quote:Ze voeren een exportheffing in.
Resultaat:
Het geld van de importheffing van Europa vloeit nu door de exportheffing in de Chinese kas.
Maar de centen blijven in China.quote:Op maandag 13 december 2004 21:23 schreef gohan16 het volgende:
die exportheffing voor kleding is ingevoerd omdat europa dat wil. En europa heeft de positie dat af te dwingen.
Een groot feest zou je zeggen. Eerste levensbehoeften worden hierdoor goedkoper. Goed voor de arme mensen in Europa en goed voor de arme mensen in China. Maar nee wat doet de EU en de USA, KLAGEN. Heeft niemand bij de EU zich verdiept in een klein beetje basis economie en libertarisme of zijn het echt van die dichtgetikte randebielen.quote:Op maandag 13 december 2004 21:10 schreef gtotep het volgende:
Bericht:
China doet handreiking; exportheffing op kleding
China komt de bezorgde wereldwijde textielhandel tegemoet. Het Aziatische land heeft besloten tot exportheffingen op zijn textielproducten. Dat heeft het ministerie van Handel bekendgemaakt.
Goedkope kleding
China probeert zo de bezorgdheid in het buitenland weg te nemen als de internationale textielmarkt volgend jaar geheel open komt te liggen. Volgens een akkoord van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) komen invoerbeperkingen op textielproducten op 1 januari te vervallen. Veel landen zijn bang dat China en in mindere mate India de markt dan met goedkope kleding zullen overspoelen.
Ten koste van de eigen consumenten en de welvaartsgroei in China waardoor de chinezen welvarender worden en bij de USA weer bestedingen doen en zo is het kringetje rond en worden we allemaal welvarender alleen de USA en de EU verbreken het kringetje.quote:VS en EU
Vooral de Verenigde Staten en de Europese Unie zijn bang marktaandeel te verliezen. China is goed voor 17 procent van de internationale textielmarkt, maar de WTO verwacht dat het marktaandeel van de Chinezen in drie jaar tijd kan toenemen tot 50 procent. Als reactie overweegt de VS invoertarieven in te stellen om hun eigen producenten te beschermen.
Wat een !@#$%^&* hypocriete !@#$%^&*( zijn ze toch bij de EU.quote:Bezorgdheid
Vorige week riep de nieuwe Europese commissaris van Handel, Peter Mandelson, China op de export van zijn textiel en kleding niet al te hard te laten groeien. Hij zei vooral bezorgd te zijn over kleinere ontwikkelingslanden die voor hun export op de textiel zijn aangewezen.
Maar willen de burgers dat wel?quote:Op maandag 13 december 2004 21:23 schreef gohan16 het volgende:
die exportheffing voor kleding is ingevoerd omdat europa dat wil.
Ik snap dit niet? Kan je het voor mij (ik zit op universitair niveau, beta met bovengemiddelde economische kennis vind ik zelf) uitleggen.quote:Op maandag 13 december 2004 21:26 schreef gtotep het volgende:
[..]
Maar de centen blijven in China.
Bij een importheffing door Europa kwamen ze in Europese kas.
Onzin.quote:Op maandag 13 december 2004 21:46 schreef RemcoDelft het volgende:
Offtopic: het landbouwbeleid heeft te maken met simpelweg kunnen voorzien in de eigen levensbehoefte, niet "nu" maar tijdens een eventueel handelsembargo!
trui naar Europaquote:Op maandag 13 december 2004 21:41 schreef Landmass het volgende:
[..]
Ik snap dit niet? Kan je het voor mij (ik zit op universitair niveau, beta met bovengemiddelde economische kennis vind ik zelf) uitleggen.
Denk eerder van een Fransman.quote:Op maandag 13 december 2004 21:54 schreef jehovaguerilla het volgende:
way to go Europe![]()
wedden dat dit het werk van een nederlander is?
Nee. Die importheffing worden indirect betaalt door de mensen die die kleding kopen en dus is het gewoon een vorm van belasting voor ons in de EU.quote:Op maandag 13 december 2004 21:45 schreef erikkll het volgende:
als je een importheffing op die producten hanteert ontvangt europa geld als chinese kleding hier wordt verkocht.
Dit is een vorm van belasting voor de chinezen. Wat schieten ze daarmee op.quote:Met een exportheffing ontvangt china het geld
Maar een nederlaag voor de consumenten en de welvaart.quote:(en een morele overwinning van vooral de VS en ook van Europa)
Als iemand mij dat nou eens kan uitleggen.quote:Ik denk persoonlijk van niet en zie eigenlijk geen reden waarom textiel niet gewoon onder de GATT zou kunnen vallen.
Deze gast krijgt een mailtjequote:Lobby vraagt verleniging textielquota
"China moet regels respecteren"
3 juni 2004
Op 15 juni maken 71 Europese en Amerikaanse industriegroepen, textiel op kop, in Brussel drie dagen lang een vuist tegen China. Ook Febeltex eist "dat China stopt met oneerlijke handelspraktijken. Anders moet de deur dicht."
"Toen in 1995 werd afgesproken om tegen 1 januari 2005 het quotasysteem op invoer van textielproducten uit de lage loonlanden af te bouwen, was China nog geen lid van de Wereldhandelsorganisatie (WTO). De problematiek van China was niet voorzien in dat afbouwscenario," zegt Jean-François Gribomont, voorzitter van Eurocotton en de vertegenwoordiger van de Belgische textielfederatie (Febeltex) in de Europese koepelorganisatie Euratex. 71 sectororganisaties, textielproducenten op kop, uit 38 landen - een aantal Afrikaanse en Zuidoost-Aziatische landen steunen Europa, de VS en Turkije - willen in Brussel, van 15 tot 17 juni, de zogenaamde Istanboel-verklaring afdwingen, die een verlenging vraagt van het quotasysteem voor Chinees textiel. "Wij eisen eerlijke handel. China moet het spel eerlijk spelen en stoppen met oneerlijke grondstofprijzen en verdoken overheidssteun aan zijn bedrijven," zegt Gribomont.
China wordt de grote overwinnaar in het postquotatijdperk, zo bleek uit recent onderzoek van McKinsey in opdracht van DHL bij een veertigtal grote Europese en Amerikaanse textiel- en kledinginvoerders. Zonder beperkingen zal Chinese textielexport jaarlijks met 16,6% stijgen, om tegen 2008 ruim de helft van de wereldmarkt in textiel voor zijn rekening te nemen (tegen 20% vandaag). Maar als de WTO, de EU en de VS ingaan op de Istanboel-verklaring om tot 1 januari 2008 opnieuw quota op te leggen voor een aantal Chinese textielartikelen, zou die stijging afgeremd worden tot 7,3% per jaar. Euratex, Amtac/NCTO (American Manufacturing Trade Action Coalition en National Council of Textile Organisations) zijn samen met de Turkse textielfederatie Itkib, voortrekkers in dat lobbywerk. Ze stellen dat wereldwijd 30 miljoen jobs op de helling staan, waarvan 15.000 in België en één miljoen in Europa.
De Europese Commissie werkt onder druk van Euratex een textielplan uit. Naast bestrijding van oneerlijke handelspraktijken, zou het "Actieplan voor het Europese textiel" maatregelen bevatten ter aanmoediging van O&O, innovatie en creativiteit, van onderwijs en opleiding. De Commissie zou regio's waar de textiel- en kledingsector vandaag nog sterk staan extra ondersteunen. Daarover vergadert de bevoegde EU-commissaris Erkki Liikanen elke maand met een comité van veertig vertegenwoordigers uit de textielsector. Maar de grootdistributie biedt zwaar weerwerk tegen herziening van de quota.
Volgens Gribomont is er vooruitgang geboekt, hoewel niets vaststaat. "Al ons werk dreigt door de Europese verkiezingen stil te vallen. Nieuwe commissarissen zullen zich in dit complexe dossier moeten inwerken," vreest hij. Gribomont is gedelegeerd bestuurder van Utexbel, een van de laatste katoenspinners in België. Utexbel is ook het enige textielbedrijf waarin Textiel Vlaanderen, een dochter van de Participatiemaatschappij Vlaanderen, nog een belang heeft. Zes van de zeven participaties in Vlaamse textielbedrijven werden onlangs van de hand gedaan. "Utexbel is niet van plan om Textiel Vlaanderen uit te kopen." Op de vraag hoeveel de 43% van Textiel Vlaanderen waard zijn, antwoordt Gribomont ontwijkend: "Dat zal afhangen van het toekomstige EU-beleid."
Erik Bruyland
erik.bruyland@trends.be
Ik denk dat dat wel meevalt voor de chinese bevolking.quote:Op maandag 13 december 2004 22:03 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Of het slim is van China vraag ik me af.
Ten eerste mag de EU simpelweg die importheffing niet voeren, dus dat lijkt me gewoonweg een feit.
Daarnaast, als China geen exportheffing had gevoerd had het waarschijnlijk zo geweest dat er nog meer kleding in China gekocht zou gaan worden, wat me zeer gunstig had geleken voor de mensen die werken in de kledingsindustrie te China. De ontwikkeling van de situatie van die mensen wordt nu waarschijnlijk wat tekort gedaan.
?quote:Op dinsdag 14 december 2004 11:09 schreef gtotep het volgende:
[..]
Ik denk dat dat wel meevalt voor de chinese bevolking.
Er zou dan een ander land nog goedkoper moeten produceren dan China.
Kost een t-shirt uit china nu 0,5 euro na exportheffing misschien 0,7 euro.
Zolang ze goedkoper blijven dan hun concurrenten hebben ze er geen schade van.
Ik betwijfel of we hierdoor minder kleding uit China kopen, het is alleen iets duurder.quote:Op dinsdag 14 december 2004 11:42 schreef Landmass het volgende:
[..]
?
We zullen door deze heffing toch wel minder textiel/kleding kopen hoor dus ze hebben er in china wel schade van. Wij in Europa eigenlijk ook.
Deze maatregel valt me vooral tegen van de USA. Die had ik toch iets hoger ingeschat dan de EU.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |