Conservatief Amerika bedoel je?quote:Op dinsdag 14 december 2004 13:57 schreef Snik het volgende:
Nee, want laat het nu juist het onontwikkelde deel vd mensheid zijn die zwaar religieus zijn. Onderwijs, welvaart en inzicht in de realiteit lijdt per defintie tot een afname van religieuze belevenis.
Ook die ja.quote:
Helaas.quote:Op dinsdag 14 december 2004 13:20 schreef Dildo het volgende:
[..]
Dat zou je inderdaad kunnen denken, als je het verschil niet weet tussen kritiek en belediging.
Daar is een democratisch antwoord voor, dat heet 'niet op die mensen stemmen'.quote:k maak me druk om regiseurs,politici en opiniemakers die segregatie in de hand werken.
Jij vind het niet kwalijk dat de vrijheid van meningsuiting bedreigt word? Laat me raden, jij bent moslim ofzo?quote:Het is al heel wat dat je dat inziet.
Nope, dat dus niet. Dat is ronduit beledigen.quote:Je kan naar de rechter stappen, maar dat doe je niet. Je weet namelijk dat een rechter je weer naar huis zal sturen met lege handen. Het valt namelijk onder de vrijheid van meningsuiting.
Oh, natuurlijk zal ik er wel wat van zeggenquote:Iets zegt mij ook dat jij sowieso niet naar de rechter zou stappen, maar er wel degelijk iets van zou zeggen. Maar dat zul je wel ontkennen. Zoals ik al eerder zei, no matter what.
Eh, ja, dus?quote:Ik kan er genoeg bedenken waarbij zelfs de meest eerloze persoon wel in actie zou komen.
Jahoor, ik geef prima om m'n familie/vrienden/naasten.quote:Dat jij blijkbaar niets om je familie/vrienden/naasten geeft is jouw probleem. De wereld draait echter niet om jouw persoontje.
Probeer het eens, zou ik zeggenquote:Dat is moeilijk uit te leggen aan een persoon die het niet boeit of zijn moeder voor alles en nogwat wordt uitgemaakt en aan iemand die zich niet kan inleven in een ander.
Ook zo'n mega versleten argument.quote:Ik zie je af en toe posten, maar daaruit blijkt niet direct dat je niet anti-Islam bent. Je ageert tegen de misstanden waarvan jij denkt dat ze uit de Islam vloeien, terwijl het vaak cultuurgebonden misstanden zijn.
Yeah, and a merry xmass to you tooquote:Om je tegenstanders bij voorbaat al als zwakkere neer te zetten, spreekt niet voor je. Het maakt het tot een zwaktebod om het die richting op te sturen.
Oh, dat hoef ik niet te weten, ik doe het gewoonquote:Zover ik weet loopt die 'regio' van West-Afrika tot aan Indonesie. Ik weet niet of je dan nog van een regio kunt spreken.
quote:Daar geloof ik niets van en ik denk velen met mij.
Wat zeg je dan dat ik zou doen? Dat ik je neer zou schieten als je voor me huis zou staan, als je me moeder hoer noemt?quote:Vind ik niet.
Kans is naderend tot 0quote:Grote kans van niet. De kans is net zo groot als dat de Turkse families hun gelijk zullen krijgen in de zaak Submission 2.
Nee, dat is jou denkfout. 'Nuance' is niet 'verplicht'.quote:Alles dient naar de betreffende tijd te worden gerelativeerd. Zo zal jouw overoverovergrootmoeder ook niet op haar 18e zijn getrouwd, aangezien mensen 1400 jaar geleden meestal de 50 niet eens haalden.
Ook iets niet 'in perspectief kunnen zien' is niet verboden, ook niet als het het opperwezen uit een warme regio van deze planeet betreftquote:Je moet eea wel in perspectief kunnen zien. Aangezien het pedo noemen van een historische figuur van 1400 geleden, heeft geen enkele nut. Het is puur bedoeld om te provoceren en te beledigen.
Als je er bewijs voor hebt, kan dat wel degelijk kritiek zijn; namelijk om deze en gene aan te sporen het anders te doen.quote:Als jouw moeder een hoer zou zijn en ik zou iedere dag tegen jouw moeder zeggen dat ze een hoer is, dan ben ik in feite ook aan het beledigen. Dat heeft niets meer met kritiek te maken.
Onontwikkeld?quote:Op dinsdag 14 december 2004 13:57 schreef Snik het volgende:
[..]
Nee, want laat het nu juist het onontwikkelde deel vd mensheid zijn die zwaar religieus zijn.
Het leidt tot secularisatie en scheiding van kerk en staat, ofwel, openbaar geloof belijden neemt af, maar of dit nou ook wil zeggen dat mensen daadwerkelijk niet meer geloven?quote:Onderwijs, welvaart en inzicht in de realiteit lijdt per defintie tot een afname van religieuze belevenis.
Meer dan de helft van de bevolking meent dat er een opperwezen bestaat. Het is maar net wat je een waanidee noemt. Zelfs als dit een waanidee is, betekent dit niet dat alle gelovigen schizofrenen zijn. Zij vertonen dan immers slechts 1 kenmerk van schizofrenie.quote:Waanideen zijn een kenmerk ervan.
Wat nog meer naast het geloven dan?quote:Op dinsdag 14 december 2004 13:25 schreef nikk het volgende:
[..]
Als het alleen bij het geloven zou blijven was er nu geen probleem geweest...
Tja, als jij het zegt zal het wel zo zijn.quote:Op dinsdag 14 december 2004 13:28 schreef Snik het volgende:
[..]
Kijk, en daar komt de aap uit de mouw: als er 1 groep denkt dat de wereld om hun (sprookje) draait en iedereen die dat niet gelooft totaal verkeerd bezig is, is het de groep religieuzen wel.
Mensen die geloven in iets zonder 1 sprankje bewijs, aanwijzing of wat dan ook, die hebben gewoon een geestelijk probleem. Zeker als ze ZO overtuigd zijn van die onzin dat ze er objectieve waarheden voor in de kast schuiven. Daar is trouwens een naam voor: schyzofrenie.
Helaas voor jou is de rechtspraak niet zo zwart-wit als jij de wereld ziet. Er zijn wel degelijk omstandigheden. Waarom schiet iemand een ander zomaar neer? Omdat hij daar zin in heeft?quote:Op dinsdag 14 december 2004 14:14 schreef ExTec het volgende:
[..]
Helaas.
Tot nader order is diegene die de trekker overhaalt schuldig, niet iemand anders.
Net zoals jij weer op personen kunt stemmen die zo denken als jij. Dat is democratie. Een democratie is niet een staatsinrichting waarin iedereen zo moet denken als jij. Daar hebben we andere namen voor.quote:[..]
Daar is een democratisch antwoord voor, dat heet 'niet op die mensen stemmen'.
Ik ben van mening dat de vrijheid van meningsuiting enkel voor bepaalde mensen geld. Als een moslim iets zegt, dan is het bij voorbaat al fout en dient de moslim het land te worden uitgezet.quote:[..]
Jij vind het niet kwalijk dat de vrijheid van meningsuiting bedreigt word? Laat me raden, jij bent moslim ofzo?
Ieder mens is gelijkwaardig. Moslim, christen, jood, ongelovige. Ik maak geen onderscheid. Jij wel. Voor jou zijn moslims bijvoorbeeld wel degelijke minderwaardig.quote:Mensenleven is niet al te veel waard, zeker niet als die persoon tegen de islam is, is het niet
Helemaal mee eens.quote:Walgelijk
Offtopicquote:Je bent zeker moslim, nogmaals?
Wie heeft het dan niet over een mensenleven? Zelfs de meest orthodoxe imam had het over een mensenleven en dat het een grove moord was.quote:Want zelfs TvG's grootste criticaster maken wel het onderscheid dat we het over een mensenleven hebben.
Dat jij dat vind, vind ik jammer. Maar het is geen verassing voor mij.quote:Maar dat er een vader van een kind dood is, mag geen naam hebben, niet?
Dat is je goed recht.quote:Sorry, maar ik vind je een laag bij de gronds figuur.
Hoe kom je erbij dat ik arabische broeders hebquote:Misschien dat je het vergelijk door hebt als ik zeg dat ik hoop dat de israeli's vandaag nog wat van je arabische broeders onder hun tanks laten verdwijnen
Jij mag dat vinden, maar voor mij is ieder mens gelijkwaardig.quote:Zijn ook maar mensenlevens, mag geen naam hebben
Ja, dus wel. Dat is ook gewoon je mening uiten. Net zoals dat blijkbaar van Ayaan ook is. Geen verschil.quote:[..]
Nope, dat dus niet. Dat is ronduit beledigen.
Dat is het beledigen van een ambtenaar in functie. Dat is wel strafbaar. Ken je rechten en plichten.quote:Noem een agent maar ens klootzak, en leg em daarna uit dat je je vrijheid van meningsuiting gebruikt.
[..]
Nou dan.quote:Oh, natuurlijk zal ik er wel wat van zeggen
Nee.quote:Is dat een probleem dan?
Dat doen ze dan ook.quote:Moslims mogen van mij ook zeggen dat ze submission geen goeie film vinden hoor, geen problemen mee.
Dat mag niemand.quote:Wat ze van mij niet mogen is het recht in eigen handen nemen, en dan de regiseur maar afschieten.
[..]
Dus lul je uit je nek.quote:Eh, ja, dus?
Wat je maar uitkomt. Uiteraard.quote:Uitzonderingen heb je altijd; ik heb het ook over 'in de regel', niet over 'altijd'.
[..]
Dat blijkt anders nergens uit.quote:Jahoor, ik geef prima om m'n familie/vrienden/naasten.
De islam is een religie, net zoals het jodendom en het christendom. Deze valt niet te verwarren met lokale culturen.quote:Ik ben alleen niet behept met die sickende islamitische eercultuur.
Waar moet ik me in inlevenquote:[..]
Probeer het eens, zou ik zeggen
Omdat jij dat zegt is het nog geen feit. De waarheid ligt namelijk anders. Zo zul je merken dat de cultuur van grieken en turken dichter tegen elkaar ligt dan de cultuur tussen grieken en nederlanders. Rara hoe kan dat? Exact. Lokale cultuur.quote:[..]
Ook zo'n mega versleten argument.
Cultuur en geloof zijn niet los te koppelen.
Net zoals het christendom elementen uit het jodendom heeft, heet de Islam deze uit het jodendom en het christendom.quote:Ongelovigen vieren in NL ook kerst, pasen etc, we groeten elkaar soms met het woord 'mazzel', dat zijn respectievelijk elementen uit het christelijke en joodse geloof die gewoon algemeen cultuur goed zijn geworden.
Hoe moet ik me dat voorstellen in bijv. NL?quote:Er bestaan geen culturen die niet doordrongen zijn van het mainstream geloof dat de bewoners van die cultuur hebben.
Niet bepaald.quote:Cultuur is gedefinieerd als alles wat 'niet natuur' is.
Als zelfs de grootste atheist bekent dat God wel bestaat, wie ben ik dan om dat te ontkennen? Super atheïst gelooft nu in bestaan Godquote:Zeg maar; alles wat wij mensjes bedacht hebben.
Daar valt geloof ook onder, tenzij jij tastbaar bewijs hebt dat god bestaat. Which I doubt...
[..]
Dank je.quote:Yeah, and a merry xmass to you too
[..]
Ik heb de indruk dat jij wel vaker zomaar iets gewoon doet zonder nadenken.quote:Oh, dat hoef ik niet te weten, ik doe het gewoon
[..]
Als ik je elke dag weer, week in week uit, zo zou benaderen, is de kans groot dat er inderdaad geweld aan te pas komt. Je bent naief of dom als je dat ontkent.quote:[..]
Wat zeg je dan dat ik zou doen? Dat ik je neer zou schieten als je voor me huis zou staan, als je me moeder hoer noemt?
quote:Je verwart me met een arabier
[..]
Kun jij in de toekomst kijken dan? Je zegt wel dat ik veroordeeld zou worden als ik jou zou beledigen, maar Ali niet als zij moslims beledigt? Duidelijk hoe jij tegenover moslims staat.quote:Kans is naderend tot 0
Wishfull thinking
In NL worden publicaties namelijk niet op voorhand verboden
In theorie zou'ie dus verboden kunnen worden nadat'ie uitgekomen is.
En dat gaat niet gebeuren.
De situatie is anders. We zullen het wel zien.quote:Het geschreeuw van alle vrome moslims ten spijt, is ook Aisha niet verboden (wel afgelast, maar da's niet hetzelfde) de Duivelsverzen ook niet, en Submission 1 ook niet
[..]
Wel wenselijk, vooral als je in een beschaafd land leeft.quote:Nee, dat is jou denkfout. 'Nuance' is niet 'verplicht'.
Vreemd. Moslims heb ik nog nooit gehoord over dat iedereen dit moet of dat. Andersom hoor ik het wel vaker. Moslims moeten dit, moslims moeten dat.quote:Komt er grofweg op neer dat als ik geen nuance wens te zien, ik hooguit 'ongenuanceerd' kan zijn.
[quote]
Ja, en?
[quote]
Moslims komen met 'je moet dat, je moet dit' alleen omdat het hun no.1 sprookje betreft.
Ik moet niks.
[..]
Niet verboden, wel wenselijk. Nu is dat misschien heel normaal in achterlijke landen als Somalie, maar in een beschaafd land als NL hoort dat niet normaal te zijn.quote:Ook iets niet 'in perspectief kunnen zien' is niet verboden, ook niet als het het opperwezen uit een warme regio van deze planeet betreft
Wees gerust. Je intentie is al langer bekend en niemand die er ook maar iets om geeft. Je geeft jezelf te veel credit.quote:En de intentie zou ik idd best en kunnen hebben ja,
And you know what?
Jullie zullen er mee moeten leren leven
Wat heb je toch met dat land? Ga er dan heen als je het zo fijn vind daar.quote:Anders, enkeltje arabië
[..]
Je bent dus wel van mening dat kritiek ergens voor moet dienen. Wat is het doel dan van het pedo noemen van een figuur? Wat wil je daar dan mee bereiken?quote:Als je er bewijs voor hebt, kan dat wel degelijk kritiek zijn; namelijk om deze en gene aan te sporen het anders te doen.
Van horen zeggen.quote:Maar in dit geval is het ronduit beledigen, want geen bewijs
Ali weet evenveel van kunst als dat ik weet van landbouwkunde.quote:En een face-on belediging is, hoe hard je het ook probeert, niet te vergelijken met een kunst uiting als een film.
Politiek, de verschillen tussen man en vrouw bijvoorbeeld zijn een politiek probleem, geen religieuze.quote:Op dinsdag 14 december 2004 14:43 schreef Dildo het volgende:
[..]
Wat nog meer naast het geloven dan?
Ik zie je anders nooit zo tekeer gaan tegen de SGP, die er zelfs een partij met zetels op nahoudt. De enkele moslim die islamitische politiek wil bedrijven is jouw zorg? In tegenstelling tot wat jij denkt kent de Islam volgens mij geen onderscheid tussen man en vrouw. Heb je bronnen waarin het tegendeel wordt bewezen?quote:Op dinsdag 14 december 2004 16:20 schreef nikk het volgende:
[..]
Politiek, de verschillen tussen man en vrouw bijvoorbeeld zijn een politiek probleem, geen religieuze.
quote:Op dinsdag 14 december 2004 16:26 schreef Dildo het volgende:
[..]
Ik zie je anders nooit zo tekeer gaan tegen de SGP, die er zelfs een partij met zetels op nahoudt.
Het probleem is niet bij een enkele Moslim blijft. De Islam is zeer politiek gekleurd. De drie woestijngodsdiensten (Jodendom, Christendom en Islam) zijn ook, los van het religieuze element, ook grotendeels politieke stromingen. Het verschil tussen het Jodendom (in mindere mate weliswaar) en Islam aan de ene kant, en het Christendom aan de andere, is dat het politieke aspect van het Christendom in onze huidige samenleving niet tot nauwelijks aanwezig is. En de spaarzame groepen mensen (zoals dus die SGP'ers) zijn nog aan het krimpen ook. Los daarvan past de religieuze politiek van de SGP makkelijk bij de Westerse samenleving (logisch, aangezien ook het zeer fundamentalistische Christendom meegegroeid naar aanleiding van de Verlichting) dan de Islam. Dat het Christendom in potentie ook gevaarlijk kan zijn is in het verleden wel duidelijk gemaakt en het politieke aspect blijft nog steeds aanwezig. Echter, bij de Islam is dat probleem op dit moment duizendmaal groter.quote:De enkele moslim die islamitische politiek wil bedrijven is jouw zorg? In tegenstelling tot wat jij denkt kent de Islam volgens mij geen onderscheid tussen man en vrouw. Heb je bronnen waarin het tegendeel wordt bewezen?
Ja, de Koran.quote:Op dinsdag 14 december 2004 16:26 schreef Dildo het volgende:
[..]
Ik zie je anders nooit zo tekeer gaan tegen de SGP, die er zelfs een partij met zetels op nahoudt. De enkele moslim die islamitische politiek wil bedrijven is jouw zorg? In tegenstelling tot wat jij denkt kent de Islam volgens mij geen onderscheid tussen man en vrouw. Heb je bronnen waarin het tegendeel wordt bewezen?
Jij leeft in een droomwereldquote:Op dinsdag 14 december 2004 15:10 schreef Dildo het volgende:
[..]
Helaas voor jou is de rechtspraak niet zo zwart-wit als jij de wereld ziet. Er zijn wel degelijk omstandigheden. Waarom schiet iemand een ander zomaar neer? Omdat hij daar zin in heeft?
Ik zeg toch ook niet dat je moet denken zoals ik?quote:Net zoals jij weer op personen kunt stemmen die zo denken als jij. Dat is democratie. Een democratie is niet een staatsinrichting waarin iedereen zo moet denken als jij. Daar hebben we andere namen voor.
Eigenaardigquote:Ik ben van mening dat de vrijheid van meningsuiting enkel voor bepaalde mensen geld. Als een moslim iets zegt, dan is het bij voorbaat al fout en dient de moslim het land te worden uitgezet.
Dat maak jij ervanquote:Ieder mens is gelijkwaardig. Moslim, christen, jood, ongelovige. Ik maak geen onderscheid. Jij wel. Voor jou zijn moslims bijvoorbeeld wel degelijke minderwaardig.
Dus je vind jezelf walgelijk? Da's mooi. Ben blij dat je dat inziet.quote:Helemaal mee eens.
Uh huh.quote:Offtopic
Maar als ik dan zeg dat ik me druk maak om mensen die afgeschoten worden, bevestig je dat ik me druk maak om niksquote:Wie heeft het dan niet over een mensenleven? Zelfs de meest orthodoxe imam had het over een mensenleven en dat het een grove moord was.
Nee, dat vond jij, wacht ff, ik zoek het ff op voor je:quote:Dat jij dat vind, vind ik jammer. Maar het is geen verassing voor mij.
quote:Ik maak me druk om regiseurs die afgeschoten worden en kamerleden die onder moeten duiken. Maar je hebt gelijk, maak me druk om niks
quote:Het is al heel wat dat je dat inziet.
Zeker.quote:Dat is je goed recht.
Dat zitten jullie moslims elkaar altijd aan te lullen toch? Dat braken al die propaganda schoteltjes jullie huiskamer in, en installeert bij jullie de illusie dat jullie bv. iets gemeen hebben met dat fictieve ras de pallestijnen.quote:Hoe kom je erbij dat ik arabische broeders heb
quote:Wist je trouwens dat dergelijke doodsverwensingen verboden zijn op Fok?
Ik vind mensen ook gelijkwaardig. Alleen zijn culturen dat nietquote:Jij mag dat vinden, maar voor mij is ieder mens gelijkwaardig.
Dat is wat jij denktquote:Ja, dus wel. Dat is ook gewoon je mening uiten. Net zoals dat blijkbaar van Ayaan ook is. Geen verschil.
Die ken ik, ja. Jij schijnt ze niet zo goed te kennen.quote:Dat is het beledigen van een ambtenaar in functie. Dat is wel strafbaar. Ken je rechten en plichten.
Ja, wat nou, nou dan?quote:Nou dan.
Preciesquote:Nee.
Lijken we het qua dat aardig met elkaar eens te zijn.quote:Dat doen ze dan ook, dat mag niemand.
Hmmm, ff herhalen:quote:Dus lul je uit je nek.
quote:Daarbij; nederlanders halen hun schouder op bij het begrip 'eer', dus bedenk zoveel voorbeelden met m'n ma als je wilt
Oh, je kunt genoeg beledigingen bedenkenquote:Ik kan er genoeg bedenken waarbij zelfs de meest eerloze persoon wel in actie zou komen.
Yupquote:Wat je maar uitkomt. Uiteraard.
Hoezo, ken jij mij dan soms?quote:Dat blijkt anders nergens uit.
Ik heb notabene voorbeelden gegeven van hoe geloven culturen vervuilen.quote:De islam is een religie, net zoals het jodendom en het christendom. Deze valt niet te verwarren met lokale culturen.
Die illusie heb ik niet. ik geef alleen geen milimeter toe aan fundamentalisten.quote:Waar moet ik me in inlevenMisschien zou jij het eens moeten proberen en het idee loslaten dat de wereld om jou draait.
En bewijst dat mijn ongelijk, denk aan de voorbeelden? Nopequote:Omdat jij dat zegt is het nog geen feit. De waarheid ligt namelijk anders. Zo zul je merken dat de cultuur van grieken en turken dichter tegen elkaar ligt dan de cultuur tussen grieken en nederlanders. Rara hoe kan dat? Exact. Lokale cultuur.
Zie vorige; en dat zal meer te maken hebben met dat die rovershoofdman een goeie 700 jaar na de joodse en christelijke boeken z'n sprookje heeft toevertrouwd aan papierquote:Net zoals het christendom elementen uit het jodendom heeft, heet de Islam deze uit het jodendom en het christendom.
Voorbeelden al gegeven!quote:Hoe moet ik me dat voorstellen in bijv. NL?
Wel dus.quote:Niet bepaald.
En je bent echt zo dom om te geloven dat ik een boodschap heb aan die knakker?quote:Als zelfs de grootste atheist bekent dat God wel bestaat, wie ben ik dan om dat te ontkennen?
Graag gedaanquote:Dank je.
Die indrukken zijn dan geheel wederzijdsquote:Ik heb de indruk dat jij wel vaker zomaar iets gewoon doet zonder nadenken.
Yup, dat is aannemelijk.quote:Als ik je elke dag weer, week in week uit, zo zou benaderen, is de kans groot dat er inderdaad geweld aan te pas komt. Je bent naief of dom als je dat ontkent.
Zoveelste keer,quote:Kun jij in de toekomst kijken dan? Je zegt wel dat ik veroordeeld zou worden als ik jou zou beledigen, maar Ali niet als zij moslims beledigt? Duidelijk hoe jij tegenover moslims staat.
Uh huhquote:De situatie is anders. We zullen het wel zien.
Vertel ens, sinds wanneer is onwenselijk gedrag vertonen verboden?quote:Wel wenselijk, vooral als je in een beschaafd land leeft.
Ik had het erover dat jullie profeet feitelijk een pedofiel genoemd kan worden.quote:Vreemd. Moslims heb ik nog nooit gehoord over dat iedereen dit moet of dat. Andersom hoor ik het wel vaker. Moslims moeten dit, moslims moeten dat.
Sudan, ook zo'n zandbak waar ze dat grootse geloof aanhangen, is het niet?quote:Niet verboden, wel wenselijk. Nu is dat misschien heel normaal in achterlijke landen als Somalie, maar in een beschaafd land als NL hoort dat niet normaal te zijn.
Nee, mensen zoals jij denken mijn intenties te weten. Klein maar belangrijk verschil.quote:Wees gerust. Je intentie is al langer bekend en niemand die er ook maar iets om geeft. Je geeft jezelf te veel credit.
Ik denk toch dat jij het daar meer naar je zin zal hebben.quote:Wat heb je toch met dat land? Ga er dan heen als je het zo fijn vind daar.
Gasten zoals jij een beetje dikke huid laten kwekenquote:Je bent dus wel van mening dat kritiek ergens voor moet dienen. Wat is het doel dan van het pedo noemen van een figuur? Wat wil je daar dan mee bereiken?
Ja, en 'hear say' bewijs gets you kicked out of courtquote:Van horen zeggen.
Dat kan best ja.quote:Ali weet evenveel van kunst als dat ik weet van landbouwkunde.
Lees eens het hele artikel ipv alleen de titel die je WILT lezen.quote:Op dinsdag 14 december 2004 14:44 schreef Dildo het volgende:
[..]
Tja, als jij het zegt zal het wel zo zijn.
Super atheïst gelooft nu in bestaan God
Dat deze man de dood in de ogen kijkt met zijn 81 heeft er uiteraard heus ook wel wat mee te maken. Als het schip aan het zinken is gaan de matrozen ook ineens bidden namelijkquote:In een interview met de Associated Press (AP) zegt Flew dat er een soort hogere intelligentie het universum moet hebben gecreëerd. ''Een opperwezen is een prima verklaring om de complexiteit van de natuur te verklaren'' zo zei Flew.
Hoe dat opperwezen dan precies in elkaar steekt weet Flew nog niet. Zijn geloof valt te vergelijken met een deïst als Thomas Jefferson, die God ziet als een scheppend wezen dat zich niet bemoeit met mensenlevens. Flew: ''Ik geloof in een heel andere God dan die van het christendom en helemaal niet in die van de Islam. Deze goden lijken me oppermachtige onderdrukkende alleenheersers, kosmische Saddam Hoesseins. Maar de God waarin ik geloof heeft wel een doel, denk ik.''
Dergelijke opmerkingen heb ik in de reacties op de nieuwspost op de FP ook gelezen en ik kan maar niet begrijpen hoe jullie allemaal iets fundamenteels over het hoofd zien. Ik gebruik even jouw eigen quote:quote:Dat deze man de dood in de ogen kijkt met zijn 81 heeft er uiteraard heus ook wel wat mee te maken. Als het schip aan het zinken is gaan de matrozen ook ineens bidden namelijk
De beste man heeft niet bepaald wat voor God dit zou zijn, dus een religie aanhangen en tot de God gaan bidden gaat een beetje moeilijkquote:Hoe dat opperwezen dan precies in elkaar steekt weet Flew nog niet. Zijn geloof valt te vergelijken met een deïst als Thomas Jefferson, die God ziet als een scheppend wezen dat zich niet bemoeit met mensenlevens. Flew: ''Ik geloof in een heel andere God dan die van het christendom en helemaal niet in die van de Islam. Deze goden lijken me oppermachtige onderdrukkende alleenheersers, kosmische Saddam Hoesseins. Maar de God waarin ik geloof heeft wel een doel, denk ik.''
Omdat hij het niet kan verkroppen dat de dood ook echt het einde is. Misschien heeft dat er mee te maken?quote:Op dinsdag 14 december 2004 19:05 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Dergelijke opmerkingen heb ik in de reacties op de nieuwspost op de FP ook gelezen en ik kan maar niet begrijpen hoe jullie allemaal iets fundamenteels over het hoofd zien. Ik gebruik even jouw eigen quote:
[..]
De negatieve reacties zijn vooral uit een linksige zurigheid die stoelt op de foute gedachte dat je geen feestje mag vieren tot het allerlaatste onrecht uit de wereld is uitgebannen.quote:Op dinsdag 14 december 2004 11:51 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
toch wel een stelling gedaan vanuit pessimisme. 'glas half leeg gedachte'. ze moeten het uiteindelijk toch echt zelf doen lijkt me. zo'n dag is een mooi startschot voor de toekomst en we geven de argwanende autochtoon een goed voorbeeld.
Degenen die het paspoort verkrijgen zijn reeds geïntergreerd, dus daar heeft dit plan niets mee te maken imo.quote:Op dinsdag 14 december 2004 11:06 schreef Dildo het volgende:
Wat een BS plan. Alsof de allochtonen zich opeens veel meer nederlander zullen voelen als ze zo'n dag hebben. Het is alleen maar de zoveelste bevestiging dat ze er niet bij horen. Er zijn wel hele andere maatregelen nodig om de allochtonen te laten integreren.
Niks maar ik heb het niet zo op Koninginnedag-menigtesquote:Op dinsdag 14 december 2004 19:44 schreef HiZ het volgende:
Wat is er mis met een feestje ?
Nee. Dan had hij immers een vastomlijnd geloof uitgekozen (of verzonnen) wat hem een hiernamaals had gegund.quote:Op dinsdag 14 december 2004 19:25 schreef nikk het volgende:
[..]
Omdat hij het niet kan verkroppen dat de dood ook echt het einde is. Misschien heeft dat er mee te maken?
Waarom had hij daarvoor een concrete religie moeten zoeken? Als je niet tegen het idee kunt dat er na de dood 'het grote niets' is en daarom begint te geloven in het goddelijke hoef je toch niet per se een richting te kiezen?quote:Op dinsdag 14 december 2004 19:50 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Nee. Dan had hij immers een vastomlijnd geloof uitgekozen (of verzonnen) wat hem een hiernamaals had gegund.
Voor zover ik weet, doet deïsme dat niet trouwens.
En dat nationalisme fout is en dat het Nederlanderschap eigenlijk maar een papiertje is. We zijn met z'n allen immers wereldburgerquote:Op dinsdag 14 december 2004 19:41 schreef HiZ het volgende:
[..]
De negatieve reacties zijn vooral uit een linksige zurigheid die stoelt op de foute gedachte dat je geen feestje mag vieren tot het allerlaatste onrecht uit de wereld is uitgebannen.
Omdat de dood 'het grote niets' blijft als de God in kwestie niets om mensen geeft. Dat goddelijke biedt dan geen enkele troost, dus is het onzinnig om erin te gaan geloven als je troost zoekt omdat je de dood in de ogen kijkt.quote:Op dinsdag 14 december 2004 19:53 schreef nikk het volgende:
[..]
Waarom had hij daarvoor een concrete religie moeten zoeken? Als je niet tegen het idee kunt dat er na de dood 'het grote niets' is en daarom begint te geloven in het goddelijke hoef je toch niet per se een richting te kiezen?
Waarom? En waarom zou er meteen een god aan te pas moeten komen?quote:Op dinsdag 14 december 2004 19:56 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Omdat de dood 'het grote niets' blijft als de God in kwestie niets om mensen geeft. Dat goddelijke biedt dan geen enkele troost, dus is het onzinnig om erin te gaan geloven als je troost zoekt omdat je de dood in de ogen kijkt.
Wat wil je nou?quote:Op dinsdag 14 december 2004 20:05 schreef nikk het volgende:
[..]
Waarom? En waarom zou er meteen een god aan te pas moeten komen?
Kijk, en dat hoeft dus niet. Een hiernamaals hoeft ten eerste al niet bepaald of bestuurd te worden door een god. En ten tweede hoeft een hiernamaals niet tot iets concreets gedefineerd te worden (zoals bijvoorbeeld een hemel en hel) om het proces van het doodgaan te vergemakkelijken.quote:Op dinsdag 14 december 2004 20:16 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Wat wil je nou?
Er wordt beweerd dat hij nu ervan overtuigd is dat er een opperwezen bestaat, omdat hij bang is voor de dood. Ik zeg dat dat onzinnig is, omdat het eventueel bestaan van een opperwezen niet garandeert dat hij niet stopt met voortbestaan of dat hij niet in de hel komt. Als hij echt van geloofsovertuiging is veranderd om minder bang te zijn voor de dood, had hij duidelijk beweerd dat er een hiernamaals bestaat.
Misschien dat dat beter ja. Maar wat ik alleen maar probeerde aan te geven is dat veel mensen het niet kunnen verkroppen dat er na de dood het grote niets volgt. En dat er daarom spontaan het geloof begint te groeien dat er wel iets meer moet zijn. Dat vertaalt zich echter niet direct in een hemel en hel ofzo...quote:Dit had hij kunnen doen door het opperwezen te definiëren als de God van een huidige godsdienst met een hiernamaals of door te zeggen dat het ongedefinieerde opperwezen van hem mensen een hiernamaals biedt.
Nu vind ik het al verwerpelijk als een filosoof beweert bewijs te hebben voor het wel of niet bestaan van een God, maar als hij zou beweren bewijs te hebben voor een hiernamaals, vind ik hem al helemaal lachwekkend.
Ik denk trouwens dat het tijd wordt dat ik ga zoeken naar zijn uitspraken over het hiernamaals.
Waarom? Als hij ervan overtuigd is geraakt van een god of het goddelijke betekent toch niet dat hij dan maar z'n mond moet houden omdat er toch niks voor hemm inzit?quote:Voor een hiernamaals kan het heel goed zijn dat er geen God aan te pas hoeft te komen, maar dat is hier volstrekt onbelangrijk. In dat geval had hij immers rustig atheïst kunnen blijven.
quote:Op dinsdag 14 december 2004 08:58 schreef Snik het volgende:
[..]
Inderdaad. De moslimknuffeltijden zijn achter de rug. Keihard gaat het hier worden. Dit is nog pas het begin.
Dat zei ik daarnet ook al. Ik zei ook dat als er een hiernamaals is en als dit niet wordt bepaald of bestuurd door een God, dit in deze kwestie er niet toe doet.quote:Op dinsdag 14 december 2004 20:40 schreef nikk het volgende:
Kijk, en dat hoeft dus niet. Een hiernamaals hoeft ten eerste al niet bepaald of bestuurd te worden door een god.
Ook dat is waar. Flew heeft het echter over het bestaan van een opperwezen, niet over het bestaan van een hiernamaals.quote:En ten tweede hoeft een hiernamaals niet tot iets concreets gedefineerd te worden (zoals bijvoorbeeld een hemel en hel) om het proces van het doodgaan te vergemakkelijken.
Sorry?quote:Misschien dat dat beter ja.
"Iets meer" definieert Flew als een opperwezen. In tegenstelling tot het vermoeden dat er een hiernamaals moet zijn, biedt het vermoeden dat er een opperwezen moet zijn geen enkele troost aan mensen die niet kunnen verkroppen dat er na de dood 'het grote niets' volgt, tenzij ze aannemen dat dit opperwezen hen ook een hiernamaals biedt.quote:Maar wat ik alleen maar probeerde aan te geven is dat veel mensen het niet kunnen verkroppen dat er na de dood het grote niets volgt. En dat er daarom spontaan het geloof begint te groeien dat er wel iets meer moet zijn.
Flew denkt dus niet dat er een hiernamaals bestaat.quote:The fact of the matter is: Flew hasn't really decided what to believe. He affirms that he is not a Christian--he is still quite certain that the Gods of Christianity or Islam do not exist, that there is no revealed religion, and definitely no afterlife of any kind (he stands by everything he argued in his 2001 book Merely Mortal: Can You Survive Your Own Death?).
Het vermoeden dat er een opperwezen bestaat laat zich niet vertalen in een vermoeden dat er een hiernamaals bestaat. Het vermoeden dat er een hiernamaals bestaat, vertaalt zich inderdaad niet direct in hemel in hel.quote:Dat vertaalt zich echter niet direct in een hemel en hel ofzo...
Zo bedoel ik dat niet. Ik bedoel te zeggen dat als hij het bestaan van een hiernamaals vermoedde (wat dus niet het geval is) dit geen invloed zou hoeven hebben gehad op het wel of niet vermoeden van het bestaan van een opperwezen.quote:Waarom? Als hij ervan overtuigd is geraakt van een god of het goddelijke betekent toch niet dat hij dan maar z'n mond moet houden omdat er toch niks voor hemm inzit?
Ik denk dat we dichter bij elkaar zitten dan we denken. Ik bedoelde overigens met dat het beter was om daadwerkelijk na te gaan wat de meneer in kwestie eigenlijk bedoelde. Het enige dat ik wilde aangeven is dat het geloof in het goddelijke het proces van de dood kan vergemakkelijken. Het hoeft niet specifiek te gaan over een hemel/hel/hiernamaals/betekenis aan het leven geven/etc. Men vind er gek genoeg in de laatste levensjaren simpelweg troost in. Nog over dat laatste, ik bedoelde ook niet dat het ook invloed moest hebben. Ik zei gewoon dat het niet uitmaakt (of er nu wel of geen hiernamaals is) dat hij zich wel uitlaat over een god of het goddelijke. Als dat nu eenmaal zijn nieuwe overtuiging is... Maar nogmaals, we zitten waarschijnlijk dichter bij elkaar dan we denkenquote:Op dinsdag 14 december 2004 22:16 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Dat zei ik daarnet ook al. Ik zei ook dat als er een hiernamaals is en als dit niet wordt bepaald of bestuurd door een God, dit in deze kwestie er niet toe doet.
[..]
Ook dat is waar. Flew heeft het echter over het bestaan van een opperwezen, niet over het bestaan van een hiernamaals.
[..]
Sorry?
[..]
"Iets meer" definieert Flew als een opperwezen. In tegenstelling tot het vermoeden dat er een hiernamaals moet zijn, biedt het vermoeden dat er een opperwezen moet zijn geen enkele troost aan mensen die niet kunnen verkroppen dat er na de dood 'het grote niets' volgt, tenzij ze aannemen dat dit opperwezen hen ook een hiernamaals biedt.
Van http://www.secweb.org/asset.asp?AssetID=369:
[..]
Flew denkt dus niet dat er een hiernamaals bestaat.
[..]
Het vermoeden dat er een opperwezen bestaat laat zich niet vertalen in een vermoeden dat er een hiernamaals bestaat. Het vermoeden dat er een hiernamaals bestaat, vertaalt zich inderdaad niet direct in hemel in hel.
[..]
Zo bedoel ik dat niet. Ik bedoel te zeggen dat als hij het bestaan van een hiernamaals vermoedde (wat dus niet het geval is) dit geen invloed zou hoeven hebben gehad op het wel of niet vermoeden van het bestaan van een opperwezen.
Dat denk ik niet, het is alleen nu duidelijker waar we precies van mening verschillen:quote:Als dat nu eenmaal zijn nieuwe overtuiging is... Maar nogmaals, we zitten waarschijnlijk dichter bij elkaar dan we denken
Zoals ik zei, zie ik niet in hoe slechts het geloof in een opperwezen het proces kan vergemakkelijken. Dit is vooral omdat mijn eigen geloofsovertuiging is veranderd van christelijk tot agnostisch.quote:Het enige dat ik wilde aangeven is dat het geloof in het goddelijke het proces van de dood kan vergemakkelijken. Het hoeft niet specifiek te gaan over een hemel/hel/hiernamaals/betekenis aan het leven geven/etc. Men vind er gek genoeg in de laatste levensjaren simpelweg troost in.
Inderdaad.quote:Op dinsdag 14 december 2004 23:23 schreef Re het volgende:
maar goed, een dag waar onze buitenlanders trots hun paspoort komen ophalen,... klinkt positief
Omdat het betekenis geeft of kan geven.quote:Op dinsdag 14 december 2004 23:17 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Dat denk ik niet, het is alleen nu duidelijker waar we precies van mening verschillen:
[..]
Zoals ik zei, zie ik niet in hoe slechts het geloof in een opperwezen het proces kan vergemakkelijken. Dit is vooral omdat mijn eigen geloofsovertuiging is veranderd van christelijk tot agnostisch.
Okee, het verschil alleen tussen jou en degene in kwestie dat jij vanuit een ander punt vertrekt. De hel speelt helemaal geen rol bij die "super-atheist".quote:Zeker in de 'beginperiode', dus nadat ik 'mijn geloof was kwijtgeraakt' zoals dat dramatisch heet (weet jij een betere term, meld het dan, ik heb hem tot nog toe niet kunnen verzinnen) werd ik nog regelmatig overvallen door spookbeelden van de hel. Ik was en ben er immers van overtuigd dat als de hel toch blijkt te bestaan, ik daar linea recta naartoe ga na mijn dood. Ik ben immers zo afvallig als het maar zijn kan.
Mijn overtuiging dat er een opperwezen bestaat wat de mensheid niet kan definiëren heeft er geenszins toe geleid dat ik minder bang ben geworden voor de dood. Ik ben nog steeds bang voor andere mogelijkheden. Als het aan mij lag, bestond er geen hiernamaals en zou mijn ziel vervagen in het niets. Dat zou mij pas rust geven. Dit is trouwens gek genoeg juist datgene wat de meeste mensen zo bang lijkt te maken.
Verder heb ik geen kennis van de situatie en mijn laatste levensjaren zijn (hopelijk) nog lang niet in zichtMaar kan jij je bewering dat slechts de overtuiging dat een opperwezen bestaat in de laatste levensjaren rust kan geven ondersteunen met bronnen? Dat zou ik graag willen zien namelijk.
Hoe? Ik herhaal:quote:Op dinsdag 14 december 2004 23:29 schreef nikk het volgende:
Omdat het betekenis geeft of kan geven.
Ik ben zelf op zoek gegaan naar Flew's overtuiging over het hiernamaals. Kom op, return the favorquote:Maar kan jij je bewering dat slechts de overtuiging dat een opperwezen bestaat in de laatste levensjaren rust kan geven ondersteunen met bronnen? Dat zou ik graag willen zien namelijk.
Dat besef ik ja.quote:Okee, het verschil alleen tussen jou en degene in kwestie dat jij vanuit een ander punt vertrekt.
Dat schijnt inderdaad niet het geval te zijn.quote:De hel speelt helemaal geen rol bij die "super-atheist".
Zoals ik al zei, het geeft (of kan geven) betekenis aan het leven. Immers, het heelal (en het leven) is bewust gecreeerd.quote:Op dinsdag 14 december 2004 23:45 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Hoe? Ik herhaal:
[..]
Ik ben zelf op zoek gegaan naar Flew's overtuiging over het hiernamaals. Kom op, return the favor
quote:Immers, het heelal (en het leven) is bewust gecreeerd.
Iemand die beweert dat een opperwezen bestaat kan inderdaad ook veronderstellen dat dit zelfde opperwezen de aarde heeft geschapen, maar dan is het de veronderstelling van schepping en niet de veronderstelling van bestaan van een opperwezen die rust geeft.quote:Zoals ik al zei, het geeft (of kan geven) betekenis aan het leven.
Dat beweert die man zelf toch?quote:Op woensdag 15 december 2004 00:43 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]Voordat je die stelling hebt beargumenteerd, ben je weer een stapje verder. Grappig dat je het als een vaststaand feit poneert.
Same difference. Wie had anders voor de schepping moeten zorgen? Je kan die 2 zaken niet van elkaar loskoppelen.quote:Iemand die beweert dat een opperwezen bestaat kan inderdaad ook veronderstellen dat dit zelfde opperwezen de aarde heeft geschapen, maar dan is het de veronderstelling van schepping en niet de veronderstelling van bestaan van een opperwezen die rust geeft.
Dat zijn vragen die de man in kwestie zich niet zal afstellen.quote:Ik zie het zelf trouwens alleen als verontrustend om mij in te beelden dat ik door iemand ben geschapen. Met welk doel is dat gebeurd? Hoe kan ik dat doel te weten komen? Streef ik dit doel na in mijn leven? Kan ik in een soort nadelig hiernamaals terechtkomen als dat antwoord nee is? Alleen meer vragen...
Nee, hij zegt dat hij het voor mogelijk houdt.quote:
Dat kan je wel. Je kan niet in een schepping geloven zonder te geloven in een opperwezen, maar je kan wel geloven in een opperwezen zonder te geloven in een schepping. Wat dan het nut van het opperwezen is, al sla je me dood. Ik ben nog niemand tegengekomen met die overtuiging, maar het is wel mogelijk.quote:Same difference. Wie had anders voor de schepping moeten zorgen? Je kan die 2 zaken niet van elkaar loskoppelen.
Ik denk eigenlijk van wel, maar dat zullen we wel zien wanneer hij zijn boek publiceert. Ik ben wel benieuwd, eigenlijk.quote:Dat zijn vragen die de man in kwestie zich niet zal afstellen.
Als je klikt op de link van de frontpage kom je uit op het oorpsronkelijke artikel. Daarin staat:quote:Op woensdag 15 december 2004 00:52 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Nee, hij zegt dat hij het voor mogelijk houdt.
Je kunt prima geloven in een schepping maar niet in een opperwezen. Het goddelijke hoeft niet per se een bewustzijn te hebben. Maar dat probeerde ik helemaal niet te zeggen. Maar je had je post al aangepast nadat ik reageerde, we zijn over Flew inderdaad grotendeels uitgepraat. Overigens hoeft het niet alleen betrekking te hebben op je eigen leven (in dit geval dus Flew). Op het moment dat je betekenis gaat geven aan zaken kun je ook bijvoorbeeld stellen dat schoonheid bestaat. Dat het niet alleen een constructie ontsproten uit het menselijk brein, maar dat schoonheid daadwerkelijk een wezenlijk bestaand iets is. Hetzelfde geld voor liefde. Dus dat het niet alleen een menselijke emotie is maar dat het iets verhevens is, iets dat groter is dan de mens. En in die gedachte alleen al kunnen veel mensen troost vinden.quote:Dat kan je wel. Je kan niet in een schepping geloven zonder te geloven in een opperwezen, maar je kan wel geloven in een opperwezen zonder te geloven in een schepping. Wat dan het nut van het opperwezen is, al sla je me dood. Ik ben nog niemand tegengekomen met die overtuiging, maar het is wel mogelijk.
Op die andere site staat:quote:Ik denk eigenlijk van wel, maar dat zullen we wel zien wanneer hij zijn boek publiceert. Ik ben wel benieuwd, eigenlijk.
Ok ok, dus hij beweert het welquote:Op woensdag 15 december 2004 01:12 schreef nikk het volgende:
[..]
Als je klikt op de link van de frontpage kom je uit op het oorpsronkelijke artikel. Daarin staat:
"De kersverse deïst meent dat de ongelofelijke complexiteit van de samenstelling om een menselijk leven te produceren bewijst dat een ‘intelligentie’ zich hiermee bemoeit heeft. De wetenschap heeft met het onderzoek van het menselijk DNA volgens Flew bewezen dat God bestaat. Dit is gelijk ook de titel van een video waar Flew aan meegewerkt heeft: Has Science Discovered God?"
!!! Nee, dat klopt, inderdaad. Wat dat betreft is het inderdaad correcter om continu de term 'het goddelijke' in plaats van 'het opperwezen' te gebruiken. Ik wilde overigens nergens pretenderen dat ik er zeker van was dat het goddelijke een bewustzijn heeft. 'Opperwezen' is gewoon niet het juiste woord. Mijn fout.quote:Je kunt prima geloven in een schepping maar niet in een opperwezen. Het goddelijke hoeft niet per se een bewustzijn te hebben.
Excuusquote:Maar je had je post al aangepast nadat ik reageerde
Dat is allemaal gebaseerd op het vermoeden dat de mogelijkheid van schepping aan al die dingen betekenis verleent. Dat is weer een hele andere overtuiging. Zelfs als het bestaan van schepping vaststaat, hoeft het immers niet zo te zijn dat schoonheid en liefde wezenlijk zijn en/of verheven boven de mens.quote:we zijn over Flew inderdaad grotendeels uitgepraat. Overigens hoeft het niet alleen betrekking te hebben op je eigen leven (in dit geval dus Flew). Op het moment dat je betekenis gaat geven aan zaken kun je ook bijvoorbeeld stellen dat schoonheid bestaat. Dat het niet alleen een constructie ontsproten uit het menselijk brein, maar dat schoonheid daadwerkelijk een wezenlijk bestaand iets is. Hetzelfde geld voor liefde. Dus dat het niet alleen een menselijke emotie is maar dat het iets verhevens is, iets dat groter is dan de mens. En in die gedachte alleen al kunnen veel mensen troost vinden.
Uiteraard, zoals ik zei het kan. Wat het geloof in een opperwezen of het goddelijke uiteindelijk voor iemand betekent is iets heel ergs persoonlijks. Zeker wanneer het om deisten gaat.quote:Op woensdag 15 december 2004 01:33 schreef Black_Tulip het volgende:
Dat is allemaal gebaseerd op het vermoeden dat de mogelijkheid van schepping aan al die dingen betekenis verleent. Dat is weer een hele andere overtuiging. Zelfs als het bestaan van schepping vaststaat, hoeft het immers niet zo te zijn dat schoonheid en liefde wezenlijk zijn en/of verheven boven de mens.
In de posts waarop je reageerde viel het best mee toch?quote:Normaal zeg ik het niet op Fok, maar ik kan het nu niet laten: stam + t!Het wordt simpelweg zo irritant als je het vaak achter elkaar tegenkomt...
Dan lees je het topic toch eens doorquote:Op woensdag 15 december 2004 00:17 schreef nikk het volgende:
Ik snap sowieso niet wat je tegen zo'n idee kan hebben.
Dat is al zo vrind. Sterker nog dit systeem is min of meer van Canada afgekeken.quote:Op woensdag 15 december 2004 12:03 schreef thabit het volgende:
Mensen, stel dat je naar, en nu noem ik een willekeurig land, Canada zou verhuizen. En na een jaar of 5 reageert men daar met "U kunt uw Nederlandse paspoort in de vuilnisbak flikkeren want u mag het inruilen voor een Canadees paspoort. Alle reden om te feesten dus." Wat zouden jullie daarvan vinden? Op mij persoonlijk zou dit overkomen als "U bent gezuiverd van uw minderwaardige Nederlandse nationaliteit en kunt deze inruilen voor de superieure Canadese nationaliteit."
Dat klopt ja, maar ik vind het nog steeds kortzichtig om aan te nemen dat meneer Flew van geloofsovertuiging is veranderd omdat hij de dood nadert.quote:Op woensdag 15 december 2004 11:25 schreef nikk het volgende:
[..]
Uiteraard, zoals ik zei het kan. Wat het geloof in een opperwezen of het goddelijke uiteindelijk voor iemand betekent is iets heel ergs persoonlijks. Zeker wanneer het om deisten gaat.
Neequote:In de posts waarop je reageerde viel het best mee toch?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |