat 'tijd doden' met nutteloos geblaat? ik bedoel... het hoeft echt niet altijd over heftige dingen te gaan, maar echt het uitbraken van willekeurige zinnen kan ik je ook niet aanbevelen.

mensen beginnen vaak de stomste en meest nutteloze gesprekken vanuit ongemakkelijke situaties. waar wil je het dan over hebben met een onbekende? in de situatie waarin jij zit, zul je niet de ballen hebben om zeer ongebruikelijke gesprekken te beginnen. die zijn echter wél het leukst. maar je moet wel durven, want er zijn zat mensen die zó geprogrammeerd zijn met de standaard gesprekspatronen, dat ze het niet kunnen bevatten en zullen denken dat je van een andere planeet komt. dat moet je dan geen ruk uitmaken.

anders is zo'n gesprek zo ontzettend overbodig. dan is het echt alleen maar een manier om je ongemak of de eenzaamheid te verdrijven, en ik zal je vertellen: een ongemakkelijke uitstraling is besmettelijk en van nature zéér goed aanvoelbaar door anderen. een nerveuze uitstraling bezorgt je geen vrienden. een krampachtige zoektocht naar de verlossers van je eenzaamheid evenmin.

but don't take my word for it.
pi_24574255
in een kleine groep neig ik ook al snel naar een passieve houding, maar hoe meer mensen hoe sneller het gebeurt. het is vaak een combinatie van niks weten en niks durven te zeggen. als ik iets bedenk om te zeggen, is het groepsgesprek al vaak weer op een nieuw onderwerp beland en zeg ik het niet. vaak ga ik ook vaak lang over dingen nadenken voordat ik ze zeg, vaak ook met het gevolg dat het onderwerp voorbij gaat zonder dat ik iets heb gezeg, dat lijkt me vooral iets niet durven te zeggen.
pi_24581448
quote:
op zaterdag 15 januari 2005 01:08 schreef martydekale het volgende:
in een kleine groep neig ik ook al snel naar een passieve houding, maar hoe meer mensen hoe sneller het gebeurt. het is vaak een combinatie van niks weten en niks durven te zeggen. als ik iets bedenk om te zeggen, is het groepsgesprek al vaak weer op een nieuw onderwerp beland en zeg ik het niet. vaak ga ik ook vaak lang over dingen nadenken voordat ik ze zeg, vaak ook met het gevolg dat het onderwerp voorbij gaat zonder dat ik iets heb gezeg, dat lijkt me vooral iets niet durven te zeggen.
ik herken alles van wat je zegt(heb ook net het hele topic gelezen!)
je had mijn topic ook gezien zag ik, en ik dacht dat het beter ging en dat ging het ook 1 weekje. maar nu ben ik gewoon weer terug bij af. ik weet ook niet wat ik ermee aan moet, en voel me ook moedeloos. opzich ben ik niet a-sociaal. mijn conclusie is een beetje geworden dat ik nooit mensen echt "leuk"vind. en onbewust of bewust iedereen afkeur. en dat inclusief mezelf.

@sabrina, jij had een meeting geoorganiseerd een tijdje terug, je vond het gezellig zij je toen.
waarom heb je daar geen contacten opgedaan? je vond het gezellig, de mensen die er waren hadden allemaal hetzelfde "probleem",maar je vond niemand echt interessant waarschijnlijk?
pi_24581812
quote:
op vrijdag 14 januari 2005 21:04 schreef nozem het volgende:
toen ik 16 was maakte ik enorm snel vrienden en vrienden van vrienden werden ook snel vrienden. dat is niet meer zo.
ik merk wel aan mezelf dat ik tegenwoordig veel hogere eisen stel aan een vriendschap en potentiele vrienden.

kan me voorstellen dat anderen dit ook hebben. en dat maakt het er weer niet gemakkelijker op..
pi_24581860
quote:
op zaterdag 15 januari 2005 15:24 schreef toktoktok het volgende:

@sabrina, jij had een meeting geoorganiseerd een tijdje terug, je vond het gezellig zij je toen.
waarom heb je daar geen contacten opgedaan? je vond het gezellig, de mensen die er waren hadden allemaal hetzelfde "probleem",maar je vond niemand echt interessant waarschijnlijk?
wie zegt dat ik er geen contacten heb opgedaan? ik heb met een aantal personen aardig wat contact en dat is harstikke leuk. ik hoop dat zij dat ook zo ervaren.

het was alleen een aardig grote groep, dus helaas heb ik niet iedereen even lang kunnen spreken en dat is dan wel een nadeel. het moet uitwijzen of je hier op verder kan borduren.
pi_24581881
quote:
op zaterdag 15 januari 2005 15:48 schreef faithlesz het volgende:

[..]

ik merk wel aan mezelf dat ik tegenwoordig veel hogere eisen stel aan een vriendschap en potentiele vrienden.

kan me voorstellen dat anderen dit ook hebben. en dat maakt het er weer niet gemakkelijker op..
waarom stel je hogere eisen en wat zijn die eisen?
pi_24581952
quote:
op donderdag 13 januari 2005 19:03 schreef mymoodfentje het volgende:
meeste vrienden maak je toch op een jonge leeftijd. hoe ouder je word hoe moeilijker dit word, het zullen dan meestal toch wel oppervlakkige relaties blijven. uitzonderingen niet meegeteld dan.
mmm geen leuk vooruitzicht voor mij als dit zo zou zijn ik ken heel veel mensen maar ben ook slecht in vrienden "houden". vaak heb ik met iemand ongeveer een jaar heel goed contact waarna het standaard verwaterd.

nu ga ik over 2 weken naar amsterdam verhuizen en hoop daar toch wel weer wat vrienden te maken. denk dat het wel gaat lukken want er komen daar zoveel niet amsterdammers wonen, die gaan toch ook op zoek naar vrienden..? lijkt mij...
pi_24582085
quote:
op zaterdag 15 januari 2005 15:50 schreef sabrina1981 het volgende:

[..]

wie zegt dat ik er geen contacten heb opgedaan? ik heb met een aantal personen aardig wat contact en dat is harstikke leuk. ik hoop dat zij dat ook zo ervaren.

het was alleen een aardig grote groep, dus helaas heb ik niet iedereen even lang kunnen spreken en dat is dan wel een nadeel. het moet uitwijzen of je hier op verder kan borduren.
dan denk ik dat "het"of "je"probleem ergens anders light. je heb de mensen om een vriendschap mee aan te gaan, maar..?
pi_24582143
quote:
op zaterdag 15 januari 2005 16:03 schreef toktoktok het volgende:

[..]

dan denk ik dat "het"of "je"probleem ergens anders light. je heb de mensen om een vriendschap mee aan te gaan, maar..?
hoho moet altijd van twee kanten komen he en dat ik ze maar kort gesproken heb en nu veelal spreek op msn is anders dan irl. je kan nog helemaal niet zeggen of er vriendschappen van komen.
pi_24582212
quote:
op zaterdag 15 januari 2005 16:06 schreef sabrina1981 het volgende:

[..]

hoho moet altijd van twee kanten komen he en dat ik ze maar kort gesproken heb en nu veelal spreek op msn is anders dan irl. je kan nog helemaal niet zeggen of er vriendschappen van komen.
ja dat is ook zo, ik bedoel het trouwens niet onaardig hoor, misschien kom ik nogal onaardig over?

maar wat denk jij nu, dat het komt doordat er weinig mensen zijn van boven de 20 die nieuwe vrienden zoeken of door jou zelf,dat je iets "verkeerd"doet?

(natuurlijk spelen er nog wel meer dingen mee, maar om ff kortaf te zeggen)
pi_24582293
quote:
op zaterdag 15 januari 2005 16:10 schreef toktoktok het volgende:

[..]

ja dat is ook zo, ik bedoel het trouwens niet onaardig hoor, misschien kom ik nogal onaardig over?

maar wat denk jij nu, dat het komt doordat er weinig mensen zijn van boven de 20 die nieuwe vrienden zoeken of door jou zelf,dat je iets "verkeerd"doet?

(natuurlijk spelen er nog wel meer dingen mee, maar om ff kortaf te zeggen)
ik weet niet waar het aanligt. er wordt namelijk niet gezegd waarom ze geen vrienden willen zijn. er zijn genoeg contacten die verwateren, maar een reden hoor je gewoon niet. het is makkelijker om niks meer te laten horen dan uitleg moeten te geven.

en verder blijf ik erbij dat mensen meestal genoeg vrienden hebben en niet op nieuwe zitten te wachten, ja losse babbeltjes of zo. ze hebben goede vrienden, vrienden waar ze mee gaan stappen en ga zo maar door.
pi_24582409
quote:
op zaterdag 15 januari 2005 15:51 schreef sabrina1981 het volgende:

[..]

waarom stel je hogere eisen en wat zijn die eisen?
omdat ik in het verleden teleurgesteld ben door mensen waarvan ik dacht dat het mijn vrienden waren. in een vriendschap zoek ik betrouwbaarheid, eerlijkheid en oprechtheid. al is iemand nog zo gezellig, als ik aan die eigenschappen twijfel zal ik niet de moeite nemen iets op te bouwen.

vroeger was iedereen mijn vriend, tegenwoordig heb ik kenissen en vrienden
  zaterdag 15 januari 2005 @ 16:23:30 #69
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_24582470
waarom zonodig contact met vreemden? zelf heb ik het ook wel, alsof het een verplichting is op de een of andere manier. het begint al als je bij het kruidvat tandpasta koopt, hoe de kassiere je op een belachelijk vrolijk idiote manier benaderd. sociaal contact, tis niet makkelijk maar ook niet primair qua levensbehoefte hoewel het vaak opgedrongen wordt. uitermate lastig voor mensen die op rust gesteld zijn.

sociaal contact is dood vermoeiend ook. isolement is saai maar kan tot rust leidden in mijn eigen geval zie ik mezelf niet met jan en alleman aanpappen, word al moe als ik eraan denk. en de toegevoegde waarde is nihil.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_24582495
quote:
op zaterdag 15 januari 2005 16:14 schreef sabrina1981 het volgende:

[..]

ik weet niet waar het aanligt. er wordt namelijk niet gezegd waarom ze geen vrienden willen zijn. er zijn genoeg contacten die verwateren, maar een reden hoor je gewoon niet. het is makkelijker om niks meer te laten horen dan uitleg moeten te geven.

en verder blijf ik erbij dat mensen meestal genoeg vrienden hebben en niet op nieuwe zitten te wachten, ja losse babbeltjes of zo. ze hebben goede vrienden, vrienden waar ze mee gaan stappen en ga zo maar door.
dat is ook wel een beetje logisch want hun hebben geen reden om nieuwe vrienden te zoeken, want die hebben ze al. en jij ,en ik ook hoor hebben wel een reden.
maar toch zijn er echt wel veel mensen die nieuwe vrienden "zoeken", in iedergeval zich er niet voor afsluiten, en als je nou met iemand kennis maakt met al een grote vrienden groep zal je al snel uitgenodigd worden en maak je meteen kennis met de vrienden groep van je huidige kennis. en heb je in een klap een groep vrienden.

maar het is natuurlijk niet zo makkelijk, nouja eigenlijk wel, maar voor mij in iedergeval niet. ik kan gewoon niet sociaal doen en makkelijk doen door op zulke uitnodigingen in te gaan, en met iedereen gezellig te doen. ik bekijk het liever eerst allemaal van een afstandje voordat ik actie onderneem.
maar voor mij light het probleem ook niet bij dat ik geen vrienden vinden kan, ik bedoel de mensen zijn er wel. maar ik spoor gewoon niet helemaal
pi_24583205
quote:
op zaterdag 15 januari 2005 16:23 schreef dromenvanger het volgende:
waarom zonodig contact met vreemden? zelf heb ik het ook wel, alsof het een verplichting is op de een of andere manier. het begint al als je bij het kruidvat tandpasta koopt, hoe de kassiere je op een belachelijk vrolijk idiote manier benaderd. sociaal contact, tis niet makkelijk maar ook niet primair qua levensbehoefte hoewel het vaak opgedrongen wordt. uitermate lastig voor mensen die op rust gesteld zijn.

sociaal contact is dood vermoeiend ook. isolement is saai maar kan tot rust leidden in mijn eigen geval zie ik mezelf niet met jan en alleman aanpappen, word al moe als ik eraan denk. en de toegevoegde waarde is nihil.
niet zonodig met vreemden, maar ik wil gewoon nieuwe mensen leren kennen. graag ook een paar van mijn opleiding waar ik dan wat mee zou kunnen optrekken.
pi_24583338
quote:
op zaterdag 15 januari 2005 17:13 schreef martydekale het volgende:

[..]

niet zonodig met vreemden, maar ik wil gewoon nieuwe mensen leren kennen. graag ook een paar van mijn opleiding waar ik dan wat mee zou kunnen optrekken.
maar wat ga je daar nu aan doen?
  zaterdag 15 januari 2005 @ 17:39:56 #73
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_24583650
vrienden maak je ook niet omdat je er beide toevallig naar zoekt. vrienden maak je gewoon ook al was je niet van plan ze te maken. het zal inderdaad zo zijn dat als ik bijvoorbeeld een cursus ga volgen veel mensen daar niet zijn om vrienden te maken. toch zou je er dan best vrienden mee kunnen worden. je moet dan alleen wel wat hebben aan beide kanten wat het interessant maakt.
pi_24584093
quote:
op zaterdag 15 januari 2005 17:39 schreef hexagon het volgende:
vrienden maak je ook niet omdat je er beide toevallig naar zoekt. vrienden maak je gewoon ook al was je niet van plan ze te maken. het zal inderdaad zo zijn dat als ik bijvoorbeeld een cursus ga volgen veel mensen daar niet zijn om vrienden te maken. toch zou je er dan best vrienden mee kunnen worden. je moet dan alleen wel wat hebben aan beide kanten wat het interessant maakt.
dat weet ik ook wel, maar mijn probleem is eigenlijk ook dat ik nooit met iemand begin een praatje te maken. daardoor leer ik niemand kennen, gevolg is dat ik geen nieuwe vrienden maak. ik ben al een hele tijd zo passief zeg maar, ik ben toen ook enkele vrienden uit het zicht verloren. nu onderhou ik mijn contacten wel beter, maar ik zou graag ook enkele nieuwe contacten maken.
pi_24587837
quote:
op zaterdag 15 januari 2005 18:05 schreef martydekale het volgende:

[..]

dat weet ik ook wel, maar mijn probleem is eigenlijk ook dat ik nooit met iemand begin een praatje te maken. daardoor leer ik niemand kennen, gevolg is dat ik geen nieuwe vrienden maak. ik ben al een hele tijd zo passief zeg maar, ik ben toen ook enkele vrienden uit het zicht verloren. nu onderhou ik mijn contacten wel beter, maar ik zou graag ook enkele nieuwe contacten maken.
begin dan op de uni om gesprekjes aan te knopen. er is dan altijd wel gespreksstof lijkt mij.

ja is makkelijker gezegd dan gedaan, maar daar liggen wel de "kansen" denk ik zo.
pi_24591238
quote:
op zaterdag 15 januari 2005 21:56 schreef sabrina1981 het volgende:
begin dan op de uni om gesprekjes aan te knopen. er is dan altijd wel gespreksstof lijkt mij.

ja is makkelijker gezegd dan gedaan, maar daar liggen wel de "kansen" denk ik zo.
het is inderdaad een stuk makkelijker gezegd dan gedaan. ik zit al jaren in een passief patroon, vroeger kon het me gewoon niets schelen en was ik wel tevreden met mezelf. maar nu kan het me wel schelen, maar blijf ik vaststeken. op het moment is mijn plan om veel aan sociale activiteiten mee te doen (van de verenigingen waar ik bij zit vooral), zodat ik in ieder geval bij die mensen mijn passiviteit kwijtraak. zo wil ik mijn algemene verlegenheid verlagen, zodat ik wel met onbekenden een gesprek begin.
op msn kan ik juist wel gewoon open zijn en met mensen contact maken, in het echt gaat het gewoon niet zo makkelijk .
pi_24593596
gewoon blijven oefenen.. probeer b.v. eens wat meer te zeggen tegen de casieres dan 'hallo'..
knoop een praatje aan met je buurman, etc.. etc..
pi_24605690
quote:
op zondag 16 januari 2005 00:40 schreef martydekale het volgende:

[..]

op msn kan ik juist wel gewoon open zijn en met mensen contact maken, in het echt gaat het gewoon niet zo makkelijk .
geeft in ieder geval aan dat je dus toch altijd wel wat weet te zeggen... alleen die durf om het irl ook te zeggen moet er nog bij! geeft goede hoop in ieder geval!
pi_24620430
quote:
op maandag 17 januari 2005 00:23 schreef _guinevere_ het volgende:
geeft in ieder geval aan dat je dus toch altijd wel wat weet te zeggen... alleen die durf om het irl ook te zeggen moet er nog bij! geeft goede hoop in ieder geval!
niet altijd hoor, soms zijn het ook een beetje van die standaard msn gesprekken.
pi_24654892
quote:
me too man
  donderdag 20 januari 2005 @ 19:32:35 #81
88909 Hel1tjuhh
Girl..Power :P
pi_24655018
quote:
op donderdag 20 januari 2005 19:23 schreef sv het volgende:

[..]

me too man
sv asjeblieft post normale reaties, waar iemand wat aan heeft..
je begint al aardig mijn irritatiegrens te bereiken..
Don't look at the past.. But live to the future...
pi_24655051
quote:
op zaterdag 15 januari 2005 16:20 schreef faithlesz het volgende:

[..]

omdat ik in het verleden teleurgesteld ben door mensen waarvan ik dacht dat het mijn vrienden waren. in een vriendschap zoek ik betrouwbaarheid, eerlijkheid en oprechtheid. al is iemand nog zo gezellig, als ik aan die eigenschappen twijfel zal ik niet de moeite nemen iets op te bouwen.

vroeger was iedereen mijn vriend, tegenwoordig heb ik kenissen en vrienden
same here dude
pi_24655158
quote:
op donderdag 20 januari 2005 19:32 schreef hel1tjuhh het volgende:

[..]

sv asjeblieft post normale reaties, waar iemand wat aan heeft..
je begint al aardig mijn irritatiegrens te bereiken..
wat is jouw probleem?
  vrijdag 21 januari 2005 @ 15:27:37 #84
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_24670105
quote:
op zondag 16 januari 2005 00:40 schreef martydekale het volgende:

[..]

het is inderdaad een stuk makkelijker gezegd dan gedaan. ik zit al jaren in een passief patroon, vroeger kon het me gewoon niets schelen en was ik wel tevreden met mezelf. maar nu kan het me wel schelen, maar blijf ik vaststeken. op het moment is mijn plan om veel aan sociale activiteiten mee te doen (van de verenigingen waar ik bij zit vooral), zodat ik in ieder geval bij die mensen mijn passiviteit kwijtraak. zo wil ik mijn algemene verlegenheid verlagen, zodat ik wel met onbekenden een gesprek begin.
probeer het anders gewoon in de collegezalen of zo. .gewoo met je buurman.

ik heb er zelf ook altijd heel vele moeite mee gehad. nooit denken dat ik iets te melden had en dat mensen niet op me zaten te wachten.
dat doen ze ook niet.. tot dat men je wat beter leert kennen.
ik neem aan dat als je weinig zegt, je veel luisterd. zoek 1 of 2 extraverte mensen op.. die je interessant lijken. luister waar ze het over hebben en zoek een onderwerp waar je zelf ook veel van weet.
en durf maar op je bek te gaan. daa rkun je alleen maar van leren.. je zal merken hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt.

wa tik ook zag in je eerste post was hoe sportief je bent met tafeltennis en squash. praat met je tegenstanders. ga een biertje met ze drinken. misschien opent dat al heel veel.

of probeer achter msn adressen van studiegenootjes te komen als je meer into msn bent. lul daar een paar keer tegen ze.. ook al ben jij in het echte leven niet zo open, zij misschien wel en dan trekken ze je in de echte wereld vanzelf mee..

groet van iemand die het ook gehad heeft.. maar zich heeft aangepast.. een lange weg.. maa rje komt er wel..
je weet al dat je er een probleem mee hebt.. stap 1 is gezet..

en nog maar een cliche.. zelfkennis is de begin van alle wijsheid.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_24709175
ik ben al redelijk bezig om te integreren in de tafeltennisvereniging (laatst een bbq) en de squashvereniging (gisteren toernooi, diner en borrel), maar ik blijf gewoon zo'n stil type. hoe maak ik nou goed contact? iemand in de collegezalen gewoon aanspreken, om een of andere reden doe ik het niet, heb ik er geen zin in, of durf ik het niet. studiegenoten via msn spreken doe ik af en toe al, maar dat maakt het in het echt niet makkelijker om op ze af te stappen.
pi_25398044
*bump* (ik had een nieuw topic geopend, maar dat werd dichtgegooid, omdat het eigenlijk op hetzelfde betrekking had als dit topic).
mijn situatie:
- nog steeds erg passief
- woon nu uit huis (28 feb verhuisd)
- contacten schiet nog steeds niet echt op
  zondag 6 maart 2005 @ 16:45:51 #87
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_25398375
je zult het toch echt zelf moeten doen. op mensen afstappen. desnoods met een smoes over het net gevolgde college. zoek aanknopingspunten in het voor de hand liggende.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_25399618
quote:
op zondag 23 januari 2005 17:53 schreef martydekale het volgende:
ik ben al redelijk bezig om te integreren in de tafeltennisvereniging (laatst een bbq) en de squashvereniging (gisteren toernooi, diner en borrel), maar ik blijf gewoon zo'n stil type. hoe maak ik nou goed contact? iemand in de collegezalen gewoon aanspreken, om een of andere reden doe ik het niet, heb ik er geen zin in, of durf ik het niet. studiegenoten via msn spreken doe ik af en toe al, maar dat maakt het in het echt niet makkelijker om op ze af te stappen.
ik heb hetzelfde gehad in de periode dat ik nog les had op de universiteit. ik heb er nooit iets aan gedaan en pas nu krijg ik daar echt spijt van. ik heb dus een sociale fobie ontwikkeld, en daar heb ik nu hulp voor gezocht, ik had het echt gehad, ik wil normaal met mensen kunnen omgaan en met ze praten zonder om de 5 seconden te denken dat ze me raar vinden of niet op me zitten te wachten.

ik heb nu drie nieuwe vriendinnen (ontmoet via mijn enige en allerbeste vriendin) en ondanks dat ik regelmatig wanhopig ben (moet ik nu bellen? moet ik nu eens voorstellen of we naar de bios gaan? ben ik niet te saai voor hun? vragen ze me alleen me uit medelijden??) gaat het steeds beter. ik moet mezelf wel af en toe dwingen hoor, en ik amuseer me niet altijd als we aan het stappen zijn, maar volgens de psych is dat normaal omdat het *nu* nog allemaal vrij stressvol voor me is. ik moet echt afleren om negatief over mezelf en het contact met anderen te denken.

deze week werd trouwens gevraagd of ik mee op vakantie ga. ik heb enthousiast ja geroepen, terwijl op vakantie voor mij dus een beetje een nachtmerrie is...

die sociale fobie heb ik trouwens gekregen omdat ik een ontwijkende persoonlijkheidsstoornis heb.
ik functioneer wel normaal, heb gestudeerd (maar nog niet afgestudeerd door die stoornis, enorme faalangst gekregen op het end) en ik heb nu een baan van 32 uur in de week (onder mijn niveau, wederom faalangst...) maar ik kan het goed vinden met mijn collega's.

het is nogal moeilijk uit te leggen, maar ik herken wel veel in je verhaal. de kunst is om toch gewoon mensen aan te spreken, al is het dan met knikkende knieen. ik vind het echt goed van je dat je bij meerdere verenigingen bent gegaan.
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_25399657
overigens kan ik over de therapie nog niet veel vertellen, we zijn pas sinds een week bezig, en het gaat nu vooral om mijn scriptie af te krijgen. ik heb ontspanningsoefeningen meegekregen, als ik die onder de knie heb is het de bedoeling dat ik die ook ga gebruiken bij sociale interacties (dus stappen, sollicitatiegesprekken etc.)

alleen zit de cd nog in mijn tas...hoezo ontwijken...
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_25405834
mjah ik leef ook in een eigen wereldje sinds de middelbare school :s
das nu 10 jaar ongeveer. daarvoor ging ik met iedereen om en was ik bijdehand en spontaan en brutaal, zat toen ook op voetbal en was ook erg leuk

toen brak puberteit aan en kwam de harde middelbare school eraan. de omgeving werd een stuk harder. mensen scholden, deden soms eg gemeen tegen elkaar enzo zelfs gewoon je vrienden enzo. zelf was ik dus heel zacht en kon me daar dus niet tegen verweren en grote mond enzo terug geven. iedereen ging grenzen opzoeken en leerde ook de harde liefde kennen, meisjes die met gevoelens speelde en logen en dat soort dingen.
ik ben toen heel onzeker, verlegen en terughoudend geworden.... omdat het niet altijd erg leuk was allemaal en ook met de dames nie eg leuke ervaringen had.

had in op middelbare school wel een groepje met aantal vrienden maar iedereeen was
eigenlijk totaal anders: de een was player, de ander was game en voetbal freak, de ander was hard en grof, weer een ander was nooit serieus en altijd gek aan doen en ik zelf ben vrij rustig.
kon soms wel leuk zijn en soms gingen we ook wel eens dingen doen enzo maar echte vrienden konden het niet zijn omdat iedereen totaal anders was en ze zaten elkaar ook vaak af te zeiken en kon niet op ze rekenen enzo

na de middelbare school bleef dus ook weinig van die vriendschap over. iedereen ging zijn eigen weg alleen dat gamefreak ventje zie ik nog wel eens maar die is echt helemaal op voetbal, games em films gericht... en zelf vind ik die dingen ook wel leuk maar wil ook andere dingen doen maar die vind hij niet leuk en heeft hij geen zin in...

op de universiteit heb ik nu in 1,5 jaar helemaal niemand leren kennen. doe dit jaar dan wel weer andere studie dan vorig jaar, maar ik ben niet echt goed in contacten leggen vanwege dus die onzekerheid en verlegenheid waardoor ik soms gewoon niet op gemak voel en bang ben ook denk ik zomaar met iemand contact te maken (via internet heb ik dat helemaal niet, alleen op internet kom je vooral minder eerlijke en lieve mensen tegen dus daar heb ik niets aan)

ik heb tussendoor nog wel mijn eerste liefde mogen ervaren toen ik ondertussen alweer 21 was. ik was echt super gelukkig. was echt een droom voor mij die uit kwam en was zo fijn gevoel.
helaas heeft dat meisje me na 9 maanden erg veel verdriet gedaan, maar dat is beetje offtopic allemaal denk maar daardoor ben ik helemaal in een diep eenzaam gat gevallen.

alleen via msn enzo heb ik nog contact met andere mensen en met dat gameventje in het echt soms en dat maakt me niet bepaald gelukkiger. vooral nu ik de liefde mis en me ook erg verdrietig en pijn voel, nadat mijn relatie zomaar plotseling beeindigd is voelt het erg rot allemaal en is het alleen maar moeilijker geworden om nog contact te maken enzo omdat ik me niet fijn voel.
  maandag 7 maart 2005 @ 04:19:36 #91
103822 zwareshag
geelgeblakerde velden
pi_25407079
martydekale, ik weet exact in welke situatie je zit en hoe je je voelt. het wel wíllen maken van contact maar door verlegenheid en angst en niks te zeggen weten te hebben er niet aan toe komen.

ik heb het zelf ook gehad en heb het nog steeds gedeeltelijk. ik ben altijd heel stil en afgesloten geweest. op de basisschool is het me op een of andere manier gelukt om vriendjes te maken maar die vrienden zijn ook de enige echte vrienden die ik ooit gehad heb, en gelukkig nog steeds heb. op de middelbare school werd ik veel gepest en dus ook geen vrienden gemaakt. na de middelbare school ben ik thuis gaan zitten. ik werd langzaam maar zeker een echte kluizenaar, het kwam wel eens voor dat ik een maand lang het huis niet uit ging. door drugs en een enorm slaaptekort heb ik een psychose gekregen en ben ik uiteindelijk in een kliniek voor jongeren met psychische problemen terechtgekomen.

toen ik in de kliniek kwam was ik 19 en ben ik voor het eerst in m'n leven echt gaan inzien dat ik qua sociale vaardigheden een wrak was. hier ben ik met assistentie van psychologen e.d. gaan werken aan mezelf. zo moest ik bijvoorbeeld in het begin van de opname proberen om 3 keer per week het initiatief nemen om een praatje te maken met iemand anders uit de groep. in het begin was dat moeilijk maar na een maand ging het al wat beter. na 6 maanden ging ik met ontslag, ondertussen was ik voor de eerste keer in mijn leven uitgegaan en voor de eerste keer een vriendinnetje gehad, en was ik er op sociaal gebied (ook op andere gebieden maar dat is offtopic) erg op vooruit gegaan.

in de kliniek is zijn o.a. de diagnoses asperger syndroom en net zoals syrena een ontwijkende persoonlijkheid stoornis gesteld. een van de kenmerken van mensen met asperger is dat ze qua sociale vaardigheden niet zo goed zijn. asperger is een chronische aandoening dus ik denk dat ik altijd een handicap zal blijven hebben. want nog steeds heb ik een beetje moeitje met het initiatief nemen tot het maken van contact met een vreemde, hoewel ik het nu, in tegenstelling tot voor de opname, wel af en toe daadwerkelijk doe en heb ondertussen wat kennissen in de kroeg opgedaan. maar zoals ik al zei, ik zal waarschijnlijk mijn hele leven lang rekening moeten blijven houden met mijn beperking. maar ik ben echt iedere dag nog bezig met mezelf proberen te verbeteren, en nog steeds merk ik, al is het maar beetje bij beetje, een vooruitgang.

trouwens, het passief zijn in groepen mensen heb ik ook, met een bepaald iemand een gesprek voeren lukt aardig, maar in groepen klap ik helemaal dicht. hierin heb ik nauwelijks vooruitgang beleefd sinds ik aan mezelf ben gaan werken. misschien dat het nog komt, ik weet het niet.

goed, ik zit niet voor niks een heel verhaal over mezelf op te hangen. wat ik hiermee duidelijk wil maken is ten eerste dat jezelf veranderen, op wat voor gebied dan ook, heel of zelfs extreem langzaam gaat. je hebt de eerste stap al genomen; realiseren dat je een probleem hebt en hulp zoeken, al is het maar op een forum.

wat ik jou wil aanraden is om héél langzaam een stapje verder te gaan. gewoon de volgende keer dat je in de buurt van mensen bent iets zeggen tegen iemand terwijl je dat anders niet zou doen. praat tegen een bejaard vrouwtje in de supermarkt in plaats van iemand van je eigen leeftijd op de universiteit als je dat gemakkelijker vind. het voelt natuurlijk onnatuurlijk om te gaan praten wanneer je dat normaal niet zou doen. maar dit is wel de eerste stap in het veranderen van jezelf. als je dit hebt gedaan moet je trots op jezelf zijn. je hebt nu immers toch iets gedaan wat je normaal niet zou durven of doen. blijf een paar weken doorgaan hiermee. twee of drie keer per week iemand aanspreken en iedere keer trots op jezelf zijn. als je denkt te merken dat je vooruitgaat, vooral niet overmoedig worden. want ik dacht soms ook vooruitgang te merken en dan wilde ik ineens 20 keer per dag een gesprek met iemand aangaan om aan mezelf te bewijzen dat ik ook echt vooruit was gegaan. maar dit resulteerde altijd weer in een teleurstelling omdat ik erachter kwam dat ik maar een beetje in plaats van veel vooruit was gegaan. na die paar weken kun je weer wat verder gaan, door mensen wat vaker aan te spreken dan je eerst deed bijvoorbeeld. enzovoorts. zoals ik al zei, persoonlijkheidsverandering is een ontzettend traag proces. je zult echt geduld moeten hebben en genoeg doorzettingsvermogen. doorzettingsvermogen moet je mede hebben door het feit dat je ook wel eens tegenslagen zult krijgen zoals iemand die je uitlacht omdat je onzeker en gespannen overkomt. maar uiteindelijk zul je er wel komen.

dit advies dat ik je geef is allemaal gebaseerd op mijn eigen ervaringen en tips van psychologen en andere hulpverleners. maar ik kan het natuurlijk allemaal gruwelijk fout hebben hoor, ik ben immers geen psycholoog. daarom zou ik mijn advies maar eventueel met een korrel zout nemen als je jezelf er niet helemaal in kan vinden. ik wil je immers niet nog dieper in de problemen helpen. ik raad je aan, vooral als je er zelf niet uitkomt, om professionele hulp te zoeken. je huisarts kan je doorverwijzen naar het riagg. en je hoeft je niet te schamen om professionele hulp te zoeken hoor. er zijn zat mensen die dat doen. er zijn mensen die naar de dokter gaan als je verkouden zijn en dat is gewoon normaal, dan zou het vreemd zijn als je niet hulp zocht om een mogelijk gigantisch struikelblok in je leven als een sociale stoornis te verhelpen.

bij een instantie als het riagg kan ook een diagnose gesteld worden om vervolgens daarmee een geschikt behandelplan voor jou op te stellen. ik haalde het ook niet voor niets aan dat ik de diagnose asperger syndroom heb gekregen. wellicht heb jij dit ook. als je deze diagnose krijgt weet je dat je misschien nooit sociaal gezien perfect zal worden en daar ook niet op moet hopen. maar nu begeef ik me op glad ijs, ik weet verder niets van je af en heb er ook niet genoeg verstand van dus diagnoses stellen en uitleg over aandoeningen geven laat ik aan een profesionele hulpverlener over.

ik hoop dat ik je een beetje uitleg en inzicht heb kunnen geven.

wat je ook doet, blijf niet stilzitten met je probleem maar doe iets eraan, op wat voor manier dan ook. volgens je profiel ben je nog jong, nu kan je er nog iets aan doen, over 20 jaar gaat dat allemaal een stuk moeizamer. als je echt wil kom je er wel.

succes ermee!
pi_25407867
dus gewoon een stappenplan maken. ik heb morgen weer hoorcolleges, daar tenminste met één iemand een gesprek voeren. lijkt een simpele doelstelling, nu nog doen.
pi_25416767
of ergens anders, in de kantine kan ook.
toen ik voor het eerst in een club kwam, heb ik me ook voorgenomen om niet bij het clubje 'bekenden' te blijven hangen, maar elke keer met een nieuw iemand te praten. weliswaar heb ik niet zo veel moeite met contact maken, maar om dat vermogen een beetje bij te houden, zeg maar.......
en idd wat zwareshag zegt, 1 stapje per keer.
succes!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_25430810
vandaag niet echt een succes, terwijl ik tijdens het 2e hoorcollege vlak bij enkele personen zit die ik weleens heb gesproken (waardoor het dus makkelijker is). maar met beide personen geen gesprek gestart. wat is er toch mis met mij.
pi_25436686
misschien moet je het even laten rusten, je wilt te graag. en als je dan geen gesprek hebt aangeknoopt kan je je eigen wel voor je kop slaan.
pi_25444594
quote:
op dinsdag 8 maart 2005 21:17 schreef martydekale het volgende:
vandaag niet echt een succes, terwijl ik tijdens het 2e hoorcollege vlak bij enkele personen zit die ik weleens heb gesproken (waardoor het dus makkelijker is). maar met beide personen geen gesprek gestart. wat is er toch mis met mij.
misschien is het makkelijker als je een excuus hebt om iemand aan te spreken? dus verzin gewoon iets (mag ik je aantekeningen van vorige week lenen want die ben ik kwijt blabla)
pi_25446769
..lekker weertje hé..
..goh, wat een saai college..
..heb jij misschien een pen?..
..wil je ook een dropje?..
pi_25468998
quote:
op woensdag 9 maart 2005 21:58 schreef faithlesz het volgende:
..heb jij misschien een pen?..
die heb ik gisteren gebruikt (ik was ook mijn pennen vergeten, stom van me), maar het is niet echt tot een gesprek gekomen. "ja, hoor" en na het college, ik geef de pen terug "nog bedankt".
  vrijdag 11 maart 2005 @ 09:00:26 #99
45648 D1
Religieus spookrijder
pi_25469347
moet zeggen toch een herkenbaar bericht. het probleem wat jij schetst heb ik ook tot op zekere hoogte gehad. op zich ben ik supermakkelijk met contacten leggen maar in sommige situaties ben ik toch afwachtend.

ik denk dat je als eerste de angst om voor lul te staan onder ogen moet zien en dat proberen te veranderen. ik had vroeger ook altijd het gevoel dat wat ik zei niet leuk, interessant, ed was en wachtte dan ook te lang met antwoorden zodat het onderwerp was verstreken voordat ik eindelijk de moed had gevonden om mijn porem open te trekken.

wat mij heel erg heeft geholpen is dat een vriend ooit aan mij vroeg of ik wel doorhad hoe weinig mensen het iets kon schelen wat ik zei... klinkt misschien gek maar dat was voor mij echt een eyeopener. je hoeft niet altijd gelijk leuk, interessant ed te zijn. gewoon spontaan iets eruit flappen is oprechter dan lang over dingen moeten nadenken. zoals iemand anders al zei, onzekerheid merk je en dat werkt een beetje afstotend.

en geef gewoon jezelf zonder iets terug te verwachten. je zult merken dat als je iets terugkrijgt het spontaan is ipv geforceerd...
Far better it is to dare mighty things, to win glorious triumphs even though checkered by failure, than to rank with those poor spirits who neither enjoy nor suffer much because they live in the gray twilight that knows neither victory nor defeat.
pi_25471918
quote:
op vrijdag 11 maart 2005 09:00 schreef d1 het volgende:
moet zeggen toch een herkenbaar bericht. het probleem wat jij schetst heb ik ook tot op zekere hoogte gehad. op zich ben ik supermakkelijk met contacten leggen maar in sommige situaties ben ik toch afwachtend.
nadeel is dat ik niet supermakkelijk met contacten leggen ben, gecombineerd met mijn afwachtendheid zorgt het er voor dat je maar heel weinig sociaal contact hebt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')