* Svyatagor mompelt iets over muzikale vorming en het bestaan van koptelefoons enzo...quote:Op donderdag 6 januari 2005 18:57 schreef yootje het volgende:
Damn, mijn ouders en een elektrische gitaar gaan niet samen.![]()
Dan heb je een gehorig huis. Mijn ouders klagen er nooit over terwijl ik niet zelden 1,5 uur wat aan het rommelen ben. Speel je soms s'avonds laat?quote:Op donderdag 6 januari 2005 18:57 schreef yootje het volgende:
Damn, mijn ouders en een elektrische gitaar gaan niet samen.![]()
1 2 3 4 5 6 7 8 | ff voor de duidelijkheid :) Bm F#m E--2----2-- B--3----2-- G--4----2-- D--0----4-- A--2----0-- E-------2-- |
Ik heb nog geen gitaar, en dat is het probleemquote:Op donderdag 6 januari 2005 20:14 schreef Svyatagor het volgende:
[..]
* Svyatagor mompelt iets over muzikale vorming en het bestaan van koptelefoons enzo...
Da's dan heel jammer voor ze, lijkt me zo, 't is toch jouw eigen geld?quote:Op donderdag 6 januari 2005 22:51 schreef yootje het volgende:
[..]
Ik heb nog geen gitaar, en dat is het probleem
Ze steunen mijn diee van een gitaar (van eigen geld) kopen niet echt.
ja ik kan eventueel andere makkelijkere akkoorden pakken, maar daar leer ik niets vanquote:Op donderdag 6 januari 2005 23:17 schreef JAM het volgende:
Voor een F# mineur lijkt me 2-4-4-2-2-2 (vanuit de lage E) makkelijker, dan kan je een volle barré pakken. Voor B mineur stel ik 2-2-4-4-3-2 voor, dat volgt elkaar toch wat makkelijker op. Alstu.
Is het stuk niet gewoon met capo (cejilla) op de tweede fret? Dan heb je dezelfde grepen als Em en Am, zeg maar.
Maar ja, succes.
Mwoah, ik heb altijd zoiets van waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Als je dingen makkelijk kan uitvoeren moet je dat gewoon zo doen. Als je er niets van denkt te leren moet je gewoon iets spelen dat moeilijker is, maar waarom zou je het moeilijker maken dan het is? Gitaar spelen is al *$W% Y*O $*Y@ QO%U G$*YT WO$TG W#*$O-moeilijk.quote:Op donderdag 6 januari 2005 23:42 schreef Nitro_YE het volgende:
[..]
ja ik kan eventueel andere makkelijkere akkoorden pakken, maar daar leer ik niets van
Wat bedoel je precies met capo?
Het liedje is trouwens "Moments Have You" van John Frusciante
Heel lekker, er zit een warme klank in, vanavond mee geoefend, je kunt er onwijs Rock & Roll mee spelen!quote:Op donderdag 6 januari 2005 17:31 schreef Gitarist het volgende:
[..]
Erg mooie gitaar, aparte kleur vooral!
Belangrijker nog; hoe klinkt 'ie?
Ik denk dat je bij dat F#-accoord de grondtoon op de E-snaar het beste met je duim kunt pakken, en de drie hoogste snaren als een barre met je wijsvinger. Zo zou ik het in ieder geval doen op een electrische gitaar. Misschien niet echt "goede" gitaartechniek, maar wel het makkelijkste.quote:Op donderdag 6 januari 2005 22:28 schreef Nitro_YE het volgende:
ik zit hier een liedje te spelen en kom de akkoorden Bm en F#m tegen. Nu vraag ik me af hoe kan je deze het beste pakken?
[ code verwijderd ]
Oooooooooooooooooooooh,Zaaandeeeeeeeeeeeeeeeer, leer die jongen nou niet allemaal verkeerde diiinngeeeeen!quote:Op vrijdag 7 januari 2005 00:11 schreef Zanderrr het volgende:
[..]
Ik denk dat je bij dat F#-accoord de grondtoon op de E-snaar het beste met je duim kunt pakken, en de drie hoogste snaren als een barre met je wijsvinger. Zo zou ik het in ieder geval doen op een electrische gitaar. Misschien niet echt "goede" gitaartechniek, maar wel het makkelijkste.
1 2 3 4 5 6 | E -0- B -4- G -4- D -8- A -0- E --- |
En die speel je door.. je wijsvinger als mini-baré te gebruiken en je pink lekker ver neer te zetten?quote:Op vrijdag 7 januari 2005 02:11 schreef JAM het volgende:
Dit is mijn favoriete fingerkiller.
Is het in dat liedje écht precies die rare 2-0-4-2-2-2 constructie? Ik kan het bijna niet geloven, maar ja, als het dan toch zo is moet ik erkennen dat dat niet gaat lukken zonder duim. Tenminste, het zou wel kunnen met halve barréetjes en krampachtig gedoe, maar dat wordt zo een gespast dat men dan beter voor de duim kan kiezen, ik erken.quote:Op vrijdag 7 januari 2005 02:22 schreef Zanderrr het volgende:
Ha, maar hoe zou je die F#m van Frusciante dan moeten pakken _zonder_ je duim te gebruiken? Tokkelen / langzame arpeggio lukt nog wel, maar voor een slagje kan het haast niet op een andere manier. Maar verbeter me vooral als ik ongelijk heb.
Op een electrische gitaar kun je trouwens best leuke dingen doen met je linkerduim, Jimi Hendrix deed er bijvoorbeeld wel aardige trucjes mee. Ik zie het bezwaar zelf eigenlijk niet zo, al probeer ik verder wel zo veel mogelijk 'zoals het hoort' te spelen.
Yep. Ik pak dat barréetje altijd over de drie snaren, ook de snaar waar ik de pink speel en dan een hele onnaatuurlijke knik in mijn wijsvinger om de hoge e vrij te houden. Vooral in het begin had ik écht serieuze krampen daarbij, terwijl mijn handjes toch wel wat gewend zijn. Ik zal binnenkort even de tablatuur van dat stukje hier neerzetten, misschien wel leuk.quote:Op vrijdag 7 januari 2005 02:28 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
En die speel je door.. je wijsvinger als mini-baré te gebruiken en je pink lekker ver neer te zetten?
Die verdraaide nul.
En dan te bedenken dat ik maanden geleden de B7 al een verschrikking vondquote:Op vrijdag 7 januari 2005 02:36 schreef JAM het volgende:
[..]
Yep. Ik pak dat barréetje altijd over de drie snaren, ook de snaar waar ik de pink speel en dan een hele onnaatuurlijke knik in mijn wijsvinger om de hoge e vrij te houden. Vooral in het begin had ik écht serieuze krampen daarbij, terwijl mijn handjes toch wel wat gewend zijn. Ik zal binnenkort even de tablatuur van dat stukje hier neerzetten, misschien wel leuk..
Of een foto?
Ja, ik zal hem binnenkort eens uitschrijven. Net een foto gemaakt, maar ik heb geen flauw idee hoe ik dat dan weer van mijn camera op mijn PC krijg, teringdingen. Nou, wellicht ben ik er straks achter.quote:Op vrijdag 7 januari 2005 02:45 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
En dan te bedenken dat ik maanden geleden de B7 al een verschrikking vond.
Gooi maar wat tabs online.
mijn god, wat een akkoordquote:Op vrijdag 7 januari 2005 02:11 schreef JAM het volgende:
Dit is mijn favoriete fingerkiller.
Am11#
[ code verwijderd ]
Ja, dat komt voor. (Gitanos Andaluces, te vinden op Live...one summer night. Paco de Luciá e.a.)
Ik speel nooit met mijn linkerduim. Het ziet er niet uit, het speelt kut, je krijgt er geen mooi toontje mee en daarbij -hoort het gewoon niet-..
Maaruh, Nitro_Ye, hoe goed wil je gitaar leren spelen? Kurt Cobain 'goed' of Vicente Amigo goed? Goed en goed zijn namelijk twee verschillende dingen,. Vtel!
--------------0 -------0-------0quote:Op vrijdag 7 januari 2005 03:06 schreef JAM het volgende:
Oh, jongens, in het volgende topic wil ik geen foto's van Kurt Cobain meer. Of hij leuke liedjes maakte en charisma had en dat soort dingen is een andere discussie, maar als gitarist stelt de man niets voor in ieder geval.,
.
Kom, zoals je bent, zoals je bent, zoals ik wíííííl dat je bent. Olé...quote:Op vrijdag 7 januari 2005 03:12 schreef NiteSpeed het volgende:
[..]
--------------0 -------0-------0
0-0-1-2--- ----2-------2 ---------2----1----0
GRAN-DI-OOS!
Het was anders wel verdomd goed te voelen...quote:Op donderdag 6 januari 2005 22:24 schreef Svyatagor het volgende:
Coole pics!
Was dit het optreden waarbij je kramp in je handen kreeg?
Is er niet aan af te zien!
Een contrabas is hetzelfde gestemd als een basgitaar (meestal dan) en je moet in het begin heel goed luisteren naar je noten. De afstanden tussen de noten zijn ook groter dan op een basgitaar, aangezien een contrabas een octaaf lager gestemd is.quote:Is dat trouwens moeilijk, contrabas? Lijkt me wel omdat je geen frets hebt, en het ook nog zo laag is, dan hoor je 't moeilijker lijkt me zo.
Gaaf, Eighties van Killing Jokequote:Op vrijdag 7 januari 2005 03:12 schreef NiteSpeed het volgende:
--------------0 -------0-------0
0-0-1-2--- ----2-------2 ---------2----1----0
GRAN-DI-OOS!
Dat is inderdaad hun grootste zorg, maar ik wil het al een jaar en de afgelopen kerstvakantie ben ik er heel veel mee bezig geweest, ik dnek echt wel dat het iets blijvends is.En ze kunnen er inderdaad niks tegen doen, maar het zou toch leuk zijn als me een beteje zouden steuenen (ipv dat ze het nou leuk vinden dat ik eindelijk iets anders wil doen dan computeren, bedneken ze zoveel mogelijk redenen om het niet te doenquote:Op donderdag 6 januari 2005 23:36 schreef Svyatagor het volgende:
[..]
Da's dan heel jammer voor ze, lijkt me zo, 't is toch jouw eigen geld?
Misschien is het 't wel waard om eerst goed te overwegen of je over een half jaar nog steeds graag gitaar wil spelen, want het lijkt me dat daar de schoen wringt bij je ouders?
Je ziet op marktplaats enzo heel erg veel beginnerssetjes, mensen die het proberen, niet doorzetten en de boel dan weer verkopen. Erg jammer, maar het enige wat dan dus gebeurt is dat je erbij inschiet, en dan geldt toch nogmaals: jouw geld.
Rock & Roll = Rebellion mên![]()
En oordoppen kosten ook niet veel meer tegenwoordig
Da's inderdaad suf van ze.quote:Op vrijdag 7 januari 2005 11:00 schreef yootje het volgende:
[..]
Dat is inderdaad hun grootste zorg, maar ik wil het al een jaar en de afgelopen kerstvakantie ben ik er heel veel mee bezig geweest, ik dnek echt wel dat het iets blijvends is.En ze kunnen er inderdaad niks tegen doen, maar het zou toch leuk zijn als me een beteje zouden steuenen (ipv dat ze het nou leuk vinden dat ik eindelijk iets anders wil doen dan computeren, bedneken ze zoveel mogelijk redenen om het niet te doen).
Contrabas = cool, wij hebben er hier ook eentje staan, neemt wel enorm veel ruimte inquote:Op donderdag 6 januari 2005 22:15 schreef Rooligan het volgende:
Snel even wat fotootjes van ons optreden op eerste kerstdag !
Me...:
[afbeelding]
Gitarist & drummer:
[afbeelding]
Voor de geinteresseerden: de gitarist speelt over een Roland Space Echo en een Fender Vibroking. Zijn gitaar is een Gretsch, maar ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen dat het de 6120 is...
Mag ik even opmerken dat daar een enorm vet drumstel staat????????????quote:Op donderdag 6 januari 2005 22:15 schreef Rooligan het volgende:
Snel even wat fotootjes van ons optreden op eerste kerstdag !
Me...:
[afbeelding]
Gitarist & drummer:
[afbeelding]
Voor de geinteresseerden: de gitarist speelt over een Roland Space Echo en een Fender Vibroking. Zijn gitaar is een Gretsch, maar ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen dat het de 6120 is...
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | ROAD Tuning EADEBE capo 3rd fret Main pattern: |------0---------|-------(0)------| |---0---0--------|-----0----------| |--0-0------0---0|---0--0----0--0-| |-2---2--2-2---2-|--2----2--2--2--| |5--------4--02--|-0--0---0-------| 0|----------------|5--------4--0--0| |
Beetje laat maar hier wil ik even op inhaken. Het principe klopt voor duizend procent, zij het niet dat de gitaar die je in het midden post (voor de toplock neem ik aan?) een Ibanez JS2000 is. Die heeft idd een toplock maar ook een zgn. Fixxed edge pro bridge. Dit is een vaste brug (geen tremmolo dus) met de stem-stabiliteit van een edgepro tremmolo icm een toplock. De fixxed edge pro brug is een vaste brug met fine tuners zodat je heel secuur tijdens de gig kunt fijn-afstemmen. Dus de voordelen van een vaste brug met de voordelen van een edge-pro.....quote:Op woensdag 5 januari 2005 14:42 schreef Hammet het volgende:
[..]
Om hier een besluit over te nemen moet je weten dat er in principe 2 soorten tremolo-bruggen zijn.,
Ten eerste de 'Floyd Rose'-type brug. Een grote tremolo, die je veel op Ibanez gitaren tegenkomt (type: scheurijzer). Leuk om eens mee te spelen, maar als eerste gitaar zal ik het zeker niet aan raden. Als je wilt stemmen heb je nl. 2 stemmechaniek: de gewone stemmechanieken aan de kop, en de zogenaamde finetuners (die op de brug zitten). Je stemt eerst met de gewone mechanieken. Vervolgens worden de snaren op de topkam ingeklemd. Dan kan je met de finetuners nog zorgen dat ie helemaal zuiver wordt. Als je dan een andere stemming wilt dan moet je eerst meet een imbussleuteltje de klemmen los maken. Vervolgens begint het verhaal opnieuw.
Dit is niet erg fijn, want als je net begint met gitaar spelen is het juist leuk met allerlei verschillende nummers mee te spelen. Als een nummer dan is opgenomen met een anders gestemde gitaar, moet je dus veel moeite doen om te herstemmen.
Floyd Rose trem:
[afbeelding]
De topkam: tussen en hals en kop worden de snaren ingeklemd.
[afbeelding]
Daarnaast bestaat er ook nog een ander soort de tremolo, zeg maar de standaard tremolo (vibrato eigenlijk). Je ziet ze vaak op fenders. Hier heb je geen last van finetuners en dergelijke, maar bij flink gebruik zal de gitaar waarschijnlijk enorm ontstemmen. Ook weer een nadeel dus. Als je m niet gebruikt is het geen probleem trouwens.
De kleinere vibrato:
[afbeelding]
Ik zou zeggen, koop iig geen gitaar met een Floyd Rose. En fender-style vibrato zou nog wel kunnen. En tjsa, of het nutteloos is... ik gebruik het nooit dus voor mij is het redelijk nutteloos, maar er zijn natuurlijk hordes mensen die het wel gebruiken, dus die beslissing moet je zelf nemen.
Hoe bevalt-ie eigenlijk?quote:
Al gezien op gitaarnet.nl maar zal als het goed loopt het vaak bezoeken, moet het nog lerenquote:Op vrijdag 7 januari 2005 14:02 schreef yootje het volgende:
Hey, ik heb net een GitaarWiki geopend, sorry voor de banner, maar hosting kost nou eenmaal geld
http://compumania.nl/gitaarwiki/HomePage
Voel vrij om toe te voegenIk heb vandaag de ehle dag geen tijd, morgen doe ik misschien wat aan de lay-out.
Goed loopt het nog niet. Iedereen gaat massaal naar de edit pagina's maar op de 1 of andere manier wil niemand wat typen.quote:Op vrijdag 7 januari 2005 23:18 schreef StephanL het volgende:
[..]
Al gezien op gitaarnet.nl maar zal als het goed loopt het vaak bezoeken, moet het nog leren
1 2 3 4 5 6 7 | Bm F#m E--2(2)----2(1)-- B--3(3)----2(1)-- G--4(4)----2(1)-- D--0(-)----4(3)-- A--2(1)----0(-)-- E----------2(2)-- |
Theoretisch wel ja, maar heb je ze al geprobeerd? Op het eerste gezicht lijken ze me lastig te pakken.quote:Op zaterdag 8 januari 2005 01:22 schreef Nitro_YE het volgende:
Ik zat eens te kijken, zou je de akkoorden zo (zie code) kunnen pakken? Dan hoef je niet raar met je duim te gaan spelen
De nummers tussen haakjes zijn de vingers waarmee je het akkoord pakt.
[ code verwijderd ]
solliciteren!!! Heb je al geschreven???quote:Op zaterdag 8 januari 2005 11:53 schreef Gitarist het volgende:
Ik heb Waveworld vandaag ff gebeld, ze hebben een doorstart gemaakt en staan daar nu met z'n tweeën te verkopen... Ze hebben ook nog geen mensen aangenomen die kunnen repareren.
Ik ben benieuwd hoe lang ze het nu volhouden...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |