Ik vindt euthanasie sowieso al verdacht, en ben dan ook totaal tegen het oprekken van de regels. Dus wat mij betreft moet iedereen die zich niet aan die regels houdt gewoon de straf krijgen voor moord.quote:Op zaterdag 18 december 2004 14:12 schreef Re het volgende:
[..]
vandaar ook dat het gewoon moet blijven zoals het is, uitzonderingen daargelaten
Oh, dus zij zei niet dat ze dood wilde? Nou, dat is dan toch hyeel wat anders dan iemand die zegt dood te willen?quote:Op zaterdag 18 december 2004 02:52 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nee, oma had gewoon iemand anders die het voor haar bepaalde.
In deze bizarre situatie was het een aantal verzorgers die de beslissing hadden genomen. Buiten medeweten van de behandelend arts en de familieleden begrepen eigenlijk totaal niet wat er aan de hand was. Die begrepen pas achteraf dat ze was gestorven door een besluit tot versterving. Die dachten, zeer naíef dat het advies haar geen water meer toe de dienen gebaseerd was op het feit dat ze niet meer kón drinken.quote:Op zaterdag 18 december 2004 19:07 schreef Monidique het volgende:
[..]
Oh, dus zij zei niet dat ze dood wilde? Nou, dat is dan toch hyeel wat anders dan iemand die zegt dood te willen?
Dus het ging om verzorgers die besloten tot levensbeëindiging, dat is toch héél wat anders dan waar het nu over gaat.quote:Op zaterdag 18 december 2004 21:17 schreef HiZ het volgende:
De verzorgers hadden besloten dat iemand die zichzelf niet meer kon verzorgen niet meer verder hoefde te leven.
In een dergelijke cultuur des doods vertrouw ik mensen niet meer die beweren met de uiterste zorgvuldigheid met levensbeëindiging om te zullen gaan.
Persoonlijk ga ik liever op een pijnloze manier de dood tegemoet dan een enorm pijnlijke sterfbed dat wellicht maanden kan duren...quote:Op maandag 20 december 2004 10:34 schreef CANARIS het volgende:
Inplaats dat men zich met het leven bezighoudt, houdt men zich bezig met de manier van sterven. Volkomen overboding omdat de natuur er altijd voor zorgt dat men sterft. De Natuur zorgt er niet voor dat het leven VOOR het sterven aangenaam en verdraagbaar is.
een van de problemen die de medische wereld heeft gecreeerd is natuurlijk het trachten het leven to lang mogelijk te verlengen, moeten we daar dan ook maar mee ophouden?quote:Op maandag 20 december 2004 10:34 schreef CANARIS het volgende:
Inplaats dat men zich met het leven bezighoudt, houdt men zich bezig met de manier van sterven. Volkomen overboding omdat de natuur er altijd voor zorgt dat men sterft. De Natuur zorgt er niet voor dat het leven VOOR het sterven aangenaam en verdraagbaar is.
Dacht het niet, begin jaren zestig zij een oudere religieuze mij eens: " Er is recht op leven, laat er ook recht op sterven zijn."quote:Op maandag 20 december 2004 12:06 schreef Re het volgende:
[..]
een van de problemen die de medische wereld heeft gecreeerd is natuurlijk het trachten het leven to lang mogelijk te verlengen, moeten we daar dan ook maar mee ophouden?
maar betekent dat ook dat je recht hebt op oneindig rekken van een leven, alleen omdat we het kunnen?quote:Op maandag 20 december 2004 15:30 schreef Sater het volgende:
[..]
Dacht het niet, begin jaren zestig zij een oudere religieuze mij eens: " Er is recht op leven, laat er ook recht op sterven zijn."
Wat het met euthanasie te maken heeft? Alles! Ik wil later namelijk de keuze hebben om er op zo'n manier een einde aan te maken.quote:Op maandag 20 december 2004 17:22 schreef CANARIS het volgende:
iK OOK : Wat heeft dat met Euthanesie te maken ?
Je gelooft toch hopenlijk niet in dat sprookje ;
Of Euthanesie , of Leiden (met een kleine L)
Het tranentrekkende verhaal van der Euthansie voorstanders toentertijd. (waar natuurlijk geen ene donder van klopt)
Toen ik dit een bejaarde Jezuït, verklaard tegenstander euthanasie, voorhield viel hij stil.quote:Op maandag 20 december 2004 15:37 schreef Re het volgende:
[..]
maar betekent dat ook dat je recht hebt op oneindig rekken van een leven, alleen omdat we het kunnen?
Alleen betrek je er wel andere mensen bij.quote:Op maandag 20 december 2004 17:32 schreef nikk het volgende:
[..]
Wat het met euthanasie te maken heeft? Alles! Ik wil later namelijk de keuze hebben om er op zo'n manier een einde aan te maken.
Daar geloof ik geen bal vanquote:Op dinsdag 21 december 2004 07:23 schreef Sater het volgende:
[..]
Toen ik dit een bejaarde Jezuït, verklaard tegenstander euthanasie, voorhield viel hij stil.
Ben pianiste voor oeucomenische diensten in de Drie Hoven [seniorenverblijven]. Midden jaren tachtig ging pater Beijersbergen van Henegouwen SJ voor in de dienst. De pater was weliswaar begin tachtig, maar nog buitengewoon helder van geest. In de voorbeden bad de eerwaarde om een zalig stervensuur voor hen die hun levenseinde zagen naderen. Hierbij stelde hij expliciet dat euthanasie regelrecht tegen god's wil ingaat. Waarop ik hem vroeg: " En gekluisterd aan slangetjes een vegetatief leven lijden is wél naar goddelijke wil?" Heb hier nimmer enig antwoord op ontvangen. [bedoelde pater is inmiddels circa negentig jaar oud]quote:Op dinsdag 21 december 2004 10:19 schreef CANARIS het volgende:
[..]
Daar geloof ik geen bal van
Jezuiten zijn de meeste leerbegierige kloosterode. Een bejaard jezuit zal jij even een poepje in zaken Humanismus laten ruiken wanneer je met zo´n 1 dimensionaal argumentje komt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |