hoezo ben je het daar nou weer mee eens? De reden dat sommige mensen altijd zullen blijven geloven komt gewoon door indoctrinatie. Een wetenschapper gelooft het gewoon niet omdat ie beter denkt te weten. Kortom, vrije wil heeft hier totaal NIKS mee te maken.quote:
Met als overtuigend bewijs dat 99,999 % van de gelovigen bestaat uit mensen die als kind zo zijn geindoctrineerd.quote:Op woensdag 29 december 2004 21:08 schreef tarekh het volgende:
hoezo ben je het daar nou weer mee eens? De reden dat sommige mensen altijd zullen blijven geloven komt gewoon door indoctrinatie. Een wetenschapper gelooft het gewoon niet omdat ie beter denkt te weten. Kortom, vrije wil heeft hier totaal NIKS mee te maken.
Ja precies. En ze geloven het allemaal. En ze zien niet in dat de oprichter van elke willekeurige religie, de enige gelovige was niet het niet geloofde! . Die personen hebben het verzonnen om een samenleving in stand te houden en orde te bewaren. Ja en hoe meer je er een sprookje van maakt hoe meer mensen het gaan geloven en blijven geloven. De mens houd nou eenmaal van sprookjes.quote:Op woensdag 29 december 2004 21:10 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Met als overtuigend bewijs dat 99,999 % van de gelovigen bestaat uit mensen die als kind zo zijn geindoctrineerd.
Bepaalde religieuze ervaringen zijn door de helm van de neuroloog Persinger kunstmatig op te wekken. Door kortsluitingjes bij het slaapkwab op te wekken krijgen de proefpersonen precies die ervaringen zoals met de "visioenen" van Paulus, Johannes en Mohammed.quote:Op woensdag 29 december 2004 21:22 schreef tarekh het volgende:
. En ze zien niet in dat de oprichter van elke willekeurige religie, de enige gelovige was niet het niet geloofde!
Voor bijvoorbeeld het jodendom is dat volgens mij zeer zeker het geval.quote:. Die personen hebben het verzonnen om een samenleving in stand te houden en orde te bewaren
Bij de slachtoffers van het christendom en de islam gaat het er heel erg moeilijk in dat "ongelovigen" gewoon in een andere God geloven dan in de hersenspinsels van de temporaalkwab epilepsie slachtoffers Mohammed en Paulus.quote:. Dat religies gewoon sprookjes zijn wil overigens niet zeggen dat God niet bestaat.
Die vraag is al gegeven. God is een vrouw die in een winkel zowel gelovigen als ongelovigen kocht. Koopziek dus.quote:Op woensdag 29 december 2004 21:29 schreef Alicey het volgende:
Deze topic dus over de vraag waarom God ongelovigen heeft geschapen.
179. Voorwaar, Wij hebben menige djinn en mens geschapen wier einde de hel zal zijn. Zij hebben harten maar begrijpen er niet mede en zij hebben ogen maar zij zien er niet mede en zij hebben oren maar zij horen er niet mede. Zij zijn als vee, neen zij dwalen nog meer (dan dit), zij zijn de achtelozen.quote:Op woensdag 29 december 2004 21:07 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Het gaat niet om "keuze hebben" of "willen geloven". Als je gewoon niet in een God (of in de "God" van de bijbel of de "Allah" van de koran) gelooft houdt het daarbij gewoon op.
Je kan toch ook geen keuze maken of willen geloven dat er marsmannetjes bestaan.
mag ik jou wat vragen? Wat denk je dat God zou willen?quote:Op woensdag 29 december 2004 21:48 schreef Alper het volgende:
[..]
179. Voorwaar, Wij hebben menige djinn en mens geschapen wier einde de hel zal zijn. Zij hebben harten maar begrijpen er niet mede en zij hebben ogen maar zij zien er niet mede en zij hebben oren maar zij horen er niet mede. Zij zijn als vee, neen zij dwalen nog meer (dan dit), zij zijn de achtelozen.
Alper kijk nu eerst eens hoe het werkelijk is. En vergelijk dat dan met je koran. En niet andersom.quote:Op woensdag 29 december 2004 21:48 schreef Alper het volgende:
179. Voorwaar, Wij hebben menige djinn en mens geschapen wier einde de hel zal zijn. Zij hebben harten maar begrijpen er niet mede en zij hebben ogen maar zij zien er niet mede en zij hebben oren maar zij horen er niet mede. Zij zijn als vee, neen zij dwalen nog meer (dan dit), zij zijn de achtelozen.
Ik vind die eerste 2 toch maar enorm dom overkomenquote:Op woensdag 29 december 2004 22:07 schreef tarekh het volgende:
[..]
mag ik jou wat vragen? Wat denk je dat God zou willen?
1) een mens die iets aaneemt van een ander mens / andere mensen?
2) een mens die zelf op onderzoek uit gaat zonder dat ie ook maar iets gelooft van wat andere mensen ooit hebben gezegd?
ofwel
1) een leefwijze waardoor je negatief gaat denken over alle andere die niet hetzelfde doen als jij
2) een leefwijze waardoor iedereen vredig met elkaar zou kunnen samenleven
ik kies voor 2
Onder andere wel ja, maar als je nog intelligent genoeg was zou je moeten weten dat dat bedoelt is voor mensen die in de tijd van de profeet leefden.quote:Op woensdag 29 december 2004 22:46 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
In je koran stond toch ook dat de ongelovigen zouden zeggen dat Mohammed betoverd zou zijn.
Ik heb het ook alleen over religie. De rest van de dingen die geen feiten zijn moet je ook gewoon aannemen en verder niet al te veel over nadenken. Het is vaak niet eens relevant of het wel of niet waar is. Anders maak je het voor jezelf alleen maar erg moeilijkquote:Op woensdag 29 december 2004 23:04 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Ik vind die eerste 2 toch maar enorm dom overkomen
Dus jij bent als kind weggerend.... geen school, geen ouders die je iets konden leren... maar hebt alles maar even zo uit jezelf ontdekt?
Als je niets geloofd in het leven dan is er geen 'vredig' samenzijn. Dan is iedereen je vijand en een mogelijke bedrieger.
Triggershot is back, hoi Alicey.quote:Op dinsdag 28 december 2004 09:08 schreef Alicey het volgende:
Ik meen dat in de islam de ongelovigen zijn geschapen om als brandhout te dienen voor de hel. Een volgende vraag die dan wel weer in me opkomt is wat je aan een hel hebt als je alleen gelovigen overhoudt, maargoed..
Er wordt uitgegaan dat iedereen in God gelooft, en kan kiezen voor of tegen God. Als je zegt niet te geloven in God, dan is het dus niet zo dat je niet gelooft dat God bestaat, maar je hebt tegen hem gekozen. En mag je dus zelf de consequenties er van aanvaarden.
Ik denk echter niet dat er een bevredigend antwoord zal komen van een gelovige..
Als jij je religie nodig hebt om voor jou te bepalen wat goed en wat slecht is, ben je op z'n minst een potentieel gevaar.quote:Op woensdag 29 december 2004 20:18 schreef Boomstam het volgende:
In mijn religie is kwaad doen tegen ieder ander mens slecht.
En mijn God zou nooit willen dat ik enig mens kwaad zou doen.
Is mijn religie gevaarlijk?
Ik begrijp religie en ideologie beter dan jij denkt. Misschien komen die invloeden niet rechtstreeks vanuit religies en ideologien, maar ze zijn uitstekende beoefenaars ervan.quote:Wederom, mijn religie sluit zaken als de big bang niet uit.
Pas op dat je denkt te weten hoe een religie die je niet belijd in elkaar steekt
Bovendien wapens, communisme en matrialisme zijn enkele negatieve invloeden uit onz maatschappij, ga nou niet zeggen dat ze voortkomen uit religies zoals wij de hedendaags kennen.
Religies verkondigen iets wat overduidelijk vanzelfsprekend is, terwijl ze zelf het tegengestelde doen.quote:mja, oke. maardan heb je het wel over een heel zeldzame soort, meestal verkondigen religies toch vrede.
Absoluut, maar daar staat ook weer tegenover dat 99,99% van de niet ingedoctirineerde mensen ook niet geloven.quote:Op woensdag 29 december 2004 21:10 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Met als overtuigend bewijs dat 99,999 % van de gelovigen bestaat uit mensen die als kind zo zijn geindoctrineerd.
Ja, gek he? Mensen die je een kogel door het hoofd jaagt vallen direct dood neer, en mensen bij wie je dat niet doet niet.quote:Op donderdag 30 december 2004 00:15 schreef Dzenos het volgende:
[..]
Absoluut, maar daar staat ook weer tegenover dat 99,99% van de niet ingedoctirineerde mensen ook niet geloven.
je blijft volhouden dat de religie mensen slecht maakt he, terwijl ik juist dit gene omdraait.quote:Op woensdag 29 december 2004 23:40 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Als jij je religie nodig hebt om voor jou te bepalen wat goed en wat slecht is, ben je op z'n minst een potentieel gevaar.
[..]
Ik begrijp religie en ideologie beter dan jij denkt. Misschien komen die invloeden niet rechtstreeks vanuit religies en ideologien, maar ze zijn uitstekende beoefenaars ervan.
[..]
Religies verkondigen iets wat overduidelijk vanzelfsprekend is, terwijl ze zelf het tegengestelde doen.
Je kan ook andere dingen doen om de dood neer te laten vallen..quote:Op donderdag 30 december 2004 00:25 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Ja, gek he? Mensen die je een kogel door het hoofd jaagt vallen direct dood neer, en mensen bij wie je dat niet doet niet.
Je begrijpt mijn punt niet:quote:Op donderdag 30 december 2004 01:24 schreef Boomstam het volgende:
[..]
je blijft volhouden dat de religie mensen slecht maakt he, terwijl ik juist dit gene omdraait.
Zelfs zeg je dat je mijn religie beter schijnt te kennen dan dat ik doe.
Zegt voor mij alweer genoeg
ps. ethiek moet je ergens vandaan halen. Of het nu uit religie komt of van andere ideeen. Maar mij tot potentieel te zien omdat ik een religie beoefen en ook alleen om die rede, getuigt van je gebrekige etische waarde
De topictitel is gewoon een kritische vraag over het geloof. Dat de topic starter zelf niet gelovig in zo'n God is, is het bewijsquote:Op woensdag 29 december 2004 23:09 schreef k3vil het volgende:
De topictitel impliceerd dat ongelovigen tegen de Schepper zijn,
Waarschijnlijk ben ik té intelligent daar we van een boek dat van God zou zijn voor alle tijden moet gelden. Wijsheid geldt voor alle tijden, dus zeker goddelijk wijsheid. Iets kan waar zijn, maar moet je je nog altijd afvragen wat wijsheid is. Dus wijsheid staat boven waarheid.quote:Op woensdag 29 december 2004 23:15 schreef Alper het volgende:
[In je koran stond toch ook dat de ongelovigen zouden zeggen dat Mohammed betoverd zou zijn]
Onder andere wel ja, maar als je nog intelligent genoeg was zou je moeten weten dat dat bedoelt is voor mensen die in de tijd van de profeet leefden.
En jij gelooft dat iedereen dat gelooft. Alper, als iemand niet in God of Allah gelooft, hoe kan hij dan geloven dat die God (waar hij niet in gelooft) iets heeft gedaanquote:Weet je nog dat grote volkeren zijn verwijdert door God nadat ze extreem-ongelovig waren?
Hoe kan dat? Extreem-ongelovig zijn? Als je iets niet gelooft, geloof je het toch niet ?quote:extreem-ongelovig
Jammerquote:Op donderdag 30 december 2004 01:46 schreef Dzenos het volgende:
[ja gek he. Mensen die een kogel door hun hoofd jagen vallen direkt dood neer. De anderen niet]
Je kan ook andere dingen doen om de dood neer te laten vallen..
jezelf opblazen bijvoorbeeld![]()
Dzenos, dat 99,99 % van de niet als kind geindoctrineerden niet geloven is juist het bewijs dat het christendom en islam geen geloof is maar puur het resultaat van indoctrinatie van kleine kinderen.quote:Op donderdag 30 december 2004 00:15 schreef Dzenos het volgende:
[
[christendom en islam zijn helemaal geen geloof]
Met als overtuigend bewijs dat 99,999 % van de gelovigen bestaat uit mensen die als kind zo zijn geindoctrineerd.]
Absoluut, maar daar staat ook weer tegenover dat 99,99% van de niet ingedoctirineerde mensen ook niet geloven.
In veel gevallen is dat helemaal geen verkeerde analyse. Veel christenen en moslims geloven echt dat iedereen in hun sprookjes geloven maar dat die ""ongelovigen" daar alleen niet voor kiezen"".quote:Op donderdag 30 december 2004 01:24 schreef Boomstam het volgende:
(tegen een andere user)Zelfs zeg je dat je mijn religie beter schijnt te kennen dan dat ik doe.
Dat vind ik nou precies ook, doordat al die keizers en koningen en ouders een geloof aanleren/verplichten, gelooft iedereen in dat geloof. Maarja, wat voor een antworod krijg je daar dan op, het is God zijn wil.quote:Op donderdag 30 december 2004 10:28 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Jammer
[..]
Dzenos, dat 99,99 % van de niet als kind geindoctrineerden niet geloven is juist het bewijs dat het christendom en islam geen geloof is maar puur het resultaat van indoctrinatie van kleine kinderen.
Doctrines als christendom en islam overleven inderdaad vanwege de daarin in gebakken vijandsbeelden.quote:Op donderdag 30 december 2004 14:58 schreef klappernoot2000 het volgende:
Om als verketterslachtoffer te dienen voor die o-zo-rechtschapen levende gelovigen .....![]()
Wil je het christendom laten uitsterven dan moet je het met rust laten.quote:Op donderdag 30 december 2004 17:18 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Doctrines als christendom en islam overleven inderdaad vanwege de daarin in gebakken vijandsbeelden.
Ook al zeg je niets dan heb je nog altijd mensen "die tegen God c.q. Allah kiezen". Ze creeeren dus hun vijandsbeeld ook als je niets over die doctrines zegt.quote:Op vrijdag 31 december 2004 03:24 schreef Boomstam het volgende:
[christendom en islam overleven dankzij de daarin ingebakken vijandsbeelden]
Wil je het christendom laten uitsterven dan moet je het met rust laten.
quote:Op dinsdag 28 december 2004 09:22 schreef Stiffmaster het volgende:
Rot toch op met dat hypocriete gelul over god (of waar je ook in gelooft)
Doordat er zo gedacht wordt door (een aantal) gelovigen is er juist zoveel onrust op deze wereld, en altijd al geweest.
Heb nu gewoon eens respect voor een ander met wat voor ideeen dan ook, dat zal de mensheid goed doen.
God schiep/schaapt mensen.quote:Op woensdag 29 december 2004 21:29 schreef Alicey het volgende:
Deze topic dus over de vraag waarom God ongelovigen heeft geschapen.
Er is niets verkeerd aan de post van Stiffmaster.Alleen al vanwege het feit dat andersgelovigen geen ongelovigen genoemd hoeven te worden heeft Stiffmaster het recht om te zeggen men met dat gezeur over "God" (een God die ongelovigen zou straffen) moet ophouden en men eens een keer respect moet hebben voor mensen met een andere mening.quote:
Wat is anders het nut van kaplaarzen?quote:Op dinsdag 28 december 2004 02:08 schreef Nickthedick het volgende:
En waarom heeft 'ie schapen geschapen?
quote:Op vrijdag 31 december 2004 12:37 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Er is niets verkeerd aan de post van Stiffmaster.Alleen al vanwege het feit dat andersgelovigen geen ongelovigen genoemd hoeven te worden heeft Stiffmaster het recht om te zeggen men met dat gezeur over "God" (een God die ongelovigen zou straffen) moet ophouden en men eens een keer respect moet hebben voor mensen met een andere mening.
Het zijn de gelovigen in het christendom en islam die een ander bij hun religie betrekken. Zij zijn dus begonnen.quote:Op vrijdag 31 december 2004 14:38 schreef LLCoolR het volgende:
Ongelofelijk dat ik het nog uit moet leggen. Stiffmaster roept dat iemand moet oprotten met 'dat hypocriete gelul over god (of waar je ook in gelooft)' en roept in diezelfde post op tot respect voor een ander met wat voor ideeen dan ook. Over een contradictie gesproken...
Dan nog is imo respect niet iets wat af te dwingen is, maar eerder iets wat ontstaat door anderen of hun visie niet te veroordelen.quote:Op vrijdag 31 december 2004 16:14 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Het zijn de gelovigen in het christendom en islam die een ander bij hun religie betrekken. Zij zijn dus begonnen.![]()
Waarom mag je een visie niet veroordelen als een ander je daarin betrekt ?quote:Op vrijdag 31 december 2004 16:18 schreef Alicey het volgende:
Dan nog is imo respect niet iets wat af te dwingen is, maar eerder iets wat ontstaat door anderen of hun visie niet te veroordelen.
Natuurlijk mag dat. Het is echter hypocriet om dan wel terug te verwachten dat men jou niet veroordeelt.quote:Op vrijdag 31 december 2004 16:41 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Waarom mag je een visie niet veroordelen als een ander je daarin betrekt ?
Een andere mogelijkheid is weer dat je probeert die uitlatingen te zien in het referentiekader van degene die die uitlatingen doet. En zo zijn er vast nog veel meer mogelijkheden.quote:NIemand hoeft zich toch voor een ongelovige of ondankbare uit te laten maken. Twee manieren om dat aan te pakken. Je verbied iemand je voor ongelovige uit te laten maken of je zegt gewoon dat die God niet bestaat enz enz (iets met een bepaalde geestesziekte van die perso(o)n(en) die dat verzonnen hebben).
Hypocriet is het verkeerde woord. Natuurlijk verwacht je iets terug. Maar dat is nu eenmaal een gevolg omdat ze geindoctrineerd zijn. Iemand die al twijfelt ofdat ongelovigen in de hel zouden komen (ook al noem je Mohammed geestesziek en Paulus de stichter van het christendom) is sowieso al geen christen of moslim meer.quote:Op vrijdag 31 december 2004 16:45 schreef Alicey het volgende:
Natuurlijk mag dat. Het is echter hypocriet om dan wel terug te verwachten dat men jou niet veroordeelt.
(met andere woorden ik begrijp hier niets vanquote:Een andere mogelijkheid is weer dat je probeert die uitlatingen te zien in het referentiekader van degene die die uitlatingen doet. En zo zijn er vast nog veel meer mogelijkheden.
Er blijven dan denk ik weinig christenen en moslims over denk ik. Ik ken vrijwel geen christenen en moslims die denken dat een ongelovige per definitie naar de hel gaat.quote:Op vrijdag 31 december 2004 17:00 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Hypocriet is het verkeerde woord. Natuurlijk verwacht je iets terug. Maar dat is nu eenmaal een gevolg omdat ze geindoctrineerd zijn. Iemand die al twijfelt ofdat ongelovigen in de hel zouden komen (ook al noem je Mohammed geestesziek en Paulus de stichter van het christendom) is sowieso al geen christen of moslim meer.
Je probeert uitspraken van anderen in jouw denkkader te plaatsen, zonder te kijken naar het denkkader van de persoon die uitspraken doet. Vervolgens doe je zelf ook een uitspraak terug, ook vanuit je eigen denkkader zonder te trachten het in het denkkader van die persoon te plaatsen.quote:Een moslim mij eens over mijn mening over de islam aan. En dat moslims en christenen het zwakst staan omdat zij een ander bij hun religie betrekken was hij wél mee eens.
Maar dat komt misschien omdat :
[..]
(met andere woorden ik begrijp hier niets van)
Die is ook veel makkelijker te beantwoorden..quote:Op zaterdag 1 januari 2005 16:20 schreef Haushofer het volgende:
"Waarom hebben gelovigen God geschapen"? Die vraag vind ik veel interessanter.
Van de mens zelf, dat zegt die vraag toch, waarom heeft de mens een god geschapenquote:Op zaterdag 1 januari 2005 16:31 schreef Haushofer het volgende:
Is dat zo? De grote vraag is dan natuurlijk waar die drang vandaan komt. Van de mens zelf, of van God.
quote:Op zaterdag 1 januari 2005 16:14 schreef FuifDuif het volgende:. God heeft geen gelovigen en ongelovigen geschapen. Hij heeft mensen geschapen en mensen hebben een vrije wil. Je hebt de keuze om wel of niet te geloven.
En de door God gegeven hersenen zijn, indien van een varken, alleen maar goed als broodbeleg (zult).quote:Alleen enkel zij die in Hem geloven en in zijn vleesgeworden zoon, Jezus Christus, als de Verlosser van onze zonden, staan in Zijn aanzien.
Die vraag is toch al lang gegeven. Gewoon uit angst voor de dood. Als je gelooft in een God en dus leven na de dood heb je een stuk minder angst voor de dood.quote:Op zaterdag 1 januari 2005 16:20 schreef Haushofer het volgende:
"Waarom hebben gelovigen God geschapen"? Die vraag vind ik veel interessanter.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |