Er zijn genoeg mensen die niet in staat zijn om dit te doen, of die gewoon op een menswaardige manier willen sterven. Je gaat je hond met kanker die ligt te sterven toch ook niet op de rails leggen? Bovendien is het argument dat het zelfmoord plegen door voor een trein of van een flat te springen nadelen heeft voor de rest van de wereld, machinisten bv., ook relevant.quote:Op vrijdag 17 december 2004 18:17 schreef thabit het volgende:
Het lijkt me bovendien erg vervelend om op deze manier zelfmoord te moeten plegen. Gaan ze eerst allerlei psychologische tests bij je afleggen waaruit blijkt of je wel echt dood wilt. Dan lijkt het me toch een stuk makkelijker om direct voor de trein te springen, dan heb je dat geouwehoer er tenminste niet bij.
Oh, nou, dan is er toch geen probleem, aangezien kennelijk niemand gebruik zal maken van deze regeling?quote:Op vrijdag 17 december 2004 18:17 schreef thabit het volgende:
Het lijkt me bovendien erg vervelend om op deze manier zelfmoord te moeten plegen. Gaan ze eerst allerlei psychologische tests bij je afleggen waaruit blijkt of je wel echt dood wilt. Dan lijkt het me toch een stuk makkelijker om direct voor de trein te springen, dan heb je dat geouwehoer er tenminste niet bij.
Ik zeg alleen dat ik het niet zou doen. Ik ben helaas niet vlak genoeg om representatief te zijn voor de rest van de bevolking.quote:Op vrijdag 17 december 2004 20:24 schreef Monidique het volgende:
[..]
Oh, nou, dan is er toch geen probleem, aangezien kennelijk niemand gebruik zal maken van deze regeling?
Nou, dan is er dus nog steeds geen probleem. Jij maakt er geen gebruik van en anderen dan wel.quote:Op vrijdag 17 december 2004 20:28 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik zeg alleen dat ik het niet zou doen. Ik ben helaas niet vlak genoeg om representatief te zijn voor de rest van de bevolking.
Oma wilde eigenlijk wel blijven leven, maar zei dat ze dat niet wilde?quote:Op zaterdag 18 december 2004 00:39 schreef HiZ het volgende:
Ja, mooi item he? Oma hoeft niet meer te leven, dus laten we haar maar doodhongeren. Onder het mom van zelfbeschikking wordt er een vrijbrief gegeven voor do-gooders die op basis van hun eigen inschatting van wiens leven nog wat waard is mensen laten doodgaan.
Inderdaad, dit zijn gewoon criminelen. Als iemand geestelijk niet in staat is te beslissen, moet de familie dat doen.quote:Op vrijdag 17 december 2004 23:19 schreef Steijn het volgende:
Daar is het gedonder al:
http://www.novatv.nl/index.cfm?cfid=33614748&cftoken=94530359&ln=nl&fuseaction=videoaudio.details&reportage_id=3111
Wat mij betreft worden ze strafrechtelijk vervolgd.
Nee, oma had gewoon iemand anders die het voor haar bepaalde. En niemand die het voor haar opnam. Dus ging oma dood.quote:Op zaterdag 18 december 2004 00:45 schreef Monidique het volgende:
[..]
Oma wilde eigenlijk wel blijven leven, maar zei dat ze dat niet wilde?
Tja, maar de familie had het helemaal niet door wat er gebeurde. En dan moeten wij geloven dat wetten die de waarde van leven onder voorwaarden beperken voldoende waarborgen geven voor het niet veelvuldig voorkomen van dit soort misstanden? Ik zie liever dat het strafbaar blijft, dan hebben dit soort 'engelen des doods' wat minder vrijheid.quote:Op zaterdag 18 december 2004 00:50 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Inderdaad, dit zijn gewoon criminelen. Als iemand geestelijk niet in staat is te beslissen, moet de familie dat doen.
Opsluiten die boel.
Als je leven zo moeilijk is en een eind aan je leven wil maken, dan kun je ook 2 gram horse door je adderen heen spuiten, daar heeft niemand een dokter voor nodig. Voor al die mensen die het leven zo moeilijk vinden, proberen om de polsen door te snijden, pillen te slikken,... een eind maken aan je leven is erg gemakkelijk en er zijn genoeg (schone) manieren om het tedoen, snel, pijnloos en doeltreffend. Voor al die mensen die zeggen dat ze dood willen maar blijkbaar een dokter nodig hebben om een eind aan hun leven temaken, die willen niet dood maar vragen eigenlijk gewoon aandacht voor hun zaak.quote:Op vrijdag 17 december 2004 01:45 schreef mineo39-76 het volgende:
[..]
Makkelijk is het zéker niet!!!
Ik ben al 20 jaar zwaar depressief, ik ben aan vanalles verslaafd geweest, tig keren opgenomen geweest (PAAZ en verslavingsklinieken) Ik heb geen familie en nauwelijks vrienden.
Ik weet niet of je bekend bent met de DSM IV - AS V - GAF score (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders - Global Assessement of Functioning) maar mijn score is al jaren 40.
De gemiddelde mens (normaal functionerend) schommeld tussen de 70 en 100. Mensen tussen de 0 en 20 zitten opgesloten... So do the match...
Amen.quote:Op zaterdag 18 december 2004 12:15 schreef Monus het volgende:
[..] Voor al die mensen die zeggen dat ze dood willen maar blijkbaar een dokter nodig hebben om een eind aan hun leven temaken, die willen niet dood maar vragen eigenlijk gewoon aandacht voor hun zaak.
Euthanasie behoort alleen te zijn voor diegene die niet zelfstandig een eind aan zijn leven kan maken omdat hij/zij te ziek is om het tedoen.
Dat mag inderdaad niet gebeuren. Maar aan de andere kant: moet de beslissing liggen bij mensen die eens per jaar een half uurtje op bezoek komen?quote:Op zaterdag 18 december 2004 00:39 schreef HiZ het volgende:
Ja, mooi item he? Oma hoeft niet meer te leven, dus laten we haar maar doodhongeren. Onder het mom van zelfbeschikking wordt er een vrijbrief gegeven voor do-gooders die op basis van hun eigen inschatting van wiens leven nog wat waard is mensen laten doodgaan.
enig probleem is de verzekeringen die moeilijk doen bij zelfmoordquote:Op zaterdag 18 december 2004 12:15 schreef Monus het volgende:
[..]
Als je leven zo moeilijk is en een eind aan je leven wil maken, dan kun je ook 2 gram horse door je adderen heen spuiten, daar heeft niemand een dokter voor nodig. Voor al die mensen die het leven zo moeilijk vinden, proberen om de polsen door te snijden, pillen te slikken,... een eind maken aan je leven is erg gemakkelijk en er zijn genoeg (schone) manieren om het tedoen, snel, pijnloos en doeltreffend. Voor al die mensen die zeggen dat ze dood willen maar blijkbaar een dokter nodig hebben om een eind aan hun leven temaken, die willen niet dood maar vragen eigenlijk gewoon aandacht voor hun zaak.
Euthanasie behoort alleen te zijn voor diegene die niet zelfstandig een eind aan zijn leven kan maken omdat hij/zij te ziek is om het tedoen.
Ik weet niet wat jouw problemen zijn, maar volgens mij is 1 van die problemen dat je gay bent en problemen hebt dat niet iedereen homos accepteert. Maar wat je ook bent je zal altijd mensen tegen komen die andere mensen niet accepteren omdat ze anders zijn.
Oh lekker, dus het gaat niet meer om het ondraaglijk lijden maar om de gevolgen voor de erfenis. Het wordt steeds mooier.quote:Op zaterdag 18 december 2004 13:43 schreef Re het volgende:
[..]
enig probleem is de verzekeringen die moeilijk doen bij zelfmoord
vandaar ook dat het gewoon moet blijven zoals het is, uitzonderingen daargelatenquote:Op zaterdag 18 december 2004 13:52 schreef HiZ het volgende:
[..]
Oh lekker, dus het gaat niet meer om het ondraaglijk lijden maar om de gevolgen voor de erfenis. Het wordt steeds mooier.
Versterven en euthanasie zijn twee geheel andere dingen, het eerste is passief, heet tweede actief.quote:Op vrijdag 17 december 2004 23:19 schreef Steijn het volgende:
Daar is het gedonder al:
http://www.novatv.nl/index.cfm?cfid=33614748&cftoken=94530359&ln=nl&fuseaction=videoaudio.details&reportage_id=3111
Wat mij betreft worden ze strafrechtelijk vervolgd.
Het effect is wel hetzelfde.quote:Op zaterdag 18 december 2004 14:51 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Versterven en euthanasie zijn twee geheel andere dingen, het eerste is passief, heet tweede actief.
Niet de wijze waarop. Versterven is wreder, vanwege het uitdrogen.quote:
Ik vindt euthanasie sowieso al verdacht, en ben dan ook totaal tegen het oprekken van de regels. Dus wat mij betreft moet iedereen die zich niet aan die regels houdt gewoon de straf krijgen voor moord.quote:Op zaterdag 18 december 2004 14:12 schreef Re het volgende:
[..]
vandaar ook dat het gewoon moet blijven zoals het is, uitzonderingen daargelaten
Oh, dus zij zei niet dat ze dood wilde? Nou, dat is dan toch hyeel wat anders dan iemand die zegt dood te willen?quote:Op zaterdag 18 december 2004 02:52 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nee, oma had gewoon iemand anders die het voor haar bepaalde.
In deze bizarre situatie was het een aantal verzorgers die de beslissing hadden genomen. Buiten medeweten van de behandelend arts en de familieleden begrepen eigenlijk totaal niet wat er aan de hand was. Die begrepen pas achteraf dat ze was gestorven door een besluit tot versterving. Die dachten, zeer naíef dat het advies haar geen water meer toe de dienen gebaseerd was op het feit dat ze niet meer kón drinken.quote:Op zaterdag 18 december 2004 19:07 schreef Monidique het volgende:
[..]
Oh, dus zij zei niet dat ze dood wilde? Nou, dat is dan toch hyeel wat anders dan iemand die zegt dood te willen?
Dus het ging om verzorgers die besloten tot levensbeëindiging, dat is toch héél wat anders dan waar het nu over gaat.quote:Op zaterdag 18 december 2004 21:17 schreef HiZ het volgende:
De verzorgers hadden besloten dat iemand die zichzelf niet meer kon verzorgen niet meer verder hoefde te leven.
In een dergelijke cultuur des doods vertrouw ik mensen niet meer die beweren met de uiterste zorgvuldigheid met levensbeëindiging om te zullen gaan.
Persoonlijk ga ik liever op een pijnloze manier de dood tegemoet dan een enorm pijnlijke sterfbed dat wellicht maanden kan duren...quote:Op maandag 20 december 2004 10:34 schreef CANARIS het volgende:
Inplaats dat men zich met het leven bezighoudt, houdt men zich bezig met de manier van sterven. Volkomen overboding omdat de natuur er altijd voor zorgt dat men sterft. De Natuur zorgt er niet voor dat het leven VOOR het sterven aangenaam en verdraagbaar is.
een van de problemen die de medische wereld heeft gecreeerd is natuurlijk het trachten het leven to lang mogelijk te verlengen, moeten we daar dan ook maar mee ophouden?quote:Op maandag 20 december 2004 10:34 schreef CANARIS het volgende:
Inplaats dat men zich met het leven bezighoudt, houdt men zich bezig met de manier van sterven. Volkomen overboding omdat de natuur er altijd voor zorgt dat men sterft. De Natuur zorgt er niet voor dat het leven VOOR het sterven aangenaam en verdraagbaar is.
Dacht het niet, begin jaren zestig zij een oudere religieuze mij eens: " Er is recht op leven, laat er ook recht op sterven zijn."quote:Op maandag 20 december 2004 12:06 schreef Re het volgende:
[..]
een van de problemen die de medische wereld heeft gecreeerd is natuurlijk het trachten het leven to lang mogelijk te verlengen, moeten we daar dan ook maar mee ophouden?
maar betekent dat ook dat je recht hebt op oneindig rekken van een leven, alleen omdat we het kunnen?quote:Op maandag 20 december 2004 15:30 schreef Sater het volgende:
[..]
Dacht het niet, begin jaren zestig zij een oudere religieuze mij eens: " Er is recht op leven, laat er ook recht op sterven zijn."
Wat het met euthanasie te maken heeft? Alles! Ik wil later namelijk de keuze hebben om er op zo'n manier een einde aan te maken.quote:Op maandag 20 december 2004 17:22 schreef CANARIS het volgende:
iK OOK : Wat heeft dat met Euthanesie te maken ?
Je gelooft toch hopenlijk niet in dat sprookje ;
Of Euthanesie , of Leiden (met een kleine L)
Het tranentrekkende verhaal van der Euthansie voorstanders toentertijd. (waar natuurlijk geen ene donder van klopt)
Toen ik dit een bejaarde Jezuït, verklaard tegenstander euthanasie, voorhield viel hij stil.quote:Op maandag 20 december 2004 15:37 schreef Re het volgende:
[..]
maar betekent dat ook dat je recht hebt op oneindig rekken van een leven, alleen omdat we het kunnen?
Alleen betrek je er wel andere mensen bij.quote:Op maandag 20 december 2004 17:32 schreef nikk het volgende:
[..]
Wat het met euthanasie te maken heeft? Alles! Ik wil later namelijk de keuze hebben om er op zo'n manier een einde aan te maken.
Daar geloof ik geen bal vanquote:Op dinsdag 21 december 2004 07:23 schreef Sater het volgende:
[..]
Toen ik dit een bejaarde Jezuït, verklaard tegenstander euthanasie, voorhield viel hij stil.
Ben pianiste voor oeucomenische diensten in de Drie Hoven [seniorenverblijven]. Midden jaren tachtig ging pater Beijersbergen van Henegouwen SJ voor in de dienst. De pater was weliswaar begin tachtig, maar nog buitengewoon helder van geest. In de voorbeden bad de eerwaarde om een zalig stervensuur voor hen die hun levenseinde zagen naderen. Hierbij stelde hij expliciet dat euthanasie regelrecht tegen god's wil ingaat. Waarop ik hem vroeg: " En gekluisterd aan slangetjes een vegetatief leven lijden is wél naar goddelijke wil?" Heb hier nimmer enig antwoord op ontvangen. [bedoelde pater is inmiddels circa negentig jaar oud]quote:Op dinsdag 21 december 2004 10:19 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Daar geloof ik geen bal van
Jezuiten zijn de meeste leerbegierige kloosterode. Een bejaard jezuit zal jij even een poepje in zaken Humanismus laten ruiken wanneer je met zo´n 1 dimensionaal argumentje komt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |