abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_24551290
Hé, een topic vol PABO-sletjes!
  donderdag 13 januari 2005 @ 20:09:17 #127
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_24551341
Hier zul je weinig PABO-sletjes vinden.
.
pi_24551530
Ik ben een Lerarenopleiding Nederlands-sletje, ja?!

Sjeeezus, sommige mensen hebben echt niks beters te doen dan domme opmerkingen plaatsen.
pi_24551890
Hoeveel PABO'ers zitten er in dit topic? Minder dan vo-docenten? Of schat ik dat helemaal verkeerd in?

* bloempjuh staat nog steeds strak van de adrenaline van de onverwachte les van vanmiddag.
Mon 'en!
pi_24551911
Volgens mij zitten er betrekkelijk weinig PABO'ers hier. Of ze zeggen minder, dat kan ook.
pi_24551941
Vandaag mijn evaluatiegesprek en behalve het feit dat ik af en toe iets te snel praat, vond ze het goed (net het woord wat ik wou horen )
Ondertussen ook een avondje oudercontact achter de rug, van 17.30 tot 20u als het ware non stop ouders voor mijn neus. Stonden de ouders buiten de klas in rij te wachen (niet dat ik zo lang praat hoor )

Toch maar blij dat de week bijna om is, want morgen nog 6 uur lesgeven en *pfieuw* ik ben stikop
pi_24551999
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 21:56 schreef bloempjuh het volgende:
Hoeveel PABO'ers zitten er in dit topic? Minder dan vo-docenten? Of schat ik dat helemaal verkeerd in?

Euh.. wat is PABO en wat is vo-docent eigenlijk?

En bloempjuh dat heb je goed gedaan, wacht maar tot net voor die eerste officiële les, dat is pas echt adrenaline
pi_24552169
PABO = voor basisschool (lagere school), 4 tot 12 jaar oud

VO = voortgezet onderwijs, 12 tot 18 jaar oud
pi_24552256
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 22:06 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
PABO = voor basisschool (lagere school), 4 tot 12 jaar oud de normaalschool

VO = voortgezet onderwijs, 12 tot 18 jaar oud en het regentaat dus bij ons
Ik snap het.
Thx
pi_24552364
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 22:00 schreef leonieke het volgende:

[..]

En bloempjuh dat heb je goed gedaan, wacht maar tot net voor die eerste officiële les, dat is pas echt adrenaline
Het erge is dat ik er een paar weken geleden (een paar dagen eigenlijk ook nog) best bang voor was om 'echt voor de klas te staan', maar ik heb met mijn stagedocent een leuk klasje uitgezocht voor mijn eerste echte les. Het is heerlijk dat iemand zo achter me staat. Tegenover leerlingen zijn ik en mijn stagedocent echt collega's en privé (een-op-een) vraagt hij elke keer of we snel genoeg of niet te snel gaan qua vorderingen

Ik hoefde nog geen lessen te geven in deze stageperiode, maar ik moest en zou voor mezelf uitvinden of het een te grote drempel was. En dat is dus niet zo. Ik vind het nog wel spannend, maar niet in negatieve zin. Volgende week mag ik een leerlinge helpen bij een individuele toets.. Weer eens iets nieuws

Ik weet nu alleen niet wat ik als nieuw doel moet stellen. Mijn grote doel deze stage was gewoon 'mijn slapeloze nachten overwinnen' en dat is gelukt. Ik durf les te geven. Dus nu weer even bedenken wat ik nog meer wil bereiken
Mon 'en!
pi_24552506
Kijk, met mijn ongecompliceerde opmerking heb ik toch weer even de woordenschat van aanstaand docente leonieke verrijkt! .
pi_24555213
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 19:32 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Je kunt zo'n leerling dus niks kwalijk nemen, hij doet gewoon zijn best, maar ja, hij heeft niet meer capaciteiten. NEUHHHH... ouders hebben dan een heel arsenaal aan maatregelen om ervoor te zorgen dat zoonlief TOCH op gemengde leerweg zal en moet komen. Bijvoorbeeld:
-> geen computer meer
-> geen TV meer op de kamer
-> niet meer uit gaan
-> minstens 2 uur op de kamer werken
-> bij het volgende rapport nog onvoldoendes, dan niet op vakantie
-> etc
IJdele hoop, maar goed, je hebt zulke ouders...
Dat is echt droevig ja, op het gymnasium zie je dat ook veel. Zoon- of dochterlief moet en zal gymnasium doen, en het wil maar niet lukken hoe hard het kind ook werkt, kind wordt doodongelukkig, en als na een lange lijdensweg het kind dan toch echt naar een lager niveau moet zie je het daar vervolgens helemaal opbloeien. Zo zonde van die jaren ellende!

Oh, en kittyme, bij de docenten op de leraarsopleiding was het belangrijkste probleem wat mij betreft niet dat ze geen praktijkervaring hadden (hoewel het WEL echt zo ongeveer onmisbaar is m.i.), maar dat ze zich TERWIJL ZE GEEN IDEE HADDEN VAN DE LESPRAKTIJK een houding aanmaten van "ik ben de expert" en totaal niet openstonden van suggesties, ideeen, kritiek van onze kant. Ze hadden waarschijnlijk ergens gelezen dat het heel zinnig is om een 'echogroep' te hebben, waarin studenten konden aangeven wat ze wel en niet goed vonden aan de opleiding en met ideeen konden komen over hoe het beter kon etc, van de bijeenkomsten van die club kwamen keurig notulen, die werden vervolgens in een la geflikkerd en daar werd NIETS mee gedaan. Toen ik dat eens vertelde aan een collega op school zei die dat dat tien jaar daarvoor toen hij dezelfde opleiding deed (had deels ook dezelfde docenten gehad) precies hetzelfde was. In tien jaar tijd telkens weer dezelfde kritiek krijgen en daar tien jaar lang helemaal niets mee doen, ik vind het knap.

Maar, dus, als jij gewoon een open houding hebt en bereid bent om dingen van anderen aan te nemen en misschien ook wat stappen onderneemt om toch wat kennis te maken met de praktijk, dan vind ik het een heel ander verhaal hoor
pi_24560577
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 00:25 schreef thaleia het volgende:

[..]

Oh, en kittyme, bij de docenten op de leraarsopleiding was het belangrijkste probleem wat mij betreft niet dat ze geen praktijkervaring hadden (hoewel het WEL echt zo ongeveer onmisbaar is m.i.), maar dat ze zich TERWIJL ZE GEEN IDEE HADDEN VAN DE LESPRAKTIJK een houding aanmaten van "ik ben de expert" en totaal niet openstonden van suggesties, ideeen, kritiek van onze kant.

(...)

Maar, dus, als jij gewoon een open houding hebt en bereid bent om dingen van anderen aan te nemen en misschien ook wat stappen onderneemt om toch wat kennis te maken met de praktijk, dan vind ik het een heel ander verhaal hoor
Dat doe ik ook wel hoor, ik ben me er heel erg van bewust dat ik echt nog veel te weinig weet van de lespraktijk op een basisschool... Mocht ik later besluiten om toch docent te worden op een Pabo, dan ga ik me er zeker wel in verdiepen. Misschien dat ik er zelfs een basisschool-lesgeef-stage-achtig-ietsje tegenaan gooi
  vrijdag 14 januari 2005 @ 14:56:35 #139
97653 ANGE
Just me...
pi_24563962
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 19:50 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Acht tot negen boeken in drie jaar tijd? Dat vind ik erg mager eerlijk gezegd. Gymnasium is zeker ook niet meer wat het geweest is... Die acht boeken voor Nederlands, is dat het aantal voor de examens?!
Ik denk het. Maar zoals ik al zei, ik ben niet altijd even goed op de hoogte van dingen op school. Laat ik het zo zeggen, ik heb in klas 4 en klas 5 tot nu, ik geloof 5 boeken moeten lezen. Dus dan dit jaar nog eentje en volgend jaar nog 2 of 3, denk ik. Dus dan kom je wel op 8 à 9 boeken.
* What's wrong with being good? *
pi_24564155
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 14:56 schreef ANGE het volgende:
Ik denk het. Maar zoals ik al zei, ik ben niet altijd even goed op de hoogte van dingen op school. Laat ik het zo zeggen, ik heb in klas 4 en klas 5 tot nu, ik geloof 5 boeken moeten lezen. Dus dan dit jaar nog eentje en volgend jaar nog 2 of 3, denk ik. Dus dan kom je wel op 8 à 9 boeken.
Dat vind ik echt heel weinig. Zeker vergeleken met de vijfentwintig die ik heb moeten lezen. Met 8 à 9 boeken krijg je volgens mij geen goed beeld van alle periodes. Horen daar de toneelstukken ook bij, of hoeven jullie geen toneel te lezen?
  vrijdag 14 januari 2005 @ 15:18:44 #141
97653 ANGE
Just me...
pi_24564337
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 15:07 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Dat vind ik echt heel weinig. Zeker vergeleken met de vijfentwintig die ik heb moeten lezen. Met 8 à 9 boeken krijg je volgens mij geen goed beeld van alle periodes. Horen daar de toneelstukken ook bij, of hoeven jullie geen toneel te lezen?
Een stuk. Maar dat hebben we gezien en dus niet meer hoeven lezen. Gelukkig.
* What's wrong with being good? *
pi_24564733
Verschilt gewoon per school, blijkbaar zijn daar geen landelijke eisen voor of de landelijke eisen zijn heel laag en worden door sommige scholen uitgebreid: toen ik op de middelbare school zat (en dat is al HEEL lang geleden ) hoefden wij voor Nederlands maar 8 boeken te lezen, waarvan ook nog eens steeds vier van dezelfde auteur of binnen hetzelfde thema. Je moest die dan wel helemaal kapotanalyseren en een werkstuk maken over personages, motieven, flashbacks etc etc en daar een mondeling tentamen over doen.
Op de school van mijn nichtje echter moesten ze in totaal 30 boeken lezen voor Nederlands en daar begonnen ze dus ook al in de derde klas mee.
  vrijdag 14 januari 2005 @ 19:40:58 #143
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_24568297
Halloooooo
Eventjes voorstellen:
Ik: 21, 4e jaars bewegingswetenschappen aan de VU in A'dam.
Volg nu als keuzevak docentenopleiding (16 oude studiepunten).
Begin 31 januari aan mijn stage op de HALO.
Ga daar iets met PGO doen, hoorcolleges, schaatslessen
Ik hou jullie op de hoogte
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_24595358
Vraagje: zijn jullie lid van de Aob? Ik ben altijd braaf lid geweest, eigenlijk uit automatisme (in mijn familie was iedereen actief binnen FNV en het was vanzelfsprekend dat je daar lid van bent), maar heb ze in de vijf jaar dat ik nu werk nog nooit ergens voor ingeschakeld. Ben nu bezig met een rondje "lidmaatschappen opzeggen" in een poging mijn financiele situatie wat te saneren en vraag me af wat ik met de bond zal doen. Je weet maar nooit wanneer je ineens in een situatie komt dat je ze nodig hebt natuurlijk, maar voor nu lijkt het wel echt weggegooid geld.

[edit]Oh, ha, ik lees net dat de vakbondscontributie per 1 aug onder het bruto loon gebracht gaat worden. Dat maakt de hoeveelheid 'weggegooid geld' voor mij wel een stuk minder. Misschien toch nog maar effe lid blijven

[ Bericht 21% gewijzigd door thaleia op 16-01-2005 12:44:28 ]
pi_24595807
Is er hier iemand die minimaal een jaar of vijf ervaring in het voortgezet onderwijs heeft in een ander vak dan Nederlands en die bereid is om mij even te helpen bij een stageopdracht? Ik heb een vakoverstijgend instructie- en beoordelingsmodel geschreven voor het geven van een presentatie en daar wil ik graag feedback op hebben. Het kost je naar schatting ongeveer een half uur. Ik wil het liefst feedback van iemand die aan verschillende niveaus lesgeeft.

Liefhebbers?
pi_24595827
Ik ben nog niet lid van de AOB, krijg wel het AOB-blad van een vriendin die op een basisschool werkt en wel lid is. Ik ben wel van plan lid te worden als ik eenmaal een baan in het onderwijs heb.
pi_24598960
Ik zit met een probleem.
Morgen en overmorgen is er telkens één van mijn leerlingen geschorst omdat ze betrokken waren bij een vechtpartij. Nu geef ik het vak PAV (project algemene vakken = combi van Nederlands, Biologie, geschiedenis, aardrijkskunde en wiskunde) en moet ik voor elke leerling een taak vinden dat toch ongeveer een uur tot anderhalf uur tijd in beslag neemt en als het ware gekoppeld is aan mijn vak.

Nu zitten de leerlingen in 1 B (beroepsvoorbereidend leerjaar) en moet ik dus niet verwachten dat ze een tekst gaan ontleden en een samenvatting gaan schrijven. Dit kunnen ze gewoon nog niet.

Eerst had ik gedacht om ze een opstel te laten schrijven van +/- 150 woorden waarin ze uitleggen waarom vechten verkeerd is en hoe ze een gelijkaardige situatie (het was als reactie op pesten) nu zouden aanpakken. Het probleem is nu dat zij verklaren dat ze niet gevochten hebben maar enkel de twee vechters wilden scheiden. Dus heb ik zo mijn twijfels over de taak.

Iemand een schitterend idee? Misschien eens handig om te weten hoe jullie in Nederland zo'n situatie aanpakken. Alle tips zijn welkom
pi_24599049
Laat ze een aantal strategieën bedenken met behulp waarvan je vechtende mensen uit elkaar zou kunnen halen zonder dat je zelf bij de vechtpartij betrokken raakt. Eventueel met een knipoog. Je broek naar beneden trekken schijnt bijvoorbeeld goed te werken (serieus!).
  zondag 16 januari 2005 @ 18:28:58 #149
97653 ANGE
Just me...
pi_24600123
Ik ben eigenlijk wel benieuwd welk vak jullie nu lesgeven (of studeren) en waarom?
* What's wrong with being good? *
pi_24600198
Zie sig. Nederlands dus. Waarom? Ik had een vakkenpakket met 6 talen en filosofie, dus dat het een taal moest worden stond wel vast. Dat het Nederlands is geworden is min of meer toeval. Het eerst een blauwe maandag Klassieke Talen gestudeerd, daarna een poos gewerkt en toen toch maar besloten om weer naar school te gaan. Ik heb maar wat gekozen, maar het is de beste keuze ooit geweest.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')