martydekale, ik weet exact in welke situatie je zit en hoe je je voelt. het wel wíllen maken van contact maar door verlegenheid en angst en niks te zeggen weten te hebben er niet aan toe komen.
ik heb het zelf ook gehad en heb het nog steeds gedeeltelijk. ik ben altijd heel stil en afgesloten geweest. op de basisschool is het me op een of andere manier gelukt om vriendjes te maken maar die vrienden zijn ook de enige echte vrienden die ik ooit gehad heb, en gelukkig nog steeds heb. op de middelbare school werd ik veel gepest en dus ook geen vrienden gemaakt. na de middelbare school ben ik thuis gaan zitten. ik werd langzaam maar zeker een echte kluizenaar, het kwam wel eens voor dat ik een maand lang het huis niet uit ging. door drugs en een enorm slaaptekort heb ik een psychose gekregen en ben ik uiteindelijk in een kliniek voor jongeren met psychische problemen terechtgekomen.
toen ik in de kliniek kwam was ik 19 en ben ik voor het eerst in m'n leven echt gaan inzien dat ik qua sociale vaardigheden een wrak was. hier ben ik met assistentie van psychologen e.d. gaan werken aan mezelf. zo moest ik bijvoorbeeld in het begin van de opname proberen om 3 keer per week het initiatief nemen om een praatje te maken met iemand anders uit de groep. in het begin was dat moeilijk maar na een maand ging het al wat beter. na 6 maanden ging ik met ontslag, ondertussen was ik voor de eerste keer in mijn leven uitgegaan en voor de eerste keer een vriendinnetje gehad, en was ik er op sociaal gebied (ook op andere gebieden maar dat is offtopic) erg op vooruit gegaan.
in de kliniek is zijn o.a. de diagnoses asperger syndroom en net zoals syrena een ontwijkende persoonlijkheid stoornis gesteld. een van de kenmerken van mensen met asperger is dat ze qua sociale vaardigheden niet zo goed zijn. asperger is een chronische aandoening dus ik denk dat ik altijd een handicap zal blijven hebben. want nog steeds heb ik een beetje moeitje met het initiatief nemen tot het maken van contact met een vreemde, hoewel ik het nu, in tegenstelling tot voor de opname, wel af en toe daadwerkelijk doe en heb ondertussen wat kennissen in de kroeg opgedaan. maar zoals ik al zei, ik zal waarschijnlijk mijn hele leven lang rekening moeten blijven houden met mijn beperking. maar ik ben echt iedere dag nog bezig met mezelf proberen te verbeteren, en nog steeds merk ik, al is het maar beetje bij beetje, een vooruitgang.
trouwens, het passief zijn in groepen mensen heb ik ook, met een bepaald iemand een gesprek voeren lukt aardig, maar in groepen klap ik helemaal dicht. hierin heb ik nauwelijks vooruitgang beleefd sinds ik aan mezelf ben gaan werken. misschien dat het nog komt, ik weet het niet.
goed, ik zit niet voor niks een heel verhaal over mezelf op te hangen. wat ik hiermee duidelijk wil maken is ten eerste dat jezelf veranderen, op wat voor gebied dan ook, heel of zelfs extreem langzaam gaat. je hebt de eerste stap al genomen; realiseren dat je een probleem hebt en hulp zoeken, al is het maar op een forum.
wat ik jou wil aanraden is om héél langzaam een stapje verder te gaan. gewoon de volgende keer dat je in de buurt van mensen bent iets zeggen tegen iemand terwijl je dat anders niet zou doen. praat tegen een bejaard vrouwtje in de supermarkt in plaats van iemand van je eigen leeftijd op de universiteit als je dat gemakkelijker vind. het voelt natuurlijk onnatuurlijk om te gaan praten wanneer je dat normaal niet zou doen. maar dit is wel de eerste stap in het veranderen van jezelf. als je dit hebt gedaan moet je trots op jezelf zijn. je hebt nu immers toch iets gedaan wat je normaal niet zou durven of doen. blijf een paar weken doorgaan hiermee. twee of drie keer per week iemand aanspreken en iedere keer trots op jezelf zijn. als je denkt te merken dat je vooruitgaat, vooral niet overmoedig worden. want ik dacht soms ook vooruitgang te merken en dan wilde ik ineens 20 keer per dag een gesprek met iemand aangaan om aan mezelf te bewijzen dat ik ook echt vooruit was gegaan. maar dit resulteerde altijd weer in een teleurstelling omdat ik erachter kwam dat ik maar een beetje in plaats van veel vooruit was gegaan. na die paar weken kun je weer wat verder gaan, door mensen wat vaker aan te spreken dan je eerst deed bijvoorbeeld. enzovoorts. zoals ik al zei, persoonlijkheidsverandering is een ontzettend traag proces. je zult echt geduld moeten hebben en genoeg doorzettingsvermogen. doorzettingsvermogen moet je mede hebben door het feit dat je ook wel eens tegenslagen zult krijgen zoals iemand die je uitlacht omdat je onzeker en gespannen overkomt. maar uiteindelijk zul je er wel komen.
dit advies dat ik je geef is allemaal gebaseerd op mijn eigen ervaringen en tips van psychologen en andere hulpverleners. maar ik kan het natuurlijk allemaal gruwelijk fout hebben hoor, ik ben immers geen psycholoog. daarom zou ik mijn advies maar eventueel met een korrel zout nemen als je jezelf er niet helemaal in kan vinden. ik wil je immers niet nog dieper in de problemen helpen. ik raad je aan, vooral als je er zelf niet uitkomt, om professionele hulp te zoeken. je huisarts kan je doorverwijzen naar het riagg. en je hoeft je niet te schamen om professionele hulp te zoeken hoor. er zijn zat mensen die dat doen. er zijn mensen die naar de dokter gaan als je verkouden zijn en dat is gewoon normaal, dan zou het vreemd zijn als je niet hulp zocht om een mogelijk gigantisch struikelblok in je leven als een sociale stoornis te verhelpen.
bij een instantie als het riagg kan ook een diagnose gesteld worden om vervolgens daarmee een geschikt behandelplan voor jou op te stellen. ik haalde het ook niet voor niets aan dat ik de diagnose asperger syndroom heb gekregen. wellicht heb jij dit ook. als je deze diagnose krijgt weet je dat je misschien nooit sociaal gezien perfect zal worden en daar ook niet op moet hopen. maar nu begeef ik me op glad ijs, ik weet verder niets van je af en heb er ook niet genoeg verstand van dus diagnoses stellen en uitleg over aandoeningen geven laat ik aan een profesionele hulpverlener over.
ik hoop dat ik je een beetje uitleg en inzicht heb kunnen geven.
wat je ook doet, blijf niet stilzitten met je probleem maar doe iets eraan, op wat voor manier dan ook. volgens je profiel ben je nog jong, nu kan je er nog iets aan doen, over 20 jaar gaat dat allemaal een stuk moeizamer. als je echt wil kom je er wel.
succes ermee!