Dat is de eigenschap van een akkoustische gitaarquote:Op zaterdag 8 januari 2005 12:57 schreef Jorikjet het volgende:
ik heb een akkoustische gitaar, maar de snaren liggen er heel strak op, dus om een akkoord te pakken ofzo, moet je de snaar hard indrukken. bij me les paul hoef ik me vingers er alleen maar op te leggen, en je pakt het al strak.
is er een manier om de snaren losser te zetten? losser draaien kan natuurlijk, maar dan klinkt alles lager...
Heb je er misschien te dikke snaren op? Als je dunnere snaren neemt, liggen die er (mits in dezelfde stemming) waarschijnlijk wat minder strak opquote:Op zaterdag 8 januari 2005 12:57 schreef Jorikjet het volgende:
ik heb een akkoustische gitaar, maar de snaren liggen er heel strak op, dus om een akkoord te pakken ofzo, moet je de snaar hard indrukken. bij me les paul hoef ik me vingers er alleen maar op te leggen, en je pakt het al strak.
is er een manier om de snaren losser te zetten? losser draaien kan natuurlijk, maar dan klinkt alles lager...
ja ik weet het, maar veel andere gitaren hebben dat veel minderquote:Op zaterdag 8 januari 2005 13:15 schreef Ibanez het volgende:
[..]
Dat is de eigenschap van een akkoustische gitaar... Laat het niet ook nog een spaanse zijn...
Nee, ik bedoel echt dunnerequote:Op zaterdag 8 januari 2005 14:35 schreef JAM het volgende:
Dunnere snaren? Bedoelt men niet gewoon snaren met minder spanning? Maar bovenal; je moet je gewoon niet aanstellen!!!.
Dat gaat toch vreselijk ten koste van de klank? Je kan niet zomaar andere snaren op een gitaar zetten hoor. Als je op een brommer fietsbanden zet krijg je geen fiets, maar een brommer met fietsbanden, let wel.quote:
Als er nu een set .010 op zit en hij vervangt die door een setje .009 dan zullen die problemen zich echt niet voordoen.quote:Op zaterdag 8 januari 2005 14:53 schreef JAM het volgende:
[hoop geblaat]
Die vibrato's zuigen echt! Zorg eerst maar dat je gitaar kan spelen, want je hebt er niets aan als beginner. Bovendien zijn die dingen heel erg slecht op goedkope gitaren. Later is het wel gaaf in solo's bijvoorbeeld, maar je hebt er niets aan als je geen solo's kan spelen. Ik raad het je dus af en als je nou gitaar kan spelen en je gaat (over een paar jaar) voor je 2e gitaar kijken, dan kan je nog altijd een gitaar met vibrato kopen.quote:Op woensdag 5 januari 2005 01:01 schreef nibble het volgende:
* nibble gaat over een paar dagen naar de muziekzaak ...
Eens kijken of ik iets moois kan vinden. Kan nog geen noot spelen, maar daar ga ik dan ook aan werken natuurlijk
Ik vraag me af waar makkelijk mee te beginnen zou zijn om te leren spelen (electrisch).
Zou "Solitary Shell" van dream theater (rustig nummer) gaan m.u.v. de solo's ? of zet ik dan echt te hoog in. Misschien iets van de counting crows, krezip of linkinpark ? (ben nogal breed qua smaak).
Ik heb dus inmiddels al gelezen dat vibrato-hendels een hel zijn bij stemmen, maar ik denk toch (eigenwijs typje) dat deze van pas gaan komen later.. of zijn ze echt nutteloos ?
Ik ga in elk geval hulp krijgen met kopen, dus ik sta er niet helemaal alleen voor
God weet waar ik mee thuiskom.. nouja, rotzooi zal het nooit zijn, ik ben geen krent, maar ook niet gek
hmm ja het is wel ff oefenen voordat je ze goed kan pakken en ik kan ze nog steeds niet echt snel pakken, maar de bas noot met mijn duim te pakken, ja dat vond ik eigenlijk helemaal niks en nog veel moeilijker.quote:Op zaterdag 8 januari 2005 11:45 schreef BUG80 het volgende:
Er is niks mis met akkoorden oefenen, maar bedenk wel dat er niks moet in muziek. Als iedereen zich altijd netjes aan de regels zou houden, was een hele hoop mooie muziek nooit gemaakt!
My thoughts exactlyquote:Op zaterdag 8 januari 2005 15:11 schreef Big_Boss_Man het volgende:
[..]
Die vibrato's zuigen echt! Zorg eerst maar dat je gitaar kan spelen, want je hebt er niets aan als beginner. Bovendien zijn die dingen heel erg slecht op goedkope gitaren. Later is het wel gaaf in solo's bijvoorbeeld, maar je hebt er niets aan als je geen solo's kan spelen. Ik raad het je dus af en als je nou gitaar kan spelen en je gaat (over een paar jaar) voor je 2e gitaar kijken, dan kan je nog altijd een gitaar met vibrato kopen.
* Big_Boss_Man heeft spijt van z'n gitaar met vibrato, zo'n kut ding is het niet waard om op een echte Ibanez te zitten, trekt het niveau van de gitaar bijhoorlijk omlaag!
Ik denk dat juist die goedkope Stratvibrato's heel slecht zijn. Zolang je sowieso geen goede solo kan spelen heb je er absoluut niets aan en zolang dat ding daar zit maar je gebruikt het niet, heb je er alleen maar last van!quote:Op woensdag 5 januari 2005 14:42 schreef Hammet het volgende:
[..]
Om hier een besluit over te nemen moet je weten dat er in principe 2 soorten tremolo-bruggen zijn.,
Ten eerste de 'Floyd Rose'-type brug. Een grote tremolo, die je veel op Ibanez gitaren tegenkomt (type: scheurijzer). Leuk om eens mee te spelen, maar als eerste gitaar zal ik het zeker niet aan raden. Als je wilt stemmen heb je nl. 2 stemmechaniek: de gewone stemmechanieken aan de kop, en de zogenaamde finetuners (die op de brug zitten). Je stemt eerst met de gewone mechanieken. Vervolgens worden de snaren op de topkam ingeklemd. Dan kan je met de finetuners nog zorgen dat ie helemaal zuiver wordt. Als je dan een andere stemming wilt dan moet je eerst meet een imbussleuteltje de klemmen los maken. Vervolgens begint het verhaal opnieuw.
Dit is niet erg fijn, want als je net begint met gitaar spelen is het juist leuk met allerlei verschillende nummers mee te spelen. Als een nummer dan is opgenomen met een anders gestemde gitaar, moet je dus veel moeite doen om te herstemmen.
Floyd Rose trem:
[afbeelding]
De topkam: tussen en hals en kop worden de snaren ingeklemd.
[afbeelding]
Daarnaast bestaat er ook nog een ander soort de tremolo, zeg maar de standaard tremolo (vibrato eigenlijk). Je ziet ze vaak op fenders. Hier heb je geen last van finetuners en dergelijke, maar bij flink gebruik zal de gitaar waarschijnlijk enorm ontstemmen. Ook weer een nadeel dus. Als je m niet gebruikt is het geen probleem trouwens.
De kleinere vibrato:
[afbeelding]
Ik zou zeggen, koop iig geen gitaar met een Floyd Rose. En fender-style vibrato zou nog wel kunnen. En tjsa, of het nutteloos is... ik gebruik het nooit dus voor mij is het redelijk nutteloos, maar er zijn natuurlijk hordes mensen die het wel gebruiken, dus die beslissing moet je zelf nemen.
Geluid is inderdaad niet perfect, probeer het eens met een microfoon.quote:Op woensdag 5 januari 2005 14:55 schreef Hammet het volgende:
En zoals belooft: een opname met mn wah-pedaal. Dit is de eerste opname met een Marshall, en het valt me flink tegen. Ik heb gewoon een snoer via de emulated line-out naar de line-in van mn geluidskaart laten gaan. Het vette marshall geluid wat ik normaal heb komt nu helemaal niet tot zn recht. T was natuurlijk te verwachten maar tis toch wel balen.
Maar goed, hier is ie dan. Gewoon een stuk geïmproviseerd, dus echt geweldig is het niet (slechte frasering ed.). Luister en huiver:
http://home.wanadoo.nl/jemorel/wah.mp3
Wow, klinkt vet!quote:Op woensdag 5 januari 2005 20:20 schreef Hammet het volgende:
Ik ben trouwens alweer bezig met mn volgende opname. Ik ga Fade To Black opnemen, helemaal. Ik ga het nu wat beter aanpakken, dus meer aandacht geluid en dergelijke. DIt is wat ik tot nu toe heb:
http://home.wanadoo.nl/jemorel/fadetoblack.mp3
Hier is het geluid nog niet echt goed, t is slechts een ruwe opname.
Ook wil ik er drums aan toevoegen, maar welk programma kan ik hiervoor gebruiken? En hoe kom ik eraan?
kom maar hier mag je er op spelen!quote:Op zaterdag 8 januari 2005 14:53 schreef JAM het volgende:
[..]
Dat gaat toch vreselijk ten koste van de klank? Je kan niet zomaar andere snaren op een gitaar zetten hoor. Als je op een brommer fietsbanden zet krijg je geen fiets, maar een brommer met fietsbanden, let wel.
Daarbij, heb je dan ook niet dat die snaar veel te los in de kam ligt en alle kanten op frimmelt? En gaat het bij dit probleem niet om de spannnig van de snaar en de afstand van de snaar tot de toets? Ik betwijfel dat dunnere snaren hier iets aan bijdragen hoor..
Maar bovenal; HIIJ MOET ZICH NIET AANSTELLEN!
Ik vind dit van een hoog 'Hmm, veters strikken kost moeite. Pantoffels schuif ik zo om mijn voet heen. Weet iemand waar ik pantoffels voor buiten kan kopen?-gehalte. Een beetje effort mag wel hoor.
Hendrix had een gestoorde duim! Ik heb zelfs eens ergens gelezen dat hij een afwijking aan z'n pols had ofzo waardoor hij die dingen met z'n duim kan doen.quote:Op vrijdag 7 januari 2005 02:22 schreef Zanderrr het volgende:
Ha, maar hoe zou je die F#m van Frusciante dan moeten pakken _zonder_ je duim te gebruiken? Tokkelen / langzame arpeggio lukt nog wel, maar voor een slagje kan het haast niet op een andere manier. Maar verbeter me vooral als ik ongelijk heb.
Op een electrische gitaar kun je trouwens best leuke dingen doen met je linkerduim, Jimi Hendrix deed er bijvoorbeeld wel aardige trucjes mee. Ik zie het bezwaar zelf eigenlijk niet zo, al probeer ik verder wel zo veel mogelijk 'zoals het hoort' te spelen.
Nee dat komt niet uit de weeping demon, dat komt uit mn vingers. Het is steeds 1 hammer-on 2 fretjes verder, direct gevolgd door een pull-off weer die 2 fretjes terug en dan een slide 1 fret terug. En dan weer hammer-on,pullof, slide, en weer, en weer, en weerquote:Op zaterdag 8 januari 2005 15:25 schreef Big_Boss_Man het volgende:
[..]
Geluid is inderdaad niet perfect, probeer het eens met een microfoon.
Maar ik vind het wel ruig klinken! Waar haal je die tremelo op het laatst vandaan? Is dat ook uit de Weeping Demon?
1 2 3 4 5 6 | E|-------------------------------------| B|-------------------------------------| G|-------------------------------------| D|---7h9p7s5h7p5s4h6p4s3h5p3s2h4p2p0---| A|-------------------------------------| E|-------------------------------------| |
Ik heb op het moment weer eens ruzie met m'n gitaar.quote:Op zaterdag 8 januari 2005 15:16 schreef Hammet het volgende:
[..]
My thoughts exactly
Trouwens, ik vroeg me ineens af of ik wel eens opnames van jou had gehoord? Of doe je daar niet aan?
Jazeker, ik heb die solo opnieuw opgenomen, het was idd hier en daar vals (zo te horen was mn b-snaar toen niet goed gestemd want het was telkens op die snaar.) Ik ben nu Fruity Loops aan het downl.. uh kopen... maar het kopen gaat wat langzaam zeg maar ..quote:Op zaterdag 8 januari 2005 15:43 schreef Ibanez het volgende:
enne scheids??(B_B_M)
@Hammet; Had je nog gelezen over die drums, of eventueel nog iets gedaan met de tips die hierover waren binnengekomen omtrend fade to black??
Kool idee,,,, Inderdaad wel de tabs erbij , anders dan krijg je verschil in opnamekwaliteit e.d. als je alle losse gepostte stukjes gaat plakken. Gewoon tabs plaatsen en een geluidsfragment voor de ritmes enzo. En dan zelf daarop verderborduren....quote:Op zaterdag 8 januari 2005 16:11 schreef Hammet het volgende:
Zeg ik had laatst ineens een ideetje..
zou het niet geinig zijn om zo samen via internet een instrumentaal nummertje te maken? We kunnen (bijna) allemaal opnemen, dus als iemand nou bijvoorbeeld een intro(riffje) inspeelt, dat dan vervolgens post (incl. tabs) en dan kan de volgende ermee verder... Ik heb iets dergelijks eerder gezien op het forum van www.powertabs.net. Hier werd het niet daadwerkelijk opgenomen, maar werd continu die powertab-file geupdate. Het resultaat was opzich best geinig.
Iemand geïnteresseerd?
Precies, dat bedoel ik.quote:Op zaterdag 8 januari 2005 15:07 schreef Hammet het volgende:
[..]
Als er nu een set .010 op zit en hij vervangt die door een setje .009 dan zullen die problemen zich echt niet voordoen.
En hoe weet je nou of hij zich aanstelt? Misschien zit er wel een set .013 op, met een actie van 1 cm ofzo.
Ja leukquote:Op zaterdag 8 januari 2005 16:11 schreef Hammet het volgende:
Zeg ik had laatst ineens een ideetje..
zou het niet geinig zijn om zo samen via internet een instrumentaal nummertje te maken? We kunnen (bijna) allemaal opnemen, dus als iemand nou bijvoorbeeld een intro(riffje) inspeelt, dat dan vervolgens post (incl. tabs) en dan kan de volgende ermee verder... Ik heb iets dergelijks eerder gezien op het forum van www.powertabs.net. Hier werd het niet daadwerkelijk opgenomen, maar werd continu die powertab-file geupdate. Het resultaat was opzich best geinig.
Iemand geïnteresseerd?
Wie begint?quote:Op zaterdag 8 januari 2005 16:22 schreef Ibanez het volgende:
[..]
Kool idee,,,, Inderdaad wel de tabs erbij , anders dan krijg je verschil in opnamekwaliteit e.d. als je alle losse gepostte stukjes gaat plakken. Gewoon tabs plaatsen en een geluidsfragment voor de ritmes enzo. En dan zelf daarop verderborduren....
Strak plan!
Hmm... 'k ben niet technisch helaas. Ik zou er op zich best als verkoper willen werken (al is het wel wat ver van m'n huis vandaan).quote:Op zaterdag 8 januari 2005 11:59 schreef Ibanez het volgende:
[..]
solliciteren!!! Heb je al geschreven???![]()
Ik vind het best, is idd wel aardig om mee te beginnenquote:Op zaterdag 8 januari 2005 17:03 schreef JAM het volgende:
Oh, goed idee voor het opneem gebeuren. Ene fijne simpele blues, 4/4 met de volgende akkoordjes.
(Per maat.)
E | E | A | A | E | E | B | A | E | B
En weer terug naar begin.
Iedereen moet dit kunnen spelen en het biedt onwijs veel ruimte voor variaties en solo's en dat soort dingen. Goed plan, of niet??
Allemaal je metronoompje op, laten we zeggen, 112 en twee keer dit rijtje af, een rijtje akkoordjes hakken, een solootje, wat jij wil. Leuk toch?
quote:Op zaterdag 8 januari 2005 17:10 schreef Hammet het volgende:
[..]
Ik vind het best, is idd wel aardig om mee te beginnen
1 2 3 4 5 6 | E -------------------------------------0--3--------- B -----------------------------0---3----------------- G ---------------------0---2------------------------- D ---------------0--2-------------------------------- A ---------0--2-------------------------------------- E -0---3--------------------------------------------- |
Kijk, dat is nou de kracht van de pentatonische mineur-ladderquote:Op zaterdag 8 januari 2005 17:27 schreef GF het volgende:
Hoe weet je met welke noten 'je altijd goed' zit?Welke noten in de akkoorden voorkomen?
kan ik er gelijk wat van leren enzo
In ieder geval, bij een pentatonische mineurladder van e, op de akkoorden van E, A en B zit je altijd goed. Wat voor de rest 'goed' is that's up to you, love.quote:Op zaterdag 8 januari 2005 17:27 schreef GF het volgende:
Hoe weet je met welke noten 'je altijd goed' zit?Welke noten in de akkoorden voorkomen?
kan ik er gelijk wat van leren enzo
1 2 3 4 5 6 | E ----0------------------------0----------- B ----3------------------------3----------- G ----1------------------------1----------- D ----0------------------------0----------- A ----2---2--2--1---0----------2--------- E --0-------------------3-0--0---------- |
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |