De rest alvast, omdat ik om 6 uur ga eten:
De uitslag:
01 (02) Metallica - One
02 (08) Nirvana - Smells Like Teen Spirit
Wie de film High Fidelity heeft gezien, kan zich vast nog wel de passie van de hoofdrolspelers herinneren: het maken van allerlei lijstjes, grotendeels gebaseerd op popmuziek. In dat licht bezien zullen ze het fijn vinden om in deze ultieme lijst even aangehaald te worden. Op een gegeven moment besluiten de heren zich te buigen over de beste vijf openingstracks van een album ooit. Vrijwel direct noemt één van hen dit nummer. Met Smells Like Teen Spirit opende Nirvana haar meesterwerk Nevermind en katapulteerde zichzelf in één keer richting de status van superster. In feite begon daar de ellende voor Kurt Cobain. Een nummer dat niet kan ontbreken in een lijst als deze, een nummer dat een band in de spotlights bracht die tot op de dag van vandaag geroemd wordt als inspiratiebron. Here we are now, entertain us. Het zal nooit meer zijn zoals het toen was.
03 (26) Guns N' Roses - November Rain
Je zou op een dag maar besluiten dat je je artiestennaam een anagram voor Oral Sex laat worden en je vanaf die dag Axl Rose noemen. Vervolgens maak je een gigantische bak herrie, ondersteund door je langharige vrienden. Een hoop drugs en drank erbij en een slechte reputatie is geboren, terwijl je fanschare alleen maar groeit. Op een dag gebeurt dan het onvermijdelijke. De stoere rockers gaan een ballad opnemen. Die ballad slaat bijna altijd aan bij veel meer mensen dan de eigen fans. Zo vergaat het ook dit nummer, dat ook nog eens veel te lang wordt gerekt. Het nummer is het excuus voor de radiostations van dit moment, als men ze verwijt nooit eens een lange albumtrack te draaien. Vijf keer per jaar November Rain en je bent overal van af. Van de band Guns ’n Roses is inmiddels al jaren niets meer vernomen, maar ach, Nothing lasts forever, zong Axl zelf al.
04 (31) Led Zeppelin - Stairway To Heaven
Zo’n plaat die je in dit soort lijsten altijd tegenkomt. Ik heb er weinig mee. Mijn herinnering aan deze plaat gaat niet veel verder dan het overlijden van actrice Sylvia Millecam. Destijds luisterde ik naar radio 3. De deejay kan ik me al niet meer voor de geest halen, wel het moment waarop hij iets zei over Sylvia en dat dit één van haar favoriete nummers zou zijn geweest. Het zijn die momenten waarop een sentimentele draak als deze ineens wel wat echts krijgt. Zonder dat ik overigens veel had met Sylvia. Noem het een plaat voor zo’n moment.
05 (45) Queen - Bohemian Rhapsody
In het dorp waar ik woon, leven vrij veel gereformeerde mensen. Die hebben veel kinderen. Die kinderen schuimen over straat, door weer en wind. Als ze eenmaal de puberjaren bereikt hebben, doen ze dit nog steeds. Uit pure verveling, want ze mogen geen televisie hebben. Dan gaan ze hangen en dan ontdekken ze het andere geslacht. Het aantal huwelijken op jonge leeftijd is dan ook niet gering en de meeste daarvan zijn zogeheten “moetjes”. Dat gevoel krijg ik altijd bij Bohemian Rhapsody. Toen ik het voor het eerst hoorde, als trouwe top 40-volger zo rond 1990, vond ik het ook fantastisch. Het nummer was weer eens opnieuw uitgebracht en behaalde de nummer één positie. Inmiddels ben ik er niet meer zo van onder de indruk en kan ik me al helemaal niet voorstellen dat hele volksstammen dit blijkbaar zo geweldig vinden. Elk jaar één in de top 2000. Alsof mensen die meedoen denken dat dit nummer er in moet. Een “moetje” dus. Wel één van verschillende vaders, gezien de enorme hoeveelheid wisselingen in het nummer. Waarvan de vader die “Scarabouche scarabouche will you do the fandango?” bedacht, wellicht door kan gaan voor de dorpsgek. De Bohemian Rhapsody dus, verplichte kost.
06 (09) Deep Purple - Child In Time
07 (15) REM - Losing My Religion
Dit nummer was mijn eerste kennismaking met R.E.M. Het was 1991, ik was tien jaar en spaarde voor vinyl singles. In die tijd had je ze nog, maar ze naderden hun einde. Voor 6 gulden had je een single. Deze kocht ik ook. Een geweldig nummer, met een pakkende melodie en natuurlijk die stem van Michael Stipe. Een stem die je direct grijpt. Eigenlijk is het een eenvoudig nummer, maar die eenvoud maakt het zo bijzonder. Jaren later, toen vinyl definitief uit was, heb ik de single nog verkocht aan een schoolgenoot, die fervent R.E.M.-fan was. Zelf ben ik inmiddels ook een liefhebber van de band, maar gek genoeg vind ik het album dat dit nummer bevat niet zo sterk. Losing My Religion is ook niet meer mijn favoriete R.E.M.-song, maar blijft in mijn herinnering toch altijd onlosmakelijk aan mijn kennismaking met de band verbonden.
08 (21) John Lennon – Imagine
John Lennon moet haast wel een profeet geweest zijn. Wellicht was hij zelfs wel de 13e discipel, zou je oneerbiedig kunnen zeggen. Ik doe het maar niet, want was het niet Lennon zelf die ooit in de ban ging toen hij opmerkte dat de Beatles inmiddels groter waren dan Jezus? Dit nummer is al ruim 30 jaar oud, maar kan nog altijd gisteren geschreven zijn. Imagine is nog steeds geen waarheid en met name het stukje waarin Lennon zich voorstelt dat er geen religie is, lijkt in de huidige tijd steeds verder weg. Juist het feit dat Imagine altijd een song over een utopie zal blijven, is denk ik de reden dat het mensen zo aanspreekt. Al doe ik dan het pianospel en de stem van John schromelijk tekort.
09 (11) Red Hot Chili Peppers - Under The Bridge
De Peppers, de alternatievelingen voor de huidige top 40-generatie. De band bevat een aantal al dan niet afgekickte verslaafden en maakte in hun begintijd heel wat ruigere muziek dan waar ze de laatste jaren mee aankomen. Under The Bridge zullen ze zeker niet meer schrijven, want dat is natuurlijk de heroïnesong bij uitstek. Van eenzaamheid tot kick, alles zit in dit nummer. Ik zie Frusciante en Kiedis zo lopen, op zoek naar de dealer, al dan niet naakt met slechts een sok om het geslachtsdeel. Ja, dat is nog eens andere kost dan pakweg Californication. En wisten die All Saints veel, toen ze het coverden. Gewoon een liedje over een brug. Het nummer doet me nu niet veel meer, maar is voor mij nog wel een herinnering aan de tijd dat de Peppers nog echt gekruid waren.
10 (03) Pearl Jam - Black
11 (25) Pearl Jam – Alive
Met Pearl Jam heb ik weinig. Toch heb ik wel een herinnering aan Alive. In de biografie van Dennis Rodman, excentrieke basketballer, wordt het nummer genoemd. Rodman, de koning van de rebound, won NBA-titels met Detroit en Chicago, had relaties met o.a. Madonna en Carmen Electra en was het enfant terrible van het Amerikaanse basketbal. In zijn biografie beschrijft Dennis hoe hij in een slechte periode met zijn auto wegreed, met een geweer in de kofferbak, vastbesloten een einde te maken aan zijn leven. Toen hij de radio aanzette, klonk Pearl Jam met Alive. Dennis dacht nog eens na en besloot uiteindelijk mee te brullen met het nummer en zijn plan te laten varen. Ook dat kan muziek dus bewerkstelligen…
12 (10) U2 – One
Ik vind Bono maar een zeikerd. Ik vind U2 ook niet zo goed. Ben de nummers altijd erg snel zat, evenals Bono’s toch wat beperkte stem. Er is één uitzondering en dat is dit nummer. One doet me zo’n 4 minuten vergeten dat ik Bono maar een irritante nepdominee vind. Ik trek het zelfs als hij zingend vraagt “did you come here to play Jesus?” Het is de tekst die het hem hier doet. De stem van Bono die lijkt te breken als hij “when all you’ve got is her” uitstoot. Kippenvel.
13 (36) Rage Against The Machine - Killing In The Name
Rammen, beuken, springen, duwen, vloeken, schreeuwen, tieren, headbangen. Enkele infinitieven die bij dit nummer passen. Het is de ultieme anti-autoriteitensong en blijft daardoor altijd overeind. Elk jaar komen er nieuwe jongeren bij die de behoefte hebben om niet te doen wat ze je zeggen. Hoe een band aan één statement een status kan overhouden.
14 (32) Metallica - Nothing Else Matters
Harde rockers maken ballad. Vrouwen zwijmelen, de stoere fans krijgen een brok in de keel en ook mensen die Metallica normaal gesproken haten vinden het mooi. Het is een standaardverhaal. Er zijn mensen die op basis van dit nummer de bijbehorende CD aanschaften en vervolgens van een koude kermis thuis kwamen. Typisch staaltje van misleiding.
15 (17) Oasis – Wonderwall
Bonafide hit, oftewel: hoe een grote bek en een flinke dosis arrogantie maken dat je overal mee weg komt. Als boerenlul Koos uit Zelhem dit nummer op plaat had gezet, was hij recht in zijn gezicht uitgelachen. Wanneer de controversiele broers Gallagher het doen, wordt het een wereldhit en zelfs evergreen. Het is eigenlijk schandalig. Met een tekst die niemand snapt en die in feite zo libido-verlagend werkt dat vrouwen pardoes hun string inruilen voor een bloemetjesonderbroek van de Zeeman. Wellicht één van de grootste mysteries uit de pophistorie.
16 (01) Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
17 (--) Green Day - Good Riddance (Time Of Your Life)
18 (re) Eagles - Hotel California
Alles wat de huidige alt.country-liefhebber zo veracht, zit opgesloten in deze evergreen van de Eagles. Iedereen kan het meezingen, dat is de verklaring achter het succes van dit nummer. Een hotel dat al sinds 1969 geen wijn meer verkoopt, waar vind je dat nog? In California dus blijkbaar.
19 (14) Cranberries – Zombie
Een oorlogssong van een paar Ieren met een excentrieke zangeres. Een voorbeeld van een tekst die meer aanslaat dan de muziek zelf, vermoedelijk. De oorlog in Joegoslavië woedde en dan kwam er iemand die letterlijk verwijten spuugde in de microfoon over “their thanks and their bombs”. Een onvermoede hit was geboren. De band zelf kon het succes van dit nummer nimmer meer herhalen.
20 (44) Radiohead – Creep
Radiohead is een band die zich gedurende haar loopbaan behoorlijk ontwikkeld heeft. Vergelijk de songs van de laatste plaat maar eens met dit nummer. Creep was een eenvoudig rocknummer met een typische Yorke-tekst. Hij zag zichzelf als een monster en zijn geliefde was zo “fucking special”. Zelfbeklag is nooit ver weg in Radiohead-nummers, maar destijds was het nog nieuw. Het werd een bescheiden hitje, maar is inmiddels bij een groot publiek bekend.
21 (16) Joy Division - Love Will Tear Us Apart
22 (22) The Cure - A Forest
23 (28) REM - Everybody Hurts
Afkomstig van mijn favoriete R.E.M.-album is dit een song die universeel aanspreekt door de tekst. Het was feitelijk een anti-zelfmoord song, maar werd bijvoorbeeld ook veel aangevraagd na het overleden van Lady Di. In de tekst kan iedereen zich herkennen. Het zit soms tegen, maar je moet blijven vechten. Ook dit nummer kan nog wel even mee, qua tekst.
24 (48) Live - Lightning Crashes
Voordat Live zich ontpopte als band van het grote gebaar en de stem werd van een groepering zoekende zieltjes met aanstekers, waren de mannen van Ed Kowalczyk nog rockers die af en toe gas terug namen. Dit nummer was een voorbeeld van de oude Live. Met een placenta die op de vloer valt en een jonge moeder die sterft. Maar bovenal een refrein dat Ed op het lijf is geschreven. Had de man het maar bij dit soort werk gehouden.
25 (--) U2 - With Or Without You
26 (06) Air - All I Need
27 (30) Verve - Bittersweet Symphony
Het nummer dat hoort bij die clip van die jongen in een leren jasje, die in een rechte lijn door de stad loopt en daarbij tegen mensen aanbotst en zelfs over de motorkap van een auto wandelt. Soms kan een clip bekender worden dan een lied zelf. De ene keer is dat terecht, de andere keer wat minder. In dit geval verdient het nummer ook de nodige aandacht. Als opener van The Verves succesvolste album Urban Hymns is het een klaagzang van ongeveer zes minuten. Heeft het leven eigenlijk wel zin, dat is de strekking van de song. Richard Ashcroft zelf ging later solo en maakte toen blije liefdesliedjes. We kunnen concluderen dat hij die zin dus in ieder geval gevonden heeft.
28 (12) Depeche Mode - Enjoy The Silence
Later nog eens gecoverd door Tori Amos, op haar coveralbum Strange Little Girls. Haalt het niet bij het origineel natuurlijk. Een bijzonder nummer, waarop de af en toe wat galmende stem een hoofdrol speelt. Words of violence, break the silence… Depeche Mode wist de stilte die na deze hit viel nooit meer adequaat in te vullen met nieuwe woorden.
29 (--) No Doubt - Don’t Speak
Meisje is verbitterd over een verbroken relatie. Ze gebiedt de jongen niets te zeggen, het doet pijn. Niets bijzonders aan, totdat het werd gezongen door Gwen Stefani en het vriendje in kwestie een bandlid bleek. Moet leuk zijn, tijdens live-concerten. Sta je daar te spelen, zingt je ex half huilend hoe gemeen je eigenlijk wel niet geweest bent. Het poppengezichtje en pruillipje van Gwen, die zich tegenwoordig ophoudt met de hippe rapnegers, droeg ook bij aan de geloofwaardigheid en daarmee het succes van dit nummer.
30 (92) Goo Goo Dolls – Iris
Je zou op dat moment maar een meisje gekend hebben dat Iris heette. Dan is dit natuurlijk een prima nummer om voor haar te zingen, op het moment dat je besluit een serenade te brengen. Gek genoeg speelt de naam van het meisje nauwelijks een rol in dit nummer. Het is vooral de pathos van de zanger die het nummer draagt. Hij heeft het echt moeilijk, lijkt het.
ASWH, de trots van de regiowww.thuisuiteten.nl