abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 1 januari 2005 @ 18:27:59 #151
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_24340885
quote:
Op zaterdag 1 januari 2005 18:16 schreef Monidique het volgende:
Jij bent toch ook gelovig, Akkersloot?
Mijn godsbeeld is anders dan dat van een christen/moslim/jood/hindoe. Binnenkort daarover een topic, op verzoek. Zie ook mijn, door de moderator destijds, gesloten topic "Is God een atheïst ?".
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
  zaterdag 1 januari 2005 @ 18:30:19 #152
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_24340923
Alles is gebaseerd op de evolutie theorie. Mensen hebben hersens gekregen om te denken dus ze moeten hersens gebruiken om te twijfelen aan het bestaan van iets dat nog niet is aangetoond dat het daadwerkelijk bestaat. En dan heb je nog vrije wil. Waarom zou God als God bestaat mensen iets opdringen en waarom zou hij ze niet zelf laten denken.

Ook altijd dat gezeur van mensen dat het leven zwaar is en geen gebruikershandleiding heeft, het zou een uitdaging moeten zijn om het leven te maken en in te richten zoals je het goed dunkt.

Over het bestaan van God twijfel ik zelf ook nog. Ik geloof in sprookjes dus misschien ook wel daarin Ik geloof dat mensen zelf God kunnen zijn. Zodra ze weten hoe ze moeten toveren met alles.

Maar dat is offtopic. Mensen zijn ontstaan uit water, het universum was gecreeerd door een reactie van omstandigheden. En hoe zit dat dan allemaal verder?

Ben ik nu slecht dat ik niet zomaar geloof in God? Wordt ik nu gestraft omdat ik meerdere opties aanneem en dat het allemaal wetenschappelijk te bewijzen valt? In ieder geval ben ik van mening dat er een manier moet zijn geweest dat alles heeft doen laten ontploffen tot wat het nu is. Of ontstaat iets zomaar uit het niets?

Wie weet was er helemaal geen oerknal en was het er al zonder dat er een aanleiding nodig was.

[ Bericht 7% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 01-01-2005 18:39:30 ]
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_24342143
quote:
Op zaterdag 1 januari 2005 18:10 schreef Akkersloot het volgende:

Hoe kan je nu voor iets kiezen waar van je niet in het bestaan van gelooft. Kan jij soms ook kiezen voor groene marsmannetjes. Of, nog sterker, heb jij voor God gekozen terwijl jij eigenlijk niet in zijn bestaan gelooft
Dat maakt ook duidelijk dat er volgens die doctrines (christendom/islam) er ook geen "ongelovigen" bestaan. Want de volgelingen van Paulus en Mohammed geloven dat iedereen in hun "God" of "Allah" geloven.
Het geloof is de weg naar de verlichting en verlossing. Je kunt er toch voor kiezen? Je kunt er in ieder geval voor kiezen om je er voor op te stellen. Veel ongelovigen zijn ongelovig omdat dat gemakkelijker is, maar weten in feite helemaal niets.
pi_24342154
Dromenvanger, bewijst een oerknal het niet bestaan van God?
  zaterdag 1 januari 2005 @ 19:51:59 #155
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_24342404
quote:
Op zaterdag 1 januari 2005 19:38 schreef FuifDuif het volgende:
Dromenvanger, bewijst een oerknal het niet bestaan van God?
Het bestaan van God is op geen enkele manier te bewijzen of te ontkrachten, daarom is het wetenschappelijk gezien niet relevant of God er is. Natuurlijk zegt een oerknal niet dat God niet bestaat, wie weet was dat wel Gods manier van creatie. Ik zie zelf God overigens meer conceptueel, niet als een persoon. Die God maakt het dus ook niet uit wie wel of niet in haar geloven, daar ze in alles zichtbaar is.
  zaterdag 1 januari 2005 @ 20:16:48 #156
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_24342816
quote:
Op zaterdag 1 januari 2005 19:37 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Het geloof is de weg naar de verlichting en verlossing. Je kunt er toch voor kiezen? Je kunt er in ieder geval voor kiezen om je er voor op te stellen. Veel ongelovigen zijn ongelovig omdat dat gemakkelijker is, maar weten in feite helemaal niets.
Het heeft beide voor en nadelen hoor, je kunt niet stellen dat het ene makkelijker is als het andere. Een geloof kan onverklaarbare zaken verklaren, waar de "ongelovige" in het ongewisse blijft. Je kunt steun hebben uit het geloof, een ongelovige moet die ergens anders vandaan halen.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  zaterdag 1 januari 2005 @ 20:27:38 #157
60090 Akkersloot
pi_24342984
quote:
Je kunt er in ieder geval voor kiezen om je er voor op te stellen.
Bedoel je "om je er voor open te stellen"?

Dus jij hebt voor iets gekozen om in te geloven waar je eigenlijk niet in gelooft
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
pi_24344254
quote:

[..]

Het geloof is naar mijn mening juist helemaal niet de weg naar de verlichting maar eerder de weg naar de totale afhankelijkheid. Ligt er natuurlijk ook aan hoe serieus je je geloof neemt. Maar als je streng gelovig bent draait je hele leven om allerlei verzonnen regeltjes en vooral veel angst dat je misschien wel in de hel zult komen.
  zaterdag 1 januari 2005 @ 21:45:05 #159
60090 Akkersloot
pi_24344458
quote:
Op zaterdag 1 januari 2005 21:34 schreef tarekh het volgende:
Het geloof is naar mijn mening juist helemaal niet de weg naar de verlichting maar eerder de weg naar de totale afhankelijkheid. Ligt er natuurlijk ook aan hoe serieus je je geloof neemt. Maar als je streng gelovig bent draait je hele leven om allerlei verzonnen regeltjes en vooral veel angst dat je misschien wel in de hel zult komen.
En de omgang met andere mensen raakt er dikwijls ook niet beter op. Alleen al het feit dat veel christenen het niet na kunnen laten om andersgelovigen maar ongelovigen te noemen.
pi_24348040
quote:
Op zaterdag 1 januari 2005 19:51 schreef Alicey het volgende:

[..]

Het bestaan van God is op geen enkele manier te bewijzen of te ontkrachten, daarom is het wetenschappelijk gezien niet relevant of God er is. Natuurlijk zegt een oerknal niet dat God niet bestaat, wie weet was dat wel Gods manier van creatie. Ik zie zelf God overigens meer conceptueel, niet als een persoon. Die God maakt het dus ook niet uit wie wel of niet in haar geloven, daar ze in alles zichtbaar is.
Dan vertonen onze denkbeelden veel overeenkomsten, Alicey. Ook ik zie God als een soort concept, een verloop van de dingen zoals die plaatsvinden. Daarom zie ik in de wetenschap ook geen enkel gevaar voor mijn geloof.
pi_24350149
Is niet elk opgelegd of nageleefd geloof een politiek dogma?
Je kan erover praten tot je een ons weegt, en komt nooit ergens.
Het is bijna niet voor te stellen dat iemand waarover zoveel gepraat wordt, gediscussieerd wordt, niet bestaat. Hem of het aanvallen of verdedigen, lijkt een teken van twijfel.
pi_24353455
quote:
Fuifduif:
Veel ongelovigen zijn ongelovig omdat dat gemakkelijker is, maar weten in feite helemaal niets.
Andersom ook. Gelovigen geloven bijvoorbeeld dat God altijd heeft bestaan. Een drogredenatie van jewelste. Een dooddoener. Gelovigen geloven graag dat in tijden van ellende God het zo gewild heeft. Prachtig stukje psychologie. Niet-geloven is niet makkelijker dan wel-geloven. Je hoeft als niet-gelovige je alleen niet aan bepaalde ideeen als "bidden, geen sex voor het huwelijk, naar de kerk gaan" etcetera te houden ( beetje algemeniseren ) Maar daarom zijn de opvattingen over ethiek vaak wel overeenkomend. Daar draait het toch om?
quote:
Daarom zie ik in de wetenschap ook geen enkel gevaar voor mijn geloof.
Daar ben ik heel erg blij om.
quote:
Het geloof is de weg naar de verlichting en verlossing
Maar gelukkig niet de enige weg. Ligt er ook aan wat je onder geloof ziet, natuurlijk.
quote:
Dromenvanger:
Maar dat is offtopic. Mensen zijn ontstaan uit water, het universum was gecreeerd door een reactie van omstandigheden.
Het universum is gecreeerd door een reactie? Dat is dus een van de grootste fysische problemen: op het moment supreme gaan de huidige natuurwetten niet meer op. Je kunt daar dus fysisch nog niets over zeggen. Nog niet. Ze zijn er druk mee bezig.
pi_24353504
quote:
Op zaterdag 1 januari 2005 16:34 schreef FuifDuif het volgende:
Welke drang?
Om te willen geloven dat er iets bestaat wat oneindig, niet verklaarbaar is en boven ons staat. Die angst voor het existentieele. Een reden voor alles. Want het feit dat we geneigt zijn naar dat geloven, laat misschien wel zien hoe waarschijnlijk het absolute er van is.
pi_24353719
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 02:37 schreef Dr.Daggla het volgende:
Ontopic: ik denk dat God niets geschapen heeft of uberhaupt ooit bestaan heeft. Sterker nog, ik acht de kans dat de Anunaki ons hebben 'gemaakt' nog altijd stukken groter. Daar zijn immers nog antoonbare clues voor. Niet dat ze waar hoeven te zijn, maar over het bestaan van God is helemaal 0,0% bewijs en/of aanwijzingen dat ie er is.
Het hele concept 'geschapen zijn' is een verlegging: want wie heeft dan weer de schepper gemaakt?
Dat kan je dan wel fysisch gaan benaderen en op de proppen komen met intrinsieke instabiliteit etc - maar wie heeft dan dat intrinsiek instabiele stelsel gemaakt?

Zoalng je vast zit aan het lineaire denken moet je wel een beginpunt definieren.

Het cyclisch denken is een aardige uitvlucht: dingen beginnen steeds weer opnieuw, eeuwige cirkels, geen begin en geen eind.

Kortom
ik snap het ook niet
pi_24366488
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 01:51 schreef HAL9000S het volgende:
Ik vraag mezelf altijd af: Waarom hebben gelovigen nou een god geschapen?
precies mijn woorden, geen discussie mogelijk.
Een begrip dat iedereen anders interpreteerd, en waar ieder een eigen draai aan kan geven.
pi_24381471
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 01:49 schreef Dzenos het volgende:
Ik zit al een tijdje met een vraag... Waarom heeft god nou mensen geschapen die geen geloof hebben en waarom mensen van andere geloven? Waarom heeft hij uberhaupt mensen/wezens geschapen?

Hier zal vast wel weer iemand een antwoord op weten/denken dus ik wacht af!
Volgens wat ik van de islam begrijp:
1. God heeft de mens geschapen en hem/haar een eigenwil gegeven. De mens kan zelf kiezen om wel of niet te gehoorzamen.
2. Koran 2:30:
En toen uw Heer tot de engelen zeide: "Ik wil een stedehouder (de mens) op aarde plaatsen," zeiden zij: "Wilt Gij er iemand plaatsen die er onheil zal stichten en bloed zal vergieten, terwijl wij U verheerlijken met de lof die U toekomt en Uw Heiligheid prijzen," antwoordde Hij: "Ik weet wat gij niet weet."
3. De mens heeft beperkingen in hun denk- en beschouwingsvermogen (met hersens en zintuigen). Een worm heeft bv. geen ogen maar dat betekent niet dat ogen niet bestaan (voor de worm dus niet). Er kunnen meerdere zintuigen bestaan die de mens niet heeft. Mens weet ook niet wat geest is terwijl die er is enz.. enz.. Daarom moet de mens accepteren dat hij niet weet waarom God ongelovigen schiep, Hij is Degene die het weet. Het kan bijv ook zijn omdat de mens alleen maar kan denken in de dimensie tijd terwijl God niet: God heeft de tijd ook geschapen.

Maar twee dingen zijn duidelijk: de mens kiest zelf of hij God wel of niet gehoorzaamt en .... de vraag van jou werd ook door de engelen gesteld :-)
Het verschil tussen het geloof en het bijgeloof is dat het geloof een conclusie is van rationeel onderzoek.
De waarheid is van iedereen.
pi_24385831
Dus God heeft bij voorbaat ''ongelovigen'' geschapen zodat hij ze tot in de eeuwigheid kan doen lijden in de hel? Liefdevol, die God.
It's a simple question -- if the moon were made of ribs ... would ya eat it?...I know I would.
pi_24389949
quote:
Op dinsdag 4 januari 2005 04:02 schreef ChildOfBodom het volgende:
Dus God heeft bij voorbaat ''ongelovigen'' geschapen zodat hij ze tot in de eeuwigheid kan doen lijden in de hel? Liefdevol, die God.
Relevanter is de vraag of het wel of niet rechtvaardig is. Bijv. iemand die op aarde genocide pleegt verdient in de hiernamaals de goddelijke straf. Welke straf is dan rechtvaardig wordt door God bepaald omdat hij precies weet wat rechtvaardig is. De mens schiet te kort aan denk- en voorstellingsvermogen.

Belangrijker voor ons is dat we weten dat we (ook die genocideplegers) op aarde het vermogen tot kiezen hebben en dus ook tot kiezen van de consequentie van wat we gekozen hebben. Dat vind ik rechtvaardig.
Het verschil tussen het geloof en het bijgeloof is dat het geloof een conclusie is van rationeel onderzoek.
pi_24390248
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 02:14 schreef Nickthedick het volgende:
Fundamentalist Christianity - fascinating. These people actually believe that the bi.., er, the world is 12 thousand years old. Swear to God. What the..? Based on what? I asked them. "Well we looked at all the people in the Bible and we added 'em up all the way back to Adam and Eve, their ages - 12 thousand years." Well how fucking scientific, okay. I didn't know that you'd gone to so much
etc etc
De mens is 12 duizend jaar oud volgens de Bijbel, niet de wereld....
Het idee is dat voor God zoals ergens in de Bijbel staat...dagen niet hetzelfde zijn als voor mensen, voor God kan een minuut een eeuw zijn of een miljoen jaar. Dat betekent dus dat als de Dinosauriers bijv op dag 3 zijn geschapen er miljoenen jaren voorbij kunnen zijn gegaan tot dat de mens werd geschapen.
- God's only excuse is the fact that He doesn't exist -
pi_24390276
quote:
Op dinsdag 4 januari 2005 12:40 schreef Aslama het volgende:

[..]

Relevanter is de vraag of het wel of niet rechtvaardig is. Bijv. iemand die op aarde genocide pleegt verdient in de hiernamaals de goddelijke straf. Welke straf is dan rechtvaardig wordt door God bepaald omdat hij precies weet wat rechtvaardig is. De mens schiet te kort aan denk- en voorstellingsvermogen.

Belangrijker voor ons is dat we weten dat we (ook die genocideplegers) op aarde het vermogen tot kiezen hebben en dus ook tot kiezen van de consequentie van wat we gekozen hebben. Dat vind ik rechtvaardig.
Jij gelooft zo te zien? Maar vertel me dit eens....als je nou echt niet gelooft, je wil het wel maar je gelooft gewoon niet dat de Bijbel echt het woord van God is, dan kan je niet zomaar zeggen van: oke ik geloof het toch wel! In jou persoon zit dan dat je het niet gelooft...dan is dat toch ook God's wil dat jij niet gelooft!
  dinsdag 4 januari 2005 @ 13:05:42 #171
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_24390357
quote:
Op dinsdag 4 januari 2005 13:00 schreef ee-04 het volgende:

[..]

Jij gelooft zo te zien? Maar vertel me dit eens....als je nou echt niet gelooft, je wil het wel maar je gelooft gewoon niet dat de Bijbel echt het woord van God is, dan kan je niet zomaar zeggen van: oke ik geloof het toch wel! In jou persoon zit dan dat je het niet gelooft...dan is dat toch ook God's wil dat jij niet gelooft!
Gelovigen laten het idd heel vaak overkomen alsof geloven een keuze is die je kunt maken. .
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_24390506
quote:
Op dinsdag 4 januari 2005 13:05 schreef Frezer het volgende:

[..]

Gelovigen laten het idd heel vaak overkomen alsof geloven een keuze is die je kunt maken. .
Zo staat het ook in de Bijbel
  dinsdag 4 januari 2005 @ 17:43:50 #173
60090 Akkersloot
pi_24395364
quote:
Op maandag 3 januari 2005 23:37 schreef Aslama het volgende:
. De mens kan zelf kiezen om wel of niet te gehoorzamen.
[Akkersloot "stokpaardje"] Als je ergens niet in (het bestaan van) gelooft kan je daar ook niet voor kiezen. Of denk jij te kunnen kiezen voor Groene Marsmannetjes [/Akkersloot "stokpaardje"]
quote:
Maar twee dingen zijn duidelijk: de mens kiest zelf of hij God wel of niet gehoorzaamt en .... de vraag van jou werd ook door de engelen gesteld :-)
Smilie is mislukt. Maar het is wel om te lachen natuurlijk
  dinsdag 4 januari 2005 @ 17:51:30 #174
60090 Akkersloot
pi_24395531
quote:
Op dinsdag 4 januari 2005 12:40 schreef Aslama het volgende:
Wat heeft het plegen van een genocide te maken in het geloof in het hersenspinsel van een geesteszieke godsdienststichter (hij had immers "visioenen").
pi_24401651
quote:
Op dinsdag 4 januari 2005 13:00 schreef ee-04 het volgende:

[..]

Voor mij is het geloof geen keuze. Het is een conclusie van een rationeel onderzoek, iets dat ik rationeel als juist vaststel en er niet omheen kan. Ik kan wel kiezen om God (mijn conclusie is dat Hij bestaat) wel of niet te gehoorzamen.

Volgens mijn opvatting is het idd zo dat de mens is gedwongen om te kiezen uit twee keuzes: paradijs of hel, of je daarin gelooft of niet. Hij kan kiezen voor de paradijs door te gehoorzamen of de hel door niet te gehoorzamen. Het is zoiets als de wet van de natuur waar je niet omheen kan, maar je krijgt bepaalde konsekwentie als je bepaalde keuze maakt. In die zin is er wel dwang maar niet in de keuze die je kiest.
pi_24407261
quote:
Op woensdag 5 januari 2005 00:05 schreef Aslama het volgende:

[..]

Voor mij is het geloof geen keuze. Het is een conclusie van een rationeel onderzoek, iets dat ik rationeel als juist vaststel en er niet omheen kan. Ik kan wel kiezen om God (mijn conclusie is dat Hij bestaat) wel of niet te gehoorzamen.

Volgens mijn opvatting is het idd zo dat de mens is gedwongen om te kiezen uit twee keuzes: paradijs of hel, of je daarin gelooft of niet. Hij kan kiezen voor de paradijs door te gehoorzamen of de hel door niet te gehoorzamen. Het is zoiets als de wet van de natuur waar je niet omheen kan, maar je krijgt bepaalde konsekwentie als je bepaalde keuze maakt. In die zin is er wel dwang maar niet in de keuze die je kiest.
Mja, als jouw geloof een resultaat is van rationeel onderzoek moet je nog maar es gaan onderzoeken. Rationeel kun je God niet verklaren. Je kunt er alleen rationeel vraagtekens bij zetten. Geloof draait niet om logica oid, dat wil jij alleen graag geloven, want dan wordt je godsbeeld bevestigt. Als je het geloven in een God puur rationeel/logisch gaat bekijken, krijg ik de volgende vragen:

-waarom wil je iets introduceren wat, in tegenstelling tot Zijn eigen schepping, niet verklaarbaar is?
-waarom wil zo'n God Zijn eigen consistentie tegenspreken door in Zijn schepping in te grijpen?
-waarom zijn er honderden religies, en waarom zou die ene nou juist de goede zijn?
-als geloven een waarheid oplegt op de gehele schepping, hoe zit het dan met buitenaardse beschavingen? Wordt hen dezelfde waarheid opgelegt?

Ik denk dat geloven een onderdeel is van een ontwikkeling die de mens de afgelopen eeuwen doorgaat: Eerst wou ze geloven dat de Aarde het middelpunt was ( dat was fout), toen werd de Zon het middelpunt( aardig alternatief, maar ook fout), toen werd de mens het middelpunt ( ook fout ). De mens wil dolgraag geloven dat ze er toe doet. Ik denk dat dat dus niet zo is. Het idee is erg aanlokkelijk, maar simpelweg te primitief om aannemelijk te zijn.
pi_24409130
Maar Aslama, voor jou is het makkelijk praten dat je een keuze kan maken, dat lijkt voor jou misschien zo omdat je zelf gelooft! Dan kan je inderdaad kiezen om al dan niet voor God te kiezen.

Maar stel je nou eens voor, zoals Akkersloot zegt, dat jij nu zou moeten kiezen voor groene marsmannetjes. Er is gisteren een oud boek gevonden zoals de Bijbel met daarin ongeveer dezelfde stof alleen nu dus over marsmannetjes...Zou jij dan de keuze kunnen maken om er in te gaan geloven?

Ik denk het niet, je gelooft het of je gelooft het niet!
pi_24412968
edit

[ Bericht 96% gewijzigd door Alicey op 05-01-2005 16:18:35 (Nutteloze bijdrage) ]
pi_24417104
Ben benieuwd wat voor Koran-quote hierboven stond.
pi_24418236
Dit antwoord is ook (deels) het antwoord voor anderen die gerageerd hebben op mijn post.
quote:
Op woensdag 5 januari 2005 12:24 schreef ee-04 het volgende:
Maar Aslama, voor jou is het makkelijk praten dat je een keuze kan maken, dat lijkt voor jou misschien zo omdat je zelf gelooft! Dan kan je inderdaad kiezen om al dan niet voor God te kiezen.

Maar stel je nou eens voor, zoals Akkersloot zegt, dat jij nu zou moeten kiezen voor groene marsmannetjes. Er is gisteren een oud boek gevonden zoals de Bijbel met daarin ongeveer dezelfde stof alleen nu dus over marsmannetjes...Zou jij dan de keuze kunnen maken om er in te gaan geloven?

Ik denk het niet, je gelooft het of je gelooft het niet!
Het geloof moet de conclusie zijn van een rationeel onderzoek. Ik vind het anders nep als ik moet geloven in wat niet rationeel/logisch is. Hieronder volgt een voorbeeld.

Het begin van de Oerknal is een punt. Wat is buiten het punt? Het is geen materie, energie of ruimte want ze zijn in het punt verpakt. Dus buiten het domein van materie, energie, ruimte en alles wat in de wereldse natuur door onze zintuigen waarneembaar is. Niet te verklaren door de wereldse wetenschap omdat het niet waarneembaar is. Het is wat in de Islam het verborgene wordt genoemd, een ander domein dan de wereldse domein. Dit is allemaal een conclusie van logisch denken, rationeel. Het verborgene is een domein waarvan de aanwezigheid ervan af te leiden is door rationeel te denken maar niet door de wereldse wetenschap te verklaren omdat de wereldse wetenschap voor een ander domein (materi,energie, ruimte) geldt (die in het beginpunt van de oerknal "ingepakt" is).

De Koran bevistigt het bestaan van het verborgene (hoofdstuk 2, vers 3):

3. Die in het verborgene geloven en het gebed houden en die bijdrage schenken van hetgeen Wij hun hebben geschonken.

In de Islam bestaat het verborgene uit God zelf, engelen, duivels (shaytan), paradijs, hel en anderen. Dit is een domein die alleen te verklaren is door een goddelijke openbaring die op aarde door de profeten is verkondigd.
  donderdag 6 januari 2005 @ 09:50:08 #181
60090 Akkersloot
pi_24427930
quote:
Op woensdag 5 januari 2005 20:52 schreef Aslama het volgende:
Het begin van de Oerknal is een punt. Wat is buiten het punt? Het is geen materie, energie of ruimte want ze zijn in het punt verpakt. Dus buiten het domein van materie, energie, ruimte en alles wat in de wereldse natuur door onze zintuigen waarneembaar is. Niet te verklaren door de wereldse wetenschap omdat het niet waarneembaar is. Het is wat in de Islam het verborgene wordt genoemd
Waarom zou de islam dan het enige alternatief voor het geloof in de oerknal zijn ?
quote:
Die in het verborgene geloven en het gebed houden en die bijdrage schenken van hetgeen Wij hun hebben geschonken.
In het evangelie (waar Mohammed, van horen hij was namelijk analfabeet, veel voor zijn "visioenen" had geput staat ook iets over "in het verborgene geloven". Maar dat slaat dan op geloven in het verborgene, namelijk niet te koop lopen met je geloof.
pi_24428467
quote:
Op woensdag 5 januari 2005 20:52 schreef Aslama het volgende:
Dit antwoord is ook (deels) het antwoord voor anderen die gerageerd hebben op mijn post.
[..]

Het geloof moet de conclusie zijn van een rationeel onderzoek. Ik vind het anders nep als ik moet geloven in wat niet rationeel/logisch is. Hieronder volgt een voorbeeld.
Hoe wil jij God rationeel verklaren? Als je rationeel denkt, neem je juist aan dat God niet bestaat, totdat het tegendeel bewezen is. En dat is natuurlijk een rare manier van denken, religieus gezien dan.
quote:
Het begin van de Oerknal is een punt. Wat is buiten het punt? Het is geen materie, energie of ruimte want ze zijn in het punt verpakt. Dus buiten het domein van materie, energie, ruimte en alles wat in de wereldse natuur door onze zintuigen waarneembaar is. Niet te verklaren door de wereldse wetenschap omdat het niet waarneembaar is. Het is wat in de Islam het verborgene wordt genoemd, een ander domein dan de wereldse domein. Dit is allemaal een conclusie van logisch denken, rationeel. Het verborgene is een domein waarvan de aanwezigheid ervan af te leiden is door rationeel te denken maar niet door de wereldse wetenschap te verklaren omdat de wereldse wetenschap voor een ander domein (materi,energie, ruimte) geldt (die in het beginpunt van de oerknal "ingepakt" is).
Je trekt links die wel heel ver gaan. In mijn ogen is het onzin wat je hier neerzet. En ik weet waarschijnlijk ook van welke site je dit hebt geplukt. Het oerknalmodel is idd het meest passende model in de waarneming. Dat zegt natuurlijk niet of het waar is. En dan pak je opeens de Islam erbij, met wat Koran teksten? Wat in de Koran "het verborgene" wordt genoemd? De Koran geeft dus volgens jou aan wat er buiten de ruimte-tijd aanwezig is? In de Bijbel staan net zo teksten, die je een wetenschappelijke lading kunt geven. In mijn ogen zijn die boeken daar niet voor bedoeld, en is het een zwakke manier om bevestiging van een geloof te krijgen. Ik heb ooit de redenatie "God is energie, en volgens E=mc2 heeft Hij die energie in massa kunnen omzetten tijdens de oerknal" voorbij zien komen. Ook zo'n misvatting.

Over je eerste paar zinnen: Wat er buiten dat punt was, is wel te verklaren: zover was de ruimte-tijd nog niet gestrekt, dus er was simpelweg niets. Dat jij daar graag een paradijs ed wilt neerzetten is prima, maar noem dat asjeblieft niet logisch. Dat soort redenaties, een model aanvullen met de Koran die eeuwen oud is, heeft niets met logisch nadenken te maken. Overigens is het op die manier heel makkelijk om van alles te introduceren buiten de ruimte-tijd. God enzo.

Ik denk dus dat je hier volkomen verkeerd denkt.
pi_24428581
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 09:50 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Waarom zou de islam dan het enige alternatief voor het geloof in de oerknal zijn ?
Dat heb ik hierboven niet beweerd, wel dat wat mij betreft geloof rationeel moet zijn, anders kan je zoveel waarheden bedenken. Dat de islam voor mij de ware is, vereist een andere lange discussie. Misschien gaat het mij lukken om te proberen een niet al te lange antwoord op deze vraag te formuleren, dan post ik het hier. Maar voorlopig kan niets vaststellen dat de islam niet de ware is.
quote:
[..]

In het evangelie (waar Mohammed, van horen hij was namelijk analfabeet, veel voor zijn "visioenen" had geput staat ook iets over "in het verborgene geloven". Maar dat slaat dan op geloven in het verborgene, namelijk niet te koop lopen met je geloof.
De islam erkent de evangelie maar niet in de huidege vorm, net als de torah en anderen. Yesus was één van de profeten dus logisch dat in beide religie het verborgene staat. Je hebt het over visioenen, sluit je ook uit dat het een openbaring is? waarom?
pi_24428792
quote:
Maar voorlopig kan niets vaststellen dat de islam niet de ware is.
euj....dat is met het Boedhisme, Jodendom, Christendom, etc ook zo. Dat is het punt met een geloof: Je kunt niet vaststellen of het de ware is, dat geloof je. ( mag ik het Boedhisme als een geloof bestempelen? Vast wel ej?) Jij wilt erg graag je geloof rationeel bevestigt zien, maar dat gaat je erg tegenvallen.
pi_24429061
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 10:56 schreef Haushofer het volgende:

[..]

euj....dat is met het Boedhisme, Jodendom, Christendom, etc ook zo. Dat is het punt met een geloof: Je kunt niet vaststellen of het de ware is, dat geloof je. ( mag ik het Boedhisme als een geloof bestempelen? Vast wel ej?) Jij wilt erg graag je geloof rationeel bevestigt zien, maar dat gaat je erg tegenvallen.
Ik weet eigenlijk niet of Boedhisme nu een geloof of een levenswijze is, ze hebben in elk geval geen God waarmee ze zaken verklaren.

Aslama interpreteert "rationeel" duidelijk anders dan jou logische visie, daarom kan hij zijn geloof bevestigd zien. Die andere interpetatie kan ik wel snappen van uit een gelovig standpunt, maar om dan te pogen het dan met de moed der wanhoop er toch een wetenschappelijke draai aan te geven heeft weinig zin, daarmee maakt hij zich niet bepaald geloofwaardiger.

Overigens, Alsama, elke gelovige (wat het geloof ook is, van mijn part in het Roze Olifantje achter de maan), kan zijn geloof op de zelfde manier "onderbouwen" of "rationeel" bevestigen zoals jij nu doet. Kan je dat zelf ook inzien?
  donderdag 6 januari 2005 @ 12:02:43 #186
60090 Akkersloot
pi_24429962
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 10:41 schreef Aslama het volgende:
Yesus was één van de profeten dus logisch dat in beide religie het verborgene staat.
Nee dat is niet logisch. Het ligt er gewoon aan hoe een nieuwe godsdienststichter dat gecopieerd heeft. Of "zoals anderen dat veranderd hebben" zoals jij wilit.
quote:
Je hebt het over visioenen, sluit je ook uit dat het een openbaring is? waarom?
Een visioen (beelden in je hoofd) is een door christenen en moslims erkent communicatie middel tussen God of Allah en zijn "profeten". Daarom zet ik als niet gelovige in die "visioenen" het woord "visioen" ook tussen aanhalingstekens. Een "visioen" is immers niets meer of minder dan een epileptische aanval bij het slaapkwab van zo'n "profeet".
  donderdag 6 januari 2005 @ 12:24:48 #187
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_24430365
Wat noem je een visioen? Een realistisch ogende droom? Iets wat je krijgt nadat je een druppeltje
van een bepaalde substantie gebaseerd op een schimmel over je tong hebt laten glijden? Iets
wat je krijgt als je een bepaald soort paddestoel eet (heilig brood als metafoor) ?... Kan heeeeeeel
goddelijk aanvoelen hoor, zeker als je niet weet wat er aan de hand is, weet je niet wat je
overkomt...
What you pay attention to, you become conscious of...
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
  donderdag 6 januari 2005 @ 15:15:03 #188
39732 Mr.Zed
Ik besluit niets te beslissen.
pi_24433066
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 11:16 schreef Frezer het volgende:

[..]

Ik weet eigenlijk niet of Boedhisme nu een geloof of een levenswijze is, ze hebben in elk geval geen God waarmee ze zaken verklaren.
Toch willen ze wel het goddelijke bereiken.
Het is een levenswuijze gebaseerd op het geloof dat er een "verlichting" bestaat.

Denk maar eens aan bijvoorbeeld de boedhistische mummies.

Je moet toch iets geloven om vrijwillig zelf je eigen lichaam te mummificeren.
Kunst zonder trein.
pi_24439737
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 10:32 schreef Haushofer het volgende:

[..]
quote:Op woensdag 5 januari 2005 20:52 schreef Aslama het volgende:

Hoe wil jij God rationeel verklaren? Als je rationeel denkt, neem je juist aan dat God niet bestaat, totdat het tegendeel bewezen is. En dat is natuurlijk een rare manier van denken, religieus gezien dan.
Ik heb hier (nog) niet het bestaan van God rationeel verklaard. Wel het bestaan van het verborgene. Volgende keer ga ik niet in op dit soort uitspraken die ik niet beweerd heb.
quote:
[..]

Je trekt links die wel heel ver gaan. In mijn ogen is het onzin wat je hier neerzet. En ik weet waarschijnlijk ook van welke site je dit hebt geplukt.
Ik heb dit nergens van geplukt (maar dat doet er trouwens niet toe als ik het wel heb gedaan). Weer een aanname. Het verbaast me hoeveel aanames worden gebruikt in de reakties.
quote:
Het oerknalmodel is idd het meest passende model in de waarneming. Dat zegt natuurlijk niet of het waar is.
Als je the state-of-the-art science niet mag gebruiken wat dan wel ?? Het is de conclusie uit waarnemingen.
quote:
En dan pak je opeens de Islam erbij, met wat Koran teksten? Wat in de Koran "het verborgene" wordt genoemd? De Koran geeft dus volgens jou aan wat er buiten de ruimte-tijd aanwezig is?
Wat is hier je vraag dan, ik wil toch beweren dat wat ik geloof (het verborgene volgens de Islam) af te leiden is uit rationeel denken (die ik beschreven heb hoe). Het verborgene is een voorbeeld van wat er in de Koran staat . Verder vermeld ik nog meer dingen van wat de Koran zegt over het verborgene maar als je goed leest niet in verband met het rationeel denken zelf. Dit stop tot het bestaan van het verborgene. pfff....
quote:
In de Bijbel staan net zo teksten, die je een wetenschappelijke lading kunt geven. In mijn ogen zijn die boeken daar niet voor bedoeld, en is het een zwakke manier om bevestiging van een geloof te krijgen.
Zwak? juist sterk. Wel zwak als het geloof niet een conclusie mag zijn van rationeel denken.
quote:
Ik heb ooit de redenatie "God is energie, en volgens E=mc2 heeft Hij die energie in massa kunnen omzetten tijdens de oerknal" voorbij zien komen. Ook zo'n misvatting.
Ik heb de theorie ook weer niet beweerd (zoveelste keer !!)
quote:
Over je eerste paar zinnen: Wat er buiten dat punt was, is wel te verklaren: zover was de ruimte-tijd nog niet gestrekt, dus er was simpelweg niets.
daarbuiten is iets anders dan ruimte,tijd,materie en energie, niets in die domein dus. het verborgene in die domein. snap je het ?
quote:
Dat jij daar graag een paradijs ed wilt neerzetten is prima, maar noem dat asjeblieft niet logisch. Dat soort redenaties, een model aanvullen met de Koran die eeuwen oud is, heeft niets met logisch nadenken te maken. Overigens is het op die manier heel makkelijk om van alles te introduceren buiten de ruimte-tijd. God enzo.
lees mijn antwoord/post nog een keer. zeg de dingen niet die ik niet beweer.
quote:
Ik denk dus dat je hier volkomen verkeerd denkt.

heb je niet bewezen. je 'denkt' inderdaad dat ik verkeerd denk :-)
pi_24440073
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 11:16 schreef Frezer het volgende:

[..]

Aslama interpreteert "rationeel" duidelijk anders dan jou logische visie, daarom kan hij zijn geloof bevestigd zien. Die andere interpetatie kan ik wel snappen van uit een gelovig standpunt, maar om dan te pogen het dan met de moed der wanhoop er toch een wetenschappelijke draai aan te geven heeft weinig zin, daarmee maakt hij zich niet bepaald geloofwaardiger.
Ik lees hier uitspraken zonder logische onderbouwing, sorry.
quote:
Overigens, Alsama, elke gelovige (wat het geloof ook is, van mijn part in het Roze Olifantje achter de maan), kan zijn geloof op de zelfde manier "onderbouwen" of "rationeel" bevestigen zoals jij nu doet. Kan je dat zelf ook inzien?
kan je zelf in je eigen woorden je geloof in het Roze Olifantje achter de maan rationeel af leiden?
pi_24440264
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 10:56 schreef Haushofer het volgende:

[..]

euj....dat is met het Boedhisme, Jodendom, Christendom, etc ook zo. Dat is het punt met een geloof: Je kunt niet vaststellen of het de ware is, dat geloof je. ( mag ik het Boedhisme als een geloof bestempelen? Vast wel ej?)
Ik zeg toch dat ik dat kan maar nog niet heb gedaan.
quote:
Jij wilt erg graag je geloof rationeel bevestigt zien, maar dat gaat je erg tegenvallen.
Zullen we zien, doe je best
pi_24440574
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 12:02 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Nee dat is niet logisch. Het ligt er gewoon aan hoe een nieuwe godsdienststichter dat gecopieerd heeft. Of "zoals anderen dat veranderd hebben" zoals jij wilit.
[..]
Aangenomen dat Yesus één van de profeten is het logisch. Aangenomen dat het gecopieerd was is het ook logisch. Zo kan je beter scrhijven.
quote:
Een visioen (beelden in je hoofd) is een door christenen en moslims erkent communicatie middel tussen God of Allah en zijn "profeten". Daarom zet ik als niet gelovige in die "visioenen" het woord "visioen" ook tussen aanhalingstekens. Een "visioen" is immers niets meer of minder dan een epileptische aanval bij het slaapkwab van zo'n "profeet".
De laatste zin is je aanname (dat het een epileptische aanval was), nog geen bewezen feit, daarmee sluit je niet uit dat het gods openbaring is.
pi_24440612
"Waarom heeft god ongelovigen geschapen?"

Ik denk dat god eerder vrije wil heeft gegeven.
pi_24441628
Ik geloof in niks. hier geloof ik ook niet zoveel van.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  vrijdag 7 januari 2005 @ 13:19:36 #195
39732 Mr.Zed
Ik besluit niets te beslissen.
pi_24451015
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 21:46 schreef Aslama het volgende:

kan je zelf in je eigen woorden je geloof in het Roze Olifantje achter de maan rationeel af leiden?
Op jouw manier:
Er was eens een roze olifantje, maar de mensen kunnen alleen roze olifantjes zien als ze te veel gedronken hebben, omdat het roze olifantje in een andere dimensie is.
Daarom liepen de mensen steeds tegen het roze olifantje aan en het roze olifantje is heel kwetsbaar dus had hij steeds blauwe plekken en toen istie achter de maan gekropen, want daar waren geen mensen.
Dus eigenlijk is het roze olifantje de verborgene.
Kunst zonder trein.
  vrijdag 7 januari 2005 @ 14:05:38 #196
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_24451445
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 13:19 schreef Mr.Zed het volgende:

[..]

Op jouw manier:
Er was eens een roze olifantje, maar de mensen kunnen alleen roze olifantjes zien als ze te veel gedronken hebben, omdat het roze olifantje in een andere dimensie is.
Daarom liepen de mensen steeds tegen het roze olifantje aan en het roze olifantje is heel kwetsbaar dus had hij steeds blauwe plekken en toen istie achter de maan gekropen, want daar waren geen mensen.
Daarnaast wordt het Roze Olifantje regelmatig op een tekstenbundel genaamd "Fok!" besproken, aangezien in die zelfde tekstenbundel heel veel andere feiten en uitgekomen voorspellingen over de toekomst te lezen zijn is het heel waarschijnlijk dat het Roze Olifantje ook bestaat.

Overigens had Aslama ook gewoon op de vraag kunnen ingaan over verklaren aan de hand van andere geloven, behalve alleen het Roze Olifantje er uit pikken (Op de vragen van anderen gaat 'i overigens ook niet bepaald serieus in).
pi_24451683
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 13:19 schreef Mr.Zed het volgende:

[..]

Op jouw manier:
Meen je dit serieus? Is er iemand anders in het forum die de verschillen tussen deze manier van rationele/wetenschappelijke bewijsvoering en die van mij kan uitleggen? Anders doe ik het zelf

[ Bericht 1% gewijzigd door Aslama op 07-01-2005 20:18:53 ]
pi_24451791
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 14:05 schreef Frezer het volgende:

[..]

Overigens had Aslama ook gewoon op de vraag kunnen ingaan over verklaren aan de hand van andere geloven, behalve alleen het Roze Olifantje er uit pikken (Op de vragen van anderen gaat 'i overigens ook niet bepaald serieus in).
Daar heb je gelijk in als het gaat over het bestaan van het verborgene. Zover heb ik ook niet bewezen dat mijn geloof de ware is.

[ Bericht 1% gewijzigd door Aslama op 07-01-2005 14:36:39 (grammaticaal) ]
  vrijdag 7 januari 2005 @ 19:53:30 #199
60090 Akkersloot
pi_24454351
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 22:15 schreef danni het volgende:
"Waarom heeft god ongelovigen geschapen?"

Ik denk dat god eerder vrije wil heeft gegeven.
Over die "vrije wil". Is er geen verschil dan tussen mensen die gewoon niet in "God" of "Allah" geloven en mensen die die betreffende "profeten" wel geloven dan.

Je gelooft er in of je gelooft het niet. Leer dat maar accepteren. Met vrije wil heeft het dus niets te maken.
pi_24455447
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 01:49 schreef Dzenos het volgende:
Ik zit al een tijdje met een vraag... Waarom heeft god nou mensen geschapen die geen geloof hebben en waarom mensen van andere geloven? Waarom heeft hij uberhaupt mensen/wezens geschapen?

Hier zal vast wel weer iemand een antwoord op weten/denken dus ik wacht af!
Ik zal eerst met je laatste vraag beginnen.
Volgens mij heeft God mensen en dieren en gewoon de hele aarde geschapen om ervan te genieten, door er naar te kijken, en waar nodig in te grijpen en mensen te helpen. Je kunt het wel vergelijken met een aquarium wat je hebt ingericht en waar je naar kunt kijken en genieten.

Waarom God ongelovigen of mensen die in andere goden geloven heeft geschapen? Ik denk dat God ons de keuze heeft gelaten te kiezen voor of tegen hem. Als je niet kiest voor God en dus niet in Hem gelooft, of je kiest helemaal nergens voor kies je eigenlijk tegen God.
Waarom de een geboren word en opgroeit in een gelovig gezin en een ander niet weet ik niet.
'Beproeft alle dingen; behoudt het goed' 1 Thessalonicensen 5:21
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')