Dat betwijfel ik dus. Heb jij gekozen om wel of niet te geloven, of is het gewoon gebeurd?quote:Op dinsdag 28 december 2004 09:35 schreef Julius_Vanderdecker het volgende:
Volgens mij heeft God geen ongelovigen geschapen, maar heeft Hij de mensen uitgerust met Eigen Wil. Een resultaat daarvan is dat mensen dus uit Eigen Wil in God geloven. Of niet.
misschien dat de hel er is om de hemel warm te houden.. maar dan vraag ik me af: waarom niet gewoon een CV ketel.. heeft een stuk hogere rendement, is ,mileuvriendelijker, en scheelt een hele hoop personeel....quote:Op dinsdag 28 december 2004 09:08 schreef Alicey het volgende:
Ik meen dat in de islam de ongelovigen zijn geschapen om als brandhout te dienen voor de hel. Een volgende vraag die dan wel weer in me opkomt is wat je aan een hel hebt als je alleen gelovigen overhoudt, maargoed..
Er wordt uitgegaan dat iedereen in God gelooft, en kan kiezen voor of tegen God. Als je zegt niet te geloven in God, dan is het dus niet zo dat je niet gelooft dat God bestaat, maar je hebt tegen hem gekozen. En mag je dus zelf de consequenties er van aanvaarden.
Ik denk echter niet dat er een bevredigend antwoord zal komen van een gelovige..
Ik heb daar voor gekozen. Ik ben namelijk wel gedoopt en ik heb zelf de beslissing genomen, me uit te laten schrijven.quote:Op dinsdag 28 december 2004 09:43 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat betwijfel ik dus. Heb jij gekozen om wel of niet te geloven, of is het gewoon gebeurd?
quote:Op dinsdag 28 december 2004 02:14 schreef Nickthedick het volgende:
-verhaal-
- Bill Hicks - Revelations
En toen je je uit liet schrijven stopte je spontaan met geloven?quote:Op dinsdag 28 december 2004 09:52 schreef Julius_Vanderdecker het volgende:
[..]
Ik heb daar voor gekozen. Ik ben namelijk wel gedoopt en ik heb zelf de beslissing genomen, me uit te laten schrijven.
quote:Op dinsdag 28 december 2004 13:13 schreef marcb1974 het volgende:
Hoezo god heeft geschapen????
De mens is een voortbrengsel van de evolutie. Dus het is meer dat de gelovigen zich iets in hun hoofd hebben gehaald.
Omdat ik me antwoord maar aangepast heb aan het niveau van dit topic.quote:
Ja dat geloof ik ook ik wil er alleen een goede serieuse verklaring voor.quote:Op dinsdag 28 december 2004 13:13 schreef marcb1974 het volgende:
Hoezo god heeft geschapen????
De mens is een voortbrengsel van de evolutie. Dus het is meer dat de gelovigen zich iets in hun hoofd hebben gehaald.
Nou dan zal ik 'me' nederlandsuh spelling er ook ff op aangpassuhquote:Op dinsdag 28 december 2004 13:33 schreef Boomstam het volgende:
[..]
Omdat ik me antwoord maar aangepast heb aan het niveau van dit topic.
Niet vanwege de vraagstelling maar vanwege de reacties.
quote:Op dinsdag 28 december 2004 01:49 schreef Dzenos het volgende:
Ik zit al een tijdje met een vraag... Waarom heeft god nou mensen geschapen die geen geloof hebben en waarom mensen van andere geloven? Waarom heeft hij uberhaupt mensen/wezens geschapen?
Hier zal vast wel weer iemand een antwoord op weten/denken dus ik wacht af!![]()
Het is ten eerste voltrekt onaannemelijk dat God een hekel heeft aan ongelovigen. Geloof je soms zelf iets van die epilepsie slachtoffers ("visioenen") Paulus en Mohammed. En hoe weet jij welke "profeet" je dan moet geloven ? Als je uberhaupt één "profeet" zou moeten geloven kan je wel elke "profeet" geloven.quote:Op dinsdag 28 december 2004 01:49 schreef Dzenos het volgende:
Ik zit al een tijdje met een vraag... Waarom heeft god nou mensen geschapen die geen geloof hebben en waarom mensen van andere geloven? Waarom heeft hij uberhaupt mensen/wezens geschapen?
Zit God dan zelf op dit forum. Heeeeeeeeeeeeeeeeeeluuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuup.quote:Hier zal vast wel weer iemand een antwoord op weten/denken dus ik wacht af!![]()
quote:Op dinsdag 28 december 2004 02:30 schreef BGN het volgende:
Alhoewel: als God een vrouw was, had ze vast in een winkel gestaan waar gelovigen en ongelovigen verkocht werden. Koopziek als ze is, kocht ze ze allebei.
Hoe weet jij dat ?quote:Op dinsdag 28 december 2004 02:33 schreef Dzenos het volgende:
Maarja, Zij is een Hij..
En aangezien niet iedereen in een God gelooft klopt die doctrine dus niet en begrijp ik dus eigenlijk niet dat we nog woorden vuil moeten maken aan het christendom en islam.quote:Op dinsdag 28 december 2004 09:08 schreef Alicey het volgende:
Er wordt uitgegaan dat iedereen in God gelooft, en kan kiezen voor of tegen God. Als je zegt niet te geloven in God, dan is het dus niet zo dat je niet gelooft dat God bestaat, maar je hebt tegen hem gekozen. En mag je dus zelf de consequenties er van aanvaarden.
quote:Op dinsdag 28 december 2004 18:26 schreef Manono het volgende:
God schiep ongelovigen omdat hij niet ijdel is, hij is ten slotte god.
En omdat hij niet ijdel is en om te te voorkomen dat mensen ijdel zouden worden schiep hij Darwin.
Maar het gaat het christendom en islam helemaal niet om het "geloven" maar om het dienen van hun hersenspinsel God c.q. Allah.quote:Op dinsdag 28 december 2004 20:24 schreef bixister het volgende:
als er alleen maar gelovigen zouden zijn stelt dat hele geloven weinig meer voor natuurlijk. misschien is ie toch een tikkeltje ijdel!
Die uitleg biedt wel een verklaring waarom er over sommige onderwerpen geen discussie mogelijk is tussen christenen en niet-christenen.quote:Op dinsdag 28 december 2004 19:22 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
En aangezien niet iedereen in een God gelooft klopt die doctrine dus niet en begrijp ik dus eigenlijk niet dat we nog woorden vuil moeten maken aan het christendom en islam.
Voor veel niet-christenen is het zelfs niet bekend wat het christendom werkelijk inhoudtquote:Op dinsdag 28 december 2004 20:49 schreef Alicey het volgende:
Die uitleg biedt wel een verklaring waarom er over sommige onderwerpen geen discussie mogelijk is tussen christenen en niet-christenen.
Heel erg vreemd is dat ook niet, want er is niet zoiets als "het christendom".quote:Op dinsdag 28 december 2004 21:02 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Voor veel niet-christenen is het zelfs niet bekend wat het christendom werkelijk inhoudt
Nou ik had een offerte ingediend bij GOD en ALLAH en nog een paar luitjes..maar die verdomde SATAN bood de warmte toch ff 30 procent goedkoper aan.quote:Op dinsdag 28 december 2004 09:43 schreef Bensel het volgende:
[..]
misschien dat de hel er is om de hemel warm te houden.. maar dan vraag ik me af: waarom niet gewoon een CV ketel.. heeft een stuk hogere rendement, is ,mileuvriendelijker, en scheelt een hele hoop personeel....
de Vader is toch God? En hij heeft een kind gekregen met maria.quote:
Lekker citaatquote:Op dinsdag 28 december 2004 21:05 schreef Alicey het volgende:
[..]
Heel erg vreemd is dat ook niet, want er is niet zoiets als "het christendom".
De grote moederkerk is uit elkaar gevallen in allemaal kleine kutkerkjes - Herman Finkers
Beetje onzinnig wat je hier allemaal lult, nooit van een politiek ideaal gehoort?quote:Op woensdag 29 december 2004 01:26 schreef Nickthedick het volgende:
Ik heb niets tegen mensen die geloven, maar ik heb wel iets tegen religies en idealisten. Religies en idealen vertroebelen je denken en maakt je achterlijk. Oorlogen en allerlei andere narigheid wordt veroorzaakt door mensen die geloven dat wat ze doen goed is, niet door mensen die weten dat wat ze doen slecht is.
Ik geloof in beide mag dat ook?quote:Op woensdag 29 december 2004 00:30 schreef mrkanarie het volgende:
De ongelovigen zijn gewoon nuchtere mensen die zich niet zo snel laten overtuigen van een of ander goed uitgedachte levenswijze. Ikzelf geloof eerder in de oerknal en de wetenschap dan in een "god".
Ja, communisme was ook geen goed plan, net als religie.quote:Op woensdag 29 december 2004 03:26 schreef Boomstam het volgende:
[..]
Beetje onzinnig wat je hier allemaal lult, nooit van een politiek ideaal gehoort?
Best makkelijk om religie hierbij te betrekken, maar ooit lang geleden waren een hoop mensen met een ideaal genaamd communisme, en je weet waartoe dat geleid heb.
Kan me ook niet voorstellen dat jezelf geen greintje idealisme bezit.
Tis namelijk menselijk
tuurlijkquote:Op woensdag 29 december 2004 03:27 schreef Boomstam het volgende:
[..]
Ik geloof in beide mag dat ook?
Heb je het nu over dat verhaal of geloof je het echt ?quote:Op dinsdag 28 december 2004 23:28 schreef Dzenos het volgende:
de Vader is toch God? En hij heeft een kind gekregen met maria.
Hier zit er ook één.quote:Op woensdag 29 december 2004 03:27 schreef Boomstam het volgende:
[Ikzelf geloof eerder in de oerknal en de wetenschap dan in een "god".]
Ik geloof in beide mag dat ook?
Democratie wel een goed plan dan? of wat denk je van die talloze monarchieen?quote:Op woensdag 29 december 2004 03:32 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Ja, communisme was ook geen goed plan, net als religie.
En het zijn mensen die die religies geschapen hebben.quote:Op woensdag 29 december 2004 11:04 schreef Boomstam het volgende:
Elke denkbeeld kan gevaarlijk zijn, en het blijft de mensen die moorden.
Waarom zitten mensen nou zo aftegeven op religie?quote:Op woensdag 29 december 2004 11:08 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
En het zijn mensen die die religies geschapen hebben.
Ik geloof er allemaal geen reet vanquote:Op woensdag 29 december 2004 10:19 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Heb je het nu over dat verhaal of geloof je het echt ?
Geloof maakt voor veel mensen het leven makkelijker te begrijpen, ze hebben er vaak veel steun aan en geeft een betekenis aan het leven.quote:Op woensdag 29 december 2004 03:26 schreef Boomstam het volgende:
[..]
Beetje onzinnig wat je hier allemaal lult, nooit van een politiek ideaal gehoort?
Best makkelijk om religie hierbij te betrekken, maar ooit lang geleden waren een hoop mensen met een ideaal genaamd communisme, en je weet waartoe dat geleid heb.
Kan me ook niet voorstellen dat jezelf geen greintje idealisme bezit.
Tis namelijk menselijk
Ja idem cultuur, politiek, filosofie en wetenschap.quote:Op woensdag 29 december 2004 12:42 schreef Dzenos het volgende:
[..]
Geloof maakt voor veel mensen het leven makkelijker te begrijpen, ze hebben er vaak veel steun aan en geeft een betekenis aan het leven.
Wil het nou net zo zijn dat gelovigen geloof kiezen (of gedwongen natuurlijk)quote:Op woensdag 29 december 2004 14:32 schreef Boomstam het volgende:
[..]
Ja idem cultuur, politiek, filosofie en wetenschap.
En hoe zit het met verschillende tegenhangende wetenschappelijke theorieen?quote:Op woensdag 29 december 2004 14:44 schreef Dzenos het volgende:
[..]
Wil het nou net zo zijn dat gelovigen geloof kiezen (of gedwongen natuurlijk)![]()
Wetenschappelijke theorien zeggen niet dat je jezelf moet opblazen of bepaalde dingen niet mag doen of juist wel, religies daarentegen...quote:Op woensdag 29 december 2004 15:21 schreef Boomstam het volgende:
[..]
En hoe zit het met verschillende tegenhangende wetenschappelijke theorieen?
Waar in je alleen maar kan geloven of deze waar zijn of niet?
Ik ken geen enkele religie die dat ondersteunt. Ik ken alleen mensen die hun religie zodanig verkrachten dat ze het daarmee goedpraten.quote:Op woensdag 29 december 2004 18:27 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Wetenschappelijke theorien zeggen niet dat je jezelf moet opblazen of bepaalde dingen niet mag doen of juist wel, religies daarentegen...
Heel de wetenschap is opgebouwt door theorieen, en deze worden later pas bewezen, of niet, door mensen die in die theorieën geloven, of niet.quote:Furthermore, wetenschappelijke theorien zijn wat ze zijn: theorien, als er iemand met een betere of andere verklaring voor iets komt, wordt deze zonder problemen opgenomen in de wetenschap. Dus de vergelijking religie - wetenschap is nogal een scheve, foei voor de godenaanbidder die deze vergelijking ooit nog eens trekt!
Wat is de waarheid dan? De waarheid dat er geen God bestaat? Ik merk dat God op zijn retour is, en steeds meer mensen toch weer aan het geloven zijn geslagen dat er iets is daarboven.quote:Het grootste manco van elke religie is: dat geloof boven waarheid gaat. In elke religie gebruiken ze nog wel het woord geloof, maar iedereen kan zien dat waarheid voor religieuze mensen ondergeschikt is aan geloof. hoe praat je dat goed Boomstam?
Juist religie. Als jij rare dingen doet omdat jouw kerk zegt dat je dat moet doen, dan is dat jouw religie. Ik laat wat de juiste religie is over aan de religieuzen, want in mijn ogen is elke vorm van onderdrukking van de vrije wil en ritueel massahypnose religie. Doe jij daar ook aan mee? Weet jij wat goed en slecht is omdat jouw religie zegt wat goed of slecht is? of heb je er zelf over nagedacht en is de religie die jij zo fel aanhangt eigenlijk totaal overbodig. Tijd voor wat introspectie zou je goed doe.quote:Op woensdag 29 december 2004 18:34 schreef Boomstam het volgende:
[quote]
Ik ken geen enkele religie die dat ondersteunt. Ik ken alleen mensen die hun religie zodanig verkrachten dat ze het daarmee goedpraten.
Helemaal mee eens, you're proving my point, alleen heeft de theorie religie veel meer negatieve invloeden op de maatschappij dan de hele wetenschap bij elkaar. Trouwens... is religie wat jij hier een theorie noemt, wel een theorie die weinig andere theorien naast zich duldt.quote:Heel de wetenschap is opgebouwt door theorieen, en deze worden later pas bewezen, of niet, door mensen die in die theorieën geloven, of niet.
Religie is trouwens ook een theorie, op gebied van levensbeschowing.
Ik heb het over religie als voortbrengsel van geloven. Niet over geloven op zich. De waarheid is wat je weet wat gaat gebeuren i.p.v. wat je gelooft wat gaat gebeuren. v.b. Als een of andere moslim zichzelf opblaast in een volle bus, doet ie dat a) om zijn geloof te helpen? b) om zijn familie te helpen? of c) om zichzelf te helpen?quote:Wat is de waarheid dan? De waarheid dat er geen God bestaat? Ik merk dat God op zijn retour is, en steeds meer mensen toch weer aan het geloven zijn geslagen dat er iets is daarboven.
Verder snap ik ook niet wat je bedoelt met dit laatste stukje.
Wie van die reformanten wilde de joden eerst liefdevol behandelen zodat zij zich zouden bekeren tot het christendom en toen ze dat niet wilden ze maar op de brandstapel wou zetten ?quote:Op woensdag 29 december 2004 11:47 schreef Boomstam het volgende:
Luther was alleen tegen relikwieen en aflaten, en heeft nooit gezegt dat mensen die hier zich ermee bezighouden dood moeten. Maar dat gebeurde wel.
In mijn religie is kwaad doen tegen ieder ander mens slecht.quote:Op woensdag 29 december 2004 19:53 schreef Nickthedick het volgende:
Juist religie. Als jij rare dingen doet omdat jouw kerk zegt dat je dat moet doen, dan is dat jouw religie. Ik laat wat de juiste religie is over aan de religieuzen, want in mijn ogen is elke vorm van onderdrukking van de vrije wil en ritueel massahypnose religie. Doe jij daar ook aan mee? Weet jij wat goed en slecht is omdat jouw religie zegt wat goed of slecht is? of heb je er zelf over nagedacht en is de religie die jij zo fel aanhangt eigenlijk totaal overbodig. Tijd voor wat introspectie zou je goed doe.
Wederom, mijn religie sluit zaken als de big bang niet uit.quote:Helemaal mee eens, you're proving my point, alleen heeft de theorie religie veel meer negatieve invloeden op de maatschappij dan de hele wetenschap bij elkaar. Trouwens... is religie wat jij hier een theorie noemt, wel een theorie die weinig andere theorien naast zich duldt.
mja, oke. maardan heb je het wel over een heel zeldzame soort, meestal verkondigen religies toch vrede.quote:Ik heb het over religie als voortbrengsel van geloven. Niet over geloven op zich. De waarheid is wat je weet wat gaat gebeuren i.p.v. wat je gelooft wat gaat gebeuren. v.b. Als een of andere moslim zichzelf opblaast in een volle bus, doet ie dat a) om zijn geloof te helpen? b) om zijn familie te helpen? of c) om zichzelf te helpen?
Antwoord = c is zijn beweegreden.
Als die persoon had nagedacht (binnen het kader van zijn geloof, maar niet zijn religie) was hij tot de conclusie gekomen dat niemand hier beter van wordt behalve hijzelf, hij gelooft immers dat hij in de hemel terecht komt, omringd door weet ik hoeveel maagden. Is dit dan geen puur egoistische daad? Maar elk mens die geen religie heeft zou de hele actie afwijzen om de zinloosheid hiervan.
Je wijkt van me voorbeeld af, flauw hoorquote:Op woensdag 29 december 2004 19:54 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Wie van die reformanten wilde de joden eerst liefdevol behandelen zodat zij zich zouden bekeren tot het christendom en toen ze dat niet wilden ze maar op de brandstapel wou zetten ?
Ik had voor de zekerheid nog even gegoogled met "Maarten Luther Joden".quote:Op woensdag 29 december 2004 20:19 schreef Boomstam het volgende:
Je wijkt van me voorbeeld af, flauw hoor
quote:Op dinsdag 28 december 2004 09:35 schreef Julius_Vanderdecker het volgende:
Volgens mij heeft God geen ongelovigen geschapen, maar heeft Hij de mensen uitgerust met Eigen Wil. Een resultaat daarvan is dat mensen dus uit Eigen Wil in God geloven. Of niet.
Het gaat niet om "keuze hebben" of "willen geloven". Als je gewoon niet in een God (of in de "God" van de bijbel of de "Allah" van de koran) gelooft houdt het daarbij gewoon op.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |