quote:
Op maandag 13 december 2004 21:10 schreef gtotep het volgende:Bericht:
China doet handreiking; exportheffing op kleding
China komt de bezorgde wereldwijde textielhandel tegemoet. Het Aziatische land heeft besloten tot exportheffingen op zijn textielproducten. Dat heeft het ministerie van Handel bekendgemaakt.
Goedkope kleding
China probeert zo de bezorgdheid in het buitenland weg te nemen als de internationale textielmarkt volgend jaar geheel open komt te liggen. Volgens een akkoord van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) komen invoerbeperkingen op textielproducten op 1 januari te vervallen. Veel landen zijn bang dat China en in mindere mate India de markt dan met goedkope kleding zullen overspoelen.
Een groot feest zou je zeggen. Eerste levensbehoeften worden hierdoor goedkoper. Goed voor de arme mensen in Europa en goed voor de arme mensen in China. Maar nee wat doet de EU en de USA, KLAGEN. Heeft niemand bij de EU zich verdiept in een klein beetje basis economie en libertarisme of zijn het echt van die dichtgetikte randebielen.
Ik zit nu te studeren en ik voel me heel erg dom (tis nl erg moelijk) maar als ik dit zo lees voel ik me weer reuse inteligent en boven elke regeringsleider verheven. Wat een triest zooitje. Om niet goed van te worden.
quote:
VS en EU
Vooral de Verenigde Staten en de Europese Unie zijn bang marktaandeel te verliezen. China is goed voor 17 procent van de internationale textielmarkt, maar de WTO verwacht dat het marktaandeel van de Chinezen in drie jaar tijd kan toenemen tot 50 procent. Als reactie overweegt de VS invoertarieven in te stellen om hun eigen producenten te beschermen.
Ten koste van de eigen consumenten en de welvaartsgroei in China waardoor de chinezen welvarender worden en bij de USA weer bestedingen doen en zo is het kringetje rond en worden we allemaal welvarender alleen de USA en de EU verbreken het kringetje.
quote:
Bezorgdheid
Vorige week riep de nieuwe Europese commissaris van Handel, Peter Mandelson, China op de export van zijn textiel en kleding niet al te hard te laten groeien. Hij zei vooral bezorgd te zijn over kleinere ontwikkelingslanden die voor hun export op de textiel zijn aangewezen.
Wat een !@#$%^&* hypocriete !@#$%^&*( zijn ze toch bij de EU.
Ze maken zich bezzorgd om de ontwikkelingslanden? Geloof je het zelf!!!! Als ze zich daar echt bezorgd over maken dan hadden ze al lang het landbouwbeleid opgeheven.