abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24250806
Volgens mij heeft God geen ongelovigen geschapen, maar heeft Hij de mensen uitgerust met Eigen Wil. Een resultaat daarvan is dat mensen dus uit Eigen Wil in God geloven. Of niet.
pi_24250902
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 09:35 schreef Julius_Vanderdecker het volgende:
Volgens mij heeft God geen ongelovigen geschapen, maar heeft Hij de mensen uitgerust met Eigen Wil. Een resultaat daarvan is dat mensen dus uit Eigen Wil in God geloven. Of niet.
Dat betwijfel ik dus. Heb jij gekozen om wel of niet te geloven, of is het gewoon gebeurd?
pi_24250904
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 09:08 schreef Alicey het volgende:
Ik meen dat in de islam de ongelovigen zijn geschapen om als brandhout te dienen voor de hel. Een volgende vraag die dan wel weer in me opkomt is wat je aan een hel hebt als je alleen gelovigen overhoudt, maargoed..

Er wordt uitgegaan dat iedereen in God gelooft, en kan kiezen voor of tegen God. Als je zegt niet te geloven in God, dan is het dus niet zo dat je niet gelooft dat God bestaat, maar je hebt tegen hem gekozen. En mag je dus zelf de consequenties er van aanvaarden.

Ik denk echter niet dat er een bevredigend antwoord zal komen van een gelovige..
misschien dat de hel er is om de hemel warm te houden.. maar dan vraag ik me af: waarom niet gewoon een CV ketel.. heeft een stuk hogere rendement, is ,mileuvriendelijker, en scheelt een hele hoop personeel....
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_24251023
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 09:43 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dat betwijfel ik dus. Heb jij gekozen om wel of niet te geloven, of is het gewoon gebeurd?
Ik heb daar voor gekozen. Ik ben namelijk wel gedoopt en ik heb zelf de beslissing genomen, me uit te laten schrijven.
pi_24251130
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 02:14 schreef Nickthedick het volgende:
-verhaal-

- Bill Hicks - Revelations

geniaal
pi_24254407
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 09:52 schreef Julius_Vanderdecker het volgende:

[..]

Ik heb daar voor gekozen. Ik ben namelijk wel gedoopt en ik heb zelf de beslissing genomen, me uit te laten schrijven.
En toen je je uit liet schrijven stopte je spontaan met geloven?
pi_24254501
bij mij is het geloven in een god en de entourage er omheen eigenlijk gewoon verdwenen zodra het geloven in sinterklaas ook verdween.. ik vond de verhalen wel leuk tho als kid, maar op dezelfde manier als mooie sprookjes.

ik denk overigens niet dat je bewust kiest om op te houden met geloven of om te beginnen met geloven.. het ligt gewoon aan hoe je in het leven staat en hoe je denkt over bepaalde dingen en dat heeft imho ook heel veel te maken met hoe je in elkaar zit (en natuurlijk met wat je meegemaakt hebt in je leven en hoe je daar dan weer mee omgaat etc etc)

ik zie, voel, hoor e.d. gewoon geen aanwezigheid van een god in mijn leven en de symboliek in de bijbel zegt me niets..
pi_24254503
Hoezo god heeft geschapen????

De mens is een voortbrengsel van de evolutie. Dus het is meer dat de gelovigen zich iets in hun hoofd hebben gehaald.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_24254545
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 13:13 schreef marcb1974 het volgende:

De mens is een voortbrengsel van de evolutie. Dus het is meer dat de gelovigen zich iets in hun hoofd hebben gehaald.
ik ben niet geschapen, ik ben geboren!
  dinsdag 28 december 2004 @ 13:33:20 #60
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_24254904
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 02:34 schreef Dzenos het volgende:

[..]

Waarom niet gewoon zo?
Omdat ik me antwoord maar aangepast heb aan het niveau van dit topic.
Niet vanwege de vraagstelling maar vanwege de reacties.
pi_24258142
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 13:13 schreef marcb1974 het volgende:

Ja dat geloof ik ook ik wil er alleen een goede serieuse verklaring voor.
Never trust a man with no shirt on.
pi_24258192
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 13:33 schreef Boomstam het volgende:

[..]

Omdat ik me antwoord maar aangepast heb aan het niveau van dit topic.
Niet vanwege de vraagstelling maar vanwege de reacties.
Nou dan zal ik 'me' nederlandsuh spelling er ook ff op aangpassuh
pi_24258884
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 01:49 schreef Dzenos het volgende:
Ik zit al een tijdje met een vraag... Waarom heeft god nou mensen geschapen die geen geloof hebben en waarom mensen van andere geloven? Waarom heeft hij uberhaupt mensen/wezens geschapen?

Hier zal vast wel weer iemand een antwoord op weten/denken dus ik wacht af!

God schiep ongelovigen omdat hij niet ijdel is, hij is ten slotte god.
En omdat hij niet ijdel is en om te te voorkomen dat mensen ijdel zouden worden schiep hij Darwin.
Jusqu'ici tout va bien...
  dinsdag 28 december 2004 @ 19:10:26 #64
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_24259754
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 01:49 schreef Dzenos het volgende:
Ik zit al een tijdje met een vraag... Waarom heeft god nou mensen geschapen die geen geloof hebben en waarom mensen van andere geloven? Waarom heeft hij uberhaupt mensen/wezens geschapen?
Het is ten eerste voltrekt onaannemelijk dat God een hekel heeft aan ongelovigen. Geloof je soms zelf iets van die epilepsie slachtoffers ("visioenen") Paulus en Mohammed. En hoe weet jij welke "profeet" je dan moet geloven ? Als je uberhaupt één "profeet" zou moeten geloven kan je wel elke "profeet" geloven.

Veel van de slachtoffers van dergelijke doctrines als het christendom en islam geloven zelfs dat iedereen gelovig is in hun hersenspinsel God c.q. Allah. Maar dat ongelovigen daar dan "alleen niet voor kiezen".
quote:
Hier zal vast wel weer iemand een antwoord op weten/denken dus ik wacht af!
Zit God dan zelf op dit forum. Heeeeeeeeeeeeeeeeeeluuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuup.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
  dinsdag 28 december 2004 @ 19:16:53 #65
60090 Akkersloot
pi_24259897
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 02:30 schreef BGN het volgende:
Alhoewel: als God een vrouw was, had ze vast in een winkel gestaan waar gelovigen en ongelovigen verkocht werden. Koopziek als ze is, kocht ze ze allebei.

"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
  dinsdag 28 december 2004 @ 19:18:43 #66
60090 Akkersloot
pi_24259936
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 02:33 schreef Dzenos het volgende:
Maarja, Zij is een Hij..
Hoe weet jij dat ?
  dinsdag 28 december 2004 @ 19:22:46 #67
60090 Akkersloot
pi_24260015
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 09:08 schreef Alicey het volgende:
Er wordt uitgegaan dat iedereen in God gelooft, en kan kiezen voor of tegen God. Als je zegt niet te geloven in God, dan is het dus niet zo dat je niet gelooft dat God bestaat, maar je hebt tegen hem gekozen. En mag je dus zelf de consequenties er van aanvaarden.
En aangezien niet iedereen in een God gelooft klopt die doctrine dus niet en begrijp ik dus eigenlijk niet dat we nog woorden vuil moeten maken aan het christendom en islam.
pi_24261390
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 18:26 schreef Manono het volgende:
God schiep ongelovigen omdat hij niet ijdel is, hij is ten slotte god.
En omdat hij niet ijdel is en om te te voorkomen dat mensen ijdel zouden worden schiep hij Darwin.

als er alleen maar gelovigen zouden zijn stelt dat hele geloven weinig meer voor natuurlijk. misschien is ie toch een tikkeltje ijdel!

[offtopic]gelukkig, je bent er weer manono. ik was even bang dat je de kerstdagen in Thailand door aan 't brengen was... [/ot]
  dinsdag 28 december 2004 @ 20:47:41 #69
60090 Akkersloot
pi_24261969
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 20:24 schreef bixister het volgende:
als er alleen maar gelovigen zouden zijn stelt dat hele geloven weinig meer voor natuurlijk. misschien is ie toch een tikkeltje ijdel!
Maar het gaat het christendom en islam helemaal niet om het "geloven" maar om het dienen van hun hersenspinsel God c.q. Allah.
pi_24262001
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 19:22 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

En aangezien niet iedereen in een God gelooft klopt die doctrine dus niet en begrijp ik dus eigenlijk niet dat we nog woorden vuil moeten maken aan het christendom en islam.
Die uitleg biedt wel een verklaring waarom er over sommige onderwerpen geen discussie mogelijk is tussen christenen en niet-christenen.
  dinsdag 28 december 2004 @ 21:02:33 #71
60090 Akkersloot
pi_24262336
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 20:49 schreef Alicey het volgende:
Die uitleg biedt wel een verklaring waarom er over sommige onderwerpen geen discussie mogelijk is tussen christenen en niet-christenen.
Voor veel niet-christenen is het zelfs niet bekend wat het christendom werkelijk inhoudt
pi_24262416
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 21:02 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Voor veel niet-christenen is het zelfs niet bekend wat het christendom werkelijk inhoudt
Heel erg vreemd is dat ook niet, want er is niet zoiets als "het christendom".

De grote moederkerk is uit elkaar gevallen in allemaal kleine kutkerkjes - Herman Finkers
  dinsdag 28 december 2004 @ 21:34:06 #73
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_24263113
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 09:43 schreef Bensel het volgende:

[..]

misschien dat de hel er is om de hemel warm te houden.. maar dan vraag ik me af: waarom niet gewoon een CV ketel.. heeft een stuk hogere rendement, is ,mileuvriendelijker, en scheelt een hele hoop personeel....
Nou ik had een offerte ingediend bij GOD en ALLAH en nog een paar luitjes..maar die verdomde SATAN bood de warmte toch ff 30 procent goedkoper aan.

(mag dit wel ALicey??)
pi_24265987
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 19:18 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Hoe weet jij dat ?
de Vader is toch God? En hij heeft een kind gekregen met maria.

[ Bericht 3% gewijzigd door Dzenos op 29-12-2004 00:07:52 ]
pi_24266044
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 21:05 schreef Alicey het volgende:

[..]

Heel erg vreemd is dat ook niet, want er is niet zoiets als "het christendom".

De grote moederkerk is uit elkaar gevallen in allemaal kleine kutkerkjes - Herman Finkers
Lekker citaat Die onthoud ik
pi_24267393
De ongelovigen zijn gewoon nuchtere mensen die zich niet zo snel laten overtuigen van een of ander goed uitgedachte levenswijze. Ikzelf geloof eerder in de oerknal en de wetenschap dan in een "god".
  woensdag 29 december 2004 @ 01:26:50 #77
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_24268555
Ik heb niets tegen mensen die geloven, maar ik heb wel iets tegen religies en idealisten. Religies en idealen vertroebelen je denken en maakt je achterlijk. Oorlogen en allerlei andere narigheid wordt veroorzaakt door mensen die geloven dat wat ze doen goed is, niet door mensen die weten dat wat ze doen slecht is.
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
  woensdag 29 december 2004 @ 03:26:54 #78
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_24270383
quote:
Op woensdag 29 december 2004 01:26 schreef Nickthedick het volgende:
Ik heb niets tegen mensen die geloven, maar ik heb wel iets tegen religies en idealisten. Religies en idealen vertroebelen je denken en maakt je achterlijk. Oorlogen en allerlei andere narigheid wordt veroorzaakt door mensen die geloven dat wat ze doen goed is, niet door mensen die weten dat wat ze doen slecht is.
Beetje onzinnig wat je hier allemaal lult, nooit van een politiek ideaal gehoort?
Best makkelijk om religie hierbij te betrekken, maar ooit lang geleden waren een hoop mensen met een ideaal genaamd communisme, en je weet waartoe dat geleid heb.
Kan me ook niet voorstellen dat jezelf geen greintje idealisme bezit.
Tis namelijk menselijk
  woensdag 29 december 2004 @ 03:27:49 #79
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_24270389
quote:
Op woensdag 29 december 2004 00:30 schreef mrkanarie het volgende:
De ongelovigen zijn gewoon nuchtere mensen die zich niet zo snel laten overtuigen van een of ander goed uitgedachte levenswijze. Ikzelf geloof eerder in de oerknal en de wetenschap dan in een "god".
Ik geloof in beide mag dat ook?
  woensdag 29 december 2004 @ 03:32:40 #80
106776 Nickthedick
pi_24270441
quote:
Op woensdag 29 december 2004 03:26 schreef Boomstam het volgende:

[..]

Beetje onzinnig wat je hier allemaal lult, nooit van een politiek ideaal gehoort?
Best makkelijk om religie hierbij te betrekken, maar ooit lang geleden waren een hoop mensen met een ideaal genaamd communisme, en je weet waartoe dat geleid heb.
Tis namelijk menselijk
Ja, communisme was ook geen goed plan, net als religie.
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
  woensdag 29 december 2004 @ 03:33:27 #81
106776 Nickthedick
pi_24270447
quote:
Op woensdag 29 december 2004 03:27 schreef Boomstam het volgende:

[..]

tuurlijk
  woensdag 29 december 2004 @ 10:19:15 #82
60090 Akkersloot
pi_24271943
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 23:28 schreef Dzenos het volgende:
de Vader is toch God? En hij heeft een kind gekregen met maria.
Heb je het nu over dat verhaal of geloof je het echt ?
  woensdag 29 december 2004 @ 10:22:06 #83
60090 Akkersloot
pi_24271986
quote:
Op woensdag 29 december 2004 03:27 schreef Boomstam het volgende:

[Ikzelf geloof eerder in de oerknal en de wetenschap dan in een "god".]

Hier zit er ook één.
  woensdag 29 december 2004 @ 11:04:22 #84
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_24272646
quote:
Op woensdag 29 december 2004 03:32 schreef Nickthedick het volgende:

[..]

Ja, communisme was ook geen goed plan, net als religie.
Democratie wel een goed plan dan? of wat denk je van die talloze monarchieen?
Elke denkbeeld kan gevaarlijk zijn, en het blijft de mensen die moorden.
  woensdag 29 december 2004 @ 11:08:41 #85
60090 Akkersloot
pi_24272725
quote:
Op woensdag 29 december 2004 11:04 schreef Boomstam het volgende:
Elke denkbeeld kan gevaarlijk zijn, en het blijft de mensen die moorden.
En het zijn mensen die die religies geschapen hebben.
  woensdag 29 december 2004 @ 11:47:29 #86
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_24273334
quote:
Op woensdag 29 december 2004 11:08 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

En het zijn mensen die die religies geschapen hebben.
Waarom zitten mensen nou zo aftegeven op religie?
Er wordt toch ook gemoord en gerelt in de naam van sport?

Maarten luther bijvoorbeeld, die met zijn ideeen ook een moordende massa heeft gesticht.
Niet omdat die ideeen zo gevaarlijk zijn, maar omdat mensen zijn ideeen verkeerd begrepen.
Luther was alleen tegen relikwieen en aflaten, en heeft nooit gezegt dat mensen die hier zich ermee bezighouden dood moeten. Maar dat gebeurde wel.
pi_24274097
quote:
Op woensdag 29 december 2004 10:19 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Heb je het nu over dat verhaal of geloof je het echt ?
Ik geloof er allemaal geen reet van
pi_24274190
quote:
Op woensdag 29 december 2004 03:26 schreef Boomstam het volgende:

[..]

Tis namelijk menselijk
Geloof maakt voor veel mensen het leven makkelijker te begrijpen, ze hebben er vaak veel steun aan en geeft een betekenis aan het leven.
  woensdag 29 december 2004 @ 14:32:09 #89
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_24276323
quote:
Op woensdag 29 december 2004 12:42 schreef Dzenos het volgende:

[..]

Geloof maakt voor veel mensen het leven makkelijker te begrijpen, ze hebben er vaak veel steun aan en geeft een betekenis aan het leven.
Ja idem cultuur, politiek, filosofie en wetenschap.
pi_24276565
quote:
Op woensdag 29 december 2004 14:32 schreef Boomstam het volgende:

[..]

Ja idem cultuur, politiek, filosofie en wetenschap.
Wil het nou net zo zijn dat gelovigen geloof kiezen (of gedwongen natuurlijk)
  woensdag 29 december 2004 @ 15:21:46 #91
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_24277227
quote:
Op woensdag 29 december 2004 14:44 schreef Dzenos het volgende:

[..]

Wil het nou net zo zijn dat gelovigen geloof kiezen (of gedwongen natuurlijk)
En hoe zit het met verschillende tegenhangende wetenschappelijke theorieen?
Waar in je alleen maar kan geloven of deze waar zijn of niet?
  woensdag 29 december 2004 @ 18:27:18 #92
106776 Nickthedick
pi_24280645
quote:
Op woensdag 29 december 2004 15:21 schreef Boomstam het volgende:

[..]

En hoe zit het met verschillende tegenhangende wetenschappelijke theorieen?
Waar in je alleen maar kan geloven of deze waar zijn of niet?
Wetenschappelijke theorien zeggen niet dat je jezelf moet opblazen of bepaalde dingen niet mag doen of juist wel, religies daarentegen...

Furthermore, wetenschappelijke theorien zijn wat ze zijn: theorien, als er iemand met een betere of andere verklaring voor iets komt, wordt deze zonder problemen opgenomen in de wetenschap. Dus de vergelijking religie - wetenschap is nogal een scheve, foei voor de godenaanbidder die deze vergelijking ooit nog eens trekt!

Het grootste manco van elke religie is: dat geloof boven waarheid gaat. In elke religie gebruiken ze nog wel het woord geloof, maar iedereen kan zien dat waarheid voor religieuze mensen ondergeschikt is aan geloof. hoe praat je dat goed Boomstam?
  woensdag 29 december 2004 @ 18:34:59 #93
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_24280764
quote:
Op woensdag 29 december 2004 18:27 schreef Nickthedick het volgende:

[..]

Wetenschappelijke theorien zeggen niet dat je jezelf moet opblazen of bepaalde dingen niet mag doen of juist wel, religies daarentegen...
Ik ken geen enkele religie die dat ondersteunt. Ik ken alleen mensen die hun religie zodanig verkrachten dat ze het daarmee goedpraten.
quote:
Furthermore, wetenschappelijke theorien zijn wat ze zijn: theorien, als er iemand met een betere of andere verklaring voor iets komt, wordt deze zonder problemen opgenomen in de wetenschap. Dus de vergelijking religie - wetenschap is nogal een scheve, foei voor de godenaanbidder die deze vergelijking ooit nog eens trekt!
Heel de wetenschap is opgebouwt door theorieen, en deze worden later pas bewezen, of niet, door mensen die in die theorieën geloven, of niet.
Religie is trouwens ook een theorie, op gebied van levensbeschowing.
quote:
Het grootste manco van elke religie is: dat geloof boven waarheid gaat. In elke religie gebruiken ze nog wel het woord geloof, maar iedereen kan zien dat waarheid voor religieuze mensen ondergeschikt is aan geloof. hoe praat je dat goed Boomstam?
Wat is de waarheid dan? De waarheid dat er geen God bestaat? Ik merk dat God op zijn retour is, en steeds meer mensen toch weer aan het geloven zijn geslagen dat er iets is daarboven.
Verder snap ik ook niet wat je bedoelt met dit laatste stukje.
  woensdag 29 december 2004 @ 19:53:29 #94
106776 Nickthedick
pi_24282260
quote:
Op woensdag 29 december 2004 18:34 schreef Boomstam het volgende:

[quote]
Ik ken geen enkele religie die dat ondersteunt. Ik ken alleen mensen die hun religie zodanig verkrachten dat ze het daarmee goedpraten.
Juist religie. Als jij rare dingen doet omdat jouw kerk zegt dat je dat moet doen, dan is dat jouw religie. Ik laat wat de juiste religie is over aan de religieuzen, want in mijn ogen is elke vorm van onderdrukking van de vrije wil en ritueel massahypnose religie. Doe jij daar ook aan mee? Weet jij wat goed en slecht is omdat jouw religie zegt wat goed of slecht is? of heb je er zelf over nagedacht en is de religie die jij zo fel aanhangt eigenlijk totaal overbodig. Tijd voor wat introspectie zou je goed doe.
quote:
Heel de wetenschap is opgebouwt door theorieen, en deze worden later pas bewezen, of niet, door mensen die in die theorieën geloven, of niet.
Religie is trouwens ook een theorie, op gebied van levensbeschowing.
Helemaal mee eens, you're proving my point, alleen heeft de theorie religie veel meer negatieve invloeden op de maatschappij dan de hele wetenschap bij elkaar. Trouwens... is religie wat jij hier een theorie noemt, wel een theorie die weinig andere theorien naast zich duldt.
quote:
Wat is de waarheid dan? De waarheid dat er geen God bestaat? Ik merk dat God op zijn retour is, en steeds meer mensen toch weer aan het geloven zijn geslagen dat er iets is daarboven.
Verder snap ik ook niet wat je bedoelt met dit laatste stukje.
Ik heb het over religie als voortbrengsel van geloven. Niet over geloven op zich. De waarheid is wat je weet wat gaat gebeuren i.p.v. wat je gelooft wat gaat gebeuren. v.b. Als een of andere moslim zichzelf opblaast in een volle bus, doet ie dat a) om zijn geloof te helpen? b) om zijn familie te helpen? of c) om zichzelf te helpen?

Antwoord = c is zijn beweegreden.
Als die persoon had nagedacht (binnen het kader van zijn geloof, maar niet zijn religie) was hij tot de conclusie gekomen dat niemand hier beter van wordt behalve hijzelf, hij gelooft immers dat hij in de hemel terecht komt, omringd door weet ik hoeveel maagden. Is dit dan geen puur egoistische daad? Maar elk mens die geen religie heeft zou de hele actie afwijzen om de zinloosheid hiervan.

Hmm 'kay?
  woensdag 29 december 2004 @ 19:54:36 #95
60090 Akkersloot
pi_24282281
quote:
Op woensdag 29 december 2004 11:47 schreef Boomstam het volgende:
Luther was alleen tegen relikwieen en aflaten, en heeft nooit gezegt dat mensen die hier zich ermee bezighouden dood moeten. Maar dat gebeurde wel.
Wie van die reformanten wilde de joden eerst liefdevol behandelen zodat zij zich zouden bekeren tot het christendom en toen ze dat niet wilden ze maar op de brandstapel wou zetten ?
  woensdag 29 december 2004 @ 20:18:54 #96
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_24282631
quote:
Op woensdag 29 december 2004 19:53 schreef Nickthedick het volgende:
Juist religie. Als jij rare dingen doet omdat jouw kerk zegt dat je dat moet doen, dan is dat jouw religie. Ik laat wat de juiste religie is over aan de religieuzen, want in mijn ogen is elke vorm van onderdrukking van de vrije wil en ritueel massahypnose religie. Doe jij daar ook aan mee? Weet jij wat goed en slecht is omdat jouw religie zegt wat goed of slecht is? of heb je er zelf over nagedacht en is de religie die jij zo fel aanhangt eigenlijk totaal overbodig. Tijd voor wat introspectie zou je goed doe.
In mijn religie is kwaad doen tegen ieder ander mens slecht.
En mijn God zou nooit willen dat ik enig mens kwaad zou doen.
Is mijn religie gevaarlijk?
quote:
Helemaal mee eens, you're proving my point, alleen heeft de theorie religie veel meer negatieve invloeden op de maatschappij dan de hele wetenschap bij elkaar. Trouwens... is religie wat jij hier een theorie noemt, wel een theorie die weinig andere theorien naast zich duldt.
Wederom, mijn religie sluit zaken als de big bang niet uit.
Pas op dat je denkt te weten hoe een religie die je niet belijd in elkaar steekt
Bovendien wapens, communisme en matrialisme zijn enkele negatieve invloeden uit onz maatschappij, ga nou niet zeggen dat ze voortkomen uit religies zoals wij de hedendaags kennen.
quote:
Ik heb het over religie als voortbrengsel van geloven. Niet over geloven op zich. De waarheid is wat je weet wat gaat gebeuren i.p.v. wat je gelooft wat gaat gebeuren. v.b. Als een of andere moslim zichzelf opblaast in een volle bus, doet ie dat a) om zijn geloof te helpen? b) om zijn familie te helpen? of c) om zichzelf te helpen?

Antwoord = c is zijn beweegreden.
Als die persoon had nagedacht (binnen het kader van zijn geloof, maar niet zijn religie) was hij tot de conclusie gekomen dat niemand hier beter van wordt behalve hijzelf, hij gelooft immers dat hij in de hemel terecht komt, omringd door weet ik hoeveel maagden. Is dit dan geen puur egoistische daad? Maar elk mens die geen religie heeft zou de hele actie afwijzen om de zinloosheid hiervan.
mja, oke. maardan heb je het wel over een heel zeldzame soort, meestal verkondigen religies toch vrede.
  woensdag 29 december 2004 @ 20:19:21 #97
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_24282645
quote:
Op woensdag 29 december 2004 19:54 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Wie van die reformanten wilde de joden eerst liefdevol behandelen zodat zij zich zouden bekeren tot het christendom en toen ze dat niet wilden ze maar op de brandstapel wou zetten ?
Je wijkt van me voorbeeld af, flauw hoor
  woensdag 29 december 2004 @ 20:33:27 #98
60090 Akkersloot
pi_24282916
quote:
Op woensdag 29 december 2004 20:19 schreef Boomstam het volgende:
Je wijkt van me voorbeeld af, flauw hoor
Ik had voor de zekerheid nog even gegoogled met "Maarten Luther Joden".
pi_24283230
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 09:35 schreef Julius_Vanderdecker het volgende:
  woensdag 29 december 2004 @ 21:07:53 #100
60090 Akkersloot
pi_24283657
quote:
Op woensdag 29 december 2004 20:49 schreef Alper het volgende:
Het gaat niet om "keuze hebben" of "willen geloven". Als je gewoon niet in een God (of in de "God" van de bijbel of de "Allah" van de koran) gelooft houdt het daarbij gewoon op.

Je kan toch ook geen keuze maken of willen geloven dat er marsmannetjes bestaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')